Millainen ruuanlaittaja sinä olet?

  • Viestiketjun aloittaja kerro rehellisesti
  • Ensimmäinen viesti
Laiska. Vältän sapuskoja, joiden laittamisessa on liikaa työvaiheita, tulee liikaa tiskiä tai menee liikaa aikaa. (Uunissaoloaikaa en laske, uunihan siin duunia tekee enkä minä)

En lue keittokirjoja. Mulle sopivaa keittokirjaa ei ole tehty. Viimeksi kun kokeilin tehdä keittokirjan ohjeen mukaan, niin homma tyssäsi siihen kun tunnin jälkeen, päästyäni kohtaan 27 siinä luki, että ota nyt jääkaapista neljä tuntia sitten tekemäsi sörsseli ja lisää se vuokaan. Aha!

Teen simppeleitä sapuskoja ja salaatteja sillä periaatteella, että kun miksaa hyviä aineksia keskenään, niin harvoin syntyy syömäkelvotonta.

Joskus vuonna miekka ja kirves olin perheen leipuri ja jopa hyvä sellainen. Leivoin leivät ja kakut. Mut en ole aikoihin leiponut. Ittelleni en viitti ja lähikauppa on ihan lähellä.

Juhlia en järjestä. Enää koskaan.
 
Arkena laitan edullista perushuttua. Kyttään tarjoukset ja ne ohjaavat jossain määrin valintoja.
Jos järjestän juhlia yms. käytän puhtaita raaka-aineita ja teen hommat pitkän kaavan mukaan. Valmistelut aloitetaan kolmea päivää aikaisemmin menun suunnittelulla ja ostoslistan tekemisellä. Sitten tehdään misalista (lista johon merkitään jokaisen ruuan eri valmisteluvaiheet) jotta tiedän mitä teen minäkin päivänä, ettei ennen h-hetkeä tule liian kiire ja ehtii emännöimään.
Mulla taustalla ravintola-alaa, tosin nyt jo vuosia muissa töissä, mutta sieltä kumpuaa sellainen järjestelmällisyys ja ennakkoon suunnittelu. Vieraat on kyllä tykänneet, kun muistan vaan pitää mielessä etten ala liikaa hifistelemään, ettei mene helmiä sioille :)
 
halipupu harmaana
Tällä hetkellä ruuanlaitto on aikamoista pakkopullaa, eli kun sitä on tehtävä, niin on tehtävä. Teen mieluummin sellaista ruokaa, joka maistuu lapsille, mutta on myös terveellistä. En nuukaile, mutta en myöskään törsää ja tuhlaa. Viikonloppuna vähän parempaa, arkena nopeaa ja helppoa. Joskus kokeilen jotain uutta tai kehittelen jotain uutta ihan itse, mutta viime aikoina motivaatio on ollut ihan jossain muualla kuin keittiöhommissa.

Juhlia en kovasti järkkäile, mutta jos tulee vieraita, niin leivon gluteenitonta kakkua tms. tarjottavaa itse myös niille, jotka eivät voi syödä tavallista kakkua, pullaa jne...
 
SourD
Perhe ja tutut tykkaa tekemistani ruuista ja leipomuksista mika on tarkeinta ja usein minulta kysytaan ohjeita/ neuvoja ruuan laittoon ja leipomiseen. Talla perusteella olen ihan hyva ja teen lahes kaiken alusta loppuun mika meinaa joskus menna pakkomielteen puolelle kun koen huonoa omatuntoa esim kaupan leivan ostamisesta :D Juhliin teen kaiken itse ja montaa eri tarjottavaa, niin suolaista kuin makeaa.
 
Mie kai oon vaihteleva ruuanlaittaja, juhlia en kyllä järjestä oikeestaan itse. Hautajaisiin ja yms muihin perhejuhliin, leivon itse suolaisia ja makeita leipomuksia.

Välillä teen ihan arkisia ja nopeita ruokia, välillä tykkään kokeilla jotain uutta,joskus teen itse alusta pitäen ja joskus ostan valmista.
 
alskfj
En ole kaksinen ruoanlaittaja, monesti käytän puolivalmisteita ja aina en jaksa edes ruokaa tehdä, vaan mennään leipälinjalla. Tykkään tehdä myös helppoja ruokia, jotka eivät paljoa vaadi. Joskus haaveilen siitä, että osaisin tehdä ruokaa, mutta monet kokeilut ovat päätyneet pettymykseen, joten pitäydyn ihan tietyissä perusjutuissa jotka osaan.

Leipojana olen samanlainen, piirakoita osaan kyllä tehdä, mutta pulla ja muut monimutkaiset jutut eivät ole minua varten ja jos ulkonäköön pitäisi satsata, niin siitä ei tahdo tulla mitään.
 
"northern soul"
Vastahakoinen ja tympaantynyt.

Inhoan sydameni pohjasta ruuanlaittoa. Mieluummin vaikka teen kaikki muut kotityot yksin kunhan mies vaan hoitaa ruuanlaiton. En laita ruokaa ns. ikina. Jos mies on poissa, niin syon ulkona tai lykkaan pakastepitsan uuniin tai tilaan ruokaa kotiin.
 
"piip"
Arjessa aika laiska, teen ihan perusruokaa, mielellään parin-kolmen pvän satsin kerrallaan. Syön itse vähän erilaista ruokaa kuin muu perhe ja saatan syödä montakin iltaa putkeen kasvismunakkaan kun se on helppo ja nopea tehdä.

Tykkään kokeilla uusia reseptejä ja usein jos on vieraita syömässä testailen tehdä jotain uutta. Tälleen kesällä tulee paljon grillattua ja kokeiltua mitä kaikkea grilliin voi tunkea. :D Varsinaisia juhlia meillä on harvoin, niihin tykkään tehdä nätin näköistä ruokaa ja etenkin jotain leipomuksia, joita en ole ennen tehnyt.

Viikonloppuisin kokkaillaan usein miehen kanssa yhdessä ja silloin se perussapuskankin tekeminen tuntuu heti paljon kivemmalta. Silloin kun tyttö vielä asui kotona, testailtiin hänen kanssaan kaikkia kasvisruokareseptejä (hän kun ei punaista lihaa syönyt ja itseänikin kiinnostaisi osata laittaa makoisaa kasvisruokaa). :)
 
"Hanna"
Laiska ja nuuka. Ostan kaikki mahdolliset raaka-aineet ja einekset tarjouksista ja sen mukaan meillä mhös syödään. Inhoan ruoanlaittoa, joten teen vain helppoa perusruokaa. Eineksiä meillä syödään myös surutta. Ruoka on kaiken kukkuraksi mautonta, mikä sopii minulle ja lapsille. Paljon kertoo se, että joskus syödään vain keitettyä makaroonia ruoaksi. Onneksi mies on hyvä ruoanlaittaja ja tekee sitä suhteellisen usein.

Leipomisesta tykkään, mutta sitä pitää rajoittaa linjojeni vuoksi.
 
Olen aika urautunut, muutamat tietyt reseptit kiertävät viikosta toiseen. Suosin perusruokia, joihin voi käyttää kotimaisia ja edullisia raaka-aineita. Harvoin menee aterioita hävikkiin, mutta sen sijaan joitain kuiva-aineita tms. silloin tällöin. Pitäisi olla aina tarkemmin perillä kuivakaapin sisällöstä.
 
"kotikokki"
Olen hyvä ruoanlaittaja nykyään, olen oppinut viime vuosina paljon. Mutta olen vähän laiska, en aina viitsi kokata, jos perheestä kaikki eivät ole kotona ruoka-aikaan, yksin itselleni en tee koskaan ruokaa. Osaan tehdä aika vaativia ruokia, mutta toisaalta esim kalankäsittelytaitoni ovat aivan surkeat.
 

Yhteistyössä