Menkat myöhässä melkein viikon, testi negatiivinen, e-pillerit käytössä.. apua?!

Hei!
Tilanne on se, että mun menkat on nyt lähes 6 päivää myöhässä ja käytän Zoely e-pillereitä. Näin ei ole mulla koskaan ennen käynyt. Mulla on todella runsaat ja aika kivuliaat menkat, jotka ei ole koskaan olleet myöhässä tai lähteneet pois (vaikka olen ex-anorektikko). Näin ei ole siis tapahtunut koskaan ennen..

Eipä tässä mitään, raskautta epäilen tietenkin. Tein kuitenkin testin, kun menkat oli 4 päivää myöhässä ja tuli vahva negatiivinen (YA raskaustesti). Onko teillä kokemusta tämmöisestä negativiisesta, joka olis muuttunut myöhemmin positiiviseksi?

Suunnitelmissa nyt tehdä uusi testi keskiviikkona, kun menkat 7 päivää myöhässä.. En keksi tähän mitään muuta selitystä, kun raskauden..
Lisäksi pähkäilen jatkaako e-pillereitä vai ei. Tällä hetkellä syön niitä edelleen, koska raskaus ei ole todellakaan varma asia.. Lopettaisin muuten tietenkin heti..

Apua..?
 
Niin ja haluisin vielä mainita, että kerrankin oikeasti olen viimeisen kahden kk aikana ottanut kaikki pillerit ajallaan ja kaikkea.. Joskus ollut nimittäin unohduksia tämän 3 vuoden e-pilleritaipaleen aikana ja aina menkat ajoissa..
 
Tyhjennysvuodon kesto on Zoely-tabletteja käyttävillä naisilla keskimäärin 3-4 päivää. Zoely-tablettien käyttäjille ei välttämättä myöskään tullut tyhjennysvuotoa, vaikka nainen ei ollut raskaana. Kliinisissä tutkimuksissa tyhjennysvuoto jäi tulematta kiertojen 1.–12. aikana 18–32 %:lla naisista. Näissä tapauksissa tyhjennysvuodon poisjäämiseen ei liittynyt lisääntynyt läpäisyvuodon/tiputtelun esiintyminen seuraavien kiertojen aikana. 4,6 %:lla naisista ei ollut tyhjennysvuotoa kolmen ensimmäisen käyttökierron aikana ja tyhjennysvuodon poisjäämisen esiintyvyys oli suuri tässä alaryhmässä myöhemmissä kierroissa, vaihdellen välillä 76-87 %. 28 %:lla naisista tyhjennysvuoto jäi tulematta ainakin kerran kiertojen 2, 3 ja 4 aikana ja tähän liittyi suurempi tyhjennysvuotojen poisjäämisen esiintyvyys myöhemmissä käyttökierroissa, vaihdellen välillä 51-62 %.

Jos tyhjennysvuoto jää tulematta ja Zoely-tabletit on otettu kohdassa Annostus ja antotapa annettujen ohjeiden mukaan, on epätodennäköistä, että nainen on raskaana. Raskaus pitää kuitenkin sulkea pois ennen Zoely-tablettien käytön jatkamista, jos Zoely-tabletteja ei ole otettu ohjeiden mukaisesti tai jos kaksi peräkkäistä tyhjennysvuotoa on jäänyt tulematta.
 
luvyah harmaana
Mulla käytössä kans Zoelyt, neljäs liuska menossa eikä yksiäkään menkkoja oo näkyny. Joskus toukokuulla ollu viimeks. Suht yleistä ilmeisesti, ja kaks testiä tehty kans, eilen viimeks ja puhtaita negoja ollu..
 
lähde?
Tyhjennysvuodon kesto on Zoely-tabletteja käyttävillä naisilla keskimäärin 3-4 päivää. Zoely-tablettien käyttäjille ei välttämättä myöskään tullut tyhjennysvuotoa, vaikka nainen ei ollut raskaana. Kliinisissä tutkimuksissa tyhjennysvuoto jäi tulematta kiertojen 1.–12. aikana 18–32 %:lla naisista. Näissä tapauksissa tyhjennysvuodon poisjäämiseen ei liittynyt lisääntynyt läpäisyvuodon/tiputtelun esiintyminen seuraavien kiertojen aikana. 4,6 %:lla naisista ei ollut tyhjennysvuotoa kolmen ensimmäisen käyttökierron aikana ja tyhjennysvuodon poisjäämisen esiintyvyys oli suuri tässä alaryhmässä myöhemmissä kierroissa, vaihdellen välillä 76-87 %. 28 %:lla naisista tyhjennysvuoto jäi tulematta ainakin kerran kiertojen 2, 3 ja 4 aikana ja tähän liittyi suurempi tyhjennysvuotojen poisjäämisen esiintyvyys myöhemmissä käyttökierroissa, vaihdellen välillä 51-62 %.

Jos tyhjennysvuoto jää tulematta ja Zoely-tabletit on otettu kohdassa Annostus ja antotapa annettujen ohjeiden mukaan, on epätodennäköistä, että nainen on raskaana. Raskaus pitää kuitenkin sulkea pois ennen Zoely-tablettien käytön jatkamista, jos Zoely-tabletteja ei ole otettu ohjeiden mukaisesti tai jos kaksi peräkkäistä tyhjennysvuotoa on jäänyt tulematta.
Kerro toki mistä teksti on kopioitu, vaikea uskoa että kyseessä olis ihan sun oma tutkimukses.
 
En tosiaan usko, että olis pillereiden takia jääneet menkat pois. Oon kuitenkin samoilla pillereillä ollu 8-9kk jo ja menkat ollu kautta aikojen aina ajallaan ja runsaat/runsahkot.
Huomenna teen seuraavan testin, kun menkat 7 päivää myöhässä.. Katsotaan mitä se sanoo.

"Raskausoireita" olis ainakin nämä:
- lämmönnousu n. puolisen astetta
- välillä tosi kuuma, välillä paleltaa
- hirveä väsymys
- ei menkkoja
- nälkä tosi usein ja nälkä on aina tosi kova ihan yhtäkkiä
- lievää pahoinvointia välillä
- rinnat välillä.. "kutisee"? :D
- vatsa ihan turvonnut
- ei tee mieli makeaa (oon yleensä hirveä sokerihiiri)

Voinhan mä toki kai kuvitella nää kaikki.. On se mieli sen verran vahva, mutta kattoo nyt :D
 
Viimeksi muokattu:
Testi näytti taas negaa. Soitin neuvolaan ja siellä neuvottiin, että uusi testi viikon päästä, jos ei menkkoja kuulu. Sanottiin mulle kans, että on ihan mahdollista, että oon raskaana, vaikka testit negaa näyttää, koska olisin niin alussa.
Sain myös neuvon jatkaa pillereitä, jottei kropan hormonitoiminta mene ihan sekaisin (joka niin tapahtuis jos nyt jättäisin kesken ja en oliskaan raskaana yms.).

Pitää siis taas odottaaaaa..... halkean :D
 
luvyah harmaana
Eikös niissä lippulapuissa ollu jotain et on yleistä et menkat jää tulematta, vähän niinku kierukan kans et alkuun saattaa tulla normi tyhjennykset ja sit ajanoloon jää kokonaan pois? Vai oonko ymmärtäny jossain kohtaa väärin, et olis yleistä joko että heti jää menkat pois tai sit vasta myöhemmin?...
 
^Osalla naisista voi jäädä kuukautiset kokonaan pois tai tulla tosi niukiksi. Mulla on ollu nää pillerit nyt tän vuoden alusta (ainakin) ja ihan normimenkat ollu tähän asti. Luonnostaan mulla on todella runsaat ja kivuliaat menkat ja näiden pillereiden myötä niistä tuli siedettävät näin kivun kannalta ja kestivät mulla noin 5-6 päivä 8-10 sijasta.

Tuon vuoksi mun on todella vaikeaa uskoa, että jäisivät mulla pois pillereiden takia ihan näin yhtäkkiä. Varsinkin, kun oon sairastanut vakavan anoreksia yläasteella, eikä menkat siltikään jääneet ikinä pois! Tää on mulle todella, todella omituista...

Mä oon käsittänyt asian niin, että suurimmalla osasta naisista tulee menkat ihan normisti Zoelyn kanssa, mutta on mahdollista (oli joku 30% en muista eli ei oo luotettava tämä minun olematon lähde :D), että jää välillä välistä tai kokonaan pois.

"Jos olet ottanut kaikki tabletit ohjeiden mukaisesti eikä sinulla ole ollut oksentelua tai voimakasta ripulia etkä ole käyttänyt muita lääkkeitä, on hyvin epätodennäköistä, että olisit raskaana. Jatka Zoely-tablettien ottamista normaalisti. Ks. myös kohta 3 "Jos oksennat tai sinulla on vaikea ripuli" tai kohta 2 "Muut lääkevalmisteet ja Zoely".
Jos et ole ottanut kaikkia tabletteja ohjeiden mukaisesti tai jos kahdet peräkkäiset kuukautiset jäävät tulematta, saatat olla raskaana. Ota välittömästi yhteyttä lääkäriin. Älä aloita uutta Zoely-läpipainoliuskaa ennen kuin lääkäri on varmistanut, ettet ole raskaana."
Näin Zoelyn käyttöohjeessa lukee.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt käynyt niin, että ison alkujärkytyksen jälkeen oon alkanut tottua ajatukseen mahdollisesta raskaudesta.. Näin on käyny mulle aikaisemminkin (vaikkei menkat ees jääneet välistä tai olleet myöhässä).. Eli en enää oikein tiedä mitä toivon. Plussaa kai? :D Ainakin silloin tietäisin, etten oo hullu ja kuvitellut kaikkea ja olisin onnellinen tulevaisuudesta.

Tämä tosiaan ensimmäinen kerta ikinä (ellei anoreksiakautta lasketa), kun menkat myöhässä.. Ja ihan ensimmäinen myöhästyminen, kun pillerit käytössä (mulla ollu varmaan 5 eri merkkiä vuosien varrella)

Tajusin myös, että mulla oli suht paha hmm.. ei tätä voi sanoa kauniisti ... ripuli kolmisen viikkoa sitten eli se olisi voinut vaikuttaa pillerin tehoon, mitä en silloin tajunnut... Hyvinkin mahdollista, ettei imeytynyt kunnolla.
 
luvyah harmaana
Ok, tuuthan päivittään mitä testi kertoo, jäin mielenkiinnolla odottaan :) ite oon lääkäriin menossa vaihtaan toisiin pillereihin kun olo on koko kesän ollu niin "tukkonen" ja turvonnu ku ei tuu tyhjennystä.. Ja hermot kireellä ku harva se päivä on maha kipee et menkat alkais mut mitään ei tuu :( muuten kai ihan hyvätkin pillerit, rupesin vaan hikoileen ihan hirveesti ku alotin noi ja karvat kasvaa ennätysvauhtia :D että semmosta.. Toivottavasti ap saat testiin sen vastauksen kun toivotkin tai ainakin selvyyden pian, onhan se tosi tympeetä olla epätietosuudessa kokoajan :/
 
Joo tuun päivittää sit, kun ehkä joskus jotain selviää :D kiitos tsempistä!

Joo no mä jotenkin oon ajatellut sen niin, että ymmärrän jos jollain jää pois pillereiden aloituksen alkupuolella.. mut ku oon ollu näillä jo niiiiin kauan.. :D ja niiiiin säännölliset on noi menkat ollu.

Se epätietoisuus on se pahin.
Kyllä tämä tästä! Toivotaan parasta :)
 
Laitampas itsekin tänne...Olen vuoden syönyt mini-pill merkkisiä minipillereitä. Kuukautiset ovat olleet säännölliset,runsaat ja kivuliaat. Tuossa kaksi kuukautta sitten iski mahatauti ja pillerin yökkäsin pihalle tunti sen ottamisen jälkeen. Oli liuskan viimeinen enkä sitten siihen hätään uutta löytänyt. Käytössä ollut myös hipeksal neljän kk ajan virtsiksen estoon. Nyt on kahdet kuukautiset jääneet välistä, viluttaa, pissattaa vähän väliä ja ei siis virtsistä ole, lämmöt koholla, päätä särkee ja menkkakipujen tapaista mutta paljon lievempää kipuilua, rinnat arat ja nännipihaan tullut sellaisia nystyröitä, mieliala heittelee, kuvottaa, etenkin autossa ja heti herätessä. Näitä oireita ollut nyt sellaiset kaksi viikkoa. Testin tein tuossa kolme päivää sitten ja negaa näytti. Nyt tosiaa kp 61/28. Mietin että onko kuitenkin mahdollisuus olla raskaana vai onko vain pillereiden aiheuttamaa hormooniheittelyä? Äidilläni on meidän kaikkien kolmen kohdalla ollut niin että todella myöhään vasta testeissä näkynyt. Tämän hetkinen tilanne ei ole otollisin lapsen hankkimiselle, mutta ei se maailmanloppukaan olisi.
 
Mulla alkoi eilen tulla sellaisia menkkamaisia kouristuksia ja tuntemuksia.. mutta ei menkkoja. Mitäköhän tässä pitäis ajatella. Lisäksi alkoi keskiviikkona ällöttää hajut, erityisesti makea ja etikka ja soija..

Lisäys:
Tänään on ollu iiiiiiiihan vähän ruskeaa vuotoa pyyhittäessä ja pari pilkkua alushouissa. hmm.. Oon henkisesti niin sekaisin, kun ei tiedä mitä ajatella..
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ens tiistaina aika labraan,että toivottavasti sieltä jotain selvyyttä sais. Mulla ollu jo pitempää näitä menkkamaisia kouristuksia ja kipuiluja mutta ei ne sieltä oo vielä ainakaa tullu... Kyllähän tää vähän hajottaa. Jos en oo raskaana ja menkkoja ei kuulu nii kyllä se vähän pistää miettimää.
 
Tsemppiä sulle paniikkinappula! Toivottavasti tosiaan saat selvyyden asiaan ja mieleisesi tuloksen sieltä labrasta :)

Itsellä nyt näytti testi taas negaa.. Alkaa tulla uskonpuute universumiin ja omaan itseensä. Pari päivää sitten naamaan tuli finnejä sokerittomasta ruokavaliosta huolimatta (mulla yleensä se syy miksi finnejä tulee) leukaan...
Menkat edelleen myöhässä eli nyt se tekee 11 päivää eli kp 39 menossa..

Ensi keskiviikkona uusin taas testin (alan olla todella epäuskoinen) ja jos negaa näyttää niin torstaiksi gynelle tutkimuksiin, koska tää ei oo normaalia mulle yhtään.. Jos hän osais vähän valaista mulle asiaa niin ois mahtavaa.

PS.
Vatsa turvonnut kuin ilmapallo edelleen. Hävettää oikeen.. :D Joudun käyttämään löysiä paitoja, ettei ihmiset ala kyselee, kun kieltäydyn viinistä ja maha puskee paidasta ulos.. Oon oikeasti yleensä hoikka nainen -myös vatsasta..
 
luvyah harmaana
Kyllä toi omituiselta kuulostaa.. Valeraskaus? ;) Ei sulla oo sit mitään stressiä ollu tms joka vois vaikuttaa jotenkin? Jännäks menee.. Oliko se niin et syöt kuitenkin vielä niitä pillereitä vai mikä se ohjeistus oli neuvolasta? Toivottavasti plussaat (jos sitä toivot) tai menkat alkais ihan lähipäivänä :)
 
luvyah harmaana, tää on todella todella omituista kyllä.. :D Mä vaan haluaisin, että menis jo jompaankumpaan suuntaan, koska en kestä elää enää epätietoisuudessa! Tänään huomasin, että mun lantiolla olevien jo ihonväristen ja vaaleiden raskausarpien seassa on pieniä punaisia sellaisia.. En mä kuitenkaan ole lihonut (avomieskin totesi, että en ole leventynyt sivuttaissuunnassa ollenkaan, vaikka maha on kuin rantapallo).

Syön vielä mun pillereitä, kun neuvolassa sanottiin, että parempi vain jatkaa, jottei kroppa mene aivan sekaisin, jos en ikinä plussaakaan. Ens ke tai to teen seuraavan raskaustestin toivoen nyt kyllä jo plussaa, koska selittäisi niiiiin paljon.. Tai ehkä mä vaan oon hullu? D:

Stressiä elämässä on kyllä, muttei nyt mitenkään eritavalla kuin ennenkään. Menkat oli todella säännölliset ja normaalit jopa viime kevään yo-kirjoitusten aikaan! Ikinä ei oo stressistä kärsinyt tää mun kierto...
Tokihan oon stressannut tästäkin, mutta aina ennen on ollut niin, että negatiivisen testin jälkeen menkat on alkaneet heti.. Ja tässähän meni neljä päivää ennen ku ees huomasin, että olivat myöhässä. Selviäis jo..

ps. Välillä hävettää ja tuntuu, että oon vaan hullu.. Mut ikinä ei maha kyl oo ollu tommonen ja menkat myöhässä, että .. omituista.
 
Kävin tänään gynellä ja maksoin itseni kipeäksi. En ole raskaana ja mulla on joku emätintulehdus eli kolme eri lääkekuuria nyt päällä. Pillerit ilmeisesti nieli mun menkat, koska mitään ei kuulemma ole kohdussa, minkä pitäisi sieltä poistua.

Hullua ajatella, että tämä voi tapahtua mulle, jonka menkat ei ikinä oo suostunu häviämään minnekään. Tajuton turvotukseni voi johtua tulehduksesta..

Harkitsen vahvasti e-pillereiden poisjättämistä. Tuntuu, ettei mun kropalle yhtään sovi hormoniehkäisy, enkä millään jaksais tätä enää.. Viimeisen kolmen vuoden aikana mulla on ollu varmaan 5-6 eri merkkiä.. Eikä mikään sovi. Oon vaan kärvistellyt eteenpäin ja välissä on ollut vestibuliittia ja kroonista hiivaa..

Elikkäs näin kävi mulle :)
Tsemppiä muille, jotka täällä ovat kirjoitelleet ja kiitän hirveästi kaikesta tuesta mitä olen täällä saanut. Se oli tarpeen.

Kiitos <3
 
luvyah harmaana
Harmi ettet saanu toivomaas vastausta :( mutta, lopun viimen oli erittäin hyvä et kävit gynellä ja selvis mikä vika ja sait lääkekuurin tulehdukseen, hoituupi sit nopeemmin alta pois;) ja jospa vaikka pillerit jättäisit pois ihan tarkotuksella tässä lähiaikoina, plussaonnea jos sellanen toiveissa/suunnitelmissa :) suotta niitä enempää sit kokeilla jos mitkään ei sovi, lääkäriin vaan neuvotteleen mikä jatko :) tsemppiä tulevaan :)
 
"Eve"
Heippa, mäkin mielipiteitä kaipailisin teiltä? Mulla siis 2v käytössä Minipill-minipillerit, niiden aikana vuoto aina ollut suht runsasta ja menkat kivuliaat, ei tiputteluvuotoja. Kierto nyt kp 29/26-28. Eilen iltapäivästä alkoi lievä verinen vuoto ja sen verran tuhri, että siteen kuitenkin laitoin nukkumaanmennessä, mutta aamulla siihen ei ollut tullut juuri mitään kuitenkaan... Vuoto tuntu loppuvan siis seinään, tänään ei mitään merkkejä menkoista.

Mietiskelin, että oliko valemenkat, tiputtelua vai olisko testin paikka? Kovasti kuumottelisi tehdä testi, mutta toisaalta tuntuu turhalta (elätellä toiveita) vielä tässä vaiheessa. Edellisessä raskaudessa (km11/12) luulin jo menkkojen alkaanen, mutta loppui samanlailla pian niinkuin nyt... Mieltä painaa, ajatuksia?! :)
 

Yhteistyössä