Mistä helvetistä näitä vanhempia oikein sikiää?

Ihan tolkutonta paskaa kyllä joutuvat jotkut lapset kestämään vanhempiensa vuoksi. Vanhempi poika meillä pelaa joukkueessa, joka sitten tekee turnausmatkoja ja pelireissuja lähes viikoittain. Joukkueenjohtaja on todella mukava ja omistautunut ihminen, tekee kovasti työtä kaiken sujumiseksi: varaa kentät, informoi kaikkia, sopii bussikuljetukset, kerää maksut, huolehtii ruokailuista, organisoi kaikki juoksevat asiat (sairastumiset, kokoonpanot, valokuvaukset, pelivaatteet, sponsorit jne.)

No, sitten hän ilmoittaa meilinä, että yhteen turnaukseen mennään toisen seuran kanssa yhteisbussilla, ja pelien välissä bussi ei ole meidän käytössämme. Joten hän tarjoutuu tekemään kotonaan useita isoja vuokia makaronilaatikkoa valmiiksi, ottaa ketsupit mukaan ja kertoo, että sitä voi sitten ainakin siellä hallilla lämmittää pojille. Voisiko joku tuoda paperilautasia ja ruokailuvälineitä? Kukaan ei vastaa viestiin. Joukkueessa pelaa kuitenkin 20 jätkää... Käsittämätöntä. Tietysti vein sitten ne ruokailutarpeet.

No, tämä ei riitä, vaan kun oikein puolivihaisena sitten hän sitten vielä edellisenä päivänä laittaa kaikille meiliä, että "kun en ole saanut vastauksia, oletan, että pojat syövät makaronilaatikkoa ja bussimaksu on sitten 10 euroa per poika."

Niin johan alkaa tulla sitten vastauksia. "Meidän Nicopetteri on tottunut viikonloppuisin syömään vähän paremmin" ja "meidän Jani-Justiina ahdistuu isoissa porukoissa, että me tullaan omalla autolla" (ja juuri se kyyditys oli laskettu maksettavaksi ilmoittautuneiden poikien kesken, joista kukaan ei ilmoittanut ennen edellistä päivää, että ei tule bussiin. Jopa alkoi tulla vastauksia, kun pyydettiin 10 euroa rahaa...)

ja näitä jatkuu. "Meidän Elmovilpertti on tottunut siihen, että hän saa aina liikunnan jälkeen olla hetken ihan rauhassa omissa oloissaan. Onkohan siellä hallissa sellaista tilaa meidän Elmolle?" Ja tämä on paras: Yksi äiti tuli katsomaan treenejä (TREENEJÄ; ei peliä) ja kommentoi sitten valmentajalle: "Kauhean rajusti nuo pojat pelaavat. Meidän poika on sillä tavalla arka, että ei tykkää kovista äänistä eikä ole tottunut että hänelle korotetaan ääntä. Voisitteko pelata vähän rauhallisemmin, ettei satu mitään?" Ja toinen äiti vinkuu joka pelissä, että hänen lapsensa ei saa riittävästi peliaikaa, mutta he maksavat kuitenkin harrastuksesta. No kidding, jos jätkä on tehnyt kahdessa kaudessa yhden tehopisteen ja senkin laukoi omiin, ei ole ihme jos ei sarjapeleissä ihan keskushyökkääjäksi laiteta. Mutta tämä ei käy äidille, tietenkään. Luulen, että tämä poika ei edes haluaisi pelata koko joukkueessa, mutta äidille se on tärkeää.

Sokerina pohjalla: Ystäväni piti kesällä riparitapaamista, ja 15-vuotiaiden piti kokoontua SRK-talolla, josta sään salliessa pyöräiltäisiin eräälle SRK:n eräkämpälle noin 10 kilometrin matka pitämään tätä tapaamista. Oli kesäkuu. Ja kirjeessä sanottiin ohjeeksi, että jos sataa ihan kaatamalla, pidetään sitten se tapaaminen siellä SRK-talolla eikä lähdetä pyöräilemään.

No, yksi äiti sitten oli itse pyöräillyt edellisenä päivänä sen reitin ja soitti ohjaajalle: "Kyllä se on niin vaikeaa maastoa (metsätietä, ihan autojen käytössä) että ei meidän poika varmaan voi lähteä. Ja sadettakin on luvattu." Poika lähti sitten kuitenkin, mutta äiti tuli saattamaan sinne SRK-talolle ja ohjeisti kovaan ääneen, että pyörää pitää sitten taluttaa jos mäet on liian jyrkkiä.

No, alkoi sitten tietysti tihuuttaa vettä kun olivat siellä eräkämpällä. Oli kuitenkin kesä, matka kohtuullinen pyöräillä, valoisaa, aikuiset mukana. Silti kolmen lapsen vanhemmat soittivat lapsilleen, että tulevat hakemaan autolla, koska sataa. Siis nämä lapset olivat 15-vuotiaita.

SIIS MITÄ HELVETTIÄ????

Eniten säälittää ne lapset. Oikeesti.
 
Viimeksi muokattu:
kun kaikki pitää siloittaa...eikä huomioida muita.
Juuri näin! Itse mietin, että vaikka makaronilaatikko nyt ei olisi poikani lempparia, vaikka olisi helpompaa mennä omalla autolla ja vaikka olisin sitä mieltä, että poikani asema joukkueessa ei ole riittävän keskeinen, en ikinä kehtaisi alkaa kitisemään asiasta. Niin paljon muutamat ihmiset asian eteen tekevät, käyttävät vapaa-aikaansa järjestääkseen matkan ja ruokailun ja harrastustoiminnan edellytykset myös minun pojalleni.

Hullua on, että nämä tietyt vanhemmat, joille ei mikään käy, eivät ollenkaan tajua tekevänsä karhunpalveluksen lapsilleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joku äiti;29228896:
Apua.. Onko nämä minkä ikäisiä nämä äidit tai vanhemmat?
Mun poika on kasiluokkalainen, -99 syntynyt. Siis ovat nyt 14-vuotiaita hänen joukkueessaan. Ja tuo jälkimmäinen esimerkki ripari-ikäisisstä on siis 15-vuotiaita. Vetää sanattomaksi, olisi helpompi ymmärtää, jos olisivat vaikka 6-vuotiaita ja ekaa kertaa lähdössä johonkin reissuun.

Aa, sori. Siis kysyit vanhempien ikää:D Kyllä niitä on joka iässä, sellaisia 40+/- ikäisiä. Jotkut vanhemmat on tosi fiksuja, vaikka ovat vähän iäkkäämpiäkin. Eli sellainen stereotypia vanhojen vanhempien ylisuojelevuudesta ei ainakaan tässä tapauksessa näy.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen ollut aikoinani vetämässä 13-17 vuotiaiden leirejä. Yleensä viikonloppuleirejä, joskus pe-ma. Ja jokaisessa erässä on ollut joku nuori, jonka äiti tai iskä on hakenut kesken iltatoimien itkevän nuoren kotiin, koska nuori ei ole koskaan ennen ollut missään vieraassa paikassa nukkumassa, ainakaan ilman äitiä tai isää. Tai okei, jos ei ole haettavaa ollut, niin ainakin löytyy vanhempi, joka kyseenalaistaa ihan kaiken, onko ruoka tarpeeksi laadukasta, millaiset makuutilat on, saahan ottaa omia eväitä... :headwall:
 
joku äiti
Mun poika on kasiluokkalainen, -99 syntynyt. Siis ovat nyt 14-vuotiaita hänen joukkueessaan. Ja tuo jälkimmäinen esimerkki ripari-ikäisisstä on siis 15-vuotiaita. Vetää sanattomaksi, olisi helpompi ymmärtää, jos olisivat vaikka 6-vuotiaita ja ekaa kertaa lähdössä johonkin reissuun.

Aa, sori. Siis kysyit vanhempien ikää:D Kyllä niitä on joka iässä, sellaisia 40+/- ikäisiä. Jotkut vanhemmat on tosi fiksuja, vaikka ovat vähän iäkkäämpiäkin. Eli sellainen stereotypia vanhojen vanhempien ylisuojelevuudesta ei ainakaan tässä tapauksessa näy.
Okei, enpä moiseen ole törmännyt. Olen itse sellainen "vanhempi" vanhempi ja mulle on ainakin kovin vierasta sellainen ylisuojeleminen tai hemmottelu, päinvastoin melkein tulee noudatettua sellaisia omasta lapsuudesta tuttuja kasvatustapoja, kuitenkin tähän päivään "muokattuina" sanoisko (silloin ei esimerkiksi kuunneltu lapsia niin paljon kuin nyt ehkä, vanhempien auktoriteetti oli vahvempi jne.).

Mut aika järkkyä tuollainen ja jotenkin noloa..
 
joku äiti
Mä olen ollut aikoinani vetämässä 13-17 vuotiaiden leirejä. Yleensä viikonloppuleirejä, joskus pe-ma. Ja jokaisessa erässä on ollut joku nuori, jonka äiti tai iskä on hakenut kesken iltatoimien itkevän nuoren kotiin, koska nuori ei ole koskaan ennen ollut missään vieraassa paikassa nukkumassa, ainakaan ilman äitiä tai isää. Tai okei, jos ei ole haettavaa ollut, niin ainakin löytyy vanhempi, joka kyseenalaistaa ihan kaiken, onko ruoka tarpeeksi laadukasta, millaiset makuutilat on, saahan ottaa omia eväitä... :headwall:
Voi apua..
 
Määä
No mäkin kyllä ilmoittaisin ettei lapsi syö sitä ties kenenkä tekemää ruokaa, tiedä onko kylmäketjukaan kunnossa. Ja paniikkioireisen lapsen kanssa kyllä ymmärtäisi tuonkin että omalla kyydillä mieluummin tullaan.
Ehkä viestit eivät olleet kyllin selviä, jotta vanhemmat olisivat ymmärtäneet että vastausta kaivataan myös niiltä jotka eivät osallistu yhteiseen kyytiin ja ruokailuun, ihan tällä perusteella en vetäisi johtopäätöksiä vanhemmista.
 
"vaapukka"
Ihan varmasti on totta :) mulla on vastaavaa kokemusta toisesta joukkue lajista nyt 10v lasten kanssa, ollaan oltu joukkueena yksissä jo useampi vuosi. Joukkueenjohtajana toimin ja se on just tollasta pahimmillaan. Nousee kyllä tuttuja fiiliksiä esille kun lukee tota aloitusta.. Just toi, että ei vastata niihin sähköpostihin, mutta sitte kun ollaan lähdössä ilmotetaanki et tullaan eri kyydillä jne. tuttua on |O
 
"apua"
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29228966:
No mäkin kyllä ilmoittaisin ettei lapsi syö sitä ties kenenkä tekemää ruokaa, tiedä onko kylmäketjukaan kunnossa. Ja paniikkioireisen lapsen kanssa kyllä ymmärtäisi tuonkin että omalla kyydillä mieluummin tullaan.
Ehkä viestit eivät olleet kyllin selviä, jotta vanhemmat olisivat ymmärtäneet että vastausta kaivataan myös niiltä jotka eivät osallistu yhteiseen kyytiin ja ruokailuun, ihan tällä perusteella en vetäisi johtopäätöksiä vanhemmista.
No, sun lapsen ei todennäköisesti kannatakaan harrastaa mitään joukkuelajeja.

Ja jokaista asiaa ei tarvitse esittää kysymyksen muodossa ja pyytää vastaamaan viestiin siihen ja siihen mennessä. Jos joukkue on lähdössä bussilla ja yksi aikuinen tarjoutuu tekemään pelaajille ruokaa reissuun, niin oletusarvo on että kaikki lähtee ja syö. Ja jos ei niin silloin ilmoitetaan. Oman järjen käyttö on sallittavaa. T. yksi vapaaehtoinen joukkueenjohtaja.
 
HippuTAR
:O

Meidän 4v. käy painissa, 5-7 vuotiaitten ryhmäs. Sinne salin laidalle jää aina 20-30 vanhempaa treenien ajaksi, myös mä. Viime kerralla ohjaaja lopulta sanoi että "nyt vanhemmat hiljaa ettei mun tarvi huutaa teidän puheen yli, muuten saatte siirtyä käytävälle odottamaan." Oon jo ihmetellykki et kauanko se kestää sitä jatkuvaa puheensorinaa. Se kuitenki yrittää saada ne lapset oppimaan ettei sielä pölistä vieruskaverin kans vaan keskitytään siihen mitä tehdään, ja sit vieres vanhemmat pölisee...
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29228966:
No mäkin kyllä ilmoittaisin ettei lapsi syö sitä ties kenenkä tekemää ruokaa, tiedä onko kylmäketjukaan kunnossa. Ja paniikkioireisen lapsen kanssa kyllä ymmärtäisi tuonkin että omalla kyydillä mieluummin tullaan.
Ehkä viestit eivät olleet kyllin selviä, jotta vanhemmat olisivat ymmärtäneet että vastausta kaivataan myös niiltä jotka eivät osallistu yhteiseen kyytiin ja ruokailuun, ihan tällä perusteella en vetäisi johtopäätöksiä vanhemmista.
Ei oo totta, tässä on kans yks 70-luvun äitinsä hoitoon hylkäämä sekopää.
 
Määä
Oletusarvo ja oletusarvo... Niin kenen mielestä sitten:)
Myös tuo sateessa pyöräily -esimerkki on kyllä vähän sellainen... Noh. Ehkä vanhemmat pelkäävät toisten ihmisten mielipiteitä, jos eivät hakisi lapsiaan sateen sattuessa, niin helposti alkaa joku siitäkin moittia, että perse homeessa vaan kotona istutaan, ja lapsi joutuu pyöräilemään märkänä.
Siis totta kai on varmasti niitä curling-vanhempia, ja hassuja juttuja, mutta noi esimerkit nyt tässä ei vielä vakuuttaneet että nää kaikki olis jotain surkeita tapauksia.
 
"vieras."
Tuon takia lopetin vapaaehtoishommat lasten ja nuorten jutuissa: tykkäsin muksuista ja pärjäsinkin niiden kanssa oikein hyvin, mutta valtaosaa vanhemmista teki mieli lyödä rautalapiolla naamaan. Jokaikaisen kultamussupussu kun oli NIIIIIIN ihmeellinen ja eirtyinen ja vaati sitä ja tätä erityiskohtelua (vanhempien mielestä, lapset itse eivät olleet sitä vailla).
 
Määä
No kiva että vätti ylemmyydentunnossasi diagnosoit minutkin. Siitäkös se tämä toiminta sitten johtuu, koska meidät on lapsena hylätty, niin curlaamme omia lapsiamme liikaa vai miten tämä nyt meni:D
No ehkä sinäkin kun kasvat tähän ikään niin joskus mietit olisiko joillain oikeasti hyvä syykin toimia kuten on sattunut toimimaan. Ainakin näin varsin epäselvissä esimerkeissä.
Ilmeisesti toki meidänkin lasten harrastuksissa on jonkinnäköistä ongelmaa vanhemmista ollut, koska vanhemmat eivät pääse seuraamaan harjoituksia.
 
"minni"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29229036:
Ei oo totta, tässä on kans yks 70-luvun äitinsä hoitoon hylkäämä sekopää.










Hei! Tässä ilmoittautuu yksi äitinsä 70-luvulla hoitoon hylkäämä sekopää:)
Kerrotko, mikä erityisesti erottaa meidät 70-luvulla hoitoon hylätyt, 80-,90-,ja 2000-luvulla hoitoon hylätyistä? Ihan samallai äidit vie tänä päivänäki pieniä alle vuoden ikäisiä hoitoon.
En kyllä yhtään tunnista itseäni tuosta ap,
 
"Friday"
Olet aivan oikeassa aloittaja!

Hupaisaa on se, että lapset eivät edes minusta kärsi tuosta mistä aikuiset yrittävät heitä suojella.
Esimerkiksi tuo ruokailu. Vanhemmat kantavat siitä paljon enemmän huolta kuin lapset. Puhumattakaan siitä kun aikuiset ottavat lajin enemmän tosissaan kuin lapset...

Joukkueenjohtajan homma on työläs eikä sitä yleensä arvosteta tarpeeksi. Ja kritiikki jota Jojo joutuu vastaanottamaan on useimmiten vääriltä henkilöiltä.
 
"huhhuh"
Tässä yksi 70-luvun kasvatti jonka äiti EI hyljännyt hoitoon ja juu en tajua alkuunkaan tuommosta touhua että teinejä kohdellaan kuin ne ei osais ja pystyis mitään. Ite tuon ikäsenä pyöräilin jopa 60 kilsaa ja YKSIN. Ja yli 10 kilsaa edestakaisin likomärkänä sateesta. Hauska seikkailu se oli.
En ymmärrä miten jotkut vanhemmat kehtaa olla tuollaisia etteivät viitsi vastata edes viestiin ja eivät muka voi syödä toisten ruokia ym. sontaa!
No joo, eipä ole teinejä mulla eikä lapset varmaan koskaan tuu pelaamaan missään joukkueessa. Mua jo pelkkä ajatuskin koko touhusta ärsyttää niin että ei kiitos. Kaippa sinne sit hakeutuu jotkut idiootit pääasiassa.
 
"nuuh"
:D miksei kukaan nyt tunnusta olevansa sateensiirtäjä-äiti? Miksi näitä possumunkkimukuloita pakotetaan harrastamaan joukkuejuttuja jos haluaa hilajista retriittitilaa pelin jälkeen :D :D Tai onhan se hienoa kertoa kahvitauoilla että "meidän Runo Höyhen pelaa JÄÄKIEKKOA" mutta jätetään kertomatta että Runolta pääsee poru kun sanoo äänen luistimen terä.
 
  • Tykkää
Reactions: Jellonainen
aaaghhh
[QUOTE="nuuh";29231627]:D miksei kukaan nyt tunnusta olevansa sateensiirtäjä-äiti? Miksi näitä possumunkkimukuloita pakotetaan harrastamaan joukkuejuttuja jos haluaa hilajista retriittitilaa pelin jälkeen :D :D Tai onhan se hienoa kertoa kahvitauoilla että "meidän Runo Höyhen pelaa JÄÄKIEKKOA" mutta jätetään kertomatta että Runolta pääsee poru kun sanoo äänen luistimen terä.[/QUOTE]

Nyt mä kualen!! REPS :D
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli

Yhteistyössä