Miksi eskassa ollaan nyreinä, kun lapsi ei tulekaan eskaan?

  • Viestiketjun aloittaja ymmälläänn
  • Ensimmäinen viesti
ssss
[QUOTE="vieras";28085909]Anna nyrpistellä. Eskari ei ole pakollinen, joten sieltä saa olla pois ilman "kunnon" syytäkin. Ihmisten ilmeistä ei kannata isommin välittää.[/QUOTE]

Eskari on vapaaehtoinen. Sitä ei tarvitse valita. Mutta JOS SEN VALITSEE, siihen pitäisi sitoutua siihen valintaan. Siksi tämä sana vapaaehtoinen ei oikein päde kun kerran se eskari on alunperin jo valittu. Ymmärrän hyvin eskarin puolelta tämän. Yksi lapsi joka pomppii eestaas häiritsee ryhmän toimintaa. Siellä on usein järjestettyä toimintaa joissa jokaisella lapsella on osansa.

Meillä koulun eskarissa joutuu anomaan vapaata opelta max 5 päivää. Pidemmät myöntää reksi.
 
"vieras"
Tais osua vai?
Ei tarvinnut osua muuten kuin että pitää tuollaista ilkeyttä lapsellisena ja vastenmielisenä ja voi olla todella kaukana totuudesta myös. Ihmeellistä että me ÄIDIT olemmekin näin keskenkasvuisia ja julmia toisillemme, sitä en vaan tule koskaan ymmärtämään. Millaisia malleja te ilkeilijät luulette olevanne lapsillenne? Keskenkasvuinen kasvattaa keskenkasvuista. No sen tietää kait mitä siitäkin tulee.
 
Eskari on vapaaehtoinen. Sitä ei tarvitse valita. Mutta JOS SEN VALITSEE, siihen pitäisi sitoutua siihen valintaan. Siksi tämä sana vapaaehtoinen ei oikein päde kun kerran se eskari on alunperin jo valittu. Ymmärrän hyvin eskarin puolelta tämän. Yksi lapsi joka pomppii eestaas häiritsee ryhmän toimintaa. Siellä on usein järjestettyä toimintaa joissa jokaisella lapsella on osansa.

Meillä koulun eskarissa joutuu anomaan vapaata opelta max 5 päivää. Pidemmät myöntää reksi.
mun nuorimmainen oli vuoropäiväkodissa eskarissa, ja siellä oli varmaan 1 krt kuukaudessa sellainen tilanne et edes suurinpiirtein kaikki oli paikalla.

just oli nyt tän ykkösellä olevan arviointikeskustelu, ja kun syksyllä tyttö oli muita jäljessä lähes kaikessa (melkein kaikki oli käyneet koulun eskarin ) niin nyt oli saanut kaikki jo taidoissaan kiinni.Opettaja mainitsi vaan, et ihanaa et lapsi on saanut vuoden kauemmin olla lapsi, kun ei ole ollut kamalaa suorittamista se eskari.

on se muuten kumma kun jos tuo eskarilainen olisi päiväkodissa, ja sisarus kipeä kaikki kauhistelis et tuodaan toinen päiväkotiin, mut nyt eskarin ollessa kipeä asia onkin toisinpäin. :rolleyes:
 
"Jep"
[QUOTE="Ope";28086030]Täällä yks luokanope, joka ei ymmärrä eskarin rinnastamista kouluun. Eskari on vapaaehtoinen ja sieltä voi olla pois. Ymmärrän ap:tä täysin.[/QUOTE]

Mä olen kyllä todella kauhuissani jos luokanopettajien ajatusmaailma on sun kommentin kaltainen.
Miten ihmeessä lapsi voisi ymmärtää että nyt on yhdet säännöt ja puolen vuoden päästä kun koulu alkaa toiset säännöt? Voitko selittää?
Ja ei, eskari ei ole vapaaehtoinen jos sinne menee. Sen jälkeen on säännöt jotka pätee.
 
"vieras"
Minä olen itse eskariopettattajana ja lapseni tekee omassa eskarissaan nelipäiväistä viikkoa. Eskari on toki kouluun harjoittelua, mutta ei vielä koulu ja näin ihan syystä. Vuoden päästä lapsella ei ole enää mahdollisuutta jäädä kotiin lepäämään sitä tarvitessaan, miksi se mahdollisuus pitäisi viedä jo pienemmältä? Mitenkään tällainen "lepsuilu" ei vaikuta tulevaan koulumoraalin vaan pidän sitä lähinnä lapsuuden arvostamisena.
 
[QUOTE="Jep";28086335]Mä olen kyllä todella kauhuissani jos luokanopettajien ajatusmaailma on sun kommentin kaltainen.
Miten ihmeessä lapsi voisi ymmärtää että nyt on yhdet säännöt ja puolen vuoden päästä kun koulu alkaa toiset säännöt? Voitko selittää?
Ja ei, eskari ei ole vapaaehtoinen jos sinne menee. Sen jälkeen on säännöt jotka pätee.[/QUOTE]

mun esikoisen 1-3lk opettaja sanoi ekallaluokalla et jos perhe haluaa matkustella jne niin vapaata saa, ekat luokat on kuitenkin vielä sellaista vapaampaa toimintaa, ja lapsi ehtii kyllä varmasti ylemmillä luokilla olemaan tiukemmin koulussa kiinni.

toisille siis se lapsen hyvinvointi ja jakaminenKIN on tärkeitä, ei vain se koulussa/eskarissa oleminen.
 
"vieras"
[QUOTE="Jep";28086335]Mä olen kyllä todella kauhuissani jos luokanopettajien ajatusmaailma on sun kommentin kaltainen.
Miten ihmeessä lapsi voisi ymmärtää että nyt on yhdet säännöt ja puolen vuoden päästä kun koulu alkaa toiset säännöt? Voitko selittää?
Ja ei, eskari ei ole vapaaehtoinen jos sinne menee. Sen jälkeen on säännöt jotka pätee.[/QUOTE]

No jos ei kuusi seitsemän vuotias ymmärrä eroa koulun ja päiväkodin/eskarin välillä niin sitten on kyllä jotain kehitysviivästymää ja pahaa sellaista lapsella...
 
"Vieras"
Ihan oikein olet toiminut ap, miksi mennä tartuttamaan muita kun ei ole pakko ja kyllä eskarista saa pitää vapaapäivän ilman syytäkin. Ainoa syy minkä keksin nyreyteen on että ovat juuri ehtineet tilata ruoan sinunkin lapsellesi, mutta sekin on huono syy.
 
"Sara"
Meilläkin eskarin ope on nimenomaan sanonut, että pois voi olla, jos ylimääräisiä vapaita haluaa pitää. Nyt se on vielä mahdollista, vuoden päästä ei.

Kyllä meillä ainakin lapset sen ymmärtää, että eskari on vielä vapaampaa ja sitten kun koulu alkaa ei enää poissaoloja tule ellei ole oikeasti kipeä.
 
"Sara"
[QUOTE="Sara";28086382]Meilläkin eskarin ope on nimenomaan sanonut, että pois voi olla, jos ylimääräisiä vapaita haluaa pitää. Nyt se on vielä mahdollista, vuoden päästä ei.

Kyllä meillä ainakin lapset sen ymmärtää, että eskari on vielä vapaampaa ja sitten kun koulu alkaa ei enää poissaoloja tule ellei ole oikeasti kipeä.[/QUOTE]

Ja meillä siis lapset olleet koulun yhteydessä eskarissa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28086356:
mun esikoisen 1-3lk opettaja sanoi ekallaluokalla et jos perhe haluaa matkustella jne niin vapaata saa, ekat luokat on kuitenkin vielä sellaista vapaampaa toimintaa, ja lapsi ehtii kyllä varmasti ylemmillä luokilla olemaan tiukemmin koulussa kiinni.

toisille siis se lapsen hyvinvointi ja jakaminenKIN on tärkeitä, ei vain se koulussa/eskarissa oleminen.
Ja onnistuu ihan hyvin vapaiden ottaminen myöhemmilläkin luokilla ja jopa ylä-asteellakin. Vaikka jotkut palstalaiset ovatkin sitä mieltä, että se on suurin piirtein hirvein rikos mitä ihminen voi tehdä.
 
"jojo"
[QUOTE="Jep";28086335]Mä olen kyllä todella kauhuissani jos luokanopettajien ajatusmaailma on sun kommentin kaltainen.
Miten ihmeessä lapsi voisi ymmärtää että nyt on yhdet säännöt ja puolen vuoden päästä kun koulu alkaa toiset säännöt? Voitko selittää?
Ja ei, eskari ei ole vapaaehtoinen jos sinne menee. Sen jälkeen on säännöt jotka pätee.[/QUOTE]

Jos kyse olisi ollut siitä, että ap:n mmolemmat lapset olisivat olleet PÄIVÄKODISSA, kaikki huutaisivat kuorossa, että jos sisarus on kipeä, sinne ei TIETENKÄÄN saa viedä sitä tervettäkään lasta tartuttamaan muita. Mutta nyt on kyse kuusivuotiaasta ja pyhästä lehmästä eli eskarista, josta on synti olla pois samaisen syyn takia.

Päiväkoti ja eskari voivat hyvin toimia samoilla säännöillä keskenään, koulu on sitten eri asia. Vai pitäisikö päivähoitokin ottaa haudanvakavasti jo puolitoistavuotiaana, ettei lapsi hämmentyisi sääntöjen muuttumisesta eskariin/kouluun mennessä? Vähän suhteellisuudentajua nyt hei!

Aloituksessa ei sanottu, että lapselta kysellään säännöllisesti, milloin tälle sopisi käydä pyörähtämässä esikoulussa.
 
"jojo"
[QUOTE="vieras";28086351]Minä olen itse eskariopettattajana ja lapseni tekee omassa eskarissaan nelipäiväistä viikkoa. Eskari on toki kouluun harjoittelua, mutta ei vielä koulu ja näin ihan syystä. Vuoden päästä lapsella ei ole enää mahdollisuutta jäädä kotiin lepäämään sitä tarvitessaan, miksi se mahdollisuus pitäisi viedä jo pienemmältä? Mitenkään tällainen "lepsuilu" ei vaikuta tulevaan koulumoraalin vaan pidän sitä lähinnä lapsuuden arvostamisena.[/QUOTE]

:heart:
 
Ffer
[QUOTE="Jep";28086335]Mä olen kyllä todella kauhuissani jos luokanopettajien ajatusmaailma on sun kommentin kaltainen.
Miten ihmeessä lapsi voisi ymmärtää että nyt on yhdet säännöt ja puolen vuoden päästä kun koulu alkaa toiset säännöt? Voitko selittää?
Ja ei, eskari ei ole vapaaehtoinen jos sinne menee. Sen jälkeen on säännöt jotka pätee.[/QUOTE]

Kyllä meillä ainakin lapsi ymmärtää ihan puhetta. Hän tietää, että eskari on vielä vapaampaa ja vapaaehtoista. Kouluun sitten taas mennään joka päivä ja se on pakollista. Lapsen ei tarvitse koko ajan suorittaa ja harjoitella. Lapsi saa olla vielä lapsi ja levätä sekä leikkiä silloin jos siihen on vielä mahdollisuus. Ei lapsen tarvitse opetella koulun ja työmaailman sääntöjä vauvasta lähtien. Kyllä ne osataan tai opitaan kun niiden aika on.
 
Mä olen kanssa sitä mieltä, että kyllä vielä eskarivuonna voi ja saa pitää "omia lomia" jos se mahdollista on! KOulussa ei sitten voi. Se on kyllä ihan hyvin tiedostettu.
Ja onneksi meidän eskarin tädit on samaa mieltä! Ovat iloisia, että lapsi saa mennä välillä "mummilomalle" ja ottaa rennommin. Varsinkin, kun meilläkin on paljon sairasteltu. Välillä olen pojan lähettänyt mummille rauhallisempiin maisemiin, kun on ollut puolikuntoinen, mutta ei niin kipeä, että itse voisin perustellusti jäädä töistä pois. Luonnollisesti tällöinkyayn lapsen mielipidettä ja aina on halunnut "lomaa" pitää, vaikka hyvin viihtyy tarhassakin.
 
juurikin näin
jännä kun täällä eskariopettajat ja luokanopettajat ja muut ammattilaiset toistelee, että pitäkää vapaata ja eskari ei ole pakollinen ja hyvin voi lomailla. mutta kyllähän nyt palstalaiset taas tämänkin asian tietää paremmin, älkää ihmeessä uskoko ammattilaisia jotka sitä työtä tekee ja koulutuskin on! mukulat hoitoon ja eskariin joka jumalan päivä, kuumepäivinä vaan burana huuleen ja menoksi! muuten jää jostain hyvin oleellisesta taas paitsi ja tulevaisuus on tuhoon tuomittu!
 
"vieras"
Eskari on vapaaehtoinen, mutta kun sinne on ilmoittauduttu, on tarkoitus ja suotavaa, että siellä käydään säännöllisesti. Näin meille opastettiin jo eskaria esittelevässä vanhempainillassa. Joskus voi pitää ylimääräistä lomaa, mutta siitä on hyvä sopia etukäteen!

Aloituksesta paistaa, anteeksi vain, rusinat pullasta -periaate: Ei siellä nyt ole mitään erikoistakaan... lapsi itse halusi jäädä kotiin... osaa jo lukea ja kirjoittaa... Eli lapsi menee eskariin vain silloin, kun siellä on jokin erikoinen teemapäivä, opitaan jotain uusia taitoaja ja lisäksi vielä lapsi itse haluaa? Kiva, jos kaikki tekisivät noin.

Kaiken muun ohella eskarissa opitaan koulun rutiinia. Ei ole ihme, että opettajat ovat nyreinä, jos vasta samana päivänä ilmoitat poisjäännistä. Sairaus on asia erikseen. Muista poissaoloista sovitaan etukäteen. Nyt kun sisarukset on kipeinä, on vielä paljon todennäköistä, että eskarilainen on vuorostaan seuraavaksi kipeä ja näin ollen hän on eskasta poissa sekä sisarusten että omat sairaspäivänsä!
 
"kolmen äiti"
Meillä lapset on käyneet päiväkodin yhteydessä olevan eskarin ja todellakaan en vienyt ikinä vapaapäivinäni heitä sinne, itse teen siis epäsäännöllistä kolmivuorotyötä ja olen paljon viikonloppuja töissä. Mun mielestä kun noin pienet vielä tarvitsee sitä äiti-aikaa kipeämmin kuin päiväkotia, ja muuten meillä olisi voinut mennä helposti neljäkin viikkoa ilman yhteistä vapaapäivää. Eikä kyllä ikinä mitään nyrpeyttä vastaan tullut. Päinvastoin, tarhantädit sanoivatkin joskus, että kiva kun meidän lapset saa olla niin paljon kotona, eivät montaa kertaa olleet 5-päiväistä tarhaviikkoa koko hoitohistoriansa aikana ja muutenkin useat päivät olivat hoidossa lyhyitä päiviä.
 
Kysymys
Kertokaas nyt mammat: mitä niin ihmeellistä siellä teidän eskareissa tapahtuu ja opitaan , että lapsen koko tulevaisuus on pilalla jos sieltä lomailee? Ja mistä johtuu se, että tässäkin ketjussa opet itse on ihan eri mieltä siitä päivittäisen läsnäolon hyödystä kuin te arvoisat vanhemmat?
 
"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";28086581] Päinvastoin, tarhantädit sanoivatkin joskus, että kiva kun meidän lapset saa olla niin paljon kotona, eivät montaa kertaa olleet 5-päiväistä tarhaviikkoa koko hoitohistoriansa aikana ja muutenkin useat päivät olivat hoidossa lyhyitä päiviä.[/QUOTE]

Oliko sun lapset sitten kaiken aikaa osa-aikapaikalla? Miten se vuorotyössä onnistui? Itse olen pätkätyöläinen ja toisinaan siis kokonaan kotona. Sanottiin, että kiva, jos voi pitää ylimääräisiä vapaita. Kuitenkaan hoitosopimukseen ei voinut kirjata, että esim. joka maanantai olisi vapaa. Kun silloin ei olisi voinut kuulemma tehdä kokopäiväsopimusta! Muutenkin todettiin järkevämmäksi lapsen käydä hoidossa säännöllisesti, vaikka päiviä lyhentäen, kuin säännöttömästi olla poissa kaiken aikaa.
 

Yhteistyössä