mitä tarkoittaa "yhteiset rahat" teidän perheessä?

  • Viestiketjun aloittaja tippuli
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Meillä on eri tilit, mutta kumpikin pääsee toisen tiliä käyttämään..Ei meillä sovita että kumpi maksaa ja mitä..Lähinnä sen tilin saldon mukaan maksellaan..Nyt kun mulla kirkuu tili taas tyhjyyttään, käyn isännän tililtä siirtämässä itelleni rahaa..
näin myös meillä
 
Meillä on omat käyttötilit ja sit yhteinen lainatili. Ollaan sovittu et mitä kumpikin maksaa ja jos toisella rahapula niin toinen jelppaa. Yhdessä oltu jo 17 v. ja ihan hyvin on toiminu. Ei ole yleensä rahasta tarvinnut kinastella.
 
meillä näin
meillä kummallakin on omat tilit, mutta rahat on kuitenkin täysin yhteisiä. pitäisi ehkä ottaa yksi yhteinen tili käyttöön, mutta ei oo saatu aikaiseksi mennä pankkiin. sen tililtä maksetaan kumman kortti on mukana tai jolla sattuu olemaan enemmän rahaa. meillä on kummallakin lähes samat tulot, hyvin pienet.
 
Inka
Meillä on omat tilit, mutta niiltä maksetaan suunnilleen vuorotellen suuremmin miettimättä juttuja. Käytännössä omat jutut ja vaatehankinnat ynnä muut molemmat maksaa itse kun itse ne ostaa, tosin jos ollaan yhdessä shoppailemassa niin ei välttämättä. Mutta me ei eletäkään niin, että tili olisi aina tyhjänä ennen seuraavaa palkkapäivää niin eipä sillä oikeastaan ole väliä kumman tililtä rahat otetaan ja mihin.

Ja mä en todellakaan "suutahda" jos jonkun mies maksaa juttuja, mun mielestä varsinkin perheessä jossa on lapsia rahojen kuuluu olla yhteisiä oli tuloerot suuret tai ei.
 
Meillä on monta tiliä. Kaksi yhteistä säästötiliä (eri pankeista, jäänyt vaan joskus, ei todellakaan olla varakkaita että tässä olisi mitään mistä säästää :whistle: ), yhteinen käyttötili johon molemmilla on kortti ja molemmilla vielä omat käyttötilit (tuolta vanhasta pankista. Vaihdettiin siis asuntolainan myötä pankkia ja siksi näitä tilejä on näin paljon, kun ei laiskuuttamme olla saatu laitettua mitään pois. Mulla tulee osuuspankin tilille lapsilisät ja kelan rahat + kuntalisä. Miehelle tulee toisen pankin tilille palkka, mistä menee asuntolaina ja vastike. Laskut ja juoksevat kulut, ruoat, bensat, lastenvaatteet jne. maksetaan sieltä missä rahaa on. Miehen opintolaina on edelleen osuuspankissa, ja veloitetaan tililtä jota hän ei käytä, joten mä laitan sinne aina rahaa kun mulle tulee, ettei tarvitse eri pankista siirrellä. Meille tällainen monen tilin kulttuuri on ollut sopivin, koska jos rahat olis yhdessä sumpussa yhdellä tilillä, niin meistä molemmat on tosi huonoja käyttämään rahaa. Meidän pitää säännöstellä sitä itseltämme, eli palkkapäivänä laitetaan rahaa sinne säästötilille mistä sitten otetaan käyttöön käyttötilille sopivasti. Kaikki pankkitunnukset on yhteisessä käytössä, eli kumpi vaan voi mennä kumman tahansa tunnuksilla mille tahansa tilille ja maksaa sieltä mistä sitä rahaa vielä löyty ;) Kuulostaa varmaan monimutkaiselta, mutta meillä toimii. kun sitä rahaa joutuu siirtelemään, joutuu myös miettimään, että tarvitsenko ihan varmasti tätä mitä olen ostamassa. Ja vähänkin isommista ostoksista keskustellaan, koska rahat on yhteisiä. Tyyliin jos tarvitsen uudet juoksukengät, kysäisen mieheltä että olisko meillä tässä kuussa varaa vai pitäiskö odottaa seuraavaan.
 
Lanski
meillä eri tilit, oli alusta asti (naimisissa siis kuusi vuotta). Miehen palkka on mun palkkaa isompaa, elikkä hän maksaa vuokraa, minä maksan yleensä ruuat, laskut maksaa se, jolla on enemmän rahaa tililla. Miehen opintolainat maksetaan yhdessä, isommat hankinnat myös maksetaan yhdessä, tai niihin säästetään yhdessä jonkun aikaa. Nyt mietitään oman kämpän ostamista. Meikkä jää syksyllä mammalomille, elikkä se asuntolaina jää aika paljon miehen maksettavaksi. mut kyllä ajattelen aina että rahat ovat yhteisiä, ei me lasketa kuka on mitään maksanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja meilä:
Meillä yhteiset rahat=yhteinen tili, johon molemmilla on pankkikortti.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee kaikki menot. Ei ongelmaa. Silloin kun olin kotihoidontuella, niin sama homma.
Sit kun tulee ero tai toinen teistä kuolee niin onkin isompi ongelma...
Mun mielestä on käsittämätöntä että näin saa olla, yksikään pankki ei suosittele tällaista yhteistä tiliä.
Mie oon kantapään kautta tän oppinut. Kun on xxx TAI xxx - tili, (ei siis xxx JA xxx-tili) niin toinen osapuoli saa käyttää tiliä yksinkin.
Erossa sit toki pitää tehdä omat tilit hetimiten ja niinhän se on sit kuolemankin kohdatessa... mutta tuo meidän tili ainakaan ei ns. heti lukkiudu käyttökieltoon toisen kuolemasta.

Meille ainakin suositeltiin tätä systeemiä pankista, kun oltiin ensin menossa vaan laittamaan käyttöoikeuksia toinen toisillemme.
 
meilä
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja meilä:
Meillä yhteiset rahat=yhteinen tili, johon molemmilla on pankkikortti.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee kaikki menot. Ei ongelmaa. Silloin kun olin kotihoidontuella, niin sama homma.
Sit kun tulee ero tai toinen teistä kuolee niin onkin isompi ongelma...
Mun mielestä on käsittämätöntä että näin saa olla, yksikään pankki ei suosittele tällaista yhteistä tiliä.
Kyllä OP varmisti meille, että jos tilillä on kaksi omistajaa xx TAI xx ja vielä tilitietoihin merkitty tasavertaisiksi tilinomistajiksi, niin silloin tämmöistä ongelmaa ei tule.
 
m
Meillä kaks yhteistä tiliä. Toinen käyttötili johon tulee kaikki palkat lapsilisät yms. ja sieltä myös lähtee laina. Toinen tili on säästötili, johon siirtyy joka kuukausi automaattisesti rahaa säästöön.

Me ei mietitä, kumpi ne rahat on tienannut, ne ovat yhteisiä ja yhdessä niitä käytetään tarpeen mukaan.
 
Meillä on eri tilit.
Mies on töissä ja minä olen kotihoidontuella.
Ollaan sovittu,että mies maksaa vuokran,netin,autoon menevät kulut ja viikonlopun ruuat.
Itse maksan omat vaatteeni, arjen ruuat ja jotain pientä silloin tällöin.
Ollaan tehty niin,että käydään yleensä perjantaisin kaupassa ja ostetaan silloin lapselle purkkiruokia,vaippoja ja muutenkin reilummin ruokaa. Mies maksaa nämä ostokset.

Koen tämän systeemin ihan toimivana. Olen saanut säästöön hieman vaikka kodinhoidontuki on surkea.

Välillä pitää miettiä,kun tulee ylimääräisiä menoja,että kumpi maksaa. Esim.jos käydään ulkona syömässä tai leffassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja meilä:
Meillä yhteiset rahat=yhteinen tili, johon molemmilla on pankkikortti.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee kaikki menot. Ei ongelmaa. Silloin kun olin kotihoidontuella, niin sama homma.
Sit kun tulee ero tai toinen teistä kuolee niin onkin isompi ongelma...
Mun mielestä on käsittämätöntä että näin saa olla, yksikään pankki ei suosittele tällaista yhteistä tiliä.
Kuoleman varalta jokaisella tulis olla oma tili. Ystäväni mummo ei voinut käyttää yhteistä tiliä, kun mies kuoli. Tytär antoi sit rahaa.
Sampo Pankki ainakin suosittelee!

:) Jos tili on todella yhteinen, eikä toisen tili johon toisella on käyttöoikeus, ei ole ongelmaa rahojen suhteenkaan jos toinen kuolisi. Jos siis ollaan aviossa. Avoliitosta en tiedä, silloinhan omaisuus ei muutenkaan lain mukaan ole yhteistä eron tai kuoleman sattuessa.
 
Meillä "yhteiset rahat" tarkoittaa sitä että kummallakin on omat tilit, mutta rahat menee koko perheelle. Mies on töissä eli siis suurimman osan rahoista tuo hän perheeseen ja minä olen äityslomalla. Mies maksaa suurimman osan laskuista ja minä joitain pieniä, ihan vaan sillä ettei miehen tili tyhjene ihan täysin laskuihin, minä taas olen ruokaostoksilla yleensä maksaja. Jostain kumman syystä se vaan on mennyt tällaiseksi käytännöksi ja meistä se on ihan toimiva, mitään laskentoja ei tehdä että kumpi on nyt maksanut enemmän jne, vaan joka tapauksessa ne rahat menee meidän perheen hyväksi.. Sillä periaatteella että se maksaa kenellä on enemmän rahaa sillä hetkellä =)

Yhteistä tiliä ollaan mietitty, mutta ollaan ajateltu että parempi näin, kun rahat on jaettu kahdelle tilille niin summa ei näytä niin isolta ja tule sitten osteltua vaikka mitä hömppää :D

Koskaan ei olla riidelty rahasta, eikä tulla riitelemään! Se jos mikä on ihan turhaa..
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Meillä on eri tilit, mutta kumpikin pääsee toisen tiliä käyttämään..Ei meillä sovita että kumpi maksaa ja mitä..Lähinnä sen tilin saldon mukaan maksellaan..Nyt kun mulla kirkuu tili taas tyhjyyttään, käyn isännän tililtä siirtämässä itelleni rahaa..
Meillä ihan samalla lailla. On toki tullut tavaksi että mies hoitaa laskut ja auton tankkauksen ja mä maksan ruokakaupassa. Mut näin ehkä sen takia että aika on näyttänyt että tällä systeemillä ei tarvitse siirrellä sit sitä rahaa tililtä toiselle (toki välillä tarvii ja tää on ollu hassu kuukausi kun mun tililtä siirrettiin miehen tilille, yleensä toisinpäin ku mä olen kodinhoidontuella) . Mä väitän että rahat on yhteisiä koska on yhteinen talous ja perhe vaikka onkin omat tilit. Mut ei meillä muistella mitä kukakin on maksanut, se maksaa kummalla on rahaa ja sen enempää asiaa ei mietitä. Jos lasten tileiltä tai yhteiseltä säästötililtä rahaa otetaan niin ne laitetaan ylös ja maksetaan takas heti kun on rahaa.
 
Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Periaatteessa miksi ei voitaisi tehdä niinkin että pidettäisiin vain yhtä tiliä, mutta kun tämä sujuu ihan hyvin näinkin, niin mitä sitä turhaan muuttamaan :)

Meillä mies maksaa lähes kaikki laskut ja mä puolestani laitan rahani pitkälti ruokakauppaan.

Tänään lähdin ruokakauppaan ja otin miehen pankkikortin mukaan, eli otin hänen tililtään kaupparahat. Nostin sieltä lisäksi tytön leirimaksun verran rahaa. Mitään lupaa tms. en nostoon tarvinnut, ohimennen ilmoitin että otin hältä pankkikortin ja kun palasin kotiin niin ilmoitin että nostin tililtä 260? jotta mies tietää paljonko siellä suunnilleen sitten vielä on jälellä.
 
Tuli mieleen et onhan "meillä", eli isännän nimillä oleva s-tilikin johon tottakai joka kk rahaa tulee lisää, tarkkaa summaa ei edes tiedetä kun on ns. hätävara tili, nyt meinataan avata vielä yks yhteinen säästötili vielä pankkiin johon kerätään "lomarahaa", eli siirrellään joka kk erinäisiä summia omilta tileiltämme ja kattotaan sit jossain kohtaa mihin mennään... :)
 
Anne
Yhteiset tilit. Meillä on useampi tili. Tulot tulee yhdelle tilille, josta rahaa siirtyy automaattisesti budjettitilille. Sieltä menee sitten lainanlyhennykset ja laskut. Käyttötille jäävä raha on sitten ruokaan ja muuhun sekalaiseen. Molemmilla on sinne kortit ja molemmilla on Visa.

Tuosta käyttötililtä laitetaan vielä rahaa säästöön meidän kolmannelle yhteiselle tilille. Ei ole mitään vakiosummaa, vaan aina tilanteen mukaan.

Lapsilla on sitten omat tilinsä.
 
juuh
Meillä on eri tilit mutta minä maksan kaikki laskut ja maksan siis siltä tililtä, jolla sattuu rahaa olemaan. Tai vaihtoehtoisesti syötän kaikki laskut yhdelle tilille ja siirtelen sinne tarpeeksi rahaa. Ruuat sitten maksaa se joka jaksaa. Mies kyselee minulta tilinsä saldoa, eli jos ostaa jotain isoa ni varmistaa ensin onko rahaa.

Toki, mies voisi itsekin tarkistaa mutta on niin laiskistunut minun rahanhoitoon ettei jaksa vaivautua.

Mä olen just sellanen, että en yhtään ymmärrä sellasta sun ja mun rahat mentalitettia tai keskusteluja hiekkalaatikolla siitä, kuinka "haluaa" myös kodinhoidontuesta osallistua lainanlyhennyksiin tmv. Sama kai se mihin ne rahat menee kun yhdessä ollaan? Tai mennään reissuun ja "mies maksoi munkin matkan". Minä lähden toukokuun lopulla matkalla, ja ohoh, maksoin miehen tililtä sen matkan, mutta ohoh, miehen auton lyhennys menee mun tililtä, että ohoh, eiköhän me yhteisistä rahoista makseta?
 
tippuli
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä kaks yhteistä tiliä. Toinen käyttötili johon tulee kaikki palkat lapsilisät yms. ja sieltä myös lähtee laina. Toinen tili on säästötili, johon siirtyy joka kuukausi automaattisesti rahaa säästöön.

Me ei mietitä, kumpi ne rahat on tienannut, ne ovat yhteisiä ja yhdessä niitä käytetään tarpeen mukaan.
Tuossa tilanteessa onkin helppoa olla niin, ettei tarvi miettiä kuka rahat on tienannut. Tarkoitinkin lähinnä kysellä niiltä, jolla täysin yhteistä tiliä ei ole. Silloin on joku peruste oltava, mistä maksetaan ja mitä :)
 
madicken04
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat tarkoittaa sitä ettei tarvi laskea mitä kumpikin on tienannut tai miettiä miten laskut jaetaan tasapuolisesti. Rahat mitkä tulee tule perheen yhteisiin menoihin ja säästöihin. Laskut makseskellaan siltä tililtä miltä se on helpointa ja tarvittaessa siirretään sitten toisentilille rahaa.
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Meillä on eri tilit, mutta kumpikin pääsee toisen tiliä käyttämään..Ei meillä sovita että kumpi maksaa ja mitä..Lähinnä sen tilin saldon mukaan maksellaan..Nyt kun mulla kirkuu tili taas tyhjyyttään, käyn isännän tililtä siirtämässä itelleni rahaa..
Meillä ihan samalla tavalla.
Näin myös meillä!
 
m
Meillä on omat tilit ja ei oo ainakaan heti muutosta tulossa. Meillä mä maksan ruoan, koska se on yleensä minä joka käy kaupassa. Mies taas maksaa sähköt, vedet ym., koska minä muutin hänen asuntoonsa ja tottumuksesta jäänyt noin. Meillä ei ikinä lasketa kuka maksaa mitäkin ja en sellaisessa suhteessa edes haluaisi olla. Se on kumminkin kiva kun on omat tilit, että vaikka rahat on yhteisiä, tulisi minulle varmasti helpommin huono omatunto jos ostelisin yhteiseltä tililtä itselleni kaikkea turhaa.
 
Meillä on omat tilit, mutta molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin. Mies tienaa ja minä hoidan raha-asiat; siis maksan laskut ja tiedän onko rahaa vai eikö ole. Mies ei ole käynyt nettipankissa varmaan puoleen vuoteen.
Kaupassa ostokset maksaa se kumman tilillä on rahaa. Koskaan ei ole tarvinnut tapella rahasta. Isommista hankinnoista sovitaan yhdessä ja niitä tehdään silloin kun rahaa on.
 

Yhteistyössä