Maaliskuun Mussukat <3 *heinäkuu*

Mä jään Nelli ainakin sun seuraksi tänne ;) Oon kyllä Facebookissa, mut se on mulle enemmän henkilökohtainen juttu niin olen täällä mielummin.. :)

Tänne on hiipinyt pahoinvointi, aamulla kun menee aikaa ennen kun saa lapsen aamupalat laitettua pöytään asti niin oli kyllä jo oksu kurkussa. Vieraita kävi kans päivällä niin nieleskelin kun jääkaapissa joku otti niin nenään.. :/ toivon todella että ei pahenisi tästä, selvisin esikoisen kanssa yhdellä oksennuksella, mutta oloja oli kyllä sinne rv14 asti suunnilleen. Pahin on mulla aamu, normaalistikin oon aamusin huono syömään ja heräilen niin saa nähdä miten me selvitään loman jälkeen joka aamu töihin ja päiväkotiin, ja junamatka töihin kun ihmiset haisee siellä ruualle ja viinalle ja ties mille.. ;)

Ultra varattu neuvolapäivälle 21.7 eli rv 7+5, muutaman päivän vähemmän se varmaan on kun menkoista on laskettu, mutta pitäis jo sitten syke näkyä.

Mä en kaksosia kyllä epäile, ei ole suvussakaan, luin jostain että kaksosia syntyy enemmän keskimääräistä pidemmille naisille, eli mun lyhyyden huomioon ottaen ei luulis olevan tulossa :D

Nyt päikkäreille kun lapsikin nukahti :)

Vappuvaavi ja tulokas 6+4
 
Kiva kun tänne jää muitakin =)!

Kaksosista.. periytykö ne jommankumman puolelta vai oliko väliä? Meillä mun äidin puolella äidin pappa oli kaksonen. Miehen puolella niitä on miehen äidin suvussa paljonkin. Tää vauva on siis miehen toka ja mun viides..

Mie oon iha raato. Söin ja pari tunti nukuin just. Kamalaa tää väsymys. Silmät vaa menee väkisin kiinni. Vaikka nukuin taas 8h mikä mulle tosi paljon. Pikkasen alkaa etomaankin.. viimeks piti töistä saikulle jäädä jossain 8 viikon paikkeilla. En yhtää muista miten alkoi olot sillo. . Minunkin ruokahaluttomuus on onneksi vähän väistynyt. Mut en syö vieläkään paljoa. Pari kiloa oon laihtunut tästä turvotuksesta huolimatta.
 
Piti käydä kahtomassa edellis raskauden eka kuun pinoa. On mulla ollut tuota tuvotusta viimeksikin 5+ viikolla että oon töissä löysiä vaatteita pitänyt kun maha pyöristynyt heti alkumetreistä. Paha olo on tullut 6+ viikolla.. joten tuskin on kaksoset nytkään tulossa. Onneksi on koko raskautensa tänne päivittänyt niin voi tarkistella oloja :D
 
Mä en kans tiedä, et miten se kaksosten periytyvyys juttu meni. Meillä ei ihan lähisuvussa ole. Miehen serkulla on yhdet vai kahdet kaksoset ja mun äidin pikkuserkut on kaksoset. Ettei ihan pelkopersiissä tarvi olla :D tosin vappuvaavimainitsi tuosta pituudesta, no, ehkä mä en kuitenkaan 172cm:nä paljoa ainakaan tavanomaista pidempi ole :D
Mun tekee mieli ihan sikana lihaa. Kunnon pihviä, tai loimukalkkuna leikkelekkin kelpais :D Huomenna vois soitella neuvola aikaakin vaikkas, tiiä yhtään tarviiko lähtee kaupunkiin asti, oman alueen neuvola saattaa olla vielä kesälomalla sillon.

En malta odottaa, et saisi lapsille kertoa :D Tulevat olemaan megalomaanisen iloisia :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä täälläkin edelleen pyörin, vaikka facessa ryhmässä olenkin.

Omaa napaa: Edelleen tiputtelee hiukan, onneksi ei mitään punaiseen viittaavaa, mutta pelottaa. Nyt siis kolmatta päivää tiputtelua. Pahin paniikki on onneksi helpottanut ja olen jättänyt asian ns. korkeampiin käsiin. Mitään en voi nyt asialle tehdä, joten ei auta kuin odottaa ja katsoa miten käy. Kuvotus on lisääntynyt ja nännit on muuttuneet tosi kipeiksi.

Kuusama ja Hupsis rv 5+3
 
Tervehdys päivystyksestä!

Aamulla tein viikkodigin ja sain sen odottamani 3+. Ihana aamu olikin, kunnes tajusin, että nyt tulee kivasti verta valumalla. Onneksi ei oltu omalla paikkakunnalla niin pääsin jopa lääkäriin ja hieman kainosti vihjaamalla lääkäri soitti vielä synnärillle ja ottivat gynelle ultraan. Siellä oli ruskuaispussi, sykkeestä ei osannut varmaksi sanoa, mutta oli näkevinään sykkeen. Ilmeisesti ei ihan viikkoja vastaa, mutta se voi selittyä sillä, ettei raskaus ole vielä kovin pitkällä ja la vaihtuu myöhemmäksi. Uudestaan pitäis mennä viikon päästä kattomaan näkyykö syke varmasti, mutta saa nähdä miten tuohon ajatukseen meidän omalla polilla suhtaudutaan...

Tsemppiä muille vuotajille, täällä ainakin edelleen toivotaan parasta!

HUOH, mikä väsymys!
 
Taidan minäkin uskaltautua mukaan.. Hiukan epätodellinen olo ja hanskat heitin tiskiin jo dpo 7, mutta yllätykseks sain dpo 11 haalean haamun ja dpo 12 jo selvän haamun. Nyt viivat on tasavahvaa ja digi näytti raskaana 2-3 rv 4+1 <3 Laskettu aika kuukautisista olis 16.3 mutta neuvola vaihtaa sen varmasti 14.3. Esikoinen on syntynyt 5/13 ja silti ei meinaa muistaa millanen se ihan alkuaika oli, paitsi kovat vatsakivut.
Heti alotan äklöllä aiheella, mulla on paikat koko ajan ihan märkänä, myös limaista vuotoa tulee. Mites muilla? Jotenki toi limavuoto pelottaa.

Hemmi86, LA 16.3.2015, toinen lapsi, ikää 28v, sairaala KOKS

Hemmi + jörö rv4+5

Muoks. Kuusamalle laitettu yv.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ainakaan näin äkkiseltään ole kovin innostunut Facebook-ryhmästä. Sielä kun ollaan sitten omalla nimellä ja naamalla. Jotenkin helpompi avautua täällä asioista.

Tätä mä olen nyt pidemmän aikaa ihmetellyt, että moni on sanonut kertoneensa tutuille ja kavereille ja sukulaisille, mutta ei lapsille. Miksi? Meillä tehtiin raskaustesti yhdessä. Lapset jännäsivät tulosta yhtä paljon kuin me aikuisetkin ja lapset otetaan heti mukaan odotukseen. Heistä on mielenkiintoista seurata raskautta meidän mukana ja minun ei tarvitse valehdella ja peitellä oireia, kun koko perhe tietää missä mennään.
 
En minä ainakaan halua, että koko hiton kylä tietää, että meille tulee (taas) vauva. Se on ihan selvä, että noi kertoisi jokaiselle vastaantulevalle. Ja jos menisikin kesken, niin ompa sitten taas kiva kertoa koko kylälle, et kesken meni. Enkä mä tähän alkuun, varovaisille viikoille kaipaa yhtään ylimäärästä selittämistä tai ihmettelyä. Saan oireeni pidettyä kyllä niin ettei lasten tarvi ihmetellä. Kyllä he ehtivät mukaan sittenkin kun alkaa olemaan varmemmat viikot.

Ja meillä siis asiasta ei tiedä muut kun mies. Muut saa tietää sitten kun lapsetkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mun raskaudesta tietää vain minä ja mies. Kerrotaan kaikille sitte syyskuun lopulla, jos sitä ennen ei tule pakottavaa tarvetta kertoa. Esim jos pitää tilata isompia työvaatteita. Ja mie en tahdo että pomo on ensimmäinen joka tietää :D Kyllä sitte pitää kertoa kaikille. Mut ennen vko 12 tai ekaa ultraa ei kerrota kellekään.
 
MEillä ei olla lapsille kerrottu aivan sen takia koska sitten tietää koko kylä varmasti. TÄssä kun hyppää niin paljon noita kersoja jotta on ollu parempi pitää suu kiinni. Isovanhemmille ollaan kerrottu ja sielä onkin mulla pahoinvointi yllättäny nii oon voinu hyvällä omalla tunnolla oikasta hetkeksi sohvalle. Ja työkavereille kerroin muutamalle koska jouduin pyytämään apua sellasessa asiassa minkä teen yleensä yksin. Eli nostelen paljon yksin vanhuksia tuoliin ja tuolista vuoteeseen. Ja tämä on asia jonka joudun jättämään pois. Siksi olenkin nyt sitten joutunut kertomaan että en nosta todellakaa yksin. Mutta esimies ei tiedä. Ja hälle en kerro muuta kun sillon kun on aivan pakko. Pari ystävää hyvää tietää Mutta muuten ollaan oltu asiasta hiljaa.:)
 
Heissan!
Varovaisesti ilmoittaudun mukaan eli: Mins/21.3/27/2./SeKs
Toista lasta siis odotan (ehkä uskallan jo sanoa niin) ja laskuri ilmoitti viikoiksi 4+1. Raskaustestin tein eilen, kun oli toinen päivä ilman kuukautisia. Selkeä viiva tuli heti.

Oireet:Raskautta olen kyllä uumoillut jonkin aikaa, kun rinnat alkoivat tuntua oudoilta. Esikoisen kohdalla tein raskaustestin aikoinaan, kun rinnat kipeytyivät todella, mutta nyt on vain samanlainen tunne, kun imettäessä maitoa heruisi (vaikkei siis oikeasti heru). Itkuherkkä olen myös ollut ja pieniä vatsakipuja on ollut. Toivon, että selviän ilman raskauspahoinvointia tämän raskauden, sillä ensimmäisessä olin niin huonossa kunnossa, etten jaksanut kuin maata. Silloin satuin olemaan kesälomalla koulusta, mutta nyt olen töissä (ja lomatkin lusittu), joten joutuisin varmasti saikulle heti.

Esikoiseni on 2vuotta ja 4 kuukautta, ihanan uhmaikäinen, vilkas poika.
Ikäeroksi siis tulee 3 vuotta ja kuukausi. Häntä odottaessani jo seurailin helmikuisten ryhmää, mutta en saanut aikaiseksi liittyä ketjuun.
Ihanan paljon on maaliskuisia odottajia! Onnittelut kaikille ja tsemppiä niille, jotka elävät epävarmuudessa vuotojen kanssa!

Itsekin olen hiukan epävarma ja epäuskoinen. Jätimme ehkäisyn pois kesäkuussa ja nyt heti raskaana! En usko ennen kuin on selvitty pidemmälle! Meillä päin (ainakin esikoisen kohdalla) ultrattiin jo ensimmäisessä neuvolassa, joten alkuraskauden ultraaen aio varata. Huomenna pitääkin soitella neuvolaan ja varata aikaa.
Fb-ryhmään voisin harkita liittyväni sitten kun on enemmäin viikkoja kasassa.

Muille kertomisesta: kenellekään emme ole vielä kertoneet, odotan varmaan ensimmäiseen neuvolaan, ennen kuin kerron läheisille. Työpaikalla yritän olla erityisen varovainen, sillä naisvaltaisella alalla mahan seutua seurataan tiheään. En haluaisi joutua selittelemään keskenmenoa työpaikalla. Mahdollisen pahoinvoinnin pelkään kuitenkin paljastavan raskauden jo alkutekijöissään.
No, tulipas paljon tekstiä...

Mins + napero 4+1
 
Uusia tulee, jiihaa! Tervetuloa ja onnea =)

Kertomisesta. Meillä ois iha sama, että jos lapset tietäs, tietäs koko kylä. Ja on paljon ihmisiä keille tätä asiaa ei tarviis huudella olleskaan. Ja täänon pieni kylä, en mie jaksa juoruilua että taas noille vauva. Sitten kun on hiukan pidemmällä ja sillai varmempi olo niin sit vaikka lehteen laittakoot :D
 
Mä jään ainakin tänne jutustelemaan, Facebook ei oo min juttu.

Synnäriks voi mulle päivittää Koksin :D
iPadilla en saa värejä korostettuna......

Oon miettinyt yksityistä neuvolaa, kuinkahan paljon niitä käytetään? Mitä hyötyjä?
 
Alppis mikäs on tilanne? Millä viikolla oot menossa?

Mie kans pysyn täällä kirjottelemassa. En oo facessa ollenkaan. :p. Pahoinvointi on rantautunu tännekki. Viimeks alko 7+viikolla ja kesti pari viikkoa. Saas nähä miten nyt menee. Kauhee selkäkipu vaan jatkuu ja mahaa juilii... Inhottavaa!

Oon kertonu parille läheiselle ihmiselle raskaudesta. Olivat hyvä tukiverkko jo keväällä kun tuli keskenmeno.
Vitamiineja oon syöny säänöllisesti alkuvuodesta lähtien. Nyt vaan lisäsin omega rasvahappojen käyttöä.


Pahki 5+5
 
Mä oon ollu piiiitkään ihan hiljaa kun tässä on ollu kaikkea. Kivaa ja ei niin kivaa. Isinen on reissussa ja kova on ikävä. Jännä, että reilu 6,5 vuotta oon sitä kattellu hyvinkin tiiviisti ja silti viikossa tulee jo kamala ikävä. :( :) Mut hyvä se kai on?

Mulla on koko ajan hirvee huoli, ettei kyydissä oo ketään. Ei oo kaikki siemenet greipissä ja sillai. Tässä kyllä istun (makaan) sohvalla saunatakissa (joka on auki, eli olen alasti :D tättädä däää..) ja just aloin kattella tota alamahaa/häpyluun päältä että VAT! onko se ennen ollut oikeasti noin pullea (oon pullero muutenkin joten oikeesti who knows?) ja pinkeä. :O Jalat on myös tooodella turvoksissa. Järkkyä.

Teille vuotajille tsemppiä! Jos teitä täällä vielä oli? Mä kun oon aika ulalla nyt et montako päivää on mistäkin ja kuka vuosi ja mitä ja minne ja koska. Sorry. :/ Pelkään ihan homona koko ajan vessassa käyntiä.

Mahakivut on poissa! Ja nyt en tiedä juhlisko vai itkiskö, jos se tarkottaakin jotain.. Omien laskujeni mukaan rv ehkä 5+6 ehkä, ja mahakivut on alkuviikosta laantunu jo ihan siedettäviks. Välillä kun pitkään seisoskelee niin tulee sellanen "kramppi". Tissit tuntuu edelleen siltä että tippuuvat kun illalla ottaa liivit pois. Pari päivää oli aivan järkyttävää pahoinvointia ilman oksennusta (en antanut periks :p) enkä oo syöny ku kaikkee epäterveellistä. Hyyyyvin paljon sipsejä. Hyi.

Oon ollu viime päivät tosi kiukkunen ja on vituttanu vaan. Oon kyl tositositosi onnellinen vauvasta ja en tiedä mitään parempaa kun tää, mut yksin kotona joka päivä ilman tekemistä kun ei ees jaksa tehä mitään ni.. Kyl täsä kuuppa sekoo. :(
Onks muita kiukuttelijoita?
 
Hey!
Mäkin tuun mukaan näillä näkymin. HappyFeet/22.3. (?)/29v/Tays/toka lapsi
Oon himotestaaja niin kolmena päivänä nyt tullu heikko vahvistuva viiva ja 14.-16. päivä pitäis alkaa menkat oikeesti kai. Eli oon ajoissa testaillu, mut eiköhän se tästä ihan tummaksikin muutu se tärkeä viiva :)

Ei oo mitään oireita, paitsi tuntuu että iho (naamassa) on parempi ku ennen. Normisti ennen menkkoja tulee hirveesti mustapäitä.

Molemmat siskot tietää jo ja mies tietenki. Paremmalla ajalla lueskelen sitte näitä ja myöhemmin liityn faceenki mut jeeeeee. Ekaa ooteltii 2v ja tätä kakkosta 1,5v että hyvin toivottuja molemmat <3
 
Ai niin.

ON:
Järkyttäviä repäsykipuja myös. :( Pelottavia. Välillä ei saa yöllä käännyttyä ilman kipuja, välillä istumaan noustessa sattuu, seisomaan noustessa sattuu. Välillä sattuu kun aivastaa tai naurahtaa. Kiva selitellä ihmisille, että eeei ku vattalihakset vähä kipeenä..
Ja yks mikä ärsyttää: välillä kun lähden liikkeelle niin hetken päästä päässä alkaa humista ja menee korvat lukkoon. Ja syy ei voi olla alhainen verenpaine, vaan pakko olla korkea. :( Normaalistikin mulla tosi korkea. Yhyy. En jaksais senkin kans alkaa nyt tapella. :(
 
Mua on närästänyt tänään aika paljonkin ja apteekki ei tietenkään ollu enää töiden jälkeen auki että olis saanu Rennietä. Ja on tottakai kotoa loppu. Närästys sit jotenki tuo semmosen huonon olon myös. Selkä on myös ollu nyt kaks päivää todella kipeä. En tiedä vielä, että mitä sen kanssa teen. Otin buranaa ja nukuin vähän aikaa sohvalla ni helpotti hiukan.

RV 6+6
 
Onnea uusille myös täältä :)

Itsekin olen puhelimella täällä niin jää kaikki värit ym. pois.. Mutta mulle saa päivittää sairaalaksi KOS:in, meillä saa siis päättää mihin menee ja päätettiin että mennään nyt uudelleen Kättärille kun se on jo kerran jo hyväksi havaittu ;) Mua naurattaa muuten edelleen yksi mies joka kommentoi silloin esikoisen aikaan kyseisen synnärin perhehuoneiden ruokailutilassa emännille että oli niin hyvät ruuat että tullaan vuoden päästä uudestaan :D Hyvät oli ruuat, ei siinä mitään :)

Maaliskuisten ruuhkasta oli puhe. Pari viikkoa sitten oli Hesarissa juttu, että aikaisemmin 90-luvulle asti maaliskuussa syntyi eniten vauvoja mutta nyt se on kääntynyt niin että eniten syntyy heinä-elokuussa. THL:n mukaan erityisesti kolmekymppiset ensisynnyttäjät tähtää kesään isän lomien ja isälomien pitämisen takia. Muuten syntyy tasaisesti ympäri vuoden vaaveja :)

Vappuvaavi ja tulokas 6+4
 
  • Tykkää
Reactions: Raidallinen kissa
Kuusama: Onnistuinkohan laittaa viestiä.....?

Muille kertomisesta sellasta et sisko ja veljen avokki tietää, mies kuuli äsken kun ei ollu vkl tajunnu mun vihjeitä pullista ja uunista :D Mulla oli vauva toiveissa pidempään mut miehellä ei vaikka käyttikin vaan keskeytettyä :p Kaippa se selviää hengissä. Mä en oo ollu ikinä hyvä pitämään salassa raskauksia.
 
Ah, noi hormoninäpyt, mulla on kans rinta ihan täynnä niitä. Piru kun ne on kipeitä.

Maaliskuu2015 täälä ei ainakaan edes ole mahdollisuutta yksityiseen neuvolaan, joten kokemusta ei ole. Mutta olen ollut enemmän kun tyytyväinen ihan kunnallisiin neuvolapalveluihin. Että itse ainakin ajattelen, että yksityisen tarvisi sitten olla jotain jo lähes maagista kun siitä kerran maksaakin tarvisi :D no heh..

närästys ei ainakaan vielä. Edellisraskaudessa sai vetää rennietä ihan huolella. Ei ollu kivaa.

kuinka pitkä matka muilla on sairaalaan? suoraan sanoen ihan ketuttaa, et entisen 12km matka vaihtui 60km... :kieh: VAS kun ei enää synnytyksiä hoida.
 

Yhteistyössä