MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *toukokuussa*

pikaisesti tulin kertomaan ultra uutisia. kaikki hyvin:heart: jalat olivat pitkät ja soreat, nenäluu oikean kokoinen, sydän sykki vahvasti ja tasaisesti, pää ja aivot näytti hienolta.. siellä se heitti kuperkeikkaa ja potki kovasti:) kätilö kerkesi mittamaan niskaturvotuksenkin (joka oli 0,8 eli oikeinkin hyvä) ennenkuin tuli puheeksi että en ole käynyt seulonnoissa. sanoi, että ei olisi sitten saanut mitata ollenkaan. kuulemma nykyään on kolme polkua mistä äiti valitsee: 1. veriseulat+uä 2. ei mitään tutkimuksia tai 3. uä, missä katsotaan kuinka monta sikiötä, missä istukka on, onko vatsanpeitteet ok ym. mutta ei mitään mittauksia. :O olin ihan ällikällä lyöty!! itse koen tuon pakoitteena mennä veriseulaan. ja kuulemma nyt on yhtenäistetty käytöntöjä niin että tämän menetelmän pitäisi olla toiminnassa koko maassa. onneksi sattui kätilö, joka oli itsekin 'vastaan' tätä systeemiä ja auliisti mittasi vaikka ja minkä:D synnytyksestä vielä puhuttiin ja suositteli, että pyydän neuvolasta lähetteen pelkopolille. siellä sitten tehdään 38 viikolla koko arviota ja jos yhtään näyttää vauva isolta, käynnistellään synnytystä silloin. tuli niin ihana olo siitä, että viimekertainen hankala synnytys otetaan todella huomioon ja omia tuntemuksiani kuunnellaan:) ja nyt töihin..

mamma2012 voi kun pääsisit johonkin ultraan! toivotaan, että kaikki on hyvin! ihan hyvin voi johtua vaan jo noista viikoista oireiden loppuminen.

onnellinen annis ja bebe 12+1 :heart:
 
Hei kaikille taas täältäkin!

annis_ onpa hurjan kuulonen tuo kielto mitata ollenkaan. Tarkottiko se siis mitata tuota niskaturvotusta ollenkaan vai yhtään mitään ollenkaan? Niin tai no eihän siellä taideta muuta mitatakaan kun se nt... Toisaalta ymmärrän, koska voi antaa äidille väärän kuvan siitä että kaikki on hyvin, vaikkei välttämättä olekaan (oliskohan kyse tästä....?), mutta miks ei sitäkin muka vois sitten ihan vaan sanoa, että tämä tuvotuksen mittaushan ei yksinään kerro mitään. Näin minulle ainakin sanottiin, kun lääkäri kysy ihan heti ultrauksen alussa seuloista ja sanoin, ettei veriseulaan osallistuttu, mutta toivottais silmämääräinen arvio turvotuksesta, jos semmosta on hälyttävissä määrin huomattavissa. Tähän lääkäri sano, että tottakai ja mitataan joka tapauksessa, mutta pelkkä tuo mitta ei kuitenkaan anna varmaa vastausta riskistä. No, sitähän me ei haluttukaan, joten sinänsä ihan sama :).

Kamalaa sepostusta taas kiireessä, oli vaan pakko kommentoida. Ei oo siis ainakaan toistaseks levinny käytännöt koko maahan, ehkä jopa onneks :).

Haavemamma 13+6, joka on innoissaan dopplerilla kuulemistaan sydänäänistä :heart:
 
Lisäyksenä vielä mamma2012:lle erityistsempit huomista odotellessa! Minäkin uskon, että siellä on kaikki hyvin, koska oireiden tavallaan olis jo aikakin alkaa helpottaa ja noilla dopplereilla ei meidänkään neuvolassa kuulemma edes yritetä kuunnella ennen 10 viikkoa ja senkin jälkeen voi hetken vielä olla epävarmaa. Tsemppiä kuitenkin, koska uskon että joka tapauksessa huoli ja epätietoisuus on ihan kamalia!

Haavemamma :hug:
 
Pikaisesti vain kommentoin Mamma2012, että minulla kuunneltiin sydänääniä 10+1 eikä kuuluneet. Terkka sanoi, että lääkäri suosittelee, että vasta vko 12 kuunnellaan ensimmäisen kerran, koska muuten on riski että niiden kuulumattomuus aiheuttaa vain ylimääräistä stressiä vaikka kaikki on kuitenkin hyvin. Tsemppiä!:hug:

Melanie 10+2
 
Mamma2012: Mullahan ei myöskään saatu sydänääniä kuulumaan neuvolassa siinä rv. 10+4 tai +5.

Sydän siellä sykki sitten joka tapauksessa kun viikkoa myöhemmin kävin siinä niskapoimun mittauksessa..

nelli-n: Mulla kanssa liittyy tähän migreeniin halvausoireita ja puheen ja näön menetystä. Ja kun mulla on vielä tota paniikkihäiriötä niin pahentaa sitten vaan tilannetta jos iskee noi halvausoireet... Toivon että niiltä säästytään tässä raskaudessa...
 
annis_: Onnea hyvistä ultra-kuulumisista! :heart: Meitin ultrassa myös otettiin se niskaturvotus, ei siinä minun muistaakseni missään vaiheessa ees kysytty että haluanko että nt mitataan. Mutta labraan mentäessä hoitaja kysyi että haluanko osallistua seuloihin, joten päätin sitten osallistua.. Mutta tästä päätellen täällä ei ainakaan ole seula pakollinen vaikka nt mitattu? :confused:
Mutta aika outoo jos ns. "pakotetaan" seuloihin..
Mä oon jo melkein alkanut epäröimään noi seulat kun lueskelin kans tota seula ketjua täällä.. niin paljon vääriä hälytyksiä.

mamma2012: Itselläni en ole tähänkään mennessä saanut kotidopplerilla sydänääniä kuuluviin, toki en ehkä osaa käyttää sitä samanlailla kuin ammattilainen taikka oma dopplerini ole niin hyvä.
Mä oon lukenut jostain että monilla ei ole edes mahdollista saada ääniä kuuluviin esim ennen rv 12, koska kohtu ei ole vielä noussut lantiosta.. (?)
Ja ihan normaalia että oireet häviää tuossa vaiheessa, itsekin täällä viikko takaperin panikoin että onko kaikki hyvin kun oireet on hävinnyt ja muutenkin ihan erilainen olo.
Mutta kaikki oli silti hyvin. :)

Tunafish-78: Erikoistunut kätilö mut ultras, paitsi tietenkin ar-ultrassa oli gyne. :)

Ja omaa napaa: Täällä on taas ruvennut vaivaamaan tuo päänsärky. :( Ja tänään oon ollut töissä ihan veto pois, ihan flunssanen olo, nenä tukossa ja paleltaa.
Öisin herääminen pissalle on inhottavaa kun ei meinaa enää sen jälkeen saada nukuttua, muuten kaikki edelleen hyvin.
Kohta pitäis vissiin uskaltaa esimiehelle päin vihjasta että näillä näkymin jäädänkin syksyllä töistä pois.... ;)

Miten teillä, oletteko jo kertoneet töissä raskaudesta? Tai milloin meinaatte kertoa?

Hyvää viikonloppua kaikille! :heart:

Lily_ + kundi 11+5
 
Moikka! Vieläkö tänne mahtuu mukaan? :)
Elikkä vielä ihan pihalla kaikesta, ens viikolla on eka ultra niin sitten saa tietää tarkemman lasketun ajan. Näillä näkymin 25.11 olis, mut neuvolassa oli sitä mieltä et voi olla pidemmälläkin kun sydänäänet kuulu niin selkeesti. Oli aika maailman pysäyttävä hetki kun kuuli sydänäänet <3 !!

Ite en oo töissä vielä maininnut, ja vielä muutenkin tieto on pienessä piirissä (toivon mukaan :D ). Joskus ultran jälkeen vois alkaa kertomaan, pomollekin pakko pikkuhiljaa, kun työvaatteet alkaa kiristämään ja pitäis pyytää isompia. (tai sitten sanoo että on ollut ruoka-aikaan kotona ;) )

25.11 / Still Counting / ensimmäinen / PS
 
Heippa!

Kävimme tänään mieheni kanssa np-ultrassa ja raskausviikoiksi siunaantui tasan 12. Eli saman lasketunajan kanssa mennään 17.11.2012. Kaikki näytti olleen hyvin tähän asti, ei hälyyttävää niskauturvotusta tai muutakaan poikkeavaa. HUS:n alueella ultrat tekee erikoiskoulutettu kätilö. Ja jos jotain poikkeavaa on, jatkotutkimukset tekee lääkäri.
Kaikki siis näyttäisi olevan hyvin ja onnellisia olemme! Oli mielenkiintoista ja ihanaa nähdä selkeä vauvan profiili ja liikkeet, vaikka ikää vasta 12 viikkoa. Siellä se eli ihan omaa elämäänsä... :rolleyes:
 
Täällä olisi yksi uusi odottaja. Olen lukenut jo ketjua jonkin aikaa, mutta en ole vielä saanut kirjoiteltua. Odotan toista lasta, ensimmäinen ihanuus on nyt 1 v 2kk. Laskettu aika on 3.11, eli täällä paukkuu huomenna 14+0 :) Paljon nopeampaa on aika mennyt nyt toisessa raskaudessa, kun ei kerkeä koko ajan asioita pohtimaan. Sairaala on KAKS, johon menen synnyttämään, onko joukossa muita Kainuulaisia?

Oireita oli alkuun huonovointisuutta, mutta nyt se on jo viikon verran ollut kadoksissa. Nyt huomaa raskaanaolon oikeastaan vain kiristävistä housuista (tuntuu, että olisin vain lihonut, vauvamahasta ei ole vielä tietoakaan!) ja siitä, että naama on täynnä finnejä. Miten teillä muilla, onko uusi murrosikä iskenyt ja mikä siihen auttaisi? :)

Ekassa raskaudessa harrastin liikuntaa ihan viimeisiin päiviin saakka. Pumpissa ja jumpissa kävin vielä 32 viikolla viimeiset kerrat, jätin suuremmat hypyt ja juoksut pois, mutta muuten pärjäsin ihan hyvin. Salilla, kävelyllä ja hiihtämässä kävin vielä pari päivää ennen synnytystä (neiti syntyi 37+4). Liikuntaa kannattaa varmasti harrastaa, luulen, että se auttoi synnytyksessäni jaksamaan (se on aika kova fyysinen suoritus!) ja toipumaan raskauden jälkeen nopeasti kuntoon. Elämäntapa liikkujana kannustan kyllä liikkumaan! :)

Tälläisiä tällä kertaa, katsotaan, miten jaksan kirjoitella jatkossa, mutta seurailen palstaa päivittäin!

Iida<3 + pieni 13+6
 
Tervetuloa taas uusille! Kiva saada mukaan lisää porukkaa. Mä olen töissä kertonut pomolle kun oli yks tilaisuus missä olin omilla vaatteillani enkä pystynyt vatsaani peittelemään työvaatteilla. Yövuoroja en ole tehnyt esikoisen syntymän jälkeen enkä mielelläni tee niitä nytkäänjoten senkin vuoksi asian jo ilmoitin, että koitan nyt vaan selvitä näistä aamu- ja iltavuoroista. Listojen tekijälle kävin ilmoittamassa että parina päivänä pitänee lähteä töistä hiukan aikaisemmin kun on ultra ja neuvola- aika. Totesi sitten vaan että on hiukan asiaa jo uumoillut mutta ei ole kehdannut suoraan kysyä. Olen kuulemma ollut viimeaikoina todella väsyneen ja pinna piukalle olevan näköinen. Sanoin sitten että on ihan oikeassa, mähän oon ollut alusta saakka ihan sikaväsynyt ja pinna on niin piukalla että kohta varmaan päässä poksahtaa.

Pari vapaata mulla nyt oli ja välissä vaan tämä yks työpäivä ja nyt sitten taas viikonloppu vapaata. Siltikin tuntuu että olisin tehnyt töitä viikon putkeen. Missä on mun hermot????

-Kireä Niipa-
 
Uusille tulijoille taasen tervetuloa! :heart:

Tunafish-78 minäkin oon ymmärtäny, että monessa paikassa ultran tekee kätilö, mutta jotenkin automaattisesti oletin pukeutumisen perusteella meidän valkotakkisen ultraajan olleen lääkärin. Jotenkin se puhukin siihen malliin asioista, mutta toisaaltahan sitä voi kuulla mitä haluaa :). En ees keksi mistä tuon vois tarkistaa, ehkä neuvolasta sitten parin viikon päästä...

Haavemamma 13+6
 
Tervetuloa Still Counting (on muuten superhyvä biisi :heart: ) ja Iida<3 ! :)

Tunafish-78 meillä kans kätilö teki np-ultran. Esikoisen aikaan np- ja rakenneultran teki kätilö, synnytystapa-arvion sitten lääkäri.
Onko toi synnytystapa-arvio muuten kaikissa raskauksissa?

Liikunnasta mä alotin alkuvuodesta aerobicin (+lihaskunto) ja neuvolasta sanottiin, että huoletta voi rv 16 asti hyppiä ja heilua, tehä vatsalihas- yms liikkeet.. mutta minä kyllä lopetin jo sen, on tuota pahoinvointia ollut sen verran, ettei oo jaksanu ajatellakaan koko aerobiciä ja nyt se jo jää kesälomalle. :/ Nyt sitten liikuntana on lähinnä lenkkeily, sillon kun sattuu jaksamaan/huvittamaan. Mutta nyt kun tämä pahoinvointi alkaa hellittää ja kesä tulee niin voisi taas yrittää liikkua enemmän!

kiukuttelija 13+4
 
töissä kertominen heti pari päivää plussauksesta kerroin. pidin reiluna pomoa kohtaan. eikä tule yllätyksenä sitten jos tarviin ylimäärästä saikkua. työkaveritkin sai tietää siitä nopeasti, oli nimittäin työporukan virkistysilta, ja lupauduin sitten kuskiksi, mikä aiheutti suunnattoman paljon kysymyksiä :D
muutenkaan en ole koskaan pimittänyt odotuksiani. aidosti ja heti kaikille kertonut, niin on ollut helpompaa. ei tartte ressata että mitä sanoo ja mitä jos on huono olo ja ei kai kukaan vaan kysy mitään.. tää on mun tapa.

synnytystavan arviointi eikös se joka raskaudessa tehdä.

ultraus täällä sen tekee lääkäri.
 
Hei! Tuli mieleen,et tunsittekko/ tunnetteko kohonneen kohdun alhaalla kädellä (eli ihanhäpyluun kohdalla)? Itse meinaan tunnen sen jo heti aamulla.voiko olla jo kasvanut kohtu? Olen kumminkin niin alkuvaiheessa vielä,et ajattelin voiko vielä tuntuu?

Uskoa täynnä ja muru 10+6 ja huomenna poksuu!
 
Heippa!

Kivoja ultrakuulumisia monilla :) Meillä oli tänään kans np-ultra ja kaikki oli hyvin :heart: Siellä se pikkunen pyöri kun vimmattu, aluksi ei meinannut kätilö saada mittoja kun pyöri toinen niin kovasti :) Vastas 12+6 eli paria päivää vanhempaa mutta mennään sen 12+4 mukaan kun sen perusteella on tuo laskettu aika. Niskaturvotus oli normaali ja ihania kuvia saatiin mukaan :heart: Meilläkin tosiaan ultraukset tekee erikoistunut kätilö. Synnytystapa-arviota täällä ei käsittääkseni oo kun ensimmäisessä raskaudessa, en oo aivan satavarma. Se vaihtelee vissiin aivan paikkakunnittain.

Inari-11 meillähän on sama synnäri ja olit nuista seulontatuloksista laitellut. Meille sanottiin tänään np-ultrassa että parin viikon päästä tulee kotiin tieto JOS seula hälyyttää(eli siis veriseula+niskaturvotusmittaus) mutta jos hälyytystä ei tule niin sitten vasta rakenneultrassa kerrotaan ne tulokset. Eli ihan oikeassa vissiin olit? :) Mutta ne sano että pari viikkoa menee tuloksissa että kai sitä voi neuvolasta sitä riskilukua kysellä jos haluaa, eiköhän ne tiedot sinnekin mene.

Mä en oo kertonut vielä töissä raskaudesta. Meinaan kyllä heti ens viikolla kertoa, nyt kun on tämä ultra takana. Oon siis hoitovapaalla ja elokuun alussa oon luvannut palata töihin niin ihan fiksua kertoa ajoissa etten ookkaan kun pari kuukautta taas töissä ja jään "lomalle" :D

Mahan kasvu on todellakin jo alkanut. Ihan selvä maha jo. Ei ollu esikoista näillä viikoilla tämmöstä :D Ihanaa kyllä kun maha kasvaa :heart:

Sokerirasitukseen en joudu, oon alle 25v ja painoindeksi normaali.

Nyt kattoon Suomen peliä miehen seuraks vaikkei itteä oikeen kiinnostakaan ;)

Tsemppiä kaikille :)

miraaz 12+4
 
synnytystapa-arviointi perunkin puheeni että joka raskaudessa tehtäisiin.... ei muuten varmaan tehdäkään, eilen kiireessä kirjoitin ja nyt vasta rauhassa muistelin... esikoisen odotuksessa tehdään joo, ja jos se on mennyt hyvin se synnytys niin ei varmaan tehdä muissa.
mulla on myös "synnyttäjän lantio" mahtuu hyvin tulemaan. isompikin ilmeisesti :D
tottakai ne seuraa vauvan kokoa ja muuta mutta kun kolme alatie-synnytystä takana, niin tuskinpa tässä enää itselle ainakaan mitään arvioita tehdään :)
tutulla oli käynyt esikoisen aikaan niin että synnytys sujui normaalisti. kaponen äiti odotti sitten toista, joka olikin isompi kuin esikoinen. niin vasta kun käynnistykseen oli aika varattu, ja he meni sairaalaan, lääkäri totesi ettei alakautta edes ajatella, vauva on suurempi kuin ajateltiin, ja äiti taas on niin pieni, että leikataan. se oli pettymys äidille, kun olisi halunnut synnyttää alakautta.
eli toisaalta se arvion tekeminen joka raskaudessa olisi hyvä juttu. ettei tuollaisia tulisi.
mulle tosin henk.koht on aivan sama mitä kautta lapsi maailmaan tulee, kunhan me molemmat säilytään hengissä ja saadaan terve vauva. ei leikkaus ole pettymys. uusi elämä syntyy siinä vaan vähän eri tavalla :)

sokerien mittaus sain itsestäni niskasta kiinni ja kaivoin esiin mittarin :) paastot tällä hetkellä 4,9 saa nähdä mitä sitten on tunnin arvo.
kiva päästä seuraamaan, onko mun painon pudotuksella merkitystä RD:n kanssa, tiputinhan painoa liki 8kg juuri ennen plussausta. ja siitä on yli viisi kiloa vähemmän edellisen odotuksen aloituspainoon.
toivotaan että arvot pysyis normina, voi olla ettei tarttis mennä rasitukseenkaan ollenkaan.

vauvalle nimi joko teillä on nimiä valmiina?? me halutaan joku mikä alkais samalla kirjaimella kuin muutkin. siinä onkin sitten pohtiminen :D pojalle on periaatteessa jo, mutta tytölle ei olla vielä keksitty. ja ei todellakaan mikään albert tai muu ulkomaalais-vivahteinen, kun sukunimi on ihan supi-suomalainen ... täytyy alkaa vaihtoehtoja miettimään hiljakseen :)

raskaus ja kynnet tää on muuten jännä juttu : mulla on joka odotuksen ensimmäinen merkki ollut oikeestaan se, että kynnet vahvistuu ihan älyttömästi!!! normaalisti mulla on tosi haperot ja liuskottuvat, eikä niitä saa kasvatettua kirveelläkään... mutta aina raskaana ne vahvistuu ja kasvaa hurjaa vauhtia :) mikähän siinäkin oikeen on :D no, tosi kiva sinänsä, kesäkin tulossa niin on kiva jotain lakkaakin laittaa...

hiusten värjäys en ole nyt liki puoleen vuoteen värjännyt kestovärillä ollenkaan. tehnyt hyvää hiuksille kun laittanut vaan sävyn. nyt kun kesä on käsillä, ajattelin tossa ensi viikolla pistää kestovärin, ja sitten sävytellä taas loppukesän. tosin näin raskaus-aikana väri ei tartu ehkä NIIN hyvin kuin muuten, mutta kesällä on kiva näyttää laitetulta, kun ei tartte pipo päässä huinia menemään... TOIVOTTAVASTI SE KESÄ NYT SITTEN TULEE :)

ja tervetuloa uusille meinas ihan päästä unohtumaan :) lisää vaan porukkaa tänne, pysyy palsta hengissä :)
tämä on valtava vertaistuen lähde!! Aluksi epäilytti kyllä, kun ei ennen ole kokeillut vastaavaa, että alkaa nyt kirjoitella omia kuulumisiaan tänne, missä ihan ventovieraat lukee. mutta kyllä mä ainakin olen saanut niin paljon täältä! tukea ja lohtua. ja piristystä.

sateisen aamun tunnelmissa, fourth gift ja pikkupalleroinen 10+3 :flower:
 
Huomenta!

Kynnet tosiaan on vahvistunut ja kasvavat mielestäni enemmän ja paremmin. Ei ole tullut mieleenkään että se johtuu raskaudesta.

Raskausoireista on jäljellä ehkä se inhottavin.... ummetus. Alkaa olla jo tosi kiusallista. Saakohan apteekista tai luontaistuotekaupasta jotain turvallista apua tähän. Runsas veden juominen, liikunta ja kuitupitoinen ruoka ei tahdo auttaa, sen verran tukkoon olen mennyt. Reippaalla lenkillä käyn koiran kanssa vähintään kaksi kertaa päivässä.

Töissä en ole kertonut vielä kuin yhdelle lähimmälle työkaverille. Meillä loppui juuri yt:t joten katson viisaammaksi kertoa vasta kun on pakko. Tosin se pakko koittanee piakkoin jo sen vuoksi että maha alkaa jo näkyä. Vaikka se onkin suurimmaksi osaksi turvotusta.

Hauskaa viikonloppua kaikille... kyllä se kesä sieltä tulee!

Vesi ja pallero 12+4
 
Heipä hei :)

Ja tervetuloa uusille :)

Mitähän mun pitikään... Aa, joo. No mä olen ihan tajuttoman väsynyt. Siis eikö tän pitänyt olla ekalla kolmanneksella tää väsymys??!!! On myös jatkuvasti paha olo jne. Toi eka kolmannes meni ihan upeasti, tästäkö tää piina nyt sit alkaakin? Mä en ala mitään!!!!!

Sit oli tosi mieltä ylentävää kun ostin puseron kokoa (muka) 38 ja se ei mahtunut mulle. Oli kyllä ihan selvästi väärä koko siis kokolapussa mutta ei se sillä hetkellä vaikuttanut kun tän turvotuksen lomassa yrittää vetää jotain puseroa päälle joka väittää vielä olevansa kokoa suurempi kuin mun tavallinen koko. Teki mieli silputa koko reuhka. Ei siis sillä, mä nyt oon muutenkin ostellut ihan suosiolla kokoa 38 ja M, varmaan L:lääkin on.. Kun edellisissä raskauksissa olen siis lihonut sinne yli 90 kiloon niin en viitsi edes toivoa että tässä tämä painonnousu pysyisi jotenkin aisoissa :D

Ja mä syön siis ihan samalla lailla kuin normaalisti, aina kun on nälkä ja mitä nyt tekee mieli. Raskaudessa on vaan se puoli että kun on useammin nälkä ja useammin noita himoja niin varmaan siksi toi vararavinto tuppaa sitten kertymään :p
Tällä hetkellä veikkaisin painoksi jotain 70-72, ja alkupainohan oli siis sen 65kg.

jatkan..

nimistä: Ehdotuksia ollaan tiputeltu puolin ja toisin... Näillä meidän jo olemassaolevilla lapsilla ei tosiaan ole rimmaavat nimet joten meillä otetaan seuraavallekin sitten vain se nimi joka tuntuu hänelle sopivan. Esikoisesta tuli Taavi jo kohdussa, rakenneultran jälkeen totesin miehelle että "eikö ollutkin ihan Taavin näköinen?" niin mies oli että "No joo! Se oli sitten siinä, Taavihan se". Ja kuopuksen kohdalla, hänestä piti tulla Viivi, mutta kun vauva syntyi niin Viivi-nimi ei kyllä ollut yhtään sopiva :D Joten hänestä tuli sitten Nanna (Martta olisi mun mielestä sopinut tuolle tinttarellalle myös, mutta mies ei lämmennyt).

Mä kyllä ihan tosissani nyt puoltaisin sitä Elvis-nimeä tälle vatsassa kellivälle :) Mies ei ole ihan samoilla linjoilla..... :whistle: Kumma juttu.

Siitä en ole nyt varma että pitäisikö tulevalle antaa sitten sama toinen nimi kuin näillä olemassaolevilla on. Ovat nimittäin Aleksanteri ja Aleksandra... Vai sitten joku ihan erilainen toinen nimi. Pojalle haluaisin kyllä Nikolas-nimen, on mun mielestä tosi kiva... Mutta ensimmäisenä nimenä tulisi väännettyä sitten kaikenmaailman lempinimiä ja sitä taas en halua, haluaisin että kutsumanimi on se mikä se on, eikä lempinimi.

hmm..

Kerpele rv 13 (?)
 
Viimeksi muokattu:
Töissä kertomisesta Kerroin muutama päivä sitten töissä. Alkoi kyllä samantien ahdistus, että nyt sitten kaikki tietää ja mitä jos vielä tapahtuu jotain ikävää, mutta... voihan vauva vaikka kuolla kohtuun päivää ennen synnytystä tai mitä vaan, että ei sitä kertomista ikuisesti voi lykätä. Ja kovin oltiin töissä iloisia puolestamme, tuli hyvä fiilis :)

Kerpele Mulla on kanssa tullut nyt vasta ihan suunnaton väsymys. Voisin vaan maata sängyssä koko päivän tekemättä mitään. Normaalisti olen koko ajan touhuamassa jotain, en todellakaan ole mikään sohvaperunatyyppi. Mutta nyt tosiaan voin maata koko illan sohvalla. Koiran kanssa lenkkeilykin tuntuu ihan pakkopullalta, vaikka normaalisti nautin siitä. Toivottavasti tämä väsymys menisi ohi yhtä nopeasti kuin muutkin mun raskausoireet!

Vatsa on jo selvästi alkanut kasvaa. Äitiyshousuihin en ole vielä siirtynyt, vaan käytän yksiä isohkoja housuja, joissa joustovyötärö. Tavallisia farkkuja en enää pysty pitämään, joten kai sitä kohta saa mennä äitiyshousuostoksille. Painoa ei ole silti tullut vielä yhtään lisää. Mun ei tee mieli ruokaa. Töissä syön oppilaiden kanssa kouluruuan, mutta iltaisin ei ruoka maistu. Oon ollut huolissani, että kasvaakohan vauva tarpeeksi ja saa kunnolla ruokaa ja yrittänyt sitten väkisin jotain syödä. Mitään pahoinvointia siis ei ole, mutta ei vaan tee ruokaa mieli. Mutta eiköhän se vaavi vie tarvittavan ravinnon ja huolehdi omasta kasvamisestaan. Kyllähän moni oksentaakin vielä tässä vaiheessa kaiken ulos ja silti vauva kasvaa normaalisti.

Joku kyseli, että tekikö np-ultran kätilö vai lääkäri, niin meillä sen teki kätilö.

Mukavaa viikonloppua :flower:

Jee, tänään poksuu 14+0 :heart:
 
Tervetuloa taas uusille! Ihanaa, että porukka kasvaakin välissä. :wave:

Idylli täällä vähän samantyyppistä ongelmaa. Nimittäin töissä syön klo 11 lämpimän ruuan lasten kanssa, mutta kotiin tultua en osaa kuvitellakaan, että laittaisin jotain lämmintä "oikeaa" ruokaa suuhuni. Leipää tai hedelmää saan sitten syödyksi...tai sitten herkkuja (sipsiä tai jätskiä) :( en ymmärrä mikä tuossa on, kun syödä kuitenkin kykenee, mutta lämmin ruoka etoo jo ajatellessa...Sitten on kauhea syyllisyyden tunne, että vauva ei saa tarvitsemaansa vaan kaikkea turhaketta vaan. :(

Töissä työkaverit tietää, mutta pomolle, joka ei oo saman katon alla, en oo kertonu...saa nähdä sitten leviääkö tieto...täytyisi varmistaa vielä töiden jatko, ennenkun pomo saa tietää.

np-ultran meilläpäin teki kätilö. Ja meillä kyllä mittaillaan turvotus, vaikkei verikokeisiin osallistukaan.

Nimiä on mietitty ihan raskauden alussa..nyt ei ole jaksanut ajatellakaan. Tytölle olisi jo hyvä vaihtoehto, mutta hyvät poikien nimet tuntuu olevan lähipiirissä jo käytössä :/ Vaikeaa siis tulee, jos poika syntyy.

Mutta nyt aamupalalle.

*metsätähti* & masuasukki 13+3
 
Hei taas kaikille!

Töissä kerroin noin viikko np-ultran jälkeen ja oli muuten erittäin jännittynyt fiilis mennä pomolle kertomaan, sillä olen vasta tammikuussa aloittanut uutena nykyisessä työpaikassani, ja heti pitää melkein kertoa, että joo minä jään sitten loppusyksyllä pois. Kaiken lisäksi kertominen osui vielä koeajalle, jolloin lain mukaan ei tarvitse edes selitellä jos työnantaja irtisanoo työntekijän. Joten olisivat päässeet ilman seurauksia raskaana olevan työntekijän erottamisesta jos olisivat halunneet. Joten jokainen varmaan uskoo, että jännitti ihan hirveästi tuo kertominen.

Onneksi kuitenkin reaktio oli oikein positiivinen ja pomo sekä työkaverit ovat ainakin päällisin puolin olleet onnellisia puolestani. Koeaikaa on nyt reilu viikko jäljellä, ja ainakin työvuorolistoissa olen edelleen mukana tuon jälkeenkin :D Muutenkin on niin mukava työpaikka, että en kyllä haluaisi tästä luopua. Lisäksi olen töissä osa-aikaisena, joten mammalomalta töihin paluu sitten joskus käy mukavastti, kun ei tarvitse koko viikkoa olla heti töissä, vaan saa silti olla lapsen kanssa kotona melko paljon.

Vatsa on todellakin jo kasvanut, ja on jo pakko kaivella kaapista isompia housuja. Jostain pitäisi vielä töihin repäistä sellaiset farkut jotka ei ahdistaisi niin pahasti. Ensi viikolla siis ostoksille. :)

Nimistä ei ole vielä ääneen puhuttu, mutta tottakai sitä omassa päässä ajattelee ja sovittelee nimiä tulevalle lapselle. Muutama oma suosikki on valitettavasti jo lähipiirissä esiintyviä nimiä, joten niitä joutuu hieman rajaamaan. Täytyykin ottaa asia puheeksi sopivalla hetkellä tuon miekkosen kanssa.

Acacia ja toukka 13+4
 
Moikka kaikki uudet ja tervetuloa mukaan! :wave:

Kertokaapas mulle mikä voisi olla tuolla vasemman munasarjan kohdilla, kun sinne aina välillä pistää. Esim. aamulla kun heräsin ja kävin pissalla (hirveä hätä oli) niin rakon tyhjentymisen jälkeen pisti jonkin aikaa tuonne vasemmalle. Ihan kuin elimet siellä vaihtaisivat paikkaa sen mukaan onko rakko tai mahalaukku täynnä. Jotain kipuilua oli ihan alussa, olettaisin sen liittyneen surkastuvaan keltarauhaseen (munasolu on lähtenyt vasemmalta), mutta eikai sen enää viikolla 11+2 pitäisi vaivata. Ja kipu on selkeää pistosta, ei mitään repäisykiputyyppistä tms. Ensi viikolla on nt-ultra niin mietin, josko ultraaja vois vilkaista tuonnekin suunnalle.

juuri + papu 11+2
 
Ihanaa kun tulee uusia lisää :)

Uskoa täynnä itse kuvittelen että se ihan siinä häpyluun päällä tuntuva olisi rakko? Kohtu on vielä ilmeisesti syvemmällä. Mut tosi nopeeta se kasvaa, mutta syvemmällä vatsaa, kun mulla jo viime viikolla neuvolan lääkäri tunnusteli, että kohdun yläreuna olisi neljäsenttiä navasta alaspäin. Hui! :)
 

Yhteistyössä