Missä vaiheessa vauvasi söi itse?

  • Viestiketjun aloittaja pihlanmamma
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 19:46 Akru kirjoitti:
Entä jos koetatte aluksi haarukalla? Meillä ainakin alkoi sujua kun hoksasin antaa haarukan ja tökätä siihen ruokaa, pysyi saalis paremmin hallussa.
Tyttö oli sillon jotain vajaan vuoden ja nyt 1,5 vuotiaana pistelee pääasiassa itse ruoat sekä lusikalla että haarukalla.
Ja eihän sitä opi jos ei pääse opettelemaan, voimia äidille siivoukseen... :)
meilla meni ihan samoin.Eli haarukka ensin ja nyt 1v8kk, niin menee paremmin lusikalla. Ja harjoitus tekee mestarin, eli sotkua tulee aluksi, mutta miten sita muuten oppisi =)
 
Poika täyttää nyt 1v 5kk ja nyt vasta alettu harjotteleen ite syömistä. Aika hienosti on alkanut vaikka suttusta onkin! Annan esim. muroja muovilautaselta ja poika syö innoissaan ite osittain lusikalla ja osittain käsin. Eipä kukaan tekemättä opi =)

Niin ja meillä kans tota haarukalla syöntiä ensin! Eli ostettiin tupperin aterimet ja tökättiin siihen muovihaarukkaan esim. maissin pala tai vesimelonia, ananasta tms. ja poju oppi sitä kautta viemään suuhunsa ruokaa. Sen vuoks meillä varmaan sujunut niin hyvin toi lusikointi...

 
Pienen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 19:48 vieras kirjoitti:
Esikoinen sai kokeilla itse syömistä ehkä noin 1 v 7 kk ikäisenä. Katsoin hiekkalaatikolla kun nosteli hiekkaa lapiolla ämpäriin, että nyt alkaa karkeamotoriikka olla sillä tasolla, että lapio pysyy oikeassa asennossa ja hiekka menee sinne minne sen on tarkoituskin mennä. Annoin tytölle oman lusikan ja heti alkoi syömään hienosti itse eikä sotkenutkaan paljoa.


Mun mielipiteeni on se, että harjoitelkoot hienomotoriikkaansa jossain muualla ensin ja sitten kun osaa, niin saa syödä itse. Minä en jaksa turhaa siivota sitä sotkua, joka syömisen opettelusta seuraa!
Tässä mennään kuten meilllä, mei esikoinen aloitti samalla tavalla ja tämä reilu 1v ei kyllä vielä saa lusikalla sotkea. Esikoinen oppi samantien syömään siististi ja sitä odotan tältäkin! Sitäpaitsi tämä vekkuli on haka työntämään muutenkin sormilla kaiken eteentulevan suuhunsa!!!!!! Ei varmaan malttais lusikalla mättää....
Miksi kaikilla on niin kova kiire päästä tästä vauvavaiheesta eroon? Sit sitä haikaillaan vuosien päästä... Ja ruoan kanssa ehtii kyllä vielä tappelemaan. Tällä tyylillä homma on joutuisaa eikä tarvia sotkuja kirota, paitsi vanhemman kanssa.....
 
jaa
Jos lapsi tuodaan vuoden ikäisenä päiväkotiin oletetaan että hän syö itse. Sillä tädeillä ei riitä syöttäjäkäsiä. :\| Tämä on kylmä totuus. Lusikat käteen kaikille vaan ja eiku menoksi.
Meillä on päiväkodissa parhaimmillaan/pahimmillaan 3 8kk ikäistä, ja kaikki osaavat syödä itse, sillä nälkä kun on ja kukaan ei kerkiä,ni kyl ne oppii itse lusikoimaan alta viikossa!
 

Yhteistyössä