**Maaliskuun murut** Elokuun ajatuksia

Tosi surkeeta olla töissä, teen siis yövuoroa. Nuha tulossa, siitä huono olo ja kurkku kipee. Vähän kuumeinen olo, mutta ei täysin. Lisäksi olen voinut pahoin ihan koko päivän, syöminen ei auta, siitäkin tulee huono olo. Plaa, plaa, plaa...

Siis huono päivä, pakko avautua =)

Tiettekö mitää troppia, jota vois raskaana ottaa flunssaan? Mulla päässyt kaikki tällänen jo unohtuun. Tosi kivaa olla flunssassa helteellä!

-m-
 
-Mira- C-vitamiinilla menee nopeammin ohi kun ottaa vaikka aamulla yhden ja illalla yhden.
Panadolia tietty voi ottaa :) Samoin Panadol Hot sopii.
Toncils, Bafucil (Strepsils) kurkkukipuun
Joku yskänlääke sopi myös, kysy apteekista jos tarve.
Zyrtec ja Heinix avaa hengitysteitä, niitä käytän tarvittaessa, jottei flunssa muutu poskiontelotulehdukseksi (lääkärin määräys). Niitä voi muutamana päivänä muutenkin ottaa huoletta helpottamaan flunssaoireita.
 
Arell Dopplerissa on täysin uusi paristo ja laite on uusi (toivon siis ettei ainakaan vetele viimeisiään). Ääni kuului vain yhdestä kohdasta alhaalta hieman keskeltä oikealle. Kahden lapsen jälkeen uskoisin tunnistavani sydänäänet, oli vain aika vaimea ja rätinä peitti alleen. Tänään kokeilin uudestaan ja nyt rätinää ei tullut, mutta hyvin vaimeat äänet sain kuuluviin aina hetkeksi samasta kohdasta. Minulla on melko tilava lantio ja kohtu saattaa jäädä vielä niin hyvin piiloon, että ääniä on vaikea löytää. En tiedä, aika näyttää.

Eilen tuli ultra-aika kahden viikon päähän. Eli np-ultra on 16.8, menisipä aika nopeasti, niin pääsee kurkistamaan tilanteen :)

-Mira- Imeskeltävät sinkkitabletit, saa ainakin isommista apteekeista. Otetaan 4 päivässä, auttaa oloa tosi nopeasti ja jos ehtii aloittaa "kuurin" tarpeeksi ajoissa, voi olla ettei flunssaa tule ollenkaan. Testattu ja toimii!

Sydäntähti 10+1
 
Kiitos Arell ja sydäntähti vinkeistä. Mä muistelin kyllä et jotain allergialääkettäkin sain aikoinaan ottaa, mutta tuskin ihan niin paljoa mitä tässä aikasemmin söin heinäallergiaani, eli joka päivä. Olo on helpottunut, eikä flunssa ihan vielä tullutkaan päälle. Outoa, koska yleensä se sit tulee jos on tullakseen mut tää tuleminen jäi vaiheeseen, eli tropit ja vitamiinit vois vielä ehtiä auttamaan.

Myös tänään on pahoinvointi ollut tosi runsasta. Ekan kerran helpotti kun söin grillatun pihvin ja salaattia. Sit pilasin sen tunteen syömällä irtokarkkeja. Mutta ekaa kertaa kuukausiin ei tee mieli suklaata. Nyt himottais kaikki suolainen.

Onko teille tullut jo jotain himotuksen kohteita?
Viime raskaudessa olin hulluna tomaatteihin, muuta ei ollut. Nyt tuli eka sekopäinen makeanhimo ja nyt se poistui ja nyt tekee mieli suolaisia ruokia, kuten sipsejä, joita normaalisti en syö ikinä. Ja just joku grillattu pihvi, nam!

-M-
 
Tipetsu, tiedän että sua pelottaa kaksoisraskaus. Mutta sanon tähän siskoni sanat joka sai noin vuosi sitten kaksoset, että ei vaihtais päivääkään pois eikä antais kumpaakaan lasta pois, vaikka välillä on haasteita koettu. Sitä on sit mukava seurata mihin tahtiin lapset kehittyy. Tsemppiä, kyl se siitä.
 
Huomenta!

Onko teillä riittänyt kuinka hermo mieheen? Luulen olevan näitä hormonien aiheuttamia mielialajuttuja, mutta mulla palaa pinna siihen aivan totaalisesti. Sillä on minusta ihan väärä asenne. Ja siis ihan toivottu ensimmäinen raskaus ja ihan onnellisesti naimisissa ollaan oltu.
 
Esteri1, kirjoitin pitkän romaanin mutta päätin poistaa sen. Lyhyesti, KYLLÄ. Asenne korpeaa pahasti, eikä kyse ole hormoneista. Kyse on siitä että toisen asenteen vuoksi yhteen hiileen puhaltaminen puuttuu ja tunnen jääväni yksin velvollisuuksien kanssa siinä kun toinen nauttii täysin rinnoin oikeuksista. Jos haluat puhua lisää, laita vaikka yksäriä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Esteri1
Hei kaikille :wave:!

Mikäli joukkoon vielä mukaan mahtuisi niin täältä ilmoittautuisi vielä yksi maaliskuun odottaja!

Taustasta sen verran, että kotona touhuaa marraskuussa 3. vuotta täyttävä tytöntyllerö. Tyttö sai alkunsa 1 ICSIn 2 PASsista ja nyt masussa kasvaa 4 PASsin alku eli lapsettomuushoidoilla jälkipolvemme on saanut alkunsa :heart:!

Tekstejänne olen lueskellut jo plussasta asti. Viime viikon maanantaina kävin ar-ultrassa ja kaikki oli masussa hyvin, 12,3 mm ihmisenalku sielä näkyi. Nyt siis menossa rv 8+2. Kesälomasta 3 viikkoa on mennyt sohvalla maatessa, kun olo oli niin huono. Oksentamaan en kuitenkaan joutunut kuin kerran. Nyt alkaa olotila helpottamaan, onneksi, koska huomenna koittaa paluu arkeen. Esikoisestakin etova olo kesti ainoastaan parisen viikkoa ja sen mukaan elin nyttenkin ja onneksi loppuikin, se on todella inhottava olotila :kieh:.

Laskettuaika olisi siis 14.3.2014.

Irene80/32/2. lapsi/TAYS


Hyvää hellepäivää kaikille!


Irene ja kyytiläinen rv 8+2
 
Toivottavasti -Mira- flunssa taittuu pian alta pois.

Täällä pahoinvointi vie kaikki voimat, pelkkää keitettyä perunaa ja riisiä tai kurkkua voi kuvitella syövänsä. Aivan järkyttävä pahoinvointi! Auttaako tähän MIKÄÄN????
 
Mayinka mä luulen, että hormonit puhuu eniten täällä. Pitäisi kait tajuta, että ei ne miehellä myllerrä eikä sillä ole oireita ja eikä vauva sille vielä ole niin konkreettinen kun ei senäy mitenkään. Jotenkin vaan niin nyppii kun kuvittelee, että voi olla niinkuin ennenkin, että minä jaksan tsemppailla. Toivottavasti sulla ei vakavampaa kriisiä siellä.
 
Tervetuloa Irene!! :) Lisään sut listoille! :flower:

Minua ei niinkään miehen tekemiset ärsytä, mutta olen esikoisen tekemisille huomannut olevani helpommin ärsyyntyvä kuin ennen. Koetan kokoajan mielessäni rauhoittaa itseni ettei tule huudettua tai sanottua pahasti. Pienikin sotku ärsyttää ja tuon ikäiset sotkee kokoajan :D Hormonithan tän tekee joten koetan pitää mölyt sisälläni.

Mä poksuin eilen vaan tuolla Fb:ssa, 7 viikkoa tuli täyteen :) poks poks!

Huomenna varhaisultra <3

Tänään sain muuten todella vahvan poikaolon tästä tyypistä!! Niin ollut erilainen tämä alkuraskaus kuin edellinen, esikoinen on tyttö.

Arell ja Herne 7+1

MUOKS* Pahoinvoijat, käykää lääkärissä juttelee! On olemassa turvallisia lääkkeitä tuohon, esim. Primperan. Minulla ollut käytössä ennen raskautta ja sanottiin, että sitä voi pahoina päivinä ottaa myös raskauspahoinvointiin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BigMomma
Heippa!

Mä oon pitäny jonkin aikaa hiljaiseloa ja ajattelin nyt vähän omanapailla, mutta Tipetsulle kuitenkin tuplaonnet ja tsemppiä jaksamiseen! :hug:

Mä olin viime yön sairaalassa, tällä kertaa nesteytyksessä pahoinvoinnin takia. Oksentanut en ole kertaakaan, mutta mikään ei oikeen mene alaskaan, kun tulee heti ihan infernaalinen pahoinvointi. Töissäkin kävin koittamassa, mutta tuskin pystyin kävelemään suorassa :s Lääkäri määräsi tota primperania, jota en kuitenkaan käynyt hakemassa edes.

Kävin myös keskiviikkona ultrassa, ja vaikka laskujen mukaan piti olla 8+2, kätilö sanoi viikkojen olevan 7+0. Se ei mielestäni voi pitää paikkaansa, koska silloinhan olisin plussannut jo 3+0?! :eek: Se ei varmaan ole käytännössä mahdollista? Onko teillä muilla kokemuksia siitä, että on tullut tässä vaiheessa pienemmät viikot, kuin mitä pitäisi olla? Pelottaa nyt kovasti, että onkohan kaikki kunnossa :| Vahva syke siellä kuitenkin näkyi, joten koetan rauhallisin mielin olla. Ensi viikolla pitäisi varata nt-ultraan aika, sittenpähän saa tietää, että onko kaikki hyvin.

audree ja papu 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Mää niin vihaan tätä alkuraskautta. Aikasemmissa raskauksissa ei oo ollu kerrassaan mitään oireita, ei mitään. Nyt tässä raskaudessa alko viikko sitten pahoinvointi, ei tarvinnu oksentaa, mutta aina jos pääsi nälkä tulemaan niin kuvottava olo oli kamala. En oo oireettomuutta tai oireita muutenkaan osannu sillä tavalla ressata kun kaks oireetonta raskautta takana, nyt sitten viikko oli tuota kuvotusta ja pe-la välinen yö oli vielä kuvotusta MUTTA lauantai aamu oli aivan normaali olo ja se normaaliolo on jatkunut tänäänkin eli tää tais olla tässä. En oo kuullu yhtään positiivista tarinaa kun seinään loppuneista raskausoireista, tiedossa kyllä oli kovempi keskenmenon riski mun kilpparin vajiksen takia, mutta jotenkin toivo ettei niin kävis. Vuotoo ei oo tullu eikä kipuja, mutta en usko toivoo olevan enää. Mies on silti sitä mieltä että mihinkään ylimääräseen ultraan ei mennä ja makseta siitä yli 100€ että kyllähän se keskenmeno selviää sitten viimeistään rv 12 ultrassa (johon on joku 6 viikkoo) :headwall: Se ei ymmärrä sitä ollenkaan, etten kestä odottaa niin pitkään.
 
Niin tuosta pahoinvoinnista, tiedän joitakin jotka ovat kysyneet noita lääkkeitä ja on sanottu ettei ole mitään mitä ilman reseptiä sais ottaa ja sitten taas toisella paikkakunnalla oli sanottu että on joku mitä voi syödä ja jopa kehotettu ostamaan. Voiko se olla noin paikkakunta kohtaista??

Itselleni sanottiin kun esikoista odotin että eihän siihen mitään lääkkeitä ole, oksensin aika paljon. Toisesta en edes kysynyt vaikka oksensin myös, tuntui että kuitenkin selviän kun sain kotona olla. Nyt mulla ei ole ollut neuvolaa vielä, sitten kun on niin voihan sitä kysyä. Mutta mä varmaan joutuisin ottamaan jatkuvasti kun oksentelen kuitenkin nytkin niin paljon että ei sais varmaan ottaa kuin tilapäisesti niitä lääkkeitä. Vesi pysyy vielä kuitenkin useimmiten ja jotain ruokaakin ja olo on ok niin kai tästäkin selvitään :)

Tsemppiä tipetsu, kannattaa varmasti käydä juttelemassa neuvolassa ja hakea vertaistukea. Ainakin malendralla oli kaksoset jotka tulee maaliskuussa 1v 10kk eikä vielä tietoa tuleeko nytkin kaksoset vai yksi vauva :O :D

Plussauksesta, mä plussasin 3+2 ja neuvolan mukaan olisin nyt kuulemma rv 6+4 ja sen mukaan olisin plussannut jo 2+6 :O (mikä on mun mielestä kyllä väärin laskettu) Nettilaskureiden perusteella olis kuitenkin nyt 7+0.

saraheinä 7+0 poks
 
Poksunpas täälläkin, 10+0 POKS POKS! :heart:

Esteri1, ei mitään sellaista mistä ei selvittäisi jos vain mieskin tajuaa vastuunsa. Puhuin tänään huolistani ja lupasi auttaa, mutta pelkkä lupaus ei nyt riitä vaan vaadin oikeita tekoja. Saa nyt maata krapulassa tämän päivän mutta huomenna saa jo autella.

Teillä on tuon sorttinen tunteiden kiristäjä, ymmärrän. Ei sitä vain jaksa taputella toista selkään jos itse saa kerätä kaikki voimansa pysyäkseen edes osan päivää jotenkin toimintakuntoisena. Yritä puhua miehelle, vertaa oloa vaikka oksennustautiin sillä tietää miten kuluttavaa se on, sen on varmasti kokenut. Voi antaa perspektiiviä kun pyytää kuvittelemaan millaista olisi olla kuusi viikkoa oksennustaudissa, mutta ulos ei tule mitään, vie voimat ja ällöttää vain. Jaksamisia, kyllä se sitten varmasti konkretisoituu kun vatsa kasvaa ja oman olon pitäisi parantua toisella kolmanneksella kun hormonimäärät tasoittuu :)
 
Piti kysyä teiltä, jolla edellinen synnytys ollut sektio, että kiristääkö teidän mahassa joku (arvet) jo nyt? Mulla on nyt alkanut "kinnaan" mahassa joku, varmaan kiinnike tai sit arpikudos. Ajattelin vaan, että kuinka kivuliaaksi käy jos NYT JO alkaa kiristää alkumetreillä. Mun kohtu on joutunut kyllä aika paljon venyyn viimeksi kun oli kaksi vauvaa, että mietityttää kyllä senkin kestokyvyt.

3 päivää kunnon pahoinvointia ja oon jo ihan kypsä tähän oloon. Onneksi hedelmät on olleet hyviä välipaloja, mutta silti.
 
Älä satutytti vielä heitä pyyhettä kehään. Onko sun oire ollut ainoastaan tuo kuvotus, vai onko kaikki muutkin oireet kadonneet? Meinaan muistelisin, et tuo kuvostus lähti mulla aikoinaan yhtä nopeasti kun oli tullutkin. Toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin. Tsemppiä. Tuo on kyllä kestämättömän pitkä aika odottaa tietämättömänä.
 
-Mira- Mulla esikoinen syntyi sektiolla ja kyllä näillä viikoilla jo arpikudoksen venyminen tekee kipua. Muistaakseni n. ennen puoliväliä on pahimmat viikot tuon kivun suhteen, mutta sitten helpottaa loppua kohti. Näin ainakin minulla kakkosesta oli.

Miehestä ja pinnan palamisesta sen verran, että kyllä mulla pinna palaa niin miehen kun lastenkin kanssa herkemmin. Mies kyllä aika kivasti jaksaa sen, että nalkutan joka asiasta :) Miehen asenteesta olen huomannut, että kaikkien lasten odotusaikaan miehen iltamenot ja "oman ajan tarve lisääntynyt". Aiemmissa raskauksissa olen ehkä vähän ärsyyntynyt siitä, mutta nyt ymmärrän, että se on miehen tapa käsitellä muuttuvaa elämäntilannetta tms. On kuitenkin aina lapsen syntyessä vähentänyt menoa ja ollut huolehtivainen niin lasta kuin minuakin kohtaan, joten mun puolestani juoskoon nyt. Eikä tosiaan tässä vaiheessa puhuta vielä kauheesti mitään vauvajuttuja. Mulla on esim. mun äiti ja sisko sitten vauvahössötyksiä varten :)
 
Täällä poksutaan 10+0 POKS POKS!!

Ihan luottavainen olo tähän raskauteen, vaikka kahteen päivään en ole saanut sydänääniä dopplerilla kuuluviin. Eiköhän pieni vaan ole vielä niin pieni, ettei satu dopplerin alle.

Pikkusukka 10+0
 
Täällä poksutaan kanssa 10+0 poks poks :)

Pinna meinaa täälläkin palaa jokaisesta pienestäkin asiasta miehen kanssa ja kyllä tuo esikoinenkin välillä saa hampaita kiristelemään. Oon yrittäny selittää miehelle, että jos muistaa esikoisen ajoilta, niin on onneksi ohi menevää sorttia tää pinnan kärähtely :)

Pikkusukka, täällä sama, tosin sillä erotuksella että en oo kertaakaan löytänyt vielä sydämen sykettä dopplerilla, mutta mietin, et neuvolassa epäili, että istukka ois tulossa etuseinälle, että voisko sekin vaikuttaa? Esikoisen aikaan oli takaseinällä ja hyvin löytyi sykkeet. Tosin sain tuosta stressin, joten tänään soitan neuvolaan, että lisäisivätkö raskaushormonikoe pyynnön verikokeisiin, kun huomenna käyn seulonnan verikokeet :)

Nonna88 ja muru 10+0
 
Se kuvotus mulla alko viikko sitten (mikä on mulle ollu tosi outoa kyllä kun aikasemmissa raskauksissa ei mitään), en tiedä voiko olla yhteyttä kun mun kilpirauhaslääkitystä ohjeen mukaan nostettiin sillon vai oliko sattumaa, mutta se kuvotus kyllä loppu kokonaan lauantaina. Tänää on vähän rinnat arat, mutta muuten ihan "ei raskaana" -olo.

Noista himoista, mulla on molemmissa aikasemmissa raskauksissa ollu aivan järkyttävä himo hammastahnaan, siis siihen pepsodentin vihreeseen oikein harmitti kun ei sitä voinu syödä, pesin sitten useemman kerran päivässä hampaita kun se oli niin hyvää :LOL:
 
Huomenta!

Pupulin: Joo huomasin kanssa että meillä on samanlainen historia ja paljon onnea sulle hyvistä Ultra kuulumisista =) Mulla on Ultra ke ja todella toivon että sen pienen sydämmen näkisi.

Täälläkin on pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta, ihan pakolla koitan jotain syödä mutta mikään ei oikeen maistu. Parahaitan menee suolanen ruoka.

Tsempit Tipetsulle!

Ellia 6+6
 
Heippa

Minäkin liityn mukaan keskusteluun :)
Minulla on toinen lapsi tulossa, ensimmäinen poika syntyi 0.11.2011 ICSI (lapsettomuushoitojen avulla) ja toinen tärppäsi nyt pakastetun alkion siirrolla. Laskettu aika 19.3.2014 Tänään meillä on klinikalla varhaisultra ja huomenna aamulla ensimmäinen neuvolakäynti.
Synnytyssairaalana Jorvin sairaala JS eli Pääkaupunkiseudulla asumme.
Mä olen 37 ja mieheni 39.

Mulla on oireina hirveä oksetus ja etova olo 24/7, alkoi noin puoltoista viikkoa sitten. Olen kokeillut kaikenlaista ja ainoa mikä tähän asti on auttanut on pitkät yöunet ja päikkärit. Tosin vähän vaikea ottaa päikkäreitä viikolla kun olen töissä ja istun avokonttorissa :) Iltaisin menen nukkumaan poikani kanssa yhdeksän maissa. Hirveä fyysinen väsymys, en millään pääse mäkiä ylös pyörällä, kun vien poikaa aamulla tarhaan. Ja lounaalla oksettaa kun haistan lounasruokalan ruuan ja vaikea keksiä mitä suuhunsa laittaisi ilman että se tulisi samantien ylös. Viime raskaudessa sama juttu ja laihduin 5 klioa ensimmäisessä kolmanneksessa.

Onko kukaan keksinyt hyvää apua raskauspahoinvointiin?

Ai niin ja toinen oire on vessassa ravaaminen koko ajan.

Tsemmpiä kaikille odotukseen!
 
satutytti - mulla oli hirveä pahoinvointi ensimmäisessä raskaudessa ja sitten se loppui yhtäkkiä päivästä toiseen! En kyllä muista millä raskausviikolla, mutta monella ei ole mitään oireita ollenkaan.
Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta otan nyt isompaa annosta Thyroxinia, sillähän se pitäisi olla ok.
Toivottavasti kaikki on sulla ja vauvalla hyvin!
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Tervetuloa uusille, tännehän on tullut paljon uusia. Kivaa :)

).( Yök, yök, yök... Kaikki on yök, paitsi nektariinit ja persikat. Mitään ei tee mieli syödä ja todella pieniä annoksia saan syötyä. Oksettaa melkein koko ajan ja olen myös oksentanut.. Ei tää pahoinvointi ollut eskioisen odotuksessa näin paha! Lauantaina pahoinvoinnilla oli välipäivä ja mä aloin tietysti heti pelkäämään pahinta, kunnes tuli aika syödä lounasta sunnuntaina. Silloin pahoinvointi tuli takaisin ja melkein pahempana kuin aikasemmin. Paino on edelleen +/-0, eli jotain saan syötyä mikä ehtii imeytyä elimistöön. Sen mäkin olen huomannut, että hyvät yöunet vähentää hieman pahaa oloa, mutta kun on se elävä herätyskello, joka herättää viimeistään 6.30, niin minkäs teet.. Tänäänkin pääsen 21.30 töistä, eli en millään pääse nukkumaan ku aikasintaan 22.15 :/

Pikkusukka ja Nonna88 mä oon niin kade teidän poksumisista! Mulla kun poksuu huomenna vasta 7+0. :D

Fb-ryhmä kenelle kuuli laittaa yv:tä fb-ryhmään liittymisestä? Voisin mä sittenkin liittyä jo.. Tulisi enemmän kirjoiteltua sinne kuin mitä tänne.

Voikaa hyvin <3

Nana ja vauveli 6+6 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Happymama80

Yhteistyössä