Marraskuun Mussukat 2014 *Marraskuussa* MEIDÄN KUU!

Neljättä odottava
Olipas Nyytillä pikainen synnytys!! Onnea kovasti!

Ja hipsutin88, tuo sun kirjotus vois olla aivan hyvin munkin kynästä!! Alusta loppuun asti... paitsi että oon sen verran jäljessä, että edelleen toivon että tää syntyis ennen laskettua päivää, mielellään vaikka tällä viikolla.Tai vaikka tänään. Kjäh. En tiiä mitkä fiilikset sitte ois, jos yli lasketun ajan menee...

Ennen sanoin aina että oon kyllä niin mielellään raskaana ja synnytän, mutta se vauva-aika on rankkaa! Eilen mies sanoi, että muistatko sen sun fraasin... nyt tää on ollu rankka raskaus, nii jospa se vauva-aika ois helppo! Toivotaan niin...

Mulla alkaa kohta hermot menee tohon mieheen ku se tahallaan soittelee töistäkin että "jokojoko?" Ja ite oikeesti niin kypsänä!! Aamulla töihin lähtiessä vitsillä heitti, että ilmota sit ku pitää tulla kesken töistä kotiin! Tai jos en ehi, nii ilmota kumpi tuli! Grrrr. Itellä ei enää huumori meinaa riittää... (ja tiietään kyllä että tyttöä tässä ootellaan..)

Rv 38+4
 
Tänään oli kokoarvioultra, vauva on n.3,1kg. Vauvan pää tuntui kuulemma kohdunsuulla. Sisätutkimus tehtiin, kohdunsuu on jo pehmeä ku se oli viikko sitten neuvolassa puoliksi pehmeä ja puoliksi kiinteä. Eiliset supistukset teki varmaan tehtävänsä siellä alhaalla, kun pari tuntia supisteli suht kovasti mutta ne sitten laantuivat. Vauva voisi jo syntyä pian, en kohta enää jaksa tätä oloa...

malendra 37+5
 
Onnea nyytti vauvelista!!

Täälä kans aletaan olemaan aika lopen kyllästyneitä tähän oloon!! Kävin eilen sit sielä vyöhyketerapiassa ja eipä sekään saanu mitään aikaseksi. Vähän supisteli illalla, mut niin mulla on tehny jo kauan aikaa. Alkaa ärsyttään!!! Nyt on tullu kuvioihin sukkapuikkokivut, lenkillä ei oikein pysty enää käymään ko sattuu niin paljon ja muutenki on koko lantion seutu kippee. Kai nuo on ihan hyviä oireita, mut vois jo syntyä!!!!! :)
Siinäpä se minun hartain toive just nyt.

kyllästynyt peikko 38+1
 
Neljättä odottava
Piti muuten kysyä, että onko kenelläkään teistä, joilla alkuraskaudessa alko rinnat kasvaa, niin pienentyny ne yhtään loppua kohti?

Mä oon ihmetelly et mihin ne mun muhkeaksi tulleet rinnat oikeen meni...!? Tuntuukin aivan tyhjiltä (alkuraskaudessa ne oli sellaset kiinteämmät) ja rintsikat näyttää tyhjemmiltä myös... Vai onko ne vaan jääny kakkoseksi tälle valtavalle vatsalle!? (Sf mitta oli viikko sitte huikeat 35! Ei oo aikaisemmilta näin isoa sf-mittaa ollu...)

...kaikki muut paikat sitte turvottaa mutta rinnat hävis. 8)
 
Neljättä odottava, mun yks tuttu jupisi äskettäin samaa muutama päivä ennen synnytystä .. Kyllähän ne toki täyttyi maidolla het synnytyksen jälkeen. Mutta kovin kyllä hänkin asiaa ihmetteli. :D

Täällä on tänään tullut tosi tiheään harkkasupistuksia, inhottavan tuntuista, kun tulee usein!
Ajattelin lähteä koiruuden kanssa kävelylle, katotaan pystyykö sitä liikkumaan vai aletaanko synnyttää.. ;) Tuskin ainakaan synnyttämään tänään lähdetään..

Paljon onnea Wc Ankalle ja Nyytille! :flower:

"MY" ja ViKa 37+2
 
Onnittelut vauvautuneille!

Mää olen nyt ilmeisesti ihan poikkeustapaus enkä ole yhtään kiirehtimässä vauvaa maailmaan (ok, toki tilanne saattaa olla hieman toinen kolmen viikon kuluttua...). Mulle iski kolmas flunssa nyt kuuden viikon aikana (ja jokainen kestänyt sen pari viikkoa, eli nippa nappa edellisestä päässy kun toinen tullut), joten siinä mielessäkin hyvä koittaa tervehtyä. Missä se vastustuskyky oikein luuraa...? Mun lonkkakivutkin on mystisesti hävinneet, joten olo on ihan suht inhimillinen. Mutta rehellisesti jos alan yhtään miettimään synnytystä, niin ihan oikeasti paniikki iskee. Se tuntuu tosi tyhmältä, sillä vaikka aiemmat synnytykset eivät ihan oppikirjan mukaan menneetkään, niin mitään erityisen dramaattista kokemusta takana ei ole... Nyt sitten tarkkailen jokaikistä julilimista peläten, onko kyseessä supistus ja sitten huokaisen aina helpoituksesta..

Ja voihan väsymys! Nukkuminen olisi ihanaa, yöllä se ei oikein onnistu ja päivisin en osaa nukkua. Meillä eskari-ikäinen tulee joka yö viereen nukkumaan ja nyt sitten mies on häädetty sohvalle nukkumaan, että ite mahtuisi kääntämään yöllä kylkeä (sen sata kertaa yössä). Vitsi mä oikein haaveilen siitä kun seuraavan kerran pääsee mahalleen! Aloin nyt varulle popsimaan rautaa, hemoglobiinista ei tosin ole hajuakaan, mutta ilmeisesti rautaa ei liikaa kuitenkaan voi syödä.

Josko sitä taas lähtis nokkaansa niistämään...

Hiirenhäntä ja eikka 37+6
 
Neljättä odottava, mulla sama tunne. Tissit oli aiemmin kireämmät, tosin silloin tällöin mulla tulee sellainen "maidonnousutunne", liekö joku haamuoire vai tarkoittaisko et nousee nyt kunnolla nopeammin. Oispa hyvä juttu se! Viimeksi meni 5 vrk, mikä oli tuskaa nälkäisen vauvan kanssa.

Viikkoja tasan 39 ja neuvolassa kävin. Kaikki ok, painoa oli aika paljon mutta niin oli kyllä turvotustakin. Yläpaine oli alle 110, joten siitä ei ainakaan tarvitse olla huolissaan... Kuten arvelinkin, vauva tuntui laskeutuneen mutta pää liikkui vielä vähän. Annoin palautetta siitä parin viikon takaisesta lääkärineuvolasta enkä kuulemma ollut ainoa. Sen sijaan ilmeisesti olin ainoa loppuraskauden käynnillä ollut, ja kuulemma sisätutkimus + kokoarvio olisi pitänyt tehdä! Th olis kyllä yrittänyt saada lähetteen ä-polille mutta eipä mulla varsinaisia huolia ole. Päivystykseen sit jos jotain akuuttia ilmenee. Muuta kuin synnytys siis, hehheh :D Yliaikakontrolli olis vasta 1.12. mut olishan se nyt kiva jos ens viikolla syntyis...
 
Kiitos onnitteluista :) Ja onnea Kanna, Wc-Ankka, Nyytti ja CandleLight! <3

Synnytysajankohdasta Olin etukäteen stressannut sitä että koska synnytys käynnistyy ja kuinka mies ehtii mukaan kun hänellä töistä 1h matka kotiin ja miten esikoisen hoitojärjestelyt. Meillä meni aika täydellisesti kun synnytys käynnisty vesien menolla klo 19.30 ja mies oli kotona ja saatiin esikoinen vietyä sitten mummolaan ja hyvin ehti siellä iltatoimet ennen nukkumaanmenoa.

Jännitin myös esikoisen suhtautumista, mutta hyvin on sujunut :) On tosi innoissaan pikkusiskosta ja halii ja kehuu vauvaa kauniiksi :heart: Vahtia täytyy silti jatkuvasti koska on pari kertaa mainannut itekseen nostaa vauvaa sitteristä syliin vaikka on kielletty ja on nopea liikkeissään joten sattua voi vaikka mitä jos ei vahdi. Nyt on vielä ollut helppoa kun mieskin on kotona isyyslomalla mutta uskonpa että niitä haasteita ehtii tulemaan kun oon yksin molempien kanssa. Esikoisella alkoi myös yökastelu hieman ennen vauvan syntymää ja ainakin jossain keskustelupalstalla oli siitä juttua että on yleistä kun pikkusisarus syntyy että esikoinen reagoi muutokseen kastelulla. Meillä siis poika neljä vuotias (kohta viis) ja ollut yökuiva jo vuoden ajan ja nyt kuukauden verran ollut kastelua melkein joka yö. Rasittavaa ja tosi surullistakin kun isolle pojalle pitänyt laittaa yöksi vaipat, mutta eiköhän se ohi mee..

Vauva on kiltti ja rauhallinen, nukkuu paljon ja ei turhia itkeskele. Rytmi on sopivasti niin että päivällä ja illalla saattaa olla riheään rinnalla mutta yön nukkuukin sitten parilla syötöllä :) Nyt ainakin vielä siis hyvin asiat, saa nähdä kuinka käy. Esikoinen aloitti parin viikon iässä olemaan itkuisempi. En ainakaan ihan vielä aloita d-vitamiinitippoja vaan tutkailen ensin miltä vauva vaikuttaa ilman niitä ja niistä mahdollisesti tulevia mahakipuja ja itkuja.

-Sonkku + tyttö "Pirpana" 12pvä
 
Onnea kaikille "jakautuneille" !

Täällä on tänään mittailtu verenpaineita, olivat eilen mammapolilla koholla. Itse olin jo eilen sitä mieltä että tutkimuksen jälkeen kipu nosti, mutta eihän kätilö sitä uskonut. Tänään arvot jälleen samaa kuin ennenkin, eli täysin normaalit! Mitäs minä olin mieltä... Mittaan nyt uhallakin niitä seuraavaanneuvolaan näytille, niin onpahan ainakin "todiste" kivusta. Paitsi että tuskin neuvola kovasti kyseenalaistaisikaan.

Löysin vauvalle tonttuhatun. Aah, niin onnellinen! Kyllähän jouluna hattu pitää olla!

MrsRock 36+2
 
Neljättä odottava
Sonkku, meillä edellisen lapsen syntymää ennen alko esikoinen kastelee öisin (ja myös päivisin). Oli silloin 4v. Ja edelleen satunnaisesti kastelee, vaikka kohta 3v edellisen syntymästä. Jossain vaiheessa vauvan syntymän jälkeen mukaan tuli myös tuhrinta, joka tietty osaltaan pahensi sitä ite kastelua. (Tuhrinta siis ummetuksesta ja ummetus mistälie... ja silloin ei pissapuolikaan toimi kunnolla...) Nyt jo vähän parempana, että kyllä se ohi ehkä menee, mutta vaatii sitkasta kärsivällisyyttä!! Tsemppiä!!
 
  • Tykkää
Reactions: Sonkku
Voi onnea vauvautuneille! <3 Jossain vaiheessa se on minullakin vuorossa. :)

Tänään oli kokoarvioultra ja meijän neiti on läski.. Tai ei oikeesti mutta muut arvot oli keskikäyrän alapuolella, mutta vatsan ympärys oli sitten keskikäyrän yläpuolella.. :( Osaako joku kertoa että onko se haitallinen vauvalle?
Minähän kärähdin siitä radista ja oon koittanu pitää ruokavalion terveellisenä ja tasaisena, mutta on sattunu lipsahduksia ja nyt on kauheen huono omatunto. :( Neuvolatäti laitto sitte lähetteen äippärille, enkä minä sitte tiiä että mitä siellä tehdään. Puhu että lantio ei oo ihan hirveen ahdas, aika normaali kuulemma, mutta silti mietti sektiota.. Oon lyhyt (147cm), meidän äiti on synnyttäny sektiolla, vauvalla on vyötärönympärys isohko. Tai emminä ees tiiä onko se niin iso.
Ärsyttää nuo ihmiset kun ei voi puhua selkeästi että tämmönen hölmö ensikertalainenki tajuais...

Mut tän hetken painoarvio neidistä ois 3256g +-475g

Ja ärsyttää meidän äitiki, soittelee 4 kertaa päivässä että joko ootte synnärillä ja jos en vastaa nii sitte se soittaa miehelle.. Voi jumalauta. Lisäksi on kokoajan nii kipeä olo (siis selkä ja häpyluu niin kipeät ettei ees sängystä ylös pääse) ja turhauttava kun joutuu odottelemaan ja olisin jo niin valmis saamaan sen pienen kirpun syliin... murr.
Tulipa kiukkunen kirjotus.

Idada&Pippuriina 37+3 <3
 
Neljättä odottava
Candle light, onnea pikkuisesta!

Mä tulin valittaa... En pysty nukkuu ku eilen illalla yhtäkkiä paukahti yks peräpukama niiiiiin kipeeks... yhyyyyy... se ainoa paikka joka oli pysyny kivuttomana tässä raskaudessa!! Ja pitää odotella huomiseen että pääsee ostaa apteekista rasvaa. :/ Panadolia koitin ottaa mut saa nähdä auttaako. Grrrrr!!!
 
Idada, kyllä tuntuu, että toiskertalaisillekin voisi lääkärit ja muut puhua selkeämmin eikä vain ajatella ääneen :D Mutta siis eikö se pää kuitenkin yleensä ole se hankalin ulospukattava, että jos se oli keskikäyrän alle... Vaikka eihän se kovin rohkaisevaa ole, jos sanotaan, että lantio "ei ole kovin ahdas", vaikka voihan se myös tarkoittaa, että "on melko tilava". Se on niin vaikeaa tuo positiivisten lauseiden muodostaminen joskus :) Mutta eikös ole hyvä, jos pääset vielä johonkin näytille! Ja vielä kuvittelisin, että ei ne yksittäiset lipsahdukset varmaan ole vauvaa kasvattaneet. Näin täytyy itsekin uskoa, kun mulla oli painoa tullut 1,5kg kahdessa viikossa, että ei oo kaikki menneet suoraan vauvaan... ;)
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! Jaksamista kaikille kivuista ym. vaivoista kärsiville!

Itse alan ihmetellä, kuinka paljon kipua ihminen voikaan kestää. Eilen kävin juttelemassa taysissa synnytyksen käynnistyksestä, mutta tilanne oli vielä liian epäkypsä (kaulaa 3cm jäljellä, mutta pehmeä). Kipuina tosiaan jatkuvaa selkä ja pakarakipua sekä nivuskivut. Liikkumaan pääsee vain mielen voimalla, kroppa olisi sanonut itsensä irti jo ajat sitten. Ja päänsärytkin alkoivat taas. Noh, lääkäri kirjoitti Panacod-reseptin ja sovittiin, että ensi viikolla käynnistetään jos ei sitä ennen ole itsekseen syntynyt. Eilen otin panacodia ja sain vain pään sekaisin, mutta kipuihin se ei auttanut. Todella kiva todeta, että kivut on niin kovat, että vahva särkylääkekään ei tee niille mitään.

Täällä siis maksimissaan viikko kärvistelyä jäljellä. Tiistaina asennetaan balonki ja keskiviikkona se kuulemma poistetaan ja käynnistellään loppuun salissa. Toivottavasti ei ole pitkä projekti edessä. Haluaisin tosiaa mielellään jo keskiviikkona sitten kotiin takaisin.

PikkuistaOdottava + toinen pikkuinen 38+5
 
idada meillä kanssa vauva miun diabeteksen takia oli isompi niin vartalon kuin päänkin ympäryksen suhteen. Varsinkin vartalon ympärys oli iso. En osaa sanoa onko siitä mitään haittaa vauvalle, mutta sokerihan sitä vartalon kokoa kasvattaa. Tuskinpa niistä yksittäisistä herkutteluista on haittaa ollut kuitenkaan.
Äitipolilla miulla ainakin katottiin sitä vauvan kokoa ja mietittiin milloin on hyvä synnyttää.

Piiu
 
Kiitos tsempeistä, on joo aika rasittavaa! Täytyy vaan tosiaan koittaa olla kärsivällinen ja luottaa siihen että ohi menee..

Jaksamista pikkuista odottava ja muut kivuista kärsivät! Loppu jo häämöttää mutta pitkältähän se aika tuntuu ku on kaikkia vaivoja.. Toivottavasti alkais pian marraskuisia putkahtelemaan oikein urakalla :)
 
Onnea kaikille jo vauvan saaneille! :heart:
Täällä vielä reilu viikko laskettuun aikaan ja odottavan aika todellakin on pitkä... Unirytmin olen ainakin saanut mammalomalla täysin sekaisin, päivisin väsyttää ja tulee otettua päiväunia ja illalla ei sitten uni tule millään. Kokoarviota eivät oikein osanneet neuvolassa antaa, mutta varmasti henkisesti helpompaa ajatella ettei sieltä ainakaan mitään jättiläistä ole tulossa :D Voimia kaikille kipuilijoille, onneksi itse olen vielä säästynyt närästystä suuremmilta kommervenkeilta.

Mites muuten muut, oletteko tehneet synnytystoivelistaa ja miten siihen on suhtauduttu sairaalassa?

http://tuliaisiahaikaralta.blogspot.com
 
Mulla on nyt ollu 16 tuntia jatkuvasti supistuksia 3-15min välein. Sen verran kipeitä että nukkuminen ei onnistu, panadol ei auta eikä juuri lämpötyynyt tai lämmin suihkukaan. Käytiin käyrillä pyörähtään mutta sillon supistukset oli melkein laimeimillaan eikä oikeen mitään tapahtunut tuolla alhaalla joten ehdottivat että voisin mennä takas kotiin. Ei ihan hirveesti naurata ens yö jos nää supistelut jatkuu tällä tavalla; muutama minuutti oikeen hyvä olo (voin tännekin kirjotella) ja sitten iskee hetkeksi tuska. :(

wbä 40+1
 
Onnea vauvan saaneille <3
tsemppiä wbä koitokseen!

(.) Hepatoosi pahentunut. Kutina kova, joten jää yö unet vähiin. Huomenna taas labrat ja lääkäri. Varmaan aloittavat insuliinin vielä loppumetreillä, koska paino vaan laskenut 2kg, kun ei voi syödä paljoa ettei sokerit nouse liikaa. Olo on voimaton ja huono labra arvojen takia. Painoa tullu täs raskauden aikana vaan 3.5kg eikä se kovin hyvä juttu. Ilmeisemmin ensi viikolla käynnistetään ettei tilanne pahenisi. Saapa nähdä mitä lääkäri sanoo huomenna.

Voimia myös teille kivuista kärsiville! Onneksi loppu häämöttää eikä montaa viikkoa enää :)

muumimamma-81 ja poks 37+0 täysaikaisia ollaan jee!
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea miinuska, nyytti ja wc-ankka sekä myös kaikille muille vauvautuneille :heart:
Olen todella huonosti tänne palstalle kirjoitellut mutta ihana lukea iloisia vauvautisia=) niin se vain hurahti 9kk ja alkuun kun jännättiin ekaa ultraa niin nyt ännätään synnytyksiä =)

Meillekkin syntyi tyttö 2.11 klo: 9:02 (rv 39+1) 3200g ja 49cm

Arki lähtenyt ihan kivasti rullaamaan ja isosisko 4v ja isoveli 2,5v ottaneet hyvin pikkusiskon mukaan perheeseen =) tosin tuo 2,5v välillä hieman raju huomionosoituksissaan =)

Tsemppiä odotukseen niille jotka vielä mahakkaina...kohta on kaikki vauvat tässä maailmassa =)
 
Huomenna on laskettu aika, eikä nyt näyttäisi vielä olevan meininkiä tulla ulos... Olo on ollut hyvä ja kävin vielä tänään raskausjoogassakin. Huomenna on seuraava neuvola-aika. Saa nähdä, onko vielä sen jälkeen, vai miten käy. Minusta tuo päiväys 14.11.14 olisi kyllä hyvä aika syntyä. :)

miraflor 39+6
 
  • Tykkää
Reactions: idada

Yhteistyössä