Mitä eroa spinaalilla ja epiduraalilla?

spinaali laitetaan kertapistoksena, ja epiduraali laitetaan katetrilla, eli sitä voidaan tarvittaessa lisätä, vaikutus on pitempi siis epiduraalilla, spinaalissa vaikutus on n. 1,5-2 tuntia. Mulle kerrottiin että spinaali sopii uudelleensynnyttäjille paremmin, kun yleensä puudutteen aikana vauva sitten ehtii jo syntyä.
 
misu-75
Mulla oli synnytyksessä epiduraali ja sillä hävis supistuskivut, mutta ei muut kivut eli tunsin vauvan etenemisen. Synnytyksen jälkeen jouduin leikkaussaliin, missä laittoivat spinaalin ja se vei tunnon kokonaan alakropasta. Näin siis omasta kokemuksesta.. :)
 
Mulla oli esikoisella epiduraali ja kakkosella spinaali. Molemmat veivät supistuskivut, vaikkakin oksitosiini-tippaan laitettiin molemmilla kerroilla, jotta supistukset vauhdittuisi ja voimistuisi.
Epiduraali sai ehkä jalat enemmän puutuneeksi, jos nyt oikein muistan, eikä silloin tullut mitään tarvetta ponnistaa (käyriltä kätilö sanoi aina milloin piti ponnistaa..)
Spinaalin kanssa ponnistaminen oli helpompaa (tietty tiesi jo kokemuksesta mitä piti tehdä), jotenkin tunsi omat lihakset, eikä silti sattunut yhtään... itse asiassa valitin koko ponnistusvaiheen ajan, että mulla on nälkä!!!

Nyt kolmannella kerralla haluan jomman kumman, spinaalin ehkä mielummin. Kätilötkin oppivat viime synnytyksessäni, että spinaalinkin voi laittaa uudelleen, vaikka normaalisti laitetaan vain kerran (kuten minullekin siis tehtiin). Niin ja se on myös spinaalissa kivempi kun ei jää selkään mitään letkuja...
 

Yhteistyössä