MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Tammikuu*

Pikainen ON-päivitys:
Tänään oli neuvola. Verenpaineet hiukan kohonneet edelliskerrasta, mutta silti aivan loistavat, pissa puhdas. Sokeriarvot olleet normaaleissa lukemissa jokaisella normaalilla ruokailulla. Siltikään en saanut vapautusta noista hoidoista. Maanantaina siis juttelemaan taas kerran ihan turhaan diabeteshoitajan kanssa. Siellä uutta yritystä saada vapautusta turhasta ja maksullisesta toiminnasta, johon minulla ei ole varaa. Paino pudonnut 2kg. Sf-mitta samassa lukemassa, kuin 2 viikkoa sitten, eli 30. Sydänäänet 150. Tyyppi on kääntynyt takaisin perätilaan. Nyt vaan toivomaan, että kääntyy vielä takaisin. Olenkin ihmetellyt viime päivien järkyttävää närästystä ja kipeitä supistuksia ja paineentunnetta alapäässä. Asennon muuttuminen selittää kaiken.

Lillitys rv33+1
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Eilen käväsin töissä sanomassa heipat kaikille ja siivoamassa oman pisteen. Meni ihan hyvin. Vein mutakakkua ja viinirypäleitä:) Ja söin työkavereiden kanssa lounasta. Hyvä mieli tuli. Kotimatkalla tuli yksi kovempi "harjoitus"supistus, mutta muuten meni matkat hyvin, kun oli kiva keli ajella.

Mamu13 : tsempiä viimeiseen. Ehkäpä SF mitta ei ehkä ole sen vuoksi kasvanut kun vauva on laskeutunut. Mulla oli hiukan sama tilanne toisen lapsen kanssa, poika laskeutui todella aikaisin ja viimeiset 4-5 viikkoa oli todella tukalat + mulla oli häpyliitoskipuja silloinkin. Ja poikapa päätti pysyä matkassa päivää vaille laskettuun aikaan. Silloin sai lepäillä ihan olan takaa.. Tuli mieleeni yksi joka varmaan laski vauvaa myös alaspäin, mutta samalla mulla helpotti oloa alakerrassa, eli jooga ja hengitysharjoitukset. Mun neuvolatäti oli koulutukseltaan kätilö niin hän teki vielä synnytystä edeltävänä viikkona tutkimuksen ja mulla oli kohdun kaula melkein hävinnyt ja oli parille sormelle jo auki. Oli sitten melko nopea synnytyskin: 4-5h.

Evaparadise : hienoa kun kerroit kokemuksia psykologista, ja että käynnit ovat auttaneet.

Täällä on myös hoitotaso vielä hakusessa... jos ei muuta niin pitää käydä ikeassa.. en vaan jotenkin ikealaisista tuotteista vieläkään pidä. Noh.. eiköhän sellaisen kanssa opi elämän – ”nirso mikä nirso” :p Toinen ajatus on että laisttaisin työpöydästä tai lipastosta hoitotason. Kunhan löytyisi sopiva.

Mariia ja Nappula 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
efi
Hei!

Painosta Monelle on tullu tosi hillitysti painoa. Oon vähän kateellinen kyllä sellasille, joille ei raskausaikana tunnu tulevan muuta kun se maha. Itte levistyn aina joka suuntaa, mutta niin on tehneet mun äiti ja mummikin. Kaippa se johtuu ihan geeneistä. Tässä raskudessa on kyllä tullu syötyä vähän mitä sattuu, eikä sitä liikuntaakaan oo tullu oikeen harrastettua sen jälkeen kun esikoisesta olin raskaana. Sitä ennen olin kyllä melko aktiivinen. Kunhan äitiysloma alkaa torstaina (jee!), niin olis tarkotus yrittää käydä joka päivä tunnin lenkillä ja jospa sitten jaksis vähän lihaskuntoharjotuksiakin tehä. Esikoista ois kuitenki tarkotus pitää puolipäiväsenä hoidossa, että itte saan levättyä eikä poika tylsisty kotona.

Eilen olin lääkärillä ja vauva köllöteli ihan samassa asennossa kun kuukausi sittenkin. Mulla on kyllä molemmat vauvat olleet pää alaspäin jo aikasessa vaiheessa, eivätkä todellakaan enää kääntyile kunhan ovat mukavasti asettuneet. Hassua kuinka jollain ne vauvat pyörii ympyrää vielä melko myöhäsessäkin vaiheessa. Valitettavasti tämä masuasukki asustelee selkä vasten mun vatsaa ja siitä syystä ei oo saatu ultrassa kasvoja lainkaan näkyviin. Lääkäri sanoi, että pää on jo aika alhalla ja kyseli, että onko ollut paineen tunnetta... No ei oo ollu. Olo on ollu aika hyvä. Ilmeisesti meille olis aika pitkäraajanen poika tulossa, koska reisiluun pituus vastas viikkoja 34+5, kun oikeesti viikkoja oli vasta 30+6. Lähes neljä viikkoa edellä! Painoarviokin oli jo 1980g. Melkeen 2kg vauvaa siis tällä mahassa ja vielä pari kuukautta aikaa kasvaa.

SF-mittaa ei täällä oteta lainkaan. Varmaan osittain siksi, että ultra yleensä tehdään joka käynnillä ja sillä sitten seurataan vauvan kasvua. Onhan tollanen sf-mitta tosi epäluotettava, mutta jos kerta ultrissa säästellään, niin hyvähän sitä kasvua on jollain seurata.

Isyysvapaasta Mies on ottanut koko huhtikuun vapaaksi. Meillä kun ollaan varauduttu siihen, että vauva on vähintään viikon myöhässä, niin taitaa miehen lomatkin alkaa vasta viikko la:n jälkeen. Ei siis vauvan parane syntyä etukäteen. Anoppi on myös asetettu matkustuskieltoon la:n aikoihin. Omat vanhemmat ovat sitten tulossa meille kylään heti pääsiäisenä. Siinä muistaakseni mieskin menee parina päivänä töihin kun mun vanhemmat on kerran hoitoapuna. Ei sillä taitais pää kestää koko viikkoa samssa talossa appivanhempien kanssa.

Vauvakuumeesta viis, mutta muhun on iskenyt yhdistelmävaunukuume, vaikka edelliset odottaakin esikoisen jäljiltä valmiina. Uusia ei siis aijota ostaa, mutta kun esikoisellekin ostettiin sillon käytetyt niin olis jotenki ihana päästä lykkimään uusia/uudenveroisia vaunuja. No, aina saa haaveilla.

Nyt täytyy lähteä hakemaan esikoista hoidosta ja kohta tulee mieskin jo kotiin! Miehellä ei oo edes työvuoroja viikonloppuna, niin saadaan viettää koko viikonloppu yhdessä. Ihanan rentouttava viikonloppu tulossa nyt kun töissä on ollu niin stressaavaa.

Jaksamisia kaikille!

Efi 31+1

Ps. pahoittelut kirjotusvirheistä. Mä en vaan tuu tämän läppärin kanssa toimeen yhtään. Melkeen joka sanasta jää joku kirjain puuttumaan, kun tällä koneella kirjottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heippa,

pitkästä aikaa. meillä on ollut tässä hieman susrua puolison isovanhemmista joten kirjoittelu on jäänyt vähemmälle, mutta olen ilolla käynyt seuraamassa teidän muiden kuulumisia. Ihanaa kun keskustelu on taas vilkastunut :)

Painosta: Olen ollut suorastaan kauhuissani siitä kuinka paljon kiloja on jo kertynyt tähän raskauteen (12), mutta katsellessani vanhoja neuvolakortteja olen huomannut että aika samallalailla sitä painoa on kertynyt aiemmillakin kerroilla joten toivon että vielä ei ole syytä huoleen. Vaikka tosin nyt jo ikäkin tekee varmasti kilojen karistamisen vaikeammaksi kuin silloin parikymppisenä :O

Samin vertailin vähän sf-mittoja nyt ja aikaisemmin.. ekassa raskaudessa viikot 31-35 mitta on ollut 30 cm ja viikolla 37 32 cm, sen jälkeen pysynyt 31 cm:ssä aina viikolle 41 asti. Poika syntyi viikolla 42, josta ei sf-mittaa olekaan... Tokassa viikolla 31 27 cm, viikolla 33 28 cm ja viikolla 36 29 cm, typykkä syntyi viikolla 38 joten siltä ei mittaa ole lainkaan. Kolmannessa raskaudessa viikolla 31 25 cm, viikolla 35 30 cm ja viikolla 36 31 cm sen jälkeen mittaa ei olekaan kun tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla 38+ 4. Ei näistä kyllä sitten mitään voi päätellä ainakaan... Kyllä ne mulla reistaa niin että ei voi sanoa onko siirtynyt alemmas vai ei, huoh... Ei auta kuin odotella ja toivoa että alivuokralainen pysyy mukana aina sinne sektioon asti.

Isyysvapaasta meillä ei ole pelka että kovin kauaa vietettäisiin. Yrittäjän arki kun ei ihan hirveästi anna anteeksi noita omia poissaoloja vaikka toki korvaukset niistä saisikin, mutta kun pitää yrittää ne muutkin ihmiset pitää leivän syrjässä kiinni... Onneksi tähän on tottunut niin ei tarvitse niin hirveästi harmitella.

Nyt kun jäin töistä jo vapaille niin vauvakuumekin on nostanut päätään. Tai liekö se vain kärsimättömyyttä siitä kun "ei ole mitään tekemistä" (niin varmaan, hyvin oon saanut hupuloitua tämänkin viikon omissa hommissani :D). Tosin suunnittelin jo sairaalakassin pakkaamista mutta taas jokin sisäinen ääni käski olla hoppuilematta ja keksimään jotain muuta. Joten MariaR81; et ole ainoa kenen keksipurkki huutaa omaa nimeäsi :kieh:

Ajantappamiseksi olen minäkin virittellyt vanhoja harrasteita eli kutomista. Kai se liittyy tähän pesänrakennus viettiin minkä pitisi olla pahimmillaan kai tässä vaiheessa. Mutta on ollut kiva lukea että muilla on samaa oiretta havaittavissa. Itse en ole koskaan ollut mikään hyvä villasukan kutoja ja isoanoppini on yrittänyt minulle sitä kantapäätä opettaa jo jonkin aikaa, nyt tämä oppiäitini tosiaan nukkui ois, joten jo sen takia aion taistella nämä villasukat loppuun ja tehdä viimeisen päälle hienot kantapäät niin voi mummo tyytyväisenä katsella pilven reunalta.

Joku kyseli kokemuksia psykologilla käynnistä, olen pahoillani etten muista kuka! Itse olen käynyt vain työpsykologilla kun töissä oli pari vuotta sitten tosi hankalaa ja henkilökohtaisellakin puolella oli sellainen "paskaa niskaan" -jakso. Ensimmäisen kerran itkin silmät päästäni ja räkä poskella annoin tulla ihan kaiken, käynnin jälkeen olin sitä mieltä että tää oli kyllä ihan turhaa, mutta tarkemmin pohdittuani se nainen osasi kyllä kysyä kaikki oikeat kysymykset ja sai minut pohtimaan omia tekemisisäni ja sanomisiani. Kuinka joku voikin kaiken sen paskan seasta osata kaivaa ne kaikki tärkeimmät asiat! Toisella kerralla osasin sitten jo itsekin vähän rytmittää kertomisiani ja saatiin pitkät jutu aikaiseksi ja kolmannella kerralla tunsin itseni jo ihan vapautuneeksi. Silloin se täti sanoikin että ei näe minulle tarvetta tällä hetkellä useammalle käynnille, mutta voin aina soittaa ja tulla käymään jos tuntuu että pahaolo ja ajatukset kiertyvät taas samalle kerälle. Voin siis lämpimästi suositella.

Mutta nyt minä painelen ruuan laittoon jotta perheellä olisi jotain syömistäkin tänään. Tsemppiä kaikille ja lykkyä viimeisille kuukausille!

Terkuin,

elnastiina ja av 32+6
 
Kohta se onkin jo viikonloppu takana itse kullakin.

Tuli pari asiaa mieleen joita halusin vielä kirjoitella aiempiin liittyen.

Painosta; siitäpä ei kannata kenenkään suurta stressiä ottaa. Toki syömisillä ja liikkumalla jos vain pystyy voi siihen vaikuttaa muutamia kiloja arvelen.

Esikoista odottavat tahtovat useimmiten saada kiloja herkemmin koska siinä kotona ei vielä ole kahta lasta ja että esikko hoitaisi äidin "liikuttelun". Sitten jos on useampia lapsia niin eri tavalla äidit myös joutuvat liikkumaan ja sitä kautta ei paino välttis nouse niin ylös.
Yksilöllistä yhtä kaikki.

Mulle esim. tuli esikoisesta + 12kg ja imetyksen (7kk) aikana sainkin painon lähtölukemiin. Kävin kyllä ahkerasti vaunulenkeilläkin silloin ja tarkoitus olisi tehdä niin nytkin.

Mutta kuten jo aiemmin korostin sitä että kun itsellä oli nyt jo lievä ylipaino raskautuessa niin sillä ei mulle tarttis niin hirmusti painoa tässä raskaudessa tulla.
Luin muuten että näillä viikoilla n. 34-35 + eteenpäin alkaa normisti äidille tulla sellaiset + 500 grammaa painoa per viikko joten eipä tässä enää auta juuri mikään jos painoa on tullakseen ;). Jos ei niin mulle se olis parempi niin. Toki jotain saakin tulla sehän on normaalia.


Äidin omasta ajasta ja harrastuksista
; Sitä myös haluan vielä lisäillä että kun aiemmin tuossa pohdin että oma aika on äidille tärkeää ja ne harrastukset/itsensä toteutus hienosti sanottuna, vaikka uudetkin harrastukset.

Faktahan on tietysti se että ei siinä lähimpään 3-6kk;n äidillä paljon muuta harrastusta ole kuin imettäminen (jos onnistuu), täyttää vauvan perustarpeet (hoiva) ja läsnäolo/läheisyys.
Kyllä siinä saa itsensä hetkeksi unohtaa.

Vauva on keskiössä ja hänen tarpeet, äidin tarpeet sitten kun sen aika tulee. Jostain luin että äiti voi olla lapsen silmistä pois laskukaavalla 1 pv (eli yön pois) per 1 ikävuosi ja kutakuinkin allekirjoitan tuon täysin.
Ei pieni vauva voi käsittää sitä miksi äiti olis poissa esim. yhden päivänkin. Mitenpä selvität sen hänelle jolla vielä aivot kasvavat monta vuotta eikä riittävää ymmärrystä ole?
Mulla itsellä on se periaate että en itketä vauvaa yhtään vain sillä ajatuksella että hän karaistuu. Kun hän ei vaan ymmärrä sellaista asiaa. Tarpeet tyydytetään välittömästi. En myöskään saattaisi kuunnella vauvan raastavaa itkua varttiakaan jos sitäkään kauemmin. Mulle stressaavinta maailmassa on vauvan itku :stick:. Eli helpompaa koko perheelle kun sitä ei vaan kestä kauaa.

Kyllä lapsen ehtii opettaa isompana siihen että joskus pitää vaan odottaa vuoroaan, mutta vauvalle se on jo psyykkisesti erittäin haitallinen teko. En halua mitään mielenterveyshäiriötä lapselleni tuottaa vaan terveen ja tasapainoisen yksilön joka luottaa että saa apua silloin kun todella sitä tarvii (nälkä, likainen vaippa, väsy).

Imetysaikana poissaoloani kesti harvoin melkein max. 2h ja sinäkin aikana saattoi kauppareissulla jo tyttö minua kaivata. Meillä kun hän ei tuttipulloa edes huolinut niin minun varassa ne ensikuukaudet sitten olivatkin. Symbioosissa siis eleltiin mutta sen jaksaa kun muistaa että kaikki loppuu aikanaan, myös se symbioosivaihe.

Portaittain sitten äitikin aikanaan pääsee siirtymään johonkin säännölliseen harrastukseen.

Toki jos tuttipulloon vauva oppii niin sen parikin tuntia pystyy olemaan poissa kun isä hoitaa sillä välin. Mutta tosiaan meillä se ei onnistunut kun kerran sitä kokeiltiin.

Kyllä äitiyden myötä enin itsekkyys häviää mutta tilalle tulee se ihana tuhisija jolle oma äiti on kaikki kaikessa :heart:.
Isän rooli tulee korostumaan sitten kun enin symbioosi häviää. Se on itseasiassa aika taianomaista aikaa :flower: kun toinen on niin sinussa kiinni ja jos siitä itsekin tykkää kuten luonnostaan moni äitikin tekee, että siitä kannattaa nauttia koska se vaan yksi päivä on hiljakseen päättynyt.

Nämä sanat siis sillä ettei kukaan varsinkaan esikoista odottava äiti ajattele että hänen pitäisi venyä mahdottomiin suorituksiin. Hyvä olisi myös että isät ottaisivat ensimmäisen vuoden aikana myös kotitöihin tavallista enemmän osaa. Kyllä vauva ottaa kuitenkin oman aikansa päivästä ja äidin tulisi saada lepoakin päivän aikana.

Kokoarviosta; Olen kyllä nyt enemmän kuin tyytyväinen että sain sen RV 35 ja sen perusarvion RV 38 mitä epäilen edelleen ehdinkö siihen edes. Sillä on nyt hyvä mieli että asiat menee näiltä osin kuten toivoinkin.

Vauvan vaatteet yms.; Vieläkin on varastossa kaikki vauvan vaatteet. Nyt täytyy todella tsempata että ensi viikon nimissä alkaisi sekin rumba menemään eteenpäin. Muutamia heräteostoja on tullut tehtyä kirpulta, mutta vaan muutamia. Kiva kun tietää että tyttö tulossa niin voi niitä hörhellyksiä tosissaan katsoa ja ostaakin =). Ja kyllähän sitä päivittelee että noinko pieni hän sitten tosiaan on :heart:.

ON; viimeviikolla RV 33 suurinpiirtein alkoi mullakin säännölleen juoksuttaa öisin vessassa. Se on aika tasan klo. 5:00 aamulla kun sen kerran saa siellä silmät ristissä käydä. On alkanut myös olla niitä kaksi kertaa yössä kertoja enemmän. Niin se tuo luontoäiti kasvattaa ja valmistaa taas tulevaan ;).

Toissayönä tuntui oikealle kyljelle kääntyessä kurjalta... :(.
Pisteli ja tuntui että vauvakin olisi kohdussa jotenkin huonossa asennossa. Tunsin siis aika selvästi sillä kyljellä vauvan. Pelkäsin jo että painanko häntä jotenkin huonosti... Kyllä sen vaan näillä viikoilla huomaa että lapsiveden määrä on saattanut vahentyä mutta myös tila vauvalla liikkua.

Yksi aamu oli myös vaikea nousta sängystä ylös kun pisteli vatsaa/kohtua ihan sama miltä kyljeltä yritti nousta...! Siis kun nousi siitä istumaan kipu vaan jatkui ja hetken päästä hellitti kun pakotti itsensä kävelemään. En tiedä mikä se oli? mutta onneksi vaan noita ollut ehkä max. 3 kertaa silloin tällöin.

Lonkkia jomottaa edelleen kyljellään tai onko siellä lonkissa ne hermot jotka kipuilee ja sitä kautta puutuu mutta silti ei ole tarvinnut särkylääkettä vielä ainakaan ottaa. Liekö jo tottunut pieneen juilintaan? Tyynyä pidän myös jalkojen välissä koko ajan kun tuo kolotus tuli viikkoja sitten kuvioihin.
Edelleen paha olo poissa joten siitä olen tyytyväinen.

Kuulin muuten edellisellä neuvolakäynnillä sijaiselta että täällä lapissa on muutettu joitakin käytänteitä synnärillä. Hän muisti vaan sen että korvikemaitoa ei kuulemma nykyään helpolla vauvoille anneta vaan odotellaan milloin äidin oma maito alkaa nousta. Eli vauvat on kuivin suin niin kauan kuin äidin maito alkaa nousta.

Tämä ei mulle ollut järkky uutinen, toki ajatuksia pisti monenlaisia mieleen. Ajattelin että jos mulle ei meinaa maito alkaa nousta niin otan vaavelin sitten vierihoitoon/pesimähoitoon eli rintojen päälle iho vasten ihoa. Se on hyvä keino saada luonnollisesti maito nousemaan -vink vink- ;). Luotan ettei tuosta tule meille ongelmaa.

terv.
Daria09 + tytteli RV 34 (hui, enää 6 viikkoa RV 40;n!)
 
Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille! Lapset jo nukkumassa, niin äidillä vähän omaa aikaa koneella :) Päivisin enää harvoin ehtii koneen ääreen, sen verran tämä raskaus verottaa, että on pakko nukkua päikkärit yhdessä kuopuksen kanssa. Ja se taas olisi päivän ainoa hetki olla koneella, joten suosiolla olen jättänyt surffailut iltaan.

Painosta: itselleni on nyt tullut aika tarkalleen n. 10 kiloa painoa. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, siihen se suunnilleen jääkin. Itselläni painonnousu on loppunut kaikissa aiemmissa raskauksissa (3) noin viikolle 32, jonka jälkeen paino on saattanut jopa tippua kilolla tai kahdella. Eli minun kohdallani ainakaan nuo Daria09:n lukemat painonnousut viimeisillä viikoilla ei päde ollenkaan :)

Supisteluja on alkanut nyt olemaan enemmän, välillä jo melko tuntuviakin. Toivottavasti eivät kuitenkaan edesauta synnytyksen alkamista vielä, vähintään kuukausi saisi vielä mennä ennen sitä. Kuopus syntyi rv 37, joten jos näin menee tälläkin kertaa, helmikuun lopussa saisi varautua lähtemään synnärille. Ja siihen taas ei ole enää kovin pitkä!

Vauvan vaatteista: parit bodyt ja mekot olen kirpparilta ostanut, kuopuksen pikkuvaatteita on vielä joitakin varastossa ja suuren osan vaatteista saan käytettynä muualta, joten itse en ole paljonkaan päätäni vaivannut uusilla hankinnoilla. Kirpparilta löytyi kuitenkin toinen pinnasänky vauvalle (kuopus 1v tarvitsee vielä omaansa) ja tuplarattaat on nyt hankittu, joten eiköhän me näillä saada vauvaelämä mukavasti alkuun. Kuopukselta kun on lähes kaikki muu tallessa tätä uutta tulokasta varten.

Vauva on nyt pää alaspäin ja hikasta päätellen pää on jo todella alhaalla, onko muut huomanneet samaa? Hikka tuntuu siis lähes reisissä asti, eli ei se pää voi kovin ylhäällä enää olla :)

Marrastuuli 32+1
 
Hihii! Kivaa alkanutta viikkoa!

Meillä hikka on alavatsassa, suurinpiirtein siellä mistä sf-mittaa aletaan laskemaan alimmillaan. Eilen tunnistin ehkä ensimmäisen hikan...kyllä samalta on aikaisemminkin tuntunut mutten ole hikaksi tunnistanut :popcorn: se oli hauskaa!

Iskias-vaivaa on alknut olemaan täällä, tukivyö helpottaa ja sitä pitäisikin nyt vaan muistaa käyttää ahkerasti! Mutta kun sen käyttö on mielestäni epämiellyttävää kun se kiristää...

Painoa miulle on tullut 11 kg (mitattu sekin jo viikkoja sitten). Mutta ei stressiä. Se on niin yksilöllistä kuinka se kertyy ja sekin että kuinka se sitten lähtee. Salaattia ehtii syömään sitten kun tämä vauva on saatu putkaistua maailmaan :LOL:

Onko kukaan muu aikeissa ostaa sellaista hälytyspatjaa lapselle, sellaista joka hälyttää 20sek hengityskatkoksesta? :confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Heipsansaa, porukat ollu meillä viikon :) huhhuh.. Ihanaa kun tulevat mutta ihana on nyt tää rauhakin :) tulevat pohjoisesta aina vähän pitemmäksi ajaksi kerrallaan.

Ensin neuvolakuulumisia :)

Rv 30+6
Paino: +318g (jeii, ekaa kertaa alle +650g. Tullut nyt siis yht. 16,5kg
RR:118/79
Hb: 123 rautalisällä 1/vrk
Sf: 26
Tarjonta: Poikittain/Rt JEE.. Oikea suunta siis <3 sitä ne muljahtelut siis tarkoittaneet :)
Syke: 145
Liikkeet: ++

Eli kaikki hyvin, pissiä ei katottu ku just kävin kotona lirauttaa. Sain kyllä tikut mukaan :)

Seuraava käynti 3vkon kuluttua ja sit viikolla 9 lääkärineuvola..


Mutta huhuh.. Ihanan paljon tänne tullut tekstiä :) yritin alkaa tällä puhelimella selaileen mut ei kyllä onnistu selailu ja kirjoittaminen näin. Täytyy alkaa tuo kone aukasemaan (juu kestää tasan 10s. mut täl puhelimella on vaan niin helppo tulla lukeen :) )

Olin ennen kans kova kutomaan.. Nyt jostain syystä ei oo inspistä vaikka oiskin hyvä kohde :D noh.. Itelle nyt väännän villasukkia mut aika haluttomasti. Aiemmin oon lapsille kutonut ennen syntymää kaikki villapuvut ja peitot ymym. Mut ehkä nyt ku tietää et kesää vasten syntyy et ei niitä sit oikein pitkään tarvi, ni ei tuu inspistäkään. Katotaan ni tulee kauhee takatalvi :)

Haalariakaan ei osteta, vaan kaukalopussi.. Saa nähä riittääkö..

Meillä isä jää syntymästä 3vkoksi kotiin..

Teille tullut painoa kyllä tooosi hillitysti.. Mulla tulee varmaan taas lopulta lähelle 25-30 niinkuin edellisissäkin. Terveellistä tuo ei ole, mutta en sille voi mitään. Lähtöpaino mulla alhainen ja synnytyksen jälkeen kilot karisee silmissä.. Mutta niin vain jokaisen kroppa tuntuu toimivan erilailla.

Sairasloma loppuun asti oli kyllä oikea ratkaisu. Välillä tuntuu että on hyvä päivä ja ei niin paljon vaivoja.. Mut heti kun liikkeelle lähtee ja esim. Kauppaan niin tulee sekä jalkoihin että alakertaan sellainen paine että pelkäsin eilenkin että synnytän sinne kauppaan :D vaapuin siinä miehen vieressä nolona hissukseen kunnes otin ostoskärryt joihin pystyin vähän nojaamaan ni ei näyttänyt niin kauheelta (+helpotti vähän mun oloa tuo nojailu) mutta alkaa jopa kauppareissut olemaan mun osalta tehty :(

Onneksi kaikkein tärkeimmät j suurimmat ostokset on nyt tehty. Mies saa sitten käydä tuon lastentarvikeosaston ostamassa tyhjäksi jossain prismassa, teen vaan ostoslistan, esim. vaipat, pyyhkeet, tissinsuojat, rintakumit, varalle korvikkeet ym.talkit ja rasvat ja härpäkkeet. Suosittelen ensisynnyttäjille muuten käymään tuon kauppareissun ajoissa, on tosi ikävää lähteä sitte laitokselta suoraan kauppaan.. +miehet ei välttis osaa ostaa..

Aion ostaa vaan yhet imetysliivit ennen synnytystä.. Max.2. Mites te muut? Mulla tuli ainakin sellaset tankit etten arvannutkaan.. Katotaan ny tällä kertaa :)

Maaliskuu.. Just haettiin pinnikseen uus patja.. Mut eipä käyny mielessäkään tuommonen vaihtoehto.. On varmaan hirmu kallis. Mut nyt alko kyl kiinnostaa :) Tosin meillä ollaan kyllä oltu aina perhepedissä että oiskohan sitten turha ostos meille.. Hmm.. Täytyy vielä tutkailla :)

Höpönenä ja pikku-ukko 30+6

P.s. Huih, mihin nää viikot vierähtää???

Lukasinkin nopeesti.. Aika hyvältähän tuollainen hengityspatja kuulostaa.. Saa tavallisen patjan alle laittaa..
 
Viimeksi muokattu:
Hei höpönenä, mulle oli tullu 11kg muistaakseni viikko 26 mennessä ja siis pitkän aikaa jo noin 600g/vko :D joten on sitten vauvan synnyttyä mistä pudotella! Tämän hetken painoa en tiedä.

Mä ostin yhdet imetysliivit mutta mulle on sanottu ettei yksillä pärjää joten toiset haen ens viikolla. Kuten myös korvikkeet..ne puuttuu enää nk pikkutavaroista.

Työkaveri lupasi kasata vauvanvaate-paketin heidän tyttönsä alkumetreiltä ja hinnoitella sen joten eiköhän alkutaipaleen vaatteetkin ala kohta olemaan kasassa!

Meillä oli tänään neuvola kotona ja mukana oli perhetyöntekijä. Mukava käynti! Muutama mittaus jäi suorittamatta ja käyn pe ennen töitä otattamassa ne, erityisesti itseäni kiinnostaa hb.
Kertokaa mulle, viisaammat, mitä siitä virtsasta tutkitaan joka käynnillä??

Maaliskuu 2015+Baby 31+0
 
Heps,

Pikaiset neuvolakuulumiset tältä päivältä... Kaikki muu oli käytännössä ihan samoin kuin viimeksi mutta sf mitta kasvanut kolmessa viikossa 4,5cm! Aika harppaus mukulalta :). asukki on pää alaspäin niin kuin olen aavistellutkin. Seuraava käynti kahden viikon päästä ja siitä viikon päästä onkin jo synnytystapa-arvio sairaalassa! Mihin nämä viikot menee???

Maaliskuu2015 virtsasta katsotaan sokerit ja valkuaisaineet. Kohonneet valkuaisarvot on yleensä merkki jonkinlaisesta tulehduksesta.

Imetysliivejä olen ostanut kahdet mutta joudun varmaan hakemaan vielä kahdet uudet... Ovat alkaneet puristaa ihan hirmuisesti kun vatsa jatkaa kasvamistaan ja tiedän että maito nousee vasta ihan viime viikoilla joten eivät varmasti tule olemaan sopivia enää silloin vaikka olin kasvunvaraa ottavinani :(

Höpönenä tulee sitä painoa meille muillekin, nytkin +850 g viikossa...

Tsemppiä kaikille toivotellen,

Elnastiina
 
Heiheihei!

Voi kauheata, musta tuntuu nyt kyllä ihan oikeasti että oon pahasti jälessä kaikessa! :D Mutta tosiasiahan on että mulla onkin viimosena la, että aikaahan mulla eniten on odotella pikku nyyttiä maailmaan ja valmistautua.

Imetysliivejä en ole kyllä ostellu, ei mitään hajulia kuinka ne tissit vielä turpoaa jos kerta vielä paisuvat sitten lähempänä synnytystä ja vieläköne synnytyksen jälkeenkin turpoaa kun maito niihin nousee vai millonka se maito niihin menee :D :LOL: Alkuraskaudessa tuntu että tissit kasvo heti silmissä, mutta lopulta en oo ostanut kun yhdet uudet rintaliivit, kokoa isommat mitä yleensä...Mulla oli kyllä suurin osa liiveistä jo vähän isohkoja ku laihtuessa alko tissit katoamaan että siinä varmaan osasyy miksei ole tarvinnu niin paljoa isompia liivejä ostella. :D Mutta niin, en tiiä missä vaiheessa sitä ois järkevä käyä noita imetysliivejä ostelemassa, että olisivat suurinpiirtein oikein kokoiset..?

Sitten vielä ois tärkeimmät vauvva hankinnat hankkimatta, edelleen, mutta vielä on aikaa...... :D :D MUTTA niin ihanuus sentään, pääsen viettämään babyshowereita elikkäs vauvvakutsuja! Vihdoin on päivä lyöty lukkoon ja kutsut laitettu facebookissa ilmoille, ihanata ihanata! Kutsut olisi vissiin perinteisesti oltava yllätys odottavalle, mutta koska mun lähipiiriä on ympäri suomea sovittiin kaverin kanssa että ns. yhdessä järkkäillään :) Ajattelin että jos sitten vauvvakutsuilla saisi hirveästi kaikkea hyödyllistä lahjaksi, niin ei tarttee itse kaikkea ostella mitä haluaa ;D

Hmh, voinnista..Noh aikas tasaista, hyvää vointia täällä..Ei ole pikkuisella hikkaakaan ollut, mutta hui hirvistys sentään tänäänkin aamulla töissä raportilla vauvva pyöri vatsassa ympyrää, joka tuntui jo lähes epämiellyttävältä! :D Huomaa että alkaa olla tilaa vähemmän, kun tuntui että koko vatsa tekee aaltoja sitä mukaa mitä pikkuinen kääntyilee. Hassua ja suloista, mutta aikas pelottavan hurjaa. Niin, unohdin viimeksi kirjoittaa, että koin ensimmäiset kunnolliset supistuksetkin tuossa tovi sitten..! Hui sentään, koiran kanssa olin lenkillä ja kesken kotimatkan alkoi niin kovat kivut ja tuntui kuin koko alamaha olisi kovettunut ja kipuillut vuoron perään. Kyllä oli hirveää, eikä mulla sattunut puhelinkaan mukaan lenkille. Koira veti minkä ehti, kun sillä kiire kotiin kylmissään ja minä tuskailin vaappua minkä kivuiltani pystyin kotia kohti! Huhhuh, onneksi supistelut loppuivat, kun kotiin pääsin. Olipaha elämys sekin, nykyisin vain pelottaa aina lenkille lähteä, mutta vielä ainakin olen kivuitta aina kotiin selvinnyt :) Taisi olla liika rasitus pitkän työpäivän jälkeen lähteä lenkille..

Painosta, ihmettelen kyllä suuresti ettei mullakaan enempää ole painoa kertynyt..Siis niin kova herkkubebbu että ohhoh, mutta vielähän tässä on aikaa että varmasti ehtii tulla tuplasti lisää painoa :D Toivon vain että ne kilot saisi kaikki ajallaan poiskin!
Noniin, nyt taas romaaniksi meni tämä mun "pikkuisen jos jotain kommentoisin" ajatus.. :D Ei muutako jaksamisia kanssa sisaret!

Piip- 29+6 ( uuJEE huomenna jo rv30+0!!! :heart: )
 
No kiva että en oo ainut kuka näitä kiloja ahmii :) vaikka eihän se oikeesti kiva oo :/ joka paikka tuntuu ratkeevan.

Imetysliivejä tarvii monet. Ainakin itellä tuntu et kun maitoa tulee, ni sitä tulee sit läpi joka paikasta. Mutta siksi hankin ennen synnytystä vain 1-2 että viimeks jäi heti pieneksi. Olin aluksi aa-kuppi, nyt viikolla 30+ C-kuppi ja epäilen että D-kuppi jää hetkessä ja auttamatta pieneksi kun tyyppi on maailmassa.. Joten ostan ainakin 2kokoa isommat kuin loppuraskaudessa on..

Tämäkin varmaan yksilöllistä.. Jos lähtötilanne on suurempi ja painoakaan ei niin paljon tule niin varmaan kuppikokokin kasvaa hillitymmin.. Mutta kun maito nousee niin tissit on kyllä niin kipeet ja pinkeet ettei vähän tilavammat liivit ainakaan pahaa tee.. +mulla oli joskus useammatkin liivinsuojat siellä kun oli "ylivuotoo varmaan koko kylän lapsille" :D :D muutaman viikon- 1kk:n jälkeen jo alkaa hahmottumaan oikea liivin koko kun alkutilanne rauhoittuu..

(harmittaa vaan kun kerrankin on isot ryntäät ja kun imetyksen lopettaa ni ei oo ku nahkat jälellä ja aa-kuppi niille nahkoille riittää. Joten nautin nyt täysin rinnoin kun kerran voin :D :D )
 
Moikka ihanaiset naiset!

Pitää tulla pikaisesti kännyllä kirjoittamaan kun on niin mukavasti tullut tekstiä ettei jää ihan jälkeen näistä kuulumisista :) Mulla siis niin kamala kiirus töissä että ei todellakaan ole vapaa-ajan ongelmia..! Ei ne tunnu tajuavan siellä että mulla oikeasti on työpäivät kohta ohi ja ei enää ihan 120% lasissa voi tehdä töitä. Kateellisena luen teidän neulomisjuttuja, ehkä mäkin kerkiän kun ens viikon jälkeen se äitiysloma vihdoin alkaa :)

Ekaksi Lillitys: Toivotaan että perätila muuttuu vielä, onneksi tässä on aikaa kääntyä..

Mariia: samoin täällä hoitotaso on ainoa oikeastaan enää ostoslistalla, kodinjoitohuoneen tasolle ajattelin hoitopisteen tehdä. Esikoisesta olisi kyllä jäljellä sellainen kokoon taitettava jalallinen taso mutta nyt olisi uudessa talossa parempi toi valmis taso, niin pehmuste vaan ja valmista on :)

Painosta: samoin kuin Darialla niin kun on valmiiksi jo vähän tota ylimäärästä niin olen iloinen että tälläkin kertaa on tullut maltilla kiloja. Se noin 9 kiloa lähti viimeksi mulla kolmessa viikossa synnytyksen jälkeen eli taisi olla "vauvaa" kaikki se ja nyt varmaan menee suunnilleen samoihin toi kokonaisnousu. Mulla ei imettäessä enää paino laskenut kun joutui syömään ihan hirveitä määriä että maito riitti. Sitten imetyksen loppumisen jälkeen sain vielä kiloja pudotettua kyllä ja nyt oli lähtöpaino tähän numero kakkoseen noin 7 kiloa vähemmän kuin silloin kun aloin odottaa esikoista. Ja tosiaan se taaperon kanssa puuhaaminen kuluttaa hyvin ja ei ehdi syödä koko ajan :D Mulla muuten ihan sama kuin Marrastuulella, että paino nousee aina raskauden alkupuolella eniten ja tässä lopussa ei enää juurikaan.

Symbioosista ja omasta ajasta piti vielä kommentoida, että mä en vauva-aikana kaivannut juuri omaa aikaa. Tuntui kurjalta olla pienikin aika poissa vauvan luota, ja isi oli uhan samanlainen eli vähän on ollut hoidossa toi esikoinen. Ainoa mitä kaipasin vauva-aikana oli uni :D Salilla ja vesijumpassa kävin kerran viikossa, mutta siinä se oma aika olikin. Jokainen tekee niinkun hyvältä tuntuu tässäkin asiassa :) Esikoinen oli täysimetyksellä eli korviketta ei tarvinnut, pumppasin aina sen mitä tarvitsi jos oli välillä jossain vauvan ulottumattomissa. Mun maidontuotanto ei olis kestänyt pitkiä imetysvälejä, heti huomas että tulo oli vähempää jos ei vauva ollut suunnilleen koko ajan rinnalla. Meillä pullo kelpas hyvin, varmaan pariviikkosesta aina välillä isi antoi pullosta rintamaitoa niin ei alkanut pulloa hylkimään, mutta tissillä mentiin pääasiassa.

Lisämaidosta sairaalassa: täällä etelässä ainakin Kätilöopistolla on tiukka linja lisämaininta kanssa.. Tulee maitoa tai ei niin sitähän ei tarjota :D Mulla kesti kaikista kenguruhoidoista ja levosta huolimatta 5 päivää ennen kuin maito kunnolla nousi niin voitte vaan kuvitella miten tämä nälkäinen yliaikainen karjui ruokaa.. Mutta toisaalta lähti imetys hyvin käyntiin tuon sitkeän ja tiheän imetyksen avulla, vauvanhan pitäisi ekat viikot olla rinnalla oikeastaan 24/7 ja se oli iso muutos elämään silloin esikoisesta. Nyt senkin tietää, että on ihan normaalia että alussa ei tee mitään muuta kuin imettää, syö ja nukkuu. :)

Palaan taas paremmalla ajalla, ihania pakkaspäiviä masut!

Vappuvaavi ja tulokas 33+0
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heippa!

Tulimpa tännekkin nyt nopeasti kirjoittelmaan :) Sairaslomalla ollaan edelleen. Lääkäri ei kyllä äippäloman alkuun asti lomaa kirjoittanut, mutta pyydän vielä loppuajankin (2viikkoa) sairaslomaa. Selkä on nyt alkanut vaivata päivittäin ja nukkumisesta ei tule enään oikein mitään, niin empä kyllä jaksa enää töissä olla.

Ja meillä on ensimmäinen "maaliskuinen" nyt syntynyt! En viitsi kirjoittaa tähän mitään sen enempää, kun ollaan sovittu että fb:n puolen asiat pysyvät ryhmän sisällä. Mutta äiti ja tyttö voivat ilmeisesti hyvin. Hän saa itse sitten tulla tänne kirjoittamaan, jos haluaa :) Tässä vaan kaikille mammoille muistutusta, että kyllä ne tirpat sieltä voivat jo tulla ihan koska tahansa.

Vauvakutsuista oli puhetta. Itsellä ei oikein ole ketään kavereita, kuka sellaiset järjestäisi :( Muutamat ovat kyllä kysyneet pidänkö sellaiset, mutta omasta mielestä ne kuuluu kaverien järjestää minulle yllätyksenä! Eli eipä taida kutsuja tänne tulla :D

Maaliskuu2015 kyseli tuosta "patjasta", käsittääkseni se on kai viralliselta nimeltään kätkytkuolemahälytin. Ollaan kyllä mietitty sen hommaamista. Olen jättänyt sen tutkimisen kyllä miehen kontolle, täytyisi varmaan hiukan muistutella :)

Tälläinen pikkukirjoitus tällä kertaa. Koitetaan vielä pysytellä vähän aikaa kaikki yhtenä kappaleena!

Tarrasukka ja masuasukki 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heipä hei =)

Kivasti on tännekin taas tullut kuulumisia.

Ahaa, mielenkiintoista meidän ryhmässä on jo siis eka saanut vauvan! Hän taisi syntyä ennen aikojaan kun jo tässä vaiheessa...

Se nyt olis vähintä mitä FB ryhmäläinen voi tehdä että ilmoittaisi tännekin koska syntynyt niin tulis ajanmukainen päivitys tuonne etusivulle.
Ihmettelen miksi heillä on niin salainen ryhmä? Kuitenkin itse puolestaan voivat koska vaan käydä täällä katsomassa meidän kuulumisia... No ainahan sitä saa ihmetellä ;).

Olen tuossa välillä käynyt lukemassa aikani kuluksi varsinkin helmikuisten ryhmää. Täytyy sanoa että siellä löytyy sanaseppoja. Aktiivisia ovat ja erittäin pitkiä kirjoituksia löytyy hyvin usein. Jopa niin pitkiä etten minäkään jaksa kaikkia lukea. En sitten tiedä onko meidän ryhmästä kirjoittajat menneet sinne FB;n? Toisaalta sinne tulee varmaan kirjoiteltua juurikin harva se päivä lyhyempiä kuulumisia jos vertaa tätä palstaa arvelisin.

Omaa kuulumista. Mulla olikin sitten mielenkiintoinen päivä tänään mistä ei aamulla herätessä ollut vielä aavistustakaan.

Oli siis neuvola-aika aamupäivällä.

Hemoglobiini oli kahden viikon takaisesta 115;sta noussut 125;n. Ja senhän olenkin jo olossani positiivisesti huomannut.

Vieläkään ei mennyt rikki 80 kg kuten aavistelinkin kun kotipuntarilla seurailin. Itse asiasssa kun 15.12. punnittiin olin nyt jopa -200 grammaa kevyempi...!

Paineet matalla kuten yleensä ja SF mitta 32.5, tasaisesti mennään omalla käyrällä edelleen.

No sitten neuvolantäti jo tunnusteli miten päin kohdussa asuskellaan. Totesi että taitaa olla poikittain! Alavatsalla ei kuulemma ole kuin lähes tyhjää ja sanoin että eipä siellä ole minkäänlaista paineentunnettakaan ollut että hyvinkin mahdollista. Ja tyhjää on myös tuossa rintojen allakin.
Se selvittäis myös tuntemukset kyljellä maaten kun välillä niitä pistoksia on tuntenut ja sen että navan molemmin puolin sivuilta on möykkyjä tuntunut =).

Neuvolavihkoon tuli sitten maininta että poikkitila.

No ei tässä vielä kaikki sitten kun sykkeitä neuvolassa alettiin mitata meni taas hakemiseksi ja kun löytyi niin oli kaikkiin edellisiin mittauksiin verrattuna jopa 20 pykälää korkeammat sykkeet vauvalla...! Eka mittauksella olin selällään jossa ei mulla enää tule hyvä olo ja ajattelinkin että siitä johtui vauvankin korkeat sykkeet.
Siinä sitten n. puoli tuntia juteltiin ja todettiin että mitataanpa vielä uudelleen ja kyljellään tällä kertaa. Samat lukemat taas. Oltiin yhtämieltä siitä että soitto sairaalaan konsultoimista varten. Sieltä totesivat että voin tulla käyrille sinne niin katsotaan onko syytä huoleen.
Lisäksi neuvolantäti epäili hieman liikkuuko vauva tarpeeksi. Mulla nyt esikoinenkin liikkui mielestäni vähän niin en ole sitä stressannut ja kun tiettyinä aikoina vauva kuitenkin selvästi jumppaa kohdussa.

Eipä siinä, sitten lähdettiin tytön kanssa sinne ajelemaan ja siellä kuluikin ainakin se 2 tuntia kaikkineen. Käyrillä ensin se 20 min. yht. molemmilla kyljillä ja sen jälkeen ultrasikin erikoislääkäri tilanteen.
Lopputuleman oli että korkea syke on myös ihan normaalia ja niissä ei näkynyt mitään hälyttävää, ultrassa oikein mainiot virtaukset sydämessä yms yms.

Ainoa mistä hänkin totesi että vauva oli sillä hetkellä kääntynyt jo enemmän viistoon että varpaat olivat alhaallapäin, eli perätila.
Lääkäri kirjoittikin sitten neuvolavihkoon että jos kaikki vedet menee niin mennä heti pitkälleen ja tilata ambulanssilla kyyti sairaalaan!
Onhan se hyvä että nyt tiedostin tilanteeni koska olin kyllä siitä autuaan tietämätön. Toki jos vedet menisi kerralla olisin lähtöä alkanut tehdäkin mutta en missään nimessä olisi tiennyt että siinä vaiheessa enää lepo olisi ollut sallittua...! Olisin liikkunut ja haudutellut todennäköisesti. Onneksi siis tämä nyt mulle selvisi vaikka luotan että tätä ei välttis tule tapahtumaan. Still never know.

Minulla kuulemma on lapsivettä tavanomaista reilummin. Se siis selittää tämän isohkon vatsan ja senkin että pienellä on vieläkin tilaa liikkua siellä vaikka toisin luulin.
Hänen painonsa RV 34+3 oli tänään 2400 grammaa (2,4kg) ja kuulemma jos menee täydelle viikolle 40 niin olisi silloin syntyessään 3,6kg. Huh sanon mie, eli siis ihan normikokoiselta vaikuttaisi :flower:.

Liikkumisesta totesi myös lääkäri että kun tiettyinä aikoina ja pitkin vuorokautta vauva kuitenkin liikkuu niin siitä ei myöskään tarvi huolestua kun vaan muistaa seurata että tasaisesti liikettä on.

Lääkärikin oli nyt sitä mieltä että pidetään vaan se ensi keskiviikon ultra-aika heillä voimassa niin nähdään alkaako tämä veijari asettumaan oikeaan asentoon ;). Kuulemma voisi yrittää sillä kerralla kääntää siihen jos ei ole. Se ei oikein innosta kun vatsanahkaparka on muutenkin niin koitoksella jo ollut ja karttapallon näköinen viiruja myöten :stick:.

Ns. kotona tehtävistä asentohoidoista ei lämmennyt. Ei kuulemma ole merkittävää hyötyä. Tämä menetelmä taitaakin mennä jo lääketieteen ulkopuolelle niin silläpä hän ei innostunut asiasta. Katsotaan selvitänkö tätä asiaa... ainakin helmikuisilla taisi tähän liittyvää juttua jossain välin ollakin jos oikein muistan.

Mutta tämä vauvan asento kohdussa nyt mulla ratkaisi sen että enemmän tarkaillaan kuin olisi muuten tehty. Hyvähän se vaan on.

Ja yritän todella olla tästä stressaamatta koska selvisi että hänellä vaan on vielä tilaa liikkua, eli luotan että paikkansa oikeinpäin vielä hakee :heart:. Sitten on toki henkisesti varauduttava siihen että leikkauskin saattaa olla edessä vaikka ei todella minun toiveeni olisi. Normisynnytyksestä edelleen haaveilen. Jännää sitten nähdä miten tässä käy!

Pistihän tämä liikettä näihin muihinkin suunnitelmiin. Huomenna alkaa oikeasti vauvan vaatteiden laittaminen ja pesu jos tarpeen sekä pinniskauppoja sattumoisin huomiselle on tarkoitus tehdä että viikonlopun nimissä saisi senkin sitten jo kasattua jne. jne.
Pinniksestä vain tuntui olevan vaikea ehtiä tehdä kaupat ennenkuin joku toinen oli ehtinyt sopia lähes nenän edestä. Tässä kaupungissa on vissiin menossa jokin vauvabuumi kun kaupaksi niin hyvin nuo siistimmät käyvät. Nyt taisi siis viimein tärpätä meilläkin kun oli nopeana ;).

Sairaalalaukkua pitäis kahta paremmalla syyllä alkaa laittelemaan jne.

Tämä "tuomio" teki myös sen selväksi etten voi esim. synnyinkotona ja lapsen mummolassa lähteä käymään 100 km;n päässä yökylässä koska sieltä olisikin synnärille jo matkaa 80 km... no thanks!

Näin ne tilanteet muuttuu varsinkin näillä viimeisillä viikoilla niin se vaan menee.

Silti edelleen luotan että täysille viikoille ainakin hyvin lähelle vielä päästään ;).

Daria09 + tytteli RV 34+3 nimim. tapahtumarikas päivä takana
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Jos sitä koittas taas himpunverran aktivoitua. Itekin oon enemmän tuola facessa ja minusta suljettu ryhmä on ainoa oikea vaihtoehto kun sielä puhutaan niin intiimeistä asioista omilla nimillä ja naamoilla, täälä on kuitenkin kaikki vaan nimimerkillä.

Mutta siis, mullahan todettiin tuo Radi jo alkuvaiheessa ja nyt jatkuvien paastoylitysten takia sain tuon illalla pistettävän pitkäkestoisen insuliinin. Nyt on paripäivää ollu tuo pienin mahdollinen, mutta ei näytä riittävän :( Onko täälä muita, jotka on pistelly jossainvaiheessa tai pistelee nyt?

Aipan äippä 33+0
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Tervehdys!

Kiva että keskustelua on molemmilla "kanavoilla" eli fb:ssa ja täällä keskustelupalstalla. Tokihan me täällä niin kovasti toivottaisiin että saatais kuulla niitä synnytystarinoitakin sitten kun niitä alkaa tulla joten voihan tännekin putkahtaa välillä kertomaan nimimerkin takana kuinka siellä menee =)

Jännittävää että ensimmäinen on jo syntynyt, vaikkakin pikkasen etuajassa. Toivottavasti siellä kaikki kuitenkin hyvin! :flower:
Meillä mies totesi vaan että "no ni, nyt se sairaalakassi valmiiksi!" :LOL:

Daria09: johan sulla oli tapahtumarikas päivä!! Hienoa että pääsit tutkimuksiin, aina mukavampi jatkaa kun saa varmaa tietoa ja ihan kivasti lähettävät tarkempiin tutkimuksiin jos yhtään epäilevät neuvolassa tai huomaavat jotakin erilaista.

Meillä on parin viikon päästä kotimaan lomareissu pohjoiseen....saapa nähdä onko synnytyssairaala sittenkään KOKS vai onko se Rovaniemi :xmas:

Mulla huomenna neuvola jonka jälkeen laittelen neuvolakuulumiset.

Maaliskuu2015 31+3
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Kiva kuulla vauvauutisia, yhdelle tutullekin syntyi pikkuinen poika viikko sitten.

Esikoinen on flunssassa kotona, ja päivät on menneet hänen kansaan nopsaan. Tässä koitan kipujen kanssa painaa eteenpäin, ja tosiaan jotkut päivät on parempia kuin toiset. Mutta saisipa nukuttua. Taisin valvoa su-ma yönä kahteen ja ma-ti yönä viiteen. On tiistai-iltapäivä aika sumuinen mielikuviltaan, esikoinen tuli yöllä lisäksi kipeäksi ja oli se neuvolakin. Vaaputaan hitaasti...

Neuvolakuulumisia tiistailta:
Rv 34+3
Paino: +862g -> on ihan hirveä turvotus päällä
RR: 131/85
Hb: 130 -> noussut tuplakuurilla hienosti
Sf: 31 -> täysin keskikäyrällä mennään :)
Tarjonta: RT ja asettunut jo aika alas, siksi aikamoinen paine tuntuu haaroissa.
Syke: 146 (nukkui)
Liikkeet: ++

14 kg on painoa kertynyt. Ja tulee nähtävästi taas kertymään vimeisinä viikkoina 500g-kilo viikossa. Mutta osa on tosiaan pelkkää turvotusta. Joka johtuu siis raskaudesta ei myrkytyksestä. Molemmissa aikaisemmissa raskauksissa on ollut sama juttu. Joten en ole huolissani.

Imetysliivit: Mulla on kolmet. Ne on kupeista joustavaa materiaalia, joten kun rintoja turvottaa voi imetysliivejä silti käyttää. Yhdet on sellaiset urheilumalliset, hiukan tiukemmat. Niillä pärjään hyvin. Varmaan hyvä ohje on että ostaa ainakin kuppikokoa suuremmat ja mukavan joustavat. Jos ne kiristää niin voi tula helpommin rintatulehdus. Mulla on molemmissa tapahtunut niin että kun maito nousee on rinnat ihan pinkeät, mutta kun imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin on rinnat palanneet melko samaan kokoon kuin normaalisti. Rauhallisina öinä kun maitoa pakkautuu enemmän rintoihin olen pitänyt liivejä myös päällä. Mullakaan ei imetysaikana paino laske vaan imetyksen loputtua vasta. Eikä imetysaikana ole järkevää vielä laihduttamalla laihduttaa koska maidontuotanto tarvii paljon ruokaa ja nestettä. Että muistakaa syödä ja juoda paljon.. varsinkin kesällä jos vielä imetätte on juotava paljon enemmän kuin tavallisesti.

No nyt on hoitotasoa =) ostettiinkin ikeasta kaksi lipastoa (3+3laatikkoa) ja toisen päälle laitettiin mun isän tekemä puinen ”leivonta/hoitoalusta” ja toimii :) Nyt on säilytystilaa ja hoitopaikka vauvale. Lipastojen yläpuolelle laitetaan hyllyt, jotka on maanneet varastossa siitä kun kolme vuotta sitten muutettiin ja ostan kivat seinätarrat vauvalle katseltavaksi. Mä olen koonnut nyt niitä lipastoja tämän viikon pikkuhiljaa, ja enää on pari laatikkoa vaille valmista :)

Tarvikkeet: Vauvanvaatteet ja lakanat on pesty jo, pitää vaan pestä vielä lipastot, ja sitten alkaa olla valmista :) Muut tarvikkeet ja toppahaalarin (62cm) löysin lähikaupasta, mutta hoitolaukku ja harsot on vielä hakusessa. Mutta ne saa vaikka cittarista tai prismasta. Pinnis on paikoillaan ja pedattu. Raunasuojus on vielä vaiheessa ja torkkupeitto. Mummo oli tehnyt ihanan virkatun vaunupussin värikkäästä vauvalangasta, jossa on hihat ja huppu. Kaverit tuo vielä heidän lasten pikkuisia vaatteita kun ehtivät.

Matkustaminen: Itse en enää lähde paria kymmentä kilometriä pidemmälle, jotta sairaala pysyy inhimillisen matkan päässä. Neuvolatäti jälleen juomautti nopeista synnytyksistä, ja tämä tulee olemaan yhtä nopea jos lähtee suppareilla käyntiin, kun on jo asettunut aika alas. - Juurihan se oli vielä perätilassa! :attn:

Daria: Hyvä että tutkivat, niin osaa asennoitua ja ennakoida tapahtumia.

Mariia ja Nappula 34+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heips ja jee kohta jo viikonloppu! :)

Nim. enää reilu viikko tätä hullunmyllyä töissä ja sitten vihdoin saa karistaa työjutut päästään ja keskittyä muuhunkin kuin selviytymiseen ;)

Ja kiitos vauvaterveisistä Tarrasukka! Kerro onnittelut täältä :heart: Ja toivottavasti kaikki on hyvin, vaikka etuaikaan on tultukin. Mutta hyvillä viikoillahan täällä maaliskuisissa jo ollaan :)

Tosiaan synntyskertomukset on aina paikallaan, toivottavasti moni meistäkin tulee sitten vielä jakamaan oman tarinansa kun sen aika on. Luulen, että olen täällä vielä hyvänaikaa pitämässä seuraa loppukuun lasketuille ajoille jos ja kun yliajalle mennään, niin riittää mullakin sitten luettavaa muiden synnärikeikoista :D

Vauvakutsuja ei mulle kukaan esikoisesta järkännyt, eikä varmaan nytkään. Mietin vähän oman jaksamisen mukaan jos jotain pientä järkkäis pienelle porukalle, tulisi samalla tuparit hoidettua kun tätä uutta kotia saisi laitettua vähän kuntoon. Sitäkin odotan äitiyslomassa että on aikaa purkaa laatikoita ja järjestellä tavaroita paikalleen. Ja ehkä vähän kierrellä kauppoja kun puuttuu yhtä ja toista täältä.. Ei ole verhon verhoa paikallaan tai taulua seinässä vielä, sen verran tukka putkella on menty tää arki joululoman ja muuton jälkeen. Vauvalta ei onneksioikeastaan puutu enää mitään, ehkä joku oma lelu roikkumaan autokaukalon kahvaan, mutta eihän vastasyntynyt nyt sitäkään tarvitse, on vaan kivan näköinen :)

Oloista Väsyttää ja harjoitussuppareita edelleen aika lailla, muuten ollut kyllä viikkoihin nähden aika hyvä olo. Närästykseen hain vahvemmat tropit (omeprazolit) ja on kyllä ero kuin yöllä ja päivällä. Närästys hävisi heti kokonaan! Suosittelen jos jollakulla menee paketti Rennietä viikossa niinkun mulla meinas jo mennä... Öisin nukun edelleen hyvin, esikoinen herättää kerran aamuyöstä, oma olo ei herätä. Kyljellä nukkuminen on yllättävän hyvin sujunut, ehkä kiitos uuden kunnon tyynyn.

Vauvan liikkeet alkaa välillä oleen jo kivuliaita. Erityisesti jos vauva venyttää itseään ja punkee peppuaan mahan sivuun ja hankaa samalla päätään tonne alakertaan.. Tuntuu tosiaan niin erilaiselta kun vauva on raivotarjonnassa kun vertaa esikoisen perätilaan jolloin ei tuntunut yhtään tukalalta! Liikettä on muutenkin tuolla mahassa aikalailla, tilaa ilmeisesti vielä on ja iltaisin varsinkin saa oikein hepulin :D Tietääköhän meille toista iltavirkkua vauvaa, esikoista ei muutamaan ensimmäiseen kuukauteen saanut yöunille kuin puoliltaöin.

Daria09 Hvyä kun ovat tarkkana neuvolassa! Ja tosiaan vauvalla on vielä aikaa kääntyä, varsinkin jos sulla on paljon lapsivettä. Esikoinen saatiin käännettyä ulkokäännöksellä ja mulla ei ole kyllä siitä pahaa sanottavaa. Lääkäri todella tiesi mitä teki ja poikki-perätilan kääntö on vähän eri juttu kun että jos vauva olisi oikeasti jo "linkkuveitsenä" peppu kiinnittyneenä lantioon. Eli ei ainakaan kannata lueskella mitään kauhujuttuja kääntöyrityksistä, siinä ei tehdä mitään väkisin vaan sen mukaan miten lähtee helposti kääntymään ja on hyvät edellytykset kääntöön. Tunttu vähän niinkun oudolta vatsapuolen hieronnalta se kääntö ;)

Imetysliiveissä löytyy esikoisen ajalta useammat. Ja ne imetystopit (oliskohan Lindexin vakiotuotteina) on tosi hyviä varsinkin öiseen käyttöön. Tosiaan niin kauan kuin imetin niin öisinkin oli pakko pitää liivit/imetystoppi, kun maitoa saattoi tulla läpi vähän miten sattui ;) Mun neuvo liivikaupoille on että rintakehä on raskaana laajentunut ja leveämpi kuin normaalisti niin helposti raskaana ostaa liian suurella ympäryksellä olevat liivit, jotka sitten tuntuu löysiltä. Eli ostakaa ympärykseltä napakat, mutta superisoilla kupeilla varustetut :D

Ja niitä imetysliivejä tosiaan saattaa mennä pyykkiin monet parissa päivässä, se hikoilu synnytyksen jälkeisissä hormoonihuuruissa on jotain ihan uskomatonta. Ainakin mulla oli ;) Siinä on aika ruumiillinen olo kun on jälkivuoto, jälkisupustukset, hormoonihikoilu ja vielä rinnat täynnä maitoa. :LOL: Siihen päälle vielä synnytyksen jälkeinen herkistyminen niin voi lisätä listaan kyyneleitäkin aika lailla.. Ihanaa aikaa se on, mutta omituista, varsinkin ensimmäistä kertaa kun se tulee eteen :heart:

Mutta nyt nukkumaan, puolet asioista unohtui taas kommentoida. Ens kerralla kynä ja paperia mukaan :)

Hyviä unia ja vointeja kaikille! :kiss:

Vappuvaavi ja tulokas 33+2
 
(.) Neuvolakuulumisia!

RV 31+4
painoa ed käynnistä +760g (yhteensä saatu kerättyä vauvan kanssa 13,4kg :saint: )
RR 122/66
Hb 129 (ei meinannut ottaa mut pyysin kun väsyttää niin pirskaleesti!)
SF 29
RT
Syke 136 ++

Tarjonnasta totesi että nythän hän on noussut ylemmäs! Ollut koko ajan niin hyvin alhaalla mutta nyt siis epäili että vauva saattaa lähteä kierrokselle..toivottavasti osaa ajoissa takaisin. Hiukkasen jäi tietty mietityttämään se miksi on noussut korkeammalle vaikka hyvää on se että on edelleen raivotarjonta.

Sykkeet huomasin vasta nyt! Aika alhaiset sykkeet? aiemmat luvut olleet koko ajan 142-153. Potki kuitenkin pikkasen eli en tiedä sit nukkuiko vai miksi noin?

Ja nyt sit saa potkia persuksille (en suutu), en haluais murehtia mut joku kumma murehtimisen tunne nostaa päätään.... :whistle:
 
(.) Neuvolakuulumisia!

RV 31+4
painoa ed käynnistä +760g (yhteensä saatu kerättyä vauvan kanssa 13,4kg :saint: )
RR 122/66
Hb 129 (ei meinannut ottaa mut pyysin kun väsyttää niin pirskaleesti!)
SF 29
RT
Syke 136 ++

Tarjonnasta totesi että nythän hän on noussut ylemmäs! Ollut koko ajan niin hyvin alhaalla mutta nyt siis epäili että vauva saattaa lähteä kierrokselle..toivottavasti osaa ajoissa takaisin. Hiukkasen jäi tietty mietityttämään se miksi on noussut korkeammalle vaikka hyvää on se että on edelleen raivotarjonta.

Sykkeet huomasin vasta nyt! Aika alhaiset sykkeet? aiemmat luvut olleet koko ajan 142-153. Potki kuitenkin pikkasen eli en tiedä sit nukkuiko vai miksi noin?

Ja nyt sit saa potkia persuksille (en suutu), en haluais murehtia mut joku kumma murehtimisen tunne nostaa päätään.... :whistle:
 
Hei kaikki,

nyt ne sitten alkoi eilen, ihanat lonkkakivut niin että tuntuu ettei nukkumaan pysty kun itku pääsee asennosta huolimatta :(. En haluaisi heti alkuun ruveta syömään Panadoliakaan joten hyvät vinkit tällaisten iskias-tyyppisten kipujen hoitoon otetaan vastaan! Viime yö mentiin lämpöisen kaurapussin voimin ja se toimikin yllättävän hyvin, mutta muutkin hyväksi koetut ohjeet olen valmis testaamaan...

Keskiviikkona jouduttiin ekalle ylimääräiselle vierailulle sairaalaan. Käytiin päivä ostoksilla ja oikea kylki kipeytyi sellaisista aaltoilevista kivuista niin etten enää tiennyt miten päin olisi ollut. Ei auttanut kävely, istuminen eikä makaaminen... No, muksu on päättänyt kääntyä poikittain ja potkii nyt virtsarakkoa ja virtsanjohtimia niin että aiheuttaa tuollaista aaltoilevaa kivun tunnetta! Lääkäri vaan nauroi että eihän tämä varmasti kivaa ole mutta ainakin tiedetään ettei piskuisella ole kiirettä ulos, muuten se ei poikittain enää viihtyisi. Painoarvion antoi samalla 2,4 kg ja vastaa viikkoja joten hyvillä mielin eteenpäin! :) :) Nyt sitten koitetaan makailla vasemmalla kyljellä jotta paine virtsanjohtimiin ja -rakkoon olisi mahdollisimman pientä.

Onnea sille kuka maaliskuisista on jo käärönsä saanut, olisi tosiaan kiva kun voisivat tännekin käydä kuulumisia päivittelemässä vaikka muuten fb:n puolella viihtyisivätkin...

Elnastiina ja 34 tasan
 
Huomentapäivää vain! Jaa sehän on sunnutai, viikonloppu meni eikä ehtinyt edes ajatella asiaa..No yllätyskös tuo kun töissä ollut :D Vastahan se oli perjantaina, olikin vähän jännä päivä, piti mullakin ekaa kertaa käyä ylimääräisellä käynnillä neuvolassa. Soitin sinne perjantaina aamupäivällä kun tajusin että vauva on liikkunut todella laiskasti, siis illalla jo iltavuoron jälkeen mietin että onko se vauvva edes liikennöinyt ja kun ei aamupalankaan jälkeen tullut kunnon liikkeitä päätin soittaa neuvolaan. No onneksi pääsin heti ultraan ja siellä oli kyllä kaikki ok, neuvolaan ajomatkalla jo onneksi vauva käänsi kunnolla kylkeä että suurin huoli väistyi pois mutta onneksi neuvola emäntäkin oli sitä mieltä että hyvä vain kun tulit..Rupesin ressaamaan että jos siellä joku vihainen emäntä kattoo että vauvalla kaikki hyvin, eläpä turhaan hätäile ja tänne riennä :D :D Taisi olla vain väsynyt neitinen masussa, oli se iltavuorokin niin haipakkaa töissä ettäh..

Kiitos hyvistä neuvoista imetysliivien suhteen! Täytynee muutamat liivit hamstrata parissa eri koossa, sittenpä näkee miten istuuvat ja joutuuko kuin lisä ostoksille.. :D
Taitaa nuo vauvakutsut olla hieman harvinaisempi juttu, mutta harvemmilla ihmisillä varmaan on niin läheistä viitsivää ystävää joka jaksaisi järjestellä moisen kemun..No en tiijä. :)

Ohhoh Daria09, onpas ollut päivä sinullakin..Jospa se pikkuinen sieltä itsekseen saisi kääntyiltyä oikeisiin asemiin :) Ihana että ovat tarkkoja ja huolehtivat sut jatkotutkimuksiin JA että kaikki oli kuitenkin vauvalla hyvin vaikka sykkeet korkeat. :)

Jaksamisia elnastiinalle lonkkakipuihin! Itsekin aamulla sängyssä pyörin ja tajusin ettei oikeen kumpikaan kylki ole miellyttävä kun lonkkia särkee, mutta vielä on pystynyt kivuitta kuitenkin nukkumaan..Nytkin kun tuli siis vötkisteltyä vuoteella reilummasti, lähes 12 tuntia ;D

Jahas, koira vonkuu pihalle, joten josko kävisi lenkillä sen kanssa vielä ennen töihin menoa. Jaksamisia! :)
Piip- 30+5
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Moikka masuilijat!

Viimeinen kokonainen viikko töissä aloitettu, jes :) :p

Nopeita kommentteja taas töiden lomassa.. Maaliskuu 2015 älä huoli sykkeistä; terkka kuuntelee sen keskisykkeen ja sen että sykkeessä on tarpeeksi vaihtelua. Toiset kirjaa sen keskisykkeen ja toiset vaihteluvälin. Mutta jos ei kommentoinut muuten sykkeitä niin kaikki on kunnossa :) Ja Tarjonnasta/asennosta, vielä on vauvoilla tilaa liikkua ja ei vielä ole kiirettä sinne alas "lähtöasemiin". Toiset ei ole siellä koskaan (hyvä kun esikoinen synnytyksessä malttoi laskeutua ;) )

elnastiina voi ei kun kurjia kipuja... Tyynyt kehiin ja Panadolia tarpeen mukaan. Osteopatiakin saattaa auttaa jos on virheasennon tai iskiaksen aiheuttamaa, näillä viikoilla jo uskaltaisin sinnekin mennä. Ja toivottavasti pieni nyt kääntyisi sun virtsarakon kannalta edullisempaan asentoon ;)

piip samoin mulla välillä tuntuu että työpäivän jälkeen ei edes muista onko pieni liikkunut, kun koko ajan on ajatukset muualla. Tosi kiva, että suhtautuvat kannustavasti neuvolassa ylimääräisiin tsekkauksiin :) Meillä siis ei nevuolassa ole edes toimivaa ultraa niin siellä ei voi muuta kun sydänääniä kuunnella. Jos jotain omituisempaa on epäilyssä heillä niin se tietään aina lähetettä äitiyspolille, ja pahimmillaan monen tunnin istumista äitiyspolin jonossa.

Mulla on pahoinvointi tehnyt taas comebackin.. eilenkin jo luulin että on vatsatauti iskemässä kun mahassa kiersi ja mitään ei tehnyt mieli syödä. Haaveilen taas samoin kuin alkuraskaudesta nestemäisestä, kylmästä ja makeasta syömisestä ;)

Tsemppiä kaikille ja iloista viikonalkua :flower:

Vappuvaavi ja tulokas 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-

Yhteistyössä