Maataloustuesta ei leikata senttiäkään! "kaikki" talkoisiin vain??

  • Viestiketjun aloittaja kenneth1
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30848786:
Tällä logiikalla tupakointikin on ihan terveellistä. Kyllä joku tutkija joskus keksii siihenkin parannuskeinon. Eihän tässä tarvitse kuin odottaa.
Siis tarkoitin, että keksii syöpään parannuskeinon.
 
jos totta puhutaan
[QUOTE="okei";30848780]Jos minä olen maalaistollo niin sinä taidat olla kaupungilaistollo.

Mikset heitä samaa kysymystä koskien karkkihyllyjä (huom. karkkienkin raaka-aineet on pitkälti vilejeltyjen/tuotettujen tuotteiden jatkojalosteita...lisättynä esmes mainittuja muovijohdannaisia)[/QUOTE]

Tietysti, aina voi parantaa. Mutta koska olen vain tavallinen tollo, ei sitä läheskään aina tule katsottua mistä ne elintarvikkeet koostuu mitä sinne kärryihin heittää, ostaa vain kun perhe pitää ruokkia tai tekee mieli. En ole täydellinen, enkä pyhimys, jos jostain sait sen vaikutelman niin pyydän nöyrimmästi anteeksi. Olen vain ihan tavallinen äiti, joka tekee valintoja siellä kaupassa, mutta vielä melko löysin rantein. Tällä hetkellä fokus on kohdistunut maitotuotteisiin ja niiden käyttöä onkin radikaalisti vähennetty meillä. Esim maitoa ei enää juoda ollenkaan. Vielä vuosi sitten lapset joi ruuan kanssa. Parannusta siis tapahtunut siinä suhteessa, jos ei muussa.
 
"okei"
Mikään asia ei muutu, niin kauan kuin ajatellaan että kenenkään ihmisen tai maan yksittäisillä teoilla ei ole merkitystä, sen nyt jokainen varmasti tajuaa. Tämä on juuri sitä ajattelua että vieritetään vastuu aina jollekin muulle.
Se on fakta että ihmiskunta on tullut kulutuksessa tiensä päähän, ja ihmiskunta muodostuu yksittäisistä ihmisistä, ja suomalaisetkin ovat homo sapiensseja.
Itse en ole ollenkaan pahoillani vaikka ihmiskunta on tullut tiensä päähän. Ei minua se mitenkään sureta. Planeetalle jää tämän tuholaislajimme jäljiltä toivottavasti vielä elämää, ja syntyy ihan uusia elämänmuotoja. Kunnes koko planeetta joskus räjähtää.
Eli et ymmärtänyt. No en olettanutkaan.

Maailma muuttuu, kun muuttaa vaan omaa toimintaa. Se että Suomi alkaa leikkiä maaima pelastaa taas ei johda mihinkään.

Maailmalla ollaan yksissä toiminkin pyritty ja vuosikymmeniä auttamaan nälänhädästä kärsiviä maita. Biljardeilla euroilla. Onko mikään muuttunut? EI. Mutta mitäs jos noissa kärsivissä maissa, alettaisiin itse oikeasti tekemään oman maan eteen jotain, väittäisi että tilanne muuttuisi. Tosin se ei ole heidän intressi. Ja se tuskin siitä muuttuu vaikka Suomessa alettaisiin rehun sijaan tuottaa ruokaa tuohon maailman kolkkaan. Joka on jo niin ylikansoitettukin. Tosiasia on että luontaisesti maailma pyrkii vähentämään ylikansoitusta, juurikin sillä että ravintoa ei riitä ja näin ollen ylikansoitettua väkeä myös kuolee. Mutta hys. Näin ei saa sanoa- Jokainen ihminen on arvokas, ja ilman muuta meidän pitää kantaa vastuumme ja ruokkia, jotta jo ylikansoittunut kansa voi edelleen jatkaa lisääntymistä.

Minulla ei ole tuohon lääkkeitä. Toivonkin siis ainoastaan sitä että pidämme Suomessa huolen omasta selviytymisestämme, omasta ruokatuotannosta jne. Meiltä löytyy tietoa ja taitoa toteuttaa sitä ympäristöä kunnioittaen. Näin pidämme oman tontin niin puhtaana kuin mahdollista ja takaamme samalla ravinnon saantimme. Jos hyvin käy, joku muukin seuraa meitä. Ehkä - tuksin - mutta toivoa voi. Ja pinkit lasit päässä - meillä on teknologiaosaamista jota voidaan hyödyntää vaikkapa maatalouden jätevesin puhdistuksessa ja kierrätyksessä, voisiko sieltä löyty myynti- ja vientikelpoista osaamista&tuotteita?
 
jos totta puhutaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30848786:
Tällä logiikalla tupakointikin on ihan terveellistä. Kyllä joku tutkija joskus keksii siihenkin parannuskeinon. Eihän tässä tarvitse kuin odottaa.
Outoa logiikkaa tällainen. Kuluttaja voi valita itse mitä sieltä kaupasta ostaa.
Ei kai kukaan taviskaan sentään ajattele että tupakointi olisi terveellistä.
 
.........
[QUOTE="okei";30848796]Eli et ymmärtänyt. No en olettanutkaan.

Maailma muuttuu, kun muuttaa vaan omaa toimintaa. Se että Suomi alkaa leikkiä maaima pelastaa taas ei johda mihinkään.

?[/QUOTE]

En kuulepas totta puhuen jaksanut lukea tätä uusinta kommenttiasi tämän pidemmälle, mitä lainasin, koska et selvästikään ole ihan tältä planeetalta.
Tämä on sitä "suomijargonia", jota minä en jaksa vaivautua enää lukemaan, enkä kuuntelemaan, enkä kommentoimaan, koska se nyt ei vain johda mihinkään.
Suomi on osa maailmaa, Suomi ei ole muuta kuin valtio muiden joukossa. Valtiot voivat tehdä päätöksiä. Jokainen voi tehdä kulutuspäätöksiä. Suomi ei voi pelastaa maailmaa, väittikö joku niin. Kukaan ei voi pelastaa kaikkia, mutta jokainen voi pelastaa jonkun. Vai miten se hyvä viisaus menikään. Jos kaikki ajattelevat kuten sinä, tuho tulee ennemmin kuin myöhemmin.
itse en näe maailmaa niin kuin sinä, joten keskustelu on yhtä tyhjän kanssa. Mieluummin lyön vaikka päätäni seinään. Näin: :headwall:

:)
 
voi helv
[QUOTE="raisa";30848480]:O älä ny ragee[/QUOTE]

Vähemmästäkin tässä ragee...tuetaan ihan älyttömillä rahoilla sellasta mitä ei tarvita ja noi tekee ja sitten heitetään roskiin kaikki. Jos ne sais edes myytyä ne kaikki ulkomaille mutta kun ei koska se hinta on vaan ihan liian kallis. Maailman helpoin duuni olla maanviljelijä kun ihan sama miten menee niin aina saa isot tuet. Eilen ostin belgialaisia mansikoita ja ei voi verrata suomalaisiin jotka on aina vetisiä ja huonoja. Maajussit ei osaa tuottaa sellasta mitä kaupungeissa haluttaisiin ne ei ole uudistunut yhtään ja se on yks syy minkä takia ostetaan ulkomaalaista. Saadaan just sitä mitä halutaan syödä eikä jouduta syömään sitä mitä ei haluta. ei mua kiinnosta elättää maanviljelijöitä yhtään kun koko touhussa ei selvästi oo mitään järkeä. Alkakaa myymään suoraan niille jotka haluaa teiltä ostaa ja jos selviitte ja elätte sillä niin sitten se on ok. Kaikesta muusta kiristetään äärimmilleen mut maanviljelijät ja rikkaimmat saa olla ja nauttia siitä että muut kärsii. Joo mut siihen tulee loppu ja ens vaaleissa joku puolue kun ottaa maaseudun kohteeksi niin vetää miljoona ääntä saman tien. Ihan periaatteesta meillä ei osteta tän jälkeen mitään kotimaista ja mä tarkastan ettei ole kotimaista ettei käy vahinkoa.
 
"Kimmo"
[QUOTE="hohhoijaa";30848720]Kuulostaako? Oletko ollut yrittäjä ja jos, niin minkä alan?

Minä en tiedä mitään muuta alaa kuin maatalous jossa pitää nousta viideltä ja tehdä iltamyöhään töitä. Jatkuvat riskit ja pelot. Ei lomia, ei vapaita eikä sitä kunnon palkkaakaan.

Pidän maataloutta rankimmista töistä, tietysti sekin varmaan riippuu mitä kasvattaa, eläimiä vai viljaa vai molempia.

Sairaanhoitajat saa pitää melua, maatyöläisten pitäisi tyytyä mihin vain ja vielä kehdataan valittaa maataloustuesta!

En ole koskaan ollut maanviljelijä tms. mutta järkikin jo sanoo jotain. Missä maailmassa jotkut elää kun on niin pihalla?

Ja mitä rikastumiseen tulee, niin kyllä tuolla työmäärällä sais oikein mielellään rikastuakin.
Ei käy kateeks yhtään.[/QUOTE]

Kohta viisitoista vuotta on tullut pidettyä vähittäiskauppaa. Vaikkakin työni ei varmasti ole fyysisesti yhtä raskasta niin kyllä täällä yhtä lailla herätään melkein joka päivä töihin (olisikohan 15 vuodessa ollut pyhäpäivien lisäksi 30 päivää vapaata mukaan lukien sairaslomat). Ja on niitä valvottu öitä kun ei ole varmuutta riittääkö myynti pitämään liikkeen pystyssä.

Mutta joka tapauksessa. Minä en kohtaloani valita, olen oman tieni valinnut. Voin koska tahansa lyödä hanskat tiskiin ja tehdä jotain muuta.

En ole vähätellyt maanviljelijän homman raskautta vaan kommentoin edelliselle kirjoittajalle sitä, että tuossa pitkissä päivissä ja työnraskaudessa ei ole mitään ainutlaatuista kuin se, että osa rahasta tulee valtiolta on bisnes kannattavaa tai ei.

Näin ei ole yleensä muussa yritystoiminnassa.
 
että sellasta
Eurostatin tilastokirjan Agriculture and fishery statistics:n mukaan Suomessa vuonna 2010 maataloustuotannon arvosta oli tukia noin 59 prosenttia. Norjassa tuki oli 37 prosenttia, Irlannissa 31, Sveitsissä 29, Ruotsissa 21 ja EU:ssa keskimäärin 16 prosenttia tuotannon arvosta. OECD:n julkaisusta Agricultural Policies in OECD Countries (2010) ilmenee, että muissa korkean maataloustuen maissa, Japanissa, Etelä-Koreassa ja Islannissa, tukitasot ovat myös selvästi alhaisemmat kuin Suomessa.

Valtion vuoden 2013 budjetissa maataloustukimenot ovat lähes kaksi miljardia euroa. Tämän lisäksi tulevat maataloustuottajien eläkkeet, (tuki vajaat 600 miljoonaa euroa vuodessa) ja lomituskorvaukset (220 miljoonaa euroa). Tämä ei tunnu kohtuulliselta, kun otetaan huomioon, että menot budjetissa ovat yhteensä noin 54 miljardia euroa ja maatalous tuottaa vain noin 0,3 prosenttia Suomen nettokansantuotteesta.
 
kallista viljaa
Suomalaiset idiootit pitää maataloutta hengissä täällä pohjoisessa. Kattokaa nyt v*ttu karttapalloa. Me ollaan helvetti sentään melkein pohjoisnavalla. Mitä ihmeen järkeä on täällä viljellä viljaa tai maissia?! Olisiko EHKÄ järkevämpää tehdä se vaikka Etelä-Euroopassa ja ihan kuulkaas rahalla OSTAA se sieltä tänne?! Ne hukatut resurssit mitä täällä kuluu viljan viljelyyn, voitaisiin käyttää vaikka koodaamiseen. Tehdään mieluummin änriböördsit täällä ja jätetään heinien kasvattaminen niille, ketkä sattuu asumaan suotuisissa olosuhteissa.
 
Vierassssss
Ei voi muuta sanoa kuin että On Suomi Kateellisten maa. On ollut aina ja tulee aina olemaan. Kukaan täällä ei saa rikastua, ei ainakaan saa sitä näyttää.
Onneksi pääsen täältä pian pois.
 
"okei"
En kuulepas totta puhuen jaksanut lukea tätä uusinta kommenttiasi tämän pidemmälle, mitä lainasin, koska et selvästikään ole ihan tältä planeetalta.
Tämä on sitä "suomijargonia", jota minä en jaksa vaivautua enää lukemaan, enkä kuuntelemaan, enkä kommentoimaan, koska se nyt ei vain johda mihinkään.
Suomi on osa maailmaa, Suomi ei ole muuta kuin valtio muiden joukossa. Valtiot voivat tehdä päätöksiä. Jokainen voi tehdä kulutuspäätöksiä. Suomi ei voi pelastaa maailmaa, väittikö joku niin. Kukaan ei voi pelastaa kaikkia, mutta jokainen voi pelastaa jonkun. Vai miten se hyvä viisaus menikään. Jos kaikki ajattelevat kuten sinä, tuho tulee ennemmin kuin myöhemmin.
itse en näe maailmaa niin kuin sinä, joten keskustelu on yhtä tyhjän kanssa. Mieluummin lyön vaikka päätäni seinään. Näin: :headwall:

:)
Taisi osua arkaan paikkaa... Hippiäisille on joskus vaikea paikka kun omaa ideologiaan tömäytetään vähän alas

Mutta pidä toki ajatuksesi että maailma pelastuu laastarilla.
 
"rrrr"
Suomalaiset idiootit pitää maataloutta hengissä täällä pohjoisessa. Kattokaa nyt v*ttu karttapalloa. Me ollaan helvetti sentään melkein pohjoisnavalla. Mitä ihmeen järkeä on täällä viljellä viljaa tai maissia?! Olisiko EHKÄ järkevämpää tehdä se vaikka Etelä-Euroopassa ja ihan kuulkaas rahalla OSTAA se sieltä tänne?! Ne hukatut resurssit mitä täällä kuluu viljan viljelyyn, voitaisiin käyttää vaikka koodaamiseen. Tehdään mieluummin änriböördsit täällä ja jätetään heinien kasvattaminen niille, ketkä sattuu asumaan suotuisissa olosuhteissa.
Kannatan tätä. Koska paljon mieluummin syö tehokasvatettua ja lannoitettua ruokaa (ja myrkytettyä, koska varsinkin etelä-euroopassa viis veisataan säännöksistä). Kun se kuitenkin on niin paljon edukaampaa ja järkevämpää. Sitä vartenhan on lentokoneet ja laivat, että kuskaavat ruokaa =)
 
hgtyr
Maitotilallisen arkea naapurista käsin seuratessa ei kyllä kateutta tunne tilallisia kohtaan. Venäjän pakotteiden ansiosta tulot tippuneet jo aika tavalla, ja sitäkin sopii miettiä, kenen selkänahasta ne halpuutetut hinnat otetaan. Oiskohan hei tuottajille maksettavat litrahinnat TAAS tippuneet...?
 
kallista viljaa
[QUOTE="rrrr";30848918]Kannatan tätä. Koska paljon mieluummin syö tehokasvatettua ja lannoitettua ruokaa (ja myrkytettyä, koska varsinkin etelä-euroopassa viis veisataan säännöksistä). Kun se kuitenkin on niin paljon edukaampaa ja järkevämpää. Sitä vartenhan on lentokoneet ja laivat, että kuskaavat ruokaa =)[/QUOTE]

Hyvin on mainospuheet ainakin sinuun uponneet. Osui ja upposi, vai miten se meni? ;) Siis kotimainen maatalous on verorahoin tuettunakin kalliimpaa kuin etelässä ja lämpimässä tuotettu. Sen takia se on kekinyt mantran "puhtaasta, raikkaasta ja lisäaineettomasta". Mitä noin niinku omasta mielestä veikkaat, että kumman pitää vetää viljaansa enemmän kemikaalia: sen kuka kasvattaa sen auringon alla lämpösessä, vai se joka tekee sen luonnonvastaisesti pimeässä sekä kylmässä? Heitä ihan villi veikkaus, noin niinku omasta mielestä...

Etelän vilja on edullisempaa, koska sen tekeminen on edullisempaa (=lue järkevämpää). Suomeen perustettiin maanviljelys aikana jolloin piti olla omavarainen. Nyt globaalissa maailmassa niin ei tarvitse enää olla. Ei ole pakko yrittää itse kasvattaa niitä vitun banaaneja, kun ne nyt hitto soikoon kasvaa paremmin siellä bahamalla. SAAHAN ne täälläkin kasvihuoneessa ja lämpölampuilla kasvamaan, mutta järki on siitä kaukana.
 
voi helv
Ei voi muuta sanoa kuin että On Suomi Kateellisten maa. On ollut aina ja tulee aina olemaan. Kukaan täällä ei saa rikastua, ei ainakaan saa sitä näyttää.
Onneksi pääsen täältä pian pois.
Miten liittyy tähän??? Ai jonkun pitäis saada rikastua sillä että se tulee kauheen kalliiksi kaikille muille. Ihan samalla sitten joku sairas joka ramppaa koko ajan sairaalassa pitäis palkita antamalla miljoonia tukina. Kummastakaan ei ole kun kuluja mutta se toinen palkitaan miljoonilla jotta se tykkäis istua sen typerän traktorinsa päällä ja hankkia lisää vaikka mitä mieleisiään tavaroita. ne jotka haluaa ostaa siltä ruokansa maksaa suoraan sille ja jos ei pärjää niin ei voi mitään ja joutuu oikeisiin töihin.
 
"ken"
Hyvin on mainospuheet ainakin sinuun uponneet. Osui ja upposi, vai miten se meni? ;) Siis kotimainen maatalous on verorahoin tuettunakin kalliimpaa kuin etelässä ja lämpimässä tuotettu. Sen takia se on kekinyt mantran "puhtaasta, raikkaasta ja lisäaineettomasta". Mitä noin niinku omasta mielestä veikkaat, että kumman pitää vetää viljaansa enemmän kemikaalia: sen kuka kasvattaa sen auringon alla lämpösessä, vai se joka tekee sen luonnonvastaisesti pimeässä sekä kylmässä? Heitä ihan villi veikkaus, noin niinku omasta mielestä...

Etelän vilja on edullisempaa, koska sen tekeminen on edullisempaa (=lue järkevämpää). Suomeen perustettiin maanviljelys aikana jolloin piti olla omavarainen. Nyt globaalissa maailmassa niin ei tarvitse enää olla. Ei ole pakko yrittää itse kasvattaa niitä vitun banaaneja, kun ne nyt hitto soikoon kasvaa paremmin siellä bahamalla. SAAHAN ne täälläkin kasvihuoneessa ja lämpölampuilla kasvamaan, mutta järki on siitä kaukana.
Heitähän villi veikkaus kummassa paikassa joudutaan enemmän myrkyttämään kasvustoa tuholaismyrkyillä: Siellä missä on lämpimähköä koko vuoden vai siellä missä pakkanen kurittaa talvella. Ja kummassa paikassa lannoitusta säädellään tarkemmin: Byrokratian kultamaassa vai paikassa missä kuolleetkin voi saada eläkettä.
Se on kyllä totta, että tuolla on pidempi kasvukausi.
 
Hyvin on mainospuheet ainakin sinuun uponneet. Osui ja upposi, vai miten se meni? ;) Siis kotimainen maatalous on verorahoin tuettunakin kalliimpaa kuin etelässä ja lämpimässä tuotettu.
Ihan vaan tiedoksi, et EeUun budjetista noin puolet menee maataloustukiin. Et ei se espanjalainen tomaatti, ranskalainen viini tai italialainen oliivi tuitta kasva.

Puhumatakaan viljasta amerikan preerioilla ja venäjän aroilla.
 
kallista viljaa
Ihan vaan tiedoksi, et EeUun budjetista noin puolet menee maataloustukiin. Et ei se espanjalainen tomaatti, ranskalainen viini tai italialainen oliivi tuitta kasva.

Puhumatakaan viljasta amerikan preerioilla ja venäjän aroilla.
Juu niin meneekin. Mutta tomaatti kasvaisi (huom. konditionaali) jos sen annettasiin vain kasvaa ilman tukia. Mutta sosialistinen (=vasemmistolainen) järjestelmä ensin vie vitusti ja sitten ripotellen antaa harkitusti. Niin se on minkä tahansa firman kohdalla. Sanotaan että "täällä Suomessakin tuetaan yrittämistä ja yrittäjiä". Joo niin tehdään. Kun ensin viedään satanen ja siitä annetaan takaisin kaks'kymppiä sitä voidaan sanoa ja perustella just näin. Mutta onko kukaan kysynyt, että mitäpä jos lopettaisit tuet kokonaan ja samalla et veisi enää sitä satasta?!

Espanjalaiseen tomaattiin haetaan tukea koska vasemmisto. Mutta keskustelu menee eri uralle jos tästä lähdetään keskustelemaan. Faktuaalisesti tomaattia kannattaa viljellä Espanjassa ja Suomessa tehdä sen sijasta jotain muuta. Täällä ei ole samat kasvuolosuhteet sanot mitä haluat. Ja sen takia se tomaatti nyt vain kannattaa ostaa ja täkäläiset resurssit laittaa tekemään jotain ihan muuta.
 
jos totta puhutaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30849338:
Sinun logiikkasi on ihan yhtä pätevä. Maidolle vaihtoehtoisessa tuotteessa ei ole mitään tuotannollisia ongelmia, koska joku tiedemies joskus keksii niille ratkaisun.
Sulla ei taida nuppi olla ihan kondiksessa. Mä olen vain kuluttaja, en voi tietää mitä tiedemiehet keksivät ja miten maailma muuttuu. Kaupassa ostohetkellä teen sitten niitä valintoja joita pystyy tekemään, kuten varmasti sinäkin.
 
Kui?
Mielenkiintoisia näkemyksiä kirjoittajilla siitä, mitä suomalainen maanviljelijä pelloillaan tuottaa: Vadelmia, banaania ja tomaattia. Tai että maanviljelijöistä johtuen kaatopaikoille kipataan ruokavuoria ja maatumattomia jogurttipikareita. Ettei kuitenkin vikaa löytyisi sieltä kuluttajapuoleltakin näissä viimemainituissa. Toki tukia maksamalla taataan kuluttajille edullisempi ruokakori - jos joutuisimme maksamaan ruuasta sen todellisen hinnan, josta maajussikin kattaisi kaikki tuotantokustannukset ja ottaisi koko palkkansa, tuskin elintarvikkeita päätyisi jätteeksi yhtä paljon kuin tällä hetkellä. Joku prosentti kansasta varmaankin menisi myös iltaisin nukkumaan vatsa kurnien.

Ne jotka kannattavat maataloustukiaisten poistamista, pitäisikö sama tehdä globaalisti tai ainakin EU-tasolla vai pelkästään Suomessa? Maatalouttahan tuetaan varmaankin ainakin kaikissa kehittyneissä maissa. Onko ihan ok, että espanjalainen tomaatinkasvattaja saa hiukan viikkorahaa EU:n yhteisestä kassasta?
 
kallista viljaa
Ne jotka kannattavat maataloustukiaisten poistamista, pitäisikö sama tehdä globaalisti tai ainakin EU-tasolla vai pelkästään Suomessa? Maatalouttahan tuetaan varmaankin ainakin kaikissa kehittyneissä maissa. Onko ihan ok, että espanjalainen tomaatinkasvattaja saa hiukan viikkorahaa EU:n yhteisestä kassasta?
Suomessa ei kannata viljellä banaania, ei karambolaa, eikä kuule valitettavasti edes vehnää. Kaikki kannattaa tehdä siellä, missä kasvukausi on pitkä ja otollinen.

Mutta joo. Kaikki tuet niin maataloudesta kuin yrittäjyydestäkin pitäisi poistaa. Toisaalta myös veroryöväys etenkin alkuvaiheessa. Annetaa ihmisten tehdä ja touhuta, eikä mennä sen vasemmistolaisen hiilihangon kanssa sinne pistelemään, että "tämon minun, tämon minun".

EU jakaa samoilla periaatteilla kuin se jakaa muutenkin. On pakko jakaa, kun muillekin jaetaan. TÄMÄ on yksi Suomen ja EU:n ongelmista. Jakaminen on vasemmistolaista politiikkaa. Lopetetaan, niin elämä alkaa taas hengittää.
 
säpäle harmaana
Sulla ei taida nuppi olla ihan kondiksessa. Mä olen vain kuluttaja, en voi tietää mitä tiedemiehet keksivät ja miten maailma muuttuu. Kaupassa ostohetkellä teen sitten niitä valintoja joita pystyy tekemään, kuten varmasti sinäkin.
No nimenomaan. Siksi et voikaan väittää, että maito voidaan joskus korvata jollain paljon paremmalla ja ongelmattomalla raaka-aineella. Ihan niin kuin minäkään en voi sanoa, että joku keksii syövän ehkäisevän lääkkeen.
 
"emäntä"
Eiköhän joka paikasta kuitenkin löydy tehostamisen varaa? Kyllä minäkin haluan suomalaista ruokaa, mutta kun kattoo naapurinkin maajussia, niin siellä on kolme uutta autoa pihassa, uudet traktorit joka toinen vuosi. Pelit ja vehkeet ja on millä mällätä. EI ole suomalainen maajussi köyhä eikä kipeä!

Kyllä mulle tarkoittaa tää tilanne sitä, että KAIKKI kiristää vyötään. Myös ne maajussit. Mikä pyhä lehmä se oikein on? Kyllä joka paikasta löytyy säästämisen varaa kun on pakko!
Jaa missä sellainen maajussi on? Taitaa olla todella harvinaisuus laatuaan! Meidän kylällä (Etelä-Suomessa) ei ole ketään rikasta maajussia (köyhiä ja kipeitä kyllä löytyy).

Meillä on 35v, 14v ja 12v vanhat traktorit, loppuunajettu pakettiauto, sekä 15v vanha henkilöauto. Tulot on pienet vaikka töitä tehdään 15h vuorokaudessa, sillä pitää velat maksaa ja perhe elättää. Ihan onnellista tämä on, vaikka EU ja tuki- ja paperiviidakko yrittää sitä kaikin tavoin horjuttaa!

Onhan sitä rikkaita varmaan joka yrittäjäluokassa, mutta maatalousyrittäjä ei ole siitä rikkaimmasta päästä (jos maanomistaja on rikas, niin se on rikastunut jollain muulla kuin maataloustuotannolla!)
 

Yhteistyössä