Missä vaiheessa raskautta olette lääkärin kanssa keskustelleet sterilisaatiosta?

vierasss
Miksi te jotka sterisaatiota haluatte ette voi kokeilla hormonikierukkaa? Ehkäisyteho samaa luokkaa ja bonuksena menkat jää kokonaan pois. Sterisaatiossa näin ei ole. Kannattaa ainakin kokeilla, itselle ei mikään muu hormonaalinen sopinut ja kohtutulehduksien vuoksi lääkärit oli ensin sitä mieltä että ei voida laittaa. Viimein sitten joku lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan, nihkeästi asiaan suhtauduin mutta lopulta annoin periksi ja aivan mahtava on ollut! En sterisaatioon enää suostuisi vaan kun tämä vanhenee laitetaan toinen tilalle. Kierukka tuli puheeksi kun asioin lääkärissä sterisaatiota kyselemässä ;)
 
Vier
Lain mukaan ei vaadita yhtään lasta jos on täyttänyt 30. Oen silti viivyttänyt sterilisaatioon hakeutumista koska oletan että asiasta joutuu tappelemaan. Ikää pian 40, lapsia ei ole eikä tule. Mutta epäilemättä lääkärit luulee että kaikki haluavat lapsia.
 
äetee
Miksi te jotka sterisaatiota haluatte ette voi kokeilla hormonikierukkaa? Ehkäisyteho samaa luokkaa ja bonuksena menkat jää kokonaan pois. Sterisaatiossa näin ei ole. Kannattaa ainakin kokeilla, itselle ei mikään muu hormonaalinen sopinut ja kohtutulehduksien vuoksi lääkärit oli ensin sitä mieltä että ei voida laittaa. Viimein sitten joku lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan, nihkeästi asiaan suhtauduin mutta lopulta annoin periksi ja aivan mahtava on ollut! En sterisaatioon enää suostuisi vaan kun tämä vanhenee laitetaan toinen tilalle. Kierukka tuli puheeksi kun asioin lääkärissä sterisaatiota kyselemässä ;)
Koska halusin lopullisen ehkäisyn. En halunnut ravata missään kierukkakontrolleissa, en halunnut itseeni vierasesinettä ja ylimääräisiä hormoneja. En ylipäätään halua ajatella elämässäni enää ehkäisyä. Mua ei menkat haitaa, 4 vuotopäivää kuussa on ok ja mulle luonnollista.
 
vierassss
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30045072:
Koska halusin lopullisen ehkäisyn. En halunnut ravata missään kierukkakontrolleissa, en halunnut itseeni vierasesinettä ja ylimääräisiä hormoneja. En ylipäätään halua ajatella elämässäni enää ehkäisyä. Mua ei menkat haitaa, 4 vuotopäivää kuussa on ok ja mulle luonnollista.
Toki noinkin. Mulle ei ainakaan mitään kontrolleja ole sovittu. Seuraavan kerran sitten kun viisi vuotta on ummessa ja vaihdetaan kierukka. Sterilisaatiossakin on nykyään vierasesineet, ne klipsit. En siis muuten mutta kun kierukan saa niin paljon helpommin että sen ajan kun "taistelee" siitä oikeudesta niin voi myös olla huolettomasti :) Uskoisin, että enemmän tuossa lääkäreillä aiheuttaa sitä kieltäytymistä tuo ikä. Voi jopa olla, että mitä enemmän niitä lapsia on, sitä enemmän lääkäri on sitä mieltä että kyllähän tuo vielä yhden jossain vaiheessa haluaa, lapsirakas kun on ;)
 
äetee
Toki noinkin. Mulle ei ainakaan mitään kontrolleja ole sovittu. Seuraavan kerran sitten kun viisi vuotta on ummessa ja vaihdetaan kierukka. Sterilisaatiossakin on nykyään vierasesineet, ne klipsit. En siis muuten mutta kun kierukan saa niin paljon helpommin että sen ajan kun "taistelee" siitä oikeudesta niin voi myös olla huolettomasti :) Uskoisin, että enemmän tuossa lääkäreillä aiheuttaa sitä kieltäytymistä tuo ikä. Voi jopa olla, että mitä enemmän niitä lapsia on, sitä enemmän lääkäri on sitä mieltä että kyllähän tuo vielä yhden jossain vaiheessa haluaa, lapsirakas kun on ;)
Täällä on ohje, että 3kk ja 12kk kohdalla pitää käydä tarkastuttamassa kierukan langat. Jatkossa vuosittain. Käyn siis joka toinen vuosi gynellä ja tuntuis tosi tympeeltä käydä hoitajalla noiden lankojen takia lisäksi.
 
kukamuumuka
Mulle on vuosi sItten tehty sterilisaatio suunnitellun sektion yhteydessä. Syntyvä lapsi oli kolmas ja ikää 30. Sanoin ekalla neuvilakäynnillä jo et mulle sterilisaatio kun/jos sektiolla syntyy. Sit neuvolalääkärin kaa seuraavalla kerralla juteltiin, kyseli tarkkaan ja monta kertaa et olenko varma ja ihan varma ja onko ok miehelle.. Nimi paperiin ja sillä selvä! Jokainen lääkäri raskauden loppuun saakka aina lukas ääneen papereista ettö sulle sit se sterilisaatio.. :) Kysyin et mitäs jos syntyy kiireellisenä niin sanoivat vaan että riippuu päivystävästä leikkaajasta et tekeekö vai ei, mutta tiedon kuulema saa! Mä en ainakaan koe et olisin mitenkään joutunut tappeleen, mä vain ilmoitin asian! Lisää kuulema 10min toimenpideaikaa. Ihana varmuus, päivääkään en oo katunut!
 
niinp
tiedäthän sen, ettei edes steriilisaatiokaan ole 100% ehkäisykeino? joten jos et missään nimessä raskaaksi haliua, niin kannattaa sen steriilisaation lisäksi käyttää muuta ehkäisyä, esim kondomia :)
 
kukamuumuka
Sterilisaatio ei ole 100% ainakaan jos on tehty klipseillä esim. Raskaudesta/leikkauksestaturvonneet paikat ( munajohtimet) saattavat "kutistua" kokoonsa jonkin ajan kuluttua ja klipsi voi liusua pois paikoiltaan jolloin reitti on auki jälleen... Itse halusin ehdottomasti piuhat poikki, ja päät poltetuksi kauas toisistaan! :) Lääkärit kyselivät useasti että ihan oikeesti poikkiko..sitä ei voi ourkaa toisin kuin klipsisterilisaation voi. Sitähän juuri halusi! Poikkileikatuiden putkien yhteenkasvu lienee kuitenkin aina harvinaista.
 
"milli"
riippuu laakarista. kaveri oli 34 ja 4 lasta. ni laakari puhuin viel ympari et odottais vuoden kaks jos mieli muuttuu. ei muuttunut. itse otan kuhan toinen lapsi saatais viel. enka lahde kulumallakaan ennekuin lahete on kouras. kaveril myos poltettiin kohdun limakalvoja jotta menkat haviaid. en tieda sit tehdaanko tuota heti synnytyksen jalkeen.
 
ajattelua
Olet noin 25-vuotias. Et voi tietää haluatko lapsia taas kymmenen vuoden kuluttua. Sterilisaatio on äärimmäinen ja lopullinen ratkaisu. Itse tunnen 8 naista joille on tehty sterilisaatio. Viideltä heistä se on purettu 1-6 vuoden kuluttua. Yksikään ei ole tullut enää raskaaksi yrityksestä ja hedelmöityshoidoista huolimatta.

Emme voi myöskään tietää parisuhteesta, kauanko se kestää, viikon, vuoden, vai 80 vuotta. Uusi kumppani hyvin todennäköiseti haluaa lapsia, varsinkin jos hänellä itsellään ei vielä ole. Ja juu - tiedän että monet ajattelevat olevansa ikuisesti yhdessä, mutta sitä ei voi tietää.
 
lääk.lis
Lääkärit suhtautii sterilisaatioon nihkeästi siksi että se kuuluu asiaan. Me valitettavasti nähdään sterilisaation katumista niin paljon. Puheista huolimatta sitä ei voi purkaa, tulokset on tosi huonot. Sen takia halutaan että ihmiset on ehdottoman varmoja asiasta, varsinkin nuoremmat. Monesti sitten kuitenkin halutaan se iltatähti. Tai sitte mies vaihtuu ja sen kanssa halutaan lapsia.
 
Miksi te jotka sterisaatiota haluatte ette voi kokeilla hormonikierukkaa? Ehkäisyteho samaa luokkaa ja bonuksena menkat jää kokonaan pois. Sterisaatiossa näin ei ole. Kannattaa ainakin kokeilla, itselle ei mikään muu hormonaalinen sopinut ja kohtutulehduksien vuoksi lääkärit oli ensin sitä mieltä että ei voida laittaa. Viimein sitten joku lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan, nihkeästi asiaan suhtauduin mutta lopulta annoin periksi ja aivan mahtava on ollut! En sterisaatioon enää suostuisi vaan kun tämä vanhenee laitetaan toinen tilalle. Kierukka tuli puheeksi kun asioin lääkärissä sterisaatiota kyselemässä ;)
Olen kokeillut.

Mulla on ollut hormonikierukka 3 kertaa. Ensimmäisellä kerralla vuodot jäi pois ja kierukka toimi oikein kivasti ensimäiset 4 vuotta. Mutta viimeisen vuoden ajan mulla oli krooninen hiiva, joka loppui kun seinään, kun kierukka poistettiin.

Toisella kertaa pidin kierukkaa 1,5 vuotta...vuotaen joka ikinen päivä. Kuukautiset eivät siis todellakaan jääneet pois. Lisäksi kärsin supistuksista ja muista erinäisistä vatsavaivoista monta kertaa kuukaudessa.
Ja tässä kohtaa tajusin, että ne sairaalareissuihin johtanet vatsakivut, joita olen elämäni aikana aina aika-ajoin kokenut, ovat KAIKKI olleet silloin, kun mulla on ollut kierukka.

Kolmannen kerran otin hormonikierukan nyt tammikuussa, lääkärin painostuksesta. Se poistettiin toukokuussa, koska vuotoa tuli jälleen kerran päivittäin ja kärsin jälleen kerran vatsakivuista, jotka alkoivat kuin tyhjästä kierukan asennuksen jälkeen...ja jatkuivat siihen päivään saaka, kunnes kierukka poistettiin.

Kierukan poiston jälkeen vatsakipuja ei ole ollut (paitsi kuukautisten aikaan).

Kierukka olisi ihan äärimmäisen helppo ja kätevä, jos hommat sujuisivat, kuten ns. kuuluisi. Mutta kun omalla kohdallani se ei käytännössä sitten olekkaan järin kätevä vempain. Harmi.

Kierukan poison jälkeen aloitin Qlaira-merkkisten ehkäisypillerien käytön toistaiseksi. Näiden pitäisi hillitä voimakkaita kipujani kahtena ensimmäisenä vuotopäivänä. Niin se tekikin (vasta 1 kierto näillä takana), mutta valitettavasti ne pienemät kivut jatkuivat viikon. Vuoto itsessään niukentui huomattavasti, joten sikäli nämä vaikuttavat lupaavilta.

Tarkoitukseni on popsia näitä 4kk ja miettiä sen jälkeen, mitä teen. Näidenkin kanssa osalla jää vuodot kokonaan pois, joten vuodottomuuteen voi päästä myös pillerien avulla. Jos pääsen lähes kivuttomuuteen ja vuotojen osalta selvään niukkuuteen, voin harkita näiden käyttöä jatkossakin. Ehkä. Jotenkaan en haluaisi popsia lääkkeitä enempää, kuin mitä on pakko. Ja kun näitä ei olisi pakko popsia, mikäli menisin sterilisaatioon.
 
"Jenis"
Mä nimenomaan kans halusin pysyvän ehkäisyn, tiedän etten tahdo enää ikinä yhtään lasta. Vaikka joku toinen jossain on steriä kenties katunutkin, se ei ole mun ongelma. Operaatiosta on nyt kolmisen vuotta, mulle tehtiin perinteinen sterilisaatio jossa putket katkaistiin, päät vedettiin kauas toisistaan ja vielä poltettiin. Että en tod. ole käyttänyt kondomia lisäksi, kuten joku tuolla suositteli :D Essuren ehkäisyprossia en tiedä, mutta en sitä tahtonut koska en tahtonut kroppaan mitään ylimääräistä. Hormonikierukka on mulla ollutkin vuosikaudet, mutta miksi käyttäisin väliaikaista (kallista) ehkäisyä, kun tiedän etten lapsia enää tee?
 
Pin
Miksi te jotka sterisaatiota haluatte ette voi kokeilla hormonikierukkaa? Ehkäisyteho samaa luokkaa ja bonuksena menkat jää kokonaan pois. Sterisaatiossa näin ei ole. Kannattaa ainakin kokeilla, itselle ei mikään muu hormonaalinen sopinut ja kohtutulehduksien vuoksi lääkärit oli ensin sitä mieltä että ei voida laittaa. Viimein sitten joku lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan, nihkeästi asiaan suhtauduin mutta lopulta annoin periksi ja aivan mahtava on ollut! En sterisaatioon enää suostuisi vaan kun tämä vanhenee laitetaan toinen tilalle. Kierukka tuli puheeksi kun asioin lääkärissä sterisaatiota kyselemässä ;)
Olenhan kokeillut.
 
Pin
Olet noin 25-vuotias. Et voi tietää haluatko lapsia taas kymmenen vuoden kuluttua. Sterilisaatio on äärimmäinen ja lopullinen ratkaisu. Itse tunnen 8 naista joille on tehty sterilisaatio. Viideltä heistä se on purettu 1-6 vuoden kuluttua. Yksikään ei ole tullut enää raskaaksi yrityksestä ja hedelmöityshoidoista huolimatta.

Emme voi myöskään tietää parisuhteesta, kauanko se kestää, viikon, vuoden, vai 80 vuotta. Uusi kumppani hyvin todennäköiseti haluaa lapsia, varsinkin jos hänellä itsellään ei vielä ole. Ja juu - tiedän että monet ajattelevat olevansa ikuisesti yhdessä, mutta sitä ei voi tietää.
Ei Se elämä kaikilla ole noin epävarmaa, että ei tiedetä erotaanko viikon päästä. :D Toki miehet saattaa ihan yhtäkkiä muuttua sairaiksi psykopaateiksi ja hakata koko perheen, tämän oppinu palstalta, eihän sitä koskaan tiiä.
 
vieras...
meillä kun tää kolmas oli tulossa niin viimeisessä äitipolikäynnissä jossa varattiin aika sektioon kysyttiin ettää haluanko sterilisaation kun on jo kolmas sektio, se olis tehty sektion yhteydessä vaikka se olis ollut hätä tai kiireellinen. mutta koska en tätä halunnut niin papereita ei kirjoitettu.
 
Lääkäri
Lain mukaan ei vaadita yhtään lasta jos on täyttänyt 30. Oen silti viivyttänyt sterilisaatioon hakeutumista koska oletan että asiasta joutuu tappelemaan. Ikää pian 40, lapsia ei ole eikä tule. Mutta epäilemättä lääkärit luulee että kaikki haluavat lapsia.
Emme luule, että kaikki haluavat lapsia. Kokeile sterilisaatioon hakeutumista, voit yllättyä positiivisesti kun asiasta ei joudukaan 'tappelemaan'. Suurinta osaa ei kiinoosta pätkääkään lapsilukusi.

Sterilisaatiota katuvia naisia tulee vastaanotolle säännöllisesti. Tiedättekö, kun on aivan pakko saada vielä sitten nelikymppisenä (+) se yhteinen lapsi sen uuden, juuri ainoan oikean miehen kanssa siihen yhteiseen uusperheeeseen. Lasta yritetään sitten kaikin keinoin, kustannuksia ja vaivoja säästämättä ja voin kertoa, että mikään ei näiden ihmisten mielestä ole äärimmäistä. Heillä kun on mielestään se oikeus ja lääkärillä se velvollisuus. Kun on yhden tuollaisen vastaanottokäynnin pitänyt niin voi olla, että seuraavan st-potilaan kanssa haluaa asiasta vaihtaa muutaman sanan...

Mutta asiaan, minulle on tehty 33-vuotiaana 2. lapsen elektiivisessä sektiossa suunnitellusti sterilisaatio, 'piuhat poikki' -tekniikalla. Paperit tehtiin valmiiksi 34. rvkon äitipkl-käynnillä. Kyseessä oli nk. ilmoitusluontoinen asia, toimenpide olisi toki tehty, vaikka synnytys olisi edennyt kiireelliseksi tai hätätoimenpiteeksi.
 
Olet noin 25-vuotias. Et voi tietää haluatko lapsia taas kymmenen vuoden kuluttua. Sterilisaatio on äärimmäinen ja lopullinen ratkaisu. Itse tunnen 8 naista joille on tehty sterilisaatio. Viideltä heistä se on purettu 1-6 vuoden kuluttua. Yksikään ei ole tullut enää raskaaksi yrityksestä ja hedelmöityshoidoista huolimatta.

Emme voi myöskään tietää parisuhteesta, kauanko se kestää, viikon, vuoden, vai 80 vuotta. Uusi kumppani hyvin todennäköiseti haluaa lapsia, varsinkin jos hänellä itsellään ei vielä ole. Ja juu - tiedän että monet ajattelevat olevansa ikuisesti yhdessä, mutta sitä ei voi tietää.
Ai onnellisesti naimisissa olevan ihmisen, joka ei halua enempää lapsia pitäisi jättää sterilisaatio tekemättä siltä varalta että JOS tulee ero ja JOS löytää uuden kumppanin ja JOS uusi kumppani haluaa lapsia ja JOS itse on valmis tekemään lisää lapsia, koska uusi kumppani niitä haluaa? Eihän elämästä mitään tulisi, jos kaikkia päätöksiä pitäisi miettiä noin pitkän jossittelun kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;30045721:
Emme luule, että kaikki haluavat lapsia. Kokeile sterilisaatioon hakeutumista, voit yllättyä positiivisesti kun asiasta ei joudukaan 'tappelemaan'. Suurinta osaa ei kiinoosta pätkääkään lapsilukusi.

Sterilisaatiota katuvia naisia tulee vastaanotolle säännöllisesti. Tiedättekö, kun on aivan pakko saada vielä sitten nelikymppisenä (+) se yhteinen lapsi sen uuden, juuri ainoan oikean miehen kanssa siihen yhteiseen uusperheeeseen. Lasta yritetään sitten kaikin keinoin, kustannuksia ja vaivoja säästämättä ja voin kertoa, että mikään ei näiden ihmisten mielestä ole äärimmäistä. Heillä kun on mielestään se oikeus ja lääkärillä se velvollisuus. Kun on yhden tuollaisen vastaanottokäynnin pitänyt niin voi olla, että seuraavan st-potilaan kanssa haluaa asiasta vaihtaa muutaman sanan...

Mutta asiaan, minulle on tehty 33-vuotiaana 2. lapsen elektiivisessä sektiossa suunnitellusti sterilisaatio, 'piuhat poikki' -tekniikalla. Paperit tehtiin valmiiksi 34. rvkon äitipkl-käynnillä. Kyseessä oli nk. ilmoitusluontoinen asia, toimenpide olisi toki tehty, vaikka synnytys olisi edennyt kiireelliseksi tai hätätoimenpiteeksi.
Mä ymmärrän tämän lääkärien kannan. Periaatteessa.

Mä olen joutunut nyt jo kahden eri lääkärin kanssa vaihtamaan muutaman sanan. Tai itse asiassa aika montakin. Lisäksi olen ottanut sen hel*etin kierukan, vaikka en olisi halunnut, koska oli hyvin todennäköistä, ettei se sovi. Kuten ei sopinutkaan. Lisäksi olen ottanut ne hel*etin pillerit, vaikka olen sanonut, etten haluaisi, koska unohdan ottaa ne, enkä haluaisi syödä lääkkeitä enempää, kuin on pakko. Vimeksi eilen unohdin ottaa lääkkeet, joten ehkäisyteho ei nyt ole aivan sillä tasolla, kuin mitä sen olla soisin.

Voi olla, että eroan huomenna, löydän unelmieni miehen, joka on lapseton ja joka haluaa kanssani biologisen lapsen ja blaa blaa. Mutta kun mä en enää jaksa, pysty, enkä halua lisää lapsia siltikään. Mä olen fyysisesti niin romuna, että ei kertakaikkisesti olisi enää mitään järkeä alkaa lapsia vääntämään. Mä olen ollut neljän lapsen myötä ihan hitokseen monta kuukautta raskaana, oksentanut 51 viikkoa naama valkoisena, pynttyä halaten, olen ollut viimeisen synnytykseni jälkeen yli puoli vuotta fysioterapiassa, sillä kroppa joutui viimeksi melko kovalle. Lisäksi mä vihaan synnyttämistä, enkä enää koskaan, ikinä, enkä milloinkaan halua kokea sitä epäinhimillistä rääkkiä, mitä se viimeksi oli. Viimeisetkin rippeet lisääntymishalusta lähti silloin, kun selvisi, etten ole neurologisesti täysin terve...ja kun tämä pakkaa olemaan periytyvää sorttia. En siis koe tarvetta jakaa näitä geenejä enää yhtään eteenpäin.

Mutta ehei...lääkärien mielestä mä voisin vaikka nyt heti mennä putkauttamaan parit penskat lisää, koska mähän olen vielä niin nuori.

Totta, olen vielä nuori. Mutta eikö millään muulla asialla ole mitään merkitystä? Kuuntelin kyllä lääkärien sanat, mutta kuuntelivatko he yhtään, mitä mulla oli sanottavaa?
 
  • Tykkää
Reactions: rtee
lääkäri
Jännä että tällä palstalla olevat henkilöt ovat aina tavanneet pelästään sellaisia lääkäreitä, joiden mukaan 'sä voisit vaikka nyt heti mennä putkauttamaan parit penskat lisää, koska sähän olen vielä niin nuori'. Minä en ole tavannut yhtään sellaista, vaikka aika monta lääkäriä tunnenkin...
 

Yhteistyössä