Mitä mieltä olet kotisynnytyksestä?

  • Viestiketjun aloittaja kysynpä van
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Varmaan jollekin kiva juttu. Itse en olisi valmis ottamaan sitä risikiä että jokin menisikin vikaan. Ei ole myöskään mitään hinkua synnyttää ilman kunnon kivunlievityksiä.
 
"vieras"
Kyllä pelottaisi. Minulla on molemmissa synnytyksissä tullut ongelmia ja jos ei olisi ollut leikkaussali lähellä, niin joko lapsi tai minä olisi kuollut. Silloin kun kaikki menee hyvin, niin kotisynnytyskin on varmasti hieno juttu, mutta sitten kun tarvitaan parissa minuutissa hätäleikkausta, niin eipä oikein ole mitään tehtävissä...
 
"Entinen Ksantippa S."
Enpä mitään sen kummempaa mieltä. Hyvä ystäväni synnytti kotona, tosin ei Suomessa. Itsekin varmaan synnyttäisin seuraavan lapseni kotona, jos se meidän kulttuuriimme kuuluisi.
 
En vaan ymmärrä. Ensinnäkään mä en varmaan pystyis synnyttämään ilman kaikkea mahdollista kivunlievitystä ja toisekseen kun synnytyksessä voi tapahtua ihan mitä vaan... Hienoa olis jos vauva kuolis ihan vaan oman erikoisuudentavoittelun takia.
 
  • Tykkää
Reactions: vicy
Juu, ei ole mua varten kotisynnytykset. Kivunlievityksen takia nyt ensiksi ja sit toiseksi, että jos kaikki ei mekään niin ku strömsösä, niin mitäs sitten tehdään. Haluan lääkärit ja leikkaussalit mahdollisimman lähelle ihan varmuuden vuoksi.
 
syöksysynnyttäjä
Pelkään niin perkeleesti. Edellinen lapsi synty syöksyllä ambulanssiin niin et nyt joudun varmaan synnyttää kotiin. Ambulanssissa ei oo tarpeeksi välineitä vastasyntyneen auttamiseen jos jotain menis vikaan ja viime synnytyksessä ei kyllä ambulanssin henkilökunta osannu tehä mitään. Eli en missään nimessä synnyttäs kotiin jos se ois mahollista tehä sairaalassa. Siinä on tosi isot riskit!
 
37677
En synnyttäisi kotona. Ennen vanhaan tietty noin tehtiin, mutta samalla tapahtui monta sellaista ikävää juttua että kuoli joko äiti tai lapsi tai molemmat pahimmassa tapauksessa. Sitä ei voi tietää, mitä tapahtuu, ja joskus voi olla sellainen tilanne että siinä on elämä ja kuolema vaan minuuteista kiinni ja ei tosiaan ehdi mihinkään sairaalaan lähteä?! Mielestäni todella typerää ja riskialtista lähteä kotona synnyttämään, turvallisinta on tehdä homma kuitenkin siellä sairaalassa osaavissa käsissä..
 
En synnyttäisi kotona, mutta moni haluaa synnyttää. Esimerkiksi mummoni synnytti ensimmäiset lapsensa kotona, sitten pääsi synnyttämään sairaalaan, tämän sairaalasynnytyksen yhteydessä sai jonkin bakteerin tai muun vastaavan, seuraavan lapsen synnytti taas kotona, koska ei halunnut mennä sairaalaan. Oli toipunut noista kotisynnytyksistä paljon nopeammin kuin tuosta sairaalasynnytyksestä, viimeisen lapsen synnytti sairaalassa, muistaakseni joutui sairaalahoitoon jo ennen lapsen syntymää, lapsi syntyi keskosena, mutta olisi nuorimmankin lapsen halunnut synnyttää kotona.
 
"vieras"
Itse en todellakaan synnyttäis kotona, mutta mikäs siinä, jos se hyvältä ajatukselta tuntuu. Joillakin (ei tokikaan useimmille) vaan se kotisynnytys tulee vähän pakkomielteeksi, eikä siitä luovuttaisi millään, vaikka selkeästi on havaittavissa, että se ei ole turvallisin vaihtoehto.
 
"sommarcat"
Mä en haluaisi synnyttää kotona. Kotona ei ole riittävää hygieniatasoa, välineistöä, ensiapua yms. Eikä myöskään ILOKAASUA! Sairaalassa on tarvittava välineistö. Asia on sitten erikseen, jos syöksyllä tulee, niin sitten se vaan tulee.
 
Kööki
Ei kotisynnytyksestä voi olla mitään mieltä. Jokainen synnytys kun on erilainen, eikä läheskään kaikki äidit voi synnyttää kotona. Mutta kannatan sitä yhtenä vaihtoehtona, jota suomalainen julkinen terveydenhoitokin voisi tarjota.
 
En itse uskaltaisi, oman ja vauvani turvallisuuden takia.

Just katselin Vauvan tarinaa jossa äiti synnytti kotona ammeeseen ja perheen taaperoikäinen lapsi katseli vieressä... Ei mun mielestä kyllä ihan sopivaa katseltavaa lapselle...
 
Jos mä vielä joskus tulen raskaaksi niin tahoisin synnyttää kotona. Mutta en tiedä uskallanko. Mä inhosin molemmissa synnytyksissä joka sekuntia sairaalassa. En pystynyt rentoutumaan enkä nukkummaan. Kopuksen synnytin polikliinisesti eli olin sairaalassa vain muutaman tunnin ja se oli mulle hyvä tapa hoitaa synnytys. Pääsin nopeasti kotiin lepäämään ja kuitenkin turvallisen synnytyksen.
 
helunakeijo
En synnyttäis kotona, enkä ymmärrä niitä jotka haluavat synnyttää kotona. "Kyllä ennenkin.." - argumentti on perseestä, koska kyllä toki ennen synnytettiin saunassa - ja huomattavasti paljon enemmän naisia ja lapsia kuoli synnytykseen.
Miksi kukaan haluaa ottaa sitä riskiä, että lapselle tai itselleen käy jotain? Ei sairaalassa hätäsektioita turhan takia tehdä.
 
Miten tämä tilanne meni? Oliko jotain komplikaatioita, entä miten synnyttäjän kivut jne?
Oli kolmas lapsi synnyttäjällä, vesisynnytys oli. Käveli pitkään tuskissaan ympäri kämppää, valitti, karjui kipuaan. Komplikaatioita en muista olleen, mutta varsin tuskalliselta vaikutti, eikä äiti kovin onnellisen oloinen ollut. Tosin kaikki viisi lastaan kuitenkin synnytti kotona, koska sanoi pelkäävänsä sairaaloita.
 
"vieras"
Kotisyynytystä perustellaan sillä että kotisynnyttäjä on uudelleen synnyttäjä jonka edelliset synntykset ovat menneet hyvin eikä kyseessä ole riskiraskaus- probleema on vain siinä, että KOSKAAN ei voi tietää milloin joku menee pieleen. Itse olisin profiloitunut toisessa synnytyksessäni juuri sellaiseksi henkilöksi, jolle kotisynnytys voisi sopia (edellinen synnytys 2,5 vuotta aiemmin mennyt kuin oppikirjassa eikä mitään ongelmia raskauksissa). Tosi asia on kuitenkin se että kuopukseni olisi joko kuollut tai aivovaurioinen jos olisin synnyttänyt kotona. Synnytys eteni hyvin ja saavuin sairaalaan 10 cm auki ja pääsin suoraan saliin ponnistamaan. Vauvan sydän äänet kuitenkin laskivat radikaalisti ponnistusvaiheen aikana. Ylilääkäri teki nopeasti päätöksen hätäsektiosta ja lapsi saatiin ulos 8 minuutissa, 6 apgaria sai. Napaverinäytteessä oli asphyksian kuva. Eli jos olisin synnyttänyt kotona -vaikka olisin asunut sairaalan vieressä - olisi sektiosaliin pääseminen kestänyt vähintään puoli tuntia... ja seuraukset olisivat voineet olla sen mukaiset...
 
[QUOTE="vieras";27283870]Kotisyynytystä perustellaan sillä että kotisynnyttäjä on uudelleen synnyttäjä jonka edelliset synntykset ovat menneet hyvin eikä kyseessä ole riskiraskaus- probleema on vain siinä, että KOSKAAN ei voi tietää milloin joku menee pieleen. Itse olisin profiloitunut toisessa synnytyksessäni juuri sellaiseksi henkilöksi, jolle kotisynnytys voisi sopia (edellinen synnytys 2,5 vuotta aiemmin mennyt kuin oppikirjassa eikä mitään ongelmia raskauksissa). Tosi asia on kuitenkin se että kuopukseni olisi joko kuollut tai aivovaurioinen jos olisin synnyttänyt kotona. Synnytys eteni hyvin ja saavuin sairaalaan 10 cm auki ja pääsin suoraan saliin ponnistamaan. Vauvan sydän äänet kuitenkin laskivat radikaalisti ponnistusvaiheen aikana. Ylilääkäri teki nopeasti päätöksen hätäsektiosta ja lapsi saatiin ulos 8 minuutissa, 6 apgaria sai. Napaverinäytteessä oli asphyksian kuva. Eli jos olisin synnyttänyt kotona -vaikka olisin asunut sairaalan vieressä - olisi sektiosaliin pääseminen kestänyt vähintään puoli tuntia... ja seuraukset olisivat voineet olla sen mukaiset...[/QUOTE] kuka oikeesti pystyis elää ittensä kanssa, jos haluaa synnyttää kotona siks, että ei tykkää sairaalasta tai ei saa siellä nukuttua, ja sitten vauvalle tapahtuiskin jotain? Eihän kukaan halua tehdä ohitusleikkaustakaan kotona, ja siinä on kumminkin " vaan" oma henki kysees, miksi riskeerata vielä vauvankim henki?
 

Yhteistyössä