Mitä järkeä on aloittaa pottailu tyyliin puolivuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Myöhemmin nopeammin
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 20:42 hanne kirjoitti:
Huh huh jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta toivottavasti tämä oli vitsi niin kuin alussa ajattelin?
Mikä kumma tuossa edellisessä sai sinut pitämään sitä vitsinä? Pitäisikö lapsen tehdä tarpeensa vaippaan koska jotkut ovat sitä mieltä että vain sillä tavalla "vauva saa olla vauva"... Miksei lapselle voisi antaa mahdollisuutta tehdä tarpeitaan muualle kuin housuihinsa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 12:59 joo-o kirjoitti:
No just, tämmöiseksikö tämä nyt on mennyt... Onneksi pysyin muutaman päivän poissa. Ja Agapille kiitokset kysymästä, pesen kyllä käteni vessassa käytyäni =) Laiskuuttanipa hyvinkin käytän lapsiani potalla vaikka eivät muutamassa päivässä ole kuivaksi oppineetkaan ;)

Täytyy vaan todeta että taidat olla itse hieman hoidon tai unen tarpeessa, muistakin ketjuista päätellen... Ei terve ihminen ihan tuolla tavoin kehtaa räjähtää :whistle:

:headwall: :headwall: :headwall:
Ei ihminen ihan tuolla tavoin kehtaa räjähtää...

:/ Välillä kyllä menee pikkasen yli hilseen noi äitsykän kommentit. No nyt täytyy myöntää että olen unen tarpeessa joten en edes jaksa kommentoida sen enempää tälläsiä lapsellisia viestejä.

\|O

Muuten, onpas tullut paljon kommenttia pottailusta :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 19:08 vieras kanssa kirjoitti:
Kyllä mustakin täysin vaipallinen 2v, joka ei ole koskaan nähnytkään pottaa, on säälittävä näky
'
Koitappas seuraavan kerran neuvolassa käydessäs kysyä, mikä on keskiverto kuivaksioppimisikä, sanonpa vaan että tosi harva on nykyään vielä 2v neuvolassa kuiva :wave: Enkä usko muuten, että kukaan pitää lastaan vaipoissa LAISKUUTTAAN, hei haloo, haluaanko joku ehdoin tahdoin pistää monta kymppiä kuussa vaippoihin, jos senkin rahan voisi laittaa johonkin muualle :headwall:
 
Vieras jälleen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 20:42 hanne kirjoitti:
Huh huh jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta toivottavasti tämä oli vitsi niin kuin alussa ajattelin?
Juu, no ei todellakaan ollut vitsi!
Ilmeisestikkin siis pidät vauvoja/pieniä lapsia vähempi arvoisena kuin itseäsi, vai käytätkö itse kenties vaippoja joihin pissaat ja kakkaat?
Onko sinusta siis hyvä asia että äidit/ hoitajat eivät noteeraa vauvojen merkkejä, eli kun vauva itkee nälkää annetaan vaan itkeä, kun väsyttää niin mitä siitä kyllä se joskus itse nukahtaa?
Ihan vastasyntynyt vauva jo ilmoittaa pissahädästään (vaikka ei tietenkään sitä osaakkaan vielä pidättää) miksi siis vauvan pissattaminen olisi yhtään sen väärempi lapsenhoitotapa kuin muutkaan asiat joita toivottavasti jokainen äiti/hoitaja tekee lapsensa vuoksi (kuten syöttäminen, nukuttaminen...).
Omasta kokemuksesta tiedän että ainakin meidän vauvat ovat erittäin tyytyväisiä ja mikä hienointa olemme pystyneet vastaamaan heidän tarpeisiinsa ihan pikkuisesta asti. Pottakammoa ei ole ollut toisin kuin monilla tuntemillani perheillä joissa potta on otettu esille siinä vaiheessa kun lapsi on ollut 2vuotias. Osa lapsista jopa pelkää omaa pissaansa kun eivät ole sitä ennen konkreettisesti nähneet :\| .
 
Vieras jälleen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 09:02 Kirsikka kirjoitti:
Enkä usko muuten, että kukaan pitää lastaan vaipoissa LAISKUUTTAAN, hei haloo, haluaanko joku ehdoin tahdoin pistää monta kymppiä kuussa vaippoihin, jos senkin rahan voisi laittaa johonkin muualle :headwall:
Muitakin tapoja on, kuten tässäkin viestissä on mainittu. Monissa maissa ei vaippoja käytetä ollenkaan (enkä nyt puhu ainoastaan maista joissa ei vaatteita muutenkaan käytetä). Esimerkiksi Kiinassa on kautta aikojen muutaman kuukauden iästä vauvoja pissatettu, vasta nytten kun sinnekkin on iskenyt länsimaalaisuus-buumi ollaan siellä alettu käyttää kertiksiä.

Kannattaisi varmastikkin tutustua muihinkin vaihtoehtoihin jos ainoastaan luulo siitä että vauva ei voisi olla ilman vaippaa on syynä vaippojen käyttöön... niin pystyisi sitten käyttämään vaippoihin menevät rahat sinne jonnekkin muualle ;)
http://www.voima.fi/content/view/full/611
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 09:24 Vieras jälleen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 09:02 Kirsikka kirjoitti:
Enkä usko muuten, että kukaan pitää lastaan vaipoissa LAISKUUTTAAN, hei haloo, haluaanko joku ehdoin tahdoin pistää monta kymppiä kuussa vaippoihin, jos senkin rahan voisi laittaa johonkin muualle :headwall:
Muitakin tapoja on, kuten tässäkin viestissä on mainittu. Monissa maissa ei vaippoja käytetä ollenkaan (enkä nyt puhu ainoastaan maista joissa ei vaatteita muutenkaan käytetä). Esimerkiksi Kiinassa on kautta aikojen muutaman kuukauden iästä vauvoja pissatettu, vasta nytten kun sinnekkin on iskenyt länsimaalaisuus-buumi ollaan siellä alettu käyttää kertiksiä.

Kannattaisi varmastikkin tutustua muihinkin vaihtoehtoihin jos ainoastaan luulo siitä että vauva ei voisi olla ilman vaippaa on syynä vaippojen käyttöön... niin pystyisi sitten käyttämään vaippoihin menevät rahat sinne jonnekkin muualle ;)
http://www.voima.fi/content/view/full/611

Tarkoitinkin tekstissäni lähinnä sitä, että tuskin kukaan täysjärkinen pitää lastaan vaipoissa sen takia ettei viitsisi kuivaksi opettaa. :whistle: Mutta by the way, pissattamisen sun muut ei oo meikäläisen juttu, kohta 4lapsisessa (pienin ikäeroin) perheessä on hiukkasen muutaki tekemistä :whistle:
 
Naurettavaa
Voi tsiisus te ootte tyhmiä :LOL: Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa. Eikö ole mukavempi tehdä ne kakat ja muut sinne pönttöön?? HALOO!!!

Vaikka lapsi ei oppisi KUIVAKSI hetkessä niin 100% varmasti hän tekee mieluummin kakat pottaan kuin vaippaan ja istuu kakat littanaksi. Se on toki eriasia jos lapsi kammoaa pottaa, mutta tuskin yksikään äiti pakottaa lastaan siihen.

Eikö se nyt ole jumankauta jokaisen perheen oma asia milloin pottatreenit aloittaa ja mikä on tavoite?? Meillä poika pottaillu noin 9,5kk iästä asti, nyt on 11kk ja tekee joka kerta pissat pottaan ja harvoin tekee vaippaan kakkaa. Monesti ollaan oltu reilu 2 tuntia reissussa ja kotimatkalla alkaa kitistä ja kun pääsee potalle tekee tarpeensa siihen ja vaippa on kuiva. Vanhempien motivaatiosta ja lapsesta itsestään se on kiinni.

Jos mielestänne pottailun aloittaminen alle 2 vuotiaana on ajan hukkaan niin mitä pirua te äidit teette jos teillä ei sitä muutamaa minuuttia ole aika istua lapsen kanssa wc:ssä???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:04 Naurettavaa kirjoitti:
Voi tsiisus te ootte tyhmiä :LOL: Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa. Eikö ole mukavempi tehdä ne kakat ja muut sinne pönttöön?? HALOO!!!

En teistä tiedä, mutta meillä ei kyllä lapsi odota tuntitolkulla puhdasta vaippaa :whistle: Vaippa vaihdetaan kyllä ihan heti, kun huomaan neiti vääntävän kakkaa ja neiti kyllä tulee haisevana viereen informoimaan kakastaan, ikää 11kk.

 
Naurettavaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:09 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:04 Naurettavaa kirjoitti:
Voi tsiisus te ootte tyhmiä :LOL: Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa. Eikö ole mukavempi tehdä ne kakat ja muut sinne pönttöön?? HALOO!!!

En teistä tiedä, mutta meillä ei kyllä lapsi odota tuntitolkulla puhdasta vaippaa :whistle: Vaippa vaihdetaan kyllä ihan heti, kun huomaan neiti vääntävän kakkaa ja neiti kyllä tulee haisevana viereen informoimaan kakastaan, ikää 11kk.

Jos huomaat neidin tekevän kakkaa niin eikö olis helppo laittaa neiti istumaan ja korjata ne kakat potasta?? Tuskin on kovin mukavaa tehdä kakkaa vaippaan jos annetaan toinenkin vaihtoehto.

Meillä vaipanvaihtoväli on noin 2 tuntia, mutta monella se tuntuu olevan 4-5 tuntiakin :attn:
 
Siellä Agapi kirjoitti,että onpas tullut paljon KOMMENTTIA pottailusta... ;) Täähän on aivan naurettavaksi,suorastaan tappeluksi mennyt koko keskustelu eikä kellään tunnu olevan sen vertaa älliä päässä,että lopettaisi jo!! Kommentit on kyllä minun mielestäni tästä hyvinkin kaukana... Ootte te kyllä jukoliste uskomattomia URPOJA kun tälläsestä asiasta VIITSITTE edes tapella,kinastella ja väitellä!! Tehkää pirulauta niinkuin OMA PÄÄ sanoo ja antakaa toisten tehdä OMALLA TAVALLAAN!! Hiivattiako tollasesta täytyy tapella... :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:04 Naurettavaa kirjoitti:
Voi tsiisus te ootte tyhmiä :LOL: Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa. Eikö ole mukavempi tehdä ne kakat ja muut sinne pönttöön?? HALOO!!!

Vaikka lapsi ei oppisi KUIVAKSI hetkessä niin 100% varmasti hän tekee mieluummin kakat pottaan kuin vaippaan ja istuu kakat littanaksi. Se on toki eriasia jos lapsi kammoaa pottaa, mutta tuskin yksikään äiti pakottaa lastaan siihen.

Eikö se nyt ole jumankauta jokaisen perheen oma asia milloin pottatreenit aloittaa ja mikä on tavoite?? Meillä poika pottaillu noin 9,5kk iästä asti, nyt on 11kk ja tekee joka kerta pissat pottaan ja harvoin tekee vaippaan kakkaa. Monesti ollaan oltu reilu 2 tuntia reissussa ja kotimatkalla alkaa kitistä ja kun pääsee potalle tekee tarpeensa siihen ja vaippa on kuiva. Vanhempien motivaatiosta ja lapsesta itsestään se on kiinni.

Jos mielestänne pottailun aloittaminen alle 2 vuotiaana on ajan hukkaan niin mitä pirua te äidit teette jos teillä ei sitä muutamaa minuuttia ole aika istua lapsen kanssa wc:ssä???
eikö 11kk ikäselle muka satu ikinä pissa vahinkoja? :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:12 Naurettavaa kirjoitti:
Jos huomaat neidin tekevän kakkaa niin eikö olis helppo laittaa neiti istumaan ja korjata ne kakat potasta?? Tuskin on kovin mukavaa tehdä kakkaa vaippaan jos annetaan toinenkin vaihtoehto.

Meillä vaipanvaihtoväli on noin 2 tuntia, mutta monella se tuntuu olevan 4-5 tuntiakin :attn:
No en koe tarpeelliseksi asiaa, annan lapseni kehittyä rauhassa siihen pisteeseen että on valmis päiväkuivaksi. Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan :whistle: Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa :whistle: ;) Mä odotan ennemmin niin kauan että lapsi on asiaan omatoimisesti valmis ja osaa myös suht omatoimisesti käydä siellä vessassa. MUTTA, mua ei haittaa se, jos siellä muut pieniä lapsiaan käyttää, itse en vain koe tarpeelliseksi :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:46 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:12 Naurettavaa kirjoitti:
Jos huomaat neidin tekevän kakkaa niin eikö olis helppo laittaa neiti istumaan ja korjata ne kakat potasta?? Tuskin on kovin mukavaa tehdä kakkaa vaippaan jos annetaan toinenkin vaihtoehto.

Meillä vaipanvaihtoväli on noin 2 tuntia, mutta monella se tuntuu olevan 4-5 tuntiakin :attn:
No en koe tarpeelliseksi asiaa, annan lapseni kehittyä rauhassa siihen pisteeseen että on valmis päiväkuivaksi. Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan :whistle: Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa :whistle: ;) Mä odotan ennemmin niin kauan että lapsi on asiaan omatoimisesti valmis ja osaa myös suht omatoimisesti käydä siellä vessassa. MUTTA, mua ei haittaa se, jos siellä muut pieniä lapsiaan käyttää, itse en vain koe tarpeelliseksi :wave:
älä välitä kirsikka, minäkin sain yksi päivä varmaan potallisen kakkaa niskaan kun erehdyin sanomaan samansuuntaisen mielipiteeni tuosta aikaisesta potattamisesta. Kukin tavallaan....
 
Naurettavaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:49 äiti 40plusplus kirjoitti:
älä välitä kirsikka, minäkin sain yksi päivä varmaan potallisen kakkaa niskaan kun erehdyin sanomaan samansuuntaisen mielipiteeni tuosta aikaisesta potattamisesta. Kukin tavallaan....
Noh, noh, mietitäänpä ennen tuommoisia kommentteja että kumpi tapa olikaan tässä "keskustelussa" enemmän lynkattavana. Itsehän te myöhemmin pottailun aloittaneet haukuitte meidän tapaamme...niin että potallinen vaan kakkaa täältäkin jos sille tielle lähdetään, itse saan varmaan sitte siitä Xl-kokoisesta kakkaVAIPASTA??

Anteeksi, nyt meni vähän yli jo, mutta koittakaahan muistaa että jokainen tekee tyylillään. Ja jos yhtään otatte selvää enemmän niin huomaatte nämä VVV jutut ja muut on Arvo Ylpön suosittelemia ja tapaa käytetty kautta aikojen joka puolella maapalloa. Siitä ei vaan kertisten tulon jälkeen juuri olla puhuttu ja niiden tulo toi myös julki näitä "hyvin luotettavia" tutkimuksia siitä ettei lapsi muka oppisi kuivaksi/olisi valmis potalle ennen 2 vuotta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 18:24 Naurettavaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:49 äiti 40plusplus kirjoitti:
älä välitä kirsikka, minäkin sain yksi päivä varmaan potallisen kakkaa niskaan kun erehdyin sanomaan samansuuntaisen mielipiteeni tuosta aikaisesta potattamisesta. Kukin tavallaan....
Noh, noh, mietitäänpä ennen tuommoisia kommentteja että kumpi tapa olikaan tässä "keskustelussa" enemmän lynkattavana. Itsehän te myöhemmin pottailun aloittaneet haukuitte meidän tapaamme...niin että potallinen vaan kakkaa täältäkin jos sille tielle lähdetään, itse saan varmaan sitte siitä Xl-kokoisesta kakkaVAIPASTA??

Anteeksi, nyt meni vähän yli jo, mutta koittakaahan muistaa että jokainen tekee tyylillään. Ja jos yhtään otatte selvää enemmän niin huomaatte nämä VVV jutut ja muut on Arvo Ylpön suosittelemia ja tapaa käytetty kautta aikojen joka puolella maapalloa. Siitä ei vaan kertisten tulon jälkeen juuri olla puhuttu ja niiden tulo toi myös julki näitä "hyvin luotettavia" tutkimuksia siitä ettei lapsi muka oppisi kuivaksi/olisi valmis potalle ennen 2 vuotta...

missäs niin lukee että meikäläinen olis mitään haukkunu? Juurihan yllä kirjoitin että ei oo penniäkää kiinni, jos joku vaivautuu pikkuistaan potalla kuljettamaan, mutta itse en kuljeta, ennenkuin saan tuloksia pienessä ajassa *ei riitä hermot, aika eikä kiinnostuis moiseen* :whistle: Ja hei muuten, mä selviän ihan kyllä omalla maalaisjärjelläni, ilman Arvo Ylpön suosituksia :whistle: :whistle: Niin ja tottakai lapsi voi oppia kuivaksi ennen 2ikävuotta, niinhän oma lapsenikin on tehnyt. Pointti on vaan se, että laittaako lapsi potalle ÄIDIN vai LAPSEN tahdosta.
 
Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa

Just näin. Taitaa nämä VVV:n harrastajat ja muut aikaisin pottailun aloittavat ja lapsen pissoja kyttäävät olla yhden tai korkeintaan kahden lapsen äitejä. Tuskin kenelläkään muulla on aikaa siivota pissalammikoita lattialta vähän väliä ja kytätä "lapsen hätäviestintää" joka sekunti vaikka muuten olisikin täysin omistautunut lapsilleen ja paljon lasten kanssa. Minä kokeilin esikoiseni kanssa tätä vaipatta olemista vähän yli vuoden vanhana mutta se johti siihen, että sain 5 minuutin välein putsata pissoja lattialta mikä alkoi jo muutaman päivän jälkeen verottaa niin fyysistä kuin henkistä kuntoa. Ja juu, lapseni teki pissat pottaan hienosti aina ruokien ja unien jälkeen, mutta tästäkin huolimatta pissaa tuli KOKO AJAN housuun/lattialle jos ei ollut vaippaa. Joten turha kenenkään sanoa että vahinkoja ei tule jos tekee säännöllisesti potalle, kyllä meillä ainakin tuli ja paljon tulikin! Juuri siksi, että lapsi oli tähän touhuun ihan liian pieni. Ihmettelen suuresti miten joku voi muka välttyä lapsen pissimiseltä muualle kun pottaan jos kovin aikaisin ottaa vaipan pois. Onneksi olen nyt toisen lapsen kohdalla fiksumpi ja odotan sitä lapsen kypsyyttä ja annan senkin pissojensiivoamisajan lapsille vaikka lukemalla kirjaa. Jos jolla kulla on tarmoa pestä lattioita joka päivä niin siitä vaan, ihan sama mulle!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:04 vieras kirjoitti:
Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa


Just näin. Taitaa nämä VVV:n harrastajat ja muut aikaisin pottailun aloittavat ja lapsen pissoja kyttäävät olla yhden tai korkeintaan kahden lapsen äitejä.

Täytyy kyllä myöntää, että sama kävi mielessä :whistle: ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:15 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:04 vieras kirjoitti:
Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa


Just näin. Taitaa nämä VVV:n harrastajat ja muut aikaisin pottailun aloittavat ja lapsen pissoja kyttäävät olla yhden tai korkeintaan kahden lapsen äitejä.

Täytyy kyllä myöntää, että sama kävi mielessä :whistle: ;)
minäkin ekan lapsen kanssa ehdin niitä pissoja lattialtakin luutuamaan ja hyppäyttämään potalla vähän väliä, kolmannen kanssa elämässä oli jo muutakin ja minun mielestäni parempiakin tapoja viettää aikaa lapsen kanssa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:17 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:15 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:04 vieras kirjoitti:
Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa


Just näin. Taitaa nämä VVV:n harrastajat ja muut aikaisin pottailun aloittavat ja lapsen pissoja kyttäävät olla yhden tai korkeintaan kahden lapsen äitejä.

Täytyy kyllä myöntää, että sama kävi mielessä :whistle: ;)
minäkin ekan lapsen kanssa ehdin niitä pissoja lattialtakin luutuamaan ja hyppäyttämään potalla vähän väliä, kolmannen kanssa elämässä oli jo muutakin ja minun mielestäni parempiakin tapoja viettää aikaa lapsen kanssa

Kuin myös ja turhaksihan tuo tuli todettua aika moneen otteeseen. Eivätpä nuo vaippapyllyiksi ole jääneet ikuisiksi ajoiksi, vaikka pottailu onkin aloitettu myöhemmin. Niin ja tämä ei ole edelleenkää mitä pottailua harrastavien mollausta, vaan ihan normaalia ajatusten ja kokemusten vaihtoa, että turha vetää hernespeltua nenukkiin :wave:
 

Meillä on vajaan 9 kk:n ikäinen poika, jota on pissatettu 2,5 kk:n ikäisestä alkaen eli siitä lähtien kun tajusin, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa ja että se voi todella toimia tässäkin ympäristössä ja kulttuurissa. Poikamme on ollut lähes täysin yökuiva tuosta 2,5 kk:n iästä ja alkaa olla vähitellen myös päiväkuiva. Tällä hetkellä vaippaa vaihdetaan 0-4 kertaa päivässä. Edellisistä vaippakakoista on aikaa varmaan kolmatta kuukautta ja nyt liikkumaan oppimisen myötä hän menee jo välillä itse potalle kun hätä tulee, vaikka tarvitseekin vielä apua potalle nostamiseen ja siinä tukemiseen. Itselläni on vahva tunne siitä, että olen onnistunut näkemään myös nämä lapseni tarpeet ja vastaamaan niihin samalla tavoin kuin vastaisin hänen muihin tarpeisiinsa, vaikkapa nälkään tai väsymykseen. Eli kyse ei ole missään nimessä ollut treenaamisesta, vaan koko homma on hoidettu täysin vauvan ehdoilla, hänen kanssaan kommunikoiden ja hänen tarpeitaan kunnioittaen. Vaippakuluissa säästäminen, kuivaksioppimisen aikaisuus ja jatkossa vaipanvaihdoilta säästyvä aika ovat ihan vaan ylimääräistä plussaa.

Yllä mainitun takia olen nykyään varsin vannoutunut vauvan pissattaja ja kehottaisin kaikkia aiheesta kiinnostuneita (myös niitä jotka ovat ehdottomasti sitä vastaan) tutustumaan ennakkoluulottomasti vaipattomuudesta kertovaan kirjallisuuten (esim. Ingrid Bauerin kirjoittama kirja 'Diaper free'), jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

- pienellä vauvalla on luonnollisesti taipumus tehdä tarpeensa jonnekin muualle kuin päälleen, tässä syy mm. sille hassun hauskalle ilmiölle että poikavauva usein pissaa heti, kun vaipan saa auki. Ja niin, kummaahan se olisikin, jos ihminen ainoana eläinlajina tahallaan vaistomaisesti haluaisi lilliä omissa ruumiineritteissään...
- pienikin vauva osaa ilmaista tarpeensa pissata ja kakata esimerkiksi kiemurtelulla tai ääntelyllä. Vanhemmat oppivat yleensä tunnistamaan eri tarpeita, mm. nälän ja väsymyksen. Myös virtsaamis- ja ulostamistarpeiden tunnistaminen on täysin mahdollista, jos sille vain haluaa silmänsä avata.
- pienelläkin vauvalla on kyky pidättää, tosin vain lyhyitä aikoja, mutta samalla pikarytmillähän vauva tekee kaiken muunkin. Ruokaa pitää saada usein ja nukkua täytyy muutaman tunnin välein. Väitteeseen 'pieni vauva ei osaa kontrolloida rakkoaan' vastaisin että 'niin, missäs ne vauvat sitten on joista pissaa valuu koko ajan..?'. Sitä ehkä voi pohtia, ennen kuin tuon rakon kontrolloimattomuusväitteen ihan purematta nielee :).
- jos vauvaa ei tueta tässä luonnollisessa taipumuksessa eli pissateta/kakateta, hän oppii kyllä myös tekemään tarpeensa vaippaan. Tämä tapahtuu yleensä noin 6 kk:n ikään mennessä, jonka jälkeen kuivaksioppimisen ei olekaan enää luonnollisen taipumuksen tukemista vaan ensin päinvastoin opetetun ('pissaa ja kakkaa sinne vaippaan vaan') asian poisopettamista ('nyt ruvetaankin pissaamaan sitten aina muualle kuin housuihin'). Jälkimmäinen opettamismenetelmä on usein huomattavasti pidempää aikaa vaativa ja tuskaisempi, koska asia on jo kertaalleen yhdellä tavalla opittu. Toisin sanoen jo 8 kuukautta vanhan vauvan potattaminen on jo hiukkasen myöhässä, jos vaipattomuuden ideaa haluaa hyödyntää.
- yökuivuus on luonnollista, koska nukkuessa erittyy virtsanmuodostusta vähentävää hormonia.
- vauvan ei tarvitse osata istua, jotta häntä voidaan pissattaa. Paras asento on usein tuettu kyykkyasento ja vauvaa voi pissattaa alusta lähtien esimerkiksi suoraan vessanpönttöön. Potalla ei siis istuteta, eikä pissatusasennossa pidetä vauvaa, joka ei siinä halua olla. Hätä hoidetaan saman tien ja sitten jatketaan muita puuhia.
- monissa kulttuureissa on itsestään selvää, että lapsia pissatetaan pienestä alkaen. Länsimaailman ulkopuolinen maailma katsoo hyvin kummissaan tätä länsimaista vimmaa kääriä lapset jätöksiinsä yhä useamman vuoden ajan. Myös Suomessa lapsia on aiemmin pissatettu vauvasta lähtien, kysykää vaikka mummoiltanne tai isomummoiltanne. He muistavat kyllä.

Lopuksi - ennakkoluulottomuus on elämän rikkautta. Ennen kun tuomitsette jonkun toisen valitseman tavan hoitaa vauvansa jätehuolto, niin tutustukaa aiheeseen. Ellei teistä tule käännynnäisiä, niin ainakin saatte omille mielipiteillenne kunnon argumentteja!

 
vinkaus
Kiitos, Marenki infopaketista :) Aikalailla samanlaista touhua meilläkin tuon 11-kuisen kanssa & ajatukset samoilla linjoilla.

Tuosta vauvan pidätyskyvystä, sanoivat nuo kovasti kiistellyt tutkimukset mitä tahansa, arki tuommoisen "potatetun" vauvan kanssa kertoo että kyllä hän pystyy jonkun verran pissojaan ja kakkojaan säätelemään. Kakkojen kanssa hän odottaa kyllä pöntölle pääsyä (ei varmaan kauan mutta odottaa kuitenkin, esimerkiksi aamulla herätessä ei ensimmäiseksi turauta housuihin vaan tekee kun mennään vessaan). Pissoja säätelee vähemmän, mutta esimerkiksi selkärepussa ulkoillessaan ei pissaa (jos nyt ei ihan hirveän pitkä reissu ole) vaan odottaa kotiin. Uskon mielelläni hyvin tehtyjä ja riippumattomia tieteellisiä tutkimuksiani, mutta omaa kokemustani sitäkin enemmän =) Tämä on meillä ensimmäinen lapsi mutta aika paljon pitäisi tapahtua ennen kuin tulevien lapsien kanssa tästä tavasta luopuisin ;) Joka tapauksessa tämä on ympäri maailmaa yleinen ja normaali tapa elellä vauvojen kanssa, ja meillä myös hyväksi koettu.

Jos joku muu mieluummin käyttää aikaansa pesemällä pitkin vauvaa levinneitä kakkoja, se ei ole minulta pois. Itse en siitä touhusta kamalasti pidä ja paljon mieluummin annan vauvani tehdä jätöksensä muualle.

Lisäisin vielä noihin aikaisempiin viesteihin joissa kerrottiin yksivuotiaan vaipattomuuskokeiluista että ongelmat tulivat ehkä siitä kun vauva oli jo ennen tuota yhden vuoden ikää tottunut tekemään aina vaippaan, niinpä vaipan poisottaminen johti siihen että vahinkoja tuli koko ajan kun vauva jatkoi losotteluaan kuten aina ennenkin. En yhtään ihmettele että hermot menivät, olisivat menneet minullakin ja ihan samoin olisin vaippojen käyttöön palannut! Jos taas tuommoisen VVV-tyyppisen vauvan vessattamisen aloittaa jo pienellä vauvalla, ei hän koskaan totukaan losottelemaan pelkästään siihen vaippaan ja vuosikkaana vahinkojenkin määrä on eri. Ei sillä, kyllä meilläkin niitä vahinkoja sattuu välillä pojan hilluessa vaipattomana, mutta ei nyt mitenkään jatkuvalla syötöllä. Luulen että tuo pissaamistiheys ja pidätyskyky ovat osittain kiinni siitä onko vauva tottunut että aina tehdään vaippaan. Vaikka ihan pieni vauvahan toki pissaa tosi tiheään joka tapauksessa. En kuitenkaan tuosta osaa niin paljon sanoa kun tuo meidän mukula käyttää vaippaa välillä, joten on osittain tottunut pissaamaan siihen (kakkaamista selvästi välttää).

Joka tapauksessa tämä on vain yksi arkinen valinta vauvanhoidossa, eikä sitä kannata sotkea suorittamiseen tai hyvään ja huonoon äitiyteen, enkä missään tapauksessa halua haastaa riitaa kenenkään kanssa. Perustelenpahan vaan sen, mitä järkeä touhussa mielestäni on =)
 
äiti ja poika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:15 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 21:04 vieras kirjoitti:
Voin kertoa kohta 4pienen lapsen äitinä että mulla on hieman muutaki tekemistä kun kytätä koska prinsessani vääntää haisut ja suostuuko hän enää niitä mun kyttäämisen jälkeen tekemään pottaan Mä vietän monen lapsen äitinä niin monta hetkeä vessassa ilman tällästäkin, että usko pois, ei yhtään ylimäärästä kaipaa


Just näin. Taitaa nämä VVV:n harrastajat ja muut aikaisin pottailun aloittavat ja lapsen pissoja kyttäävät olla yhden tai korkeintaan kahden lapsen äitejä.

Täytyy kyllä myöntää, että sama kävi mielessä :whistle: ;)
Kyllähän päiväkodissa, pienten ryhmässäkin pottaillaan säännöllisesti 12 lapsen ja kolmen hoitajan voimin. Pottailevat, ainakin poikani päiväkodissa, myös alle vuoden ikäisten kanssa. Kyllä pottailevalla lapsella voi aivan hyvin vaippojakin käyttää, aivan normaaliin tapaan. Lapsen voi laittaa vaipan vaihdon yhteydessä saannöllisesti potalle istumaan, ilman mitään sen kummempaa numeroa. Ei siitä äidille mitään suurta vaivaa luulisi olevan. Kyllähän niitä vaippoja joka tapauksessa joutuu vaihtamaan. Potalla käyvällä lapsella niitä menee päivässä huomattavasti vähemmän, kuin kokonaan vaipoissa olevalla. Mielestäni pottailu ennemminkin vähentää äidin työtä, kuin lisää sitä. Se on ollut ainakin oma kokemukseni. Tosin olen itse vain yhden lapsen äiti.
 
Selkeä syy: meillä kestovaippaillaan, ja kakka on PALJON helpompi kipata potasta pönttöön kuin jynssätä vaipasta pois! Lisäksi tyttö tykkää istua potalla, se on ikään kuin leikkiä. Uskoisin, että ei vastustele isompanakaan pottailua.

Kuivaksi ei todellakaan yritetä vielä opetella, eihän se onnistuisikaan ja siitä voisi olla jopa haittaa. Ihan vaan kakkakuurauksen helpottamiseksi ja rutiinien luomiseksi pottaillaan. :wave:
 

Yhteistyössä