Minkä verran te muut viette 3-vuotiaitanne harrastuksiin...?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
HJK
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
5v on meilläpäin rajana. Ja hei, ihan oikeasti! 3-vuotias on vielä liian pieni tajuamaan jalkapallosta yhtään mitään. Ympäriinä juoksentelusta ja palloleikeistä ehkä jotain, mutta jalis on isompien laji.
 
myy
Meillä esikoinen oli reilun 3½v. kun aloitti jumppaseuran jumpassa kerta viikkoon, lisäksi kävi ja käy edelleen kahdesti viikossa srk:n kerhossa. Kotihoidossa siis. Nyt ikää 4½v. ja aloittaa nyt syksyllä uimakoulun ja jumppaseuran temppukoulun, molemmat kerta viikkoon. Kuopus 2½v. ei harrasta vielä mitään, katsotaan kun täyttää 3v. onko intoa ja halua lähteä esimerkiksi jumppaan kerran viikossa.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapsi siis kesäkuussa täytti 3v. On päivät hoidossa perhepäivähoitajalle. On arkaa sorttia ja varmasti ei yksin ole halukkuutta jäädä esim. muskariin. Perheen kesken aletaan harrastamaan joka toinen vko uimahallissa käyntiä.

Itse koen että tuon ikäisen ei tosiaankaan tarttisi harrastaa hoitopäivän lisäksi mitään,johan sitä siellä on ohjelmaa, mutta ympäristö tuntuu olettavan että tuon ikäisellä pitäisi hyvinkin jo olla harrastusta jos minkälaista?

Mitenkä teillä tai tuttavillanne on?
Jos on hoidossa, niin mielestäni ei tarvitse muuta ohjelmaa.

Minun kotihoidossa oleva 3-vuotiaani kävi kerhossa 3 kertaa viikossa ja liikuntajumpassa kerran. Sama ohjlema nyt 4-vuotiaalla.
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
5v on meilläpäin rajana. Ja hei, ihan oikeasti! 3-vuotias on vielä liian pieni tajuamaan jalkapallosta yhtään mitään. Ympäriinä juoksentelusta ja palloleikeistä ehkä jotain, mutta jalis on isompien laji.
Tervetuloa katsomaan niin voit jopa yllättyä, että osa noista muksuista osaa kuljettaa palloa, pujotella pallon kanssa ja vetää kolmivuotiaiksi aika hyvin. Lapsi oppii pienestä pitäen ja varsinkin jos laji on lapsesta kiva.
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
5v on meilläpäin rajana. Ja hei, ihan oikeasti! 3-vuotias on vielä liian pieni tajuamaan jalkapallosta yhtään mitään. Ympäriinä juoksentelusta ja palloleikeistä ehkä jotain, mutta jalis on isompien laji.
Tämä on ihan lapsesta kiinni. Ystäväni nyt vähän yli 4v. on juossut pallon perässä suurin piirtein siitä asti kun oppi kävelemään. Meni ekan kerran jalkapallokouluun kun ikää oli juuri ja juuri 3v. ja nyt on käynyt koko kesän kerran viikossa jalkapallokoulussa-ihan omasta halustaan. Jatkaa syksyn ja talven pelaamista vuotta vanhempien kanssa, koska omassa ikäryhmässä ei vielä joukkuetta ole.
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
5v on meilläpäin rajana. Ja hei, ihan oikeasti! 3-vuotias on vielä liian pieni tajuamaan jalkapallosta yhtään mitään. Ympäriinä juoksentelusta ja palloleikeistä ehkä jotain, mutta jalis on isompien laji.
Tämä on ihan lapsesta kiinni. Ystäväni nyt vähän yli 4v. on juossut pallon perässä suurin piirtein siitä asti kun oppi kävelemään. Meni ekan kerran jalkapallokouluun kun ikää oli juuri ja juuri 3v. ja nyt on käynyt koko kesän kerran viikossa jalkapallokoulussa-ihan omasta halustaan. Jatkaa syksyn ja talven pelaamista vuotta vanhempien kanssa, koska omassa ikäryhmässä ei vielä joukkuetta ole.
Aina välillä, kun tulee noita kommentteja et joku laji on isompien laji...niin mikä on sitten se oikea ikä aloittaa esim jalkapallo ?
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meillä 3v aloitti kesän alussa jalkapallon. Kerran viikossa treenit ja se on
mielestäni ihan riittävä.
Missä ottavat noin pieniä futikseen mukaan? Mulla poika tykkää kovasti jalkapallosta, ollaan kyselty seuroista mutta liian nuori vielä niihin toi meidän poitus. Ikää nyt 3v8kk.
5v on meilläpäin rajana. Ja hei, ihan oikeasti! 3-vuotias on vielä liian pieni tajuamaan jalkapallosta yhtään mitään. Ympäriinä juoksentelusta ja palloleikeistä ehkä jotain, mutta jalis on isompien laji.
Tämä on ihan lapsesta kiinni. Ystäväni nyt vähän yli 4v. on juossut pallon perässä suurin piirtein siitä asti kun oppi kävelemään. Meni ekan kerran jalkapallokouluun kun ikää oli juuri ja juuri 3v. ja nyt on käynyt koko kesän kerran viikossa jalkapallokoulussa-ihan omasta halustaan. Jatkaa syksyn ja talven pelaamista vuotta vanhempien kanssa, koska omassa ikäryhmässä ei vielä joukkuetta ole.
Aina välillä, kun tulee noita kommentteja et joku laji on isompien laji...niin mikä on sitten se oikea ikä aloittaa esim jalkapallo ?
Mun mielestä ei ole mitään "oikeaa" ikää esimerkiksi jalkapallon aloittamiselle. Jos lapsi itse haluaa, on innolla mukana ja toiminta ei ole vielä turhan vakavaa, niin antaa mennä vaan. :) Tämä ystäväni poika odottaa useampi päivä etukäteen sitä, koska pääsee taas pelaamaan jalkapalloa. Vastaavasti omaa, vähän vanhempaa poikaani ei voisi pallon pelaaminen vähempää kiinnostaa, vaan kiinnostuksen kohteet ovat muunlaisessa liikkumisessa.
 
kaisa
Meillä tuo vuoden vanha pikkuveli seuraa tarkkaan isoveljiensä jalkapalloilua ja esim tämän kolmivuotiaan treenien ajan niin pikkuveli menee palloa kuljetellen pitkin kentänlaitaa...joten parin vuoden päästä saattaa olla uusi jalkapalloilija uutta harrastusta aloittamassa :D
 
Toisenlainen
Meillä kohta neljä veellä peräti kolme harrastusta: muskari, luistelu ja voimistelu. En estele, kun itse haluaa ja jaksaa. Luistelu viikonloppuna, muut kaksi viikolla iltaisin. Enkä koe mitenkään raskaaksi viemistä ja lähtemistä jne. Moneen kertaan on jo kesällä kysellyt, koska muskari alkaa ja koska pääsee taas jumppaan jne. Haluaisi myös uimakouluun, mutta se saa odottaa.

Mutta kukin tyylillään, tämä sopii meille.
 
kaisa
Tuli vielä mieleen, että meillä tuo kolmivuotias kyseli tenniskoulua...etsiskelin sitten netistä tuon ikäiselle jotain tarjontaa niin hämmästyin suuresti kun huomasin jotta Itä-Helsingin suunnalla oli tarjolla minitennistä 2-4v ikäisille...mahtaa olla näky kaksi vuotias junnumailan kanssa. Toisaaltaan joku voi ihan hyvin osata jo hyvinkin.
 
Syksyllä 4-v täyttävä toukka käy seurakunnan kerhossa ja aloittaa Laitesukeltajien kuuteissa :)
5v mittarimato käy myös kerhossa ja Laitesukeltajien kuuteissa, KOvasti haluisi aloittaa myös jonkun jääurheilu harrastuksen. Jos haluja on niin kyllä minä vien :)
 
Höpöt
Aika varhaiskypsiä on tämän ketjun kirjoittajien 3-5 vuotiaat...
Kun itse tietävät ja osaavat päättää harrastuksistaa, ja jaksamisestaan...
Oikeasti - kai se on aikuisen ja vanhemman harkittava ja päätettävä lapsen jaksaminen,
ei noin pienet oikeasti itse osaa moisia asioita 'päättää'.
Yhä olen sitä mieltä , että ainakin oman lapseni kohdalla monenmonen lajin harrastaminen olisi liian stressaavaa pienelle 3-vuotiaalle.
Ja lapsi siis ei ole ujo eikä arka , ja on monella tapaa ikäistään kehityksestä ehkäpä edellä - sanavarastot ja keskittyminenkin.
Sopeutumisella tarkoitin siis sellaista tilanteeseen 'sisäänmenoa' - kai se nyt on tarpeen melkein jokaisella lapsella ? Ja aikuisellakin - tosin isommilla käypi nopeammin ?
Ja tietenkin ensimmäiset 1-n kertaa harrastusta aloitettaessa on sinällään se pidempi rupeama, joka vaaditaan hommaan....

Eikö monen lajin alkeita voi harjoitella kotonakin , omalla porukalla ? Vaikkapa just jalkapallon - mun tyttökin itse keksi banaanipotkun kuultuaan 'marjamehupäärynä'-potkun :)
 
joku
Me alettiin käydä yhdessä vähän päälle 2-vuotiaan kanssa muskarissa. Nyt keväällä kun muskari päättyi, on koko kesän ajan kysellyt, koska mennään taas muskariin. Joten, nyt syksyllä jatketaan, kun on miltei kolmen vanha. Tosin on ollut kotona kevään ja syksyn. Olisin mennyt kyllä jo viime syksyllä muskariin vaikka poika hoidossa oli, mutta mun työajat eivät silloin sopinut muskariaikojen kanssa.

Ei sitä pakko ole olla harrastuksia. Mutta jos tenava tykkää, niin kyllä mä haluan hänen kanssaan harrastaa. Isompana saa sitten käydä sellaisissa harrastuksissa myös, missä ei vanhempia mukana tarvita.
 
Kaisa
ei siihen kyllä mitään poikeavaa varhaiskypsyyttä vaadita jos lapsi haluaa mennä pelaamaan esim jalkapalloa. Ja kyllä meillä ainakin muksu osasi sanoa haluaako mennä kokeilemaan vai ei esim tanssitunneille. Ei halunnut vaan sanoi haluavansa jalkapalloilemaan.
Montaa lajia voi harrastaa kotona tai kotiympäristössä, mutta monesti se omien ikätovereiden kanssa harrastaminen on se juttu joka tekee siitä tuplasti kivempaa kuin kotipihalla esim pallon potkimisen.
 
kahden äiti
Esikoinen (3v10kk) on kokopäiväisesti päiväkodissa, joten ei ole ollut vielä muita harrastuksia. Mitä nyt perheen kesken käydään uimassa välillä ja jossain perheliikuntatapahtumissa tms. Mutta on kyllä jo puolisen vuotta kysellyt harrastusten perään, joten harkinnassa on, menisikö nyt syksyllä tai viimeistään keväällä johonkin, varmaan uimakouluun/vesipeuhuun.
 

Yhteistyössä