Miten muka toimeentulotuella ei pärjää?!

  • Viestiketjun aloittaja Itsekin pienituloinen
  • Ensimmäinen viesti
Itsekin pienituloinen
Laskin tuossa, että perhe, jossa on kaksi aikuista, yksi alle 10v. lapsi ja yksi yli 10v. lapsi saa toimeentulotukea niin, että perusosa on yhteensä 1455€/kk.

Toimeentulotukea saava maksaa vuokrasta, sähköstä ja vedestä itse 7%.
Ei tarvitse maksaa itse lääkäri- ja lääkekuluja, hammashoitoa, päivähoitomaksua. Myös lasten harrastuksiin (ja aikuisten myös, ainakin kuntosalimaksuja on maksettu täällä) annetaan rahaa. Kodinkonehankintoihin voi hakea (ja yleensä saakin) lisää tukea.

Kyllä tuolla rahalla pystyy kuukaudeksi hommaamaan ruuan, maksamaan puhelinlaskut ja pitämään autoakin, JOS OSAA ELÄÄ SÄÄSTELIÄÄSTI!


Tuli vaan mieleen, kun makselin itse laskut ja lainanlyhennyksen, että meillä, jotka tienataan yli tuon toimeentulorajan, mutta kuitenkin ollaan pieituloisia, menee oikeesti rahallisesti kaikista heikoimmin, kun itse maksetaan kaikki, eikä maksateta muilla.
Toimeentulotukiasiakkailla ihan turhaa rutinaa siitä, ettei rahat muka riitä.

Ainakin moni tuntemani tukia saava pystyy ostamaan mm. tupakkaa, syömään ulkona kerran viikossa, ostamaan jatkuvasti uusia vaatteita jne. Voihan sitä nipitää noista turhuuksista, jos muka niin tiukkaa on.
 
"wieras"
Niin, kyllähän sillä pitäisi pärjätä ihan hyvinkin jos osaa edes jonkin verran taloudenhallintaa. Mutta tuosta en alkaisi rutisemaan, että sieltä saa niin ja niin paljon, sitä ja tätä, ne maksaa sitä sun tätä... koska ei ne asiat aina niin yksinkertaisesti mene. Välillä saa tapella oikein kunnolla että saa sieltä apua, vaikka tarve olisi kova.

Mutta hei, ryhdy sossupummiksi jos kuulostaa niin idylliseltä ja mukavalta. ;)
 
aloittaja itse
[QUOTE="wieras";29716012]Niin, kyllähän sillä pitäisi pärjätä ihan hyvinkin jos osaa edes jonkin verran taloudenhallintaa. Mutta tuosta en alkaisi rutisemaan, että sieltä saa niin ja niin paljon, sitä ja tätä, ne maksaa sitä sun tätä... koska ei ne asiat aina niin yksinkertaisesti mene. Välillä saa tapella oikein kunnolla että saa sieltä apua, vaikka tarve olisi kova.

Mutta hei, ryhdy sossupummiksi jos kuulostaa niin idylliseltä ja mukavalta. ;)[/QUOTE]

Kohta ei varmaan muuta vaihtoehtoa olekaan, kun työssäkäynti käy niin kalliiksi.
 
Pärjää kyllä. Toki täällä ei meinaa saada noihin kodinkoneisiin kuinkaan. Mutta suurin ongelma on että kun ihmiset joutuvat tt hakemaan niin he eivät ole valmiita tinkimään ns. Saavutetuista. Eduista. Esimerkiksi pitää saada ostaa uudet vaatteet. Kuljetaan baareissa joka viikonloppu, ruokaa ostetaan valmiina, lehtiä tilataan, varataan ulkomaan matkoja yms.
Se on ihan asenne kysymys pärjääkö vai ei!
 
-
Pärjää kyllä. Toki täällä ei meinaa saada noihin kodinkoneisiin kuinkaan. Mutta suurin ongelma on että kun ihmiset joutuvat tt hakemaan niin he eivät ole valmiita tinkimään ns. Saavutetuista. Eduista. Esimerkiksi pitää saada ostaa uudet vaatteet. Kuljetaan baareissa joka viikonloppu, ruokaa ostetaan valmiina, lehtiä tilataan, varataan ulkomaan matkoja yms.
Se on ihan asenne kysymys pärjääkö vai ei!
Mä olen varmaan tosi paska tyyppi, mutta mun mielestä toimeentulotuella ei kuuluisi edes voida matkustella tai tilata lehtiä. Lehdet voi lukea kirjastossakin... ja matkustelu, siitä herkusta ei pääse nauttimaan edes työssäkäyvät pienituloiset perheet, niin miten ihmeessä siihen voi kyetä ihmiset, jotka elävät avustuksilla. Niiden pienituloisten verorahoilla. En vaan tajua.
 
mä...
Laskin tuossa, että perhe, jossa on kaksi aikuista, yksi alle 10v. lapsi ja yksi yli 10v. lapsi saa toimeentulotukea niin, että perusosa on yhteensä 1455€/kk.

Toimeentulotukea saava maksaa vuokrasta, sähköstä ja vedestä itse 7%.
Ei tarvitse maksaa itse lääkäri- ja lääkekuluja, hammashoitoa, päivähoitomaksua. Myös lasten harrastuksiin (ja aikuisten myös, ainakin kuntosalimaksuja on maksettu täällä) annetaan rahaa. Kodinkonehankintoihin voi hakea (ja yleensä saakin) lisää tukea.

Kyllä tuolla rahalla pystyy kuukaudeksi hommaamaan ruuan, maksamaan puhelinlaskut ja pitämään autoakin, JOS OSAA ELÄÄ SÄÄSTELIÄÄSTI!


Tuli vaan mieleen, kun makselin itse laskut ja lainanlyhennyksen, että meillä, jotka tienataan yli tuon toimeentulorajan, mutta kuitenkin ollaan pieituloisia, menee oikeesti rahallisesti kaikista heikoimmin, kun itse maksetaan kaikki, eikä maksateta muilla.
Toimeentulotukiasiakkailla ihan turhaa rutinaa siitä, ettei rahat muka riitä.

Ainakin moni tuntemani tukia saava pystyy ostamaan mm. tupakkaa, syömään ulkona kerran viikossa, ostamaan jatkuvasti uusia vaatteita jne. Voihan sitä nipitää noista turhuuksista, jos muka niin tiukkaa on.
Mistä sä olet nuo "tietosi" ammentanut? Toimeentulotuessa huomioidaan vuokrasta vain kohtuullinen osuus, et voi asua liian kalliissa ja olettaa, että sossu sen maksaa. Laitatko linkin lakikohtaan, jossa lastenharrastusmenot maksetaan erikseen? Kodin hankintoihin ei myöskään rahaa juurikaan jaella ellei kyseessä ole ensiasunto tai siihen verrattavissa oleva tilanne.

Ehkä sinun itsesi pitäisi hillitä rahankäyttöäsi, jos et saa toimeentulotukea ja jäät silti miinukselle. Ei niitä turhia laskuja sossu maksa muillekaan, joten ihan turha niitä on menoiksi laskea sinullekaan. Vähennä palkastasi kohtuullinen vuokra, sähkö yms. hyväksyttävät kulut ja katso paljonko jää käteen. Jos se on pienempi kuin sossuasiakkailla niin hae tukea. Jos taas vähennät siitä auton kulut jne. niin ne voit vähentää myös sossuasiakkaan perusosasta. Pääset taas verrattaviin lukuihin.

Mutta älä vähennä itseltäsi ensin kaikkea mahdollista turhaa ja vertaa sitä sossuasiakkaan perustukeen, josta ei ole vielä vähennetty muita kuluja, joita sos.toimi ei hyväksy.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Jep. Silloin ku on oikeasti rahat tiukassa ja ei tiedä kuinka pärjätä niin laskut yhteen pinoon ja sitten kirjaamaan niitä paperille allekkain eräpäivä järjestyksessä sitten siihen vierelle että mitä rahoja tulee aika järjestyksessä. Ja sit katsomaan mitä ja kuinka paljon pystyy mistäkin rahasta maksamaan ja mistä pitää sopia osaa seuraavalle kuukaudelle.
 
-
[QUOTE="wieras";29716012]Niin, kyllähän sillä pitäisi pärjätä ihan hyvinkin jos osaa edes jonkin verran taloudenhallintaa. Mutta tuosta en alkaisi rutisemaan, että sieltä saa niin ja niin paljon, sitä ja tätä, ne maksaa sitä sun tätä... koska ei ne asiat aina niin yksinkertaisesti mene. Välillä saa tapella oikein kunnolla että saa sieltä apua, vaikka tarve olisi kova.

Mutta hei, ryhdy sossupummiksi jos kuulostaa niin idylliseltä ja mukavalta. ;)[/QUOTE]

Ymmärrät varmaan, että sosiaalituilla elävillä on kuitenkin mahdollisuus hakea rahoitusta kodinkoneisiin ym. Mutta pienituloiset, jotka eivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin, mutta tienaavat saman verran, kuin toimeentulotuen asiakas, säästää nuo rahat ihan itse omistaan, kuten myös lääkekulut ja lääkärissäkäynnit ym.
En usko, että tässä kukaan erityisen kateellinen on, mutta kyllähän sitä aika tyhmä saa olla, ellei noin räikeä epäoikeudenmukaisuus pistä vähän korpeamaan.

On kerrassaan kauheaa ja epäoikeudenmukaista, että oikein saa "tapella" sossussa tarpeellisten tavaroiden saamiseksi. En tiedä, toiset ihan säästää saadakseen sitä kaikkea tarpeellista.

Ja onko se oikein, että joku jolla talouden ja elämänhallinta on hukassa on oikeutettu loputtomaan rahavirtaan? Veronmaksajienko se lysti pitää maksaa?
 
vier as
Moni käy töissä vaikka saa toimeentulotukea, esimerkiksi auton menoja ei katsota lainkaan menoiksi toimeentulotukea laskettaessa (ja joo, joillakin paikkakunnilla on pakko käydä autolla töissä jos aikoo sinne jollain päästä), ne menot voivat olla melkoisen isot pienituloiselle.
 
Ken guru
Totta. Pitäisi pärjätä. Ja ainakin erilaiset äidit sarjassa sossutukien varalla elävät sai sossusta kalliin pesutornin. Oliko tuo nyt sitten poikkeusten poikkeus, en tiedä. Tuskin.
 
mä...
Ymmärrät varmaan, että sosiaalituilla elävillä on kuitenkin mahdollisuus hakea rahoitusta kodinkoneisiin ym. Mutta pienituloiset, jotka eivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin, mutta tienaavat saman verran, kuin toimeentulotuen asiakas, säästää nuo rahat ihan itse omistaan, kuten myös lääkekulut ja lääkärissäkäynnit ym.
Valetta. Jos tienaat tasan sen, mitä toimeentulotukiraha on ja saat lääkärilaskun, jolloin menet miinukselle niin silloin voit hakea tukea ja saat sen maksun sieltä. On turha tehdä itsestään marttyyria.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29716107:
Mistä sä olet nuo "tietosi" ammentanut? Toimeentulotuessa huomioidaan vuokrasta vain kohtuullinen osuus, et voi asua liian kalliissa ja olettaa, että sossu sen maksaa. Laitatko linkin lakikohtaan, jossa lastenharrastusmenot maksetaan erikseen? Kodin hankintoihin ei myöskään rahaa juurikaan jaella ellei kyseessä ole ensiasunto tai siihen verrattavissa oleva tilanne.

Ehkä sinun itsesi pitäisi hillitä rahankäyttöäsi, jos et saa toimeentulotukea ja jäät silti miinukselle. Ei niitä turhia laskuja sossu maksa muillekaan, joten ihan turha niitä on menoiksi laskea sinullekaan. Vähennä palkastasi kohtuullinen vuokra, sähkö yms. hyväksyttävät kulut ja katso paljonko jää käteen. Jos se on pienempi kuin sossuasiakkailla niin hae tukea. Jos taas vähennät siitä auton kulut jne. niin ne voit vähentää myös sossuasiakkaan perusosasta. Pääset taas verrattaviin lukuihin.

Mutta älä vähennä itseltäsi ensin kaikkea mahdollista turhaa ja vertaa sitä sossuasiakkaan perustukeen, josta ei ole vielä vähennetty muita kuluja, joita sos.toimi ei hyväksy.
On varmaan kohtuulista, ettei verorahoilla voi elellä hulppeassa kartanossa kun sossu maksaa vuokran?
 
itse aloittaja
http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Tuoltahan nuo löytyy. Mun tuttavapiirissä on kolme perhettä, jotka saavat toimeentulotukea.
Lapsien harrastukset maksetaan (ratsastus, uimakoulu, judo), koska on "syrjäytymistä ehkäisevää toimintaa". Ilmainen tai halpa harrastus ei siis ole ehkäisevää...
Pesukone hajoaa, saat maksusitoumuksen uuteen. Tiskikone hajoaa, saat maksusitoumuksen.
Äiti tarvitsee silmälasit ja kas, saat maksusitoumuksen.

Muuttokustannukset maksaa sossu, kuten myös takuuvuokran. Yksi näistä perheistä asuu omistusasunnossa ja sossu maksaa heillekin korkojen osuuden lainasta. Ja näin on jatkunut jo toista vuotta, koska perheen äiti hankkiutui uudelleen raskaaksi kun töihin ei kannata mennä. Miehensä on tippunut ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle.

Ja kyllä pistää välillä korpeamaan, kun tuo tuilla eläminen saa jatkua jopa vuosia. Olisi ihan eri asia, jos toimeentulotukea saisi hetken aikaa, mutta kun ei ole tarkoituskaan mennä töihin tai kouluttautumaan, kun sossu maksaa kaiken.
 
Juu juu
Mä olen varmaan tosi paska tyyppi, mutta mun mielestä toimeentulotuella ei kuuluisi edes voida matkustella tai tilata lehtiä. Lehdet voi lukea kirjastossakin... ja matkustelu, siitä herkusta ei pääse nauttimaan edes työssäkäyvät pienituloiset perheet, niin miten ihmeessä siihen voi kyetä ihmiset, jotka elävät avustuksilla. Niiden pienituloisten verorahoilla. En vaan tajua.
Tottakai lehdet voi lukea kirjastossa. Se onkin hyvä säästökohde, jos jostain pitää nipistää. Mutta asenteesi on vinksallaan, jos ajattelet, että toimeentulotuella ei "kuuluisi voida" tilata lehtiä. Eivätne lehdet nyt NIIN paljon maksa. Ja jos haluttaisiin eliminoida mahdollisuus ostaa MITÄÄN muuta kuin perusruokaa, niin toimeentulotuen taso tippuisi niin alas, että juuri kukaan ei pysyisi sillä edes hengissä tai ainakaan terveenä.

Se summa on kaikille sama, eikä se nyt mikään iso summa ole. Sen jälkeen on ihan sama, mitä ihmiset sillä ostavat. Ja outoa että tartut johonkin sanomalehteen, joka ei ole mitään luksusta, johon vain harvalla on varaa. Moni varmaan jättää tilaamatta, kun netistäkin voi lukea lehdet, mutta esim. kaikissa elämäntilanteissa tai ammateissa ei voi jättäytyä vain kirjaston varaan - joskus on ihan perusteltua tilata jotain lehtiä. Katsos kaikki eivät lue vaan jotain hömppää, joku voi tarvita esim. ammattilehtiä työnsä vuoksi.

Ja matkustella voi edullisestikin.
 
itse aloittaja
Kyllä sillä pärjää, jos vaan "tulee toimeen" = pysyttelee hengissä.
No ei se meillä pienituloissakaan aina elämä mitään juhlaa ole.
Lehtiä ei tilata kotiin, kun ne voi lainata kirjastostakin.
Elokuvissa ja teatterissa käydään pari kertaa vuodessa.
Ulkomaanmatkoista ei voi kuin haaveilla ja lomailu Suomessa tarkoittaa viikonloppuvisiittiä sukulaisten nurkkiin.
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29716137:
Valetta. Jos tienaat tasan sen, mitä toimeentulotukiraha on ja saat lääkärilaskun, jolloin menet miinukselle niin silloin voit hakea tukea ja saat sen maksun sieltä. On turha tehdä itsestään marttyyria.
Jos tienaa himppusen yli toimeentulotukirajan niin mitään oikeutta ei toimeentulotukeen ole. Kaikki maksat omasta pussista. Heikoin asema On lapsiperheillä, joiden kuukausitulot on n. 2000 euroa kuukaudessa ja asumistukeakaan ei saa. Kaikki pitää maksaa omasta pussista. Siinä ei matkustella eikä tilailla lehtiä eikä lapsille osteta juuri mitään ylimääräistä.
 
[QUOTE="vieras.";29716185]Jos tienaa himppusen yli toimeentulotukirajan niin mitään oikeutta ei toimeentulotukeen ole. Kaikki maksat omasta pussista. Heikoin asema On lapsiperheillä, joiden kuukausitulot on n. 2000 euroa kuukaudessa ja asumistukeakaan ei saa. Kaikki pitää maksaa omasta pussista. Siinä ei matkustella eikä tilailla lehtiä eikä lapsille osteta juuri mitään ylimääräistä.[/QUOTE]

Kyllä he saavat silti enemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat.
 
mä...
http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Tuoltahan nuo löytyy. Mun tuttavapiirissä on kolme perhettä, jotka saavat toimeentulotukea.
Lapsien harrastukset maksetaan (ratsastus, uimakoulu, judo), koska on "syrjäytymistä ehkäisevää toimintaa". Ilmainen tai halpa harrastus ei siis ole ehkäisevää...
Pesukone hajoaa, saat maksusitoumuksen uuteen. Tiskikone hajoaa, saat maksusitoumuksen.
Äiti tarvitsee silmälasit ja kas, saat maksusitoumuksen.

Muuttokustannukset maksaa sossu, kuten myös takuuvuokran. Yksi näistä perheistä asuu omistusasunnossa ja sossu maksaa heillekin korkojen osuuden lainasta. Ja näin on jatkunut jo toista vuotta, koska perheen äiti hankkiutui uudelleen raskaaksi kun töihin ei kannata mennä. Miehensä on tippunut ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle.

Ja kyllä pistää välillä korpeamaan, kun tuo tuilla eläminen saa jatkua jopa vuosia. Olisi ihan eri asia, jos toimeentulotukea saisi hetken aikaa, mutta kun ei ole tarkoituskaan mennä töihin tai kouluttautumaan, kun sossu maksaa kaiken.
Ei tuolla ollut missään mainintaa 7 prosentista tai se ei sitten vain minun silmääni osunut. Mutta siellä oli maininta: "Perusosan lisäksi perustoimeentulotukea annetaan tarpeellisen suuruisiin asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin (esimerkiksi reseptilääkkeet)."

Jos perhe on vaarassa syrjäytyä, lasten harrastuksiin voidaan myöntää rahaa. Tämä ei ole automaatio vaan lähtökohtaisesti asiakkaat maksavat ne perusosasta. Tiskikonetta en ole kenenkään kuullut saaneen sosiaalitoimelta (toki ymmärtäisin jos suurperhe tämänkin sieltä saisi). Pesukone on välttämättömyys lapsiperheessä jos taloyhtiössä ei pesutupaa ole. Ihan samalla tavalla sinullakin on oikeus siihen saada, kun mielestäsi elät köyhemmin kuin toimeentulotukiasiakkaat. Kunhan syy köyhyyteen ei ole itse aiheutetut velat joita ei huomioida... Silmälasit ovat myös elinehto, joten sinäkin ne saisit jos tarvitsisit.

Työn välttely ja sen takia tuilla eläminen ei ole minunkaan mielestäni hyväksyttävää. Toimeentulotukilakiin on kirjattu kohta, jossa toimeentulotukea voidaan alentaa ensin 20% ja sen jälkeen 40% jos ihminen laiminlyö työnhaku- yms. velvotteitaan.
 
"hmm"
http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Tuoltahan nuo löytyy. Mun tuttavapiirissä on kolme perhettä, jotka saavat toimeentulotukea.
Lapsien harrastukset maksetaan (ratsastus, uimakoulu, judo), koska on "syrjäytymistä ehkäisevää toimintaa". Ilmainen tai halpa harrastus ei siis ole ehkäisevää...
Pesukone hajoaa, saat maksusitoumuksen uuteen. Tiskikone hajoaa, saat maksusitoumuksen.
Äiti tarvitsee silmälasit ja kas, saat maksusitoumuksen.
pesukoneita ja tiskareita ei todellakaan automaattisesti kustanneta. pesukoneen saa vain jos pyykkitupaa ei ole (ja osa kaupunkeja vaatii tämän lisäksi että on oltava kakaroita, eli pesukoneeton, pyykkituvaton yksinasuva ei edes saa konetta). tiskikoneita ei täällä ainakaan todellakaan mikään sossu ostele.

silmälaseihin saa maksusitoumuksen, sillä ovat aika pakollinen hankinta. ja se maksusitoumus on alle 100 euroa. voit kuvitella millaisia laseja sillä saa.
 
mä...
[QUOTE="vieras.";29716185]Jos tienaa himppusen yli toimeentulotukirajan niin mitään oikeutta ei toimeentulotukeen ole. Kaikki maksat omasta pussista. Heikoin asema On lapsiperheillä, joiden kuukausitulot on n. 2000 euroa kuukaudessa ja asumistukeakaan ei saa. Kaikki pitää maksaa omasta pussista. Siinä ei matkustella eikä tilailla lehtiä eikä lapsille osteta juuri mitään ylimääräistä.[/QUOTE]

Silloin sinulla on enemmän rahaa käytettävissäsi kuin toimeentulotukiasiakkaalla. Jos koet olevasi nyt tiukoilla niin entä, jos tulosi olisi vieläkin pienemmät eli saman kuin toimeentulotukiasiakkaalla? Ja kyllä, jos maksat hyväksyttäviä kuluja niin paljon, että sen takia menet miinukselle, saat edelleenkin sitä toimeentulotukea. Jos et siitä huolimatta saa niin olet voitolla verrattuna toimeentulotukiasiakkaaseen.

Tämä on ihan perusmatematiikkaa, ei sen vaikeampaa.
 

Yhteistyössä