Maksatteko vieläkin kirkollisveroa mielikuvitusolentojen/jumalien palvontaan?

  • Viestiketjun aloittaja HullujenSatuja
  • Ensimmäinen viesti
atteisti
Kirkko tekee paljon hyvääkin työtä - avustuksia yms. Jumalanpalveluksethan ovat tietysti täysin turhia mutta eivät valtava menoerä. Kirkon antama apu menee usein perille, kun taas esim. Punaisen Ristin keräysrahoista vain pari prosenttia menee perille.
 
äläuskojoseioletotta
[QUOTE="Susu";30247225]Uskonnon ongelma ei ole ainoastaan se fanaattinen ja tuomitseva ääripää. Ihan tavalliset, suvaitsevaiset ja mukavat tapauskovaisetkin usein ajattelevat, ettei siitä seuraa mitään vahinkoa jos kertoo lapselle taivaasta, enkeleistä, jumalasta joka kuulee kaiken ja joka on aina oikeassa, vaikka mitä kauheuksia tapahtuisi. Ovathan ne jutut psyykkeelle tarpeellinen tapa käsitellä omaa ja rakkaiden kuolemaa ja siihen liittyvää pelkoa, mutta se johtaa tutkitusti myös peruskriittisen ajattelukyvyn vaarantumiseen aikuisiällä. Uskonnollisesti kasvatetuilla ihmisillä on selkeästi enemmän vaikeuksia tunnistaa vedätyksiä, huijauksia, höpötarinoita ja huuhaata informaation seasta. Uskonnollinen kasvatus helposti johtaa siihen vinoutumaan, ettei kohdista kritiikkiä tasapuolisesti: sitä voi olla ihan fiksu, lukenut ja sivistynyt ihminen, mutta silti uskoa puhuvaan käärmeeseen ja kokea juovansa jumalolennon verta kirkossa. Monet modernit uskovaiset toki myös tiedostavat, että Raamattua ei voi ottaa kirjaimellisesti, se kun on täynnään rautakautista kansantarua... mutta miksi sitten ylipäätään uskoa olentoon jota tuo vertauskuvallinen eepos väittää todeksi? Miksei voi olla uskomatta siihenkin, kuten tuhansiin muihin ihmiskulttuurin jumalselityksiin, ja rakastaa lähimmäistä ihan siksi että niin on helpompi itselläkin olla osana tätä maailmaa?[/QUOTE]

Mun kokemuksen mukaan ainakin vapaiden suuntien kristityt ovat todella kriittistä porukkaa. Niissä piireissä kasvaneena on törmännyt aitoon Jumalan voimaan ja huomannut, että se Jumala mistä siellä puhutaan on oikeasti olemassa... MUTTA se porukka on törmännyt myös kaikkeen huuhaahommaan niin paljon, että on tullut todella kriittiseksi sen suhteen mitä uskoo kun puhutaan Jumalan toiminnasta (ihmeparantumiset ym.). Tosin kriittinen realismi ja ihmeiden ja ajan ilmiöiden arviointihan on Uudesta testamentista nouseva asia. Niinhän kristittyjä kehoitetaankin tekemään.
 
"tietäjä"
Kirkollisverosta menee 0,5% pyyteettömään hyväntekeväisyyteen. Muu on naamioitu lähetys(aivopesu)työksi. Esim ulkomaanavustus(afrikkalaisten käännytys) jne.. Lisäksi rippikoulut missä voivat tuputtaa hölmöjä satujaan.
 
"Lapa"
Kristillisyydestä yritetään Suomessa joidenkin toimesta tehdä poliittista lyömäasetta, Amerikan malliin... nythän on kuultu niitä keskustelunavauksia viime vuosina joiden mukaan kristillisyys on jotenkin aidompaa ja oikeampaa suomalaisuutta, sen asemaa tulee vahvistaa kouluissa ja luterilaisen jumalan olemassaolo pitäisi palauttaa yhteiskuntamme viralliseksi totuudeksi. Vaikka mitä hyvää konservatiivipuolueet pyrkisivätkin tekemään Suomelle esim. taloudellisesti, nämä pyrkimykset ovat hälyttävä ja huutava vääryys, ne vaarantavat kymmenien vuosien tasa-arvotyön ja etenkin luomishöpinöistä viimeinkin vapautuneen maailmakäsityksen.
 
happy with God
En maksa kirkollisveroa, mutta olen menossa Jumalanpalvelukseen tänäänkin. Oikein odotan, että pääsen kohtaamaan Jumalani :)

Olen joka päivä iloinen siitä, että Suomessa on kirkko ja Jumalanpalveluksia, rippikoulut ym ym. Vaikken siis itse kuulu kirkkoon, vaan erääseen muuhun seurakuntaan.
 
"Tiia"
Mitään helvetin jumalia ole olemassa. Satukirjan juttuja. Älkää uskovaiset harry potteriakaan lukeko ettette sitäkin erehdy totena pitämään. "happy with god" hommaa psykoosilääkitys jos johonkin mielikuvitusolentoon olet yhteyksissä. Olet vakavasti sairas.

Uskontojen sadut ovat 1000 kertaa tylsempää kuin oikea todellisuus/universumimme.
 
mä...
Maksan. Kirkko oli ainoa taho, joka auttoi hädässä, kun mies häipyi rahojemme kanssa. Pääsimme lapsen kanssa jaloillemme. Mikään muu taho ei tässä yhteiskunnassa auttanut vaikka yritin apua hakea.
 
UskovaisetTappakaaItsenne
En maksa. Omasta mielestä ovat niin typeriä jo ajatuksina. Täällä on tuhansia eri uskontoja ja jokainen luulee tietävänsä mitä "sielulle" tapahtuu kuoleman jälkeen. Oikeasti ihminen ei sitä pysty tietämään. Ja turhu kutsua kaikkea mitä tiede ei vielä pysty selittämään, jumalasta tulleeksi. Osoittaa vaan täyttä idioottimaisuutta.
 
"ABCDEFG"
Ihan alkuun suhteestani uskontoon: kyllä, uskon Jumalaan (sehän on nimenomaan uskon asia), mutta en todellakaan allekirjoita kaikkea mitä Raamatussa lukee. Uskomiseni on minulle oma, henkilökohtainen asia, jota en tuputa muille - muut uskokoot tai olkoot uskomatta mihin tahansa, ihan sama minulle.

Sitten siihen, miksi maksan kirkollisveroa. Niin, eihän se että uskon Jumalaan edellytä, että maksan jollekin taholle tietyn summan rahaa, mutta olen hyötynyt seurakunnan palveluista sen verran paljon, että olisi noloa niin sanotusti elää siivellä. Nuorempana kävin kavereitten kanssa tyttö-, kokki- ym. kerhoissa (toki silloin en maksanut vielä mitään veroja itse); nyt aikuisena ollaan käyty lapsen kanssa srk:n kerhoissa, ristiäisiin saatiin helposti tosi kivat tilat, nin ja tietty häätkin oli kirkossa. Viimeisin konkreettinen hyöty oli se, kun mulla ja miehelläni oli TODELLA paha parisuhdekriisi ja ero kolkutteli ovella. Pääsimme parin viikon sisään pariterapiaan, joka auttoi meitä tosi paljon ja pelasti liittomme. Ja tämäkin oli ilmaista - yksityisellä olisimme saaneet maksaa maltaita. Ja sielläkään ei uskontoa mainittua sanallakaan, vaan se oli ihan ehtaa terapiaa - tästä iso kiitos seurikselle.

Joten kyllä, maksan mieluusti kirkollisveroa, vaikka en nyt mikään "hihhuli" olekaan :)
 
"paula"
Erosin kirkosta heti sen jälkeen, kun piispainkokouksessa päätettiin, et ehtoollisviini täytyy olla meilläkin rypäleviiniä. Mun mielestä marjat ovat meidän rypäleitä ja viini vois olla ihan hyvin marjoista tehtyä, kotimaista kuitenkin. No, en halunnut enää kuulua joukkoon:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/muttia.htm
 
paulalle
Ihme pelleilyä. Turhaan erosit. Jos raamatun reseptissä lukee että on rypäleviiniä niin eikai mistään marjoista sitä voi alkaa tekemään. Tai itse en ainakaan uskaltaisi raamatun vastaisesti tehdä.
 
"paula"
Ihme pelleilyä. Turhaan erosit. Jos raamatun reseptissä lukee että on rypäleviiniä niin eikai mistään marjoista sitä voi alkaa tekemään. Tai itse en ainakaan uskaltaisi raamatun vastaisesti tehdä.
No, NE tekstit perustuvat sinne maailmankolkkaan, joten se pätee vain siellä. Vitis on latinankielinen osa myös Puolukalla:)

En halua olla mukana sellaisessa joukossa, ei ole turhaa.

Viiniä ja virsiä - Viini-lehti

Katso.
 
hhhh
maksan, koska ev.lut kirkko nyt kuitenkin auttaakin ihmisiä. Tuo tyttö käy kerhossa ja itse kävin pienenä kerhossa, tyttökerhoissa ja monissa monissa seurakunnan leireillä. Mieluusti maksan, että omatkin pääsevät leireille jne. Ja jos nyt totta puhutaan niin mieluummin vähän Jeesusta Afrikkaan, jos siinä sivussa saavat vähän helpommat oltavat. On sitä ihmisellä pahempiakin kohtaloita, kuin kuunnella luterilaisten uskosta.
 
paulalle
Mielummin nekin rahat laittaisivat afrikan kouluttamiseen ja rakentamiseen, kuin mielikuvitusolennoista höpöttämiseen.

Sen vuoksi itse annan tukeni eri järjestöille jotka oikeasti auttavat vähäosaisia, ilman mielenterveydelle haitallista satuolentojen tuputtamista.
 

Yhteistyössä