Miksi äiti ei saa juhlia jos hänellä on vauva?

  • Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
Äidit eivät juhli. Äidit eivät saa harjoittaa sellaista tapain turmeltuneisuutta. Yöelämän viekoitukset eivät ole soveliaita äideille, väkijuomat vallan vahingollisia.
Lapsistaan saavat hurmaantua, suorastaan päihtyä, mutta eivät alkoholista.
 
[QUOTE="vieras";26234427]No minähän arvasin, että tässä on kyseessä taas tällainen perhe, jossa lapsi on äidin projekti ja iskä on löytänyt keinonsa olla mahdollisimman vähän hoitovastuussa. Sitten selitellään kaikki niin päin, että toimitaan lapsen parhaaksi, vaikka todellisuudessa iskä nauraa partaansa :D

Ja maidon tulo ei mihinkään lakkaa, vaikka muutaman imetyskerran jättää silloin tällöin välistä. Oikeasti, tunnut olevan todella yksinkertainen ihminen.[/QUOTE]

Tämä kuvio on kyllä ollut selvä jo silloin kun harkittiin lasten hankkimista. Nyt meillä on neljä lasta, luuletko tosissasi että olisin tehnyt yhtä enempää jos mies ei lapsia hoitaisi??

Tuosta imetyksestä.. On se hienoa jos ei imetykselle käy kuinkaan jos antaa muutaman kerran pulloa imettämisen sijaan, mutta sen jälkeen on ihan turha tulla selittämään että "maito loppui"...

En kyllä ollenkaan käsitä sitä että kuinka paljon te mammat oikein tarvitte sitä "omaa aikaa"? Onko se niin vaikeaa olla aika tiukasti kiinni siinä vauvassa se 4-6kk, kunnes se alkaa syödä kiinteää ruokaa ja imetysväli pitenee??
Itselläni on tällähetkellä 8kk ikäinen vauva, jonka imetysväli on n.5-6h (tiedän ettei kaikilla ole näin pitää väliä mutta esimerkkinä) luulisi ettei kellekään(!) ole ylivoimaista olla vauvan luona 5 tunnin välein.
 
Tämä kuvio on kyllä ollut selvä jo silloin kun harkittiin lasten hankkimista. Nyt meillä on neljä lasta, luuletko tosissasi että olisin tehnyt yhtä enempää jos mies ei lapsia hoitaisi??

Tuosta imetyksestä.. On se hienoa jos ei imetykselle käy kuinkaan jos antaa muutaman kerran pulloa imettämisen sijaan, mutta sen jälkeen on ihan turha tulla selittämään että "maito loppui"...

En kyllä ollenkaan käsitä sitä että kuinka paljon te mammat oikein tarvitte sitä "omaa aikaa"? Onko se niin vaikeaa olla aika tiukasti kiinni siinä vauvassa se 4-6kk, kunnes se alkaa syödä kiinteää ruokaa ja imetysväli pitenee??
Itselläni on tällähetkellä 8kk ikäinen vauva, jonka imetysväli on n.5-6h (tiedän ettei kaikilla ole näin pitää väliä mutta esimerkkinä) luulisi ettei kellekään(!) ole ylivoimaista olla vauvan luona 5 tunnin välein.
Et sä puhunu omasta ajasta vaan yleisesti tunnut olevan sitä mieltä ettei vauvasta saa ensimmäisen vuoden aikana olla erossa minkään syyn takia, tai sen kuvan tuossa ekassa kirjoituksessasi annat..

Miten se nyt sit siihen asiaan vaikuttaa et mä käyn työntää tuttipullon vauvan suuhun 5h välein?Saako se multa jotain enemmän kun esim. siltä isältään?
 
nuorekko
Tämä kuvio on kyllä ollut selvä jo silloin kun harkittiin lasten hankkimista. Nyt meillä on neljä lasta, luuletko tosissasi että olisin tehnyt yhtä enempää jos mies ei lapsia hoitaisi??

Tuosta imetyksestä.. On se hienoa jos ei imetykselle käy kuinkaan jos antaa muutaman kerran pulloa imettämisen sijaan, mutta sen jälkeen on ihan turha tulla selittämään että "maito loppui"...

En kyllä ollenkaan käsitä sitä että kuinka paljon te mammat oikein tarvitte sitä "omaa aikaa"? Onko se niin vaikeaa olla aika tiukasti kiinni siinä vauvassa se 4-6kk, kunnes se alkaa syödä kiinteää ruokaa ja imetysväli pitenee??
Itselläni on tällähetkellä 8kk ikäinen vauva, jonka imetysväli on n.5-6h (tiedän ettei kaikilla ole näin pitää väliä mutta esimerkkinä) luulisi ettei kellekään(!) ole ylivoimaista olla vauvan luona 5 tunnin välein.
Maito on lapsen pääasiallinen ravinnonlähde ENSIMMÄISEN VUODEN. Imetysvälin ei pitäisi siitä kauheasti kasvaa, vaikka kiinteät otetaan kuvioihin. Terveisin 2h välein vuoden imettänyt, LÄPI VUOROKAUDEN!

Mutta te äidit (tai lapsettomat/isät), jotka vastustatte äidin viihtellää käymistä. Kertokaa, mikä vika seuraavassa kuviossa esimerkiksi on:

Vauva 3kk, täysimetyksellä, maitoa pakkanen pullollaan, äiti lähtee viihteelle, pumppaa 3h välein eikä jätä edes "syöttöjä" väliin, juo pikkuhiprakan, tulee kotiin nukkumaan vauvan kanssa eri huoneisiin, isä hoitaa yösyötöt, aamulla kun promillet ovat tarpeeksi alhaalla äiti ottaa naperonsa hellään huomaansa ja imetettäväksi, krapulaakaan ei ole kun mietti vähän, kuinka paljon juo.

Ja mitä väliä silläkään olisi, jos vauva saisi korviketta juhlimisen aikana??? Itse en ole halunnut korviketta juottaa, mutta ei sekään ole mitenkään saatanasta, ihan vaan lehmästä :D

Itse kävin muutaman kerran vauvavuoden aikana viihteellä. Ekan kerran kun lapsi oli 6vko (tuparit kaverilla), seuraavan kerran kun lapsi oli 6kk (ihan BAARISSA), sitten tulikin eroahdistuskausi enkä halunnut jättää lasta edes isän kanssa (minkään menon takia!), kun selvästi ahdistui äidin poissaolosta. Nyt kun lapsi on 1v 3kk voin taas vapaasti mennä! Meillä lapsi edelleen nukkuu kainalossa, isä tai äiti kelpaa ihan yhtä hyvin. Iltamenoihin lähden lapsen nukkumaanmenoaikaan, tulen kotiin kun tulen ja pidän huolen siitä, etten ole juonut liikaa. Ja menoissa käyn, kun jotain juhlia on. Toistaiseksi on riittänyt n. kerran kolmessa kuussa yksi ilta. Muuten olen ihan kotiäiti vaan.

Elämä ei ole mustavalkoista ;)
 
nuorekko
^ Tuohon piti vielä lisätä, että miehen kanssa ei olla päästy vielä yhdessä käymään missään. Ihan vaan sen takia, ettei lapsi ole vaikuttanut aikaisemmin valmiilta menemään hoitoon. Aina on siis ollut äiti/isä hoitamassa.
 
"höpöhöpö"
Ällöttävän mustavalkoisia ja ehdottomia tässä ketjussa muutama. :D
Ottakaa mammat rennosti, jos tuntuu että olisi kiva tehdä jotain, oli se sitten lenkkeily, baari, kahvi tms niin tehkää, tekee tosi hyvää. Liikaa näkee kärttysiä ja väsyneitä "uhrautuvia" jotka samalla uhraavat onnelliset vanhemmat lapselta. Joskus tekee ihan hyvää käydä muualla. :)
 
Ja voi prkle sanon minä!!!! Oishan se ollut varmasti hyväksi imettää 6 kk ikään, mutta kun ei tullut maitoa niin ei tullut. Kaikki konstit kotikaljasta lähtien yritettiin. Ja tuntupa muuten tosi hyvältä kun nla-täti tuumasi että "maidon riittävyys on kiinni korvien välistä". Järki käteen, kaikki ei ole niin mustavalkoista!
 
"vieras"
Tämä kuvio on kyllä ollut selvä jo silloin kun harkittiin lasten hankkimista. Nyt meillä on neljä lasta, luuletko tosissasi että olisin tehnyt yhtä enempää jos mies ei lapsia hoitaisi??

Tuosta imetyksestä.. On se hienoa jos ei imetykselle käy kuinkaan jos antaa muutaman kerran pulloa imettämisen sijaan, mutta sen jälkeen on ihan turha tulla selittämään että "maito loppui"...

En kyllä ollenkaan käsitä sitä että kuinka paljon te mammat oikein tarvitte sitä "omaa aikaa"? Onko se niin vaikeaa olla aika tiukasti kiinni siinä vauvassa se 4-6kk, kunnes se alkaa syödä kiinteää ruokaa ja imetysväli pitenee??
Itselläni on tällähetkellä 8kk ikäinen vauva, jonka imetysväli on n.5-6h (tiedän ettei kaikilla ole näin pitää väliä mutta esimerkkinä) luulisi ettei kellekään(!) ole ylivoimaista olla vauvan luona 5 tunnin välein.
Niinniin, mikäpä siinä on miehellä hankkia lapsia, kun ei tarvitse olla eka vuoden aikana mihinkään aikatauluun lapsen takia sidottu. Huoh, onneksi mun mies halusi alusta saakka viettää aikaa pienokaisen kanssa myös kaksin, etten aina minä ollut siinä hyysäämässä, mutta miehiäkin on erilaisia :)

Ja kuka sulle on tullut selittämään, että maito loppui? Kun näyttäis sulla olevan nyt joku oma lehmä ojassa kun niin ärsyynnyt toisten äitien omasta elämästä vauvavuodenKIN aikana.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26234503]No hohhoi. Pointti oli se, että noita asioita voi edes verrata. Mieti ny ite: Kuntoilu vs. ryyppääminen. Tottakai välillä voi käydä viihteellä eli siis baarissa, mut mietipä ite moniko siellä on ottanut vaan pari ja on aamulla hyvällä hapella hoitamassa lapsia. Ehkä sä ootkin sellainen, että jaksat nousta mut moni ei. Ja sillä on vissi ero käykö siellä baarissa kännäämässä 1-2x/vko vai esim 1x/kk. Ja onko lapsi tosiaan viikon kaks vai vuoden.. Jos lapset pukataan kerran viikossakin mummulle/kummille/tätille jne. hoitoon, että pääsee ryypppään, niin kyllä mä ainakin vähä ihmettelen. Raskaana ollessa kävin kattomassa yhtä esiintyjää, niin kyllä suurin osa porukasta oli ihan pelit seis meiningillä siellä..[/QUOTE]

No eikö nyt puhuttu ajankäytöstä? Että kuinka paljon aikaa äiti voi käyttää vauvavuotena itseensä, oli se sitten urheilua, viihdekäyttöä tai muuta? Tietysti terveysvaikutukset on erit, mutta otin nyt kärjistetysti aikapointin kun moni kritisoi ajan menetyksellä baarissa kävijöitä, kun siihen yleensä uppoaa vähemmän aikaa lapsen hereilläoloajasta kuin urheiluun.

Ja edelleenkin puhun niistä, jotka harrastaa sitä kohtuukäyttöä ja kohtuubaareilua. En tunne yhtään äitiä, joka käyä baarissa 1-2krt/vko vauvan ollessa pieni, kuulostaa ihan urbaanilta legendalta koko juttu. Jos ei sitten kyse ole ihan teiniäidistä, joka ei ole äitiyteen kypsä ylipäänsä. Tai sitten hieman vajaaälyisemmästä vanhemmasta äidistä. Yksikään tervejärkinen äiti ei kyllä tuota harrasta.
 
  • Tykkää
Reactions: _Pigeon_
Tämä kuvio on kyllä ollut selvä jo silloin kun harkittiin lasten hankkimista. Nyt meillä on neljä lasta, luuletko tosissasi että olisin tehnyt yhtä enempää jos mies ei lapsia hoitaisi??

Tuosta imetyksestä.. On se hienoa jos ei imetykselle käy kuinkaan jos antaa muutaman kerran pulloa imettämisen sijaan, mutta sen jälkeen on ihan turha tulla selittämään että "maito loppui"...

En kyllä ollenkaan käsitä sitä että kuinka paljon te mammat oikein tarvitte sitä "omaa aikaa"? Onko se niin vaikeaa olla aika tiukasti kiinni siinä vauvassa se 4-6kk, kunnes se alkaa syödä kiinteää ruokaa ja imetysväli pitenee??
Itselläni on tällähetkellä 8kk ikäinen vauva, jonka imetysväli on n.5-6h (tiedän ettei kaikilla ole näin pitää väliä mutta esimerkkinä) luulisi ettei kellekään(!) ole ylivoimaista olla vauvan luona 5 tunnin välein.
Edelleenkin haluaisin tietää oletko sitä mieltä ettei äiti saa palata äitiysloman jälkeen töihin ja mies kotiin, kun kerta imetys on sun mielestä selkeästi oikotie onneen.

Veljeni kuopus 1v 3kk on muuten ollut yöhoidossa joitakin kertoja ja välillä lähemmäs vuorokauden putkeen, ja veljen vaimo edelleen imettää.

Mä oon joutunut oleen raskauden puolivälistä enemmän tai vähemmän sidottuna kotiin selkävaivojen jne vuoksi, joten voin rehellisesti sanoa odottavani sitä että pääsen tapaamaan kunnolla ajan kanssa kavereitani, ilman että seuraava yö menee hirveistä kivuista kärsiessä. Kyllä mulla sekoisi pää, jos sama meno jatkuisi monta kuukautta vauvan syntymän jälkeenkin.
 
njäh
Mulle nauraminen, ystävien tapaaminen ja rentoutuminen on irtiotto arjesta ja "elämän suola", ja kyllä, se tapahtuu luontevimmin ilta-aikaan ja ravintolassa. So what?
Olihan täällä sentään joku, jolla ei sädekehä ole pilannut aivoverenkiertoa.
Taitaa olla niin, että nämä juhlimista vastustavat pyhimysäidit ovat juuri niitä, joille juhliminen tarkoittaa perskännejä.
 
-
[QUOTE="vieras";26233647]No en selkeästi niin. Sinusta voi juhlia varastoon, ja sinusta juhliin meneminen on hukkaan heitettyä aikaa koska haluat viettää aikasi perheesi kanssa. Mutta sitten tähdensit että kyllä sinullakin on omia menoja, jolloin perheaika jää pois.[/QUOTE]

En edelleenkään sanonut missään vaiheessa, että voisi juhlia varastoon. Sanoin, että ITSELLÄNI tuli kiintiö täyteen juhlimisesta ja se ei enää kiinnosta. Toiseksi, vietän mieluiten aikanai perheeni kanssa, muttei se tarkoita sitä, että olisin joka ikisen päivän liikenevän sekunnin kotona. Kyllä mä käyn ystävien kanssa kahvilla tai syömässä joskus ja sen jälkeen jo odotan, että pääsen himaan perheeni kanssa. Jos mä lähden dokaamaan/juhlimaan, niin seuraavat 5 päivää olen henkisesti poissa perheeni luota. Mulle ei dokaaminen enää sovi.

Koita nyt ottaa huomioon, että olen puhunut kaikesta vaan omasta puolestani. Siitä miten minä asiat koen. Mun puolesta kaikki muut saa tehdä mitä tykkää, kunhan niiden lapset ei siitä kärsi.
 
[QUOTE="vieras";26231938]Eihän kenenkään ole pakko ryypätä, jos ei halua. Mutta miksi ei sais ryypätä, jos vauvalle järjestää siksi ajaksi luotettavan hoitajan ja vauva syö jo muutakin ruokaa kuin rintamaitoa tai jos on vielä rinnalla, niin juo pullosta? Kerro yksikin syy, mielenkiinnolla odotan.[/QUOTE]

No vaikka siksi, että ryyppääminen tuhoaa aivosoluja.Mä en ymmärrä tätä humalahakuista juomakulttuuria. Itsensä konttauskuntoon juominen, tuntuu olevan "hauskaa" ja sitä pidetään joissain piireissä hyvänä asiana. Todellisuudessa alkoholin suurkulutuksella, ei edes kertakänneillä ole mitään hyviä vaikutuksia ihmiselle. Siksi mulle ei vaan aukene miksi silloinkin kun vauva on pieni, äidin on pakko päästä vetämään perseet olalle.
 

Yhteistyössä