miksi hurri on sallittu mutta neekeri ei

Alkuperäinen kirjoittaja Neekeri:
Mulle neekeri on ollut aina neutraali sana ja hurri haukkumasana.

Tää on tätä suvaitsevaa vallankäyttöä kun kielletään jonkin sanan käyttö perusteluna sen muka loukkaavuus. Wanha suomalainen sananlasku sanoo ettei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä.
N****** ei ole nimi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
sanoohan neekeritki itteensä neekereiksi. ainakin nää gangsta nekrut.

Emmä tiiä, mulle on ihan sama onko mustat mustia vai neekereitä, hurrit hurreja tai ruotsalaisia.
Ei se oo sama asia miten itestään puhuu ja mitä sanaa muut käyttää. Voin mä itestäni sanoa että mä oon läski mut jos joku toinen sen sanoo niin kyllä se on loukkaavaa. En mä itteäni hurriks kutsu vaikka oon suomenruotsalainen, enkä mä miestä neekeriks kutsu vaikka se afrikkalainen onkin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
sanoinko uutissa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

voin kysyä kun mies tulee kotiin et minkä päivän lehti se oli. VArmaan on tänpäivän sivuilla taas jotain.
No jos lehdessä lukee niin mitä sitten jos ei uutisia? :xmas:
Kannattaa varmaan ottaa yhetys siihen lehteen ja huomauttaa asiasta, niin minä tekisin. Yhtä ala-arvoista kieltä on hurrittelu ja ryssittely, neekeri on leimautunut näistä ehkä pahimmaksi.

Mutta loukkaavaahan on se, mikä loukkaavaksi koetaan. Jos "hurrit" kokevat sanan loukkaavana, sen käytön pitäisi loppua etenkin lehdissä ym. Ihme että jossain lehdessä on käytössä :eek:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
On hieman eri sinänsä, että neekeri kuvastaa rotuvihaa, mikä on huomattavasti laajempaa ainakin joskus ollut kuin hurri viha (jos nyt vihaksi sitä voi edes sanoa)
Perusteleppa miten sana neekeri kuvastaa rotuvihaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
sanoohan neekeritki itteensä neekereiksi. ainakin nää gangsta nekrut.

Emmä tiiä, mulle on ihan sama onko mustat mustia vai neekereitä, hurrit hurreja tai ruotsalaisia.
Ei se oo sama asia miten itestään puhuu ja mitä sanaa muut käyttää. Voin mä itestäni sanoa että mä oon läski mut jos joku toinen sen sanoo niin kyllä se on loukkaavaa. En mä itteäni hurriks kutsu vaikka oon suomenruotsalainen, enkä mä miestä neekeriks kutsu vaikka se afrikkalainen onkin.
Ok, no mulle on ihan sama vaikka joku musta sanois mua jauhonaamaksi. Ei se mua loukkaa. Mutta en mäkään ketään sano nekruksi tai hurriksi, kun tiedän että siitä voi joku loukkaantua.
 
vieras
»Esimerkiksi Anne Mäntysen ja Tiina Onikin vuonna 1997 esittämän näkemyksen mukaan sana ei aikaisempinakaan vuosikymmeninä ole ollut neutraalissa käytössä, vaan sanaan on liittynyt länsimainen kolonialistinen näkökulma: sanaa käytetään rodullistetun eron tuottamiseen ja uusintamiseen sekä - erityisesti rasismia kokeneiden näkökulmasta katsottuna - eriarvoistaviin avoimen rasismin ilmauksiin. Kun tällainen sana esitetään "neutraalina ja harmittomana", samalla rasismin olemassaolo kiistetään tai se jopa hyväksytään.»

 
sockervadd
Enpä ole koskaan käyttänyt kumpaakaan sanaa, en hurria enkä neekeriä, molemmat sanat etoo mua. Enkä mustalaista, ryssää, ählämiä, nekin etoo. Kaikki ollaan ihan ihmisiä vaan.
 

Yhteistyössä