Miehet jotka eivät osallistu kotitöihin?

  • Viestiketjun aloittaja sovinisti?
  • Ensimmäinen viesti
sovinisti?
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?
Polttopuiden tekoon?
Lumitöihin?
Raskampiin pihatöihin?
Kodin remontit?
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
 
Peyote
Autoa ei huolleta joka päivä
Minä ainakin tekisin mielellään polttopuita
Suurin osa naisista tekee lumitöitä, usein jopa nainen tekee ne yksin
Miksi 40 kiloisen pitäisi osallistua raskaimpiin pihatöihin?
Edelleen, 40 kiloinen tekee juuri sen, mitä pystyy, mutta ei nostele painavia.
Putket eivät ole päivittäin jäässä, mutta ruoka täytyy tehdä päivittäin ja pyykki pestä
 
Blue
Vien autoa huoltoon, minä hoidan katsastukset. Mies hoitaa auton pienet huollot.
Yhdessä tehdään ja laitetaan polttopuut, pidetään talkoot siis.
Minä teen lumityöt, teen töitä kotona.
Talkoilla tehdään pihatyöt jos jotain muokkaamista on.
Minä tein viime kesänä kodin remontoinnit, miehellä ei ollut lomaa.
Minä soittelen huoltomiehet paikalle kun kotona teen töitä.

:)
 
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?
Polttopuiden tekoon?
Lumitöihin?
Raskampiin pihatöihin?
Kodin remontit?
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
Kyllä osallistun ja osaan soittaa putkimiehenkin. Mies tekee kanssa kotitöitä. Että ei valita jotta joutuu yksin tekemään.
 
"vieras"
Auton huolto; en, mutta ei mieskään sitä osaa huoltaa.
Polttopuut: saadaan ne valmiina klapeina, se hakee vajasta, joka nyt sattuu paikalla olemaan kun puut sisältä loppuu.
Lumityöt; teen useammin kuin mies.
Raskaammat pihatyöt: eipä ole ollut... mutta minä sinne kuopat kaivoin ja pensaat istutin.
Kodin remontit: mies tuli katsomaan lopputulosta, kun olin maalannut koko saakelin talon sisäpuolen.
Se soittaa putkimiehelle tms. joka ensimmäisenä vian huomaa.

Kyllä, olet sovinisti, tai vaan äärimmäisen vanhoillisen naisten kanssa ollut tekemisissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin? *Ei mieskään, viedään huoltoon, paitsi, että viime viikonloppuna vaihdoin itse ja yksin etuvalaisimeen polttimon tuolla yhdellä pysähdyspaikalla, kun ei meinannut eteen nähdä.
Polttopuiden tekoon? *Kyllä, tehdään melkolailla puoliksi. Tosin kesäisin, talvella ei tarvii kuin kantaa puut sisään.
Lumitöihin? *Juu, mutta nyt viikolla tein vain puolipihaa, olen rv 18+ ja alkoi kipeästi supistelemaan.
Raskampiin pihatöihin? Mitä nää on? *Viime syksynä perustin kivikkopuutarhan, kaivoin siihen viereen paikan muovialtaalle ja istutin pensaita ja puita, sillä aikaa kun mies nukkui yövuoron jäljiltä. Mies tekee samoja puuhia, muttei nauti niistä, joten..
Kodin remontit? *Yhdessä tätä remonttirumbaa pyöritetään, mä olen pidempihermoinen tapetoinnissa, mies hoitaa maalaukset
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä? *Se hoitaa kumpi on kotona, mä hoidin nyt remonttiin neuvottelut sähkärifirman kanssa, koska mulla oli parempi visio asiata kuin miehellä.
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
*Mitä valittamista arjen elämisessä on? Meillä mun mielestä menee aika puoliksi. Paitsi reissutyö- ja yötyöputket, kun mun vastuulla on kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
jjljkljljlj
Autoa ei huolleta joka päivä
Minä ainakin tekisin mielellään polttopuita
Suurin osa naisista tekee lumitöitä, usein jopa nainen tekee ne yksin
Miksi 40 kiloisen pitäisi osallistua raskaimpiin pihatöihin?
Edelleen, 40 kiloinen tekee juuri sen, mitä pystyy, mutta ei nostele painavia.
Putket eivät ole päivittäin jäässä, mutta ruoka täytyy tehdä päivittäin ja pyykki pestä


Ei niin samoin kun ei pestä lattioitakaan ;)
Ja monet naiset eivät tee lumitöitä kun on niin raskasta, onneksi oma vaimo tekee.
Kuinkahan moni täältäkin painaa tuon 40 :)
Tuli mieleen tämä aihe kun työkaverini kertoili kun vaimonsa oli alkanut natkuttaa kotitöiden tekemättä jättämisestä, Työkaveri oli juuri ennen tätä ollut tekemässä polttopuita 2 viikkoa metsässä.
 
"Eräs"
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?
Polttopuiden tekoon?
Lumitöihin?
Raskampiin pihatöihin?
Kodin remontit?
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
Oleellista on työn määrä tunneissa mitattuna. Töiden raskaus voidaan ottaa huomioon sopivassa määrin. Meillä mies, joka ei tee juurikaan kotitöitä, kehtaa joskus kysyä auton renkaiden vaihdosta, että etkö sinä voisi tehdä tätä vuorostasi. Vastaan, että se on ihan ok, mikäli jatkossa jaetaan myös kotityöt. Sopiiko alkajaisiksi 2-3 h päivässä...

Mies ei valita, koska hänellä ei ole valittamista. Hän tietää, että on vähintäänkin kohtuullista, että hän tekee EDES nuo yllä luetellut asiat.
 
jljj
Mitä valittamista arjen elämisessä on? Meillä mun mielestä menee aika puoliksi. Paitsi reissutyö- ja yötyöputket, kun mun vastuulla on kaikki.


Aika usein juuri täällä saa lukea niitä valituksia kun mies ei tee kun 30% kotitöistä, samalla ignoorataan kaikki ns miesten työt.. Itse en pidä tuosta termistä törmännyt siihen vaan täälläkin useasti..
 
Peyote
Ei niin samoin kun ei pestä lattioitakaan ;)
Ja monet naiset eivät tee lumitöitä kun on niin raskasta, onneksi oma vaimo tekee.
Kuinkahan moni täältäkin painaa tuon 40 :)
Tuli mieleen tämä aihe kun työkaverini kertoili kun vaimonsa oli alkanut natkuttaa kotitöiden tekemättä jättämisestä, Työkaveri oli juuri ennen tätä ollut tekemässä polttopuita 2 viikkoa metsässä.
Metsässä kaksi viikkoa? Ei kuulosta yhtään käytännölliseltä. Mä ainakin painan sen 40 ja lisäksi mulla ei ole terve selkä eikä terveet olkapäät.
 
"Kyllästynyt"
Mies ei itsekkään tiedä autoista yhtikäs mitään. Jos esim. Putki hajoaa, se olen minä joka saa soittaa putkimiehelle. Pihatöitä meidän talossa ei ole kun asutaan kerrostalossa..
 
meillä
Minä en naputa koskaan miehelle kotitöistä, vaikka tekee niitä vähemmän kuin minä. En haluaisi että minuakaan käskytetään. Rento meininki, mutta vähän sotkuinen koti, se sopii minulle. Se minua kyllä ärsyttää, kun minä joudun tekemään kaikki kodin remontit. Nytkin pitäisi eteinen maalata ja pistää yhteen huoneeseen uudet lattialistat. Kunpa vaan saisin aikaiseksi...
 
Taisit unohtaa, että kaikki eivät asu omakotitalossa? Nykyautoja harva pystyy huoltamaan itse, eikä kaikilla, varsinkaan kaupungissa asuvilla, edes ole autoa. Ei meidän taloudessa ole tehtävänä juuri mitään luettelemistasi hommista, joten ei ole mitään järkeä ajatella, että miehelle kuuluu "miesten hommat" (joita ei ole) ja naiselle "naisten työt" (joita on).

Mielestäni on reilua jakaa olemassaolevat työt suunnilleen puoliksi (tai elämäntilanteen mukaan, esim. jos toinen ei käy töissä niin tekee enemmän kotihommia kuin työssäkäyvä). Jakoa on järkevää tehdä sen mukaan, mitä kumpikin osaa ja mistä tykkää, ei sukupuolen perusteella. Täytyy myös ottaa huomioon, kuinka usein hommia tarvitsee tehdä ja paljonko niihin menee aikaa. Esim. siivous kerran viikossa vs. auton vieminen huoltoon kerran vuodessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja moekoe
halipupu harmaana
Auton huoltoihin? Ei ole autoa, ei tarvitse huoltaa!

Polttopuiden tekoon? Mökillä teen polttopuita, kaupungissa ei tarviste.

Lumitöihin? MInä teen limutyöt lasten kanssa, mies auraa sen minkä pyörälleen tarttee.

Raskampiin pihatöihin? Haravoin, kaivan kuopat, leikkaan nurmikon jne...

Kodin remontit? No ne mies saa hoitaa tai ammattilainen, ei kannata tehdä kun ei osaa.

Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä? Minä hoidan kriisit, mies lamaantuu. Itse kiitän miestä, jos hän on illan aikana saanut koneellisen pyykkiä pestyä ja laittanut kuivumaan. Itse en saa kiitosta oikeastaan mistään.
 
??
Ei meillä ole ap:n mainitsemia "miesten töitä". Jos huoltomiestä tarvitaan, minä laitan netin kautta huoltopyynnön. Mies on aina hoitanut osansa kodista siinä missä minäkin. Se kumpi ehtii, tekee.
 
meillä
Kodin remontit? No ne mies saa hoitaa tai ammattilainen, ei kannata tehdä kun ei osaa.
Oletko koskaan kokeillut? Meinaan että remontoiminen ja nikkarointi ovat semmoisia hommia, että ne oppii tekemällä ja mitä enemmän tekee, sitä kätevämmäksi tulee. Voi olla että se on vain hyvä asia, että mieheni ei tapetoi, maalaa tai laita listoja, jälki ei ehkä olisi niin hyvää kuin minulla...
 
"hemuli"
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin?
Polttopuiden tekoon?
Lumitöihin?
Raskampiin pihatöihin?
Kodin remontit?
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
hitto mä oon aina inhonnut tota ajattelutapaa, mietippä oikeesti kuinka monta paria asuu kerros/rivitaloissa? ja kuka huoltaa nykyään autonsa itte? eihän sille miehelle sit jää mitään hommaa jos ei maalla asu.

ja kuule jos asuttais maalla ni kyllä mä tekisin ne polttopuut mielihyvin(oon osannu sen homman jo 8vuotiaana), mitä on raskaat pihatyöt? mä osaan ajaa traktoria(jota maalla asuttaessa käyttisin niihin lumitöihin), osaan käyttää raivaussahaa ja moottorisahaa, mies ei oo noihin laitteisiin ikinä elämässään koskenut.
eikä se niin raskasta ole, minäkin olin aikoinani sellanen 45kg ku tein maataloushommia :D

ja tavatessani miehen mä olin tehnyt atuhommiakin enempi ku mies(kato ku kaupungilais poika käyttää niitä autohuoltamoita, eikä varmasti ole ainoa sellainen mies).

niin että hmmm mikäs sun pointti oli? että akka hoitaa kakarat ja kodin ja ukko käy 8-16töissä eikä sen tartte tehä mitään? :kieh: :D älä naurata
 
pointti
[QUOTE="hemuli";27862548]hitto mä oon aina inhonnut tota ajattelutapaa, mietippä oikeesti kuinka monta paria asuu kerros/rivitaloissa? ja kuka huoltaa nykyään autonsa itte? eihän sille miehelle sit jää mitään hommaa jos ei maalla asu.

ja kuule jos asuttais maalla ni kyllä mä tekisin ne polttopuut mielihyvin(oon osannu sen homman jo 8vuotiaana), mitä on raskaat pihatyöt? mä osaan ajaa traktoria(jota maalla asuttaessa käyttisin niihin lumitöihin), osaan käyttää raivaussahaa ja moottorisahaa, mies ei oo noihin laitteisiin ikinä elämässään koskenut.
eikä se niin raskasta ole, minäkin olin aikoinani sellanen 45kg ku tein maataloushommia :D

ja tavatessani miehen mä olin tehnyt atuhommiakin enempi ku mies(kato ku kaupungilais poika käyttää niitä autohuoltamoita, eikä varmasti ole ainoa sellainen mies).

niin että hmmm mikäs sun pointti oli? että akka hoitaa kakarat ja kodin ja ukko käy 8-16töissä eikä sen tartte tehä mitään? :kieh: :D älä naurata[/QUOTE]



että joidenkin ihmisten kannattaa avata silmät :) Tosi monessa suhteessa tuntuu ettei se vaimo arvosta niitä hommia yhtään joita ei itse hoida.. Onneksi oma vaimoni on eri maata.
Sama asia kyllä vaivaa vastaavasti miehiä, ei ymmärretä kuinka raskaita ne kotityöt ovat.
 
"vieras"
No faktahan on se, että nykyperheissä näitten naisille laskettujen kotitöiden määrä on huomattavasti suurempi kun taas nämä ns. miesten työt. En ymmärrä miten esim. soitto putkimiehille eroaa soitosta neuvolaan? Siksi jos taakkaa halutaan tasata täytyisi miesten auttaa naisia. Tämä on toki yleistys ja ymmärrän että osalla on tilanne erilainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin? Mies huoltaa autot, se niillä ajaakin.
Polttopuiden tekoon? Ei tarvitse.
Lumitöihin?Minä teen useimmin kun mies.
Raskampiin pihatöihin?Useimmiten teen yksin, raskaana ollessani olen aina auttanut.
Kodin remontit?Teen yksin, tai olen apuna.
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä?Minä.
Valittaako miehenne kun joutuu yksin hoitamaan asiat, samoin kun monet teistä haukkuvat miehiään patalaiskoiksi kun he eivät hoida puolia kotitöistä?
Ei valita, enkä hauku miestäni patalaiskaksi vaikka teen kaikki kotityöt ja nuo ylläolevat päälle.
 
Kertokaas naiset osallistutteko itse?
Auton huoltoihin? Jep
Polttopuiden tekoon? Jep ja kannankin ne
Lumitöihin? Taalla kylla, miehen luona on ostotyovoim
Raskampiin pihatöihin? Totta kai
Kodin remontit? Tietenkin
Kuka hoitaa perheenne kriisit, esim soittelee putkimiehet jos putket ovat vaikkapa jäässä? Mina.

Oliko viela jotain?
Mies tekee muita kotihommia samalla periaatteella: se, joka huomaa, osaa ja ehtii tekee.
 

Yhteistyössä