Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863121]Ei kai jollain riisikupilla tuollaista matkaa viitti ajaa?[/QUOTE]

No entisellä 2,5 litrasella 170heppasella ooppelilla sain monestikkin seiskalla alkavia keskikulutuksia mittailtua.
 
[QUOTE="vieras";22863080]Kyllä meilläkin öljyt ja renkaat ihan itte vaihdetaan, mutta jo remmien vaihto on sellanen homma ettei sitä viitti itte ruveta tekemään, ennemmin vie ammatti-ihmiselle vaihdettavaksi. Ja sitten muut remontit joita aina sillon tällön tulee, kyllä sen auton ennemmin vie sinne tietokoneelle kuin alkaa itte arvaamaan ja yrittää hankkia edes työkaluja millä edes tulpat vaihtaa, Peogeotissa jo tulppien vaihto itte on tehty mahdollisimman vaikeaksi.[/QUOTE]

No nyt ymmärrän noi teidän huoltokulut.. teillä on ranskalainen!!! :D Hihna on kyllä aika oma lukunsa, mutta hei... jokainen taitojensa mukaan. =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863073]Mä oon miettinytu ihan samaa. Tai ei välttämättä ihan edes Helsingissä,mutta pääkaupunkiseudulla. Joku normi omakotitalo maksaa 400 000e ja kuka sen ostaa? Tavallinen lapsiperhe. Mut miten se on mahdollista jos palkkatulot on yhteensä keskimäärin n. 5000e/kk. Me ainakin täällä itä-Suomessa lyhennetään jo noilla tuloilla ihan tuntuva summa taloa jonka hinta on neljäsosa tuosta :O Eihän täällä ainakaan edes saa mitään yli 25 vuoden laina-aikoja,vai onko tosiaan niin että siellä ihmiset käyttää KAIKKI rahansa asumiseen.[/QUOTE]

Aika pitkästi joo tulot on käytettävä asumiseen, jos haluaa asua omakotitalossa. Meillä on lainaa yli 400 000€ omakotitalosta, tulot on nettona 5500€ (lapsilisät huomioituna). Yksi kalliimpi harrastus, mutta muuten ei edes mitään liikuntakeskusten jäsenmaksuja yms. Ei lehtitilauksia juurikaan. Ulkomailla ollaan käyty silloin tällöin, mutta se vaatii kyllä säästämistä. Vaatteet ostetaan tavallisista ketjuista enimmäkseen. Mitään kesämökkiä meillä ei ole, eikä sellaisesta voi haaveillakaan paljon ennen eläkeikää, ehkä sitten kun laina on maksettu. Yksi keskitason uusi auto, toinen pieni käytetty pitäisi ostaa.

Eli joo, elämme hyvin keskiluokkaisesti muuten, jos ei taloa oteta huomioon eli siihen on satsattu. Tämä on meidän valinta. Joku toinen saattaa asua puolta halvemmalla, täällä pääkaupunkiseudullakin, ja käyttää sitten enemmän rahaa vaatteisiin ja näyttäviin autoihin.
 
??
[QUOTE="vieras";22863073]Mä oon miettinytu ihan samaa. Tai ei välttämättä ihan edes Helsingissä,mutta pääkaupunkiseudulla. Joku normi omakotitalo maksaa 400 000e ja kuka sen ostaa? Tavallinen lapsiperhe. Mut miten se on mahdollista jos palkkatulot on yhteensä keskimäärin n. 5000e/kk. Me ainakin täällä itä-Suomessa lyhennetään jo noilla tuloilla ihan tuntuva summa taloa jonka hinta on neljäsosa tuosta :O Eihän täällä ainakaan edes saa mitään yli 25 vuoden laina-aikoja,vai onko tosiaan niin että siellä ihmiset käyttää KAIKKI rahansa asumiseen.[/QUOTE]

Niin ja miten ne rahat riittävät vielä kaikkeen muuhunkin. Kulkemiset (vaikka sitten julkisilla), lasten harrastukset, omat harrastukset + kaikki muu - lähes kaikkeenhan Helsingissä tarvitsee rahaa, mitään et ilmaiseksi tee.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863142]sanoinko minä että mun työmatka on 100 km, sanoin että rapiat satakilometria.[/QUOTE]

Laskinkin vähän yläkanttiin eli 2500km/kk. Taidat nyt vaan puhua paskaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863188]Laskinkin vähän yläkanttiin eli 2500km/kk. Taidat nyt vaan puhua paskaa.[/QUOTE]

Mulla ei oo taskulaskinta mutta laskeppa huvis vuoksi takasin päin eli 500e jaettuna 1,50e paljoko sillä saa menovettä?
 
[QUOTE="vieras";22863192]On meillä Italialainenkin, mutta riisikuppeja ei tule ikinä olemaan![/QUOTE]

Mun isällä ollu kaksi alfaa, ihania ajaa, mutta missään sen autoissa ei ole ollut niin paljon sähkövikoja ja nyt siirtyi sitten saksalaiseen. Tietenkin jokainen auto on aina yksilönsä, mutta jotenkin ne samat merkit on aina kärjessä niissä tilastoissa, missä on tilastoitu hylkäämisprosentteja katsastuksissa.
 
..
[QUOTE="vieras";22863219]Mulla ei oo taskulaskinta mutta laskeppa huvis vuoksi takasin päin eli 500e jaettuna 1,50e paljoko sillä saa menovettä?[/QUOTE]

Sillä saa 7l kulutuksella 4762km:lle menovettä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863219]Mulla ei oo taskulaskinta mutta laskeppa huvis vuoksi takasin päin eli 500e jaettuna 1,50e paljoko sillä saa menovettä?[/QUOTE]

1,50e litrahinnalla nuo laskelmat on laskettukkin.
 
"vieras"
Mun isällä ollu kaksi alfaa, ihania ajaa, mutta missään sen autoissa ei ole ollut niin paljon sähkövikoja ja nyt siirtyi sitten saksalaiseen. Tietenkin jokainen auto on aina yksilönsä, mutta jotenkin ne samat merkit on aina kärjessä niissä tilastoissa, missä on tilastoitu hylkäämisprosentteja katsastuksissa.
Se on miehen ajossa, siinä on kerran ollut joku sähkövika, tietenkin kun oli aamuyöllä menossa lentokentälle, eikä saanut muakaan sitten hereille puhelimella että olisin vienyt sen kentälle ja meni taksilla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863280]Missä niin halpaa on, kerro mullekkin![/QUOTE]

No jospa tuo matematiikka nero kertois mullekin ja sitten sen jälkeen vasta tulisi veistelemään kuinka paljon mulla menee viikossa työmatkoihin rahaa...
 
[QUOTE="vieras";22863306]No jospa tuo matematiikka nero kertois mullekin ja sitten sen jälkeen vasta tulisi veistelemään kuinka paljon mulla menee viikossa työmatkoihin rahaa...[/QUOTE]

se ei ehkä tiedä että kun jakaa ei saa kertoo ;)
mullekin kelpais autoon noin halpa bensa.
 
"poikia3"
Rovaniemellä KAUPUNGIN ASUNNOISSA taitaa olla tuo 400e yksiöstä ihan tavallinen hinta. Tää missä me asutaan on 5h+k ja vuokra on 1200e , täsä on mukana 90e vesimaksua /kk
Ja tää paikka missä asutaan ei ole lähelläkään luksusta
Helsingistä et enää 400 eurolla saa yksiötä mistään, sukulaistyttö vuokrasi juuri 26 neliöisen Pohjois-Haagasta, hinta 580 euroa. Taitaapa olla melkoisesti halvempaa siellä kuitenkin.

Kerrotko vielä ne neliöt, mitä teidän asunnossa on?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863306]No jospa tuo matematiikka nero kertois mullekin ja sitten sen jälkeen vasta tulisi veistelemään kuinka paljon mulla menee viikossa työmatkoihin rahaa...[/QUOTE]

Vitun idiootti kun sulle on kaksi ihmistä tehnyt sulle laskelmat miten paljon sun työmatkat maksaa. Usko jo. Tuo 750 on jonkun huono vitsi, vai oliko ihan omasi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863306]No jospa tuo matematiikka nero kertois mullekin ja sitten sen jälkeen vasta tulisi veistelemään kuinka paljon mulla menee viikossa työmatkoihin rahaa...[/QUOTE]

Ja se matematiikkanero kirjoittelee tuolla nimimerkillä se joku
 
Suzyanne
No, jos on pienituloinen, ei kyllä oikein olekaan varaa. Vuokra-asunnotkin on kiven takana, siis edulliset. Kalliita kyllä olisi vaikka kuinka. Neliöistä joutuu tinkimään, ellei sitten halua jonnekin somaleja vilisevään lähiöön.
 

Yhteistyössä