mies käytännössä asuu täällä, ei maksa kuitenkaan mitään.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ärsyttää.. katottiin yhdessä asunto johon muutin edeltä, mies muuttaa virallisesti muutaman kuukauden päästä. Kuitenkin käytännössä asuu jo tässä "yhteisessä" kodissa tai oikeastaan asunut mun luona toukokuusta asti. Mutta maksan yksin vuokran ja sähköt kaikki yhteiset kulut. Itse olen tällä hetkellä työtön ja mies käy meiltä töissä joka aamu, hänellä ei muita menoja kuin tupakka ja autonsa. Kirjoillaan on vielä porukoillaan. Palkka on tuplasti sen mitä mun tulot. Joskus kerran kk saattaa ruokaa ostaa. Se o loppu ny. Miten tän ottaa puheeksi.. kai siltäkin ny voi odottaa osallistumista yhteisiin kuluihin? Kerran tulotkin kaksikertaa sen mitä mun.
 
vierailija
Joo on vielä sen muutaman kuukauden. Syitä en ny tähä jaksa urputtaa. Mutta silti alkaa sapettaa että elää siivellä. Joskus ostaa itselleen iltapalaa yms ei niihin uskalla muut koskea, mut jos minä ostan ne on aina yhteisiä.
 
viera.s
Joku tukihuijaus siis kyseessä, joten sympatiat ei kovin korkealle nouse. Jos saat tuet sen mukaan kuin asuisit yksin (lastesi kanssa) asunnossa, ei miehen minusta edes kuulu osallistua mihinkään muihin kuluihin kuin syömäänsä ruokaan.
 
vierailija
Joku tukihuijaus siis kyseessä, joten sympatiat ei kovin korkealle nouse. Jos saat tuet sen mukaan kuin asuisit yksin (lastesi kanssa) asunnossa, ei miehen minusta edes kuulu osallistua mihinkään muihin kuluihin kuin syömäänsä ruokaan.
Juuri näin. Ap nyhtää tuet ihan viimesen päälle ja ilkiää vielä kitistä siitä että mies ei kustanna hänelle korkeampaa elintasoa. Vain kaikista tasokkaimmat naiset pystyy järjestämään itselleen kissanpäivät p*llulla.
 
vierailija
Menkööt porukoilleen, en nää syytä miksi sun pitäisi sitä elättää, työssäkäyvää ihmistä. Muuttaa sit virallisesti ja maksaa kaikesta puolet kun asiat hoidossa.
 
vierailija
Reilusti vaan puheeksi. Jos toinen on asunut koko ikänsä vanhempiensa helmoissa, missä palvelu pelaa, niin hän ei välttämättä hoksaa, ettei jääkaappi täyty itsestään. Teet väärin häntäkin kohtaan, jos jatkat kertomatta asioita suoraan. Sopikaa säännöt yhteiselolle jo nyt, ellet halua jatkaa äidin roolissa.
 
vierailija
Mutta voiko toista pyytää osallistumaan sähkö/vesikuluihin ehkä jopa vuokraan? Ruokakuluihin? kun ei kuitenkaan asu siellä.. loisii..eks ton pitäs lähteä ihmisestä itsestään, en mä edes kehtais asua siivellä.
 
vierailija
Sanot miehelle suoraan, että tulosi eivät riitä hänenkin elättämiseensä. Jos käytännössä asuu luonasi, niin kulut jakoon vähintään ruoka-asioissa. Muihin kuluihin osallistuminen riippuu kokonaistilanteestanne, mikä viesteistäsi ei selviä. Voi tosiaan olla ihan ajattelemattomuuttakin tuo, jos ei ole joutunut tähän asti itse huolehtimaan jääkaapin täyttämisestä.
 
vierailija
Muista sekin, että tapoja on vaikea muuttaa. Jos nyt totuttat miehen siihen, että hänen herkkunsa ovat vain hänen herkkujaa mutta kaikki mitä sinä ostat on yhteistä, niin miten käy jatkossa. Hyväksyykö mies muutokset vai lähteekö mies lampsimaan, koska kokee ettet enää rakasta häntä. Kaivat itsellesi kuoppaa, kun et saa suutasi auki.
 
Joku tukihuijaus siis kyseessä, joten sympatiat ei kovin korkealle nouse. Jos saat tuet sen mukaan kuin asuisit yksin (lastesi kanssa) asunnossa, ei miehen minusta edes kuulu osallistua mihinkään muihin kuluihin kuin syömäänsä ruokaan.
Ai mies asuis ihan ilmaiseksi toisen asunnossa?
Kai sekin esim sähköä siellä kuluttaa ja vettäkin.

Ei o.. toki saan nyt työttömänä tukea enemmän, muuton syy ihan muu. Mahtaako maksaa mitään edes sillon kun virallisesti muuttaa.
Kannattaa varmaan puhua asiasta.

Mutta voiko toista pyytää osallistumaan sähkö/vesikuluihin ehkä jopa vuokraan? Ruokakuluihin? kun ei kuitenkaan asu siellä.. loisii..eks ton pitäs lähteä ihmisestä itsestään, en mä edes kehtais asua siivellä.
Miksi ei voisi jos siellä asuu vaikka ei kirjoilla olisikaan.
 
viera.s
Ai mies asuis ihan ilmaiseksi toisen asunnossa?
Kai sekin esim sähköä siellä kuluttaa ja vettäkin.

Miksi ei voisi jos siellä asuu vaikka ei kirjoilla olisikaan.
Kerrostaloissa yleisimmin vedestä laskutetaan kiinteällä summalla/asukas/kuukausi. Joten tuskin miehen käyttämästä vedestä maksetaan mitään. Sähkön lisäkulutus on aivan minimaalinen kuluerä, samoilla valoilla mies näkee ja sama jääkaappi hänen ruokansa kylmentää.

Lain mukaan muuttoilmoitus on tehtävä, kun muuttaa pysyvästi toiseen asuntoon tai kun tilapäisesti oleskelee toisessa asunnossa yli 3 kk. Tässä miehen on siis tarkoitus pysvästi muuttaa ja on muuttanutkin, sille ettei muuttoilmoitusta ei ole tehty ei taatusti ole mitään hyväksyttävää syytä.

Vaihtoehdot minulle olisi, että mies kyläilee luonani. Silloin en tosiaan laskuttaisi asumisesta, ruokakuluihin saisi osallistua luonani ollessaan. Tai sitten mies oikeasti asuisi yhdessä kanssani, silloin toki kulut jaettaisiin puoliksi tai mikä tapa sitten yhdessä oikeudenmukaiseksi koettaisiin. Mutta kyläileviltä vierailta en ala vuokraa perimään.
 
vierailija
Ja tää nyt meni niin että mies vetoaa kun hänellä on auto, bensaan menee paljon kun on työmatkat jne.. itselläni ei ole ja tehdään JOSKUS kauppareissuja tän autolla. Täytyy vissiin nekin lopettaa ja mennä julkisilla. Pyörällä teen päivittäiset ostokset. Marttyyri asenne alkaa tulla itselle ä..
 
taloissa yleisimmin vedestä laskutetaan kiinteällä summalla/asukas/kuukausi. Joten tuskin miehen käyttämästä vedestä maksetaan mitään. Sähkön lisäkulutus on aivan minimaalinen kuluerä, samoilla valoilla mies näkee ja sama jääkaappi hänen ruokansa kylmentää.

Vaihtoehdot minulle olisi, että mies kyläilee luonani. Silloin en tosiaan laskuttaisi asumisesta, ruokakuluihin saisi osallistua luonani ollessaan. Tai sitten mies oikeasti asuisi yhdessä kanssani, silloin toki kulut jaettaisiin puoliksi tai mikä tapa sitten yhdessä oikeudenmukaiseksi koettaisiin. Mutta kyläileviltä vierailta en ala vuokraa perimään.
Tai käytön mukaan kuten meillä ja on vesiennakkomaksu.

Tuossa nyt ei mies kyläile vaan on asunut toukokuusta asti vaikka virallisesti ei kirjoilla olekaan.
Jokainen toki sopii keskenään miten kulut maksetaan ja jaetaan vai jaetaanko.
 
Ja tää nyt meni niin että mies vetoaa kun hänellä on auto, bensaan menee paljon kun on työmatkat jne.. itselläni ei ole ja tehdään JOSKUS kauppareissuja tän autolla. Täytyy vissiin nekin lopettaa ja mennä julkisilla. Pyörällä teen päivittäiset ostokset. Marttyyri asenne alkaa tulla itselle ä..
Jos asuisi yksin omassa asunnossa, samalla tavalla silloinkin olisi kulut autosta ja pitäisi asumisestakin maksaa.
Ainahan voi vaikka sopia kuka mitäkin laskuja maksaa.

Nyt vaan on ilmaiseksi sun asunnossa.
 
vierailija
Jos mies asuu vanhempiensa luona, käy töissä, eikä ole halukas osallistumaan asumiskustannuksiin, niin kyse on puhtaasi rahan keräämisestä. Hän haluaa tarkoituksella kerätä rahaa säästöön tai johonkin muuhun tarkoitukseen. Eihän tuossa muuten ole mitään logiikkaa.

Miehen tulisi kyllä nyt omata vähän suhteellisuudentajua. Jos sinä joudut työttömänä maksamaan käytännössä siis sen mitä varten mies rahaa kerää, se on kyllä väärin. Käytännössähän sinä siis rahoitat sen, kun miehesi ei osallistu kustannuksiin ja sinä maksat tuplat.

Asiasta kannattanee keskustella piakkoin. Tuo toiminta kertoo miehen ajattelumallista yhden hyvin olennaisen seikan ja se on "mun ja sun rahat". Ei avoliitossa vielä rahat yhteisiä usein olekaan, mutta voin luvata että ongelmia on asian tiimoilta tiedossa. Tuo mies kuulunee siihen kategoriaan, jossa hänellä jääkaapissakin on "omat ruoat" ja auton lainaamisestakin se keksii sulle vielä jonkun "käyttömaksun". Jos joskus tarvitset lainata rahaa, niin toki se sulta korkoa siitä vielä kiskoo :D

Suosittelen avointa keskustelua pikapuoliin. Käykää pelisääntöjä läpi jo ennen kuin asetutte kodiksi. Äärimmäisen erilaiset näkemykset talouden raha-asioista ovat yksi erojen suurimmista syistä pettämisen ohella.
 
vierailija
Eli mies ei tajua edes sitä, että sieltä kaupasta kuskataan hänen syömiään ruokia. Jos ostaisit vain omat ruuat, niin niiden kuljetus ei olisi sinulle mikään ongelma.
 
Ja tää nyt meni niin että mies vetoaa kun hänellä on auto, bensaan menee paljon kun on työmatkat jne.. itselläni ei ole ja tehdään JOSKUS kauppareissuja tän autolla. Täytyy vissiin nekin lopettaa ja mennä julkisilla. Pyörällä teen päivittäiset ostokset. Marttyyri asenne alkaa tulla itselle ä..
Voithan siinä vaiheessa kun olette puhuneet miten asumisen kulut menee sanoa että voit joskus ostaa/maksaa miehen autoon bensaa, maksaa vakuutusmaksua tai käyttöveroa niin ei ole nipottamista sitten siitä.
Tai jos sä maksat ruokakulut sun muut, mies autosta tulevat kulut.
 

Yhteistyössä