mikä nykyajan lapsia vaivaa, kasvatuksessa täytyy olla jotain vikaa, älkää vetäkö herneitä, asiallista keskustelua

Olinpa töissä yksi päivä ja nelosluokkalaiset pojat "vitsailivat" siitä, että aikovat raiskata kaikki opettajat, ampua oppilaat ja sen päätteeksi räjäyttää koulurakennuksen. Oli tosi kivaa olla siellä töissä.
:O Sairasta.

Niille pitäis selittää mitä raiskaus tarkoittaa, miten se vahingoittaa fyysisesti ja henkisesti, sama ampumisen ym. kohdalla. Tuskin enää vitsailisivat asialla.
 
"vieras"
Nojaa, kyllä mun mielestä lapset saa leikkiä myös väkivaltaleikkejä, mutta vanhempien pitäisi opastaa siihen leikkiin. Leikillä käsitellään vaikeitakin asioita. Omani leikkii muun muassa hirviö-, leijona- ja spidermanleikkejä ja niihin kuuluu välillä leikkipuremista, tulen syöksemistä ja sensellaista. Siinä leikin kautta lapsi oppiikin, että mikä on sopivaa ja mikä ei. Oppii, että "pahikset" purevat, potkivat, satuttavat, eli sellainen ei ole oikeasti sopivaa. Oppii, että leikki pitää keskeyttää heti jos toinen osapuoli tahtoo sen lopettaa. Kesällä askartelin jämäpuusta miekat omalle ja siskon lapsille, harjoiteltiin paljon miekkailua. Miten miekkaillaan niin, ettei toiseen satu.

Siinä mä olen aika tiukkis, että muita ei saa osottaa pyssyllä mutta se nyt johtuu siitä, että mä olen pienestä asti ampunut ilmapistoolilla ja ilmakiväärillä ja oppi meni vähän liiankin hyvin perille - edes tyhjällä pyssyllä ei ikinä osoiteta ketään! Mua siis alkaa ahdistamaan realistisen oloiset leikkipyssytkin kun on niin syvälle juurtunut ajatus siitä, että ei osoiteta muita. Vesipyssyt mä sentään siedän ;)

Mainitsemani pojat tuskin leikkien takia tuollaisia päästivät suustaan. Heidän ongelmansa taisi olla kunnioituksen puute joka yleensä juontaa juurensa siihen, etteivät vanhemmat ole viettäneet tarpeeksi aikaa lastensa kanssa.
No ampumisestahan puhuinkin.
 
[QUOTE="vieras";25158725]No ampumisestahan puhuinkin.[/QUOTE]

Kepeillä ja sormilla saa ammuskella :) Itse en osaa mennä sellaiseen mukaan koska on tosiaan niin syvällejuurtunut se, ettei muita osoiteta :D Mutta siis kyllä lapset mun puolesta saa toisiaan "ammuskella" sormillaan ja kepeillä yms.
 
meillä ei katsota salkkareita & lastenohjelmienkin suhteen olen tarkka, tyttö katsoo lähinnä dvd:ltä maija mehiläistä, rölliä, pingua tms. myönnän kuitenkin, että joskus olen katsonut jotain criminald mindsiä tai csi:tä neidin kiehnätessä kainalossa ja huolettaa kieltämättä että saako pikkuinen painajaisia tai vaikutteita.. vaikka pistänkin aina äänet pois.
pitää varmaan ruveta tosissaan säästämään siihen tallentavaan digiboksiin... :ashamed:
 
Vanhempien poikien lapsuus meni täysin ilman leikkiaseita ja nyt vasta tajusin tehneeni siinä ehkä väärän päätöksen. Meinaan poitsujen isoveli(puoli) oli meidän kanssa mummolassa ja siellä peräkammarissa salaa pelaili pari tuntia raakoja sotapelejä nuorempien katsellessa vieressä.
Juu, on kielletty koskemasta k-18 peleihin mutta kotonaan saa pelata niitä ja oli salakuljettanut sitten mummolaankin.
Mitä tästä sitten seurasi? Nuoremmille pojille pelkoja, paljon vaikeita kysymyksiä ja valtava tarve käsitellä asiaa (sotaa).
Koulussakin alettiin ihmettelemään kun toinen poika lainasi kirjastoautosta jatkuvasti lehtiä, joissa käsiteltiin sotapelejä. Opettaja kutsui jopa oppilashuollon palaverin ja syytti minua siellä, että antaisin pienen tokaluokkalaisen pelata raakoja pelejä jotka ei lapsille kuulu...juupa.

Joten pojat saivat tehdä puupyssyt ja mennä rymyämään metsään niiden kanssa. Parissa viikossa sotaleikit jäivät ja kiinnostus aihetta kohtaan laantui.
Roolileikeillä todellakin lapset käsittelevät vaikeita asioita ja niiden kieltäminen kokonaan ei välttämättä ole oikea ratkaisu.
 
Tjah taas...
No tuota kaikki ihmiset ovat väkivaltaisia ja omaavat kyvyn tappaa.
Toteutuukose kyky koskaan vain piiloutuuko jonnekkin on olosuhteiden seuraus.
On hyvä oppia käsittelemään tunteita ja pelkoja myös negatiivisiä niitä jotta ne eivät sitten yllätä tai ole hallitsemattomia.
Ja parhaiten se onnistuu leikin kautta, mutta jotta lapsi pystyy hyväksymään negatiivisiä asioita on ensin aikuisen osattava hyväksyä ne.
Aikuinen voi myös ohjata sotaleikkejä ja rakentaa rekvisiittaa ja elämöidä mukana ja vaikka lapsen ikätasoisesti kertoa oikeasta esim talvisodasta.
Emme voi alkaa elää ja kuvitella että kaikki on vaan hyvää ja mitään pahuus on kaapissa piilossa oleva mörkö josta ei saa puhua tai edes mainita.
 
suurperheen äiskä
Meillä on pojat leikkineet aseilla,pikkusotilailla, pelanneet sotapelejä, juosseet kavereiden kanssa kuula-aseiden kanssa pitkin metsiä...meillä on katsottu myös Tuntematon ym kotimaisia sotaelokuvia...tyttöjä ei ole koskaan aseet/sotajutut kiinnostaneet!
Mutta..alusta asti on ollut kiellettyä osoitella muita ihmisiä (jotka ei ole leikissä mukana), tai ei saa liittoutua kaikki muut vastaan yksi... ollaan juteltu sodista ja niiden syistä, ollaan opetettu hyviä käytöstapoja ja vaadittu niiden käyttämistä ...mielestäni nyt 14 ja 16 v pojilla on todella hyvä empatiakyky, pärjäävät koulussa kohtalaisen hyvin, huolehtivat omista asioistaan...eivät ole kiusanneet tai joutuneet kiusatuiksi eivätkä lähde mukaan tappeluihin (nämä viimeiset kommentit on opettajilta ...koulussa pojat on olleet pikemminkin "rauhanrakentajia" riitapukareiden" kesken) Pojat ovat luonteeltaan melko vilkkaita, mutta osaavat käyttäytyä tilaisuudessa kuin tilöaisuudessa!

Ap.n kirjoitus oli aika järkyttävä, itse en omaltani sallisi tuollaista puhetta (ja varmaan ihanhyvä käydä asia selvittämässä)
Mutta en kuitenkaan pistäisi kaiken käytöksen syyksi tv.tä tai aseleikkejä...
nykypäivän vanhemmat vaanei oikeen uskalla ottaa vastuuta lapsista ts eivät halua tuottaa lapselle pettymyksiä tai "pahaa oloa" kieltämällä. Itse toimin varhaiskasvattajana ja vuosien varrella käytösongelmat tuntuu lisääntyvän, lapset ei kunnioita mitään eikä ketään!
Lapset kokeilevat rajojaan ja niiden asettaminen on vanhempien tehtävä! Ja se homma pitää aloittaa ihan pienestä
 
Alkuperäinen kirjoittaja suurperheen äiskä;25159008:
Meillä on pojat leikkineet aseilla,pikkusotilailla, pelanneet sotapelejä, juosseet kavereiden kanssa kuula-aseiden kanssa pitkin metsiä...meillä on katsottu myös Tuntematon ym kotimaisia sotaelokuvia...tyttöjä ei ole koskaan aseet/sotajutut kiinnostaneet!
Mutta..alusta asti on ollut kiellettyä osoitella muita ihmisiä (jotka ei ole leikissä mukana), tai ei saa liittoutua kaikki muut vastaan yksi... ollaan juteltu sodista ja niiden syistä, ollaan opetettu hyviä käytöstapoja ja vaadittu niiden käyttämistä ...mielestäni nyt 14 ja 16 v pojilla on todella hyvä empatiakyky, pärjäävät koulussa kohtalaisen hyvin, huolehtivat omista asioistaan...eivät ole kiusanneet tai joutuneet kiusatuiksi eivätkä lähde mukaan tappeluihin (nämä viimeiset kommentit on opettajilta ...koulussa pojat on olleet pikemminkin "rauhanrakentajia" riitapukareiden" kesken) Pojat ovat luonteeltaan melko vilkkaita, mutta osaavat käyttäytyä tilaisuudessa kuin tilöaisuudessa!

Ap.n kirjoitus oli aika järkyttävä, itse en omaltani sallisi tuollaista puhetta (ja varmaan ihanhyvä käydä asia selvittämässä)
Mutta en kuitenkaan pistäisi kaiken käytöksen syyksi tv.tä tai aseleikkejä...
nykypäivän vanhemmat vaanei oikeen uskalla ottaa vastuuta lapsista ts eivät halua tuottaa lapselle pettymyksiä tai "pahaa oloa" kieltämällä. Itse toimin varhaiskasvattajana ja vuosien varrella käytösongelmat tuntuu lisääntyvän, lapset ei kunnioita mitään eikä ketään!
Lapset kokeilevat rajojaan ja niiden asettaminen on vanhempien tehtävä! Ja se homma pitää aloittaa ihan pienestä
no olenhan mä toki huomannut sen, ettei tällä äidillä ole otetta lapsiinsa. kieltää, mutta jos eivät tottele, niin sitten antaa lasten tehdä edelleen, sitä mistä on kieltänyt.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja äpö;25156717:
kuules. Vedit turhaan herneen nenuun. Kyse on tästä yhdestä perheestä. ja miksi päättelin että metsämies? Kun poika aikoi hakea aseen autotallista.
Miksi päättelin isän suhtautumisen olevan tälläistä?
Perheessä on väkivaltää ihan todistetusti.

Ja ei, ei minunkaan lapseni noin puhu aseista vaikka isä metsästää veljineen.
Eikä meidänkään lapset. Leikkivät kyllä pyssyillä ja metsästävät leikisti eläimiä, mutta eivät uhittele tappavansa tai ampuvansa ihmisiä. Ei meillä kyllä katsota tappamis-ohjelmiakaan, vaan noudatetaan ohjelmissa/pelissä annettuja ikärajoja.
 
"Vieras"
[QUOTE="poikia3";25156805]Kolmen pojan äitinä minä en yksinkertaisesti tajua tätä. Pojat eivät saa siis leikkiä rosvoa ja poliisia, villiä länttä, ritarileikkiä, pahiksia ja hyviksiä, kaikissa noissa on aseita!

Mitkä leikit te vastavuoroisesti kiellätte tytöiltä?

Aseilla leikkiminen ei ole pelkkää tappamisella uhkailua (meillä se ei ole sitä koskaan), se on myös hyvän ja pahan työstämistä, leikkejä joita on leikitty iän kaiken ja kuuluu poikien normaaliin kehitykseen![/QUOTE]

Pojat ja pojat ja pojat...Sun tekstistä saa käsityksen että tytöt ja pojat on erilaisia lähtökohtaisesti ja leikkii erilaisia leikkejä...En itsekään pidä aseleikkejä välttämättä pahoina kaikissa tapauksissa mutta aika turhina kyllä...Miten tytöt sitten opettelee noita asioita jos heiltä on kielletty agressiiviset leikit? Häiritsee tollanen vastakkainasettelu että tytöt leikkii sitä ja pojat tätä, ja varmaan eivät saa olla edes kavereita keskenään? Oletkohan lukenut jotain esim. Sinkkosen kirjoittamaa soopaa...
 
[QUOTE="Vieras";25159212]Pojat ja pojat ja pojat...Sun tekstistä saa käsityksen että tytöt ja pojat on erilaisia lähtökohtaisesti ja leikkii erilaisia leikkejä...En itsekään pidä aseleikkejä välttämättä pahoina kaikissa tapauksissa mutta aika turhina kyllä...Miten tytöt sitten opettelee noita asioita jos heiltä on kielletty agressiiviset leikit? Häiritsee tollanen vastakkainasettelu että tytöt leikkii sitä ja pojat tätä, ja varmaan eivät saa olla edes kavereita keskenään? Oletkohan lukenut jotain esim. Sinkkosen kirjoittamaa soopaa...[/QUOTE]

Miksi tytöiltä on kielletty vauhdikkaat leikit?
Samat säännöt kaikille.
Ja kyllä, tytöissä ja pojissa on yleisesti ottaen eroa minunkin mielestäni.
 
"Vieras"
Arvasinkin että joku vetää Sinkkosen puheet mukaan...Outoa on että Sinkkonen sallii vain pojille pyssyleikit, tyttöjen kait pitäisi leikkiä hiljaa nukeilla nurkassa ja toteuttaa agressiivisuutta eristämällä joku porukasta ja puhumalla paskaa... Ei todellakaan ole mikään sukupuolisisidonnainen juttu mitä leikkii, eikä saa olla. Jos noin opetetaan niin poika ei saa esim. leikkiä nukella tai työntää nukenvaunuja tai laittaa ruokaa leikisti... Jokainen saa leikkiä mitä haluaa kunhan ei muita vahingoita.
 
[QUOTE="Vieras";25159250]Arvasinkin että joku vetää Sinkkosen puheet mukaan...Outoa on että Sinkkonen sallii vain pojille pyssyleikit, tyttöjen kait pitäisi leikkiä hiljaa nukeilla nurkassa ja toteuttaa agressiivisuutta eristämällä joku porukasta ja puhumalla paskaa... Ei todellakaan ole mikään sukupuolisisidonnainen juttu mitä leikkii, eikä saa olla. Jos noin opetetaan niin poika ei saa esim. leikkiä nukella tai työntää nukenvaunuja tai laittaa ruokaa leikisti... Jokainen saa leikkiä mitä haluaa kunhan ei muita vahingoita.[/QUOTE]no kyllä mä leikin lapsena samoja leikkejä kuin pojatkin. kiipesin puissa ja leikin poliisia ja rosvoa. ja menin koiran kanssa lintumetsälle, koira oli elävä, mutta pyssy oli joku karahka,
 

Yhteistyössä