Mä vihaan tätä taloa niin paljon, että tekis mieli erota ihan jo senkin takia.

  • Viestiketjun aloittaja bird in a cage
  • Ensimmäinen viesti
"ahaa"
Ei ole pistävä. Mökille, mummolalle, vaikea sanoa. Kellarimaiselle.

Tuossa yhdessä huoneessa haisee makealle raadolle.
Me käytiin katsomassa yhtä vanhaa taloa ja se kellari haisi aivan kellarille ja kellarin paljaista betoniseinistä näki että siellä on ollut kosteutta (ei hometta). Sitten haistoimme rossipohjaa kellarin vieressä olevasta tuuletusraosta ja siinä haisi myös ihan kellarille. Tökittiin sitten puukolla alahirttä ja se oli aivan pehmoinen eli laho. En tiedä tuliko haju betonista, puusta vai maasta mutta kosteudesta se kertoi. Teilläkin on betonia ja puuta+puruja...
 
"viima"
[QUOTE="ahaa";27973717]Kyllä silloinkin oli tuuletusraot ja oikein kunnolliset olikin, koko lattia ja seinät olivat lähempänä ritilää kuin nykyajan umpinaisia lattioita ja seiniä ;) Ehdotatko siis aloittajalle että purkaa talon ja rakentaa uudestaan vai? Vai mikä oli se sinun ratkaisusi? Oliko se se että aloittajan taloonkaan ei tarvitse tuuletusrakoja kun ei sata vuotta sittenkään ollut? ;)[/QUOTE]

ei meidän hirsitalo ainakaan mitään ritilää ole. eikä ole myöskään tuuletusrakoja, eikä ole hometta. eikä ole koneellista ilmanvaihtoa.
mun ehdotus on et vaihtaa ne haisevat purut ja mitkä styroksit siel pilkisteli. ja tuuletusrakoa ei tarvita laudoituksen alle jos maalaa talonsa oikealla maalilla. oletko koskaan kuullut hengittävästä puurakenteesta?
aikoinaan seinän rakenne oli laudoitus-tervapaperi tai tuohi- kantava seinä, hirsi tai pystyrunko jossa täytteenä sahanpuru- sisäpintana puukuitulevy, pinkkari tai paneli(tai nämä kaikki). kummasti ne talot on edelleen terveitä ja pystyssä ellei joku ääliö ole hiukan rempannu. mut jos sen laudoituksen maalaa hengittämättömällä maalilla on homevaurio melkoisen varma. perinnemaaleilla tätä ongelmaa ei ole koska päästävät sisältä ulos tulevan kosteuden läpi.
 
+0+0
ja kyllä, homeesta on tullut kauha hysteria.. oittain kiitos internetin ja tälläiten palstojen..
tässäkin tapauksessa 10 ihmistä alkaa samantien julistaman homeen puolesta, ja maalaamaan piruja seinille.. kyllä olen itsekkin asunut home talossa ja ylimääräiset korjauskustannukset tulivat maksaman n1000 euroa, ei ollut mailmanloppu ei vaikka hometta oli niin satanasti, ja ei home ei aiheuttanut mitään terveysoireita silloiselle 4 henkiselle perheelle.
 
Dick Tator
Sekä että. Lisäksi on sitä mieltä, ettei niistä mitään hyötyä välttämättä ole, koska vanhat levyt sunmuut jäisi kuitenkin.
Selvittäkää ihmeessä koko ongelman laajuus nyt kun joka tapauksessa kylppärikin pitää korjata. Jos mies ei suostu tilaamaan asiantuntijaa niin tee se itse. Kannattaisi mennä myös lakimiehen puheille selvittämään meneeko remontti myyjän piikkiin tai olisiko mahdollista purkaa kauppa.
 
+0+0
[QUOTE="vieras";27973776]Edelleenkin, lue mun edellinen viesti :) Ja mitään terveyshaittoja meillä ei ole ollut koko aikana, hajuhaitta on suurempi kuin homeitiöiden määrästä johtuva haitta. Onneksi.[/QUOTE]

juu teidän tilanne oli tämä, jollain muulla voi olla ihan eri tilanne.. joillekkin e home voi aiheuttaa pysyvät ongelmat, vaikka teille ei tullut mitään
 
"ahaa"
[QUOTE="viima";27973793]ei meidän hirsitalo ainakaan mitään ritilää ole. eikä ole myöskään tuuletusrakoja, eikä ole hometta. eikä ole koneellista ilmanvaihtoa.
mun ehdotus on et vaihtaa ne haisevat purut ja mitkä styroksit siel pilkisteli. ja tuuletusrakoa ei tarvita laudoituksen alle jos maalaa talonsa oikealla maalilla. oletko koskaan kuullut hengittävästä puurakenteesta?
aikoinaan seinän rakenne oli laudoitus-tervapaperi tai tuohi- kantava seinä, hirsi tai pystyrunko jossa täytteenä sahanpuru- sisäpintana puukuitulevy, pinkkari tai paneli(tai nämä kaikki). kummasti ne talot on edelleen terveitä ja pystyssä ellei joku ääliö ole hiukan rempannu. mut jos sen laudoituksen maalaa hengittämättömällä maalilla on homevaurio melkoisen varma. perinnemaaleilla tätä ongelmaa ei ole koska päästävät sisältä ulos tulevan kosteuden läpi.[/QUOTE]

Et ymmärrä että on monia tapoja rakentaa talo oikein. Näitä tapoja ei saa sekoittaa keskenään, muuten tulee vahinkoa. Jos meidän talosta poistaisi tuuletusraot, eristeet kastuisivat hetkessä ja talo olisi pian entinen. VAIKKA olisi punamultamaalit :)
 
+00+
[QUOTE="viima";27973833]eiköhän ne ovet ja ikkunat sen verran falskaa.[/QUOTE]

samaan tapaan meillä ;) Nyt jos uusiitte ovet ja ikkunat joutuisitte tekemään korvaus ilmalle reitin, esim korvausilma venttiilin,.
 
"viima"
[QUOTE="ahaa";27973831]Et ymmärrä että on monia tapoja rakentaa talo oikein. Näitä tapoja ei saa sekoittaa keskenään, muuten tulee vahinkoa. Jos meidän talosta poistaisi tuuletusraot, eristeet kastuisivat hetkessä ja talo olisi pian entinen. VAIKKA olisi punamultamaalit :)[/QUOTE]

mut nyt puhuttiinkin vanhasta oikein korjatusta talosta. jos sun seinät eivät pysty päästämään kosteutta läpi niin kannattaa pitää se ilmastointikone päällä.
 
"ahaa"
[QUOTE="viima";27973843]mut nyt puhuttiinkin vanhasta oikein korjatusta talosta. jos sun seinät eivät pysty päästämään kosteutta läpi niin kannattaa pitää se ilmastointikone päällä.[/QUOTE]

Hmm? Tuuletusraoista puhuttiin kylläkin 70-luvulla rakennettujen talojen yhteydessä, ei puhuttu vanhasta korjatusta talosta.
 
"viima"
[QUOTE="ahaa";27973839]Arvaan että siitä kun joka nurkasta vetää, siihen väitteeni ritilän luokkaa olevista pinnoista perustuikin :)[/QUOTE]

ah tä on ain niin ihana aihe.
koska talossa on hengittävä rakenne pääsee ilma kulkemaan seinän, lattian, katon lävitse. tämä ei tarkoita kuitenkaan että jossain olisi reikiä vaan talo on kuin paperipussi, vrt nykytalot ovat muovipusseja. paperipussi päästää kosteuden läpi jolloin sen sisällä on kuiva ilma, muovipussi ei päästä jlloin siihen täytyy tehdä reikä jotta leipä pussissa ei homehdu! meillä ei ole vedon tunnetta, ei pyöri sukat jalassa, moni itseasiassa kehuu lattiaamme kuinka lämmin se on. mutta esim eteisen ja tuvan välisen oven päällä on puolen sentin rako josta ilmaa tulee (eteisen ja kuistin väliset ikkunat ja ovet ovat vielä 'reikäsemmät'). tuvan ikkunaa ei ole tiivistetty kokonaan jotta sieltä saadaan myös korvaus ilmaa.
 
"viima"
[QUOTE="ahaa";27973862]Hmm? Tuuletusraoista puhuttiin kylläkin 70-luvulla rakennettujen talojen yhteydessä, ei puhuttu vanhasta korjatusta talosta.[/QUOTE]

mä phuinkin aloittajan talosta joka oli korjattu joskus 70-luvulla.
 
"viima"
[QUOTE="ahaa";27973862]Hmm? Tuuletusraoista puhuttiin kylläkin 70-luvulla rakennettujen talojen yhteydessä, ei puhuttu vanhasta korjatusta talosta.[/QUOTE]

puhuin puurunkoinen-sahanpurueristeinen tai hirsirunkoinen talo. joka tämä aloittajan talo on.
 
"ahaa"
[QUOTE="viima";27973867]ah tä on ain niin ihana aihe.
koska talossa on hengittävä rakenne pääsee ilma kulkemaan seinän, lattian, katon lävitse. tämä ei tarkoita kuitenkaan että jossain olisi reikiä vaan talo on kuin paperipussi, vrt nykytalot ovat muovipusseja. paperipussi päästää kosteuden läpi jolloin sen sisällä on kuiva ilma, muovipussi ei päästä jlloin siihen täytyy tehdä reikä jotta leipä pussissa ei homehdu! meillä ei ole vedon tunnetta, ei pyöri sukat jalassa, moni itseasiassa kehuu lattiaamme kuinka lämmin se on. mutta esim eteisen ja tuvan välisen oven päällä on puolen sentin rako josta ilmaa tulee (eteisen ja kuistin väliset ikkunat ja ovet ovat vielä 'reikäsemmät'). tuvan ikkunaa ei ole tiivistetty kokonaan jotta sieltä saadaan myös korvaus ilmaa.[/QUOTE]

Joo minä en lainkaan väheksy tuota rakennustyyliä. Mutta sinun täytyy nyt ymmärtää että tuo ei toimi ap:n talossa, joka kyllä minun ymmärtääkseni on rakennettu 70-luvulla(?) Sanoiko ap jossain kohdassa että vuonna -75?
 
"ahaa"
[QUOTE="viima";27973886]puhuin puurunkoinen-sahanpurueristeinen tai hirsirunkoinen talo. joka tämä aloittajan talo on.[/QUOTE]

Ap:n talossa on villat seinissä. Betonin ja sisälattian välissä on purua.
 
"viima"
sain ap:n viesteistä sen käsityksen et on pystyrunko jossa sahanpurua välissä, ja vanha talo, eli mun aikataulussa tarkoittaa ennen 1950-lukua rakennettu. mut joo. on siis 75 rakennettu talo. aina vain ihanampaa.
todnäk betonilaatta nostaa kosteutta maasta ja jos sen päällä on sahanpuru on sekin kostunut. seinissä ei välttämättä mitään isompaa vikaa. lattioiden aukasu on varmaan paras ratkaisu. jättää siihen betonilaatan päälle tyhjän tilan joka pääsee tuulettumaan ja rakentaa niskat ja lattian uudelleen.
 
---
Sori menee aiheen ohi, mutta

"koska talossa on hengittävä rakenne pääsee ilma kulkemaan seinän, lattian, katon lävitse."

Olen viima sun linjoilla näissä perinnerakentamisjutuissa, mutta hengittävä rakenne tarkoittaa nimenomaan rakenteiden kykyä sitoa ja vapauttaa kosteutta, ilmankulku on eri asia.
 
"viima"
Sori menee aiheen ohi, mutta

"koska talossa on hengittävä rakenne pääsee ilma kulkemaan seinän, lattian, katon lävitse."

Olen viima sun linjoilla näissä perinnerakentamisjutuissa, mutta hengittävä rakenne tarkoittaa nimenomaan rakenteiden kykyä sitoa ja vapauttaa kosteutta, ilmankulku on eri asia.
missä sä ajattelet sen kosteuden olevan? se on siinä ilmassa. eli kun se ilma kulkee rakenteen läpi se kuljettaa mukanaan kosteutta. jos materiaali pystyy päästämään ilman ja kosteuden lävitsee se pystyy käsittelemään kosteutta.
 

Yhteistyössä