millä rahalla ostelette

  • Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti
köyhä mamma
Esim kalliimpia lasten vaatteita? Monilla on polarn o pyret, me&i yms hintavia vaatteita ja mietin että meillä on mies vakkari duunissa, itse olen äitiyslomalla ja loppukuusta ei meinaa rahat riittää edes ruokaan vaikka emme ostele ylimääräistä ja laskuja on vaan pakolliset puhelimet ja netti.
Plus mitä nyt taloon saattaa tulla, esim jätemaksu, sähkö ja vesi.
Ja auto on että mies pääsee töihin..
Ja emme ruokaan edes paljon kuluta mutta silti joka kuukausi on kituuttamista ja rahojen laskemista.
En ymmärrä miten toisilla pari autoa, kalliit vaatteet yms ja toiset ei edes ruokaa saa pöytään.
Riippuu varmaankin sitten miehen palkkatuloistakin..meillä mies saa peruspalkkaa eli jonkun noin
2000 euroa ja siitä verot pois.kateellisena kuuntelen kun kaverit ostelee kaikkea koko ajan melkein ja käy ulkona syömässä yms.
En käsitä :/
Itse joudun säästämään hetken että saan edes kirpputorilta lapsille isompia vaatteita..haaveillut olen että saisi tehdä tilauksen johonkin ihanaan nettikauppaan.esim polarn o pyret :)
En koskaan lähde kavereiden kanssa mihinkään ostoksille kun joudun tyytymään katselemaan kun toiset ostelee kaikkea ihanaa.
Ja olen kouluttautunut ja ollut töissä ja silloinkin teki tiukkaa aina välillä.
 
"vieras."
Uskallanpa väittää että yksi suurin syy rahapulaan usein on että syödään enemmän kuin kulutetaan, niin onko se nyt ihme jos ei jää rahaa lasten tarpeisiin. Totuus on että lapselle on oltava iän mukaiset varusteet, kenkineen sekä vaatteineen, muuten asia kuuluu ls -selvitykseen.
 
[QUOTE="vieras.";29468118]Uskallanpa väittää että yksi suurin syy rahapulaan usein on että syödään enemmän kuin kulutetaan, niin onko se nyt ihme jos ei jää rahaa lasten tarpeisiin. Totuus on että lapselle on oltava iän mukaiset varusteet, kenkineen sekä vaatteineen, muuten asia kuuluu ls -selvitykseen.[/QUOTE]

Yritätkö nyt vihjata, että on lasu-asia, jos lapsella ei ole Popia ja miikkaria?
 
"vieras."
Sinä niin väitit en minä. Merkkituotteita ei ostella silloin jos rahat eivät riitä, silloin on varmistettava ruoan säännöllinen saatavuus ja katon pään päällä pysyminen.
 
"..."
Ihan itse tienaan rahani ja palkka on hyvä. Ei kai nykyisin nainen joudu enää olemaan miehen tuloista riippuvainen, ellei toki ole äitiyslomalla... Mä olen tehnyt paljon töitä päästäkseni siihen missä nyt olen, enkä odota että mulle valmiiksi mitään tuodaan tai ostetaan tai maksetaan. Toki kukin saa olla miten haluaa.
 
--*
Kai se on kiinni siitä, mitä muita menoja on. Jos on halpa asuminen niin kyllä ylimääräsellä ostaa yhden jos toisenkin sateenkaarihaalarin. Jos on köyhä niin sitten varmaan ei osta. Tai ostaa ja syö vähemmän.
 
plhh
No mä ostan aika paljon alesta. Miikkaria ei meillä ole, mutta Tickettiä, Moloa, Metsolaa, Småfolk ym. Ei ne nyt niin kalliita ole ja kirppariltakin löytää! Toista autoa ei meillä ole, ruokakulutkin on aika pienet. Mulla jää pakollisten menojen jälkeen rahaa noin 900 euroa kuussa eli kyllä siitä helposti irrottaa muutaman kympin lasten vaatteisiinkiin. Mies ei osallistu lastenvaatehankintoihin, mielestäni se ei hänelle kuulu, hän maksaa kaiken muun kuitenkin. Mies ostais kuitenkin vaan Prismasta jotain enkä sitä halua :D
 
....
Mitähän mustia tryffeleitä te sitten syötte? Meillä mies opiskelee ja minä olen kotihoidon tuella ja kyllä varmasti saadaan lapselle kaikki tarvittava, syödään jne. No loppu kuusta voi joutua vikan viikon jo tarkemmin laskemaan mitä sapuskaa sitä laittaa mutta ihan ok ollaan pärjätty.
Päästään jopa käymään Hoplopissa ja vaikka lintsillä jos haluamme..toki jos vaikka laivalle halutaan joudutaan ehkä vähän säästämään.
Ja jos kirppikseltä jotain joskus löydän niin kyllä sen yleensä voi ostaakkin (nykyään kyllä ihmiset pitää ihme riisto hintoja käytetyillä pukluisillakin vaatteilla)...
 
Mulle on jotenkin aina ollut ihan käsittämättömän vieras asia se, että kuinka vähän muut ihmiset suunnittelee elämäänsä :O Tottakai välillä tapahtuu asioita, joita ei voi ennakoida, mutta silti.

Esim. minä olen tässä muutaman vuoden ajan säästänyt säännöllisesti palkastani sitä päivää varten, kun on aika jäädä äitiyslomalle. Toisen siivun olen säästänyt esim. lomareissuja varten ja kolmannen omia toivehankintoja varten. Samaa tekee mies. Ylimääräistä rahaa sijoitamme. Ymmärrän, että kaikilla ei ole vaikkapa samanlaista tulotasoa kuin meillä, mutta uskoisin, että perusduunarinkin palkasta riittää kyllä säästettävää, mikäli niin tahtoo ja haluaa tulevaisuudessa tehdä isompia hankintoja. Ja tähän "isompaan hankintaan" lasken ihan vaikka lapsetkin. Henkilökohtaisesti en ymmärrä lasten hankintaa, mikäli talouden kestävyys epäilyttää. Kuulostaa itsekkäältä, mutta en paheksu heitä, jotka näin tekevät, mutta itse en siihen kykenisi. En todellakaan halua kaataa koko vastuuta perheen elättämisestä miehen harteille, jos haluankin olla pidempään lapsen kanssa kotona, joten tilillä on odottamassa ihan mukava pesämuna, jonka sitten voi käyttää lapsen ostoksiin, ruokatarpeisiin ja omiin menoihini yms.
 
  • Tykkää
Reactions: krut
Meillä tulot on aika paljon isommat kuin perusmenot vaikka on useampi auto, talolainaa eikä juuri katsota paljonko ruokaan menee rahaan. Ei me silti osteta kalliimpia vaatteita lapsille, vaan nyt esim. kuopus sai jonkun ovh 70€ toppahaalarin mistä sai vielä 30% alennusta. Merkkiä en edes vilkaissut. Tiedä sitten tuleeko edullisemmaksi kuin nuo kalliimmat merkit kun me ei käytön jälkeen "realisoida" lastenvaatteita vaan laitetaan ilmaiseksi kiertoon.

Pointti kuitenkin se, että kun tulot ylittävät pakolliset menot, niin sillä ylimääräisellä ihmiset pystyvät halutessaan shoppailemaan, syömään ravintoloissa, ...
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
vieras*
Ostan kirppareilta ja huutiksesta, uutena alesta, joskus harvoin normaalihinnalla. Noi on mulle sellaista "arjen luksusta" jolla joskus hemmottelen itseäni, pienet lapsethan nyt ei kamalasti itse välitä mitä niillä on päällä. Pääasiassa siis ostan ihan halpisvaatteita ja nekin kirppareilta enimmäkseen. Isoin säästö tulee asumisesta, ei olla haluttu vielä ottaa mitään isoa lainaa, asutaan hyvin edullisesti. Oma talohan tässä on haaveena, mutta vasta sitten, kun hoitovapaat ym. on ohi.

Meillä on pienet tulot, mutta ollaan säästäväisiä, ja välillä niistä säästyneistä rahoista voi irrottaa pikkusumman johonkin kivaan mutta ei pakolliseen, kuten vaikka vähän kalliimpiin lastenvaatteisiin. Esimerkiksi kestovaippailulla on säästynyt euro jos toinenkin (toinen vaipatettu käytännössä ilmaiseksi esikoisen vaipoilla).

Mitä jos ap listaisit ihan kaikki teidän tulot ja menot, siis ihan kaikki pienet karkkipussitkin ym.? Näksit, mihin sitä rahaa eniten menee, ja voisitte sitten miettiä, mitä kaikkia kuluja olisi mahdollista karsia jopa kokonaan pois ja mitä voisi pienentää? Meneekö teillä esimerkiksi ruokaa ollenkaan roskiin?
 
iu
Mun lasten vauva- ja taaperoajoista on jo kauan - onko maailma tosiaan muuttunut näin paljon? Ei tuolla 1990-luvulla vauvan / lapsen vaatetus ollut mitään välineurheilua ja kilpavarustelua, vaan hankittiin kunnollisia, laadukkaita, omaa silmää miellyttäviä vaatteita ja tarvikkeita miettimättä yhtään sitä, mitä merkkiä ne mahtavat olla. Ei ole edes jäänyt mieleen yhtään vaatemerkkiä Tutan ja Reiman lisäksi (ja noitakin ostettiin vain, jos laatu & kuosi sattui miellytämään enemmän kuin jossakin muussa merkissä).

En oikein jaksa uskoa, että nykyään vain nuo muutamat muotimerkit olisivat kunnon tavaraa ja muu pelkkää kuraa, joten ostele sinä ap ihan rauhassa edullisempia tuotteita, kyllä niistäkin varmasti löytyy kestäviä ja laadukkaita. Hullua maksaa itsensä kipeäksi jostakin merkistä! Ehdit tehdä sitä riesaksi asti sitten, kun lapsesi ehtii teini-ikään...
 
Nooh
Mulle on jotenkin aina ollut ihan käsittämättömän vieras asia se, että kuinka vähän muut ihmiset suunnittelee elämäänsä :O Tottakai välillä tapahtuu asioita, joita ei voi ennakoida, mutta silti.

Esim. minä olen tässä muutaman vuoden ajan säästänyt säännöllisesti palkastani sitä päivää varten, kun on aika jäädä äitiyslomalle. Toisen siivun olen säästänyt esim. lomareissuja varten ja kolmannen omia toivehankintoja varten. Samaa tekee mies. Ylimääräistä rahaa sijoitamme. Ymmärrän, että kaikilla ei ole vaikkapa samanlaista tulotasoa kuin meillä, mutta uskoisin, että perusduunarinkin palkasta riittää kyllä säästettävää, mikäli niin tahtoo ja haluaa tulevaisuudessa tehdä isompia hankintoja. Ja tähän "isompaan hankintaan" lasken ihan vaikka lapsetkin. Henkilökohtaisesti en ymmärrä lasten hankintaa, mikäli talouden kestävyys epäilyttää. Kuulostaa itsekkäältä, mutta en paheksu heitä, jotka näin tekevät, mutta itse en siihen kykenisi. En todellakaan halua kaataa koko vastuuta perheen elättämisestä miehen harteille, jos haluankin olla pidempään lapsen kanssa kotona, joten tilillä on odottamassa ihan mukava pesämuna, jonka sitten voi käyttää lapsen ostoksiin, ruokatarpeisiin ja omiin menoihini yms.
No mulla perusduunarina palkka noin 1300 bruttona kuussa, velkoihin menee suurin osa, loput ruokaan. E juuri pysty säästämään.
Silti en suostuisi enkä haluaisi olla kotona lapsen kanssa, kyllä se olis miehen tehtävä ihan samalla tavalla.
 
"anni"
minä ostan popin ulkovaatteet yleensä hyväkuntoisina käytettyinä: maksavat puolet vähemmän kuin kaupassa eikä minua hävetä käyttää jo käytettyä jos se ei kunnossa eikä ulkonäössä näy. meillä sisävaatteista tingitään ja niitä itseasiassa onkin tosi vähän, ne mitä on on käytössä ja kiertää päältä pesuun, pesusta kuivuriin ja käyttöön. Ulkovaatteista ei sitten tingitä kun itse inhoan palelua ym. siksi haluan lastenkin olevan hyvin varustautuneita tuonne säähän kuin säähän.
mutta siis toki lastenvaatteet on makukysymys ja vartalotyyppikysymys. itse pidän lapsilla popin välikausivaatteista, talvivaatteet meillä on nyt parina vuonna ollut mololta kivempien värien vuoksi. ja oikeastaan talvivaatteet ja kengät budjetoidaan jo huomattavasti aikaisemmin koska ne on ostettava ja suht oikeankokoisena. ja toki kierrätetään lapseltakin toiselle :)
 
insinööri-äiti
Minä en näe mitään mieltä ostaa lapsille kalliita merkkivaatteita uutena, vaikka siihen olisi rahaakin. Se on mielestäni typerää rahojen tuhlaamista. Olin juuri aivan onnessani, kun löysin 6 vuotialle pojalle kirpparilta hienon kevättakin, kahdet keväthousut ja luistimet aivan pilkkahintaan. Alennusmyynneistä ostan myös uusia vaatteita jo seuraavaa sesonkia varten.
 

Yhteistyössä