missä vaiheea synnytystä alkaa tulla kauhee ponnistamisen tarve?

  • Viestiketjun aloittaja h
  • Ensimmäinen viesti
hellsbells
Mulle tuli kun oli 9cm auki. Ihan järkyttävä tarve puskee mutta pidätellä piti, kun ei ollu täysin auki ja oli jotain reunaakin siinä. Se pidättäminen oli pahempi ko ponnistaminen.
 
ap
mietin vaan ko lähin synnyttään ,tuli kiire ko tuntu napsahdus ja kauhee ponnistuksen tarve ja pidättelin 30min. synnärillä heti 10cm auki ja ponnistamaan eka puhkaistiin kalvot.. ni mietin et olinko kotoota asti 10 auki...hmmm:D
 
hei
Mulla ei tullu ollenkaan tarvetta ponnistaa. Supistuksiakin oli vaikea tuntea kun sain epiduraalin. Kätilö vaan sano et nyt aletaan ponnistaa, oli vaikee tietää millon piti.
siks vauvan sydänäänet heikkenikin niin paljon et kätilö sano jos ei seuraavalla tuu ulos joutuu hakee lääkärin. siitä sain tarmoa ja sieltähän se pompsahti =)
 
sanonta
Toi 10cm:iähän on vain sanonta, ei se ole jokaisella naisella 10cm auki, vaan siksi kutsutaan tilannetta kun kohdunkaulaa ei ole enää yhtään jäljellä. Käsittääkseni ponnistuttamaan voi alkaa jo silloin kun kohdunkaulaa on vielä hivenen jäljellä, ja se antaa sitten nopsaan loput periksi. Muistelen että mulla ois ollut ekassa synnytyksessä niin.. Tosin voin olla väärässä.
 
Lex
Mulla kätilö totesi kokeilemalla että 4-5 cm auki, ja siitä seuraavalla supistuksella alkoi järjetön paine. Epiduraalia laittamaan tullut lääkäri totesi ettei tänne saa enää mitään, ponnista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sanonta:
Toi 10cm:iähän on vain sanonta, ei se ole jokaisella naisella 10cm auki, vaan siksi kutsutaan tilannetta kun kohdunkaulaa ei ole enää yhtään jäljellä. Käsittääkseni ponnistuttamaan voi alkaa jo silloin kun kohdunkaulaa on vielä hivenen jäljellä, ja se antaa sitten nopsaan loput periksi. Muistelen että mulla ois ollut ekassa synnytyksessä niin.. Tosin voin olla väärässä.
Ai mulle taas sano, että vielä tuntuu repale tai kieleke samalla englanniksi kertoi tästä samasta asiasta opiskelijalle... Pari kolme supistusta ja kävi kokeileen uudelleen ku alkoi tuntua siltä, että on pakko työntää.
 
Lex
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mulla kätilö totesi kokeilemalla että 4-5 cm auki, ja siitä seuraavalla supistuksella alkoi järjetön paine. Epiduraalia laittamaan tullut lääkäri totesi ettei tänne saa enää mitään, ponnista.
Niin siis, se lääkäri kutsuttiin alun perin laittamaan epiduraalia mutta tupsahtikin tilanteeseen missä koitettiin enää kohdunkaulan- ja pudenduspuudutusta. Ei onnistunut mikään niistä enää siinä vaiheessa.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mulla kätilö totesi kokeilemalla että 4-5 cm auki, ja siitä seuraavalla supistuksella alkoi järjetön paine. Epiduraalia laittamaan tullut lääkäri totesi ettei tänne saa enää mitään, ponnista.
Niin siis, se lääkäri kutsuttiin alun perin laittamaan epiduraalia mutta tupsahtikin tilanteeseen missä koitettiin enää kohdunkaulan- ja pudenduspuudutusta. Ei onnistunut mikään niistä enää siinä vaiheessa.
Epiduraalin ja kohdunkaulan/pudendaalipuudutuksen laittaa eri lääkärit. Epin laittaa anestesiologi ja noi alapään puudutukset gynekologi. Joten kahdesta eri lääkäristä on ollut kyse...
 
Lex
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mulla kätilö totesi kokeilemalla että 4-5 cm auki, ja siitä seuraavalla supistuksella alkoi järjetön paine. Epiduraalia laittamaan tullut lääkäri totesi ettei tänne saa enää mitään, ponnista.
Niin siis, se lääkäri kutsuttiin alun perin laittamaan epiduraalia mutta tupsahtikin tilanteeseen missä koitettiin enää kohdunkaulan- ja pudenduspuudutusta. Ei onnistunut mikään niistä enää siinä vaiheessa.
Epiduraalin ja kohdunkaulan/pudendaalipuudutuksen laittaa eri lääkärit. Epin laittaa anestesiologi ja noi alapään puudutukset gynekologi. Joten kahdesta eri lääkäristä on ollut kyse...
No ihan oli yksi ja sama lääkäri siellä jalkopäässä! :D
Hän tuli laittamaan epiä, mutta koska meillä oli jo aika hässäkkä meneillään niin kokeili alapään ja totesi että antaa paukkua.
En sitten tiedä hänen kaikkea koulutustaan, oli vähän hoono soomi.
 
Täysin auki, ilman mitään mömmöjä eikä minkäänlaista tarvetta työntää. Työnsin kun käskettiin. Kolme seuraavaa synnytin puudutettuna eikä ikinä mitään ponnistamisen tarvetta...paitsi se pään sisällä oleva tarve saada lapsi äkkiä ulos että rääkki loppuis!
 
vieras
Mulle se tarve tuli paljon ennen kuin olin täysin auki, olisiko ollut jotain 6-7 cm auki kun alkoi ponnistuttaa. Siinäpä sit pidättelin vielä pari tuntia.. Sitten kun kohdunsuu oli täysin auki, ei ponnistuttanut enää yhtään. Kätilö sanoi aina milloin piti ponnistaa.

Sama juttu oli toisessa synnytyksessä, ponnistamisen tarve oli kauan ennen kuin olin edes avautunut.
 
vieras
Mä en olis voinu millään enää pidätellä, kun se tarve tuli. Tuli todella voimakkaana, tosin koko synnyty oli aika fast track. Varmaan käynnistyksen "ansiota". Mitään kipulääkitystäkään en ehtinut saamaan. Toisaalta sit kun se ponnistusvaihe alkoi, supparikivut loppuivat. Enemmän mulle sattui ne supistukset kuin itse ponnistaminen. Niinhän se oli kuin olis melonia kakkinut.
 

Yhteistyössä