mikä h""""""ti on ku toi anoppi ei voi uskoa ettei meiän lapsille saa antaa hyvää

  • Viestiketjun aloittaja kyrsiintyny anoppiin
  • Ensimmäinen viesti
mm
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
Meillätuli ongelmia, kun mummolassa sai tehdä noin ja kotona se oli kiellettyä.

Toinen juttu on se, että jos äiti mummolassa sanoo, että näin ei saa toimia, ja mummo silti tekee niin, hän kävelee lasten nähden äidin yli, mikä on taas lapsille viesti, ettei äidistä tarvitse välittää ja taas on kotona ongelmia. Yksi pääsky ei kesää tee, mutta näitä kun tuppaa olemaan joka kyläilyllä, niin ap:lla kuin meilläkin silloin kun ex-anoppi oli elämässä..

Mulla on kyll äperiaatteessa ihan ok anoppi tämä nykyinen, noudattaa minun antamia ohjeita, mutten ole aikoihin siellä käynyt enkä käy, lasten kanssa tai niin että mies veisi lapset sinne. Olen kyllästynyt hänen jakamiin ohjeisiin ja neuvoihin ja kommentteihin, koska niillä hän tunkee minun elämääni liian vahvasti. Olen jo sen ikäinen ettei minun tarvitse kuunnella anopin kommentteja siitä, miten minun tulee toimia, miten minun pitää ajatella ja miten meidän perheen arki kuuluisi mennä tunne- tai tehtävätasolla.. (olemme uusperhe ja kuviossa miehen edell. liiton lapsi jolle anoppi siis myös mummo ja siksi puuttuu: kyseessä poika ja pojan lapset)
Elämässä on paljon asioita, joita kotona voi tehdä, mutta muualla ei. En näe mitään problematiikkaa siinä, että lapsi jo pienestä pitäen oppii tämän asian. Meillä kodin ja muiden tapojen oppiminen onkin sujunut kivuttomimmin juuri mummolassa, jossa on ollut eri säännöt kuin kotona.

Meillä ei ole koskaan tullut tuota tilannetta, että mä olisin ensin sanonut ei ja mummi siihen perään kyllä. Koska olen itse tuntenut ne mummolan säännöt, en ole kävellyt isovanhempien ylitse eli sanonut ei, jos tiedän mummin tai ukin sanovan kyllä. Elämä ei ole johdonmukaista eikä ainakaan mun lapsilleni ole tuottanut mitään ongelmia tajuta sitä, että eri paikoissa toimitaan eri tavalla.

Musta tulee samanlainen mummi kuin mitä äitini, mummini ja äitinikin mummi ovat olleet. Jos se ei miniää/vävyä miellytä, ei meille ole mikään pakko tulla.

Allekirjoitan Tämän täysin.

Meillä myös molemmissa mummoloissa omat sääntönsä, kotona omat, kummeilla ja kavereilla omansa.

Teenhän itsekkin asiat ertavalla muualla kyläillessäni,eli kunnioitan kulloinkin sen talon sääntöjä ja tapoja.


 
Armiliina
Huhhuh. Miten voi olla mahdollista, että haukutaan/arvostellaan sellaista äitiä, joka ei halua vahingoittaa lastaan turhalla sokerilla????????????????

Meillä esikko kun saa sokeria liikaa (esim. pari karkkia tai hieman suklaata, tai vaikka se vanukas) niin kohta alkaa riehuminen ja kiukuttelu. Tämä on huomattu jokaikinen kerta, kun karkkia on syöty.... Tuon takia meillä on tehty päätös, että meidän lapsille ei saa antaa karkkia/makeita herkkuja kukaan muu kuin me itse. Joskus on tietty tilanteita, joissa lapset saa herkkuja muiltakin kuin meiltä, mutta tosi tosi harvoin.

Syöminen on sellainen asia, millä ei pitäisi helliä lapsia. Minä itse arvosta paljon enemmän muunlaista hellimistä: leikkimistä ja sylissäpitämistä...

 
reikiä nolla lapsilla
Alkuperäinen kirjoittaja kyrsiintyny anoppiin:
olen sanonut niin monta kertaa ettei meille tarvitse tarjota keksiä yms kun mennää kylään ku vanhemmalle tulee niin pahat kiukkunen ja yli vilkas jos saa vähänkää sokeri

no taas eilen kun oltiin kylässä tarjosi ruokaa no mikäs siinä saa lapset syödä jos haluaa mutta oltiin justiin syöty ennenku mentiin sinne ihmetteli ku lapset ei sit syöny vaikka selitinki et on just syöny ni piti lykkiä laautasta naaman etee...
just ku oltiin lähössä ni tarjotaan vanukkaita lapsille että syöttekö tälläset!
siinä vaiheessa mulla kiehahti ja sanoin ettei nyt tarvii sellasia mut sehän tarjos niitä lapsille eka enneku kysy meiltä sen jälkee ku lapset oli syöny vanukkaat ni annetaan vielä jotain mysli patukkaa niissäku ei kuulemma ole sokeria arggg olihan sitä kiva mennä kauppaan ylivilkkaan lapsen kanssa!

miten saan taottua aikuiselle ihmiselle ettei lapselle saa antaa sokeria!
meilläku kotonakaa ei syödä mitään sokerista...
Tokihan lapsillekin voi joskus antaa hyvää. Sitten vain hampaanpesulle.
 
olisko äiti seko
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Huhhuh. Miten voi olla mahdollista, että haukutaan/arvostellaan sellaista äitiä, joka ei halua vahingoittaa lastaan turhalla sokerilla????????????????

Meillä esikko kun saa sokeria liikaa (esim. pari karkkia tai hieman suklaata, tai vaikka se vanukas) niin kohta alkaa riehuminen ja kiukuttelu. Tämä on huomattu jokaikinen kerta, kun karkkia on syöty.... Tuon takia meillä on tehty päätös, että meidän lapsille ei saa antaa karkkia/makeita herkkuja kukaan muu kuin me itse. Joskus on tietty tilanteita, joissa lapset saa herkkuja muiltakin kuin meiltä, mutta tosi tosi harvoin.

Syöminen on sellainen asia, millä ei pitäisi helliä lapsia. Minä itse arvosta paljon enemmän muunlaista hellimistä: leikkimistä ja sylissäpitämistä...
Hänellä on varmaankin muutakin vikaa, eihän nyt parista karkista kukaan sekoo!
 
vieras
Hmm,kunhan et ap liikaa laittaisi sokerin piikkiin. Muistathan kytätä niitä lapsia myös silloin kun he eivät ole saaneet anopin antamaa sokeri annosta.Ovathan silloin varmaan apaattisia.
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja olisko äiti seko:
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Huhhuh. Miten voi olla mahdollista, että haukutaan/arvostellaan sellaista äitiä, joka ei halua vahingoittaa lastaan turhalla sokerilla????????????????

Meillä esikko kun saa sokeria liikaa (esim. pari karkkia tai hieman suklaata, tai vaikka se vanukas) niin kohta alkaa riehuminen ja kiukuttelu. Tämä on huomattu jokaikinen kerta, kun karkkia on syöty.... Tuon takia meillä on tehty päätös, että meidän lapsille ei saa antaa karkkia/makeita herkkuja kukaan muu kuin me itse. Joskus on tietty tilanteita, joissa lapset saa herkkuja muiltakin kuin meiltä, mutta tosi tosi harvoin.

Syöminen on sellainen asia, millä ei pitäisi helliä lapsia. Minä itse arvosta paljon enemmän muunlaista hellimistä: leikkimistä ja sylissäpitämistä...
Hänellä on varmaankin muutakin vikaa, eihän nyt parista karkista kukaan sekoo!

No tietääkseni en sanonutkaan, että lapsi sokoaa parista karkista.

Vikojahan meissä kaikissa on, että hyvinkin voi lapsellani olla muutakin vikaa... Aivan kuten kenellä tahansa muullakin.

Ja ihan parista karkista saa niin paljon sokeria, että liikaa on varsinkin kyläreissuilla ym, jolloin en itse todellakaan halua 'ylimääräistä' tekemistä.. (=sokerin aiheuttaman ylivilkkauden/kiukuttelun rauhoittamista)

Liekö perinnöllistä tuo 'sokerihumala.' Itse kärsin aina lievästä sokerikrapulasta aamulla, jos oon illalla mässännyt karkkia...
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm,kunhan et ap liikaa laittaisi sokerin piikkiin. Muistathan kytätä niitä lapsia myös silloin kun he eivät ole saaneet anopin antamaa sokeri annosta.Ovathan silloin varmaan apaattisia.
Hölmökö olet??????

Eihän se, että ei halua lapsiensa olevan ylivilkkaita tarkoita sitä, että haluaisi lastensa olevan suorastaan apaattisia.

Usein tuollaiset 2-4 vuotiaat lapsoset ovat jo luonnostaan tosi vilkkaita. (Meillä ainakin ovat lähes kokoajan liikkeellä) Siihen kun lisätään vielä vähän pökköä pesään, niin johan löytyy ruutia kuin isosta pommista... :)

 
tuntematon
Meillä lapsi ei saa herkkuja,ei missään. Ja toisaalta miksi mummulla pitäisi olla eri säännöt kuin kotona. Ja eiköhän sitä lasta voi muutenkin helliä kuin herkuilla....

Ja toiseksi naapurin lapsi ei saa tarhassakaan herkkuja...koska sinne on niin ilmoitettu ja tarha on ymmärtänyt täysin.

Jokainen omalla tavallaan,älkää nyt taas ruvetko heti haukkumaan...

Mukavaa lauantai-iltaa :)
 
vakkari
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja pipana:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyse ei ole siitä että tarjoana on anoppi vaan siitä ettei voi uskoa asiota joita hänelle sanotaan!

oman äitini kohdalla oli sama homma että sain jankata hänelle ettei saa antaa mitään makeaa ja hän uskoi kun sanoin hänelle että lapsesta tulee yli eneginen sokerista!
No, mites sitten päiväkodissa ja koulussa kun on jogurttia, kiisseliä, pullaa?
No joo, tässä ehkä minun kirves uppos kaivoon... Olen meinaan ite ajatellut makeina karkkeja, jäätelöä, suurinta osaa kekseistä yms.... Jogurttia ja kiisselia en pidä makeana...
Mutta niissä on sokeria, pidit niitä makeana tai et.
Ja koska niissä on sokeria, myös ne tekee ap:n lapsista sekopäisiä, jos kerran vanukas ja keksikin tekee... :whistle:

jugurteissa ja muissa on usein melkein yhtä paljon sokeria kuin vanukkaissa. että siinä mielessä. piilosokeria saa syödä mutta herkkuja ei. outoa.
 
Uusioäiti
Kyllä lapsi oppii ymmärtämään että eri paikoissa eri säännöt, se on vanhemmista kiinni miten menee perille. Jos et halua lapsille sokeria, omat syömiset mukaan ja anopille käteen ja sanot näítä voit tarjota. Olisit onnellinen että haluaa sinun ja lastesi käyvän siellä.
 
eikös hesarissa just lukenu et lasten jogurtit saattaa sisältää jopa 15 palaa sokeria :eek: ja tosiaan piilosokeria on aika monessakin ruoassa. melkonen ruokavalio saa olla olla jos pienestä määrästä makeaa sekoaa.
 
Helekutti
Luulisin että nämä ketkä väkisellä mukuloille on sokeria syöttämässä ovat niitä jotka lahjomalla yrittävät voittaa lapsien luottamuksen puolelleen. Lapset oppii sen että mummo antaa karkkia, karkki hyvää --> mummo kiva.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja VanHelsing:
eikös hesarissa just lukenu et lasten jogurtit saattaa sisältää jopa 15 palaa sokeria :eek: ja tosiaan piilosokeria on aika monessakin ruoassa. melkonen ruokavalio saa olla olla jos pienestä määrästä makeaa sekoaa.
Mutta eipähän lapsille tarvitse syöttää noita sokeripommijugurtteja. Meillä lapset ja aikuiset syö maustamatonta jugurttia hedelmillä tai marjoilla terästettynä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Luulisin että nämä ketkä väkisellä mukuloille on sokeria syöttämässä ovat niitä jotka lahjomalla yrittävät voittaa lapsien luottamuksen puolelleen. Lapset oppii sen että mummo antaa karkkia, karkki hyvää --> mummo kiva.
Tähän peesi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ehkä sun lapset ei tule yli vilkkaikksi mutta meillä vanhempi tulee heti yli energisesksi ja on muutenki vaikea lapsi!
Kannattaa järjestää sellaista tekemistä lapselle, että saa purkaa sitä energiaansa, ettei tarvi verensokerin alhaisuudella rauhoitella.
Ja vanhempien pitäis vähän oppia kestämään lapseltaan muutakin, kuin hiljaa olemista!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm,kunhan et ap liikaa laittaisi sokerin piikkiin. Muistathan kytätä niitä lapsia myös silloin kun he eivät ole saaneet anopin antamaa sokeri annosta.Ovathan silloin varmaan apaattisia.
Hölmökö olet??????

Eihän se, että ei halua lapsiensa olevan ylivilkkaita tarkoita sitä, että haluaisi lastensa olevan suorastaan apaattisia.

Usein tuollaiset 2-4 vuotiaat lapsoset ovat jo luonnostaan tosi vilkkaita. (Meillä ainakin ovat lähes kokoajan liikkeellä) Siihen kun lisätään vielä vähän pökköä pesään, niin johan löytyy ruutia kuin isosta pommista... :)
Miksei lapsi saa olla lapsi ja kuin ruutitynnyrikin välillä? On aikuisten asia ohjata se energia oikeaan kohteeseen. Mutta onhan se helpompaa istua kotona palapelejä tekemässä, kuin lähteä ulos riehumaan.
 
anteeks nyt vaan mutta voi vittu mikä ketju!!! kyllä te ootte niin saatanan täydellisiä taas kaikki!

ap: :hug: mie ymmärrän täysin siun pointtisi. juttele anoppis kanssa ja jos vaan mahollista niin menkää seuraavan kerran anoppilaan niin ettei muksut oo syöneet mitään, että anoppi saa tarjota ruuan. jospa se vastaantuleminen vähän auttas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Julietta:
Miksi lapsille sitten pitää antaa sitä karkkia, häh?
Onko sitä kiva antaa lapsille vai tuleeko lapsi siitä onnelliseksi?
lapsi ei tarvitse karkkia elääkseen mutta ei myöskään aikuinen tarvitse. Eli koska meillä on perheessä maidoton, niin meillä ei muu perhe herkuttele jäätelöllä jollei hänelle ole tarjota tofu- tai mehujäätelöä tai muuta hyvää.
Eli jos muille tarjotaan kylässä kahvipöydän herkkuja ja lapsen vanhemmatkin onnellisena mussuttaa pullaa ja kakkua, en ymmärrä miksi lapsen pitäisi silloin tyytyä vaikka näkkileipään!
tasapuolisuutta ja se että lapsellakin on makuaisti ja aika pieni lapsi tajuaa sen että muut syö jotakin hyvää.... Toki ne alkomahoolit yms asia erikseen mutta lapsellekin voi silloin tarjota jotakin muuta esim mehua...
 
Mä olen todennut että helpoimmalla pääsen itse, kun annan mummujen hoitaa niinkuin tykkää: ei tarvitse kiukutella eikä repiä tukkaa päästä sen takia että mummu on juottanut mehua 8 kuukautisella. :D Mä en tee niin, teen täysin toisella tavalla, joten eiköhän se ole pääasia että pääasiassa toimitaan niinkuin kotona on tapa, vaikka anoppi välillä löysäilisi sitt siinä seassa. =)
 
vieras
Mä ymmrrän sua ap täysin! Meillä lapsi saa keksin sillon tällön mut karkkia, sipsiä tms en ole antanut ja syynä se et lapsi ei niitä tarvitse eikä osaa niitä pyytää kun ei ole niitä saanut. Anopin kans meinaa useaan otteeseen palaa hihat kun kerran meilläkin kahvipöydässä rupes työntää lapselle riisisuklaata vaikka toinen oli täsin tyytyväinen omiin naksuihinsa. Sanoin että ei mut eiköhän tää ole van et juu juu, ota vaan. Viimetteeks sit ärähdin et EI. Ja joka kerta anoppi on työntämässä keksiä tms lapselle kun silmä välttää. Viimeks kävi näin ku oltiin miehen kans saunas ja lapsi oli just puol tuntii sit syöny ja saanu keksin ku muutkin oli kahvipöydässä niin eiköhän tää mee heti antaa uudestaan keksiä ku silmä välttää. Siin ei ois mitään jos kysyis et voinko antaa mut tekee sen aina sillee ettei me nähtäs ja kerran kun sanoin ettei nyt mitään pullaa syödä kun on ruoka-aika niin anoppi sano pojalle et annapa pulla pois kun äiti on heti noin kiukkunen. Ensinnäkin: lapselle ei haukuta ketään perheenjäseniä tai muitakaan vaan sanotaan sit nassutusten asianomaiselle mitä on asiasta mieltä ettei lapsi rupee sit haukkumaan sen takia et mummi sano näin.
 
hmmm
Laitat vaan ylähyllylle jääkaappiin tuliasipussit ja sanot, et vois tuoda ens kerralla jonku videon lapsille tai vaikkapa hunajapurkin - omatekoinen tumma suklaa on helppo makeuttaa hunajalla (Organic-kaakaojauhetta+kuohukermaa+hunajaa kippoon ja suuhun!). Siksi sitä ei kaupasta saa, mutta anopit (hox, mulla ei ole ollut sellaista) tahtoo hyvää lapsille - ootkos itse katsonut elokuvan Trumanshow? Katsokaapa yhdessä, ei ole sopimaton lapsillekaan:


http://www.imdb.com/gallery/ss/0120382/AU21_1_21.jpg.html?path=gallery&path_key=0120382&seq=15&slideshow=1

 
Helekutti
Vai vielä alhainen verensokeri. Tällaisia möläytyksiä pääsee ihmisiltä jotka ei tiedä ihmisruumiin toiminnasta pätkääkään. Ei ihme että suomalaiset kuolee diabetekseen ja kärsii metabolisesta oireyhtymästä kun sitä verensokeria pitää erikseen "nostella"

Googlettakaa vaikka glukoneogeneesi niin ymmärrätte ettei ihminen tarvitse sokeria eikä sokeristuvia aineita verensokerin ylläpitämiseen. Sokerin syöminen päinvastoin romahduttaa verensokerin hetkellisesti.
 
sori kun vielä kaivan tän.. mut jäi häiritseen kun ap ei maininnut kuinka usein he anoppilassa käyvät. ja sitä mietin et jos kerta ap itsekin antaa kerran viikossa karkkiaskin lapselle, niin eiks sen voi sit jättää väliin jos mummi antaa sen vanukkaan. ja noista vaihtoehdoista se vanukas lienee muutenkin parempi vaihtoehto.
 

Yhteistyössä