mitä maksaa koiran astutus?

  • Viestiketjun aloittaja hau-hau
  • Ensimmäinen viesti
hau-hau
toki rotukoiraa tarkoitin. ja kuka antaa ilmaiseksi koiraa siihen hommaan lainaan, onhan siitä työtä sille toisellekin osapuolelle, tarvittavat tarkastukset ja sukuselvitykset pitää tehdä, nekin maksaa.
 
....
toki rotukoiraa tarkoitin. ja kuka antaa ilmaiseksi koiraa siihen hommaan lainaan, onhan siitä työtä sille toisellekin osapuolelle, tarvittavat tarkastukset ja sukuselvitykset pitää tehdä, nekin maksaa.
Oiskohan niin, että palkittu koira maksaa 100€/astutus + 100€/elävä pentu. Sit huonompi (ei muotovalio tms) 50€/astutus + 50€/elävä pentu.

Ilmaseks nyt varmasti saa joltain joka ei tajua mistään mitään, mutta tuollaiset hinnat kuulostaisivat minusta aika passelilta.

Ja jos narttu jää tyhjäksi niin ilmaiseksi uusi yritys.

Kannattaa kysyä urosten omistajilta.
 
hau-hau
Oiskohan niin, että palkittu koira maksaa 100€/astutus + 100€/elävä pentu. Sit huonompi (ei muotovalio tms) 50€/astutus + 50€/elävä pentu.

Ilmaseks nyt varmasti saa joltain joka ei tajua mistään mitään, mutta tuollaiset hinnat kuulostaisivat minusta aika passelilta.

Ja jos narttu jää tyhjäksi niin ilmaiseksi uusi yritys.

Kannattaa kysyä urosten omistajilta.
no jostain tän tyylisestä systeemistä olen kuullutkin. Hintaa tosin en tiedä, mitä pyytävät. Oliko noi ihan ns. hatusta tempaistuja taksoja?
 
kjok
Oiskohan niin, että palkittu koira maksaa 100€/astutus + 100€/elävä pentu. Sit huonompi (ei muotovalio tms) 50€/astutus + 50€/elävä pentu.

Ilmaseks nyt varmasti saa joltain joka ei tajua mistään mitään, mutta tuollaiset hinnat kuulostaisivat minusta aika passelilta.

Ja jos narttu jää tyhjäksi niin ilmaiseksi uusi yritys.

Kannattaa kysyä urosten omistajilta.
Riippuu rodusta tuo hinta, voi olla enemmänkin.

Mutta hyppymaksu + tietty maksu per pentu, niin se yleensä menee.
 
Niin ja nyt uutuutena kuulin että mieskoira haluaa palkinnoksi lapsikoiran! Ihmisillähän se menee niin, että jo joku maksaa, niin mies, eikä se varsinkaan halua siitä vielä lasta itselleen.:confused:
ei se isikoira taida välttis haluta sitä lapsikoiraa mutta sen isännällä saattaa olla halu tienata

ei kai tätä niin hirmusen vaikea pitäis olla käsittää?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"Vieras"
Astutusmaksu muodostuu ainakin omassa rodussani niin, että
- onnistuneesta astumisesta (ts. koirat jäävät nalkkiin) maksetaan uroksen omistajalle 10% yhden pennun hinnasta
- pentujen synnyttyä jokaisesta elävänä syntyvästä pennusta 10% pennun hinnasta.

Eli, kun itselläni esim. viimeisimmässä pentueessa pennun myyntihinta oli 800€ ja pentuja syntyi 5, niin ensin astutushetkellä maksoin 80€ ja sitten synnytyksen jälkeen 400€ = 480€ yhteensä.
 
hau-hau
[QUOTE="Vieras";28434909]Astutusmaksu muodostuu ainakin omassa rodussani niin, että
- onnistuneesta astumisesta (ts. koirat jäävät nalkkiin) maksetaan uroksen omistajalle 10% yhden pennun hinnasta
- pentujen synnyttyä jokaisesta elävänä syntyvästä pennusta 10% pennun hinnasta.

Eli, kun itselläni esim. viimeisimmässä pentueessa pennun myyntihinta oli 800€ ja pentuja syntyi 5, niin ensin astutushetkellä maksoin 80€ ja sitten synnytyksen jälkeen 400€ = 480€ yhteensä.[/QUOTE]

Tämän rodun pennuista pyydetään 1300-1500 euroa. Tuolla tyylillä hinta ois melko "suolainen".
 
"sani_"
me otettiin itelle yksi pentu, kun meidän urosta käytettiin astutukseen. naaraan omistajan kanssa sovittiin, et joko pennun hinta tai pentu. nyt täällä sitte pyörii kaks vuotias vanhemman koiran jälkeläinen :D
 
"Hei"
On vähän sopimuskohtaista, mutta mä olen saanut näin:
Koko pennun hinta 1300, jos 6 tai enemmän pentua ja siitä lasketaan yhden pennun palkkioksi 1300/6, eli n.220 pennun hinnaksi, jos pentuja tulee esim 4, on urospalkkio 880.
Hyppymaksua ei olla sitten erikseen enään maksettu ja oma koirani on useamman maan valio, käyttötuloksilla
 
Nosser
Kyllä se on niin, että mieskoiran on maksettava naiskoiran köyrimisestä! Miksi elukoilla pitää olla eri säännöt kuin ihmisillä? Ei mullekkaan huorat ole makselleet kun olen niitä pökkimässä käynyt!
 
"Vieras"
Jos SINÄ nartun mistajana saat pennusta enemmän 1300-1500 niin ihan se 10% urokselle on suhteessa sama kuin se 10% 800:sta. Ihme logiikka sulla :D

Ja sanon vaan, että koirilla rahastetaan nykyään todella pahasti.

Itse perin pennuista 800€/kpl ja sekä emä että isä oli lonkka- ja kyynäräkuvattu, polvi- ja silmätarkastettu, PRA-geenitestattu (terveeksi) sekä tehty viralliset sydänkuuntelut. Molemmat lisäksi luonnetestattu. Pennut pentutestattiin, el.lääkäri tarkasti, sirutettiin, madotettiin ja mukaan sai pentupaketin (joka maksoi mulle 45€/pentu) Ja en tehnyt tappiota, vaan jäi vaivanpalkkaakin.

MILLÄ selittyy 1500€:n pennun hinta, haluaisin ihan aidosti tietää :D
 
[QUOTE="Vieras";28435175]Jos SINÄ nartun mistajana saat pennusta enemmän 1300-1500 niin ihan se 10% urokselle on suhteessa sama kuin se 10% 800:sta. Ihme logiikka sulla :D

Ja sanon vaan, että koirilla rahastetaan nykyään todella pahasti.

Itse perin pennuista 800€/kpl ja sekä emä että isä oli lonkka- ja kyynäräkuvattu, polvi- ja silmätarkastettu, PRA-geenitestattu (terveeksi) sekä tehty viralliset sydänkuuntelut. Molemmat lisäksi luonnetestattu. Pennut pentutestattiin, el.lääkäri tarkasti, sirutettiin, madotettiin ja mukaan sai pentupaketin (joka maksoi mulle 45€/pentu) Ja en tehnyt tappiota, vaan jäi vaivanpalkkaakin.

MILLÄ selittyy 1500€:n pennun hinta, haluaisin ihan aidosti tietää :D[/QUOTE]

En kasvata koiria, enkä totuutta tiedä, mutta villi veikkaus. Hintaan vaikuttaa myös se, että vähänkään ammattimaisemmin kun kasvattaa koiria, niin kuluihin on toki laskettava se että pitää olla isommat tilat, kuin sillon jos ei kasvattaisi. Myös tulee paljon näyttelyreissuja ja -maksuja, kun koirille hankitaan kunnon tuloksia. Kunnollinen kasvattaja myös kouluttautuu ja päivittää tietojaan välillä, koska oleellisen tärkeä on tietää miksi ja mitä tekee (tuntea hiukan rodun menneisyyttä ja rodun edustajia sekä osata jonkin verran perinnöllisyysoppia) tästä kouluttautumisestikin on kuluja.
 
"Vieras"
Mutta sitten toisaalta.. kaikki harrastukset maksaa. Ja mulle tämä koirat ja koirien kasvattaminen ainakin on harrastus. Elinkeinona se ei taida Suomessa mikään yleinen olla kuitenkaan. Ja itse henk.kohtaisesti en ikinä ottaisikaan koiraa sellaisesta "kennelistä", jossa on pentueita suuria määriä. Itse olen kasvattanut tähän asti 4 pentuetta ja sanoisin, että jos pentuihin panostaa kunnolla, niin aika ihmeidentekijä saa olla, joka kasvattaa esim. yli 30 pentuetta vuodessa :O

Mitä tulee näyttelyihin ym kokeisiin, niin itse lasken ne harrastamiseksi koiran kanssa, enkä laske esim. tokokurssimaksuja pentueen hintaan.
 
"koirallinen"
[QUOTE="Vieras";28435651]Mutta sitten toisaalta.. kaikki harrastukset maksaa. Ja mulle tämä koirat ja koirien kasvattaminen ainakin on harrastus. Elinkeinona se ei taida Suomessa mikään yleinen olla kuitenkaan. Ja itse henk.kohtaisesti en ikinä ottaisikaan koiraa sellaisesta "kennelistä", jossa on pentueita suuria määriä. Itse olen kasvattanut tähän asti 4 pentuetta ja sanoisin, että jos pentuihin panostaa kunnolla, niin aika ihmeidentekijä saa olla, joka kasvattaa esim. yli 30 pentuetta vuodessa :O

Mitä tulee näyttelyihin ym kokeisiin, niin itse lasken ne harrastamiseksi koiran kanssa, enkä laske esim. tokokurssimaksuja pentueen hintaan.[/QUOTE]

Tämähän menee ohi aloittajan kysymyksen mutta minua jäi vaivaamaan tuo ettet ottaisi koiraa kennelistä jossa on pentueita suuria määriä. Jos se kennelisti on asiaansa paneutunut ja hoitaa pentueet (ei siis käy muualla päivätöissä) niin mikseivät ne pennut voisi olla "kelvollisia" vaikka niitä syntyisikin monta pentuetta vuodessa ?

Enemmän kai ne pennut saavat virikkeitä kun niiden kanssa ollaan tekemisissä muulloinkin kuin työpäivän iltana ja viikonloppuina, ehkä myös pennutussuunnitelmat on tarkemmin harkittuja kuin "teetetääs meidän sessukalla nyt pennut"-pennuttajilla.

Aloittajan kysymykseen: kysy rotujärjestöltä mikä on rodussasi yleinen käytäntö ja sitten neuvottele uroksen omistajan kanssa maksuista. Tehkää astutussopimus kirjallisena.
 
En kasvata koiria, enkä totuutta tiedä, mutta villi veikkaus. Hintaan vaikuttaa myös se, että vähänkään ammattimaisemmin kun kasvattaa koiria, niin kuluihin on toki laskettava se että pitää olla isommat tilat, kuin sillon jos ei kasvattaisi. Myös tulee paljon näyttelyreissuja ja -maksuja, kun koirille hankitaan kunnon tuloksia. Kunnollinen kasvattaja myös kouluttautuu ja päivittää tietojaan välillä, koska oleellisen tärkeä on tietää miksi ja mitä tekee (tuntea hiukan rodun menneisyyttä ja rodun edustajia sekä osata jonkin verran perinnöllisyysoppia) tästä kouluttautumisestikin on kuluja.
Hintaan vaikuttaa vain ja ainoastaan kysyntä. Muotirotuiset pikkukoirat ovat suosittuja, eikä niiden pito ja kulut ole yhtään kalliimpaa kuin isompienkaan koirien, mahdollisesti jopa päinvastoin.
 

Yhteistyössä