Mikä koulutus pitää olla että pääsisi päiväkotiin tarhantädiksi?

  • Viestiketjun aloittaja no
  • Ensimmäinen viesti
lh
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu*:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
entes lto:t jotka sanoo, että mähän en pyyhi pöytiä, kun se ei kuulu mun toimenkuvaan. Varmaan aika veemäistä jos sellanen on työparina..
mä vastaisin siihen sitten, että pidä kuule yksinäs kaikki vasut sitten ja suunnittle ja toteuta ne yksin, mä rupean sitten vain assariksi ja pyyhin tyytyväisenä pöytiä ja autan lapsille vaatteita..
Täysi peesi tälle!!!
naapuriko paikalla?
Mitä todennäköisemmin ;) Olin meinaan tunnistavinani erään rouvashenkilön tuosta :D
noh niin, tuumustan et taas laiskuus vaivaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja hehee:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Sosionomit, valitettavasti.
Lähihoitajat, ihan jees varsinkin jos hoitajalla on jo omia lapsia. (itselläni kokemusta yhdestä nuoresta hoitajasta, joka on ihan kirjatiedon varassa... ei hyvä )
Lto.
mä lyön vaikka vetoa ettet erota työssään päteviä lastentarhanopettajia ja sosionomeja toisistaan ellet tiedä. :D hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy molemmista porukoista.
Meidän pk:ssa erottaa vaikkei tietäis ;)
Nyt olis kyllä mielenkiintoista saada kuulla mistä sä ne erotat?
Juu, muakin kiinnostaisi tietää. :) Yksilökohtaisia ovat mielestäni erot, ei niinkään koulutuskohtaisia. Molemmilla on sitä paitsi yhtä laaja koulutus, eri lailla painottunut vain.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
No, sijaiseksi pääset ihan ilman koulutustakin. Valitettavasti.

Lähihoitajana voit saada vakipaikan lastenhoitajana ja määräaikaisen sijaisuuden lastentarhanopettajana. Valitettavasti.

Lastentarhanopettajana voit päästä lastentarhanopettajaksi.

Nykyaikana ei ole enää muita koulutuksia kuin tuo lähihoitaja (ja se lastentarhanopettaja).
Lastenohjaaja koulutus.....perhepäivähoitajiakin otetaan pk:n
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja hehee:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Sosionomit, valitettavasti.
Lähihoitajat, ihan jees varsinkin jos hoitajalla on jo omia lapsia. (itselläni kokemusta yhdestä nuoresta hoitajasta, joka on ihan kirjatiedon varassa... ei hyvä )
Lto.
mä lyön vaikka vetoa ettet erota työssään päteviä lastentarhanopettajia ja sosionomeja toisistaan ellet tiedä. :D hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy molemmista porukoista.
Meidän pk:ssa erottaa vaikkei tietäis ;)
Nyt olis kyllä mielenkiintoista saada kuulla mistä sä ne erotat?
Mulla on pk:ssa yksi erityislapsi (ei mikään piloille hemmoteltu, adhd tms), niin kyllä se lto:n ammattitaito vaan selkeämmin esille tulee.
Vai kenties kokemus?
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja hehee:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Sosionomit, valitettavasti.
Lähihoitajat, ihan jees varsinkin jos hoitajalla on jo omia lapsia. (itselläni kokemusta yhdestä nuoresta hoitajasta, joka on ihan kirjatiedon varassa... ei hyvä )
Lto.
mä lyön vaikka vetoa ettet erota työssään päteviä lastentarhanopettajia ja sosionomeja toisistaan ellet tiedä. :D hyviä ja huonoja yksilöitä löytyy molemmista porukoista.
Meidän pk:ssa erottaa vaikkei tietäis ;)
Nyt olis kyllä mielenkiintoista saada kuulla mistä sä ne erotat?
Mulla on pk:ssa yksi erityislapsi (ei mikään piloille hemmoteltu, adhd tms), niin kyllä se lto:n ammattitaito vaan selkeämmin esille tulee.
meillä on pk:ssa kokonainen erityisryhmä, jossa työskentelee erityisen ammattitaitoinen porukka: 2 sosionomia, 1 lastenhoitaja ja 1 avustaja. :D
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
meillä on pk:ssa kokonainen erityisryhmä, jossa työskentelee erityisen ammattitaitoinen porukka: 2 sosionomia, 1 lastenhoitaja ja 1 avustaja. :D
Toivottavasti kelto myös?
Erityislapset ovat sen verran specifi ala, että ihan mutu-tuntumalla ei pärjää...
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
meillä on pk:ssa kokonainen erityisryhmä, jossa työskentelee erityisen ammattitaitoinen porukka: 2 sosionomia, 1 lastenhoitaja ja 1 avustaja. :D
Toivottavasti kelto myös?
Erityislapset ovat sen verran specifi ala, että ihan mutu-tuntumalla ei pärjää...
no ei se ole kelto jos se on vain yhdessä ryhmässä, kai tiesit sen? :D ja kyllä, meillä käy nimenomaan kelto tarvittaessa, reltoa taas ei ole kuten ei läheskään kaikissa integroiduissa erityisryhmissä.

ja nyt kiinnostaisi tietää ihan että mikä se kolmen äiti itse on koulutukseltaan kun tällaisia "totuuksia" on pätevä lausumaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
meillä on pk:ssa kokonainen erityisryhmä, jossa työskentelee erityisen ammattitaitoinen porukka: 2 sosionomia, 1 lastenhoitaja ja 1 avustaja. :D
Toivottavasti kelto myös?
Erityislapset ovat sen verran specifi ala, että ihan mutu-tuntumalla ei pärjää...
Meinaatko, että lastenhoitajat ja sosionomit työskentelevät vain mutu-tuntumalla? :D Juu, ja erityislastentarhanopettaja kuuluu tietenkin olla tiimin tukena.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lastenohjaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenohjaaja:
myös lastenohjaajan koulutus antaa pätevyyden lastenhoitajan työhön.
no ei todellakaan anna! Korkeintaan määräaikaisia sijaisuuksia saat.
miten kummassa olen vakipaikalla päiväkodissa lastenhoitajana
tuossahan on ihan kuntakohtaisia eroja. jos ei kertakaikkiaan hakijoita ole niin hommaan on pakko ottaa epäpätevä. mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole, että vakipaikan saisi riittämättömällä koulutuksella. pätevä hakija ohittaa aina epäpätevän.
 
cc
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
meillä on pk:ssa kokonainen erityisryhmä, jossa työskentelee erityisen ammattitaitoinen porukka: 2 sosionomia, 1 lastenhoitaja ja 1 avustaja. :D
Toivottavasti kelto myös?
Erityislapset ovat sen verran specifi ala, että ihan mutu-tuntumalla ei pärjää...
kelto=kiertävä erityislastentarhanopettaja

elto=erityislastenopettaja

miksi tuossa ryhmässä pitäisi olla kiertävä erityislastentarhanopettaja??
 
lh
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
meillä on pk:ssa kokonainen erityisryhmä, jossa työskentelee erityisen ammattitaitoinen porukka: 2 sosionomia, 1 lastenhoitaja ja 1 avustaja. :D
Toivottavasti kelto myös?
Erityislapset ovat sen verran specifi ala, että ihan mutu-tuntumalla ei pärjää...
Meinaatko, että lastenhoitajat ja sosionomit työskentelevät vain mutu-tuntumalla? :D Juu, ja erityislastentarhanopettaja kuuluu tietenkin olla tiimin tukena.
ääh, nyt paljastuu kaikki ammattisalat, mutullahan on aina pärjätty ihan kohtuu kivasti..

Hei oikeesti, ihan kaikilla on jo koulutuksessa osiot mm. erityislapista, et ei nyt ihan pelkällä mutulla tarvii sohia, niin ja kelto on tukena ja meidän pk:ssa lisäksi käytössä relto ryhmissä joissa on reltolapsia.
 
lh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenohjaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenohjaaja:
myös lastenohjaajan koulutus antaa pätevyyden lastenhoitajan työhön.
no ei todellakaan anna! Korkeintaan määräaikaisia sijaisuuksia saat.
miten kummassa olen vakipaikalla päiväkodissa lastenhoitajana
tuossahan on ihan kuntakohtaisia eroja. jos ei kertakaikkiaan hakijoita ole niin hommaan on pakko ottaa epäpätevä. mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole, että vakipaikan saisi riittämättömällä koulutuksella. pätevä hakija ohittaa aina epäpätevän.
vielä vuosi sitten saattoi saada paikan epäpätevä eli vaikka nyt sitten lastenohjaaja, mutta ei enään nykyään meidän kunnassa.
 
lastenohjaaja
Lain perustelujen mukaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ohella myös muu tehtävään soveltuva tutkinto, joka laadultaan ja opintomäärältään vastaa lähihoitajan tutkintoa, tuottaa kelpoisuuden lain 8 §:ssä tarkoitettuihin tehtäviin. Esimerkiksi lastensuojelun, päivähoidon ja perhetyön tehtävissä soveltuvia tutkintoja ovat mm. lapsi- ja perhetyön perustutkinto (tutkintonimike lastenohjaaja)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lastenohjaaja:
Lain perustelujen mukaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ohella myös muu tehtävään soveltuva tutkinto, joka laadultaan ja opintomäärältään vastaa lähihoitajan tutkintoa, tuottaa kelpoisuuden lain 8 §:ssä tarkoitettuihin tehtäviin. Esimerkiksi lastensuojelun, päivähoidon ja perhetyön tehtävissä soveltuvia tutkintoja ovat mm. lapsi- ja perhetyön perustutkinto (tutkintonimike lastenohjaaja)
mutta pätevämpi hakija ohittaa silti aina epäpätevän. sulla on käynyt tuuri kun pätevämpiä hakijoita ei ollut.
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
pääsiskö sh/th päiväkotiin?
varmaankin, mutta vaki paikkaa ei heru, ellet pätevöidy.
mut jos on vielä lh.. =)
tervetuloa, ei tarvitse enään työterveyteen raahautua joka kerempan takia! Meillä muutama paikka auki :)
;) kiitti kutsusta =). Pitää harkita =)
 

Yhteistyössä