Missä vaiheessa vauvasi söi itse?

  • Viestiketjun aloittaja pihlanmamma
  • Ensimmäinen viesti
pihlanmamma
Heippa!
Missä vaiheessa vauvanne ovat ruvenneet harjoittelemaan itse syömistä lusikalla? Koska syöminen on alkanut sujua? Minkälainen on hyvä harjoittelulusikka?

Meillä on tyttö pian 9kk ja kiukuttelee kun ei saa lusikkaa omaan käteen. Jos saa lusikan, ei kuitenkaan osaa vielä sitä käyttää. :headwall:
 
Entä jos koetatte aluksi haarukalla? Meillä ainakin alkoi sujua kun hoksasin antaa haarukan ja tökätä siihen ruokaa, pysyi saalis paremmin hallussa.
Tyttö oli sillon jotain vajaan vuoden ja nyt 1,5 vuotiaana pistelee pääasiassa itse ruoat sekä lusikalla että haarukalla.
Ja eihän sitä opi jos ei pääse opettelemaan, voimia äidille siivoukseen... :)
 
Penninhyrrä
hiukan vajaa vuotisena annoin lusikan käteen, mutta ei syöminen oikein sujunut.Pitkään sitten tehtiin niin, että tytöllä oli oma lusikka, jolla tökki ruokaa ja äiti syötti toisella.
Nyt 1v2kk syö jo hyvin ihan itsekin,pientä apua tarvitsee välillä.Eikä pahemmin tule sotkuakaan. :)
Ja lyhytvartinen muovilusikka on suosikki. =)
 
Esikoinen oli 1 vuotias kun söi itse ja tosi siististi. Ei ikinä sotkenut ruuan kanssa. Kuopus alkoi kiinostua itse syömisestä 1v 2 kk.Nyt 1v 4 kk ja syö jo aika hyvin itse. On kyllä välillä tosi kova sotkemaan ruualla. Ottaa helposti ruoan käsiinsä, jos lusikointi ei ole riittävän nopeaa.
 
ÄIPPIS -84
aina on saanut molemmat lapset pitää alusta asti lusikkaa kädessä, vaikkeivät sitä osannetkaan käyttää. 1v:nä molemmat oppineet syömään itse ilman suurempia sotkuja.
 
Tintura Benjui
meil syötetään 2 veet vieläkii, on käyttäny kuitenki ite lusikkaa/haarukkaa alle vuosikkaasta, mut ei kauheesti syömiseen, pari lusikallist menee, loput menee kattoo jos äiti ei syötä, kylissä syö nätisti ite, huonossa lusikassa ei ruoka pysy, riippuu tietty minkälaist ruokaa syyää ja onko siistit vaatteet pääl vai ei, kun ei sitä ruokalappuu oo koskaan suostunu käyttään :headwall:

 
meillä 1v. kun oppi syömään ite. nyt jo 1,2v ja syö tosi hyvin lusikalla ja haarukalla. yleensä syö siististi, mutta jos ei oo nälkä niin menee leikiksi koko syöminen.
opetteleminen oli äidille kyllä rassaavaa, kun oli inhottava kun sitä ruokaa tippu joka paikkaan ym.itsekkin oppi siinä kärsivällisyyttä =)
niinkun kaikissa muissakin askareissa
 
Alle 1vuotiaana on alkanu satunnaisesti ite syömään, mut enemmän oli sellasta pelleilyä. Nyt sujuu jo tosi hienosti jos vaan malttia riittää. Yleensä syötän siis edelleen toisella lusikalla aina kun alkaa into hiipua eli yleensä loppulautasen. Ikää tytöllä nyt 1v3kk. Paremminkin varmaan söisi itse jos äiti ei olis turhan helposti auttavaa sorttia, sillä tavallisesta mukista on tyttö juonu ilman mitään apua jo 1vuotiaasta. Eikä vahinkoja oo pahemmin sattunu.
 
kuin myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 01:43 Tintura Benjui kirjoitti:
meil syötetään 2 veet vieläkii, on käyttäny kuitenki ite lusikkaa/haarukkaa alle vuosikkaasta, mut ei kauheesti syömiseen, pari lusikallist menee, loput menee kattoo jos äiti ei syötä, kylissä syö nätisti ite, huonossa lusikassa ei ruoka pysy, riippuu tietty minkälaist ruokaa syyää ja onko siistit vaatteet pääl vai ei, kun ei sitä ruokalappuu oo koskaan suostunu käyttään :headwall:
Vähän kuin meillä.
Ruokalappu onneksi kelpaa, meillä ne on kankaisia ja minun tekemiä :p kun se muovikaukalo-juttu ei "toiminut".
Nyt vähän yli 2 v ja on innostunut jo itsekin syömään.

Kukin omaan tahtiinsa.

Vanhemmat sisarukset söivät itse jo vuoden ikäisenä, sotku oli kyllä melkoinen mutta kuitenkin. Ja oli intoa oppia itse syömään, mutta ei tällä nuorimmaisella.
 
johannap
Wau että on lapsia jotka syövät siististi omalla lusikalla alle 1v. Meillä parin päivän päästä poika täyttää 1v ja käyttää lusikkaa siihen, että nostelee sillä ruokaa purkista pöydälle, hiuksiinsa tai lattialle. Haluaa siis osallistua pistämällä lusikkansa soppaan, mutta ei valitettavasti vielä syömistarkoituksessa.
 
pihlanmamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 15:33 johannap kirjoitti:
Wau että on lapsia jotka syövät siististi omalla lusikalla alle 1v. Meillä parin päivän päästä poika täyttää 1v ja käyttää lusikkaa siihen, että nostelee sillä ruokaa purkista pöydälle, hiuksiinsa tai lattialle. Haluaa siis osallistua pistämällä lusikkansa soppaan, mutta ei valitettavasti vielä syömistarkoituksessa.
HIH! :D
 
Jäärä
Meidän nopeimmalle on annettu lusikka käteen siinä vaiheessa, kun on kiinteät aloiteltu, roikkui muuten syöttäjän kädessä kiinni. Nämä nuorimmaiset ovat syöneet itsenäisesti vuoden täyttäessään, kuka siistimmin, kuka vähän sotkuisemmin, mutta ei sitä harjoittelematta opi.
 
Esikoinen sai kokeilla itse syömistä ehkä noin 1 v 7 kk ikäisenä. Katsoin hiekkalaatikolla kun nosteli hiekkaa lapiolla ämpäriin, että nyt alkaa karkeamotoriikka olla sillä tasolla, että lapio pysyy oikeassa asennossa ja hiekka menee sinne minne sen on tarkoituskin mennä. Annoin tytölle oman lusikan ja heti alkoi syömään hienosti itse eikä sotkenutkaan paljoa.

Mielestäni oikea pikkulusikka on paras, millä voi aloittaa. Sittenpähän oppii heti mitkä on oikeat ruokailuvälineet eikä tarvi opetella uudelleen syömään "oikeilla" välineillä, jos ensin on opetellut syömään jollain käyrävartisilla vekottimilla...

Kuopus nyt 1 v 1 kk ja paljon kehittyneempi motoriikaltaan kuin isosiskonsa tässä iässä. Olen jo antanut juoda oikeasta lasista itse, oppi siihen itse tässä vähän aikaa sitten eikä ole nokkamukiakaan käyttänyt. Lusikan "varastaa" joskus kun en huomaa ja yrittää syödä itse, mutten anna ilman apua kun sotkee niin paljon.

Mun mielipiteeni on se, että harjoitelkoot hienomotoriikkaansa jossain muualla ensin ja sitten kun osaa, niin saa syödä itse. Minä en jaksa turhaa siivota sitä sotkua, joka syömisen opettelusta seuraa!
 
Meillä vauva on ollut tosi huono syömään aina, ja kasvukin on kulkenut -10 käyrällä.. mutta kun 10 kuukauden iässä annoimme lusikan omaan käteen, niin innostui hommasta. Nyt 1v 2kk eikä anna enää syöttää.. tosi sotkuista hommaa, mutta olemme tyytyväisiä että ruoka maistuu! Ja oikeastaan syöminen on suht. siistiä niin pitkään kun vauvalla on oikeasti nälkä, kun masu alkaa olla täysi lusikkakin kääntyy ennen suuhun menoa..
Esikoista kyllä syötettiin 1,5 vuotiaaksi
 
Miskan äiskä
Poika halus lusikan omaan käteen syömistarkotuksessa muutamaa viikkoa yli vuoden ikäisenä ja syöminen alko sujua oikeestaan heti ihan hyvin. Lusikka löysi heti tiensä suuhun ja aika vähän tavaraa tippu kaukaloon.

Ihan tavallista pikkulusikkaa ollaan käytetty ilman mitään muotoiluja. Onhan se lusikka välillä väärin päin kädessä tai hassusti, ettei saa käännettyä sitä suhunsa, mutta välillä poika pitää lusikkaa tosi näppärästi ja sirosti kädessään.

Nyt on meneillään taas leikkikausi, eikä lusikoiminen oikein kiinnosta, joten äiskä syöttää ja poika leikkii leluillaan tai katselee kirjaa syödessään. Pääasia, että ruokaa menee suuhun ja masuun.

Poika on syntynyt 08/04.
 
ope
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 19:48 vieras kirjoitti:
Esikoinen sai kokeilla itse syömistä ehkä noin 1 v 7 kk ikäisenä. Katsoin hiekkalaatikolla kun nosteli hiekkaa lapiolla ämpäriin, että nyt alkaa karkeamotoriikka olla sillä tasolla, että lapio pysyy oikeassa asennossa ja hiekka menee sinne minne sen on tarkoituskin mennä. Annoin tytölle oman lusikan ja heti alkoi syömään hienosti itse eikä sotkenutkaan paljoa.

Mielestäni oikea pikkulusikka on paras, millä voi aloittaa. Sittenpähän oppii heti mitkä on oikeat ruokailuvälineet eikä tarvi opetella uudelleen syömään "oikeilla" välineillä, jos ensin on opetellut syömään jollain käyrävartisilla vekottimilla...

Kuopus nyt 1 v 1 kk ja paljon kehittyneempi motoriikaltaan kuin isosiskonsa tässä iässä. Olen jo antanut juoda oikeasta lasista itse, oppi siihen itse tässä vähän aikaa sitten eikä ole nokkamukiakaan käyttänyt. Lusikan "varastaa" joskus kun en huomaa ja yrittää syödä itse, mutten anna ilman apua kun sotkee niin paljon.

Mun mielipiteeni on se, että harjoitelkoot hienomotoriikkaansa jossain muualla ensin ja sitten kun osaa, niin saa syödä itse. Minä en jaksa turhaa siivota sitä sotkua, joka syömisen opettelusta seuraa!

Ihana kun joku muukin on sitä mieltä, että harjoitella ja sotkea voi muutenkin kuin ruokapöydässä. Jos ei ole kiinnostusta, niin ei kai 1v lapsen tarvitse vielä itse kaikkea hoitaa, sehän on vielä ihan baby! JOkainen omaa tahtiaan!
 
Meillä lapset olivat 1v.7kk, kun lopetettiin syöttäminen ja annettiin lusikka omaan käteen muutenkin, kun leikkiä varten. Kyllähän siitä välillä oli huono omatunto, että pidettiin heitä vauvoina, kun ei annettu itse syödä. Mutta syöminen oli yks juttu, missä me tuplien vanhempina haluttiin päästä mahdollisimman helpolla - tai siis oikeastaan lähinnä sen sotkun korjaamisesta... =)

Reilut 1,5-vuotiaana syöminen sujuikin sitten yllättävän hyvin. Nykyisin ruoalla sotkeminen on merkki siitä, että ei maistu tai jotain muuta on pielessä.

Mun mielestä ei kannata ainakaan paineita ottaa tämän kaltaisista
asioista. Monessa lapsenhoitojutussa, kuten ruokailu, pottailu, lapsen nukuttaminen, on kyse paitsi lapsen valmiuksista, myös vanhempien jaksamisesta. Joinain päivinä mennään siitä, missä aita on matalin ja toisinaan taas nostetaan rima uusiin ennätyslukemiin. :)

Mutta eipä siinä mittään - mukavaahan näistä arjen pienistä asioista on "rupatella". =)
 
Esikoinen kieltäytyi tasan vuoden vanhana täysin syöttämisestä, huusi vain naama punaisena. Tein itse ruuat ja jätin ne niin isoiksi palasiksi, että ruokailu onnistu vaikka sitten sormilla syöden. Kova tyttö hän olikin sitten syömään, ruokapöydässä tuli istuttua useampikin tunti. Mikäs siinä, lueskelin aina päivän postin ja sain itsekin syötyä. Lusikan käytön harjoittelu aloitettiin alle vuoden ikäisenä, koska hän niin vaati. Kahta lusikkaa sitten käytettiin pitkään. Meillä on kaksi koiraa, niin ne sitten putsasivat lattiat ja välillä vissiin lapsenkin. Tyttö oli pienenä minä itse-lapsi. Nyt sanoo: ei kun äiti tekee/laittaa. :LOL:
 
Mammalia harmaana
En muista miten esikoisen kanssa meni, mutta luultavasti syötin aika pitkään.. :ashamed:
Kuopus tyhjensi koko lautasen omatoimisesti lusikalla 11 kuisena ja nyt 1v4kk syö jo haarukallakin isompia palasia.
Kuopus nyt ottaa muutenkin niin paljon mallia isoveljestään..
 
harmaalehmu
Noin vuoden iässä halusi lusikan käteen. Syöminen on välillä melko sotkua, riippuu vähän ruuan rakenteesta - ja nälästä!!! Mutta nyt puolitoistavuotiaana syö liki aina itse. Joskus avustan väsynyttä toisella lusikalla.

Kaukalo on ollut ehdoton apu (baby björn meillä). Se kerää hyvin sattumat. Mitä pienempi lusikka, sen paremmin mahtuu suuhun. Noita ensilusikoiksi omaan käteen tarkoitettuja ei olla juuri käytetty, koska ovat liian isoja. Paras on ihan tavallinen pikkulusikka.
 
Meillä lusikka annettiin omaan käteen varmaan jossain 10 kk tienoilla.
Oli -tai siis on- huono syömään ja olin joskus päättäny että leluja ei ruokapötyään tule. Noh, siellä on sit lusikka, purkin kansi, tyhjä maitopurkki jne, mut nehän ei oo leluja ;) ..
Nyt kun on vuoden ja kuukauden ikänen, niin syöminen omalla lusikalla kiinnostaa ihan oikeesti, eikä vaan sotkemismielessä. Tänään oma lusikka oli oikeessa kädessä ja vasurilla piti kiinni samasta lusikasta jolla mä syötin ja johan tuli uus rytmi syömiseen, hyvä että lusikka ehti lautaselle kun se jo taas oli suussa ja ruokaa meni, siis ihan masuun asti tosi paljon! Meillä on niitä silikonilusikoita, mut harvoin muistan semmosta antaa, yleensä on ihan tavis pikkulusikka. Haarukkaa en oo uskaltanu antaa vaikka se näyttäis kiinnostavan kovasti. Mut siis kaikki aikanaan, meillä ei esim pottailla vielä oikeastaan ollenkaan. Toisille se tuntuu olevan eka opetettava asia. :flower: :flower:
 
Mulla alkoi harjoittelemaan n. vuosi sitten eli alle vuosikkaana. Keväällä jo sitten söikin aivan itse. Hienosti osaa itse syödä. Keitot ja vellit tahtoo hieman tippua, mutta harjoitus tekee mestarin. Kuukauden päästä täyttää 2 v. ja ollaan harjoittelemassa pottakoulua. Kesällä oli jo oireita siihen mutta nyt ottaudumme asiaan kunnolla ettei veny liian pitkäksi. Osaa ilmaista tarpeensa, harvoin sattuu vahinkoja ja usein yön jälkeen kuiva vaippa.
 

Yhteistyössä