*** Mahtavat MARRASkuiset *** Huhtikuussa

vieras särkylääkeist
Paracetamolista vielä. Kun toista lasta odotin(siinä v 17) sairastin A-virusta , kävin lääkärissä ja olin todella kipeä, kova korkea kuume. Silloin lääkäri oli sitä mieltä että kaikista tärkein on pitää kuume alhaalla - 3x päivässä ei sillon riitänyt - ja 3 päivän aikana söin yhden joka 5 tunti - eli vuorokaudessa noin 5 pilleriä. Hänen mielestä on lapselle vaarallisempi että äiti yli 40 asteen kuumeessa monta päivää kun että syö pari päivää särkylääkeitä yli suositusrajojen!
 
Ei jaksa kirjautua, sori. Niin, se taisin olla minä, joka tuosta parasetamolista kirjoitin. Sitä sais tosiaan ottaa tuon 1g x 3. Ne ilman reseptiä olevathan on sen 500 mg eli siksi on voinut ottaa 5 päivässä.
Mutta Panacodissa parasetamolia 500 mg ja maksimiannokseksi on laitettu 2 tabl 4 kertaa vrk:ssa, eli tuossa parasetamolia tulisi jo 1g x 4...? Itse ottaisin max 1 g x3.
Panacodista voi tosiaan joillain tulla outoa oloa, kun on keskushermostoon vaikuttava, kolmiolääke. Mutta kun itsellä oli kaamea päänsärky, otin yöksi ainakin Panacodia, kun ei se parasetamoli tuntunut missään. En vaan ois muutoin kyennyt töihin aamulla meneen. Paremmin olis auttanut vaikka Burana, mutta kun ei voi niin ei sitten.

Tänään eka neuvolakäynti ja siellä se pikkuinen sydän sykki 160/min
:heart: viikkoja "jo" 11+1. Kohta rv 12 rajapyykki ohitettu :)
 
panacodista
Muistattehan Panacodista sen että se sisältää parasetamolin lisäksi kodeiinia mikä on opiaatti. On sallittua myös lyhyinä kuureina myös raskausaikana, mutta pitkissä jaksoissa käytettynä aiheuttaa riippuvuutta sekä äidille että vauvalle. En halua pelotella mutta tiedän tapauksia joissa on vauvaa vieroitettu sairaalassa monta viikkoa syntymän jälkeen, kun äidin on ollut pakko käyttää Panacodia raskausaikana krooniseen kipuun.
 
Hellurei,

Onneksi ei ole tarvinnut (toistaiseksi) ottaa särkylääkkeitä koko raskauden aikana, koska vouhotan ja ihmettelen aina haittavaikutuksia ym. Päähän on särkenyt vain parina päivänä. No, oireet jatkavat vuoristorataa ja olen ihan ulalla mitä tapahtuu. Tänä aamuna oli niin kamala olo puolille päiville asti että tuntui että usko loppuu. Tissit on niin kipeät ja painavat että lähtevät varmaan kohta irti :kieh:

Tänään oli neuvolalääkärillä käynti. Piti pidättää noin 3 h pissaa ja arvatkaa meinasinko räjähtää jo siinä parin tunnin kohdalla? No, olipahan puhdasnäyte. Verenpaineet ym. ihan ok ja paino vähän noussut :whistle:

Lekuri teki sisätutkimuksen ja kohdun koko vastasi viikkoja. Totesi että kohtu on taaksepäin kallistunut ja on epätodennäköistä että sydänäänet kuuluu vielä näillä viikoilla. Jonkin aikaa ääniä saikin etsiä kunnes yhdessä kohdassa kuului hillitön terhakka jumputus. Hetken aikaa piti anturia siinä jolloin sain (ja mies oli mukana) ihastella pientä pauketta :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

-Tipi & VeetiVilma 11+0
 
Hei!

Kyyhkynen82 Onnea ultrakuulumisista! On se vaan niin liikuttavaa nähdä sydän sykkivän niin pienellä. :)


Rowena Tervetuloa
:wave: =)

Miiku84 Tuosta poronlihasta muistan jostain lukeneeni, että voi syödä, mutta jotkun niistä saattaa olla kasvaneen säteilyalueella ja niit pitäis välttää, mistähän sen sit tietää :whistle: ?!

Edla Toivottavasti saat apua pahoinvointiin, kuulostaa jo aika pahalta toi. Itsellä yökötystä jatkuu läpipäivät ja olo kamala, mutta syötyä sentään saan, vähä liiankin hyvin :) :/

Tipi Onnea sydänäänten kuulumisesta :)

(.) Olo jatkuu heikkona, yököttää ja koulussa pitäis jaksaa olla. Vähän väliä saa olla syömässä jotain että olo pysyy edes vähä parempana.. Lempparia on jäiset marjat :p
Mut nyt ulkoilemaan tytön kans..
Ensi viikolla jo np-ultra, se onkin aikasin, rv:lla 11+3. Sitä odotellaan :heart:

-hilla ja papu 10+2-
 
Hei!

Minulla oli tänään ensimmäinen ultra. Sieltähän se pikkuveikka löytyi ja sydämen syke. Virkeästi se siellä nyrkkejään heilutteli ja potkiskeli. Pituutta oli 43mm, eli vastasi täysin viikkoja ja LA:a säilyi se 13.11. Itse olin jo seonnut noissa viikko laskuissa. Ajattelin että tänään ois tullu 12vk täyteen, mut kun asia neuvolakortista tarkistettiin niin rv11 täynnä tänään. Ensi viikolla ois heti seuraava ultra, eli NP synnärillä.

Nyt alkaa olla jo varmempi olo tämän raskauden suhteen ja varmaan tänään miehellekin tuli konkreettisemmaksi kun näki vauvelin. tuntuu vaan niin uskomattomalta, että tuolla se uiskentelee ja itse ei sitä edes tunne. Olin etukäteen ajtellut että varmasti itkeä pillitän, kun ultrakuvan nään, mutta tuijotin vaan typertyneenä sitä ruutua ja katselin kun se siellä vilkutteli.


Sanle ja vikkelä liikkeinen DJ rv 11

 
iltaa!

huhhuh, kun nyt väsyttää..päivän juossu kaupungilla ostoksilla..
aamulla koitin sit kiskoa farkkuja jalkaan, ni ei mene enää... :ashamed:
oltu vissii ihan hyvällä ruualla.. :whistle:
ei auttanu sit ku lähteä ostaa ne ihan ensimmäiset äitiyshousut. Jäi harmittaa kun farkuissa ei löytynyt missään pientä kokoa..piti sit ostaa semmoset mustat suorat housut.
Ja piti mun käyä vauvanvaate ostoksillakin... =)

joko muut olette joutuneet siirtymään äitiyshousuihin?

nyt salkkareita kattoon..

miiku 10+1
 
Mun ei oo vielä tarvinnu siirtyä isompiin housuihin. Mut johtuu ehkä siitäkin, että laihdutin just ennen raskautumista n.10kg ja useimmat housut on tällä hetkellä väljiä. Mut eiköhän sekin aika vielä tule, varmaan piankin. Iltaisin kyllä jo turvottaa, että alkaa housutkin ahdistaa, mutta aamuisin ei huomaa vielä mitään. Jospa sitä jostain löytäis hyvät äitiyshousut. Täällä ei muut liikkeet myy äitiysvaatteita kuin Nicky ja Nelly. HM:n valikoimissakaan ei mama mallistoa ole. Pitää varmaan postimyynnistä tai netistä tilata.
 
MM-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 12:42 joppana kirjoitti:
Joku jutteli siittä PARASETAMOLISTA, edelleen kyselisin mikä määrä on liikaa päivässä???? En ole ainakaan huomannut vielä onko vastausta tullut..

Parasetamolia voi syödä sen pakkauksen ohjeen mukaan eli kuusi kappaletta 500mg tabletteja päivässä. Eli sen 2tbl kerrallaan 6-8h välein.
 
Ehtoota kaikille! Tää päivä oli taas väsymysten väsymys - töiden jälkeen parin tunnin päikkärit (klo 17.30-19.30) ja kohta yöpuulle. Ei nää ylipitkät työpätkät (nyt 9 pv takana) enää sovi..noh, perjantaihin jaksaa vaikka alimpana aidanvihtana.

Onnea ultranäkymistä ja sykkeen kuulumisista :) Miull olis np-ultra siis maanantaina. Toivottavasti olis vähän pirteempi olo silloin kun tällä viikolla on ollu...

HT ja kanssamatkustaja 11+5
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 14:42 panacodista kirjoitti:
Muistattehan Panacodista sen että se sisältää parasetamolin lisäksi kodeiinia mikä on opiaatti. On sallittua myös lyhyinä kuureina myös raskausaikana, mutta pitkissä jaksoissa käytettynä aiheuttaa riippuvuutta sekä äidille että vauvalle. En halua pelotella mutta tiedän tapauksia joissa on vauvaa vieroitettu sairaalassa monta viikkoa syntymän jälkeen, kun äidin on ollut pakko käyttää Panacodia raskausaikana krooniseen kipuun.
no mä olen joutunut edellisessä raskaudessa käyttämään panacodia alusta loppuun. oli niin kovat iskiaskivut, että en pystynyt kävelemään enkä istumaan ollenkaan ilman lääkkeitä. ja maksimiannokseksi oli määrätty 2 tabl. 3xpäivässä, mut suurimman osan raskausaikaa pärjäsin hiukan vähemmällä, usein otin 1 tabl 3xpäivässä. viimeisen kuukauden aikana lääkäri antoi luvan siihen ehdottomaan maksimiin, 2 tabl 4x päivässä. sen kuukauden vietin silti lähinnä seisovassa asennossa tai makuulla oikea jalka roikkuen lattiaa kohti. ainoa asento missä pystyi rentoutumaan oli etukumarassa seisten suihkussa niin että kuuma vesi oli suunnattu alaselkään.. oli juu tosi nautinnollinen rentoutumistapa.. :kieh:

panacodista ei ollut vauvalle mitään haittaa, poika on ollut ihan kiltti vauva, nukkunut melko hyvin jne.. eikä todellakaan ollut mitään vieroitusoireita. en sitten tiedä, miksi jollekin muulle on tullut, mut kyllä mä ainakin aika paljon jouduin sitä panacodia syömään, et kaipa tääkin sit on jotenkin tapauskohtaista.

ja uutisiakin on, sain eka ajan tyksiin 9.5., joten taitaa jäädä menemättä niskaturvotusultraan, kun tekevät tyksissä sen varmaan kuitenkin. tai sitte käyn molemmissa, kun vauvan näkeminen on niiiiin kivaa :heart:

queen ja (vailla tekonimeä) 10+1
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 19:35 Sanle kirjoitti:
Mun ei oo vielä tarvinnu siirtyä isompiin housuihin. Mut johtuu ehkä siitäkin, että laihdutin just ennen raskautumista n.10kg ja useimmat housut on tällä hetkellä väljiä. Mut eiköhän sekin aika vielä tule, varmaan piankin. Iltaisin kyllä jo turvottaa, että alkaa housutkin ahdistaa, mutta aamuisin ei huomaa vielä mitään. Jospa sitä jostain löytäis hyvät äitiyshousut. Täällä ei muut liikkeet myy äitiysvaatteita kuin Nicky ja Nelly. HM:n valikoimissakaan ei mama mallistoa ole. Pitää varmaan postimyynnistä tai netistä tilata.
Benettonilla oli täällä ainakin ennen muuttoa vähän äitiysvaatteita, nyt en oo käyny kattoo. Ja yksi kaveri oli ostanu muistaakseni Pajakasta jotkut äitiyshousut, en tiedä kuuluuko niillä yleensäkin valikoimiin vai liekö ollut sattumaa. Vai oliko vaan sen malliset housut että pysty raskaana käyttämään. Tenavatarvikkeessa oli kans joskus äitiysvaatteita, en tiedä sit millasia ja onko vielä.
 
heips
Ihan uskomatonta, jo 12 viikkoo tui täyteen, vastahan mä plussasin, kyl se aika kuitenkin menee aika nopeesti, vaikka välillä tuntuu ettei mene..
Itse olen nyt kämppää laittamassa kuntoon(siivoon) ja kohta alan ompeleen tädin verhot ja lyhennän muutamat housut... mut ei oo tarttenu jättää kaappiin kuin yhdet housut vasta, muut housut menee, mut mieluiten kotona olen kyllä verkkareissa, sen verran varsinkin illalla alkaa farkut puristaan...toiveissa olis tilata ne farkkuhaalarit, mut maksaa min.40 euroo ja kokeilla ois kiva niin kauppaan pitäis päästä...tosin meinasin kyl tilata ne postimyynnistä, katsotaaan nyt...mut nyt menen hommiin ennenkuin laiskuus taas iskee

Perfekta ja masukki 12+0
 
Perfekta Ai niin, sie hyppäsit päivän miuta edelle :) Miulla huomenna se maaginen rv 12+0 :)

(.) Nyt on käyty parturissa ja pää keveni kummasti :) Hellittäis tää väsymyskin niin sais jotain aikaseks kotonakin. Töissä tulee oltua silmät ristissä ja illat menee nukkuen.

HT ja kanssamatkustaja 11+6
 
h82
Täällä on kans ensimmäinen ultra takana ja mulla muuttu laskettu aika aika reippaasti, eli kolmella viikolla meni eteenpäin :eek: ois nyt sit 20.11. jos joku viittii päivittää tonne etusivulle.

Pikkunen oli sen verran pieni vielä ettei np:a voitu vielä mitata. meen parin viikon päästä uudestaan ja sit pitäis mitatkin saada otettua. :) kovasti se kyllä siellä heilutteli käsiä ja jalkoja ja liikku muutenkin. =)

Oon tässä nyt ollu pari päivää saikulla, kun verenpaineet on menny niin alhasiks, että huimaa tosi paljon. onko kellään muulla ollu huimausta ja mikä siihen auttais? neuvolaan en oo viel ollu yhteydessä, mut täytyy varmaan huomenna soitella jos ei olo parane.

mulla on parit mammahousut kaapissa odottamassa, mut en oo vielä tarvinnu. Aamusin omat housut menee ihan kivuttomasti jalkaan, mut illalla ei voi kuvitellakaan käyttävänsä muuta ku verkkareita. :snotty:

H82 10+4
 
petriina
terkkuja neuvolasta. vihdoinkin sain kuullan sydän äänet.vissiin väsymys teki et pillahdin itkuun tuntu niin hyvälle kuulla. perjantainahan oltiin np-ulrtassa ja sillon kaveri jo tavattiin.
virkeä tapaus olikin ei meinannut antaa mittaus tulosta millään. mut oli kiva nähä et kamu on kunnossa. laskttu aika aikaistu päivällä eli 2.11 olisi. jos EMMAMAMMA korjaat vaikka ei kai tuolla niin väliä ole. voimia kaikille marrasmasuille odotukseen aika rientää tosi nopeesti.
petriina ja nasu 12+5
 
Minäkin sain vihdoin lasketun ajan, joka on 12.11. menkkojen mukaan ja sama np-ultrassa mitattuna.Kaikki oli muutenkin ultran mukaan ok.Edellisestä raskaudesta vasta pari vuotta, mutta aina se on ihmeellistä nähdä "vauva" ekan kerran.Hymyilyttää vieläkin :) Niin, ja synnärinä KYS, kun joku päivittää etusivua.
 
Tänään päivä alkoi mahtavasti :x Kahden tunnin sisällä 5 kertaa yrjöt plus vesiripulit päälle. Ihmelliset alavatsakivu, menkkakivun tyylisetki alkoi sitten aamulla... vuotoa ei onneksi ole tullut, mutta kipuillu oon koko aamupäivän. Enää ei onneksi ole kipeänä. Raahauduin sitte viimesillä voimilla neuvolaan. Paino oli laskenu noin neljä kiloa.

Neuvolalääkärillä kävin, kohdun koko vastasi kuulemma viikkoja, mutta-mutta sydänääniä ei kuulunut :'( Kohtu takakenossa, joten voi johtua siitä, mutta saman kokeneet varmaan ymmärtää pelon ja huolen!!

Ultra olis perjantaina... kamala pelko päällä... toivottavasti sielä pienokaisen sydän kuitenki jumpsuttais eikä se olisi luovuttanu elämästä... :'(

Surullisiin tunnelmiin
edla+papupallero 12+0
 
Edla: :hug: Toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa. Se sykkeen kuuntelu on niin pikkutarkaa hommaa vielä tässä vaiheessa että anturin pitäisi osua juuri kohdallee että kuuluisi ja jos vielä kohtusi on taaksepäin kallistunut niin on hyvin todennäköistä että kaikki on kuitenkin kunnossa. KOita kestää siihen pe asti.

VItsi kävin äsken rämpäämässä tuota liberon muistipelikilpailua missä voi voittaa kk vaipat. Ei ihan helpoimmasta päästä. Enkka on nyt n.25sekkaa mulla :D käykääpä kokeilemassa!
 
maya2007
edlalle voimahalit :hug:

täällä toivutaan km... fyysisesti toipuminen mennyt erittäin nopeasti, henkisesti...

en tiedä milloin aletaan / uskalletaan toista nyt yrittää...

ollaan mietitty että menisin syksyllä töihin ja esikko päiväkotiin että saisi muuta mietittävää...

en tiedä miksi täällä poikkesin mutta ihanaa odotusta nyt vaan kaikille :wave:
 
mona85 harmaana
edla: Mulla ei 10+6 saatu sydänääniä kuulumaan, siitä reilu viikon päästä kyllä, mut silloinkin hävis jotenkin johonkin (tai sit lääkäri ei enempää malttanu ta tarvinu kokeilla, mut silti). Eli mä olen vahvasti sitä mieltä, että kaikki voi olla ihan hyvin! Ei kaikilla kuulu aikaisin ja jos vielä kohtu taaksepäin tai vaikka istukka edessä, niin vielä vaikeampaa! Onneksi sulla ultra niinkin pian! Kyllä mullakin välillä on myös kipuiluja, joskis lieviä ehkä, mut erilaisia lieviä kipuiluja on ja sellaisia pieniä aavistuksia menkkasäryistä. Alusta asti oon mahakipuiluja pelänny, mut kun kaikki ollu hyvin, aatellu, että turha murehtia.
 
Ultrasta terveisiä! Kaikki näytti olevan hyvin ja niskapoimukin oli alle 1mm. Sielä se kaveri heilutteli meille. Isikin tais liikuttua. Laskettu aika pysyi samana eli 12.11. Aika hyvin vaikka olinkin ihan vain arvioinut viimesten menkkojen ajankohdan.
Sain sitten loppuviikon saikkua, joten yritän lepäillä. Tyttö kyllä vaatii omansa, mutta rauhassa otan nyt kuitenkin.
Lääkäri neuvoi ottaan buranaa, jollei se päänsärky parasetamolilla taltu. Sanoi myös kirjottavansa aina saikkua kun musta vain siltä tuntuu. Tosi ihana lääkäri oli muutenkin. Pari vuotta sitten olin samalla lääkärillä samoissa asioissa. Kiva, että on pysyny samana.
Eli täällä siis viikkoja nyt 11+4. Esikoisesta sitä oli aina hyvinkin tietoinen raskausviikkojen määrästä. Nyt ei ole mitään käsitystä ennenkuin kortista kattoo.. :)
Voikaa hyvin ja Edlalle :hug:
 
Vieläkö mahtuu mukaan? :attn:

Mä en ole ennemmin halunnut liittyä tähän ketjuun,siis ennenkuin sain tähän asiaan varmuuden,että vatsassani kasvaa joku :) Mutta ultrassa kävin maanantaina ja kaikki oli ok. Pieni sydän siellä jo sykki.

Mä plussasin 28.3 ja l.a olis suunnilleen 28.11. Pillerit jätin pois helmikuussa...joten aika yllätys oli,että näin pian tärppää :whistle: Tämä raskaus on mulla kolmas.

Joku muukin taisi synnyttää SeKs:ssä niinkuin minäkin.

Mä en oikein tiedä mitä mä tähän nyt laittaisin,mutta voisko joku lisätä mutkin listaan kun mä en oikein osaa :ashamed: Mun kirjoittelu voi olla vähäisempää kun olen töissä,mutta yritän olla ahkera!

Oireista vielä...mulla ei ole yhtään mitään pahoinvointia. Aiemmilla kerroilla on ollut etova olo,mutta nyt ei ole. Iltaisn olen tosi väsynyt ja nälän tunne vaivaa miltei koko ajan :p

LilliMenninkäinen+asukki n.8+6 <br><br>
 

Yhteistyössä