Minkä verran te muut viette 3-vuotiaitanne harrastuksiin...?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meillä lapsi siis kesäkuussa täytti 3v. On päivät hoidossa perhepäivähoitajalle. On arkaa sorttia ja varmasti ei yksin ole halukkuutta jäädä esim. muskariin. Perheen kesken aletaan harrastamaan joka toinen vko uimahallissa käyntiä.

Itse koen että tuon ikäisen ei tosiaankaan tarttisi harrastaa hoitopäivän lisäksi mitään,johan sitä siellä on ohjelmaa, mutta ympäristö tuntuu olettavan että tuon ikäisellä pitäisi hyvinkin jo olla harrastusta jos minkälaista?

Mitenkä teillä tai tuttavillanne on?
 
r
Ei tarvitse olla mitään erityistä harrastusta. Jos vaikka käytte perheen kesken esim. kerran viikossa uimassa tai luistelemassa, niin onhan siinäkin jo "harrastusta" ihan kylliksi, tai mitä nyt ikinä yhdessä puuhailettekaan. Jos jonkun ulkopuolisen jutun haluaa ottaa harrastukseksi, niin 1 ilta viikossa riittää.
 
Blue
Meidän poika 3v on odottanut kuin kuuta nousevaa tätä syksyä kun pääsee ekaan omaan harratukseen, todennäköisesti tulee olemaan liikuntaleikkikoulu. Tosin tähän intoon vaikuttaa isommat siskot jotka harrastavat.

Mulla lapset kyllä ihan kotona, hoidan vieraita lapsia omien ohessa. Lisäksi kaksi kertaa viikossa alkaa käymään seurakunnan kerhossa, päiväsaikaan tosin.
 
v
Meillä ei ole 3v:lla vielä harrastuksia, on kotihoidossa edelleen. Olen ite pph ja kyllä sitä ohjelmaa on päivisin hoidossa ihan riittävästi ;-) 6 vuotiaallakaan ei ole vielä harrastusta. 8 vuotiaalla on yksi harrastus ja eiköhän se riitä..
 
km
kaks kertaa viikossa käy seurakunnan kerhossa. muuten on kotihoidossa eikä muita harrastuksia. muskariin laitan ehkä vuoden päästä kun täyttää 4. mun mielestä alle kouluikäinen ei tarvi harrastuksia varsinkaan jos on päivät hoidossa.
 
Höpöt
Siis varsinkin jos lapsi on päivät hoidossa muualla - olipa pph tai päiväkoti.
Jollain tapaa ymmärrän , jos lapsi on kotihoidossa eikä ikäisiä kaverieita ja/tai virikkeitä ole päivällä - niin pitää kuskata muskariin, jumppaan,balettiin jne...
Ja on tietenkin toinen asia jos kyse on koko perheen harrastuksista - jossa ollaan yhdessä.

Mun milestä - tosin olen lapseni kanssa kaksi - ei ole paljoa yhdessä oloaikaa näinkään - illat klo 1630 - 2130 ja viikonloput.
Siinä kun vielä olisi lapsella kohta 3v parille illalle harrastukset vielä ?

Eikä kai lapsipsykologien yms kehitysoppineiden mukaankaan 3-vuotias vielä tarvitse 'harrastuksia'. Kotona lelut, pallot, pelit, liukumäet, hiekkalootat, kirjat,palapelit ja yhdessä kikattelu vanhempien kanssa riittää ihan varmasti !
 
Ei oo meidän 3v vielä harrastaneet mitään. 6-vuotiaana kun esikoinen aloitti jääkiekon, niin 5v pikkuveli rohmusti harkoissa mukana jäällä. Että silloin ovat vasta aloittaneet harrastamaan. Muuten ollaan puuhailtu ihan perheen kesken.
 
Ei harrasta
Meidän esikoinen on pian jo neljä vuotta ja myöskin arka ja ujo lapsi. Viime vuoden oli kotona, kun olin kuopuksen kanssa äitiyslomalla. Nyt molemmat lapset ovat aloittaneet perhepäivähoidossa enkä todellakaan aio viedä esikoista mihinkään harrastukseen. Lapseni on onnellinen, kun saa viikonloppuna leikkiä kotona ja olla vanhempien kanssa. Hän ei taatusti jäisi ilman itkua yksin mihinkään kerhoon/jumppaan/ryhmään.. Leikkikavereita ja toimintaa on hoidossa ja viikonloppuisin tai joskus työpäivän jälkeen touhutaan perheenä/ystävien perheiden kanssa.

Eli minusta ei mitään kiirettä harrastusten kanssa. Kyllä niitä ehtii ellei tähtää lapsensa kanssa olympialaisiin tms.
 
vieras
Ihan kotona harrastellaan: piirrellään, askarrellaan, pihaliikuntaa ja sen sellaista. Riittää lapselle, mä ehkä pääsisin helpommalla jos joku muu harrastuttaisi tuota kerran, pari viikossa.
 
ap
No näin minäkin olen ajatellut, että ei kummempia harrastuksia tosiaankaan tarvitse, mutta otan vissiin liikaa paineita muiden oletuksista ja kyselyistä :)

Talvella harjotellaan hiihtämistä ja luistelemista ja siellä uimassa aletaan käymään, nähdään serkkuja ja urheillaan jne, että eiköhän sitä ole siinäkin sitten.

Tiedä monta alle 2-vuotiasta jotka menevät hoitopäivien lisäksi vielä muskariin, äiti-lapsi jumppaan,temppukerhoihin jne. Tietysti lapsen luonteestakin paljon riippuu, mutta tosiaan tuntuu että meidän ujolle se olisi melkein rangaistus ennemmin. Hoidossa kuitenkin tykkää kovasti olla ja meidän vanhempien ja etenkin serkkujen kanssa kaikkea touhuta.
 
Höpöt
... vielä sitä että... Ei se ole pelkästään lapsen luonteestakaan kiinni, mun tyttö on melkoisen reipas ja sosiaalinen tapaus. Siltikin ajattelen ettei noin peienellä, eli 3v - tarvitse vielä olla koko ajan actionia ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin vie kuitenkin häneltäkin voimia.
Hoitovapaan lopussa käytiin muskarissa (kun lapsi ei olt vielä hoidossa) ja sielläkin tuli fiilis , että kun itse harrastukseen käytettävä aika oli lyhyt - oliko 30min vai 45 min - niin itse asettumiseen meni varmaan puolet ajasta.
Eli jotensakin ei ollut 'tekemisen rauhaa' - kauheaa kuskaamista, tulemista, riisumista , lähtemistä ja pukemista.
Jus kun lapsi pääsee kunnolla vauhtiin, hommaa jo lopetellaankin.

En tiedä olenko minä tai lapseni normia hitaampi, mutta tämmöinenkin ajatus oikein pienten lasten tekemisistä tulee... Sama koskee muuten kyläilyjäkin - pikapiipahduksila menee hetki kuitenkin lämmitellessä , vaikka on hyvinkin tuttu paikka ja samanikäinen kaveri.
 
aiheen vierestä
Alkuperäinen kirjoittaja Höpöt:
... vielä sitä että... Ei se ole pelkästään lapsen luonteestakaan kiinni, mun tyttö on melkoisen reipas ja sosiaalinen tapaus. Siltikin ajattelen ettei noin peienellä, eli 3v - tarvitse vielä olla koko ajan actionia ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin vie kuitenkin häneltäkin voimia.
Hoitovapaan lopussa käytiin muskarissa (kun lapsi ei olt vielä hoidossa) ja sielläkin tuli fiilis , että kun itse harrastukseen käytettävä aika oli lyhyt - oliko 30min vai 45 min - niin itse asettumiseen meni varmaan puolet ajasta.
Eli jotensakin ei ollut 'tekemisen rauhaa' - kauheaa kuskaamista, tulemista, riisumista , lähtemistä ja pukemista.
Jus kun lapsi pääsee kunnolla vauhtiin, hommaa jo lopetellaankin.

En tiedä olenko minä tai lapseni normia hitaampi, mutta tämmöinenkin ajatus oikein pienten lasten tekemisistä tulee... Sama koskee muuten kyläilyjäkin - pikapiipahduksila menee hetki kuitenkin lämmitellessä , vaikka on hyvinkin tuttu paikka ja samanikäinen kaveri.

Anteeksi nyt vaan, mutta ei sun lapsi mitenkään kauhean reippaalta ja sosiaaliselta vaikuta, jos kerran tutussakin paikassa menee aikaa lämmitellessä jne. Eikös ujot lapset käyttäydy juuri näin, ei sillä että ujoudessa mitään vikaa olisi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Höpöt:
... vielä sitä että... Ei se ole pelkästään lapsen luonteestakaan kiinni, mun tyttö on melkoisen reipas ja sosiaalinen tapaus. Siltikin ajattelen ettei noin peienellä, eli 3v - tarvitse vielä olla koko ajan actionia ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin vie kuitenkin häneltäkin voimia.
Hoitovapaan lopussa käytiin muskarissa (kun lapsi ei olt vielä hoidossa) ja sielläkin tuli fiilis , että kun itse harrastukseen käytettävä aika oli lyhyt - oliko 30min vai 45 min - niin itse asettumiseen meni varmaan puolet ajasta.
Eli jotensakin ei ollut 'tekemisen rauhaa' - kauheaa kuskaamista, tulemista, riisumista , lähtemistä ja pukemista.
Jus kun lapsi pääsee kunnolla vauhtiin, hommaa jo lopetellaankin.

En tiedä olenko minä tai lapseni normia hitaampi, mutta tämmöinenkin ajatus oikein pienten lasten tekemisistä tulee... Sama koskee muuten kyläilyjäkin - pikapiipahduksila menee hetki kuitenkin lämmitellessä , vaikka on hyvinkin tuttu paikka ja samanikäinen kaveri.
Meillä ainakin menee lapsen kanssa suurin osa päivän nettoajasta kaikenlaisiin siirtymiin: pukemisiin, lähtemisiin, paikallepääsemisiin. Joskus en edes viitsi lähteä paikkaan x, kun paikallepääseminen ja sieltä kotiin tuleminen vievät triplasti ja enemmänkin sen ajan, mikä menisi itse tilaisuuteen.

Mä olen ymmärtänyt, että sellaista se vain pienten kanssa on.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapsi siis kesäkuussa täytti 3v. On päivät hoidossa perhepäivähoitajalle. On arkaa sorttia ja varmasti ei yksin ole halukkuutta jäädä esim. muskariin. Perheen kesken aletaan harrastamaan joka toinen vko uimahallissa käyntiä.

Itse koen että tuon ikäisen ei tosiaankaan tarttisi harrastaa hoitopäivän lisäksi mitään,johan sitä siellä on ohjelmaa, mutta ympäristö tuntuu olettavan että tuon ikäisellä pitäisi hyvinkin jo olla harrastusta jos minkälaista?

Mitenkä teillä tai tuttavillanne on?
mulla 3v8kk poika. Aloittaa ens kuussa temppukoulun.
On todella enrginen ja touhukas poika, luultavasti tykkää kovasti. Suosittelivat tota päiväkodissa.
Tykkää myös jalkapallosta, mutta noin pieniä ei vielä oteta mukaa.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
 
kaisa
tulipa vaan mieleen siitä, kun Höpöt kirjoitti jotta hänen lapsensa vaatii sopeutumisen jne.
Tuolla jalkapallossakin niin on osa lapsista mukana toiminnassa siten, että heidän vanhemmista toinen on sotkemassa siellä kentällä koko toimintaa...eli halutaan jotta lapsi harrastaa ja kuitenkin tämä lapsi ei ole siihen valmis. Mikä pakko sille lapselle on se harrastus saada jos ei ole edellytyksiä pärjätä kentällä ilman äidin/isän vieressä oloa.
Muut vanhemmat kun kuitenkin seisovat siellä kentänlaidalla ja toivovat jotta tämä lyhyt harjoitusaika saataisiin käytettyä siihen harjoitteluun eikä siihen jotta vanhemmat juoksentelevat pitkin kenttää käsi kädessä oman lapsen kanssa.
 

Yhteistyössä