Minkä ikäisen kuuluu hoitaa asiansa itse?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Laitetaan kysymys välilä toisinpäin.Voiko äiti kulkea 17 vuotiaan mukana työpaikkahaastatteluissa ja työvoimatoimistossa ja hoitaa puhumisenkin enimmäkseen?
ei.tai voihan se,kuka kieltää mut ton ikäsen olis hyvä jo opetella elää itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Varmaankin voi, mutta miksi äiti hoitaisi tuon ikäisen puhumisen?
Juu niin voi, olen jus nähny ja kuullu, mutta tosiaan tarkoitin onko toi nyt ihan normaalia :eek: . Mun mielestä antaa sellasen kuvan, että lataa miettimään uskaltaako niin avutonta ihmistä otaa töihin.
 
vieras
Ei todellakaan jos työpaikan meinaa oikeasti saada ja kyseessä on normaali nuori.

Viime vuosina on kuulemma yleistynyt sekin, että vanhemmat soittelevat työnantajille ja kyselevät nuorilleen kesätöitä :D Siinä on jo hyvät uusavuttomuuden eväät annettu varhain.
 
meille tuli 16v nuori 4vko töihin ja isänsä kanssa haastatteluun,,tosin matkaa oli monia kilometrejä jonka sitten kyllä kulki haastattelun jälkeen omalla kaksrenkaisellaan.

mutta kyllä on toisaalta hyvä että kokenut aikuinen on mukana ainakin ekoissa haastatteluissa,nuori kun ei välttämättä tiedä kaikkia koukeroita ja pykäliä ja saattaa suostua outuihinkin juttuihin.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Varmaankin voi, mutta miksi äiti hoitaisi tuon ikäisen puhumisen?
Juu niin voi, olen jus nähny ja kuullu, mutta tosiaan tarkoitin onko toi nyt ihan normaalia :eek: . Mun mielestä antaa sellasen kuvan, että lataa miettimään uskaltaako niin avutonta ihmistä otaa töihin.
Ai- ajattelin että sun lapsi kyseessä :whistle:

No minusta tuon ikäisen kuuluu hoitaa itse omat asiansa, varsinkin puhumisosio- jos äiti on mukana, niin odottakoon odotushuoneessa asioinnin ajan :eek:
Miten sellainen voi töitä tehdä, jos pitää äitin olla esiliinana :eek:
 
vieras
NO, toisaalta, 17v voi haluta olla yksinkin, mutta tarpeksi vati äiti ei anna sen olla rauhassa ja vahtii.

Mutta en palkkaisi, oli kummin vain. (itse juuri tuskailen yhden 18 työntekijän kanssa, jonka äiti soittelee jatkuvasti tyttönsä asioista , ja vaatii oikeusjuttuja ja vaikka mitä, vaikka tyttö itse on ihan ok asian kanssa. ja 18 v siis tiesi minkälaisen sopimuksen tekee, ja hyväksyi sen , äiti vaan vedättää )
 
No ei tod! Mä oon hoitanu asiani 13vuotiaasta asti ja kyllä aion omatki lapset kasvattaa niin että osaavat asioistaan huolehtia itse viimeistään rippikouluun lähdettäessä. Ja voin vakuuttaa että esimies/työnantaja ei hyvällä silmällä katso jos hakija tulee haastatteluun äitin kanssa. Mitä se kertoo oma-alotteisuudesta ja vastuuntunnosta???
Olis ihan hyvä myös siinä iässä jo itse osata hoitaa laskut,koulu/opiskeluasiat jne. Vanhempia tarvitaan enää vaan allekirjottamaan tärkeet paperit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NO, toisaalta, 17v voi haluta olla yksinkin, mutta tarpeksi vati äiti ei anna sen olla rauhassa ja vahtii.

Mutta en palkkaisi, oli kummin vain. (itse juuri tuskailen yhden 18 työntekijän kanssa, jonka äiti soittelee jatkuvasti tyttönsä asioista , ja vaatii oikeusjuttuja ja vaikka mitä, vaikka tyttö itse on ihan ok asian kanssa. ja 18 v siis tiesi minkälaisen sopimuksen tekee, ja hyväksyi sen , äiti vaan vedättää )
No tätä just mietittiin, että kummasta kyse, dominoivasta äidistä vai avuttomasta lapsesta :/ . Toisaalta kovin vahvatahtoinen äiti taitaa ruokkia sitä avuttomuutta...No, kyseessä on oppisopimus ja ne oppisopimustoimistosta sääntelee toimintaa ja sitäkautta sitten kyllä saa tyypin poiskin, jos ihan oikeasti ei oma pää pelaa yhtään, vaan äidin komennolla mennään :whistle:
Mäkin sen käsitän, että äiti tarvitaan kyydittämään, mutta olis se äiti voinu ennä shoppaileman asioiden hoidon ajaksi tai ainakin antaa lapsen puhua ite :eek:
 
mun broidi ei pysty hoitaa yksin kertaisia virasto asioita ilman että minä tai joku on mukana koska se menee ihan lukkoon siitä mitä sen pitää sanoa.
työhaastattelut osaa onneks ite hoitaa mut esim: verotoimisto, pankki, kela ym ei osaa hoitaa niitä.. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiltu07:
No ei tod! Mä oon hoitanu asiani 13vuotiaasta asti ja kyllä aion omatki lapset kasvattaa niin että osaavat asioistaan huolehtia itse viimeistään rippikouluun lähdettäessä. Ja voin vakuuttaa että esimies/työnantaja ei hyvällä silmällä katso jos hakija tulee haastatteluun äitin kanssa. Mitä se kertoo oma-alotteisuudesta ja vastuuntunnosta???
Olis ihan hyvä myös siinä iässä jo itse osata hoitaa laskut,koulu/opiskeluasiat jne. Vanhempia tarvitaan enää vaan allekirjottamaan tärkeet paperit.
Ite olen muuttanu 16v pois kotoa ja mietin useinkin joko näitä "voiko 15 vuotias hoitaa 2 vuotiasta" juttuja lukiessa tai sitten nähdessäni äidin teinin mukana asioilla, onko kyse omasta varhaisesta itsenäistymisestä että mä en oikeasti käsitä että joku 15 vuotias olis viellä lapsi. Onhan se nuori ja tarvii tukea, mutta tosian, kyllä omat asiat pitäs pystyä hoitamaan!
Kun kuten sanottu, se herättää työnantajassakin epäilyjä ensinäkin toisen kyvystä tehdä ratkaisuja ja toisekseen koko työmotivatiosta; pakottaako äiti...
 
Minun on tämän aiheen kohdalla syytä katsoa peiliin. Esikoiseni on 14 ja nuorempi 12 ja tuppaan tekemään ihan liikaa heidän puolestaan. Viime aikoihin asti ovat tahtoneet esim lääkäriin minut tai isänsä mukaan, jos siis ollaan oltu heitä viemässä. Olen kyllä koittanut sanoa, että menetkö itse, osaat kyllä, mutta esim oikomishoidoissa on ollut ihan ok olla kuulemassa missä mennään, mutta olen koittanut pitää suuni supussa ja antaa lapsen hoitaa itse asiansa. Mutta virastoasioita ei tämän ikäisellä vielä ole ollutkaan. Pitää olla minun vähän jämerämpi, etten vielä täysi-ikäiselle tuppaa joka paikkaan mukaan :ashamed:
 
juu,ei kyllä meille varmastikkaan töihin pääsis.siis, mä annan ton viisvuotiaankin pitkälti ite selittää asiansa kun ollaan esim.lekurissa.korjaan sit jos on korjattavaa.karhunpalveluksen tekee mun mielestä vanhemmat, jotka holhoo lapsiaan liikka ja liian pitkälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
juu,ei kyllä meille varmastikkaan töihin pääsis.siis, mä annan ton viisvuotiaankin pitkälti ite selittää asiansa kun ollaan esim.lekurissa.korjaan sit jos on korjattavaa.karhunpalveluksen tekee mun mielestä vanhemmat, jotka holhoo lapsiaan liikka ja liian pitkälle.
Menee vähän asiasta kukkapurkkiin, mutta meillä on ihana lääkäri, joka puhuu aina lapselle, jopa kun kyse on vauvasta, hän kysyy lapselta "mikäs sinulla on" vaikka tietysti odottaa äidin vastaavan, mutta asenne on se, ettei toimi lapsen ohi. Mun mielestä se on todella ihanaa!Eikä meillä edes nuorin pelkää lääkäriä, vaikka on kärsiny korvatulehduksista 3-kuisesta 2-vuotiaksi, jolloin putkitettiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Menee vähän asiasta kukkapurkkiin, mutta meillä on ihana lääkäri, joka puhuu aina lapselle, jopa kun kyse on vauvasta, hän kysyy lapselta "mikäs sinulla on" vaikka tietysti odottaa äidin vastaavan, mutta asenne on se, ettei toimi lapsen ohi. Mun mielestä se on todella ihanaa!Eikä meillä edes nuorin pelkää lääkäriä, vaikka on kärsiny korvatulehduksista 3-kuisesta 2-vuotiaksi, jolloin putkitettiin.
Minusta tuo on myös mukavaa, puhutaan hänelle jota hoidetaan. Joskus näkee sitä, että kun joku tuo iäkästä sukulaista lääkäriin, puhutaan hänen ohitseen.
 
Mun yhteen vanhaan työpaikkaan haki töihin yks tyttönen, jonka äiti soitteli koko ajan ja oli päälläpäsmärinä, voitte olla varmoja, ettei sellasta otettu töihin . tiedä, vaikka äitinsä ois tunkenu nokkansa työpaikallekin koko ajan :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minun on tämän aiheen kohdalla syytä katsoa peiliin. Esikoiseni on 14 ja nuorempi 12 ja tuppaan tekemään ihan liikaa heidän puolestaan. Viime aikoihin asti ovat tahtoneet esim lääkäriin minut tai isänsä mukaan, jos siis ollaan oltu heitä viemässä. Olen kyllä koittanut sanoa, että menetkö itse, osaat kyllä, mutta esim oikomishoidoissa on ollut ihan ok olla kuulemassa missä mennään, mutta olen koittanut pitää suuni supussa ja antaa lapsen hoitaa itse asiansa. Mutta virastoasioita ei tämän ikäisellä vielä ole ollutkaan. Pitää olla minun vähän jämerämpi, etten vielä täysi-ikäiselle tuppaa joka paikkaan mukaan :ashamed:
14 v on kuitenkin vielä aika paljo nuorempi kuin 17 =)
Mutta totta on, että kyllä tuossa yläasteella vai mikä se nykyään on, yläkoulu, olisi hyvä oppia hoitamaan asiansa itse. Ja sillähän se aloittaa pitää, että on mukana, mutta antaa lapsen puhua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
14 v on kuitenkin vielä aika paljo nuorempi kuin 17 =)
Mutta totta on, että kyllä tuossa yläasteella vai mikä se nykyään on, yläkoulu, olisi hyvä oppia hoitamaan asiansa itse. Ja sillähän se aloittaa pitää, että on mukana, mutta antaa lapsen puhua.
On toki nuorempi, mutta kun tuo aika tuntuu niin vilistävän, että tässä itseäni psyykkaan jo aikuisen lapsen äidiksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
juu,ei kyllä meille varmastikkaan töihin pääsis.siis, mä annan ton viisvuotiaankin pitkälti ite selittää asiansa kun ollaan esim.lekurissa.korjaan sit jos on korjattavaa.karhunpalveluksen tekee mun mielestä vanhemmat, jotka holhoo lapsiaan liikka ja liian pitkälle.
Menee vähän asiasta kukkapurkkiin, mutta meillä on ihana lääkäri, joka puhuu aina lapselle, jopa kun kyse on vauvasta, hän kysyy lapselta "mikäs sinulla on" vaikka tietysti odottaa äidin vastaavan, mutta asenne on se, ettei toimi lapsen ohi. Mun mielestä se on todella ihanaa!Eikä meillä edes nuorin pelkää lääkäriä, vaikka on kärsiny korvatulehduksista 3-kuisesta 2-vuotiaksi, jolloin putkitettiin.
joo, meiän edellinen lekuri oli just tällänen.mutenkin, ei minkään näköistä hajua kuinka pienten lasten kanssa ollaan: mm. pojalla korvatulehdus ja huusi kuin vietävä, mun piti pitää poitsuu sylissä kun hän katsoo korvat.no oli vähän vaikeuksia pitää pientä pelkäävää sylissä, joka yrittää pyristellä pois, eikä asiaa yhtään auta kun lekuri huutaa siinä, että etkö sä saa perkele lasta aisoihin. yritä nyt helvetti pysyä paikoillaan jne :kieh:
ei käynyt mielessä, että jos olisi vähän lääkärinä ottanut rauhottavaa asennetta, olisi koko touhu varmasti sujunut paremmin.poika ei tykännyt täsät tyypistä ikinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
14 v on kuitenkin vielä aika paljo nuorempi kuin 17 =)
Mutta totta on, että kyllä tuossa yläasteella vai mikä se nykyään on, yläkoulu, olisi hyvä oppia hoitamaan asiansa itse. Ja sillähän se aloittaa pitää, että on mukana, mutta antaa lapsen puhua.
On toki nuorempi, mutta kun tuo aika tuntuu niin vilistävän, että tässä itseäni psyykkaan jo aikuisen lapsen äidiksi :D
Joo ja mun nuorin on vasta 2,5 ja eilen kattelin ku se ui, että ei mula kyllä oikeasti ole enää vauvaa, vaikka neiti ite itteään viellä vauvaksi kutsuukin :D . Äsken kun makoilin hetken tuolla 9v:n ja 2,5 vuotiaan vieressä (nuorempi puto sängystä, molemat oli eksyny meidän sänkyyn) ni mietiskelin just tota, että kohta ne lapset on isoja, eikä enää tarvi muo. Nyt jakaa ärsyttä, kun ne haluaa kaiki äidin viereen 120 cm leveään sänkyyn ja äiti päätyy sohvalle, mutta eipä ne montaa vuotta enää tule. 10v ei tule enää juuri koskaan.
 
kaisa
Omasta nuoruudesta sen verran, että meillä kesätyöt piti hommata jo yläasteella itse. Saatiin sitten käyttää rahatkin itse, mutta jouduttiin käyttämään niitä esim. kouluvaatteiden ostoon, eli ei saatu törsätä miten sattuu.

Musta se oli tosi hyvä tapa oppia vastuulliseksi. Työnhakukaan ei tuota nykyään ongelmia, kun sen on aloittanut jo yläasteella.

Kuulostaa ihan naurettavalta, että melkein täysikäisiä hyysätään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
minkäs teen jos tytöni EI HALUA yksin käydä lääkärillä, ei halua kulkea linkkarilla jne Pitääkö pakottaa tyttö on jo 14v
Pakottaminen eivarmaan ole sekään hyvä, mutta kannustaa ja rohkaista pikuhiljaa olis mun mielestä hyvä. Moni maalla asuvahan joutuu kuitenkin jo peruskoulun loppuesa muuale opiskelemaankin, niin olis hyvä jos olis hiukan rohkeuta itsenäiseen toimintan.
 

Yhteistyössä