MAALISVAUVAT 2008 *Elo- ja syyskuussa -08*

Heippa!

Tulinpa nyt tännekin puolelle kurkkimaan. G: Menkkoja ei oo vielä - onneks - näkyny ja täysimetyksellä mennään. Meilläkään ei peruna oikein maistunu kun testattiin ja porkkana tuli kaaressa pihalle. Ja vielä seuraavanakin päivänä vielä ähistiin itkun kera oranssinsävysiä tuotoksia vaippaan.

Angel08 meillä on kans ne gracot ja ei oo abcn rattaista kokemusta, mutta kun kattelin matkarattaita niin ne Ninninkin suosittelemat PegPeregon Plikot on kyllä musta erittäin hyvät. Kalliit kyllä, mutta ulkomailta tilattuna saa halvemmalla. Mulle ne oli vähän liian kalliit ja hieman painavat. Noi vaikuttaa kanssa aika painavilta. Tai riippuu minkälaiseen käyttöön tulee. Mutta kun itse joudun kantaan rattaita neljä kerrosta eli Suomessa se tekee 5 kerrosta portaita ja joka paikassa täällä muutenkin on niitä portaita niin seuraavat matkarattaat haluan toooosi kevyet.

Nyt pitää mennä pelastamaan Elias tylsistymiseltä tai tulee harmitus. Jutustelu alkaa kuulostaan jo sen verran vaativalta :)

Saini ja Elias 5kk 1vrk
 
Moikka!

Joo, tuntuu et tuo ABC merkki on kauheen outo, taikka sitten porukalla ei vain niitä oo.. Tiedä sitä. Mä oon kuitenkin päättänyt ne hankkii. =) sitten sitä taas on viisaampana.

Bellona, laitoin meidän matkarattaat huutonettiin myyntiin. ne huudettiin "osta heti" hinnalla sieltä allepuoleentuntiin. Tein siis hyvät kaupat, mutta saipa ostaja kyllä superhyvät rattaatkin =)
Meillä unia saadaan jatkettuu sillä aamu unia, et ku tyttö herää seiskan aikaan. Otan hänet viereen tissille höpöttämättä mitään. Tissittelyn jälkeen pidän hänet ihan minussa kiinni, annan tutin ja unirätin. Peittopäälle ja unta kaaliin. Tämä on toiminut meillä jo yli kuukauden ja toivon et jatkuu pitkään =)

Onkos täällä hankittu jo vauvalle talvitamineet valmiiksi?
Mä en ollu edes asiaa vielä miettiny, tuolla huhtikuisissa jo keskusteltu kovinkin. Minkälainen haalari teidän mielestä vauva tarvii tulevalle talvelle? Onko se heti uusi satasen maksava Reimatec vai riittääkö joku vähän "huonompi"? mitä ominaisuuksia haalarissa on hyvä olla? entäs hansikkaat ja lakki?
Täytyy varmaan ens viikolla lähteä kattelemaan josko jotain löytyis =)

Tässä vielä loppuun pari hassua kuvaa meidän kuluneesta viikosta :heart:

laitan vielä loppuun muutaman hauskan kuvan neidistämme:

Perunan syöntiä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2589404.jpg

Nella aivan "karhuna"
http://www.aijaa.com/v.php?i=2589412.jpg

Uni tuli kesken leikkien:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2589417.jpg

Mukavia vlopun jatkoja!

Minä ja Nella 4,5kk
 
Talvivaatteita en oo viel ostellu, en uskalla jos jääkin pieneksi :LOL:

imetyksen lopettaneille kysymys: kuinka hoiditte sen ja kauan kesti?

Oon nyt lopettelemassa mutta huomaan että kun vauva ilmaisee nälkänsä niin automaattisesti otan rinnalle. Syötittekö vaan silloin tissistä kun oli ihan pinkeät ja vaan sen verran että pahin turvotus lähtee vai kuinka? Mietityttää kuinka kauan tässä mahtais mennä kun kuitenkin täysimetän vielä oikeastaan joten täyttyy aika nopsasti..





 
meillä ei onneks oo vauvalle tissi ehdoton, nukahtaa hyvin pullollekin ja se kelpaa kyl aina kun koitetaan. Mä vaan jotenkin automaattisesti nappaan aina paidan alas :LOL:

Mites muut? kerrasta poikki myös? Moerri kuinka usein jouduit pumppaamaan esim. päivässä kun lopetit?
 
Hyvänä neuvona ite oon joskus kuullu, että vähennä laske vuorokauden imetyskerrat yhteen ja kun alotat lopettelemaan imetystä vähennä imetystä joka kolmas vuorokausi yks kerta. Elikkä huomenna jos aloittaisit jätät yhden imetyksen vaikka päivällä, tai yöllä pois. Näin jatkat kaks seuraavaa päivää, sitten tiistaina taas yks kerta pois ja näillä kahdella pois jääneellä kerralla jatkat taas 2pv jne... Näin imetyksen pitäisi loppua luonnollisimmin eli tissit ennättävät tottua maidon vähenemiseen,eikä se tapahtu yhtäkkiä. Eikä sinulle tule sitä kauheaa paineen tunnetta...
Kaverini joka lopetti just imetyksen, kun oli enää imetellyt iltaisin ja aamuisin. niin jätti ensin aamutissin pois viikoksi ja sitten iltatissin. Sen jälkeen muutaman kerran joutui puristelemaan maitoa suihkussa, mut ihan muutaman päivän ajan.
Imetyskin on hyvin psykologista, kun olet päättänyt lopettaa, niin sekin vaikuttaa maidon loppumiseen alitajuisesti.
Hitaasti hyvää tulee =)
 
Angel08, tuo nukutusjuttu toimi juuri noin (paitsi siis meillä ei ole tuttia) joskus 1-2 kk:n iässä kun meinasi silloinkin alkaa heräillä seiskalta. Nykyään toimii satunnaisesti. Taitaa olla joku rytminvaihdosvaihe meneillään kun viime yönä valvoi yölläkin pitkän pätkän - ja päiväunia on nyt sitten ekan kerran kuukausiin nukkunut kerran 1,5 tuntia ja kahdesti 30 min - yleensä ei siis koskaan nuku päivällä yli puolta tuntia.

Nyt sieltä huudellaan joten mentävä on...
 
Angel kyselit talvivarustuksesta, mie lisään siihen vielä syksyn, koska se on ensin.
Syksyksi: Reiman vadelmanpunainen vk-haalari 68cm, vaaleanpunainen Reima fleecehaalari ja hattu, POP-pipo ja tossut, Kivat-pipoja, lapasia
Talveksi: se sama fleecehaalari+hattu kun ed., villahaalari, äp:n haalari+varusteet, villasukkia, lapasia, villahattuja, söpöilytossukengät. Jos äp-haalari ei mahdu ollenkaan, niin ostan sitten jonkun kosteussuojatun. Jos mahtuu, niin mennään mahdollisimman pitkälle ja sit ostan vaikka alesta kevääksi. Riippuu myös siitä, osaako Siiri kävellä milloin. Sit myös kengät tietty.

Ei täälläkään mitään vilskettä ole näin lauantaina!! Kaikki taitaa olla oman kullan kainalossa katsomassa leffaa namit poskessa, hih. Meilläkin tuolla suklaatia odottelee, mutta voi olla että jää huomiseen kun tämä lakujätski teki jo tehtävänsä - namimasu tuli täyteen.

Kirjan ihmissuhdekiemurat taitaa viedä voiton datailusta. Öitä!

Misupai ja Siiri 6kk tänään.
 
Meillä on hieman viimepäivinä remppailtu, joten koneellekaan ei ole juuri ehtinyt. Kivaa hommaa kyllä, vaikka viekin aika tehokkaasti ylimääräisen ajan ja energian.

Nellasta taas aivan ihania kuvia :heart: Mistä muistuikin mieleeni, että nuo meidän kuvat eivät taida itsekseen ifille liikahtaa, joten pitäisi valkkailla koneelta ne, jotka paperillekin haluaisi...

Haalareista ollut puhetta... Syksyksi saatiin kaverin lapsen vanha haalari, joka on aivan uuden veroinen. Pipoja ja tumppuja meille on kanssa kerääntynyt vaikka miten monta, joten niitä ei tarvitse lähteä ostamaan. Jonkinlainen villahaalari kyllä pitäisi hankkia, mutta jotenkaan en ole osannut koko asiaa vielä miettiä. Vaikka käsityö lehteä selaillessa tuli jo tunne, että pitäisiköhän yrittää itse... Taas tämä sama kuin kakkujen kanssa - innostuksessa unohtuu, että ei ne ihan noin vain valmistu :LOL:

Talvihaalariakaan ei olla vielä sen enempiä harkittu. Aiotaan mennä ainakin vuoden loppuun tuolla äp-haalarilla ja siihen tarvittaessa vain kurista päälle. Katselen varmaan sitten tammikuun aleista jotain haalaria, joka mahdollisesti mahtuisi taas seuraaviin tammialeihin saakka. Tai sanokaahan nyt kokeneemmat äidit, onko tämä edes mahdollista? Siis kasvaako lapsi tuossa iässä niin paljon, että ei ole mieltä ostaa niin isoa haalaria, joka menisi vielä alkutalvestakin? Lähinnä siis rahansäästö mielessä tätä pohdiskelen, en haluaisi laittaa isoja summia haalariin jos halvemmallakin voi päästä - kotihoidontuella kun ei sitten turhan leveästi elellä :ashamed:

Nyt ruuanlaittoon :wave: Täällä on tylsän sateinen ilma, toivottavasti vähän paranisi, jotta edes lenkille päästäisiin.
 
Moi maalismamma :wave:

Juuri noin toimin minäkin. Aina ostan alesta puvut ja niitä sitten toivon mukaan käytetään sinne seuraavaan aleen asti :D Eli ihan fiksusti meinaat toimia :)

Meillä kans mennään tää talvi tolla Äippäpaketin puvulla ja sit vasta ens talvena sit semmonen joka kestää vähän paremmin sitä kulutusta ja kosteutta. Muutenkin mun mieleen tuo puku.

Millasta remonttia teteettä? Onks teilä oma talo vai osake? Eihän yhtään huomaa että on kämppäkuume mulla päällä :LOL:

Marmeladi
 
Ihan pikaisesti: onko meidän tyttö nyt ainut maalisvauva joka ei vieläkään käänny? Meille tulee ke 5kk täyteen. Joskus menee kyljelleen ja vähän yrittääkin kääntyä mut aina vaan se viimeinen mutka jää tekemättä. Höh. Toki tiedän et ajallisesti ei mitään huolta ole mut...
 
Marmeladi: kiva kuulla, että jollain toisellakin on sama suunnitelma haalareiden kanssa, ehkäpä se sitten toimii ;)

Rempasta... me asutaan rivariosakkeessa, joka ostettiin jokunen vuosi sitten. Pikkuhiljaa on käyty nurkkia läpi rahatilanteen mukaan, mutta kiirettä ei ole ollut kun kaikki kuitenkin ollut ehjää jos ei välttämättä niin mieluista. Nyt saatiin sukulaisen kautta puoli ilmaiseksi wc kalusteet (niissä jotain pientä naarmua hyllyissä, jota en edes huomaa), joten päätettiin kunnostaa sitten se nyt kun siitä on kauan puhuttu.

No sitten lähdettiin ostamaan laattoja seiniin niin kuinkas ollakaan päädyin kaupassa maalipisteen luokse :whistle: Ja niin sain jotenkin miehen ylipuhuttua makkarin maalaamiseen. Sepä se olikin showta kun en halunnut, että maalinkäryt tulevat pojan nenään... Lopulta nukuttiin maalin kuivumisen ajan niin, että me oltiin olkkarissa ja poika omassa huoneessaan, jossa siis ainakin oli raikas ilma. Kävikin niin, että poitsu nukkui niin paljon paremmin omassa rauhassaan, että taidetaan jatkaa näin. Meidän pieni vauva nukkuu nyt siis omassa huoneessa :'(

Tämä on kyllä sellaista hommaa, että nälkä todella kasvaa syödessä, lattialistoja mies lähti hakemaan yksin kun ei enää uskaltanut ottaa minua mukaan kauppaan :LOL: Nyt kiinnostaisi kunnostella tuota poitsun huonetta ja tietysti uusitut makkarin seinät kaipaisivat uusia tekstiilejä kaverikseen, mutta eiköhän tämä tällä budjetilla nyt riitä :)

Ohhoh, tulipa pitkä sepustus :ashamed: Poika tuli juuri suihkusta isänsä kanssa, joten nyt hetkeksi vielä höpöttelemään ennenkuin kippaan pienen untenmaille :wave:
 
Tänään oltiin neuvolassa, 5-kuukautismitat on (suluissa 4 kk)

6450 g (5895)
63,9 cm (62)
41,4 cm (40,5).

Muuten kirjoitti: Hymytyttö. Jokeltaa kauniisti. Varaa topakasti jaloille. Istuessa selkä suoristuu. Kasvu ok. Rokotteet ensi viikolla.
 
Neuvolassa mekin:

paino: 7020g (4kk 6.3)
pituus: 64.7cm(63.4)
pipa:42cm (41)

Neuvolassa ei muuten ihmeitä ,piikki saatiin ja tissillä piti sit toista hyvitellä.
Terkka kerto hauskasti et kuinka noi isommat lapset(1-1.5v) ovat aika pitkävihaisia kun saavat piikin et vaikka neuvolaan tullessan neuvolan täti on kiva ym, piikin jälkeen katselevat vaan kulmien alta eikä sano enää mitään :LOL: Noh eihän se piikittäminen kivaa ole, tokihan sen itekkin tietää.

Onko muuten monelle jo tullut kutsua hammashoitajalle? Meilläpäin eka käynti on tosiaan 6kk iässä sit seuraava 2vuotiaana.
 
Meillä hammashoitaja pitää sellaisen infon, jossa 5 perhettä kerrallaan. Siellä kertoilee hammashoidosta alle vuoden vanhoille ja sitten 2-vuotiaana mennään oikeaan hammaslääkäriin. Meillä on se lokakuussa, kun ei hampaitakaan ole, ei kiirettä.
 
Tässä sitä ollaan, aattelin että kirjoittelen aktiivisesti, mutta pöh. mihin ihmeeseen se aika kuluu ja miten sitä hommaa muuten riittää, vaikka viime viikkokin meni lähinnä sadetta pidellessä.

margit, meidän poitsuli ei myöskään käänny vielä. Sängyllä ja sohvalla on yritystä ja jopa, meidän poitsuli ei myöskään käänny vielä. Sängyllä ja sohvalla on yritystä ja jopa onnistumisia, mutta muuten lähinnä kyljelleen kellahteluja ja niitäkin aika rauhalliseen tahtiin. Oikeastaan vasta viime viikolla löytyivät varpaat ja sitä kautta kyljelleen meno alkoi sujua vähän huomaamatta. Tuntuu, että siellä on oikeanlaista kropan hallintaa olemassa, mutta se viimeinen kliksahdus puuttuu. Jatkamme harjoittelua ja eiköhän se kohta ala sujua.

Ja apuva, joko pitäisi miettiä syys/talvivaatteita.. Minä olen vasta pähkäillyt, että mitähän pojan päähän pistäisi. Kesähattu alkaa olla pieni eikä suojaa korvia, mutta kaupoissa ei ole tullut vastaan oikein mitään kivaa hattua tai pipoa. Millaisia hattuja teillä on tässä vaiheessa käytössä?

Meillä sitten siirryttiin maissivellistä riisihiutalepuuroon, kiitos täältä saadun vinkin. Puuron syöminen sujuu paljon paremmin ja viimeinen niitti olikin, kun maistoimme perunaa lusikalla, niin poitsuli päätti illalla sylkäistä tuttipullon pois suustaan. Siinä aattelin, että vellejähän me ei pakolla ruveta yrittämään vaan siirrytään lusikoitaviin ruokiin.

Yöuniin puuron vaikutus on ollut kyllä minimaalista, muutamia kolmen tunnin pätkissä mentyjä öitä on onneksi ollut, mutta paria tuntia tahtoo välit olla. Välillä rinnan hamuamisen lopettaa ihan vaan käden laittaminen pojan selän myötäisesti. Ja oikeasti onko tämä tiheä syöminen enempi tissin kaipuuta kuin nälkää?!? Tuttia ollaan myös yritetty tarjota, mutta se lentää kaaressa suusta pois ja toisaalta itsekin mietin onko järkeä enää tässä vaiheessa opetella tutin syömistä.

Missä vaiheessa muuten niitä viljatuotteita sai antaa? Mietin vaan, voisiko illalla jo antaa jotain tuhdimpaa puuroa. Ollaan maisteltu vasta muutamaa kasvista/juuresta.

Että täällä elämä pyörii syömisen ympärillä ja pidempien unien toivossa. Tosin noistakaan ei jaksa stressata, eiköhän nämäkin ratkea pikku hiljaa.

Kirppu
 
Ei täälläkään käännytä :/ 5 kk tulee täyteen viikonloppuna ja yritystä on jopa vähäsen. Kyllä se vielä jonain päivänä onnistuu :D

Mä oon ihan pihalla teidän jutuista ku nuo häät vei kaiken ylimääräisen ajan viime viikoilla, mutta nyt kun häät on onnellisesti takana niin ennätän miettiä muutakin :)
Koitan tässä parin illan aikana saada selvyyttä teidänkin kuulumisista ja tuunpa sitten poriseen enemmän...

Rouviintunut Pimmi :D
 
Onnittelut PImmi!!! Oli varmasti ihana päivä?!?!?

HAttuna meillä tällä hetkellä Polarn O Pyret-trikoopipo, jossa korvaläpät. Kivat-merkkisiä pipoja myös käytössä, sellaisia mitkä menee korville ja ovat kaksinkertaisia tuosta korvien kohdalta. TOimivia ja niitä saa ainakin Citymarketista, Stockalta, JesperJuniorista ja yleensä lastenvaateliikkeistä. Kotimainenkin vielä. Ja plussaa on se, että pipoon sopivat tumput löytyy!!

MIsupai
 
Kirppu: minä löysin ihan oliko prismasta tai sittarista kivan sinisen trikoopipon, joka menee korville eikä pyöri päässä, vaikka ei aina ehtisi nauhoja solmiakaan. Menee mukavasti korvillekin, joten suojaa hyvin. Merkkiä en nyt millään muista :ashamed: Voin käydä sen jossain välissä vielä kurkkaamassa. Minä kanssa ensin pähkin, että mitä laittaisi päähän ja epäilin tuon olevan liian kuuma, mutta eipä ole ainakaan pää vaikuttanut yhtään hikiseltä, joten eipä se kai sitten ole liikaa. =)
 
Moi pitkästä aikaa!! Meillä on pipona kesällä ostettu Lindexin ruskea trikoopipo nallenkorvilla. Tota lähinnä käytetään, muitakin isompien vanhoja ohuehkoja löytyy. Yhden valkoisen ihanan pehmeän tutan karvalakin jo ostin Sokokselta vähän kylmemmille ilmoille. Tietääkö joku mistä paksunpia lakkeja syksyksi ja leudommille talvikeleille löytyy missä olis nallenkorvat tai muut sellaiset? Oon myös nähnyt söpön sammakkoprinssi lakin muutaman pojan päässä. Ne on minusta Kivat merkkiset, mutta en oo sellaisiinkaan törmännyt. Jonkun tollaisen haluisin minä meidän pojan päähän! Talveksikin pitää lakki löytää, mutta jos tuo syksyn nyt ensin löytyisi.. Yksi isoveikan vanha talvilakki meillä jo onkin. Käytän niin vähän isompien vanhoja vaatteita vauvalla, mutta täytyy nyt jotain yrittää edes vähän pitää.

Terveisin Jade ja Julius viikon päästä 6 kk :heart:
 
Jade: meillä taitaa olla juuri tuo sammakkoprinssihattu, ainakin minun mielestä ihan ylisöpö pojan päässä. Ja siis tosiaan prismasta tai citymarketista ostin, enemmän muistelisin sittarista sen ostaneeni :) Hyvä muisti, mutta vaan niin kovin lyhyt ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maalismamma08:
Marmeladi: kiva kuulla, että jollain toisellakin on sama suunnitelma haalareiden kanssa, ehkäpä se sitten toimii ;)

Rempasta... me asutaan rivariosakkeessa, joka ostettiin jokunen vuosi sitten. Pikkuhiljaa on käyty nurkkia läpi rahatilanteen mukaan, mutta kiirettä ei ole ollut kun kaikki kuitenkin ollut ehjää jos ei välttämättä niin mieluista. Nyt saatiin sukulaisen kautta puoli ilmaiseksi wc kalusteet (niissä jotain pientä naarmua hyllyissä, jota en edes huomaa), joten päätettiin kunnostaa sitten se nyt kun siitä on kauan puhuttu.

No sitten lähdettiin ostamaan laattoja seiniin niin kuinkas ollakaan päädyin kaupassa maalipisteen luokse :whistle: Ja niin sain jotenkin miehen ylipuhuttua makkarin maalaamiseen. Sepä se olikin showta kun en halunnut, että maalinkäryt tulevat pojan nenään... Lopulta nukuttiin maalin kuivumisen ajan niin, että me oltiin olkkarissa ja poika omassa huoneessaan, jossa siis ainakin oli raikas ilma. Kävikin niin, että poitsu nukkui niin paljon paremmin omassa rauhassaan, että taidetaan jatkaa näin. Meidän pieni vauva nukkuu nyt siis omassa huoneessa :'(

Tämä on kyllä sellaista hommaa, että nälkä todella kasvaa syödessä, lattialistoja mies lähti hakemaan yksin kun ei enää uskaltanut ottaa minua mukaan kauppaan :LOL: Nyt kiinnostaisi kunnostella tuota poitsun huonetta ja tietysti uusitut makkarin seinät kaipaisivat uusia tekstiilejä kaverikseen, mutta eiköhän tämä tällä budjetilla nyt riitä :)

Ohhoh, tulipa pitkä sepustus :ashamed: Poika tuli juuri suihkusta isänsä kanssa, joten nyt hetkeksi vielä höpöttelemään ennenkuin kippaan pienen untenmaille :wave:
Kuulostipas niin mukavalta tuollanen "ei pakko remontti".. siis että saa tehä sen vuoks ku tahtoo eikä sen vuoks ku pitää ku paikat hajoo.. Jospas meki sit joskus saadaan se oma rivari.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
Ei täälläkään käännytä :/ 5 kk tulee täyteen viikonloppuna ja yritystä on jopa vähäsen. Kyllä se vielä jonain päivänä onnistuu :D

Mä oon ihan pihalla teidän jutuista ku nuo häät vei kaiken ylimääräisen ajan viime viikoilla, mutta nyt kun häät on onnellisesti takana niin ennätän miettiä muutakin :)
Koitan tässä parin illan aikana saada selvyyttä teidänkin kuulumisista ja tuunpa sitten poriseen enemmän...

Rouviintunut Pimmi :D
Onnittelut!!! *rientää halimaan*
:hug: Tervetulo Rouvien joukkoon!! :D
 

Yhteistyössä