Mitä tekisitte itse tässä tilanteessa ja mitä mieltä tälläisestä tyypistä? (lastenhoitoasiaa)

  • Viestiketjun aloittaja harmailee
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
Jos ajattelet että siskosi on ilkeä ja itsekäs ja juoruat hänestä hänen vanhempiensa kanssa pahaa, tai sen toisen siskon kanssa, tai mitä se muu lähisuku nyt onkin, jonka kanssa pidätte häntä yhdessä itsekkänä, niin en ollenkaan ihmettele, että siskosi ei halua sinua auttaa.

miten edes kehtaat pyytää apua jos asenne siskoa kohtaan on tuo mikä on: hänen kuuluu auttaa sinua tärkeää ihmistä joka opiskelet ja sisko on vaan kade ja alat takanapäin ilkeillä, jos hän sanoo ei.

en auttaisi sinua siskonasi ja yrittäisin pysyä kaukana. Kakaroiden saanti ei ole mikään kilpailu. Ihmeellistä miettiä että kuka on siskoksista ekana saanut kakaroita.
 
"a.p"
[QUOTE="jep";24011987]Jos ajattelet että siskosi on ilkeä ja itsekäs ja juoruat hänestä hänen vanhempiensa kanssa pahaa, tai sen toisen siskon kanssa, tai mitä se muu lähisuku nyt onkin, jonka kanssa pidätte häntä yhdessä itsekkänä, niin en ollenkaan ihmettele, että siskosi ei halua sinua auttaa.

miten edes kehtaat pyytää apua jos asenne siskoa kohtaan on tuo mikä on: hänen kuuluu auttaa sinua tärkeää ihmistä joka opiskelet ja sisko on vaan kade ja alat takanapäin ilkeillä, jos hän sanoo ei.

en auttaisi sinua siskonasi ja yrittäisin pysyä kaukana. Kakaroiden saanti ei ole mikään kilpailu. Ihmeellistä miettiä että kuka on siskoksista ekana saanut kakaroita.[/QUOTE]

mä en nyht tajua, millä logiikalla sä luet näitä tekstejä...enkai puhunut, että meillä oli joku lastensaantikilpailu ollut. tai siis anteeksi, kakaroiden saanti...
 
"a.p"
Sisaruksien tukeen voi normaaliperheessä luottaa.
No tätä mieltä itsekin olen, ja näin itsekin toimisin. Ilmeisesti ainakin eräs vastaajista jakaa nykyajalle niin tyypillisen itsekeskeisen arvomaailman siskoni kanssa. On täällä sentäs moni sanonut, että itse auttaisi vastaavassa tilanteessa, vaikka tietenkään mitään velvoitetta ei ole. Mutta turha nyt mitään palstan mielipiteitä liian vakavissaan on alkaa ottamaan...
 
"hankey"
[QUOTE="a.p";24011696]totta tuokin, ja niin teinkin. Olisin vaan täältä kysellyt, miten yleensä te muut menettelisitte siskon tilanteessa ja mitä itse olettaisitte vastaavassa tilanteessa, jos tarvisitte vastaavaa palvelusta?[/QUOTE]

Itse merkkaisin kalenteriin, että klo xx, mene siskolle. Kun tarvitsen vastaavaa palvelusta, en oleta keneltäkään yhtäänmitään. Ihmisiltä jotka vastaavat- jos-ehdin-jos-olen-hengissä-jos aurinko-paistaa kysynkin vain viime tipassa asioita, joita en ole muuten saanut järjestettyä.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";24011743]niin ja tällaiselta itse pyytämältään yökyläilyreissulta on tuonut lapsen keskellä yötä takaisin meille kotiin, kun ei ole jaksanut, kun ei ole saanut lasta 2v. nukahtamaan yöunille...mukana seurasi kakkaiset kalsarit muovipussista, eikä ole edes huutonut isompia pois, koska "ei uskalla koskea ku ei ollut kotona muovihanskoja" ja huom. hän työskentelee lasten parissa... No tietenkään ei haittaa, että lapsi tulikin kotiin, kotona olin itsekin vauvan kanssa, enkä ollut pyytänyt mitään palvelusta, vaan hän vapaaehtoisesti halusi otaa lapsen kylään...Mutta kyllä tollanen on silti mun mielestä aika naurettavaa, kun ei mennyt niinkuin Strömsössä, niin peli poikki... onneksi ei hänellä ole omia lapsia ja toivon ettei tulekaan, ainakaan ennenkuin hän kasvaa henkisesti[/QUOTE]

Ap se tässä kuulostaa itsekkäältä. Mitä mieltä on huudattaa 2 vuotiasta läpi yön, jos ei ole pakko? Minäkin olen hoitanut vauvaa että äiti saisi vähän levähtää, mutta kun vauva huusi kitarisat killuen 3 tuntia niin kyllä mä näin parhaaksi palauttaa äidilleen, sai äiti sentään muutaman tunnin levättyä silti. Ja kyse ei ollut MINUN hyvinvoinnista, vaan vauvan. Joskus haluaa vapaaehtoisesti auttaa mutta jos se ei olekaan lapsen hyväksi niin ei sitä nyt väkisin kannata. ihme asenne sulla :eek:

Ja jos mä hoidan muiden lapsia ja vielä ILMAISEKSI niin en mä kyllä niiden kakkakalsareita pese, enkä muuten huuhdokaan. Pökäleet tietty laitan pönttöön, kalsarit muovipussissa kotiin. Enkä odota muidenkaan pyykkäävän meidän pyykkejä. Pienikin apu on meille tervetullut, mutta mitään ei odoteta eikä pidetä itsestäänselvänä. En edes kehtais mainita jostain kalsareista, jos toinen on hyvää hyvyyttään mun lasta hoitanut.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";24026253]Ap se tässä kuulostaa itsekkäältä. Mitä mieltä on huudattaa 2 vuotiasta läpi yön, jos ei ole pakko? Minäkin olen hoitanut vauvaa että äiti saisi vähän levähtää, mutta kun vauva huusi kitarisat killuen 3 tuntia niin kyllä mä näin parhaaksi palauttaa äidilleen, sai äiti sentään muutaman tunnin levättyä silti. Ja kyse ei ollut MINUN hyvinvoinnista, vaan vauvan. Joskus haluaa vapaaehtoisesti auttaa mutta jos se ei olekaan lapsen hyväksi niin ei sitä nyt väkisin kannata. ihme asenne sulla :eek:

Ja jos mä hoidan muiden lapsia ja vielä ILMAISEKSI niin en mä kyllä niiden kakkakalsareita pese, enkä muuten huuhdokaan. Pökäleet tietty laitan pönttöön, kalsarit muovipussissa kotiin. Enkä odota muidenkaan pyykkäävän meidän pyykkejä. Pienikin apu on meille tervetullut, mutta mitään ei odoteta eikä pidetä itsestäänselvänä. En edes kehtais mainita jostain kalsareista, jos toinen on hyvää hyvyyttään mun lasta hoitanut.[/QUOTE]

Kirjoitinhan,e ttä ei haittaa, että lapsi tuli kotiin. Ja ei ollut lapsi huutanut, vaan höpötellyt kaikenlaista ja olisi halunnut leikkiä...ei malttanut nukahtaa vieraassa paikassa ja muutenkin kun on tätillä kylässä, koska onhan se erikoista ja jännittävää. Ammattitaito ei riittänyt, joten toi lapsen kotiin, asia ok muuten, mutta samainen henkilö on aina arvostelemassa minun menetelmiä ja tapoja ja vaikka mitä maan ja taivaan väliltä, ja korostaa omaa paremmuuttaan, vaikkei itse pärjää lasten kanssa.

SINÄ olisit laittanut pökäleen pönttöön, niin minäkin, mutta täältä tulikin KOKO LASTIN KERA PÖKÄLEINEEN PÄIVINEEN kalsarit kotiin. Mutta sekin on varmasti teidän mielestä normaalia ja olen vain itsekäs k**'pää, kun moinen vaivaa. Ja en ollut laittanut pyykkipussiamme mukaan, jotta samalla pesis pyykkimme, en minäkään odota kenenkään pesevän pyykkiämme ;) Itsekään en pese muiden. Eikä näitä kalsareita ois pesemään pitäny ruveta, mut edes pulauttaa nyt se pökäle pönttöön sitte.
 
a.p.
ja ps. kakkapöksyjen huuhtominen onnistuu koskematta siihen kakkaan paljain käsin, myöskin pökäleen pulautus pönttöön onnistuu heilauttamalla pöksyjä, itse en ainakaan kädellä nappase pökälettä, oli hanskat tai ei :)
 
järkyttynyt
Mun sisko osti mulle vihreitä karkkeja, vaikka se tietää, että mä tykkään punasista!!! Se tietää sen, koska sen lempikarkki on keltanen ja me on yhdessä oltu karkkikaupassa!!!
 
"vieras"
Kyllä autan sukulaisiani taikka vaan kaveria, jos hänellä oikeasti olisi kriisi. Huh miten itsekästä porukkaa. Ihmiset aina sanovat ääneen aina saa pyytää apua ja miten voisin auttaa, mutta sitten kun tosi hätä on niin ei autetakkaan...
 
sommarcat not kirjautunut
Mä kyllä olen sitä mieltä, että jos hän ei tahdo hoitaa SINUN lapsia, niin hänellä on oikeus siitä kieltäytyä. Eikä siitä tarvi loukkaantua. Mulla on itsellä lapsia, eikä mun siskoni tai äitini ole niitä hoitoon ottanut, vaikka tarvetta olisi ollut. Heillä kun ei ole mitään velvoitetta suostua. Kunnalta/kaupungilta saa tilapäishoitoapua.
 
"pimpelipom"
Alkuperäinen kirjoittaja Häpeä;24011478:
Mä en auttais
Meinaat, että vanhemman pitää olla lapsensa kanssa 24/7 siihen asti, että lapsi menee kouluun? :D Mä en olisi saanut tuntiakaan olla erossa tuosta kolmevuotiaasta?

Lapsi TARVITSEE useamman kuin yhden/kaks aikuista ympärilleen. Ja meinaatko sitten, että opiskelu ja työssäkäynti pitää unohtaa vuosikymmeniksi jos tahtoo lapsia?

Lapsi ei ole koira tai omaisuutta. Luulisi, että ihmiset tuntisivat jotain sukulaisiaan kohtaan, tahtoisivat tutustua seuraavaan sukupolveenkin. Lapsenhoidossa auttaminen ei ole niinkänä vanehmpien auttamista, vaan lasten. Aika välinpitämätön sisko jos ei tahdo auttaa pieniä sukulaislapsiaan.

Ja itse totta kai auttaisin. Kyllä opinnot ovat tärkeämpiä kuin esim se, että menisi kavereitten kanssa rannalle.
 
"pimpelipom"
Mä kyllä olen sitä mieltä, että jos hän ei tahdo hoitaa SINUN lapsia, niin hänellä on oikeus siitä kieltäytyä. Eikä siitä tarvi loukkaantua. Mulla on itsellä lapsia, eikä mun siskoni tai äitini ole niitä hoitoon ottanut, vaikka tarvetta olisi ollut. Heillä kun ei ole mitään velvoitetta suostua. Kunnalta/kaupungilta saa tilapäishoitoapua.
Mun mielestä taas on oikeus loukkaantua, totta kai! Ei siskolla ole velvollisuutta osallistua syntymäpäiväjuhliin tai tulla jouluksi kotiin, mutta siitäkin saa loukkaantua. Aivan hirveää ajatella, ettei perhe ja sukulaiset enää merkitse mitään - heillä on omat elämänsä eikä heillä ole mitään halua tutustua uuteen sukupolveen suvussa tai olla näille pienokaisille avuksi.

Meillä onneksi perheellä on vielä merkitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: ZäDäM
"Minna"
[QUOTE="a.p";24016141]No tätä mieltä itsekin olen, ja näin itsekin toimisin. Ilmeisesti ainakin eräs vastaajista jakaa nykyajalle niin tyypillisen itsekeskeisen arvomaailman siskoni kanssa. On täällä sentäs moni sanonut, että itse auttaisi vastaavassa tilanteessa, vaikka tietenkään mitään velvoitetta ei ole. Mutta turha nyt mitään palstan mielipiteitä liian vakavissaan on alkaa ottamaan...[/QUOTE]

Miten olet ap auttanut siskoasi? Pätkätyöelämä on rankkaa psyykelle, ei kuulosta herkulta tuollainen tilanne, että on joutunut kesäksi työttömäksi ja vasta syksyllä jatkuu :( Ketjun perusteella hän on silti ainakin yrittänyt hoitaa lastasi.
 
"a.p"
[QUOTE="Minna";24032189]Miten olet ap auttanut siskoasi? Pätkätyöelämä on rankkaa psyykelle, ei kuulosta herkulta tuollainen tilanne, että on joutunut kesäksi työttömäksi ja vasta syksyllä jatkuu :( Ketjun perusteella hän on silti ainakin yrittänyt hoitaa lastasi.[/QUOTE]

Autoin muutossa. Olen joskus lainannut rahaa, harvoin on kyllä tarvinnut, koska hänellä on säästöjä. Hän ei varsinaisesti ole pyytänyt mihinkään mitään apua, koska ei ole tarvinnut, hänellä ei ole lapsia tai lemmikkejä, joita hoitaa. Joskus muinoin, kun hänellä ei ollut vielä autoa eikä korttia, olen heittänyt häntä milloin minnekkin, usein vielä ilmaiseksi, vaikka olen ollut köyhä opiskelija.
Olen auttanut sitten henkisellä tasolla enemmänkin, esim. kannustanut häntä eteenpäin, kun hän on pohtinut jatko-opintomahdollisuuksia, hakenut hänen puolestaan informaatiota (hänelle tällaiset asiat tuntuvat jotenkin vaikeilta) ... Olen oikolukenut hänen työhakemuksia... En siis mitään isompaa, koska hän ei ole tarvinnut. Toki olisin hoitanut niitä muksujakin sitten kun niitä olisi tullut
 
"a.p"
Mä kyllä olen sitä mieltä, että jos hän ei tahdo hoitaa SINUN lapsia, niin hänellä on oikeus siitä kieltäytyä. Eikä siitä tarvi loukkaantua. Mulla on itsellä lapsia, eikä mun siskoni tai äitini ole niitä hoitoon ottanut, vaikka tarvetta olisi ollut. Heillä kun ei ole mitään velvoitetta suostua. Kunnalta/kaupungilta saa tilapäishoitoapua.
Olen kyllä aivan samaa mieltä, on hän kieltäytynytkin joskus ihan asiallisesti, enkä tietenkään ole suuttunut. Niin on toinenkin siskoni kieltäytynyt joskus, enkä ole suuttunut. TÄMÄ tapaus oli vaan selvästi kiusantekoa, en ole ilmeisesti onnistunut täällä palstalla tuomaan sitä selkeästi ilmi, äänensävyjä jne. ei voi tähän tekstiin välittää.

Mulla on nykyään muksut päiväkodissa, joten en tarvitse keneltäkään mitään, pääsen tentteihin ja luennoille kun tarvitsee. Tästä tapauksesta on siis aikaa, enkä sen jälkeen ole pyytänyt häneltä yhtään mitään. Enpä ole pahemmin tekemisissäkään, koska arvostelu yms. ei ole loppunut siltä taholta, joten puheenaiheet ovat rajatut, ettei tarvitse kuunnella vinoilua.
 
"a.p"
[QUOTE="pimpelipom";24032032]Mun mielestä taas on oikeus loukkaantua, totta kai! Ei siskolla ole velvollisuutta osallistua syntymäpäiväjuhliin tai tulla jouluksi kotiin, mutta siitäkin saa loukkaantua. Aivan hirveää ajatella, ettei perhe ja sukulaiset enää merkitse mitään - heillä on omat elämänsä eikä heillä ole mitään halua tutustua uuteen sukupolveen suvussa tai olla näille pienokaisille avuksi.

Meillä onneksi perheellä on vielä merkitystä.[/QUOTE]

no tässä on nyt vähän sitä, mitä mä ajattelinkin. Pitää varmaan itsekin ruveta sellaiseksi, ettei kiinnosta muiden ongelmat jne. ja ihan periaattesta olla auttamatta jossain asiassa, vaikka hyvin pystyisi, hoitakoon itse ongelmansa. Jotenkin sellainen on vaan vieras ajatusmaailma mulle. Olenkin varmaan typerä.
 
huioh
Kaksi helvetillisintä ammattia parturi-kampaaja tai lastenhoitaja
Olit työtön tai lomalainen aina joku tunkee karvoinesi kylään, nopeastihan sinä nyt vähän tuosta tasoitat ja samallahan menee nuo meidän lastenkin hiukset :D
Tai kun eihän sinulla nyt ole mitään,sinähän olet nyt lomalla ja kun meillä ei vaan ole muita lapsenhoityajia ja terassillekin olisi kiva kerta kesässä päästä tokihan voit hoitaa kun sinä lomallakin olet eihän sinulla voi olla mitään sitä vastaan että Nico-Petteri tulee teille nyt 4viikon ajan hoitoon
 
no jaa, meillä olis perheessä itsestäänselvys että ottaisin siskonlapset meille, saahan esikoinenkin yökyläillä välillä siellä...


miten tässä nt verrataan 4 viikon hoitoa ja muutamaa tuntia :D Ihana palsta, kaikki on täällä mahdollista..
 
"Isosisko"
[QUOTE="a.p";24032356]Olen kyllä aivan samaa mieltä, on hän kieltäytynytkin joskus ihan asiallisesti, enkä tietenkään ole suuttunut. Niin on toinenkin siskoni kieltäytynyt joskus, enkä ole suuttunut. TÄMÄ tapaus oli vaan selvästi kiusantekoa, en ole ilmeisesti onnistunut täällä palstalla tuomaan sitä selkeästi ilmi, äänensävyjä jne. ei voi tähän tekstiin välittää.

Mulla on nykyään muksut päiväkodissa, joten en tarvitse keneltäkään mitään, pääsen tentteihin ja luennoille kun tarvitsee. Tästä tapauksesta on siis aikaa, enkä sen jälkeen ole pyytänyt häneltä yhtään mitään. Enpä ole pahemmin tekemisissäkään, koska arvostelu yms. ei ole loppunut siltä taholta, joten puheenaiheet ovat rajatut, ettei tarvitse kuunnella vinoilua.[/QUOTE]

Eli sisko on joskus taannoin kieltäytynyt mielestäsi ikävästi, ja se kaivelee sinua vieläkin niin paljon, että haet nettipalstalta sympatioita? Minusta teet kärpäsestä aika härkäsen. Ymmärrettävää toki, jos et vinoilun takia halua pitää yhteyttä. Tosin kun katsoo, missä sävyssä olet siskostasi tässä ketjussa kirjoittanut, niin tulee mieleen sananlasku "pata kattilaa soimaa"...
 
hm
Jos hoitaisin toisten lapsia työkseni, en haluaisi missään nimessä kotiini 2vetä ja vauvaa. Outoa että kukaan äiti kehtaa moista pyytää lapsettomalta nuorelta ihmiseltä. Ymmärtäisin etä moista ehdotetaan jos on lapsuudessa hoitanut pienempiään paljon. Mutta se on raakaa duunia omillekin vanhemmille, kokemattomista nuorista puhumattakaan.
 
"a.p"
[QUOTE="Isosisko";24033231]Eli sisko on joskus taannoin kieltäytynyt mielestäsi ikävästi, ja se kaivelee sinua vieläkin niin paljon, että haet nettipalstalta sympatioita? Minusta teet kärpäsestä aika härkäsen. Ymmärrettävää toki, jos et vinoilun takia halua pitää yhteyttä. Tosin kun katsoo, missä sävyssä olet siskostasi tässä ketjussa kirjoittanut, niin tulee mieleen sananlasku "pata kattilaa soimaa"...[/QUOTE]

En hae sympatioita, hieman vain näkökulmaa asiaan. Monet hänen sanomisensa ja käytös kyllä kaivelee, ei niinkään tämä yksittäinen tapaus itsessään. "pata kattilaa soimaa" nojoo, olen kyllä alkanut antaa samalla mitalla takaisin, mikä on toki vaikeata, koska hän on niin "täydellinen"
Ja ihan vaan siksi tällä palstalla nyt kirjoittelen, kun olen lasten kanssa yksin kotona, niin eipä ole juuri ketään kenen kanssa jutella
 
"a.p"
Jos hoitaisin toisten lapsia työkseni, en haluaisi missään nimessä kotiini 2vetä ja vauvaa. Outoa että kukaan äiti kehtaa moista pyytää lapsettomalta nuorelta ihmiseltä. Ymmärtäisin etä moista ehdotetaan jos on lapsuudessa hoitanut pienempiään paljon. Mutta se on raakaa duunia omillekin vanhemmille, kokemattomista nuorista puhumattakaan.
On teinistä asti hoitanut lapsia ja ollut aina lapsirakas, siitä kai alavalintakin. Ja hänen mielestä se ei ole mitään raakaa duunia, kerran on sitä mieltä, että minä olen aivan epäonnistunut, kun olen joskus väsynyt, ja kun puhun siitä, että olis kiva ollut miehen kanssa päästä joskus kahdestaankin johonkin jne...väheksyy sen tarvetta ja alkaa arvostelemaan, vaikkei tiedä mistä puhuu, koska ei ole itse siinä tilanteessa (ja huom. tällaista olen sanonut noin vain muuten vaan, kun puhutaan asioista, ei liity siihen, että olisin pyytänyt häntä vahdiksi jne...!) Onhan hänkin puhunut omista huolistaan.

Itse asiassa lasten hoito ei ole mulle mitenkään raakaa duunia, ikävä, jos sinulle on. Jäätyäni yksin sain kuitenkin lasten hoidon ohessa jopa luetuksi tenttiin, tenttiin meno ilman lapsia muodostui haasteeksi kyllä, sillä olin äitiyslomalla ja esikoinenkin kotona. (Vastauksena niihin kommetteihin, joissa vinoiltiin, etten hoida omia lapsiani, enpä:) ) Monillahan on esikoinen päivähoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona.
 
Ei se 6h koko päivää ole ja kuitenkin tentin takia, eikä huvikseen pyydetty hoitamaan. Ehtisi se sisko sinne baanalle vielä päivemmällä / illemmallakin jne. Mielestäni aika itsekästä siskolta. Loukkaantuisin.

Tottahan siskon oma päätös eikä ketään voi pakottaa ja itse ollaan lapsemme tehty, mutta kai sitä silti nykymaailmassakin voi tarpeen vaatiessa palveluksia muilta pyytää - jos ei muuten niin pientä korvausta vastaan (itse tosin en rahallisesti ole koskaan lapsenhoitoa korvannut - usein olen ostanut syötävää ym kaappiin hoitajaa varten ja sanonut tyyliin "kaikkea saa ottaa mitä kaapista löytyy ja tv ja tietokone toimii näin jos on aikaa ja tarvetta")

Ei kai nykymaailman normi ole se, ettei lähimmäistä auteta edes tarpeessa? Kyllä välillä vähän pelottaa.. Onneksi omat läheiset sentään omistaa vielä sydäntä. Eri asia tietysti jos äippä pyytää joka viikko päästä vähän radalle ja pistää naperot yökylään jne, se kun ei ole mikään välttämätön tarve ja sinne ehtii sitten 20v päästäkin. :)

niin ja tällaiselta itse pyytämältään yökyläilyreissulta on tuonut lapsen keskellä yötä takaisin meille kotiin, kun ei ole jaksanut, kun ei ole saanut lasta 2v. nukahtamaan yöunille... -- No tietenkään ei haittaa, että lapsi tulikin kotiin, kotona olin itsekin vauvan kanssa, enkä ollut pyytänyt mitään palvelusta, vaan hän vapaaehtoisesti halusi otaa lapsen kylään...Mutta kyllä tollanen on silti mun mielestä aika naurettavaa, kun ei mennyt niinkuin Strömsössä, niin peli poikki...
Ei kuulosta kovin kypsältä / siltä, että pärjäisi lasten kanssa kovin hyvin. :/ Kannattaa sinun tilanteessa yrittää etsiä lastenvahtia tarvittaessa jostain muualta (kunnes kypsyy?)
 

Yhteistyössä