Marraskuun masuasukit <3 MEIDÄN KUU!!!

voi apua! Onko kenelläkään supistukset tuntuneet peräaukossa. Viime yönä tuli noita supistuksia jonkin verran ja eivät tuntuneet niinkään vatsalla, vaan tuolla peräaukossa. Ja ne muuten tuntuvat keljuilta!! Toivottavasti eivät sitten itse synnytyksessä tunnu siellä. Ensimmäisessä synnytyksessä ei tällaista ollut, mutta kohdunulkoisen raskauden yhteydessä kivut tulivat juurikin peräaukkoon, ihan kuin joku suonenveto aukossa tms. Vaikea kuvailla.

Joku masennus iski nyt päälle. Viikonlopulle sovittu lapsenvahti teki oharit ja nyt kuumeisesti mietitään uutta lapsenvahtia, jos lähtö sattuu tulemaan. Ei kyllä ole minkäänlaisia tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä. Kasassa nyt 40+1
 
voi luoja kun pelottaa... tissit on nii kipeet ja haljenneet.. kankaan hipaisukin tuntuu selkärangassa asti. Ja kohta tulee perhetyöntekijä katsomaan tuota imetystä..
tiedän että kohta sattuu niiiiiin paljon.

en minä synnytystäkään pelännyt, mutta tätä pelkään.... :ashamed:
 
Onnea taas kaikille vauvautuneille!!! :flower: Paljon pikkuihmisiä lisää maailmassa =)

Täällä tuntuu mahakipuilut tasaantuneen jonkun verran tai sitten ite on vaan tottunu... Eilen menin juomaan puoli kuppia kahvia päivällä ja oli kyllä myöhemmin itkusempi. Tytön vaari eli appiukko oli täällä koko päivän, kun meille porattiin kalliolämpöä. Se vaan vähätteli, että se kahvi ois vaikuttanu mitään ja sanoi vaan, että "pitäähän sen tottua"!!! Kuuroille korville meni, kun yritin selittää, ettei sen suoli oo vielä niin kehittyny vastaanottamaan mitä vaan äidinmaidostakaan. Muutenkin yritti tuputtaa omia vanhanaikasia näkemyksiään mm. ettei saa pitää liikaa sylissä ja tuttia vaan kun itkee ja muutenkin, että poskilihakset vahvistuu.. Eikä auta sanoa, että oon lukenu jostain jotain, kun siihen tulee sitten tympeesti, ettei ennenkään lapsia oo kirjoja lukemalla kasvatettu...
Oon nyt ehkä parina päivänä kanniskellu tyttöä enemmän, niin että se on sitte nukahtanuki syliin. Heti ollaan sanomassa, ettei saa liikaa pitää sylissä! Ja mä nimenomaan haluan pitää sitä sylissä, että meidän välille syntyy yhteys ja luottamus. Kun mulla jo rupes oleen sellasia ajatuksia mielessä, että mun vauva ei tykkää musta! Mikä nyt on ihan naurettava ajatus.

Mieski nyt vissiin haluaa ottaa vastaan sellasen työkeikan, että ois 4 päivää keikalla jossain huitsin nevadassa ja sitte 3 päivää kotona. Tätä ois 3 viikkoa putkeen! Kehtas sanoa, että ois välillä vähän normaalimpaa! Ensin yritin, että onko järkeä jättää meitä niin pitkäks aikaa vielä yksin, mutta lopulta tokasin, että mee sitte. Musta tuntuu, että jos koen sen ajan tosi raskaaks itelle, niin se vaikuttaa kyllä huonosti meidän parisuhteeseen. Ymmärrän kyllä, että sillä stressaa meidän rahatilanne, kun töistäkin on varoteltu, että joutuvat ehkä joulukuussa pakkolomalle ja just oli kolmisen viikkoa kotona pienellä isyysrahalla..

Sori nyt taas tää avautuminen, muttei oikein oo muutakaan paikkaa, mihin purkaa.
Tyttö on niin suloinen, niin on inhottavaa, jos muuten rupee meneen huonosti. Kun ei omaa mieltä yhtään auta tuo toisten neuvominenkaan.

Vauvelista vielä, että nyt vaikuttaa ottavan enemmän kontaktia, kattoo silmiin ja melkein jo hymyilee samalla. Hän on kyllä tosi terhakka ja seuraa valveilla tosi paljon ja ääntelee kans kovasti. Tuntuu, että se tekee monia asioita mitä ei vielä pitäis tämän ikäsenä! Tykkää nukkua kyljellään ja saa käännettyäki ittensä kyljelleen, jos yrittää pistää selälleen maate. Ehkä se ilmavaivojen kanssa vempulointi ja kakan tosissaan pynnääminen on vahvistanu lihaksia jo sen verran :D

mnica ja lohikäärmetyttö 3vkoa + 4pvä
 
mulla kanssa sattuu imetys välillä tosi paljon varsinkin tuohon toiseen, kun tyttö on välillä niin "raivoisa" syödessään, että saattaa vetää irti tissistä kunnon imu vielä päällä...en ymmärrä. Alottaa syömisen aina hyvin, mutta sitte jossain vaiheessa kun maitoa ei enää tuu niin vauhdilla, niin alkaa se oteki vähän herpaantua välillä.
 
Huomenia,

Ristiäisten ajankohta lyöty lukkoon ja nyt tarttis vielä järjestää ne :) No onhan tässä vielä pari viikkoa aikaa...

Imetys Nyt ei onneksi ole niin kipeet rinnanpäät kuin esikoisen aikaan, mutta pakko myöntää, että vaavi ennätti lussuttaa rinnat haavaumille jo synnärille. Omaa tyhmyyttäni en parantanut imuotetta, vaan annoin lussuttaa. Bepanthenilla on onneksi aika nopsaan parantunut.

Mnica Tänne saa purkaa ja pittääkin purkaa tuntojaan. Noita vanhusten neuvoja ei kannata niin vakavasti ottaa, poimit vaan rusinat päältä ja annat loppujen mennä toisesta korvasti ulos. Sinä kuitenkin tunnet oman lapsesi tarpeet paremmin kuin kukaan muu :heart:

Lisämaito Esikoinen sai synnärillä jo 60ml, mutta silloin ei vielä oma maito noussut, maidon tarve riippuu paljon myös vauvan koosta tai ainakin näin mulle th sanoi. Itse antaisin sen verran, että lapsi selkeästi rauhoittuu tyytyväisenä. Se ois helppoo jos rinnassa ois mittari, joka kertois imetyn maidon määrän.

Nukkuma-asento Siis miten nykyään suositellaan nukuttamaan vauva? En hoksannut kysästä synnärillä asiasta, mutta esikoisen aikaan vauva piti nukuttaa kyljelleen ja aina vaihdella sitä kylkeä, että päästä ei tule toispuoleinen, mitenhän se nykyään ohjeistetaan?

Tänään ois taas painokontrolli, katsotaan pitääkö vielä jatkaa kotipunnituksia vai joko saadaan puntari palauttaa.

Tsemppiä odottajille

Inari & pikku rinsessa 15vrk
 
mnica: Itkuisen/mahakipuisen vauvan kanssa käy helposti niin että normaali vuorovaikutus vauvan kanssa häiriintyy ts. äiti ei saa tarvitsemaansa postiviista palautetta vauvalta. Eli vauva huutaa - äiti koettaa rauhoitella - vauva ei rauhoitu ja tästä seuraa tunne ettei tunne lastaan, ei osaa hoitaa jne. Minusta sylissä saa ja pitää vauvaa pitää, niin paljon kuin jaksaa muttei yli sen. Niinkin voi joskus käydä.

Lisämaito: Kannattaa pitää mielessä, jos siis täysimetykselle haluaa, että lisämaidon voi jättä kerrasta pois kun sitä menee max 100 ml/vrk. Eli kovin isoiksi ei kannata määriä turhaan kasvattaa, jos aikoo täysimetykselle. Tosin joskus sitä maitoa on vaan pakko antaa eikä siitä kannata turhaa huolta kantaa. Lapsen hyvinvointi on kuitenkin se pääasia, ei se mistä ruoka tulee. Osittaisimetyskin on tärkeää eikä mitenkään huonompi vaihtoehto kuin täysimetys mutta toki työläämpää.

Imetysohjeita jne. löytyy googlettamalla aika hyvin. Onkohan vielä olemassa imetystuki.net? Mutta varoituksen sana noista imetykseen kannustavista sivuista: ne on aika fanaattisia ja niistä voi saada pahan mielen pitkäksi aikaa. Siellä kirjoittelee melkoisia yli-ihmisiä...

Rinnat kipeenä täälläkin. Tai nyt enää toinen. Oon laittanut Lansinohia, hautonut kylmällä ja kuumalla ja toinen tissi on huililla nyt eli siitä syötän vaan nukutussyötöt. Syö vielä 1-2 h välein eli aika vähissä on unet mulla. Mutta haluan nyt tosissaan yrittää imetystä, joka esikoisen kanssa ei onnistunut, ja jos se vaatii jatkuvaa imetystä, niin tehdään sitten niin. Toki joku rajansa tälläkin touhulla mutta vielä jaksaa ja toisaalta maitoa tulee hyvin ja vauva on tyytyväinen, niin mikäs tässä.

HilmaVilma ja Väiski 13 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista tuohon ruokintakysymykseen. Pitää vaan koittaa syöttää tyttöä sen verran mitä tuo vaan jaksaa. 40ml on nyt välillä annettu ja sekin menee alas, mutta lopussa alkaa jo vauhti olemaan hidas. Eilen sain yhden syötön hoidettua jo pelkällä rinnalla ja tarpeeksi tuo sai varmaan, kun kerran pari kertaa pulautteli. Seuraavalla yrityksellä ei sitten maitoa juurikaan tullut. Pitää se rintapumppu hankkia, saisi ehkä lisättyä tuota maidontuotantoa. Eihän se katastrofi ole minullekaan jos korviketta pitää antaa, mutta toki välillä vähän "huonolta" tuntuu. Mutta pääasia että pikkuinen ruokaa saa.

Viime yö meni taas suht saman kaavan kautta, eli valveilla oli taas pari tuntia ja nyt syöttövälitkin oli vähän lyhyemmät. Itsellä oli jokseenkin tuskainen yö myös. Aamuyöstä kun heräsin, niin tuli ihan älyttömän kylmä ja tärisin jonkun aikaa peiton alla. Vauva just siinä sitten heräsi, mutta onneksi mies hoiti tuon syötön ja toi minulle samalla buranan. Kun välillä nostaa vähän lämpöä minulla. Pari tuntia myöhemmin kun mies heräsi töihin, heräsin hetkeksi itsekin. Nyt oli vuorostaan ihan hikinen olo ja yöpaitakin märkänä. Sama juttu oli pari yötä sitten. Varmaan johtuu sitten hormoneista. Tuota pientä kuumeilua pitänee tarkkailla, ettei sitten ole tulehdus. Muita oireita ei kuitenkaan ole.

Oma paino on tippunut aika hyvin. Noin 10kg tuli raskausaikana ja synnytyssaliin jäi noin puolet tuosta. Nyt on ylimääräistä enää sen 2-3kg. Maha on aika hyvin hävinnyt myös, eikä jäänyt kauheaa reppua tuohon roikkumaan niinkuin ajattelin :LOL:

Tirppana ja tyttö 6 vrk.
 
mnica :hug: :kiss: oikeestaanhan tuo appiukkosi sanoi ihan hyvän pointin ettei niitä vauvoja kirjojen avulla kasvateta, eli toisaalta ei kasvateta kenenkään muun neuvoilla kuin sinun - lapsesi äidin - omalla luottamuksella, vaistolla ja tunteella mikä on teille hyväksi :heart:

Juur tuossa puhuttiin oman anopin kanssa, että hän ei ainakaan halua alkaa ketää seitsemästä lapsestaan alkaa neuvomaan vauvan hoidossa (neuvoo kuitenkin ;) ), koska hän on niin nähnyt sen omien lapsiensa kohdalla, että ne "Oikeat ohjeet" muuttuu joka ikinen vuosi ja kaikkille seitsemälle lapselleen on saanut sairaalasta/neuvolasta eri ohjeet miten lapsi pitää hoitaa. Hän aina painottaa että kyllä äiti tietää mikä on lapselleen parasta. Kaikkea ei toki tarvitse itse tietää, eikä pyörää keksiä uudestaan, neuvoa ja apua saa/pitää kysyä ja katsoa sitten mikä on omaan tilanteesen paras vaihtoehto. Tuo neuvonta vaan on kyllä todella raskasta kestää ja itselle ainakin oikeestaan mahdotonta vaan laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta toisaalta, ukki on ainakin välittänyt teistä omalla tavallaan ja voithan kirkkain silmin valehdellakin hänelle seuraavalla kerralla että "Joo kiitos tosi hyviä neuvoja, kokeiltiin niitä mutta ai harmi kun ei vaan toiminu meidän kohdalla". :popcorn:
Kuinka paljon muuten pelottaa jäädä yksin jos/kun se mies lähtee sinne työreissuun..? Itsellä olisi kanssa tuo sama tilanne edessa maanantaina kun mies palaa normaalisti töihin.. Työreissut jatkuu taas. Kahdestaankin tässä on ihan riittänyt tekemistä että ollaan ylipäätään selvitty ja nyt sitten pitäisi jäädä yksin hoitamaan.. Kyllä sitä on tullut mietittyä miten oikeestin yksin olevat yksinhuoltajat pärjäävät...sellaset joilla ei ole läheisiä ystäviä, sukulaisia tai ketään.. :| ei sillä, ei itselläkään ole täällä uudella paikkakunnalla ketään muuta kuin neuvola =) ja mies nyt sitten keskimäärin vuoroviikoin arkipäivisin reissussa.

Perhetyöntekijä lähti ja tällä kertaa imetyskään ei sitten taas sattunut. Ihmettelevät varmaan että mitä kipua se uusi äiti muka valittaa... Pieniä vinkkejä taas kyllä sai - ja tädin auttamana ensimmäistä kertaa pojan kantoliinaan rintakehälle :heart: Kerrankin jotain muutakin läheisyyttä kuin sitä tuskaista imetystä. Niin ja ehdottomasti kyljellään käskivät sairaalassa että pitää nukuttaa.. Ei selällään puklujen vuoksi.

ps. vieläkin ihan kateellinen odottajille. se vatsa oli ihana eikä se aiheuttanut sydäntä raastavaa huolta. Olen kyllä niin alkanut ymmärtämään tämän mummojen ja anoppien tarpeen tuputtaa lapsilleen puoliväkisin ruokaa jokaisella kyläilyllä. On tämä imetys, lapsen nälkäitku ja tyytyväinen kylläinen vauva jotain niin käsittämöntä tunteiden vuoristorataa.
 
No heipä hei kaikille.

Ei meitä taida enää montaa olla vauva mahassa vielä. :)

Taas oli vauvoja tullut viime lukukerrasta vaikka kuinka. Onnea kauheesti kaikille.

No ei se voi kaukana olla itelläkään. Tänään poksu 40+0. Jospa sitä maanantaina sitten pääsis siihen kalvojen puhkaisuun niin kuin sovittiin. Riippuu edelleen tilanteesta saleissa. Jotenki pari päivää on ollut kauheen hyvä olo. OK, iltasin painaa ja juilii alakertaan kauheesti, mutta kuitenkaan ei mitään ihmeempiä. Mut eipähän mulla aikaisemminkaan ole synnytys mitenkään ennakoinut. Maanantai olis hyvä päivä synnyttää ku lapsenvahtiasiat on kunnossa ja mies vapaalla. Viikonloppuna jos syntys niin saa tosissaan miettiä miten hoito järjestyy ja kuka pääsee. Ja mieskin töissä la ja su päivät. No eipä se auta stressata se menee miten menee. :)

Muut lapset senku jatkaa sairastelua, ja taas äsken yks antibiootti kuuri haettu. Jospa se nyt helpottas. Normaalisti kuureja ei tarvi edes joka vuosi kukaan lapsista niin nyt kaikilla kerralla. Joku korvabakteeri jyllää nyt meillä. Jospa muksut sais kuntoon enne kun vauvan kanssa pitää kotiutua.

tsempit meille kärvistelijöille ja vauvojen kanssa touhuaville. :)


Aapaliini ja mukelo 40+0
 
odottelen kiitos rohkaisevista sanoista =) hyväähän se appi vaan tarkottaa, mutta nuilla on vaan sellanen aika kova sävy puheessa, ettei just pahemmin uskalla ruveta uhmaamaan. Pitää kuitenki olla kiitollinen, kun heistä kumminkin on apua, jos tarvii.
Kyllähän se yksin jääminen pelottaa, kun ei oo sitä toista tarvittaessa siinä. Vauvan hoidon lisäksi pitäis saada ittensä ruokittua ja koiraa käytettyä ulkona ym, että jos tyttö vaatii koko ajan läsnäoloa, niin voi olla raskasta. Varsinki iltasin oon nyt ollu tosi väsyny ja ollu hyvä, kun on saanu annettua tytön joksikin aikaa miehen hoiviin, että saa laitettua ittensä ees yöpuulle + maidonkerääjät ja pullot valmiiksi. Sen huomaa, että väsyneenä tulee tosi turhautunu olo ja vauvahan sitte aistii sen eikä sitte varsinkaan anna hetken rauhaa. Mutta kai sitä pitää ajatella niitä yksinhuoltajaäitejä, joilla ei oo ketään.
Onhan se sitte kanssa olla illat yksin tai siis kahestaan. Tiedän että nuo kaikki sanoo, että lähtiä vaan vauvan kanssa kyläileen. Ei sekään oo mun mielestä kovin yksinkertasta, varsinkin kun saa pelätä tuon auton kanssa, että millon se lakoaa johonki tien poskeen. Ehkä kaikki on vaan tottumiskysymyksiä, kun ovat uusia tilanteita, niin vähemmästäki panikoi.
Tsempit sinne, kun tuo arki koittaa! Toivotaan, ettei todellisuus ole niin pelottavaa kuin miltä nyt tuntuu :)

Rintarepussa tyttö ei viihdy, ehkä se on vielä liian iso sille... Kantoliinaa en oo vielä kokeillu, tarvisin varmaan apua siinä, kun en usko, että tuo mahtuu siihen pussiin minkä saan aikaseks. Miehelle oon monta kertaa sanonu, että pitäis yhessä yrittää, mutta eipä tuo tunnu välittävän, kun ei oo sitä vieläkään tehty.
 
FG: harmi tuo kohtutulehdus! Miten se oireilee, nosti kuumeen ja alkoi särkeä? Onneksi olette jo päässeet takaisin kotiin:)
no mulla se alkoi niin tälläkin kertaa, että ensin lämpöä muutama tunti, sitten kuume reippaasti yli 38, olo hyvin outo ja voimaton. sitten alkaa kirkkaampi ja ERITTÄIN runsas vuoto, siteet samantien täyteen... jos oisin odottanut tällä kertaa yhtään kauemmin, vuoto alkaa haista mädälle... kipujakin oli jo kotiutuessa alunperin ja tulehdusarvot koholla, mutta lääkäri pisti silti kotiin ... tiedä sitten oisiko voitu paluu välttää jos oisin jäänyt silloin vielä yhdeksi yöksi sairaalaan..
jos ei tuossakaan vaiheessa oisi mennyt lääkäriin, alkaa vuodon sijasta molskadella ISOJA hyytymiä, pingispallon kokoisia vähintään. se on se viimeinen merkki, ja silloin on jo todellakin mentävä hoitoon!!!!

en halua pelotella tällä ketään, mun mielestä tästä vaan puhutaan neuvolassakin aivan liian vähän...

mulle sanottiin että mulla on vaan niin "laiska" kohtu, liekö se laskeumakin osasyynä laiskuuteen, että se ei jaksa supistella tarpeeksi, jotta vuoto poistuisi itsekseen. siksi tämä ehkä toistui. vaan eipä toistu enää kolmatta kertaa. kyllä mä uskon että mun raskaudet oli tässä :)

nyt jo on vointi hyvä, antibiootit puree, enkä enää tartte buranaa kipuihin. mitä äkimmin hakeutuu hoitoon, sen nopsammin toipuu :)
 
mutta arki on niin ihanaa.. ja tiivistä, että tännekään ei ehdi enempiä kirjoitella...

luottakaa omiin tuntoihinne, neuvojia on monia, mutta vauvalle vain yksi äiti <3 ja herkästi vaan soittelemaan neuvolasta apuja, jos tuntuu ihan mahdottomalta :)

meillä arki lähtenyt hienosti sujumaan, pikkuinen nukkuu taaperon kanssa yhtä aikaa päiväunensa, vauva 11-14 ja taapero 12-14 :) luksusta!!

kainaloon mahtuu kaikki neljä lasta kerralla, ainoa hektinen tilanne on uloslähdöt, aamutouhut sekä iltapalat. mutta muutoin menee rennosti. oon koittanut olla näkemättä pyykkikasoja ja tiskejä. teen niitä hiljakseen, ja makaan sohvalla vähintään tunnin noiden päiväunosten aikaan.

muistakaa syödä :) jos ei itse muista syödä, ei hermokaan kestä yhtä hyvin noita säätöjä mitä vauvan kanssa ilmaantuu :)

muihin juttuihin en lähde neuvoskelemaan, en yksinkertaisesti jaksa nyt kirjoittaa enempää, niin vetää tää sohva puoleensa :wave:
 
Onnea Hevosenkenkä ja Nellielli! Nellielli on kohta varmaan vauvajumpassa, kun me muut toivutaan pitkään :D

Tsemppiä Lily, Niipa, Juuri ja Melanie ja muut odottelijat! Jokohan Lumineiti on kertoilemassa kohtapuoliin kuulumisia käynnistyksestä? Ja onneksi sait hoitoa tulehdukseen, FG! Ikäviä tuollaiset jälkitaudit, ihan kuin ei olisi muuten kaikessa toipumisessa kestämistä!

Toivottavasti kukaan ei järkyttynyt synnytyskertomuksestani, jossa siis purin kiireellisen sektioni tuntoja. En sinänsä arvostele sektiota/alatiesynnytystä tai pidä niitä eri arvoissa. Tässä tilanteessa oli niin kova huoli vain omasta vauvasta ja sen voinnista, että syntymätavoilla ei ole väliä. Tosiasia oli kuitenkin, että joku olisi kuollut, jos ei mahaa olisi puukotettu nopeasti auki. Toimitus oli jopa niin nopea, että kyllä tässä on saanut päätään selvitellä ja itkeskellä kaikkea vielä jälkikäteen. Eivät ehtineet edes mahaa pestä, ja jouduin antibioottitiputukseenkin :(

Mutta sektiosta toipuminen on tapahtunut supernopeasti! Lauantaina olin vielä katetrissa ja kuljin hoitajan taluttamana vaippahousuisena kuin vanhus, ja nyt viikon päästä toimituksesta liikun kohtalaisen normaalisti, voin yskiä ja nauraa, ja tikitkin sain pois tiistaina :) Röllökin on pienentynyt päivä päivältä, joten toivoa on, että vielä joskus näen sektioarven röllön alta ilman että siitä tarvitsee ottaa ensin kuvaa.

Täällä pieni poika on ottanut ilmeisen karuja mahaoloja takaisin korkojen kanssa, ja imetys on lähtenyt erittäin hyvin käyntiin. Tänään kävi neuvolantäti kotikäynnillä, ja poika on nyt 3050 g, eli painoa on tullut tiistain punnituksesta melkein 100 g päivässä! :) Ei mikään ihme tuolla kakkaamisella, juomisella ja syömisellä. Tsempit imetyksen kanssa kärsiville, itselläkin oli alku aika kauheaa. Kun normioloissakin tissit ovat E-mallia, nyt ne turposivat maidon noustessa noin kolminkertaisiksi. Oikeasti sille koolle ei ole olemassa kuppikokoa, ne olivat kuin ylimääräiset raajat rintakehässä... :D Käytössä olivat kylmät kaalinlehdet, ilmakylvyt, liivittömyys, kuumat suihkut, geelipussit ja tiheä imetys. Tuskainen tila kesti noin neljä päivää, ja eilen alkoi helpottamaan. Tässä varmaan auttoi se päätös, että minusta tuli sitten äidinmaidonluovuttaja. Poika söi, ja pumppasin sen jälkeen n. 2 dl vielä pihalle, että helpotti taas hetkeksi. Normitilassa luovutan usein verta, ja nyt kun se hyväntekeväisyysharraste on jäissä, luovutan sitten maitoa sitä tarvitseville. Niin ja tietysti sekin bonus tässä on hyvän mielen ja olon lisäksi, että ehkä saan syödä sitten muutaman suklaakonvehdin jouluna, ilman että tarvitsee kantaa huonoa omatuntoa vielä entistenkin läskien päälle uusien kerryttämisestä :)

Se on muuten ensikertalaisen yllättänyt, että kuinka herkillä sitä on kaikesta uudesta ja ihanasta. Sairaalassa se itkeminen alkoi heti kun olin päässyt pahimmasta lääketokkurasta. Olen itkenyt sitä, kuinka ihana vauva meillä on, kuinka kauheita asioita olisi voinut tapahtua jos emme olisi päässeet nopeasti sairaalaan ja sitä, että kohta vauva on iso ja ei ole enää äidin pieni vauveli, vaan menee kouluun ja muuttaa kohta kotoa pois :D Niin ja raskausmahaa on ihan tolkuton ikävä, vaikka niitä jäätäviä liitoskipuja ja vaikeaa liikkumista ei niinkään. Se maha oli niin ihana, oli ihana tuntea vauvan liikkeet. Ihan kamalaa, kun en raskausaikana pillitellyt ollenkaan. Eipä siinä, sermin takaa kuulin, kun huonekaveri itki "Suurimman pudottajan" loppuhuipentumalle :D

Neuvolantäti antoi luvan lähteä vaunuilemaan tuohon ihanaan marraskuiseen ilmaan, joten pitää kokeilla vaunuja sitten ensimmäistä kertaa.

Nynaeve ja poika 1 vk
 
Poika syntyi 16.11.2012 klo 12:28. Painoa 3,2kg pituutta 47cm, päänympärys 33cm (viikkoja 39+4)

Ei ole aikaisemmin malttanut tulla tänne huutelemaan asiasta kun on pitänyt tuota pikkuista ihmetellä :)

Ja ONNEA kaikille muillekkin jotka on tässä viikon aikana nyytin kainaloon saanut! :)

Tosiaan viime torstaina klo 23 me sairaalaan mentiin kun oli niitä supistuksia 5minuutin välein. Ja kyllä sen huomasi milloin ne supistukset oli niitä OIKEITA eikä harjoitussuppareita. HUH HUH. :D Käyrissä pötköttelin jonkin aikaa ja sitten sain joskus neljän aikaan aamuyöstä kivunlievitystä et saan nukutuksi ja mieskin pääsi kotiin nukkumaan... Vaan empä kyllä saanut nukutuksi. Supistukset vain tiheni sekä koveni ja nukuin ehkä puoli tuntia jos edes sitäkään... Aamupala ei todellakaan maistunu. Siinä puoli kymmenen aikaan kätilö sitten totesi minun olevan jo 6cm auki, joten soittoa miehelle et tulehhan takaisin. :) Sain tipan kätteen, epiduraalin ja alakertakin puudutettiin kunnolla...
Synnytys meni hyvin. :) Ihan ensimmäiseksi kyllä lensi oksennus kun sain luvan ruveta ponnistamaan :'D Liekkö se ilokaasu sen pahan olon tehnyt vai mikä siinä oli.
45min minulla siinä ponnistaessa meni kuitenkin... Mutta vihdoin ja viimein oli sitten poika sylissä. :heart:
Mies ei odotti toisessa huoneessa sen aikaa. :) Kuulema alko tekeen pahaa sillä jo siinä välissä ku kalvot puhkaistiin ja sitten kun tuli aika ruveta ponnistamaan niin akka vaan oksentaa. :LOL: Ihmetteli vain et miten ei kuulunut mitään kun illalla oli joku synnyttämässä ja huuto oli aivan kamala... :D
Epiduraali veti multa oikean jalan ihan tunnottomaksi. Oli kiva yrittää känkkäillä vessaankin kun ei koko iltana tahtonu tuo jalka oikein pelittää... :D
Kyllähän tuonne alakertaan repeämiä tuli, mutta ei onneksi pahoja. :) Kyllähän tuo vieläkin meinaa vähän hellänä olla, mut eiköhän se siitä :) Oikea jalkaki vähän jumittaa...

Oli se aika epäuskoinen olo kun tuon siihen rinnalle sai! :D Muutenkin olin vähä pöhnissäni niistä kaikista lääkkeistä mitä ne minuun oli pumpanneet... :D Muistan, että useaan otteeseen sanoin synnytyksen aikana et "Minä haluan perkele jo nukkumaan!" :D Ja meinasin potkaista sitä kätilöä ku se sano, että ensin synnytetään sitten nukutaan. :LOL:

Tuo vauva ei kyllä tee muuta kuin nukkuu... ja tietenkin välillä herää syömään. :D Helppo tapaus siis. :heart: Ja SULOINEN :kiss:
 
Viimeksi muokattu:
SYNNYTYSKERTOMUS:

Ihan pikainen synnytyskertomus..

pe 16.11 12:30 vedet menee

23:00 synnärille inf kokeisiin ja samalla osastolle, 2cm auki, 2cm kanavaa jäljellä

la 17.11 supistelee päivän mittaan, melko kipeitä muttei millään tavalla säännällisesti. inf kokeet norm

su 18.11 00:00 pyydän kaurapussit kun supistukset kovenee

01:00 siirrytään saliin, kutsun miehen paikalle (joka nukkuu eikä saa viestiäni.. mutta herää kun soitan tunnin päästä että missä viipyy :D)

samalla saan antibiootit kun vedenmenosta kulunut 1,5vrk

heti alkaa säännölliset supistukset, kokeilen ilokaasua, ei minkäänlaista apua

alan tärisemään, kovat kivut, haluan epiduraalin ja saan sen, 3cm auki

vauva sydänäänet ei vaihtele tarpeeksi paljon, tärisen edelleen, kuume mitataan, lähes 40 astetta, saan antibioottia taas ja kuumelääkettä

klo 4:00 6cm auki ja lisää epiduraalia

klo 6:00 painontunnetta, 9,5cm auki, hieman reunaa jäljellä

7:00 10cm auki, pää korkealla, pyydetään seisomaan, pahat kivut, saan vähän lisää epiduraalia (ei olisi millään halunnut antaa, kätilö vaihtunut tässä välissä eikä tämä toinen yhtä mukava vaikka ammattitaitoa kyllä onneksi oli)

8:50 pyytää käymään vessassa, jos täys rakko haittaa pään laskeutumista. en millään haluaisi koska niin kovat kivut. vessassa 3 KOVAA supistusta, huudan täyttä kurkkua, kätilö yrittää saada mut pois vessasta, itse tarraan lavuaariin kiinni

8:54 tajua että pakko mennä pois vessasta jossain vaiheessa, pari askelta sänkyä kohti ja tulee taas KOVA supistus jolloin taas huudan ja yht äkkiä tunnen että pää on jalkojeni välissä! Aivan mahtava tunne koska kivut oli aivan hirveät ja tiedän että kohta tämä ohi! Kätilö heittää mutta sängyllä, ponnistan koko pään, toinen kätilö tulee pikaisesti paikalle ja toisella ponnistuksella kroppa (hartiat taas jäämässä jumiin mutta ponnistan niin paljon kun vaan jaksan ja luotan että kätilöt saa hartiat pois). Poika syntyi!!

Eli ponnistusvaihe 2min! Itse synnytys sitten 8h (avautuminen). Istukka hieman kireässä ja vaikea saada pois ja mahd jäi istukanosia kohtuun muttei ainakaan vielä aiheuttanut mitään tulehdusta tsm.

Poika siis 4230g 53cm py 38cm

TÄYDELLINEN!!

Kotiin 2vrk jälkeen vaikka paino pudonnut ja keltaisuutta tiedossa mutta hyvin poika voi kotona ja äiti on kovin kovin rakastunut ;)

Korvapuusti ja pikkuinen 5vrk
 
Onnea Charolina!
kiitos taas synnytyskertomuksista niitä on mukava lukea vaikka kaikki ei aina menisikään oppikirjojen mukaan niin ei niitä huonoja kokemuksia pidä jättää kertomatta. Kaikki kun ei ole vain ihanaa ja vaaleanpunaista kun synnytys kuitenkin on aika vaarallista loppujen lopuksi JOS jotain ongelmia tulee.

ON yöllä heräsin 3 kieppeillä supistukseen ja siitä eteenpäin niitä tuli muutamia erittäin epäsäännöllisesti pitkin päivää. Nyt illalla 18.00 jälkeen supistukset ovat kipeämpiä ja kipu tuntuu selän puolella tulevat 10-15min välein enimmäkseen 10min. Saasnähdä jatkuuko tällä tahdilla ja tuleeko lähtö tämän vuorokauden aikana vai hiipuvatko. Kaveri povas että tulis lähtö muutaman tunnin päästä kun tuossa FB:n kautta juteltiin ja hirveästi tuli viimehetken vinkkejä :D
Ehkä käyn vähän nukkumassa nyt kun se vielä onnistuu...

iia ja Anselmi 41+1
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Mies meni viimein viime yöks yläkertaan nukkumaan pidempiä yöunia ja me sitten tytsin kanssa heräiltiinki 2 tunnin välein ja edelleen!!! Nytki se tuolla ähisee, kun yritän tässä syödä äkkiä aamupalaa... ->
 
Morot täältä toiselta osastolta sitten!

Vuorokausi tuskissa synnyttämättömien osastolla kun synnytys käynnistyi yks yö yllättäen kuitenkin itsekseen ennen käynnistystä. Siellä loppui keinot ja pistettiin tilanteessa reilu 2cm auki saliin, jossa lopulta pysäytettiin synnytys kun mitään ei tapahtunut ja vauvalla huomattava sykkeen lasku.. vaikean väkisin lepäämisen yön jälkeen aamulla uudelleenkäynnistettiin synnytys minkä jälkeen kaikki meni suhteellisen sujuvasti ja kivuttomasti. Salissa oltiin reilu vuorokausi... Lopulta siis useiden kipulääkkeiden/piikkien/kylmäpakkausten sekä lopulta oksitosiinitipan, kahden epiduraalin, imukupin sekä epparin avulla meille syntyi käsi poskella napanuora kerran kaulan ympärillä 22.11.12 klo 17:46 9/9 pisteen terve pikku villi-mies puuboli komeasti rääkäisten ja valmiilla vahvoilla imuotteilla varustettuna :)

todennäköisesti kotiudutaan huomenna, mutta on tää ollu elämäni rankin viikko... taitaa ensi raskaudessa olla pelkopolille asiaa...

näin :) vauvan vointi parempi kuin äidin ja äidin tulehdusarvoista kiinni kotiutuminen ;)

Poika 40+5 22.11.12 klo 17:46 3440g 50,5cm py 34 cm

Terveisin Lumineiti ja Uubo-poika 2 vrk
 
Moro kaikille! Paljon onnea kaikille vauvautuneille ja pitkiä hermoja vielä odottaville.

Meille syntyi poika 16.11.2012 klo 03.53. Synnärille jouduin jo 15.11.12 kun lapsivettä alkoi tihkua. Synnytys käynnistyi itsestään puolivuorokautta myöhemmin. Synnytys oli nopea ja kivulias juuri vauhdista johtuen. onneksi tihkui vettä, kotoa en olisi kerennyt minnekään kun en olisi älynnyt lähteä ajoissa. Sain kivun lievitykseksi spinaalin ja olin siihen tosi tyytyväinen. Kätilö vaan ei meinannut saada hanskoja käteen kun meni hakemaan toista kätilöä avuksi vaikka sanoin että ota koppi nyt tämä tulee.

synnytyksen kesto I 3h57min
II 1min
III 7min

Poika 40+5 4260g 51cm pipo36,5cm

Charolina on oltu samassa sairaalassa ja samana päivänä synnytetty, milloin sinä pääsit kotiin? Me päästiin sunnuntaina 18.12.2012. Olisi mukava tietää kuka olet ja mistä päin kainuuta?

-marizella ja pikkuveli
 

Yhteistyössä