Meillä on tuttavan lapsi hoidossa (pph tyyliin) ja heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ilmeni ongelma

"vieras"
Eiköhän tota kannata nyt niiden vanhempien kanssa istua alas ja keskustella. Sanoa että koet tuon hoitomaksun liian pieneksi siihen nähden että joudut olemaan tavallaan varalla kun ei tiedä tuleeko hoitolapsi vai ei.

En mä suostuisi tuollaiseen, en mitenkään. Mutta mulle maksetaankin omassa työssäni viikon ympärivuorokautisesta varallaolosta noin 1300e + työtunnit toteutuneiden töiden mukaan. Ja silti olen sitä mieltä että se sitoo toisinaan vähän liikaa sen suhteen mihin voi mennä/ mitä voi perheen kanssa tehdä.
 
toisaalta
Jos kuitenkin olet perhevapaalla ja kotosalla, eikös tuo ole lisätienestiä kuitenkin? Etenkin jos teet sitä ns. "pimeesti"... Mutta mieti valmiiksi mihin olet suostuvainen ja sitten kirjaatte paperille asiat. Toki ei kovin julkisesti/virallisesti kannata asiasta huudella jos et veroja maksa tuloista...
 
ööh
:) Lyhyesti, niin ei mene siulta yöunet ;)

Kotihoidontuki - verotettu
100e niin pieni summa, ettei veroteta.
Varahoitoa ei ole, ei paree minun olla kipeänä.
Jos lapsemme ovat kipeänä, saavat hoitomuksun vanhemmat itse päättä tuovatko hoitoon vai ei.
Jos hoitolapsi on kipeänä, ei se ole meidän ongelma (rumasti sanottuna).
Tapaturmavakuutus on vanhempien piikkiin, omaisuudesta vastaamme me.
Siis eikös tällä logiikalla (hoitolapsen vanhemmat maksaneet verot kotihoidontuesta) voisi sitten ajatella niinkin, että kun mä saan palkkaa = verot kertaalleen maksettu, sillä rahalla voisin "pimeesti" teettää vaikka asuntoremppaa ihan laillisesti...? Jokainenhan maksaa OMISTA tuloistaan veroa...
 
"Jaana"
Ota asia reilusti puheeksi!

Sukulainen hoitaa mun lasta toistaiseksi. Tulee meille joka aamu (asuu lähellä). Ollaan sovittu niin, että hän saa joka kuukausi kotihoidontuen + 10,-/hoitopäivä ja saa päivittäin syödä meillä ihan vapaasti mitä kaapista löytää.

Maksoin hänelle kotihoidontuen kesälomallammekin, vaikka varsinaisia hoitopäiviä ei ollut yhtään.
 
Laskeskelin tuossa vähän...
14 toteutunutta hoitopäivää on 63,6% kuukauden mahdollisista hoitopvstä.
"Palkkaa" sain siis myös 63,6% sovitusta 400 eurosta.

Eli täysin ymmärrettävä laskukaava, mutta reiluudesta ei jälkeäkään. Jos pilkkua kerran halutaan viilata, viilaanpa minäkin:

"Hoitopäivien ollessa epäsäännöllisiä suoritetaan hoitomaksu päivämaksuna", eli:
37€/pv + kulukorvaus 5€/pv, tekee

37 * 14= 518€ ja kulukorvaus 70€.

Jatkossa sitten näin, ota tai jätä.
 
Mitä sillä koko asiaan littyen on merkitystä, maksanko veroja vai en? Siis miten se vaikuttaa siihen, ettei tuo ole järkeenkäypä summa...?

Sitäpaitsi 400 euroakin on niin vähän, ettei se verottajaa kiinnosta. Vuositulona 1200e. Ei veroteta. Voi vapaasti tarkistaa.
 
"vieras"
Jos olet perhevapaalla, niin saatko kelan etuuksia? Oletko kelaan ilmoitellut tulosi? Vanhempainvapaallahan kai saa tienata vain sunnuntaisin ilman että vaikuttaa tukiin.
 
"jep"
Mitä sillä koko asiaan littyen on merkitystä, maksanko veroja vai en? Siis miten se vaikuttaa siihen, ettei tuo ole järkeenkäypä summa...?

Sitäpaitsi 400 euroakin on niin vähän, ettei se verottajaa kiinnosta. Vuositulona 1200e. Ei veroteta. Voi vapaasti tarkistaa.
Tarkistapa Kelan sivuilta miten he suhtautuvat tienaamisen äitiyslomalla. Ei verottaja ole ainoa viranomainen jolle tulojaan tarvii ilmoitella.

Sitäpaitsi verottajalle ilmoitetaan kaikki tulot, ylitti ne sitten verotusrajan tai ei.
 
"vieras"
Mitä sillä koko asiaan littyen on merkitystä, maksanko veroja vai en? Siis miten se vaikuttaa siihen, ettei tuo ole järkeenkäypä summa...?

Sitäpaitsi 400 euroakin on niin vähän, ettei se verottajaa kiinnosta. Vuositulona 1200e. Ei veroteta. Voi vapaasti tarkistaa.
JOS saat kelan tukia, niin eikö ne lasketa tuon summan kanssa yhteen? Sitten saattaisikin jo verottajaa kiinnostaa.
 
"Joku"
pimeetähän se kaikki on mistä et itse maksa veroa. jos mun naapuri antas mulle palkkansa josta hän on maksanut verot, olis se mulle pimeetä tuloa ja laitontakin,kyllä.
ajatus on kaunis ja ihana, mutta valitettavasti se verottaja ei tykkää siitä silti. ja jos jotain "vakavaa" tapahtuisi, niin mitähän vakuutusyhtiöt tykkäisi.. miten pitkälti korvaisvat jos selviää että lapsi on hoidossa taloudessa jota ei ole tarkastettu virallisesti esim .lapsiturvalliseksi .
tohon liittyy niin hirveesti kaikkee riskiä, että ei kannata minusta olleskaan "ilman papereita" tuota tehdä.: /
Eikös vuodessa saa ottaa "lahja" rahaa vastaan ihan kunnon summan? Summaa en nyt muista, usemapia tuhansia euroja kuitenkin.

Ja jos meidän lasta hoitaa isovanhempi ja annan hänelle kodinhoidontuen verran rahaa + ruokaan kuluneet rahat, niin onko sekin pimeää työtä? Epäilen vahvasti.
 
hup
No eihän se nyt noin voi mennä! Perhe saa enemmän kotihoidontukea kuin mitä maksavat sinulle. Tuo 400 € on miestäni vähän 14 päivästäkin. Nyt juttelette asiat huolellla läpi ja laitatte kaiken paperille. Myös nuo sairastumisiin ym. liittyvät asiat. Ja miettikää myös, kannattaisiko oikeasti virallistaa homma.
 
Aika halvalla sä hoidat, olettaen että he saa kht:n itselleen... Vielä kun oot käytettävissä 24h niin todella huonon "sopimuksen" oot kyllä tehny : /

Eli sovi nuo maksujutut uudelleen, juuri noin niinku ajattelitkin. Vaipat käskisin ehdottomasti tuoda kotoa.
 
Ihmettelen...
Tässä vaan pohdiskelin sitä, miksi ylipäätään olette könttäsummaan lähteneet, jos vanhempien työrytmi on noinkin epäsäännöllinen -mikä on varmaan ollut tiedossa jo alun perinkin? Itse teen hyvinkin epäsäännöllistä työtä ja osin kotona. Neuvottelin hoitojärjestelyistä erään pph:n kanssa, mutta aika pian tuli selväksi, että homma ei luonnistu; Joko minä olisin mahdollisesti maksanut ns. tyhjästä, eli könttäsumman joka kuukausi, vaikka joinakin kuukausina lapsi olisi työni puolesta voinut olla kotonakin, vaikka joka päivänä. Ja taas toisaalta, jos olisimme sopineet hoitopäiviin sidotun korvauksen, niin pph joutuisi ikuiseen epävarmuuten omien tulojensa puolesta, koska kun paikka olisi lapselleni kerran varattu, ei pph voisi yhtäkkiä ja esim. vain kuukauden ajaksi ottaa hänen tilalleen toista. Ja tokihan myös pph:n pitää turvata elantonsa.

Niinpä päädyimme yksityiseen hoitajaan, jolle maksamme tehtyjen hoitotuntien perusteella, hiukan MML:n hoitotaksaa suuremmen korvauksen. Joskus saatamme jostain pitkästä (esim. vuorokauden) hoitojaksosta sopia jonkin könttäsumman. Samoin yötunnit ovat hiukan halvempia, kun lapsi nukkuu. Tämä on toiminut aivan loistavasti ja molempia osapuolia tyydyttävästi jo yli kaksi vuotta. Lapsi tykkää hoitajastaan ja tämä lapsesta. Minä saan KELAsta kotihoidontukea, joka vaihtelee epäsäännöllisten tulojeni mukaan. Joskus tuki kattaa hyvinkin hoitajalle maksetun palkan, joskus taas ei, ja silloin onkin todella tiukkaa, mutta tämä on järjestely, johon olemme kaikki kovin tyytyväisiä ja jossa pysymme. Nyt alkaa pikkukakkonenkin olla siinä iässä, että hoitajalla on kohta kaksin verroin hoidettavaa, ja silloin tietysti neuvottelemme (rehellisesti ja avoimesti) korvauksen uudelleen.
 
"Juu"
[QUOTE="Joku";21945437]Eikös vuodessa saa ottaa "lahja" rahaa vastaan ihan kunnon summan? Summaa en nyt muista, usemapia tuhansia euroja kuitenkin.

Ja jos meidän lasta hoitaa isovanhempi ja annan hänelle kodinhoidontuen verran rahaa + ruokaan kuluneet rahat, niin onko sekin pimeää työtä? Epäilen vahvasti.[/QUOTE]

Ei se ole lahja, jos sen saadakseen pitää tehdä töitä. Tietysti näin voi itselleen selittää jos ei pää muuten kestä veronkiertoa.

....vai saanko minäkin kerran kuussa työantajalta iloisena yllätyksenä lahjan tilille....
 
"vieras"
[QUOTE="Joku";21945437]Eikös vuodessa saa ottaa "lahja" rahaa vastaan ihan kunnon summan? Summaa en nyt muista, usemapia tuhansia euroja kuitenkin.

Ja jos meidän lasta hoitaa isovanhempi ja annan hänelle kodinhoidontuen verran rahaa + ruokaan kuluneet rahat, niin onko sekin pimeää työtä? Epäilen vahvasti.[/QUOTE]

Kysyppä kuule verottajalta asiasta, kyllä se katsotaan palkan maksamiseksi vaikka sen lahjaksi yrittäisit naamioida, ei ne nyt aivan sorsia sielläkään ole.
 
"Heh"
Uskokaa nyt hyvät, ihmiset, että Kela maksaa KOTIhoidontukea, ei KODINhoidontukea! Oi jospa maksaisikin jälkimmäistä, niin alkaisi tuo ainainen pyykkäys ja kuuraus hiukan maistuakin... :)
 
"vieras"
Meillä on lapset yksityisellä pph:lla, hoitopäivien määrä vaihtelee, mutta teimme sopimuksen sen mukaan, että hoitaja huomioi kuukausimaksussa sen, että lapset eivät ole joka arkipäivä hoidossa, mutta könttäsumma on joka kuukausi sama. Selkeintä näin.
 
[QUOTE="jep";21945394]Tarkistapa Kelan sivuilta miten he suhtautuvat tienaamisen äitiyslomalla. Ei verottaja ole ainoa viranomainen jolle tulojaan tarvii ilmoitella.

Sitäpaitsi verottajalle ilmoitetaan kaikki tulot, ylitti ne sitten verotusrajan tai ei.[/QUOTE]

Riivaako tämä asia sinua todella näin paljon!? :D Olen minimillä.
 
laskupäätä...
Mitä sillä koko asiaan littyen on merkitystä, maksanko veroja vai en? Siis miten se vaikuttaa siihen, ettei tuo ole järkeenkäypä summa...?

Sitäpaitsi 400 euroakin on niin vähän, ettei se verottajaa kiinnosta. Vuositulona 1200e. Ei veroteta. Voi vapaasti tarkistaa.
Milläs logiikalla tää on laskettu, että 400e/kk on vuositulona 1200e? 400x12=4800e, vähän on eroa...
 

Yhteistyössä