millä rahalla ostelette

  • Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti
dghhhf
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;29468053:
Esim kalliimpia lasten vaatteita? Monilla on polarn o pyret, me&i yms hintavia vaatteita ja mietin että meillä on mies vakkari duunissa, itse olen äitiyslomalla ja loppukuusta ei meinaa rahat riittää edes ruokaan vaikka emme ostele ylimääräistä ja laskuja on vaan pakolliset puhelimet ja netti.
Plus mitä nyt taloon saattaa tulla, esim jätemaksu, sähkö ja vesi.
Ja auto on että mies pääsee töihin..
Ja emme ruokaan edes paljon kuluta mutta silti joka kuukausi on kituuttamista ja rahojen laskemista.
En ymmärrä miten toisilla pari autoa, kalliit vaatteet yms ja toiset ei edes ruokaa saa pöytään.
Riippuu varmaankin sitten miehen palkkatuloistakin..meillä mies saa peruspalkkaa eli jonkun noin
2000 euroa ja siitä verot pois.kateellisena kuuntelen kun kaverit ostelee kaikkea koko ajan melkein ja käy ulkona syömässä yms.
En käsitä :/
Itse joudun säästämään hetken että saan edes kirpputorilta lapsille isompia vaatteita..haaveillut olen että saisi tehdä tilauksen johonkin ihanaan nettikauppaan.esim polarn o pyret :)
En koskaan lähde kavereiden kanssa mihinkään ostoksille kun joudun tyytymään katselemaan kun toiset ostelee kaikkea ihanaa.
Ja olen kouluttautunut ja ollut töissä ja silloinkin teki tiukkaa aina välillä.
Veikkaus....lalalallalalalalalallallaaa!
 
"Moi"
En oo ikinä ostanut mitään noita vaatteita vaan ostan niitä jotka näyttää hyvältä. Ehkä ostan pari paitaa vuodessa jostain kaupasta, muuten saanut vanhoja kavereilta HM, lindex vaatteita. Ainoat mitä ostan uutena on Reiman kengät ja Remun toppahaalarin.
Palkka on n.4500 e kuussa, miehellä viel enemmän. Käytämme rahaa taloon, emme käy syömässä ulkona kuin ehkä pari kertaa vuodessa jossain mäkkäri paikassa. Ei ulkomaanmatkoja, 7 vuoden aikana kerran tallinnassa. En koe jääväni mistään paitsi, ulkoilu, hiihto, luistelu perus jutut kuuluu ja kotona olo. Isäntä oli välillä työttömänä joten niukkuuteen tottui. Nyt kun rahaa ois ehkä muuhunkin niin ennemin lyhennän lainaa kun tuhlaan johonkin
 
hyvätuloinen
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;29468053:
Esim kalliimpia lasten vaatteita?
Mulla on palkka 4100e/kk ja miehellä 5000e/kk. Meillä menee asumiseen 1200e/kk ja miehen auton bensaan noin 250e/kk. Siinä ne laskut onkin kaikki kiinteät.

Joillakin nyt vaan on paremma tutlot ja pienemmät menot kuin muilla. Ei sitä tartte ihmetellä.

Enkä mäkään muuten osta mitään lastenvaatteita edes uusina, vaikka rahaa oliskin.
Mä en käsitä ihmisiä, joilla on rahat tiukassa, mutta sitten se vähäkin raha tuhlataan, eikä säätejä tai sijoiteta.
 
Mulle on jotenkin aina ollut ihan käsittämättömän vieras asia se, että kuinka vähän muut ihmiset suunnittelee elämäänsä :O Tottakai välillä tapahtuu asioita, joita ei voi ennakoida, mutta silti.

Esim. minä olen tässä muutaman vuoden ajan säästänyt säännöllisesti palkastani sitä päivää varten, kun on aika jäädä äitiyslomalle. Toisen siivun olen säästänyt esim. lomareissuja varten ja kolmannen omia toivehankintoja varten. Samaa tekee mies. Ylimääräistä rahaa sijoitamme. Ymmärrän, että kaikilla ei ole vaikkapa samanlaista tulotasoa kuin meillä, mutta uskoisin, että perusduunarinkin palkasta riittää kyllä säästettävää, mikäli niin tahtoo ja haluaa tulevaisuudessa tehdä isompia hankintoja. Ja tähän "isompaan hankintaan" lasken ihan vaikka lapsetkin. Henkilökohtaisesti en ymmärrä lasten hankintaa, mikäli talouden kestävyys epäilyttää. Kuulostaa itsekkäältä, mutta en paheksu heitä, jotka näin tekevät, mutta itse en siihen kykenisi. En todellakaan halua kaataa koko vastuuta perheen elättämisestä miehen harteille, jos haluankin olla pidempään lapsen kanssa kotona, joten tilillä on odottamassa ihan mukava pesämuna, jonka sitten voi käyttää lapsen ostoksiin, ruokatarpeisiin ja omiin menoihini yms.
Olen samaa mieltä että lasten hoitoon ja kasvatukseen pitää olla pesämunaa. Mutta mä taas en ymmärrä tuollaisia himosäästäjiä : D Mitä iloa saa siitä, että pistää kolmasosan palkasta olevinaan jonnekin säästöön, "lomamatkoihin ja äitiyslomalle" Huoh. Minusta palkka on tarkoitettu elämistä varten ja joinain kuukausina teet enemmän reissuja, joinain vähemmän. Mutta ei se ole elämää että joka asiasta nipistetään ja jotain naurettavia erillisiä säästötilejä pitää aikuisten ihmisten rahan käyttönsä vuoksi kehitellä.
 
Saraldo
Niin... toiset tienaa enemmän ja toiset vähemmän. Niillä, jotka tienaa enemmän, on paremmin varaa ostella kalliimpia merkkejä. Ne jotka tienaavat vähän, ostavat edullisempia merkkejä. Niin se vaan menee, ei siinä sen kummempaa käsittämistä ole. Mutta vaikka tienaisikin paljon, se ei tarkoita sitä, että haluaisi ostaa lapselle yhtään sen kalliimpia vaatteita kuin pienituloisemmatkaan. Makuasia sekin.
 
Olen samaa mieltä että lasten hoitoon ja kasvatukseen pitää olla pesämunaa. Mutta mä taas en ymmärrä tuollaisia himosäästäjiä : D Mitä iloa saa siitä, että pistää kolmasosan palkasta olevinaan jonnekin säästöön, "lomamatkoihin ja äitiyslomalle" Huoh. Minusta palkka on tarkoitettu elämistä varten ja joinain kuukausina teet enemmän reissuja, joinain vähemmän. Mutta ei se ole elämää että joka asiasta nipistetään ja jotain naurettavia erillisiä säästötilejä pitää aikuisten ihmisten rahan käyttönsä vuoksi kehitellä.
No täytyy sanoa, että ei meillä mistään ole juurikaan nipistetty ja rahaa kuluu muutenkin aika reippaasti ruokaan, harrastuksiin yms. Mutta esim. tuo hoitovapaata varten säästäminen on ihan vaan sen tähden, että en halua alkaa silläkään kohtaa pihistelemään ja valittelemaan, kun ei ole varaa ostaa just sitä kallista talvitakkia, minkä haluaisin, vaan voin surutta mennä ja ostaa sen :) Yhteinen lomamatkatili on sitä varten, että sitten kun loma koittaa, voidaan olla vaikka koko kesäloma vieraassa maassa, eikä tarvi murehtia millä siellä elää yms. Eikä ne rahat siellä säästötileillä vuositolkulla makaa, kyllä ne kiertoon menee heti kun tulee joku kiva mieliteko :D
 
No täytyy sanoa, että ei meillä mistään ole juurikaan nipistetty ja rahaa kuluu muutenkin aika reippaasti ruokaan, harrastuksiin yms. Mutta esim. tuo hoitovapaata varten säästäminen on ihan vaan sen tähden, että en halua alkaa silläkään kohtaa pihistelemään ja valittelemaan, kun ei ole varaa ostaa just sitä kallista talvitakkia, minkä haluaisin, vaan voin surutta mennä ja ostaa sen :) Yhteinen lomamatkatili on sitä varten, että sitten kun loma koittaa, voidaan olla vaikka koko kesäloma vieraassa maassa, eikä tarvi murehtia millä siellä elää yms. Eikä ne rahat siellä säästötileillä vuositolkulla makaa, kyllä ne kiertoon menee heti kun tulee joku kiva mieliteko :D
Niin joo no sitten. Ja tuon äitiysloman säästötili idean ymmärrän varsin hyvin, koska eihän voi tietää mitä yllättäviä rahamenoja lapsen kanssa tulee jolloin on kiva, että on mielenrauha asiasta. Raha tuo turvaa. Minä oon tosi spontaani ja huoleton rahan käyttäjä, joten toisaalta nostan hattua=)
 
Miettil
Merkkivaatteet kestää hyvin ja niistä saa hyvän hinnan (jopa enemmän mitä uutena kun ne myy). Siksi raaskin niitä ostaa.

Meidän nettotulot noin 3000-3500€/kk. Laina 700€, vakuutukset ehkä noin 150€/kk, ruoka+bensa 800€, laskuja yleensä noin 700€/kk... Ihan hyvin pärjätään, voidaan käydä ulkona syömässä ja saadaan säästöönkin.
 

Yhteistyössä