Mikä poikaani vaivaa?!?!?

  • Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Epätoivoinen äiti
8-vuotias poikani on kärsinyt päänsärystä jo pidemmän aikaa. Päätä särkee koulusta tullessa ja myös kotona jos hän painaa otsaa. Hän väittää, että otsa tuntuu erilaiselta toiselta puolelta. Minä en sitä huomaa.

Koulussa on myös kovasti vaikeuksia oppia tiettyjä asioita. Esim. matematiikassa ei tajua aina helppojakaan laskuja. Pojan pää nykii myös.

Huomenna neurologille aika..pelottaa! :(
 
Mulla itselläni särki päätä pienenä, joskus ekoilla luokilla, kun verensokeri laski liian alas. Helpotti sillä että mulla oli eväät mukana ja söin ne joskus iltapäivällä. Venyykö pojalla iltapäivällä pitkä aika kouluruuan jälkeen ennen ku saa välipalaa?
 
Epätoivoinen äiti
Ja tuo pään nykiminen ja venyttely on alkanut mietityttää. Koulussa myös oppimisvaikeuksia. Opettaja kertoi, että hänelle pitää selittää monta kertaa asioita ennenkuin ymmärtää. :(
 
Jonsered
Meidän tytöllämme oli kahdeksan vuotiaana paljon päänsärkyjä, lukulasit auttoivat ja se, että lukihäiriö löytyi. Hänellä silmät eivät olleet seuranneet samaa riviä väsyessään ja tämän lisäksi hänellä on lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus, sokerina pohjalla oli oireeton iriitti, joka teki näkökenttään mustia pisteiä, joita hän sitten "väisteli" lukiessaan.

Selvittäisin ensin selkeät fyysiset ongelmat ja sitten esim. perhe- ja kasvatusneuvolan kautta tai kolulupsykkarin luki-testeihin. Sitä kautta saattaa jotain apua löytyä. :D
 
Epätoivoinen äiti
Kävimme eilen neurologilla ja hän teki testejä. Ihan normaalit kaikki toiminnot. Antoi kuitenkin lähetteen pään kuvaukseen. Epäilee migreeniä alustavasti. Nuo pään nykimiset eivät liity kuulemma päänsärkyyn, vaan ovat vaarattomia TIC-liikkeitä.
 
Katjuska71
Kuulostaisi migreeniltä, mulla samantyyppistä oiretta. Eipä silloin keskittymiskykyä juuri ole, kun särkee ja sattuu ja väsyttää kovasti. Mulla laukaisee tietyt valot kohtauksen( mm loisteputket) ja aurinko, aina aurinkolasit päässä.

Toinen, mikä vaikeuttaa oppimista, meillä kohdattiin tämä asia 10 vuotiaan poikani kanssa ekalla luokalla. Eli ei nähnyt taululle eikä juuri muutakaan, näkö niin huono. Ei vaan sitä osannut sanoa, itse alettiin ihmettelemään, kun menee tv:hen kiinni sitä katsoessaan jne. Ja heti sai voimakkaat lasit, kun näöntarkastukseen mentiin ja elämä on sen jälkeen hymynnyt pojallakin, kun näkee leikkiäkin :)
 
Meillä on pojalla ollut vastaavia oireita mutta myös pyöstymisiä, tajuttomuutta, kylmänhikisyyttä, oksentelua ym. Kaikki tutkittiin eikä mitään vikaa löytynyt. Siis käytiin magneettikuvauksissa, EEG:ssä, EKG:ssä, verikokeissa ym.ym. Lääkärit sitten heittivät hanskat nurkkaan kun neljän vuoden oireilun jälkeen oireet yhtäkkiä loppuivat. Nyt vuoden tauon jälkeen nämä oireet tulivat keväällä uudelleen ja itse olen tehnyt diagnoosin migreenistä. Suvussani on pahaa migreeniä ja huomaan että minulla tulee kohtaus aina samaan aikaan kun olemme esim. aurinkoisena päivänä autossa ym. Heti kun huomaan omat ensi oireet, poika alkaa valitella myös. Itselläni vain ei ole tuota tajuttomaksi menemistä mutta muuten on saman laiset oireet. Tuo tajuttomaksi meneminen on hämmentänyt niin lääkäreitä kuin minuakin. Myöskään näkökenttä häiriöitä ei meillä kummallakaan ole ja särky on molemmin puolista.
Mutta tuo kuulostaa kyllä ihan migreeeniltä tuo mitä pojallasi on. Toivottavasti saatte avun, me emme saaneet.
 

Yhteistyössä