mikä nykyajan lapsia vaivaa, kasvatuksessa täytyy olla jotain vikaa, älkää vetäkö herneitä, asiallista keskustelua

[QUOTE="poikia3";25156931]Selityksesi siitä, että tytöiltä kielletään ase- ja tappamisleikit ei kelpaa, katsos kun ne eivät ole tyttöjen luonteenomaisia leikkejä! Mitä tyttöjen luonteenomaisia leikkejä olette kieltäneet?[/QUOTE]

Odottelen vastausta. Hyvä kysymys.
 
aikuisissa vika
se on helppo sysätä vastuu tietokoneelle ja teeveelle, kun ihan oikeasti lapsen käytös peilaa vanhemmista. jos lapselle kertoo ja selittää miten saa ja miten ei saa tehdä, ja kuinka teeveessä tapahtuvat asiat on usein satuja, eikä oikeassa elämässä niin saa tehdä tai ei voi tapahtua niin lapsesta tulee kyllä ihan normaali.
mua itseäni ei ole kovinkaan paljon suojeltu miltään telkkarilta/tietsikalta tai pelikonsoleilta, vaan asioista on aina puhuttu totuudenmukaisesti ja vanhemmat on selvästi aina asettaneet rajat ja kertoneet miten toimia oikein ja väärin ja minusta tosiaan tuli kelpo kansalainen, en koskaan loukkaa toisia ihmisiä ja tulenkin todella hyvin juttuun kaikkien kanssa.
oma tyttäreni saa samanlaisen kasvatuksen ja jo nyt 7vuotiaana hän on erittäin empatiakykyinen,sosiaalinen ja tosiaan tietää väärän ja oikean miettimättä. sen vuoksi mun onkin niin vaikea ymmärtää, että miten jotkut tuon ikäiset lapset eivät osaa käytöstapoja ollenkaan, huudellaan vittua,paskaa,tappamista yms. ihan aikuisten läsnäollessakin. kyllä munkin lapseni toki välillä kiukkuilee, mutta koskaan hän ei huutele mitään rumia kellekkään. meillä on tietokonepelejä, wii-konsoli ja telkkarikin usein auki vaikka sitä ei kukaan katsokkaan, silti lapsilla ei ole ollut kiinnostusta tappamispeleihin, vaan konsolipelit on lähinnä sitä perheen yhteistä touhua, eli tanssipeliä,mariocartia, wiin sport-resorts pelejä ja jääkiekkoa, ennen oli lautapelit nykyään on konsolipelit niillekkin tosiaan löytyy sellaisia pelejä mitä on kiva pelailla koko perheen kanssa.

eli en asettaisia syyttäävää sormea tietokoneeseen ja televisoon vaan vanhempiin. se lapsen kanssa vuietetty aika, elämän tosiasioiden kertominen ja oikean ja väärän merkitys keskustelemalla on ensiarvoisen tärkeää.
 
"poikia3"
[QUOTE="hmmm";25156895]sallitaanko tytöille sama väkivaltaisuus? mielestäni pitäisi. kaikille pyssyt jos tämä sallitaan pojille. perheväkivaltaa on liikaakin. tai kaikilta pois.[/QUOTE]

Kuten Sinkkonen tuossa tekstissä sanoi 'Roolileikeissä Väkivaltaa esitetään ei toteuteta'!

Toki tytöillä on ihan samat säännöt kuin pojillakin.

Mutta itse voisin vaatia päiväkotia prinsessa vapaaksi vyöhykkeeksi - se kun aiheuttaa tyttöjen bimboutumista. Vaarallista sekin maailmassa jossa eri sukupuolten pitäisi olla tasa-arvoisia. Yhtälailla kun aseet kuuluvat poikien roolileikkiin ne prinsessa-asut kuuluvat tyttöjen roolileikkiin.
 
Jäin kommenteista miettimään, että kuinka monen poika leikkii nykypäivänä kavereiden kanssa inkkaria, rosvoa&poliisia tms.?
Tappamis, puukotus, aseella uhittelu eivät ole mielestäni kenellekää kehittävää leikkiä.
Mutta aina ei ole ollutkaan tietokonepelejä yms. eli leikit keksittiin tai opittiin mallista hyvin pitkälti, kieroa väkivaltaa ei esiintynyt kuten nykyleikeissä?
Mulla kokemusta vain 3 päiväkodista, siis lapseni puheista.
 
Jäin kommenteista miettimään, että kuinka monen poika leikkii nykypäivänä kavereiden kanssa inkkaria, rosvoa&poliisia tms.?
Tappamis, puukotus, aseella uhittelu eivät ole mielestäni kenellekää kehittävää leikkiä.
Mutta aina ei ole ollutkaan tietokonepelejä yms. eli leikit keksittiin tai opittiin mallista hyvin pitkälti, kieroa väkivaltaa ei esiintynyt kuten nykyleikeissä?
Mulla kokemusta vain 3 päiväkodista, siis lapseni puheista.
Meillä leikkivät avaruusrosvoa ja avaruuspoliisia. Avaruusinkkaria ei ole tullut vastaan, mutta robotti kyllä. Leikki on 90% aseella osoittelua ja efektiäänten tekemistä. "Dzuuuurfff, ta-ta-ta-ta-pum! Sä kuolit!"

Onko se kieroa väkivaltaa? Ei, se on sitä samaa leikkiä, mitä on leikitty iät ja ajat.

Tietokonepelejä meillä ei pelata ollenkaan. Joskus pikku kakkosen pelejä.
 
"äiti"
aivan kuulosti meen naapurin pojalta. Siellä vanhemmat ei välitä/piittaa mitä lapsi puhuu toisille. Vanhempien omakin kielenkäyttö ala-arvoista.
Vanhemmat vaan tyytyväisiä kun lapsi on poissa silmistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25156987:
Meillä leikkivät avaruusrosvoa ja avaruuspoliisia. Avaruusinkkaria ei ole tullut vastaan, mutta robotti kyllä. Leikki on 90% aseella osoittelua ja efektiäänten tekemistä. "Dzuuuurfff, ta-ta-ta-ta-pum! Sä kuolit!"

Onko se kieroa väkivaltaa? Ei, se on sitä samaa leikkiä, mitä on leikitty iät ja ajat.

Tietokonepelejä meillä ei pelata ollenkaan. Joskus pikku kakkosen pelejä.
Hyvä niin.
Kirjoitinkin edellä hieman erityylisistä leikeistä eli kuolemista voi olla "monenlaista" ja sekin kausi menee ohi, tiedän, kun pojat heiluu leikkipyssyt kädessä.
Mietin vaan, että ap:n pojan tilanne ei kuullostanut siltä normaalilta leikiltä...
 
"guest"
[QUOTE="poikia3";25156931]

Ja miten oikea poliisi saa rikollisen kiinni, jos sillä ei ole asetta? Tappaa ei oikeasti tarvitse.[/QUOTE]

Iso-Britanniassa poliisilla ei ole lainkaan aseita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25157051:
Millaisia leikkejä sitten tarkoitit? Entä tuo "kuolemaa voi olla monenlaista"?
Lapseni pk kokemuksella: uhkaavaa, irvailevaa, kiinnipitoa ilman lupaa, "kuolemista" tapan sut- puheilla; eikä äänenpaino ole ollut leikkisä, kisaileva.
Kun leikkijät keskenään samassa hengessä leikkivät niin sehän toimii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25157097:
No tuo taitaa olla kiusaamista. Leikkiminen on eri juttu.
Kuulostaa tosi ikävältä. :(
Niin, se vaan hyväksytään pokien välisenä leikkinä, että on ihan vaan tervettä nahistelua jne. :(
Onneksi kivojakin leikkijöitä on :)
Ja ap:n pojallekin varmasti mukava kaveri löytyy, jos tuo ko. poika jatkaa sellaisia puheita niin kannataako hänen seuraan mennä?
 
kasvatusalan ammattilainen
Pyssyleikit kuuluu normaaliin lapsuuteen. Kannattaa lukea Marjatta Kalliala: Enkeliprinsessa ja itsari liukumäessä – Leikkikulttuuri ja yhteiskunnan muutos (1999) . Normaaliin lapsuuteen kuuluu leikkiminen ja normaalileikkiminen kehittää lapsessa monia tärkeitä taitoja esim. hyvän ja pahan tajuaminen.

AP:n aloitus ei tietenkään kerro kaikkea koko tilanteesta, mutta kyseessä ei näyttäisi olevan poikien välinen leikki vaan jotain muuta. Normaalit pyssy etc. leikit ovat erikseen.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";25156931]Selityksesi siitä, että tytöiltä kielletään ase- ja tappamisleikit ei kelpaa, katsos kun ne eivät ole tyttöjen luonteenomaisia leikkejä! Mitä tyttöjen luonteenomaisia leikkejä olette kieltäneet?

Pojille ei kyllä tarvitse opettaa ampumista ja tappamista, esim. ritarileikit tulevat ihan luonnostaan, kun matkitaan vaikka jostain kirjasta luettu. Rosvoja ja poliisia on leikitty ainakin jo -60-luvulla, todennäköisesti aina.

Mä ymmärrän ja hyväksyn sen, ettei päiväkotiin saa viedä aseita. Mutta sitä, että ne pojat mielikuvistaan käyttäen leikkivät leikkejä joihin tekevät aseet, en ollenkaan hyväksy.

Ja miten oikea poliisi saa rikollisen kiinni, jos sillä ei ole asetta? Tappaa ei oikeasti tarvitse.[/QUOTE]

Sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa onko ne kenelle "luonteenomaisia" leikkejä ja kenelle ei. Ne on kiellettyjä kaikille. Ei voida yleistää että pojat leikkii aina aseilla ja tytöt ei koskaan. Tappamisleikit ei ole pojalle sen luonteenomaisempaa kuin tytölle, vaan opittua. Lapsia ohjataan ihan pienestä saakka niihin leikkeihin, tytöille ostetaan tiettyä lelua ja pojille toista. Pojille luetaan ritarikirjoja jossa poika on ritari aseen kanssa ja tyttö prinsessa ilman asetta. Eli opittua sekin. Ja noihin aseleikkeihin kuuluu olennaisesti se kaveriin tähtääminen ja ampuminen, pam pam. Jos se on kielletty erikseen niin lapset voivat sen jättää pois, mutta samantien voi jättää sen koko aseen pois.

Ja heh heh, eiköhän ihan itse poliisikin turvaudu siihen aseeseen ihan viimeisenä keinona ja vaihtoehtona. Tosin sitä ei välttämättä tarvitse vielä edes opettaa 4-vuotiaalle.

Se että aina on leikitty tappamisleikkejä, ei päiväkodissa riitä perusteeksi sille että niitä saa vielä nykypäivänäkin leikkiä. Meillä ei toisia tapeta, ei edes leikillä. Ja aseet on tarkoitettu muiden vahingoittamiseen ja tappamiseen, muu on lapselle valehtelua.
 
"öö"
Kun vein lastani päiväkotiin, oli siellä aamuisin lähes aina telkkari päällä, ja lapset möllötti sitä. Olikohan tarkotus että hoitsut pääsee helpommalla heti aamusta?
 
"hoitaja"
[QUOTE="öö";25158392]Kun vein lastani päiväkotiin, oli siellä aamuisin lähes aina telkkari päällä, ja lapset möllötti sitä. Olikohan tarkotus että hoitsut pääsee helpommalla heti aamusta?[/QUOTE]

Meillä taas ei katsota yhtään ikinä telkkua, juuri heitettiin telkku roskiin kun todettiin että muksut kattoo sitä ihan tarpeeksi kotonaan.
 
"vieras"
Millä tavalla nykyaika liittyy tähän? Luulisi isoäidin jo tietävän että aivan samanalista on ollut jokaisella vuosikymmenellä. Naapuripojan käytöksessä ei ole mitään nykyaikaa kuvaavaa.
 
95% mun lasten kavereista ja tutuista (samassa pk:ssa olevat, lähistöllä asuvat, samassa koulussa olevat) on ihan mukavia.

Sitten on se pieni 5% joka on suoraan sanottuna perseestä.

Osa lapsista oli perseestä jo omassa lapsuudessanikin, mutta nykylasten perseestä olo on enemmän perseestä mitä aikoinaan 80-luvulla. Väittäisin, että vika on vanhemmissa: nykyään on ihan sallittua olla laiska paska, joka ei jaksa kantaa minkäänlaista vastuuta omasta lapsestaan ja esim. taloudellisesta pärjäämisestään. Ja lopputuloksena on sitten sekopäisiä lapsia.
 
"..."
Tulee vaan mieleen että eikös meidänkin ja meidän vanhempien ym nuoruudessa ole varsinkin pojat jo leikkineet noita pyssyleikkejä jne, liekö se nyt niin kovin vaarallista. Eipä ole kukaan tuntemani pyssyleikkejä leikkinyt sen koommin ollut mitenkään väkivaltainen tmv. Meidän nuoruudessa ampumisleikeissä "kuoltiin" esim 10 sekuntiksi ja sitten jatkettiin taas leikkiä.. Pole ja rofe vasta suosittua olikin..

Mutta ap:n tapaukseen sanoisin, että oli kyllä väärin. Ja lapsille sopimattomia ohjelmia/pelejä en toki näyttäisi koska voivat aiheuttaa painajaisia/traumoja ja tietysti lapset tykkää matkia ohjelmista näkemiään juttuja, eikä se ole välttämättä kovin turvallista kun lapset eivät useinkaan sitä turvallisuutta osaa ajatella.

Tökeröille tappopuheille sun muille toki laittaisin pisteen samantien..
 
käytiin äsken pojan kanssa juttelemassa pojan ja hänen vanhempiensa kanssa asiasta. äiti puolusteli lastaan, että ville oli väsynyt ja pettynyt kun oma paras kaveri ei ollutkaan päässyt yökylään kuten oli sovittu. koska tää kaveri oli sairastunut. lisäksi pojan isä oli lähtenyt kalajoelle pikkusiskon kanssa kylpylään, ja poika oli kiukuttelunsa takia joutunut jäämään kotiin. no pitkin hampain poika pyysi käytöstään anteeksi.
ja hänestä ei ole kuulema kovin kamalaa, jos lapset huutaa toisilleen, että tapan sut. heidän lasten kesken se on ihan tavallista kuulema. että vihapäissään päästetään suustaan mitä sylki tuo.
mä sitten sanoin, että meidän poika ja mä kuitenkin järkytyttiin tullaisesta kielen käytöstä. ja että poikamme oli oikeesti säikähtynyt.
nyt sitten sovittiin niin, että jos haluavat vielä leikkiä keskenään, niin se tapahtuu täällä meillä, koska kylässä poika ei kuulema uskalla kiukutella tuohon tyyliin.
 
[QUOTE="...";25158456]Tulee vaan mieleen että eikös meidänkin ja meidän vanhempien ym nuoruudessa ole varsinkin pojat jo leikkineet noita pyssyleikkejä jne, liekö se nyt niin kovin vaarallista. Eipä ole kukaan tuntemani pyssyleikkejä leikkinyt sen koommin ollut mitenkään väkivaltainen tmv. Meidän nuoruudessa ampumisleikeissä "kuoltiin" esim 10 sekuntiksi ja sitten jatkettiin taas leikkiä.. Pole ja rofe vasta suosittua olikin..

Mutta ap:n tapaukseen sanoisin, että oli kyllä väärin. Ja lapsille sopimattomia ohjelmia/pelejä en toki näyttäisi koska voivat aiheuttaa painajaisia/traumoja ja tietysti lapset tykkää matkia ohjelmista näkemiään juttuja, eikä se ole välttämättä kovin turvallista kun lapset eivät useinkaan sitä turvallisuutta osaa ajatella.

Tökeröille tappopuheille sun muille toki laittaisin pisteen samantien..[/QUOTE]
Mun isän (-45) ja isoisän (-11) lapsuudessakin leikittiin pyssyleikkejä...samoin omassa lapsuudessa, ja se oli & on edelleen aivan normaalia leikkiä väitän minä.

Pyssyleikit taas ei liity mitenkään siihen, mitä ap:n lapsen kaveri teki. Tai siihen, mitä ennen naapuritalossamme asunut häiriintynyt lapsi teki, eli toi pihalle puukon, huitoi sillä muita lapsia ja yksityiskohtaisesti selitti mitä tekee heille (eli puukko rintaan, suoraan sydämeen, veri roiskuu, sydän pysähtyy ja lapset kuolevat).

Ja tosiaan, vanhemmilta tarvitaan maalaisjärkeä sen suhteen, mitä lasten annetaan telkkarista katsoa ja millaisia pelejä pelata - ja miten paljon, kuinka usein. Ei ikärajoja ihan turhaan ole asetettu.
 
Olinpa töissä yksi päivä ja nelosluokkalaiset pojat "vitsailivat" siitä, että aikovat raiskata kaikki opettajat, ampua oppilaat ja sen päätteeksi räjäyttää koulurakennuksen. Oli tosi kivaa olla siellä töissä.
 
"vieras"
Olinpa töissä yksi päivä ja nelosluokkalaiset pojat "vitsailivat" siitä, että aikovat raiskata kaikki opettajat, ampua oppilaat ja sen päätteeksi räjäyttää koulurakennuksen. Oli tosi kivaa olla siellä töissä.
Niin, ja joillekkin vanhemmille tämä on vaan "poikien luontaista taipumusta". Kun se toisen ampuminen leikeissä on ollut sallittua lapsena, niin vähän vanhempanakaan ei nähdä mitään pahaa asiassa että vitsaillaan ampumisasioilla. Ja miksi 4-vuotias saa sanoa että mä ammun sut, mutta 14-vuotias ei?

Minusta sen pitää olla ihan ehdoton ei, toisia ei ammuta edes leikillään eikä sellaisia juttuja puhella missään iässä.
 
[QUOTE="vieras";25158605]Niin, ja joillekkin vanhemmille tämä on vaan "poikien luontaista taipumusta". Kun se toisen ampuminen leikeissä on ollut sallittua lapsena, niin vähän vanhempanakaan ei nähdä mitään pahaa asiassa että vitsaillaan ampumisasioilla. Ja miksi 4-vuotias saa sanoa että mä ammun sut, mutta 14-vuotias ei?

Minusta sen pitää olla ihan ehdoton ei, toisia ei ammuta edes leikillään eikä sellaisia juttuja puhella missään iässä.[/QUOTE]

Nojaa, kyllä mun mielestä lapset saa leikkiä myös väkivaltaleikkejä, mutta vanhempien pitäisi opastaa siihen leikkiin. Leikillä käsitellään vaikeitakin asioita. Omani leikkii muun muassa hirviö-, leijona- ja spidermanleikkejä ja niihin kuuluu välillä leikkipuremista, tulen syöksemistä ja sensellaista. Siinä leikin kautta lapsi oppiikin, että mikä on sopivaa ja mikä ei. Oppii, että "pahikset" purevat, potkivat, satuttavat, eli sellainen ei ole oikeasti sopivaa. Oppii, että leikki pitää keskeyttää heti jos toinen osapuoli tahtoo sen lopettaa. Kesällä askartelin jämäpuusta miekat omalle ja siskon lapsille, harjoiteltiin paljon miekkailua. Miten miekkaillaan niin, ettei toiseen satu.

Siinä mä olen aika tiukkis, että muita ei saa osottaa pyssyllä mutta se nyt johtuu siitä, että mä olen pienestä asti ampunut ilmapistoolilla ja ilmakiväärillä ja oppi meni vähän liiankin hyvin perille - edes tyhjällä pyssyllä ei ikinä osoiteta ketään! Mua siis alkaa ahdistamaan realistisen oloiset leikkipyssytkin kun on niin syvälle juurtunut ajatus siitä, että ei osoiteta muita. Vesipyssyt mä sentään siedän ;)

Mainitsemani pojat tuskin leikkien takia tuollaisia päästivät suustaan. Heidän ongelmansa taisi olla kunnioituksen puute joka yleensä juontaa juurensa siihen, etteivät vanhemmat ole viettäneet tarpeeksi aikaa lastensa kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Leenuliinukka

Yhteistyössä