Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
lucifer
[QUOTE="huoh";28500283]Jos täällä joku mies olisi avannut ketjun, ja kertonut että nainen oli käynyt metsällä kuusivuotiaan lapsen kanssa, ampunut hirven tai vaikka ketun lapsen nähden ja näyttänyt suolistamisen, niin mitäpä luulette, minkälaisen toisenlaisen vastausryöpyn ap olisi saanut. Palstanaakat vauhdissa. Aihe kuin aihe, aina löytyy syypää. ;)[/QUOTE]Miten tuo muka eroaisi alkuperäisestä? ei mitenkään, täysin normaalia. Ollaan muksujen kanssa viimeksi talvella oltu kaivamassa kettuja ja vielä niiden nähden ammuinkin sen... samoin majavia ammuin pari keväällä ja esikoinen oli vieressä katsomassa. Hui kamalaa.....
 
"äiti maalta"
Todellakin onko se junttiuden merkki jos perkaa kalan nähden? Meillä on poika käynyt isänsä kanssa hirnimetällä 6-vuotiaasta asti ,eka kerran oli mukana kun oma-isä ampui hirven ja siitä asti en ole saanut jäämät metsältä pois.Oli poika niin tohkeissaa ja haistatti minulla panokset ja kaikki ja oli vielä pitänyt hirvenjalkaa että se oli saatu suolistettua.Ja ennenkaikkea teki jotakin miesten-juttuja ja vielä oman isän kanssa ,on varmaan sellainen asia että muistaa varmaan loppu ikänsä.
Lapset eivät ole tyhmiä, itse ainakin kerron lapsilleni (9v. 8v. ja 7v.) asiat totuudenmukaisesti, kuolemasta, elämästä ja kaikesta muusta. Ei lapsen tarvitse elää missään pilvilinnoissa, muuten on kova elämä vielä edessä.
Ja ketjun alussahan oli kyse kalan perkaamisesta ei kuitenkaan ihmisen tappamisesta.Eikä mistään eläimen kiduttamisesta, itse olen lapsilleni opettanut ettei mitään eläintä saa rääkätä olipa se kärpänen tai mato ,mutta sen voi tappaa jos se kituu.
Mutta jokainenhan kasvattaa tyylillään.
 
"just"
ei elämä o niin ku pekkon elokuvassa jossa tulee onkeen kalapuikko paketti. hertsyykkel 6v eli ns. eskarilainen jo ja pelkäät sen saavan traumoja kalastuksesta. oisit ennemmin onnellinen et pojan isä on vieny kalaan, se ennemmin on nykypäivänä harvinaista et isät viittii lähtee pikku poikien kanssa kalaan.
 
Voi elämän kevät.....
Se on hyvä, että nämä "kukkahattutädit" irtautuvat todellisuudesta oiken urakalla. Oletteko koskaan miettineet, että teurastus tai kalan tappaminen....sen "julmuuden" kuvan luovat aikuiset, eivät lapset. Minulla esim. 5-v poika on ollut ihan suvereenisti mukana porojen teurastuksessa ja eikä siitä mitään lastenkoti kamaa ole tullut.
 
Muistan kun haeulta oli katkaistu jo pää ja se oli tikun nokassa nuotiolla ja heilutti eväänsä, jotain refleksejä. musta se oli vaan siistiä.

Ja jänis asetettiin takajaloista roikkumaan ja jotain katkaisiin pään alueelta ja valutettiin veret. Sekin oli vaan siistiä :)

Ja ihan alle kouluikäinen siis olin. Ja kun meidän autotallissa oli kuolleita sorsia jne ja isä repi niiltä höyhenet ja kaikki. Ja suolisti. Ihan normaalia oli.
 
"maalainen"
Oma tyttäreni on nähnyt elämänsä alusta asti eläinten syntyvän ja kuolevan...maalla kun asutaan ja nautoja kasvatetaan. On nähnyt siemennykset, synnytykset ja teurasautoon lähdöt. Samat asiat ovat toistuneet kisoojen kohdalla...ne nyt eivät ole teuraaksi lähteneet, mutta ovat kuolleet, kadonneet tai synnyttäneet kuolleita pentuja...toiset emät jopa syöneet omia eläviä pentujaan. Eikä tästä lapsesta ole kasvanut mitenkään omituista..tai saanut sen suurempia traumoja. On ehkä vain oppinut, että elämään ja elämän kaareen liittyy tapahtumia, joista osa on varsin riemukkaita ja toiset sitten hieman surullisempia.

Kalassa olen minäkin ollut pienestä lapsesta asti isäni kanssa. Muista kyselleeni, että eikö matoon satu, kun se laitetaan koukkuun jne. Tämmöset asiat oli jo tuolloin huolenaiheena, mutta isäni selitti asiat ja oli minulla kyky ymmärtää. Tärkeimpiä asioita oli juuri se, että isäni kertoi, että kala pitää tappaa oikein, jotta se ei kärsi...ja tämä oli lohduttava tieto.

Hyvä aloittaja....anna lapsellesi mahdollisuus.
 
vierailija täällä
Alkuperäinen kirjoittaja pienen äiti myös;28495728:
Provo!! Ei kukaan kaupunkilainen voi kuvitella, että ruoka tulee lautaselle sellaisenaan. Pienestä asti ne on opittava. Kauheata sulkea lapselta pois todelllisuus!
väärin, pienet ekaluokkalaiset eivät tienneet esim. mikä on kuoripäälinen peruna, eivät olleet sellaista ennen nähneet joten eivät tienneet mikä se on ja mitä sille tehdään.. kalassa kun oli ruotoja niin samaiset pienet ihmiset eivät tienneet mitä ne ovat, miksi kalassa on "oksia".. mihin tämä maailma on menossa?!
 
vierastelija
[QUOTE="vieras";28495778]Kauhea teurastaja tuo mies. Se on jätettävä. Ja poika on nyt pilattu. Ei auta muu kuin laittaa se lastenkotiin.[/QUOTE]

Niin ja vähintään 5 vuoden terapia.
 
"ohikulkija"
Ei jumankekka. Minäkin olen omat ahveneni perannut jo alle kouluikäisenä TYTÖNTYLLERÖISENÄ. Pitäisköhän äidin karaista itsensä ja opetella selittämään lapselleen nämä asiat ilman, että itse menee paniikkiin?
 
"Vierailija"
Voi dääm, mitä bimbon ajattelua. Tottakai lapsen pitää tietää mistä elintarvikkeet tulee ja pikkupojan täytyy saada erilaisia elämyksiaä luonnosta. Pumpulissako pennut pitäs kavattaa?+
 
maalaistollo&2lapsen äiti.
Meillä lapsoset mukana aina kalas. Koulus ruvetaan kiusaamaan helposti joka asiasta, ni eikö olisi helpompaa päivittää 6-v tietoa, ettei joudu kiusatuksi. Shokki on tunnilla asiasta ku totuus tulee ilmi.
 
Lapsuus metsän reunassa
Itse olin lapsena kääntämässä & puhdistamassa lampaansuolia ja autoin makkaranteossa... Kyllä se aivan luonnollinen tieto ja itsestään selvää, että noiden suolien sisällä on sitä ennen ollut pas*aa, mutta entä sitten? Jouluksi aina kasvatettiin oma sika. Vaikka se oli koko vuoden melkein kuin lemmikkinä, se oli luonnollista, että se oli ruokaa. Ehkä minusta siksi ei tullut poninhäntäpäistä, uusavutonta metronnus**jaa.
 
vierampi
Aika ihana aihe ;)
Mut olen kyllä josku miettiyt, että tuleeko noita tappajia juuri niistä, jotka ei koskaan ole nähnyt kuoleman lopullisuuta?

Paljon vaan pelejä ja elokuvia, missä noustaan aina uudestaan eloon, vaikka mitä tapahtuisi.
Mut hupsis! Oikeassa elämässä se laukaus tai puukonisku tappakin kokonaan...
 
"vieras"
sanattomaksi vetää tälläiset ihmiset, ei jumalauta. miten tapat kotonasi esim. kärpäsen, sitähän jää ruma jälki kun sen lätkällä tappaa. Pitäisikö lapsille opettaa, niinkuin TEILLÄ KAUPUNGISSA on tapana: Että sähkö tulee pistorasiasta ja ruoka jääkaapista. Ja maitohan valmistetaan sielä kaupassa mistä se haetaan kun se jääkaapista loppuu. Taisit järkyttyä itte enemmän tuosta teurastuksesta kuin poikasi!
 
"Katie"
Maatiloilla lapset joutuvat pienestä pitäen näkemään eläinten kuolemaa, se on luonnollinen asia. Myös lapset tottuvat siihen ja tottuvat myös käsittelemään kuolemaan ja elinkaareen liittyviä asioita pienestä pitäen. Maalla lapset kulkevat useinmiten maatilan töissä mukana ja joutuvat pakostakin näkemään kun naudat lähtevät "vihreämmille laitumille" ison auton kyytiin, vasikoita kuolee toisinaan jne ja jopa oman tilan possusta tahi naudasta saatetaan perheen kesken valmistaa itelle ruokaa. Lapsien on hyvä nähdä mistä ruoka tulee ja miten se valmistetaan. Ei siitä mitään traumoja jää. :)
 
TUMA mummu
Nythän on niin että, ketjun aloittaja oli huolissaan lapselleen aiheutuneesta traumasta. Tutkimukset osoittavat selkeästi, kun kyseessä on vasta 6 vuotias lapsi vahinko on jo aiheutettu. Tarkoitan että miksi äitiä ei ole pakkosteriloitu älykkyysosamäärään vedoten. Nyt poikasi joutuu kokemansa jälkeen koulukotiin ja vittuun. Mikä tietysti on hänen ikäiselleen erittäin huono asia. Jos taasen äiti olisi pakkosteriloitu jo teini-ikäisenä niin tätäkään vahinkoa ei olisi päässyt tapahtumaan.
Mitä sitten itse aiheeseen eli kalan TAPPAMISEEN ja suolistamiseen, varsinkin kun sieltä löytyi toinen (syöty) kala toisen vatsasta. Suosittelen miehellesi VANKILATUOMIOTA ehkä 10 vuotta ehdotonta voisi olla paikalllaan tästä järkyttävästä ja kauheasta rikoksesta. Miten voi aikuisen ihmisen arvostelukyky olla niin heikko että ottaa vasta 6 vuotiaan lapsen mukaan kalastamaan?
Lapsenne pakkohuostaanottopäätös on jo tehty ja hänet haetaan tänään ja viedään tuntemattomaan paikkaan. Te tulette menettämään oikeutenne toimia lapsenne huoltajina koska selvästikkään ette ole siihen kykeneviä.
 
kalastajan tyttö
Itse olen ollut ihan pienestä asti mukana kalastamassa isäni ja ukkini kanssa ja nähnyt miten kaloja käsitellään ja enkä ole saanut kalan perkaamisesta traumoja. Aloittaja on joko ihan vitsillä tämän kirjoittanut tai sitten se on oikeesti tyhmä tai kasvatettu umpiossa. Tuosta kuoriperunasta tuli mieleen luokkakaveri se kyllä tiesi että siinä perunassa on kuori ja pitää saada pois mutta ei osannut kuoria perunaa sanoi että meidän äiti tekee kuorettomia perunoita ja ihmetteli suuresti miksi koulun perunoilla on kuoret, no ei hokannu että äitinsä oli ne koti perunat kuorinut ennen keittämistä
 
"Nainen"
Mulla on mies maalta kotoisin ja niillä on lehmiä ja muita elukoita niin pienestä asti se on nähny miten lehmätki tapetaan ja on ollu vielä ite kaverinaki siinä hommassa. Ja voin sanoa että se ei oo ihan sillee siististi "nappi ottaa" menetelmä.. Eikä tuo mikkää psykopaatti ole :D Ite oon kulkenu isän ja äitin kans kalalla vauvasta asti ja ite perannu jo pienestä asti kaikki kalat mikkä iskä sai ja on ollu lystiä! ite opetan kyllä oman poikani joka on nyt 2v niin heti ku vähän tuosta vielä kasvaa niin perkaamaan kalat ja tutkitaan yhessä mitä kaikkea sieltä kalan mahasta löytyy.
 
"vieras"
En saata uskoa,että noin moni vastaa tähän viestiin näin.....Itse haluan opettaa lapsille elämän suojelemista, vaikkakin se on illuusio,sillä kyllä me lihaa syömme....Olemme tosi herkkiä kärsimykselle ja en millään halua,että lapseni saa/joutuu näkemään tai kokemaan mitään tuollaistya,missä eläin tapetaan,olkoonkin vaikka kala....Meillä on 4v poika ja hän ei käy kalassa isänsä tai isoisänsä kanssa, emmekä missään nimessä näytä hänelle perkaamisia tmv, ei tulisi mieleenkään.Isosinkonsa ei myöskään halua katsella eikä edeskuullä moisista, vaikka toki tietää ja ymmäärtää realiteetit...hän on erittäin suojeleva pikkuveljeä kohtaan ja ahdistuu,jos esim televisiossa joku luontoohjelma,jossa saattaa tulla joku kohta,missä eläin pyydystää toisen....Meillä sääsketkin "ohjataan ulos"eikä TAPETA,tai näin siskon kanssa kuopukselle se asia esitetään.....Pienen mielelle parempi näin.
 

Yhteistyössä