Miten muka toimeentulotuella ei pärjää?!

  • Viestiketjun aloittaja Itsekin pienituloinen
  • Ensimmäinen viesti
Milloinkaan muullloin ei mulla ole ollut varaa ostella ruokiani Stockan Herkusta kun silloin, kun sain toimeentulotukea. Toimeentulotuella pystyin käymään kaupunkilomilla Keski-Euroopassa 2-3 kertaa vuodessa. Lisäksi elin kauniissa kaksiossa suuren kaupungin keskustassa. Ilmaiseksi, koska sossu maksi vuokran.

Että se siitä kurjuudesta toimeentulotukiasiakkaana.
En minäkään elänyt kurjuudessa, kun olin toimeentulotukiasiakas jonkun aikaa. Mutta en myöskään elänyt ylellisyydessä, tai päässyt matkustelemaan. Harkinnanvaraista tukea sain kerran bussilippuun. En tosin joutunut tukiaikana ostamaan mitään isompaa tai vaikka niitä silmälaseja.
 
Niin... eli siis mikäli päivähoitokuluja ei ole, niin sosiaalitoimisto ei niitä maksa, jolloin tuloiksi jäisi 2347 euroa. Mikäli asumisesta katsottaisiin ainoastaan 600 euroa kohtuulliseksi asumiskuluiksi, niin niin tuloiksi jäisi 2047 euroa. Siitä vähennettynä vuokra 900 euroa jättää talouteen 1147 euroa kuukaudeksi? Kyllä mun mielestä tuollakin rahalla pitäisi perhe pitää ruuassa, vaatteisssa ja monessa muussakin.

Eli edelleen, nuo tulot on mun nähdäkseni ihan ruhtinaalliset verrattuna moneen matalapalkkaiseen.
 
"Evelyn"
"Kuulepa, osan on "pakko" ottaa opintolainaa ja suurimman osan maksettava se vielä takaisinkin. Että on niitä muitakin lainoja, kuin sinun Ellos-lainasi.
Osa saa veromätkyjä, mitkä nekin on maksettava ihan itse takaisin, eikä näitä kumpaakaan (mätkyjä, opintolainan lyhennyksiä) lasketa sos.toimistossa menoiksi.
Veronpalautukset sen sijaan lasketaan tuloiksi, kuten opintolainakin."

Pitääkö työttömän/kotihoidontuella olevan maksaa opintolainaa suuriakin summia takaisin?
Mätkytkin on mun mielestä jokaisen oma ongelma, sen veroprosentin voi laskea oikeinkin. Ja eikö nekin voi maksaa erissä takaisin.

Enkä siis saanut pelkkää toimeentulotukea, vaan ensisijaisesti tietysti piti hakea kaikki mahdolliset tuet kelasta.
 
Kotona olevana toimeentulotuen saajana tulot ovat pienemmät kuin työssäkäyvillä, mutta voi olla että eroa ei ole kuin alle kaksisataa ja vapaata paljon vähemmän. Elämänlaatu siis voi olla parempi toimeentulotukea saavalla yksilöllä.

Toisaalta kaikkein huonoiten on työssäkäyvillä jotka saavat toimeentulotukea. Heillä ei ole rahaa eikä vapaa-aikaa.
 
ei kaikki ole toimeentuella koko elämäänsä, on vaikka saattanut KÄYDÄ JOSKUS TÖISSÄ! :eek:
Kuinka pönttö sitä sitten voi olla, jos tarkoituksella aiheuttaa itselleen mätkyjä tietämättä kuitenkaan, että ne on kykeneväinen maksamaan?
Tiedän kyllä, että monet yrittäjät ottavat tarkoituksella mätkyjä pitäen sitä ilmaisena lainana.
Normi duunarilta mä ihmettelen kyllä tuollaista. Jos tulot muuttuu kesken verokauden, niin silloin muutetaan veroprosenttiakin... sen ei luulisi olevan kenellekkään liian vaikeaa ymmärrettäväksi.
 
"helminauha"
Laitanpa minäkin lusikkani soppaan eli kahden lapsen opiskeleva yksinhuoltajaäiti, onneksi viimeinen vuosi alkamassa eli valoa tunnelin päässä. Parin viimevuoden aikana olen turvautunut toimeentulotukeen koska opiskelen opintorahalla eli tuki ja laina. Koulumatkaa on reilu sata kilometriä päivässä.
En käy ravintoloissa, en polta, paikallinen päivälehti ja Aku Ankka meille tulee. Autoni on aikoja sitten maksettu velaton peruskottero, vaatteemme ovat kierrätettyjä ja ompelen itselleni vanhoista uutta. Kodinkoneen hajottua olen saanut lahjoituksena jonkun toisen vanhan tilalle eli mm pesukone, mikro, tv, pakastin, ompelukone, saumuri, kuivausrumpu, vedenkeitin jne ovat käytettyinä saatuja. Enpä muista uutta ostaneeni viimeiseen viiteentoista vuoteen eli koko yksinhuoltajuusaikanani.
Malli, merkki, väri yms ei aina ehkä silmää miellytä mutta so. Lapsilla on käytetty kakkosen pleikka ja sen pelit, puhelimia ostavat kummit, samoin lahjarahat käytetään harrastusvälineisiin, kenkiin ja ulkovaatteisiin. Polkupyörät ovat ilmaiseksi saatuja kierrätettyjä. Uimassa käydään kun saadaan lahjakortti, samoin leffassa. Asumme vuokralla, lainaa en saa koska ei ole ollut vakiduunia viiteentoista vuoteen, vain määräaikaisi ja nyt opiskelu, luottotietoni kunnossa, ollut aina.Luottokorttia en saa koska ei ole työtä, en kyllä haluakaan. Nyt opiskellessa saisin Visan mutten ole vielä hakenut, en keksi miten maksaisin sen jälkeen velkaa pois.
Jos joskus haluamme jotakin isompaa, säästämme kuten säästämme esim harrastusmenoihin ja -tarvikkeisiin. Virossa olemme käyneet auton kanssa sesongin ulkopuolella koska silloin se on edullista ja autossa voi nukkua.
Hakiessani toimeentulotukea olen tilivelvollinen kaikista asioistamme sossuun, tietenkin. Tiliotteeni tarkastetaan, tietoni tarkistetaan Kelalta, teen kirjallisen hakemuksen yms. Työssä ollessani en ole näin tilivelvollinen kenellekään elämästäni eli saadessani toimeentulotukea myyn oman vapauteni hallita talouttani. Toisaalta se on hyvä väärinkäytöksien varalta mutta voitte kuvitella kuinka odotan aikaa jolloin pääsen palkkatöihin ja voin ostaa vaikka itselleni ripsivärin tuntematta huonoa omaatuntoa. Toimeentulotukiasiakkaana en istu ulkona syömässä enkä käy hoidattamassa ulkonäköäni. Murrosikäinen lapseni käy parturissa, itse käytän joskus paikallisen oppilaitoksen opiskelijapalveluita ja nuorimman hiukset leikkaan itse, aiemmin leikkasin koko porukalta. Ystävien ja sukulaisten avustuksella joskus pääsemme vaikkapa laivaristeilylle tai teatteriin, lahjaksi saamme myös usein ruokaa ja pesuaineita.
Ulkoisesti emme mielestäni näytä sossun perusasiakkailta, autoani lukuunottamatta eli vielä olen pystynyt pitämään meidät asiallisissa vaatteissa ja hiukset siistinä.
Eli kyllä, toimeentulotuella pysyy hengissä mutta rikastumaan en sillä ole päässyt :)
Tietysti voi olla eri asia jos ei tarvitse autoa eikä ole pakko kulkea mihinkään mutta ei tämä sossun kanssa hengailu mitään hauskaa ole eli henki pihisee vielä mutta värit alkavat olla melko haaleita :)
 
[QUOTE="Evelyn";29716490]Ja meille muuten katsottiin kohtuulliseksi vuokraksi kahdelle hengelle 620e (sisältäen veden).[/QUOTE]

Niin, sitten sen on kyllä hassua jos nelihenkiselle perheelle katsotaan kohtuulliseksi kuluksi 600 euroa vuokraan.
 
"hmmm"
Tuli vaan mieleen, kun makselin itse laskut ja lainanlyhennyksen, että meillä, jotka tienataan yli tuon toimeentulorajan, mutta kuitenkin ollaan pieituloisia, menee oikeesti rahallisesti kaikista heikoimmin, kun itse maksetaan kaikki, eikä maksateta muilla.
Toimeentulotukiasiakkailla ihan turhaa rutinaa siitä, ettei rahat muka riitä.
Samaa mieltä. Tulot meillä 1650€/kk, 2 aikuista ja 1 lapsi. Kaikki pitää maksaa itse, että vaikka nyt tuli hammaslääkäristä 150€:n lasku eikä rahat meinaa riittää, niin ei ole mahdollista sitä minnekkään sossuunkaan kiikuttaa.

Ja sit toisessa ketjussa ihmetellään, miksei jollain ole varaa pistää 90€ pelkkiin kaverin polttareihin... noniii, miksiköhän.
 
"vierailijana"
Olen joskus elänyt yhden kesän toimeentulotuella, ja opintotukeen verrattuna se oli ruhtinaallisen iso raha.

Nyt olen työssäkäyvä eikä mulle tule mitään lehtiä, ei edes sitä Aku Ankkaa. Vaatteet ostan pääasiassa kirpputoreilta sekä itselle että lapsille. Jos kirppareilta ei löydy niin sit joutuu joskus ostamaan uutta, kengät ostan uutena.

Turha kuvitella että vain toimeentulotuella oleva osaisi venyttää senttiä.
 
HippuTAR
Toimeentulotuki pitäisi siirtää kelan maksettavaksi. Nyt näissä on paljon kuntakohtaisia eroja, joku kunta myöntää tukea liian lepsusti, joku liian tiukasti, joillain kunnilla toimitaan myös lainvastaisesti. Ja valitettavasti myös se naamavärkki saattaa vaikuttaa tuen määrään.

Jos homma menis kelan kautta niin kaikille olis samat, selkeät säännöt.

Myös omaishoidontuki pitäisi maksaa kelasta, samoista syistä.

Loppuis myös nää spekulaatiot asiasta kun hommassa olisi vaan yhdet säännöt eikä joka kunnilla omiansa.
 
ex-asiakas
Olen saanut kahdella paikkakunnalla niin erilaista kohtelua että joku yhteinen raja pitäisi olla kaikille.

Toisella paikkakunnalla maksettiin ihan kaikki (mm äitiysvaatteet, mikro, lasten pyörät, huonekaluja, tietokone, muutama isompi yllättävä lasku, lomamatka yms) vaikken koskaan täyttänyt edes mitään lappuja harkinnanvaraisista vaan juttelin asioista ja elämästämme sosiaalityöntekijälle jolla käytiin säännöllisesti. Sitten vaan huomasin että päätöksiin oli aina lisätty harkinnanvaraisiana tätä ja tuota vaikken ollut hakenut mitään, olin saattanut sanoa että ollaan lähdössä parin viikon päästä lomamatkalle ja siihenkin oli myönnetty lisärahaa vaikka matkan maksoi mummo jonka kanssa lomailimme.

Toisella paikkakunnalla oltiin nihkeitä kaikkeen mitä oikeasti olisi tarvinut ja mihin laittoi harkinnanvaraisia hakemuksia, esim me ei saatu pyykinpesukonetta vaikka lapsia oli 4 ja taloyhtiössä ei ollut pesutupaa tms.
 
Toimeentulotuki pitäisi siirtää kelan maksettavaksi. Nyt näissä on paljon kuntakohtaisia eroja, joku kunta myöntää tukea liian lepsusti, joku liian tiukasti, joillain kunnilla toimitaan myös lainvastaisesti. Ja valitettavasti myös se naamavärkki saattaa vaikuttaa tuen määrään.

Jos homma menis kelan kautta niin kaikille olis samat, selkeät säännöt.
Se siirtyykin
"Hallitus on tiistaisen kehysriihensä myötä päättänyt, että perustoimeentulotuen laskenta sekä maksatus siirtyvät koko maassa Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alusta lähtien."
Päätös tuli - toimeentulotuki siirtyy pois sossun luukulta - Uutiset - Talouselämä
 
derty
Nämähän on lähes kaikki tarpeettomia kuluja. Koulukirjatkin voi ostaa käytettynä, ja opiskelija saa itsekin opintorahaa. Kodinkoneita saa käytettynä TODELLA halvalla, esim, jääkaappeja 30€:lla jne.
Ai sinun mielestäsi psykoterapia sekä hammashoito kipujen vuoksi on tarpeetonta :O
No meitä on moneksi.

Sillä psykoterapialla voidaan kuntouttaa täysin työkykyiseksi!
 
derty
Lisättäköön, että OSA on saanut avustusta mm. psykoterapiamaksuihin, muttei kaikki (etenkään jos Kela hylkää sen, vaikka tarvetta terapialle sadan muun lääkärin mielestä olisikin).

Tietyn alojen kirjat maksaa paljon käytettynäkin ja jos sitä rahaa pitää tunkea näihin kaikkiin menoihin, edelleen; tiukkaa tekee. Jos ei tarvitse, edelleen; tt-tuella pärjää.

Asiat ei ole mustavalkoisia. Osa pärjää hyvin, osa kohtalaisesti, osa heikosti, osa ei ollenkaan.
Osa on omista valinnoista kiinni, osa ei.
 
"viera"
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29716137:
Valetta. Jos tienaat tasan sen, mitä toimeentulotukiraha on ja saat lääkärilaskun, jolloin menet miinukselle niin silloin voit hakea tukea ja saat sen maksun sieltä. On turha tehdä itsestään marttyyria.
Meillä on omistusasunto. Mieti mikä helvetinmoinen ruljanssi olisi myydä talo ja edes lyhennyksiä ei oteta huomioon jne. Ei ole niin yksinkertaista. Ja kyllä, itse otettu laina kun vuokrat on ihan tolkuttomia.
 
vierailija
Nämähän on lähes kaikki tarpeettomia kuluja. Koulukirjatkin voi ostaa käytettynä, ja opiskelija saa itsekin opintorahaa. Kodinkoneita saa käytettynä TODELLA halvalla, esim, jääkaappeja 30€:lla jne.
Kuopio mennyt jo yksi asunto kun sos.ei maksa vuokria ajoissa! Ja hyvä että teillä on lapsia yksinasuvan tt.on 427€ että siinä teille 1500€lapsiperheet. Taidanpa tekasta jonkun kanssa muksun pari,ja lähtee Thaimaaseen jos muksuilla tienaa noin helvetisti kiitos tiedosta!!!
 
vierailija
Tuota noin. Ketju vaikutti aika hassulta. Tietämättömiä kommentteja täynnä. Siis ensinnäkin, toki lapsiperheiden tuki on suh ok tasolla, tietyissä kunnissa voidaan maksaa lasten harrastuksia syrjäytymisvaaran estämiseksi, mikä on hieno asia. Aivan sama oikeus koskee myös pienituloisten perheiden lapsia. Vai olisiko oikein, että köyhien lapset kurjistuisivat entisestään?

Silmälaseista oli myös useampi kommentti. Vaikka kehykset eivät maksaisi mitään, linssien hinnat vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon miinusta (tai plussaa) on. Jos miinusta (tai yhtä lailla plussaa) on vain vähän, linssit ovat varastovahvuuksia, joten ne eivät maksa paljon. Jos näköhaitta on kovempi, voi linssien hinta olla kevyesti satoja euroja. Eli kommentit siitä, että joku fiksupetteri on löytänyt muutaman kympin lasit, on vain tyhmä ja tietämätön heitto.

Pienituloinen toimeentulotukea kadehtiva kirjoittava oli aika hupsu kommenteissaan. Jos hän on tarpeeksi pienituloinen, hän on oikeutettu toimeentulotukeen. Ja piste. Samat kriteerit koskevat kaikkia, joten hänellä ei ole syytä olla niin kovin kateellinen.

Perusosa, jolla pitäisi yksin asuvan elellä, on pieni. Se on yli 400 euroa, mutta siitä osa kululuu asumiseen (siis vaikka saisi asumistukea). Jos siitä jää esimerkiksi 350 euroa kuukaudessa, sillä ei kovasti matkustella eikä shoppailla. Tai jos matkustelee, täytyy elä aika monta kuukautta pelkällä kaurapuurolla, Toki joku voi taas intoutua kertomaan, kuinka saa 56-henkiselle perheelleen sapuskat, ja vielä terveelliset, 100 eurolla kuussa, mutta fakta on, että 350 euroa on todella pieni raha, etenkin kun siitä vähentää puhelinlaskun tai jokusen pakollisen lääkkeen. Ei sillä rahalla herroiksi lomailla yhtään missään.

Lisäksi pienituloisella, siis jolla on kuitenkin palkkatuloja, on mahdollisuus saada esimerkiksi asumistukea helpommin kuin vaikkapa peruspäivärahalla elävällä. Jos siis saat palkkaa esim 2 200 euroa, saat asumistukea, mutta jos saat saman verran ansiosidonnaista, et saa asumistukea. Lisäksi pienituloisen veroprosentti on pienempi kuin etuuksilla elävän veroprosentti.

Mutta juu, kieltämättä kun tätä viestiketjua luki, tuli aika hilpeä olo: kuinka paljon kateutta ja tyhmyttä saadaan suollettua tietämättä asioista.

T. tuhannen lapsen sossuäiti, joka ostelee jatkuvasti trendivaatteita ja astianpesukoneita, päälle sitten reissut Pariisin muotiviikoille:)
 

Yhteistyössä