Maaliskuun muruset <3 2016 *Helmikuussa*

Onnea Carriina! Ja onpas täällä sektioita ilmassa ensi viikollekin! Se on varmaan ihan erilaista tietää se päivä kuin arvuutella, että onkohan tässä vielä viikko vai kolme.

Tänään kävin toiseksi viimeisessä neuvolassa. Kaikki oli ihan ok, vauva kasvaa keskikäyrän tuntumassa, oma paino pysynyt samana 1,5 kk.

Tänään katteltiin Bond-leffa ja vedettiin popparia ja suklaajädeä. Yllättäen niistä ei tullu kovin hyvä olo. Myöskin sohvalla löhöily käy melkeen työstä, kun pitää vaihtaa asentoa ja koko ajan joku paikka särkee tai puutuu. Mut aika helpolla oon päässyt moneen muuhun verrattuna, joten ei kehtaa paljon valittaa. Ja olihan se ihan kiva miehen kainalossa edes se puoli tuntia köllötellä ennen kuin selkä vaati asennon vaihtoa.

Miehen mielestä olis hauskaa jos vaavi syntyisi karkauspäivänä, mun mielestä ei. Mutta koska mitään tuntemuksia ei ole olen lähes varma, että yliajalle mennään. En osaa oikein ottaa tosissaan sitä, että vauva voisi syntyä ensi viikolla. No viimeistään kolmen viikon päästä pitäisi silti olla nyytti sylissä. Toivottavasti vauva ei superisoksi ehtisi kasvaa.

39 +1
 
Onnea Carriina multa myös ! :)

Varmaan on jännät paikat suunnitellun sektioon odottajilla :) mä niin odotan että tää kanssa syntyisi jo ensi viikolla vaikka ei tässä vielä ole edes l.a. lähellä :whistle: 3.3 olisi ihana syntymäpäivä kun mies on syntynyt 4.4 :LOL:

on vaan sellainen olo että tää olisi jo ihan tarpeeksi iso syntymään.. Lääkärineuvola ei silleen rauhoittanut mieltä kun lääkäri sanoi että nää mun ottamat mitat on nyt "vähän sinne päin" ja sai tästä jo isomman kun esikoinen oli niillä viikoilla! Samaa mietin kun Merikki, ettei ehdi sitten hirmu isoksi kasvaa jos masussa vielä viihtyykin sen monta viikkoa o_O siksi lähinnä odotan niin innolla että lähtisi jo syntymään lähiaikoina.

Eli kohta saadaan sitten vauvauutisia lisää ainakin teiltä joilla on aika ensi viikolle :)

Tänään mulla on tavoitteena kunnon kävelylenkki pitkästä aikaa!

Voimia loppuodotukseen ja nautitaan vielä kaikkine vaivoine masuista :love:

Milagro 37+5
 
Moikka pitkästä aikaa!

Onnea tuhannesti kaikille vauvansa jo syliin saaneille, ihanaa :love:
Täällä rv 36 startannut ja ihmettelen olojani, jotka ovat aivan uutta edellisiin raskauksiin verrattuna. Mulla on ollut nyt kaksi viikkoa vatsa löysällä, välillä ihan rehellisesti sillä itsellään eli ripulilla. Eilen alkoivat ensimmäiset alaselkäsupistukset ja se menkkajomotus, jalkojakin tutisutti. Nukkumaanmeno oli yhtä jännitystä, mutta nyt vain korisee mahassa ja selässä tuntuu vain hennosti jotain. Mies pakkailee kahden yön reissua varten, joten luultavasti tätä jännitystä on luvassa lisää illalla..

Nyt viikonloppuna ajattelin aloitella pienten vaatteiden pesun, valita kotiintulovaatteet ja pakkailla sairaalakassin valmiiksi :)
 
Paaaljon onnea Carriina! <3

Heiii täällä taas tietämätön kyselee: missähän vaiheessa kannattaisi hommata imetysliivit? Kun jostain lueskelin että sellaiset olisi hyvä olla jo sairaalassakin mukana (?). Ja jos niitä ei osta ennen synnytystä, niin jaksaako sitten heti synnytyksen jälkeen mihinkään kaupoille lähteäkään... ja varmasti tavalliset rintsikat aika epäkäytännölliset tuossa imetystouhussa. Se vaan, että jos noita lähtee nyt jo ostamaan, niin osaakohan kokoa arvioida oikein. Ensikertalaisella ei ole mitään hajua paljonko tuo etuvarustus turpoaa, kun maito nousee :LOL: Vai nouseeko ensinkään. Noh, luultavasti ehkä kuitenkin, kun järkytyksekseni havaitsin tällä viikolla ensimmäisiä maitopisaroita... :eek:

Nivusissa tällä hetkellä aika kovat kivut. Ei mitään puhetta, että mitään pystyisi enää jumppailemaan. Juuri ja juuri pystyn lyllertämällä kävelemään ja kotipuuhia tekemään. Samoin turvotus on aika... mittavaa välillä. Sain juuri vanhemmiltani lainaksi verenpainemittarin. Ajattelin että jos välillä kotonakin siis seurailisi paineita, vaikka ne toistaiseksi hyvät ovat olleetkin... Omalla äidilläni on minua odottaessa ollut raskausmyrkytys, mikä kuulemma (ensisynnyttäjyyden ohella) on yks riskitekijä raskausmyrkytykselle... Ja tosiaan kun tuota turvotusta välillä on aika reippaasti, samoin väsynyttä, vähän ehkä huonoakin oloa...

Oon alkanut pompotella jumppapallon päällä, kun jossain väitetään, että se muka auttaisi vauvaa laskeutumaan... tosin tiedä häntä, mutta hauskahan sillä ainakin on pompotella :ROFLMAO:

Kaikenlaista ärsyttävää kremppaa siis, mutta päivä kerrallaan eteenpäin! (y)

/nupeli rv 36+5
 
Nupeli: mä hankin esikoista odottaessa etukäteen ja hyvä niin, sillä kun sektioon jouduttiin, josta olin tosi kipeä, niin ekaan pariin viikkoon kotiutumisen jälkeen ei olisi kaupoille lähtemisestä tullut mitään. Toki se voi sitten olla eri asia jos on normi alatiesynnytys. Sairaalassa olin kokonaan ilman, oli helpointa niin ja kun maitokaan ei pursuamalla pursunnut (vaikka siis nousi hyvin) niin ihan hyvin pystyi olemaan ilman. Kotiinlähtiessä sitten imetysrintsikat päälle. Tavallisilla rintsikoilla ei olisi onnistunut imetys. Eli suosittelen etukäteen hankkimaan jotkut halpikset ja sitten kun rintavarustus tasaantuu :D niin satsaamaan parempiin. Mulla oli isoimmillaan 3 kuppikokoa normaalia isommat, mutta jo puolen vuoden jälkeen aika normikoossa.

Täytyy kyllä olla onnellinen, ettei juuri ole kremppoja. Kaikki siivoamiset, lenkit, leikit esikoisen kanssa jne. onnistuu eikä ole kuin pieniä kolotuksia.
 
Kiitos tuhannesti onnitteluista! Kaikki on niin hyvin, että jos paino vaan on lastenlekurin mielestä huomenna noussut tarpeeksi niin päästään kotiin (eli olen hereillä, kun yritän tuupata tissiä pojulle naamaan vaikka toinen torkahti jo ekan meijerin jälkeen:D)
:love:

Yaya: sectio siksi, jotta kaksi sellaista (kiireellinen ja hätä) takana aiemmista. Ja nyt rasitti pelko kohdun repeämisestä sekä itteäni, mutta vielä enemmän lääkäriä. Tämä nyt olikin meidän vimppa muksu.

Imetysliivit oli nyt ja tokasta heti mukana. Ja tämä siksi, että ensimmäisestä sairaalassa ollessani jouduin pyytämään miestä tuomaan ne, koska kun muiden vauvat itkivät huoneissaan ja hain ruokaa, käytävä tuntui tosi pitkältä kävellä tarjottimen kanssa, kun hanat oli niin sanotusti auki:LOL::ROFLMAO: eli sitä sit valui pitkin paitoja.
Mutta ei kaikki ole tämmöisiä lehmiä ja ilmakylvyt on tosi hyviä, kun nuo päät menee aina tosi kipeiksi näin alussa.

Tällaisiin tunnelmiin vaipanvaihtoon, että saan tuon heräämään vielä toiselle tissille (mä niin haluan jo kotiin....).

Carriina ja niin äärettömän rakas pieni kakkapossu 2 vrk (vaiko jo 3 vrk)
 
Lisätään vielä, että on sellaisia imetysliivi malleja (mulla kolmet boob- merkkiset ihanat), että ne venyy koon mukaan pari kolmekin kokoa! Ollut todella hyviä itsellä eli alkuun voi sellaiset hommata, mutta jos haluaa enemmän tukea, niin ostaa sit kaveriksi kaarituelliset jälkeenpäin.
 
Imetysliivit suosittelen ehdottomasti ostamaan etukäteen, vaikka jotkut halvemmat. Itsellä esikoisen aikaan venyi sairaalassaolo 8 päivään ja viidentenä päivänä äitini toi minulle liivit. Onneksi tuttu liivikaupan myyjä oli antanut useammat mukaan, joista sitten osaston vessassa sovittelin hyvät. :D maitoa tuli nimittäin paljon ja ilman niitä paita oli jatkuvasti märkänä. Sellaisia malleja tosiaan on, joissa kuppikoko venyy reilusti. Itse suosin kaarituettomia, ne vain tuntui mukavammalta päällä kun ei painanut missään asennossa.

Täällä alkanut taas sama vaiva mikä viimeksikin viimeisillä viikoilla, nimittäin amuyön valvominen. Herään joka yö aamun tunteina ja valvoen menee tunti tai pari. Sitten ehdin juuri nukahta hetkeksi, ennen kuin esikoinen kampeaa iloisena ja pirteänä herättämään. Näistä tulee väsyneitä viikkoja vielä..

Nyt kun sain jo luvan hiukan enemmän liikkua, niin tuntuu että supistelut onkin helpottanut. Vaikka olen käynyt kävelemässä ja touhunnut muutenkin enemmän sisällä ja ulkona. Minne ne nyt hävisi kun saisi jo alkaa paikkoja valmistella pikkuhiljaa?! :D

Tintti ja myttynen 35+6
 
Nupeli, mä en ollut ostanut esikoista odottaessani ja se oli virhe!! Sairaalaolo meni ilman liivejä koska maito ei ehtinyt nousta niiin paljon siellä että olisin paitaani kastellut. Kotona sitten huomasin että imetysliivit on todella tarpeen! Ei normaaleilla onnistunut ollenkaan mukavasti ja olin niin väsymyshormonipöllyssä etten jaksanut raahautua kotipihaa kauemmas varmaan viikkoon niin äitini sitten osti "toiveideni mukaiset" liivit ja toi ne kotiinkuljetuksena :D lopputulos ei ollut paras tietenkään koska en päässyt kokeilemaan niitä kaupassa. Tällä kertaa ostin justiin sellaiset pehmeät liivit ja sitten myöhemmin aion etsiä tukevammat. Eli suosittelen hankkimaan ainakin yhdet pehmoiset etukäteen!
 
Mulla ei ole kokemusta imetysliiveistä, mutta kaverit on suositellut ostamaan nyt etukäteen sellaisia, jotka venyy sen pari kokoa ja joiden koot on S, M, L, niin ei tarvi osata arvata kokoa. Ja kuulemma tissien koko saattaa alussa kasvaa esim. pari kokoa ja sitten esim. kuukauden päästä tasoittua/pienentyä, joten ekan kuukauden tai parin aikana ei ehkä kovin kalliita tiettyä kokoa olevia vielä kannata ostaa. Itse ostin Lindexiltä venyviä kaarituettomia 2-packin ja sitten myös Boobin verkkokaupasta vastaavia venyviä.

http://www.boobdesign.com/shop/i-am-looking-for/outlet

Näyttäisi edelleen olevan tarjouksessa punaiset ja muutakin imetysvaatetta. Lisäksi oon ostanu parit hm:n imetystopit kun toinen kaveri taas ei yhtään tykänny imetysliiveistä, mutta kulki monta kuukautta imetystopeissa.

Tänään käytiin pitkähköllä kävelyllä koiran kanssa ja vähän kyllä mahassa kiristeli. Muutenkin on välillä tukalaa tunnetta mahalla, mut en tiedä onko ne nyt silti supistuksia, ainakaan eivät sinänsä kipeitä. Mitään muuta oireita ei ole ilmestynyt, ehkä vähän jomotusta tuolla jossain alapäässä.

Äiti soittaa melkein joka päivä, että oonko yhtenä kappaleena. Ihan kuin en ilmottaisi jos jotain alkaa tapahtua. Onkohan tää tätä jatkuvaa kyselyä eti ihmisten toimesta sitten tästä eteenpäin loppuun saakka? No ehkäpä täytyy max. 2,5 viikkoa kestää.

39+3
 
Huoh,
Tänään useampi tunti napakoita supistuksia, mutta sitten ei mitään. Kerkesin jo varautua lähtöön, en vielä soitella esikoisen hoitojärjestelyistä.. no, menipä tämä hiihtolomaviikko sitten näin.
Tosin nyt tuo peräpukama on alkanut kipeytymään, ongelma josta esikoisen aikaan en edes tiennyt mitään. Huomenna on la, tosin neuvolan mukaanhan se oli jo eilen. Ultrien perusteella ylihuomenna, katsotaan koska tää haluaa täältä ulos.
Nyt yöunet huonontuneet, kaksi kertaa yössä pitää käydä vessassa ja aina odotan josko jotain olisi.

Imetysliiveistä, en muista miten hankin esikoisesta mutta nyt hankin yksiltä kotikutsuilta imetys ja odotusajan liivit missä kuppikoko kasvaa about kolmella tai pienenee, saa kiristettyä. On tuntuneet mukavalta päällä kun nyt jo kaarituelliset liivit ylipäätään tuntuu ikäviltä. Katsotaan miten maito nousee synnytyksen jälkeen. Ja merkki oli siis pxc underwear. Tai noi kutsut.

Huomenna pitäis esikoisen kanssa mennä lääkäriin, on kyl samassa paikassa missä synnäri jos iskisi hätä. Katsotaan kuinka käy (y)


saraneito ja rv 39+6
 
Heips!

Tänä aamuna oli sitten vihdoin synnytystapa-arvio, jota olin vähän ahdistuneenakin odotellut. Pelkäsin että jos kohdalle sattuu tympeä lääkäri tms. Mutta lääkäri tietysti oli tosi mukava, ihan turhaan olin angstaillut. Vauvalla oli kaikki mainiosti, itseäni kyllä vähän ihmetytti kun sykkeet huitelivat välillä jopa 175 :eek: Kuitenkin kuulemma normaalia, kun perustaso on matalampi (neuvolassa aina ollutkin 150 molemmin puolin) ja välillä vain pyrähtää noin korkealle... vauva kyllä möyrikin aktiivisesti sydänkäyrän aikana.

Painoakin pikkuiselle oli ultran mukaan tullut jo 3 kg! Ei tuo sitten niin pieni ollutkaan. Lääkäri arveli että syntyessään voisi olla 3,5 kg. Tuntuu hassulta että miten kolmekilonen mötikkä mahtuu tuonne mun mahaan, kun maha on edelleen verrattain pienen näköinen... Jotain edistystä oli tapahtunut kohdunsuullakin, nyt se nimittäin oli "sormelle auki", tosin kohdunkaula ei ollut lyhentynyt muutaman viikon takaisesta nla-lääkäristä. Mutta eipä tuostakaan kai voi oikein mitään päätellä.

Tosiaan kun mun synnytyspelko on enemmän muuttunut peloksi siitä, että vauvalle tapahtuu jotain, niin sain jo ajan (tarvittaessa...) yliaikaisuuskontrolliinkin viikolle 41+1. Normaalisti olisi ollut ainakin täälläpäin 41+5. Eihän tuossa monen päivän eroa ole, mutta toisaalta jos tuonne asti joutuu odottamaan, niin voi toikin tuntua isolta erolta. Oli helpottavaa, kun lääkäri suhtautui niin myötämielisesti. Kaiken kaikkiaan jäi kyllä ihan positiiviset fiilikset, kun kaikki on nyt tarkistettu ja näytti olevan ok :) Ainoastaan ärsytti, kun joku random kätilö katsoi mulle tuota 41+1-aikaa ja tuhahteli, että "siis sulla on vasta viikko 37! Mitä varten tämmöisiä aikoja neljän viikon päähän kirjoitellaan, täytyy vähän käydä opastamassa uutta lääkäriä..." o_O Tarvi sitten kyseisen kätilön kommentoida asiaa mitään siitä tietämättä... Noh, onneksi kuitenkin laittoi sen ajan eikä alkanut enempää mutisemaan. Sen verran sanoin kyllä että ihan oli minun toiveestani ja asiasta on lääkärin kanssa keskusteltu.

Kiitos imetysliivi-kokemusten jakamisesta :LOL: kävin juuri h&m:stä hakemassa sellaset kaarituettomat, enemmän sellaset toppimaiset kuin varsinaiset rintsikat. Mä en kyllä ainakaan perinteisesti kovin paljon tukea tarvitse, kun en ole sieltä muodokkaimmasta päästä... onpahan nyt sitten ainakin jotkut olemassa, myöhemmin voi sitten varmaan metsästää parempia, jos tarvitsee :)

Tämmöiatä tällä kertaa :) /nupeli 37+0
 

Yhteistyössä