Mitä sossu tekee jos teen ilmoituksen itsestäni?

  • Viestiketjun aloittaja paska äiti
  • Ensimmäinen viesti
paska äiti
Tukistin lasta lujaa eikä ollut ensimmäinen kerta. Aina päätän ettei ikinä enää ja parin kuukauden päästä taas teen samoin. Mies oli tietenkin vihainen mutta sanoi ettei pidä soittaa sossuun kun niistä on vaan harmia. Mitähän käytännössä tekevät jos soitan?
 
vieras
En osaa sossusta sanoa, mutta ota asia neuvolassa puheeksi. He auttavat asiassa eteen päin. Yleensä vanhempaan, joka itse pyytää apua, sitä saa ilman että tekisivät huostanottoja tai muuta hurjaa.
 
äiti myös
Saat apua! Voit ottaa perhetyöntekijään itsekin yhteyttä, ja saat sieltä tukitoimia jotta perheesi pärjäisi paremmin. Tai ainakin pääset juttelemaan asioista.
 
paska äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Saat apua! Voit ottaa perhetyöntekijään itsekin yhteyttä, ja saat sieltä tukitoimia jotta perheesi pärjäisi paremmin. Tai ainakin pääset juttelemaan asioista.
Minä saan apua jo itselleni. Käyn psykologilla ja syön mielialalääkkeitä ja saan perhetyöntekijän tarvittaessa.
Tosin nyt ollut monen kuukauden kesätauko.
 
ei välttämättä harmia
Mä soitin kerran, kun hermostuin tosi pahasti ja läpsäisin tyttöä poskelle. Sossun täti oli tosi mukavan kuuloinen, jutteli pitkän aikaa puhelimessa ja kyseli taustoja jne. Sit kysyi että onko sulle ketään tulossa sinne, sanoin et mies tulee kohta töistä. Sovittiin aika, että tulla keskustelemaan sinne. Tai ekaks sanoi että tulevat kotikäynnille, mut en enää muista minkätakia ne ei tullukaan.
No mä kävin siellä tapaamisessa, tyttö oli mulla mukana ja siellä paikalla terveyskeskuspsykologi ja sossusta joku lastensuojeluvastaava tms. Juteltiin melkein pari tuntia, tyttö jo nukahti mun syliinkin siinä välillä.
Lopputulos oli se, ettei mihinkään toimenpiteisiin ollu syytä, totesivat että asiat kunnossa.
Pelkäsin kyllä että jääköhän tosta joku merkintä sinne, tai että joutuu johonki seurantaan pysyvästi, mut ei mitään semmosta.
 
onneksi olet hakemassa apua!
No, tuo on Suomen lakien mukaan laitonta joten pahimmassa tapauksessa siitä tulee sitten sulle rikossyyte ja sakot ja jokusen satasen korvaus lapselle kivusta ja särystä. Ja teille merkintä sossun papereihin, sossut teille kylään jne.

Itse hakisin apua jostain muualta.
 
paska äiti
Alkuperäinen kirjoittaja onneksi olet hakemassa apua!:
No, tuo on Suomen lakien mukaan laitonta joten pahimmassa tapauksessa siitä tulee sitten sulle rikossyyte ja sakot ja jokusen satasen korvaus lapselle kivusta ja särystä. Ja teille merkintä sossun papereihin, sossut teille kylään jne.

Itse hakisin apua jostain muualta.
Mistä?
 
meeri
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä mies ei usko että tukistelu ja läpsiminen on väkivaltaa,pitää normaalina kurinpito toimena.ei usko että sakot saa jos poliisille menee.
Kannattais uskoo...tosin missä se raja sitten kulkee että saako sakot vai ei?! Käsittääkseni aika lujaa täytyy läpsiä ja tukistaa niin et kersa lentää ilmas ennenkun sossut puuttuu asiaan...pienet tukkapöllyt ja luunapsut tuskin niitä kiinnostaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja onneksi olet hakemassa apua!:
No, tuo on Suomen lakien mukaan laitonta joten pahimmassa tapauksessa siitä tulee sitten sulle rikossyyte ja sakot ja jokusen satasen korvaus lapselle kivusta ja särystä. Ja teille merkintä sossun papereihin, sossut teille kylään jne.

Itse hakisin apua jostain muualta.
Mä tässä mietin että mihin otan yhteyttä kun pihalla 11v.tyttö vetäs nyrkillä 4v.käteen ,lastensuojeluunko?Tämän äiti kyllä pyysi anteeksi ym.heillä eri kulttuuritaustat mutta en haluais painaa asiaa villaisella...
 
paska äiti
Alkuperäinen kirjoittaja meeri:
Kannattais uskoo...tosin missä se raja sitten kulkee että saako sakot vai ei?! Käsittääkseni aika lujaa täytyy läpsiä ja tukistaa niin et kersa lentää ilmas ennenkun sossut puuttuu asiaan...pienet tukkapöllyt ja luunapsut tuskin niitä kiinnostaa.
Minä tukistin kyllä kovaa, melkein ravistin :(
Miten tästä syyllisyydestä pääsee eroon? Onkohan lapsen elämä jo pilalla?
 
Sosiaalityöntekijä
On erotettava kaksi asiaa lasten pahoinpitelyssä, jollaiseksi ruumiilinen kuritus Suomess lainsäädännössä määritellään:
1) Rikostutkinanna asiasta tekee aina POLIISI eli sosiaalityöntekijän on ilman omaa harkintaa ilmoitettava kaikista tietoon tulleista tapauksista ja pyydettävä poliisia tekemään esitutkinta. Sosiaalityöntekijä tekee virkavirheen, jos ei ilmoita asiaa eteenpäin poliisille.
2) Sosiaalityöntekijän tehtävänä on selvittää lapsen tilanne kotona (onko turvassa, mitä tukea perhe tarvitsee) ja ryhdyttävä sen mukasiin toimenpiteisiin. Ensisijaisia ovat aina avohuollon tukitoimet, mm. terapian järjestäminen, perhetyö jne. ja esim. perheneuvolaan tai muihin tarpeellisiin palveluihin ohjaaminen. Samoin sosialaityöntekijän tulee varmistaa, että tarvittavat lääkärintutkimukset tehdään
- esim. akuutissa tilanteessa selvitettävä, kuka lääkäri tutkii vammat.

Eli nämä kaksi ovat eri prosesseja, kun kyse on lasten pahoipitelystä. Ja sinulle alkuperäinen: hae apua ja pikaisesti. Voisit hyötyä Ensi- ja turvakotien täsmällisemmästä perhetyöstä tai perheneuvolasta - jostakin sellaisest tahosta, jossa olisi riittävästi osaamista tuohon problematiikkaan. Pitäisin ennustetta kuitenkin kohdallasi hyvänä, koska itse tunnistat ongelman ja olet valmis hakemaan siihen apua.
 
Sosiaalityöntekijä
Niin, sosiaalityöntekijällä ei ole valinnan varaa tässä suhteessa, mikäli aikoo itse toimia lain mukaan. Toisaalta, eipä noista tuollaisista välttämättä edes syytettä nosteta - asia riippuu syyttäjästä. Joku nyt kysyy, miksi tukkapöllystä pitää tehdä rikosilmoitus. No, kukaan ei voi ennustaa tulevaisuutta ja ongelma tuleekin siinä, että jos nyt sosiaalityöntekijä "harkitsee" ja jättää tekemättä rikosilmoituksen, voidaan häntä itseään syyttää myöhemmin, jos ilmeneekin, että lapsen pahoinpitely jatkuu ja muuttuu raaemmaksi - tai lapsi jopa kuolee. Tällöin onkin sitten tiukka paikka selitellä, miksi ei ilmoittanut jo alussa poliisille tilanteesta. Lasten pahoinpitelyn suhteen ei ole olemassa nollarajaa eikä harkintaa - eikä pidäkään, kun kyse kerran on rikoksesta lain mukaan.
 
paska äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Sosiaalityöntekijä:
Lasten pahoinpitelyn suhteen ei ole olemassa nollarajaa eikä harkintaa - eikä pidäkään, kun kyse kerran on rikoksesta lain mukaan.
Toisaalta ymmärrän erittäin hyvin, mutta sitten taas toisaalta..Päätin että ainakaan sosiaalityöntekijään en tule ottamaan yhteyttä. En jaksa mitään rikosilmoitusruljanssia.
Jos taas kerron psykologille niin meneekö sitäkin kautta rikosilmoitukseksi?
 
paska äiti
Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
Perheneuvolaan sun kannattaa ottaa yhteyttä tuon asian vuoksi on mun neuvo. Sieltä saat asiantuntevaa apua ongelmaasi. Ja huom. kuka vaan voi esiintyä sosiaalityöntekijänä siinä missä vaikkapa joulupukkina palstalla :whistle:
Ketä siellä perheneuvolassa on? Onko jotain psykologeja vai neukkutätejä vai mitä? Ja tuleeko sieltäkin sossuun ilmoitus ja rikosilmoitus?
 
vieras
no me jouduttiin syyniin kun lapsi puhui isän lyövän, tukistavan ja antavan selkään. sossujen kanssa jutellessa isä tunnusti tukistaneensa lasta ja siitä seurasi mitä? sossut sanoi et tapaavat lapset ja aikuiset erikseen ja kaikki yhdessä ja koitetaan yhdessä keksiä isälle toimintatapoja ja konsteja käsitellä lasta ilman, että tarvitsee tukistaa. eli ei tuosta tarvitse seurata mitään kovin vakavaa. missään kohtaa meilläkään ei puhuttu syytteestä tai poliisille ilmoittamisesta mitään.
 
Mieti nyt valmiiksi seuraavaa kertaa varten käyttäytymismalli itsellesi, että miten silloin menettelet, kun tilanne on sellainen, että lasta tekisi mieli tukistaa. Eli kun tiedät millaisissa tilanteissa tuo tukistus on aiemmin tapahtunut, niin sen perusteella mietit nyt jo etukäteen uuden tavan käsitellä tilanne. Kun tuo asia on valmiiksi mietittynä, niin oikeassa tilanteessa on helpompi sitten menetellä uuden tavan mukaisesti. Ja tee mielikuvaharjoituksia - kuvittele tilanne mielessäsi ja toimi siinä kuten suunnittelit. Kun sitten oikeassa tilanteessa osaatkin toimia uuden tavan mukaisesti, niin saat onnistumisen elämyksen ja huonot fiilikset jäävät kokonaan tulematta, joten kannattaa mielikuvaharjoitella. Kokeile ainakin! :hug:

 
Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
Perheneuvolaan sun kannattaa ottaa yhteyttä tuon asian vuoksi on mun neuvo. Sieltä saat asiantuntevaa apua ongelmaasi. Ja huom. kuka vaan voi esiintyä sosiaalityöntekijänä siinä missä vaikkapa joulupukkina palstalla :whistle:
Ketä siellä perheneuvolassa on? Onko jotain psykologeja vai neukkutätejä vai mitä? Ja tuleeko sieltäkin sossuun ilmoitus ja rikosilmoitus?
Perheneuvoloissa työskentelee psykologeja ja terapeutteja ja sosiaalityöntejöitä ainaki. Mut on siis eri instanssi kuin sosiaalityö. Ja ihan takuulla saat ongelmaasi sieltä asiantuntevaa apua ja keinoja käsitellä tuota itsekin ongelmaksi kokemaasi käytöstä.
Jos siinä kunnassa missä asut on kunnan nettisivut niin käyppä sieltä vilkasemassa. Joissaki paikoissa sinne voi ottaa yhteyttä sähköpostillaki ja kysella apua anonyymisti ongelmiinsa =) en tietty voi mennä vannomaan ettei tuolta rikosilmoitusta tehdä, mutta periaatteessahan ne on vaitiolovelvollisia. Hae kuitenki apua rohkeesti vaan.
Ja oikeesti tosi hyvä että yrität tehdä tuolle ongelamlle jotaki ja haet apua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
Perheneuvolaan sun kannattaa ottaa yhteyttä tuon asian vuoksi on mun neuvo. Sieltä saat asiantuntevaa apua ongelmaasi. Ja huom. kuka vaan voi esiintyä sosiaalityöntekijänä siinä missä vaikkapa joulupukkina palstalla :whistle:
Ketä siellä perheneuvolassa on? Onko jotain psykologeja vai neukkutätejä vai mitä? Ja tuleeko sieltäkin sossuun ilmoitus ja rikosilmoitus?
todennäköisesti tulee sossuun ilmoitus puhut tuosta perheneuvolassa tai neuvolassa ja on sossusta kiinni tuleeko rikosilmoitus kanssa.
 
paska äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja välikausihaalari:
Perheneuvolaan sun kannattaa ottaa yhteyttä tuon asian vuoksi on mun neuvo. Sieltä saat asiantuntevaa apua ongelmaasi. Ja huom. kuka vaan voi esiintyä sosiaalityöntekijänä siinä missä vaikkapa joulupukkina palstalla :whistle:
Ketä siellä perheneuvolassa on? Onko jotain psykologeja vai neukkutätejä vai mitä? Ja tuleeko sieltäkin sossuun ilmoitus ja rikosilmoitus?
todennäköisesti tulee sossuun ilmoitus puhut tuosta perheneuvolassa tai neuvolassa ja on sossusta kiinni tuleeko rikosilmoitus kanssa.
Mä en ota tuohon riskiä, en vaikka mun täytyisi. Jos mä tietäisin varmuudella ettei rikosilmoitusta tehdä, kertoisin ainakin psykologille mutta en tiedä uskallanko sillekään. Hällä kun on velvollisuus viedä asia eteen päin...

Kiitos tallu neuvosta. Mulla räjähtää aina kerralla, ei ole mitään että laskisin kymmeneen tms. Siihen täytyisi saada muutos.

Sitäkin mietin, että voiko lääkitys vaikuttaa? Olen sen nyt puolittanut vasta..
 

Yhteistyössä