MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *maaliskuussa*

Mun on jotenkin tosi vaikee kirjottaa tänne puolelle. Tuntuu uskomattomalta että oon nyt raskaana eikä tarvii enää tuolla lapsettomuus puolella kirjotella (jollei haluu).. Muistan etten esikoisesta pelänny keskenmenoo mut nyt on pelot suuria. Ja ultraankin on vielä hirmusti matkaa. Oisko kolme viikkoo?

Tosta fb:n puolelle siirtymisestä oon sitä mieltä että siirryn sinnekin vasta kun 12 vkoo on täynnä. Pelkään että joku teistä täällä on jollain tapaa tuttu ja tieto leviää ennen aikojaan. :D (Kerpelettä lukuunottamatta tietty!)

Oireista mä oksensin viime to ekan kerran. Sillon oli 3+3 varmaankin. Sen jälkeen en oo oksentanu mut oon ollu pahoinvoiva ja väsynyt. Heräsin tänä aamuna 5.45 ja tuntiin en saanu unta. Tollanen ei tosiaan oo mulle tyyppillistä!
 
Aniit mäkään en esikoista odottaessa pelännyt mitään keskenmenoja... enkä tuossa keskenmenneessä raskaudessa mitään sellaista pelännyt, mutta nyt pelot on ollut paljon kamalampia. Onneksi eilinen varhaisultra antoi mulle mielenrauhan ja nyt lupasin itselle että saan ottaa rennosti.

).( Väsymys vain jatkuu ja siihen ei ainakaan auta esikoisen huonosti nukuttu yö... huoh..
 
Täälläkin hieman väsymystä, mut huomasin et jos juo kokista lasillisen niin väsymys häippää :), aika vähän kofeiinia riittää et pysyy hereillä iltaan asti. En tiedä onko tuo ihan terveellistä kyllä mut on se parempi kuin kierreportaissa kaatuminen väsyneenä.

Tänään ajattelin neuvolaan soitella, iik. Siellä on vain tunti soittoaikaa.
Olen väsymystä lukuunottamatta aika oireeton. Töissä kun laittelin tavaroita paikoilleen tuli mahakipua joten lopetin moisen heti ja menin juomaan vettä ja huilaamaan. Ei sais rasittaa kroppaa niin kauheasti. Selkäkin ollut kipeänä.

Eris 6+3 :vampire:
 
Täälläkin on tänään edessä neuvolaan soittelu. Harmittaa vähän jo näin aikaisin se tehdä, mutta mies joutuu pyytämään yli 3 viikkoa etukäteen vapaapäiviä, jos haluaa niitä saada, joten ei auta. : / Tuolla neuvolan sivuilla nimittäin sanotaan, että isän olisi hyvä olla mukana ekalla käynnillä. Lisäksi siellä kyllä sanotaan myös, että aika neuvolaan pitäisi varata heti, kun kuukautiset ovat jääneet pois, eli oikeaan aikaan sen mukaan kai kuitenkin olen liikkeellä.
 
Josko sitä ilmoittautuis mukaan myös! Reilun viikon olen jo ketjua lueskellut, mutta en ole tohtinut tulla mukaan.
Maniokki / toinen / Seks / 9.11.

Plussasin siis viime viikolla, eilen soittelin neuvolaan ja heidän laskurinsa mukaan nyt siis 6+4, kierto kuitenkin ollut vähän epäsäännöllinen että saattaapi muuttua ekassa ultrassa, joka pääsiäisen jälkeen.

Olo hiukkasen pahoinvoiva, saattaa kylläkin johtua myös kovasta flunssasta joka päällänsä. Eilisen olin töistä pois, ja varmaan olen vielä huomisenkin, mikäli tukkoisuus ja yleiskunto ei tästä tämän päivän aikana kohene. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta etoo aika ajoin. En muista vastaavaa oloa ensimmäisestä raskaudesta, vai kultaako aika vaan muistot...:O

Mitään tekonimeä ei ollut käytössä ensimmäiselläkään lapsella, joten tuskin tälläkään. Ikäeroa tulisi tasan kolme vuotta, la osuu samoille päiville kuin isosiskollakin. Ensimmäisessä raskaudessa kärsin raskaushepatoosista, joten todennäköistä että nytkin se iskee.

Täällä yritetään nauttia kaikin (aristavin) rinnoin raskausajasta!

Maniokki 6+5
 
Kylläpä tuntuu taas "fiksulta".. pakko oli tänään ostaa pregcheck liuskoja ku nei miule sillon viimeviikolla vaan haamuili että oonko mie raskaana vai en vaikka digihän sen jo kertoi ja kyllä,,tumma viiva pörähti ennen ku kontrolli viiva oli edes tullu/kastunu ja viiva on todellakin tummempi kuin kontrolli viiva :D
viime raskaudessa verikokeiden mukaan hcg nousi mutta testiviiva jäi aina hieman haaleaksi mutta nyt en kyll enää pelkää etteikö massussa mitään ole,,yhen testin takana koko kantamus katos :D

Ihanaa että pino sai ainaki yhet kaksoset =)
 
Voi noita ultrakuulumisia, ja tulihan ne kaksosetkin sieltä myös!

Saas nähdä kauanko maltan olla soittamatta neuvolaan. Periaatteessa vois mennä yksityisellekin ultraan ja maksaa siitä sen 100e, mutta toisaalta neuvolasta pääsen siihen ihan ilmaiseksi, niin ei oikein viitsis.

Aika jännä, miten sitä on ihan täpinöissään vaikka raskauksia on takana monta ja kuopuksen piti jäädä kuopukseksi. Täytyy sanoa, että on tämä joka kerta yhtä jännittävää.

Nuorimmaiselle pitää varata 1v-neuvolaa ensi viikolla, joten ehkä sitten sillä käynnillä otan puheeksi myös tämän maha-asian. Jotenkin sitä vaan yrittää olla niin kuin ei mitään olisikaan, ja toivoa, että aika kuluisi mahdollisimman nopeasti ja päästäisiin turvallisille viikoille.

Kotidoppleria olen huutiksesta vähän katsellut. Kolmessa viime raskaudessa on sellainen ollut, ja on se vaan kätevä siihen asti ennen kuin liikkeet alkavat tuntua. Tosin se ei ole mikään heikkohermoisen laite, sillä aina ei välttämättä onnistu ääniä saamaan kuuluville. Kerran on mulle käynyt niin, ja kyllä se oli yksityiselle ultraan sitten lähdettävä, jotta varmuus saatiin, että pikkuinen on elossa. Viime raskaudessa löysin äänet tosi aikaisin, jo rv 8+4.

Tajusin myös aika uskomattoman asian, että minä alan olla varmaan tosi vanha. Olen saanut lapsia kolmella vuosikymmenellä, -90, 2000 ja 2010-luvulla. Voitte vaan kuvitella kuinka eri suositukset ja käytännöt ovat näinä vuosina muuttuneet.
- ultrakäytännöt ja sukupuolen kertominen
- synnytys ja siihen liittyvät asia esim. kivunlievitys
- imetys ja kiinteiden aloitus
- vauvan hoito muuten, esim. nukkumisasento

Kaunista kevätpäivää kaikille,

Scala rv 6+3

Ps. Kaksi kiloa tullut painoa lisää, kilo kumpaankin rintaan.=)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Mukavan oloisia kuulumisia täällä monillakin :)

ON: Mua edelleen häiritsee tämä oireettomuus. Sekin vähäinen rintojen vihlonta, jota jonkin aikaa tuntui aina aamulla noustessa, alkaa kaikota. Ajoittain iskee väsymys, mutta ei sekään mitenkään jatkuvaa ole. No, vähäisiä ne oireet oli esikoisenkin kanssa (sikäli kun muistan enää, mutta esim. pahoinvointia ei ollut kertaakaan, siitä olen varma)... mutta silti sitä haluaisi jotakin selkeämpää merkkiä, että pikku ölliäinen siellä oikeasti kasvaa! Mitään oireita en toisaalta saanut myöskään ICSI-hoitoon kuuluvasta sumute- ja pistosrumbasta, joka taatusti pisti hormonit uuteen uskoon... Ehkä sitten olen vaan jonkin sortin pökkelö, jossa ei tällaiset tunnu :O Ensi maanantain ultraan pitää joka tapauksessa jaksaa tätä epävarmuutta...

t. Kehrä 7+0
 
Kehrä, minullakaan eivät nuo ovulaation induktion hormonipistokset tuntuneet missään, millään aineella (kahta eri merkkiä on käytetty ja Femaria vielä tablettinakin). Eikä kyllä e-pillereistäkään tullut ikinä mitään oireita (paitsi tissit vähän kasvoi silloin, kun ne aloitti). En tiedä, olisiko näillä sitten tosiaan jotain yhteyttä tähän raskaudenkin oireettomuuteen? :confused: Ehkä elimistö sietää paremmin hormonivaihteluja tai jotain...

Soitin nyt neuvola-ajan (18.4. eli 8+4), ja terkkarikin oli sitä mieltä, että oireettomuudesta ei ole syytä huolehtia. Kaikki eivät kuulemma vain tunne yhtään olevansa raskaana. Mutta ei nämä kaikki faktat multakaan kyllä huolia poista. :headwall: Olisi tosi kiva jollakin tuntemuksella varmistua, että siellä masussa voidaan ja kasvetaan hyvin. :heart:
 
Hei vaan kaikille, täällä olisi yksi marraskuinen odottaja lisää :) Lueskelin tätä ketjua 15 ekaa sivua ja ajattelin että jokohan sitä uskaltaisi liittyä mukaan.. Raskaustestin tein jo melkein kuukausi sitten mutta pari viikkoa sitten alkoi verinen vuoto, jonka oletin johtuvan keskenmenosta. Käytiin päivystyksessä ja sieltä saatiin lähete äitipolille, jossa ultrattiin, mutta viikkoja oli silloin vasta 6+ joten ei osattua sanoa, onko pieni toukka elossa vai onko kyseessä keskeytynyt keskenmeno. Itse tietysti oletin olevan keskenmeno.. Eilen, 10 päivän pitkän ja piinallisen odotuksen jälkeen kontrolliultrassa näkyi pieni ihmisenalku, jonka sydän sykki, viikkoja 7+3. Aika epätodellinen olo vieläkin, ihan kuin olisi uudelleen kuullut olevansa raskaana.
Mustakin ois kiva jutella täällä kaksplussan puolella, ainakin toistaiseksi, joten toivon mukaan kaikki eivät tuonne facebookiin karkaa. :)

Mut voisi lisäillä listaan, eli PikkuA/2.lapsi/LA 3.11./PHKS
 
Ihanaa Maaria-80 kaksoset :heart: teillä tulee olemaan vauhtia tulevaisuudessa.
Meillä on suvussa kaksosia jonkun verran ja ne on syntyneet aina niin, että yksi sukupolvi jää väliin eli omista siskoista ja serkuista ei kukaan ole kaksonen, mutta meidän jälkikasvusta joku hyvin suurella todennäköisyydellä saa kaksoset. Sisko ei niitä saanut eikä serkutkaan ole vielä lapsia saanut joten vielä odotellaan kenelle ne tulee tai katkeaako pitkä perinne ja kaksoset jää tulematta.

Tänään soittelin neuvolaan ja viikon päästä olis aika 28.3. Katotaan nyt pääseekö tuo tuleva isukkikin mukaan aika on kyllä varattu niin että töistä kerkeää paikalle. Kovasti suositteli että tuleva isä tulee mukaan.
Sitä odottaa tuota ekaa neuvolaa pienellä kauhulla vaikka eikai siellä mitään muuta tehdä kun jutellaan otetaan ne perustiedot ylös jne.
Mulla on kauhea kompleksi tuosta mun painosta mä olen aina kuullut siitä kaikilla terveystaristuksilla ja niin tulen kuulemaan siitä nytkin kun BMI on 26-27 ja se vaan on semmonen asia joka saa mun mielen aika matalaksi ei sitä tarvitse mulle kertoa että olen lihava tiedän sen kyllä ihan itsekkin.

Oireista mahaa kivistelee edelleen. Eilen illalla paistoin broilerin fileitä salaattia varten ja tuumasin mennä oksentamaan kun se haju joka siitä paistamisesta tuli oli niin kuvottava :x Tänään ollut koko aamupäivän kuvottava olo ei oikein mitään tee mieli, ananas helpotti pikkusen oloa, että sain aamupalan syötyä. Kahviakaan ei mennyt alas kun kupillinen :D Viimeviikolla mä olis todella virkeä ja aktiivinen nyt alkaa väsymys vaivaan.

Neuvolan täti suositteli aloittamaan jonkun D- vitamiini ja foolihappo valmisteen. Mikä vitamiini valmiste teillä on käytössä?

iia 6+0
 
iia84 oon jo jokusen kuukauden syöny Minisun Mama- valmistetta jota mun lääkäri suositteli.
Lääkärini suosituksen mukaan jatkan myös Diforminia ja Lugesteronia vielä ar-ultraan asti. Nää mulla siis tuon lapsettomuustaustan vuoksi.
 
HJ
Heipä hei!

iia84 Mä oon syöny jo hetken aikaa ennen raskautta Multivitan raskaus ja imetys -monivitamiinia. Siinä on ainakin kaikkea mahdollista vitamiinia, kun en ole hirveen hyvä syömään aina niin monipuolisesti.

ON: Ihania uutisia sain tänään... Sain siis sen HCG:n tulokset ja tulos oli 46 433!!! Jes, on siis viikkoja vastaava määrä hyvinkin :) Kyllä varmaan osa huolesta tipahti, mut ei kokonaan lähde, ei sitten millään.. :/
Oireilut on vähentyny kai vähän... väsymystä on vieläkin ja janotusta /pissatusta, mutta rintojen arkuus on vähän vähentyny.
Jotain syömistä on pitäny melkee 2-3 tunnin välein nappasta ettei ehdi höntti olo tulee...Muuten mulla ei siis ole ollu yhtään mitään pahoinvointia, tms.

HJ 6+4
 
Viimeksi muokattu:
iia84 Minä syön foolitabletteja, aloitin heti kun testin olin tehnyt. Kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen sain ohjeen foolihapon syöntiin, kun folaatin puutteella on ilmeisesti yhteys keskenmenoihin.

Syön noita n. rv 12 saakka, ja vaihdan sitten multivita raskaus+imetys pillereihin. Ne sisältää myös tuota foolia jonkin verran, niin ei tule sitten yliannostusta.
 
HilmaVilma/toinen/NKL/7.11

Täällä mukavia ultrakuulumisia: sydän sykki, oikeassa paikassa ja viikkoja ultran mukaan noin 6+4 mutta merkattiin kuitenkin 6+6 ja LA 7.11.

Olo ei tunnu yhtään raskaana olevalta vaikka olen nyt viime viikon torstaista oksentanut joka päivä, koko ajan etoo ja 1,5 h välein pitää syödä, myös yöllä. Yksi yö meni jo oksentaessakin. Lääkäri kirjoitti Postafenia, en ole vielä uskaltanut kokeilla. Ihan järkky olo siis koko ajan.

HilmaVilma 7+0
 
  • Tykkää
Reactions: ipna
vitamiineistä: mä oon syöny iät ja ajat multitabsin raskaus ja imetys vitamiinia..sitä kun voi ottaa jo kun alkaa lasta harkitsemaan.
lisäksi syön 400mg foolihappoa lisänä.mulla annettiin KU takia solusalpaajaa niin se söi elimistön foolihapot,se piti aloittaa sit tammikuussa.ja saa jatkaa raskaudessakin vaikka sitä tuplat tuleekin.syön tuon purkin loppuun,mitä lie pari vkoa on vielä jäljellä. :)
 
Heippa kaikki!

Täällä mukaan ilmoittautuu jälleen yksi marraskuussa ensimmäistään saapuvaksi odotteleva mamma. Testin tein ja plussasin jo pari viikkoa sitten, mutta jostain syystä uskaltaudun mukaan keskusteluihin vasta nyt. On melko vauhdikkaasti alkanut tämä odotus kun jo muutama päivä plussauksen jälkeen tuli sellaista vuotoa, joka säikäytti oikein perinpohjaisesti. Sitten tässä on yritetty pitää omat tunteet ja ajatukset kurissa, ettei vain joutuisi liikaa pettymään, jos ei pieni pysynytkään kyydissä.

Tutkimuksissa on ravattu nyt viikon välein ja eilinen kontrollikäynti antoi hyviä uutisia. Pieni sydän sykki kovasti, ja mittojen mukaan nyt on rv 6+5, ja laskettu aika alustavasti 9.11. Hcg mittaus antoi eilen myös lukemiksi yli 44000, joten hyvällä mallilla ollaan. Tämä raskaus oli alkanut tuplaraskautena, mutta toinen ei sitten jaksanut alkua pidemmälle, mikä aiheutti myös tuon veret seisauttavan säikähdyksen, kun vuoto alkoi vaikkei olisi pitänyt.

Ensi maanantaina on nyt ensimmäinen neuvolakäynti ja pikku hiljaa yritetään tässä miehen kanssa tottua ajatuksee, että meitä onkin ensi jouluna jo kolme. Raskaus sinänsä oli toivottu ja sunniteltu, mutta kyllähän siinä silti menee oma aikansa, ennen kun tämän tilanteen oikeasti ymmärtää ja sisäistää. :)

Minut voi siis lisätä listoihin 9.11. / Acacia / ensimmäinen /K-SKS

Acacia 6+5
 
Onnea ihanista ultranäkymistä! Tehän ootte jo melkein kaikki käynyt ultrassa!

Mun on kohta pakko kertoa kaikille, oon niin huono pitää salaisuuksia! :D
Oireet on lisääntyneet, mahallaan ei pysty enää makoilla, kun ei maha jousta sisäänpäin. Nyt alkaa olla varma olo, että raskaana ollaan ja kaikki menee varmasti hyvin.

Mä olen nyt ruvennut pelkäämään jälkisupistuksia, ne kun kuulemma vain pahenee mitä useampi synnytys takana päin. ja mulla molemmista synnytyksistä on niin vähän aikaa kumminkin. Millaisia teillä on ollut? Mua pelottaa myös repeäminen, vaikken ole saanutkaan kuin ekasta 7 ja tokasta 4 tikkiä. :)

Voi että, on tää elämä ihanaa. On mies, talo, ja kohta kolme lasta. Kesä tulee, aurinko paistaa ja kohta ei tarvii syödä mitään muuta kuin grillimakkaraa :p :heart:

Terkkuja masuasukeille
lissukka 6+4
 
  • Tykkää
Reactions: rusina2010
Hello!

Täälä olis uus marrasmasu! :) LA 28.11 / tinuppi / toinen / K-PKS

Esikoiselle ja tälle tulokkaalle tulis ikäeroa n. 1v3kk - mikä oli haaveenakin! Mitään sen kummempia raskausoireita ei vielä oo. Ainut, minkä huomaa on herkistyny hajuaisti ja älytön määrä mustapäitä rinnoissa... :D Kenellekkään ei olla vielä kerrottu, mut en kyllä tiä kauanko tämän ees saa salasa piettyäkään ku maha on 'turvonnut pullataikina' ja nyt saman kokonen ku esikoisella rv16 :eek: :D

Mutta on tämä raskaana olo ihanaa!! :heart: Tunnen nyt jo ihteni erittäin naiselliseks ym. Toivon että tämä raskaus ois yhtä nautinnollista aikaa ku esikonki kans! :heart: Heh, tuosta tuliki mieleen että esikoista odottaessa, mun kehosa oli niin paljo estrogeeniä (jota meni istukan kautta vauvaan) että ku vauva oli n. 6vk ikänen sillä turpos rinnat :D Että käyköhän tälle tulokkaalle samallalailla ku nyt jo on niin naisellista ;)

Miten sinne fb-ryhmään pääsee? Kenelle pitäis laittaa viestiä ym?

Tinuppi & Pikku-T rv4+0 (voi ku on pieni lukema.. ^^)
 
Kukkuluuruu kaikki Marrasmasut!

Täältä kuulumisia sen verran että ultrattiin viime viikolla ja pompotteli yksi pikkuinen siellä :) :heart:

Yritin laittaa kans pyyntöä siihen FB ryhmään että viittiskö joku laittaa mulle viestillä linkkiä tms.?

Täällä kamalaa väsymystä ja huonoo oloo ja paino tippunut pari kiloa kun on vaikee saada suuhun mitään.. Mutta mulla onkin kyllä pudotettavaa edellisestä raskaudesta 8 kiloa joka jäi vaan roikkumaan...

Nyt vaan pelkona keskenmeno ja välillä kun tuntuu "valahdus" housuissa tulee kiirus vessaan tarkistaan tilanne ettei vaan näy punasta. heh.

Nyt on vaan jotenkin sellanen olo ettei jaksais olla raskaana ku on "just" odoteltu 42+2 viikoille asti ja tää alku on pahin sen pelon suhteen , päivät menee hitaasti sekä nää oireet. Huh. Kai se on vaan elettävä normaalisti niin ettei jää makoileen iltasin kun muuten meinaa nukahtaa ja rupee yököttään ja yritän olla ajattelematta vaunuja ja sittereitä yms.. :D

Nooh, mut kyä tää tästä paremmaks muuttuu vaikka huusin miehelle synnärillä ja alkuraskaudessa pää vessan pytyssä että : " Jos meinaan vielä tehdä lisää lapsia niiin pamauta mua halolla päähän ja muistuta miten kamalaa tää on :D "


rv 7+2 :)
 
Aniit Mulla on samat fiilikset, että tuntuu oudolta kirjoitella tänne eikä lapsettomuuspuolelle. Oon kyllä pitänyt sinnekin mun "vakiopinoon" yhteyttä. Jotenkin tuntuu, että ne siellä ymmärtää nämä kaikki keskenmenon pelot ja epäuskon tunteet, kun monet ovat kokeneet samoja asioita ja tietävät mitä meille on matkan varrella sattunut. Täällä monet ostaa jo vauvanvaatteita ym. ja mä vaan pelkään keskenmenoa enkä uskalla edes ajatella, että meille oikeesti tulisi vauva :D

Täällä kanssa yöheräilyjä. Pari kertaa yössä käyn vessassa ja sen jälkeen ei meinaa uni tulla. Kuinkahan monta kertaa sitten loppuvaiheessa (jos sinne asti pääsee) joutuu käymään yön aikana vessassa? :)

Varasin tänään neuvolan. Aika olisi just ennen pääsiäistä 5.4., jolloin on rv9+jotain. Mahtaiskohan sydänäänet kuulua silloin... =)

idylli 7+4
 
Laittakaa vaikka mulle yksäriä, vaihdetaan "oikeat nimet", lisätään toisemme kavereiksi ja lisään sitten ryhmään :)

Tosin, menen kattomaan kohta isoäitiä sairaalaan, palaan viimeistään seitsemän jälkeen niin lisäilen sitten :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä