Maksoin laskun väärälle tilille ulkomaille

Hei!

Olen nuoresta iästäni johtuen vielä melko untuvikko näissä aikuisten asioissa. Tilasin tällä viikolla kissalleni raapimispuun nettieläinliike Zooplussasta. Luulin kaiken sujuneen hienosti, mutta käyttämäni yritys lähetti minulle sähköpostia siitä, etteivät rahat ole tulleet perille. Niinpä tarkistin asian ja kävi ilmi, etten ollut käyttänyt lainkaan BIC-tunnuksia, kuten ulkomaille maksettaessa kuuluisi. Maksaessani laskua ihmettelin, kun en löytänyt kohtaa, johon kyseisen numerosarjan voisi laittaa, ja vasta myöhemmin huomasin sen olevan vain parin klikkauksen päässä normaalista laskunmaksannasta.

Kysymys kuuluu: Mitä rahoilleni on tapahtunut? Saanko rahani takaisin? Onko muilla kokemuksia tällaisesta tuhrimisesta? Soitan heti maanantaina Nordeaan kysyäkseni, saanko rahat takaisin. Olisi kuitenkin mukavaa kuulla muiden kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
-
jos rahat on menneet väärälle tilille - kuten ovat menneet jos eivät ole sinulle palautuneet kohdistamattomina niin vastaanottajan ei ole mikään pakko niitä sinulle palauttaa. harmi.
 
Kiitos vastauksesta. Kuinkas, kun maksoin rahasumman DE-alkuiselle (saksalaiselle) tilille, unohdin vain sen BIC-koodin. Onko rahat silti voineet mennä jonkun tilille? Eikö ulkomaille maksu nimenomaan vaadi sen BIC-koodin, jotta se voisi siirtyä ulkomaiselle tilille?
 
rahat voivat palautua tilillesi vielä viikkojenkin päästä, siis jos eivät ole menneen väärälle tilille vaan jääneet jonnekin "limboon" eli jos laittamillasi tilitiedoilla ei ole tiliä olemassa, eli numero/nimi jne ei natsaa. kokemusta on.
 
ei mitään spekulointia, et arvaa kuinka monta kertaa mä olen metsästänyt ulkomaanmaksuja pitkin mantereita, ja aina ne hävinneet rahat/shekit/vekselit ovat löytäneet takaisin omistajalleen. amerikkalaiset varsinkin... :kieh: aina ne kämmii.
 
Homma hoidettu. Lasku oli maksettu aivan oikein, mutta tottahan rahan siirtyminen Saksaan vie aikaa. Nordean maksusysteemi ottaa suoraan IBAN-tilinumerosta automaattisesti myös BIC:n. Eli nyt vain odottamaan Zooplussan vastausta siitä, että rahat ovat perillä. Thank you for helping me in time of need!
 

Yhteistyössä