Miten niin monella ei ole rahaa mihinkään, esim. häihin?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
eikä niihin häihin välttämättä mene edes paljoa rahaa
meillä aikoinaan ex miehen kanssa meni:

250? tilavuokra
120? astiat
100? koristelu
500? ruoka
miehen hiukset 25?
mun hiukset: kaverin häälahja mulle
hääpuku mulle:450?
miehen ja bestmanin puvut: 240?
kaason puku: 50?
bändi: ilmanen kun sekä isä että veli soittaa bändeissä
sormus: 207?
juomat: 200?
ja hyvät juhlat oli :)
Niin, aikoinaan. Esimerkiksi pitopalveluiden hinnat on nousseet melkoisesti siitä mitä ne oli "aikoinaan"
Itse en 450 euroa puvusta maksaisi mutta sen sijaan 200 eurolla en tosiaankaan olisi saanut haluamaani pukua. Ja 200 euroa menee jo ruokaviineihin ja ruokaviinit on ihan normi käytäntö, ei mitään hienostelua. Ja bändi maksaa, samoin dj olisi maksanut monta sataa. Hiukset ja meikki maksetaan ihan itse. Astioista ei makseta, tilavuokra on isompi, miehen puku vain satasen, jne. Niin sitä eroja syntyy.
Voisinpa laittaakin tähän

tilavuokra 700 euroa ( kohtuuhinta täällä, jopa edullinen )
Sormukset 1070 euroa
Ruoka 2000 euroa
Juomat 700 euroa
Puku+kengät 280 euroa
Miehen puku 100 euroa
Bändi 550 euroa
Kuvaaja 395 euroa
Lasten vaatteet 120 euroa

Ja tähän vielä iltapala, koristeet, kukat, meikki, kampaus...

Nyt joku voisi vastata mitä _hienoa_ ja kallista meidän häissä on?
itseasiassa meillä oli itse tehdyt ruuat, viinit ja viinat sekä oluet tallinnasta jne. siis sehän riippuukin siitä mitä sinne häihin halua, kuinka paljon voi saada apuja tutuilta jne
 
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Meillä meni häihin 100e....oli ihanat ja kauniit häät siitä huolimatta.
Ei ole väliä mitä häät maksaa tai jokin muu asia. Tärkeintä on se, että on toisensa ja hyvä olla.
Jokaisella ihmisellä on omat unelmansa, minä eikä kukaan muukaan voi sanoa mitä niiden unelmien pitää maksaa....
:flower: :flower: :flower:
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Häätkin voivat maksaa niin erilaisia summia riippuen haluaako sinne 10 vai 200 ihmistä.

Esim. meidän häät nyt kesällä:
- Ruoat: 4000?
- Koristelut ja kukat: 500?
- Bändi: 700?
- Vihkisormus: 1200?
- Puku: 800?
- Hiukset ja kynnet: 300?
- Häämatka: 15 000?

Molemmat ollaan miehen kanssa ihan keskituloisia, mutta kai meillä on sit niin pienet menot että aika huomaamatta on kertyny rahat noihin häihin ilman sen erityisempää säästämistä.
eikä niihin häihin välttämättä mene edes paljoa rahaa
meillä aikoinaan ex miehen kanssa meni:

250? tilavuokra
120? astiat
100? koristelu
500? ruoka
miehen hiukset 25?
mun hiukset: kaverin häälahja mulle
hääpuku mulle:450?
miehen ja bestmanin puvut: 240?
kaason puku: 50?
bändi: ilmanen kun sekä isä että veli soittaa bändeissä
sormus: 207?
juomat: 200?
ja hyvät juhlat oli :)
Varmasti. :) Ei se raha mun mielestä suoraan korreloi sitä kuinka hyvät juhlat on ja se, että esim. sun veli ja isä oli siinä bändissä teki varmasti siitä paljon kivemman että ku olis ollu jotain tuntemattomia. :)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tehtiin häätarjottavat itse koko suvun osallistuessa talkoisiin.
Niinpä, niinpä :D
Tätäpä minä aiemmin jo sanoinkin. Itse en missään nimessä rupea itse tai laita varsinkaan muita tekemään tarjottavia meidän häihin, vaan kaikki saavat rauhassa rentoutua ja siksi pitopalvelu tekee ehdottomasti. Mutta kukin tavallaan :)
 
mä en taas ymmärrä sitä et miksi ihmiset ei sais haluta niitä kunnon juhlahäitä? heti leimataan että juhlien takia halutaan naimisiin..

mä en juhlien takia pelkästään vaan siksi että juhlat kuuluu ainakin mulle kun naimisiin mennään.

haluan juhlia avioliittoa niin sukulaisten kuin kavereiden kanssa ja haluan et he ovat paikalla kun se päivä koittaa. Mies on samoilla linjolla ja haluaa sinne enemmän porukkaa kuin minä.

vieraslistalla 140+nimee tällä hetkellä ja näillä tuloilla ja menoilla ei vain kovin nopeesti saa säästettyä.

ehkä alkaa pian helpottaa kun hoitomaksu ( täydet ) pienenee kun likka menee eskariin ja jos vaikka saiski säästöön.

meillä asumiskulut nappasee ison osan tuloista ja sit on vakuutusmaksua jne.. jos auto hajoo niin taas menee budjetti sekasin jne.. Aina ei ole niin helppoa.
Ja en todellakaa aio tuudittautua vanhempien ja appivanhempien kukkaroon...

Eräs työkaverini ihmetteli et miten ei voi olla rahaa ku ei hänellä ole menny kun 700e omaa rahaa.. ( vanhemmat maksaa loput ) :headwall: No siinähän rapii päätään..

meillä ei ole esim. rahaa lähtee ulkomaille. ( tai no lomarahoilla päästäs mutta on musta muitakin rahareikiä olemassa kuin viikon loma jonnekki ) tässä on ehkä enemmän kyse siitä et mihin sitä laittaa.
 
Mä en edes tiedä, kuinka paljon meillä loppujen lopuksi häihin meni rahaa. Ihan liikaa. Itse maksoimme n. puolet ja miehen ja mun vanhemmat n. puolet. Kivat juhlat ne toki olivat ja päivä oli ikimuistoinen, mutta nyt jos järjestäisin häitä, niin tarjoaisin perheille illallisen ravintolassa ja parhaille kavereille järjestäisin bileet. Sukulaisista kutsuisin vai yhden perheen, miehen enon aikuisine lapsineen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettekö ole käyneet kuvauksessa ollenkaan / onko häissä kuvattu vai oliko sekin ilmainen?
isä ja setä oti kuvat.. ja nyt näissä toisissa häissä kaverini otti kuvat, näihin juuri olleisiin häihin meni vielä vähemmän rahaa (vaikka siis jos oltais tehty niinkuin alunperin oltais haluttu niin varmaankin suht samoihin lukemiin oltais päästy kuin mun edellisissäkin... )
 
vieras01
Kerronpa minäkin hääbudjetin.

Tilavuokra 500
Ruoka 94x23= 2162 (sis juomat)
Morsiuspuku 210
Sulhon puku & kengät 150
Sormus max 250
Morsiamen hääkampaus 90
Kutsut 50
Koristelu 100
Hääyö hotellissa 150
Yht 3662?
Budjetti 4000...

Bändiä ei tule kun rahna ei riitä, laulajaystäväni veisaa parit toivomamme biisit. Hääauto - joku, ihan sama, koristellaan vain. Meikkaan itse. Lapsille ostan itse budjetin ulkopuolelta häävaatteet.


Kyllä minusta jokaisella on oikeus saada edes hieman unelmiensahäitä vastaavat juhlat, vaikka pienituloisia olisivatkin. Mullekin on sanottu monta kertaa kun budjetin toimivaksi saaminen on ollut vaikeaa, että kannattasko mennä vaan maistraatissa, onko se sulle ne juhlat tärkeämmät kuin itse naimisiinmeno. HALOO? Ei ole, mutta minä haluan ne juhlat vaikka rautalangasta vääntämällä, koska tiedän että minkälaiseksi katkeraksi ämmäksi tulisin jos niitä ei saatais, koska MUUTKIN saavat juhlansa. Typerää on se, että naimisiin ei mennä ollenkaan jos ei rahaa. Me oltais menty muuten maistraatissa, mutta kun se muutama tonni meillä nyt on ylimäärästä, juhlat pidetään.
 
Janne
"Melko suppeakatseinen ap olet, jos tosiaan oletat, että kaikki menee tuon mukaan Tuolla kaavallahan lapset pitäisi saada vasta päälle 30 vuotiaina.."

Mielestäni taas nämä 20 vuotiaat teiniäidit ja pojat ovat lähinnä liian aikaisessa ja yleensä myös niitä
joille ei ne kotiintuloajat koskaan passanneet ja se taas johtui kurin puutteesta jne. jne.
Että itse katson hieman kieroon jos tekee kakaroita alle 25 vuoden iässä noin arviona..
Aikuinen on aikuinen, lähdetään siitä eikä se että suomen laki sanoo 18 vuotiaan olevan sitä, niin kaikkihan
tiedämme että näin ei todellakaan ole.
Ajo-oikeus jne. löytyy monen monta asiaa missä minä nauran miksi niin nuoret saavat mellastaa kuten aikuiset?

Itse 35 vuotias ja ei kiirettä kakaroiden tekoon, teen sitten kun huvittaa muijan kanssa, en ota paineita eikä
kiinnosta mitä joku netin marttakerho siitä on mieltä. Eihän nettiä edes kukaan lukenut vielä n. 20v sitten eli
silloin ihmiset osasivat elää kuten halusivat, nykyään kaikki jotain fazebookkia ja mallien mukana kulkemista mikä
on idioottimaista..
 
Janne
Ja tuohon hää-asiaan toteaisin, että on ihan täyttä järjen köyhyyttä laittaa niin suuri summa kuin 10 000e pelkkiin siis hääjuhliin!
Ihan älytöntä.

Ei meidän pienet nuoret kermaperseet vaan ymmärrä että kun suhteilla on saatu iso palkka niin sitten se kusikin nousee hattuun jo aikaisemmin. Itse kun lähinnä olen kiireetön kaveri, joka ei turhia kiirehdi ja säästelee ajan kanssa omaksi huvikseen ja ... löytyy kyllä yli 10 000e takataskustakin omien tulojen lisäksi ja en käy edes töissä.

En minä tuollaista pottia niinkin turhaan asiaan kuin häihin laitattaisi.
Minun kohdallani häät maksettiin vanhempien taholta, vain omani koska muijan puolelta olivat persaukisia ja nuukia.

Kirkkohäät ja ei tietoakaan mitä kustansivat. Porukkaa riittää pieni määrä, sama mitä nyt synttäreille yleensä pyydellään + muutama ekstra lisää siihen. Häämatka oli sitten sukulaisten mökillä, eli saunottiin pierettiin ja ryypättiin.
 
Janne
"meillä ei ole esim. rahaa lähtee ulkomaille. ( tai no lomarahoilla päästäs mutta on musta muitakin rahareikiä olemassa kuin viikon loma jonnekki ) tässä on ehkä enemmän kyse siitä et mihin sitä laittaa. "

Mitä siellä ulkomailla edes tekee? Suosi poliisivaltio-suomea. Mene vaikka leville mökkeilemään tai imatralle katsomaan koskea. Kyllä täällä näitä patikointipaikkoja riittää ja ulkomaillakin aika kuluu kuin hyttysen pieru, joku venetsia varmasti olisi katsomisen arvoinen mutta siihenkin tarvii joku vitun biopassi kun ilman ei kelpaa.
 
"vieras"
Meillä "ei ollut rahaa" häihin tai hienoon häämatkaan, koska käytimme sen rahan mieluummin kodin ostoon. Ts. jos rahaa olisi ollut äärettömästi niin varmasti häätkin olisi järjestetty, mutta koska se ei kasva puussa niin meidän prioriteetit meni näin. Naimisiin kyllä päästiin silti :)

Niin ja siinä vaiheessa kun mentiin naimisiin, ostettiin talo ja aloin odottaa esikoista olin itse vielä päätoiminen opiskelija, eli taloudessa oli yksi täyttä palkkaa saava aikuinen.
 
Me oltiin aikoinaan seurusteltu 8 vuotta. asuttu yhdessä 3 vuotta ja meillä oli lapsia, joten ei koettu että suuret häät olisivat olleet mitenkään tarpeen. Pyydettiin pari kaveria todistajiksi ja käytiin maistraatissa. Illalla käytiin sitten niiden todistajien kanssa syömässä.

Nyt on sitten tarkoitus pitää hiukan isommat bileet 20v hääpäivän kunniaksi.
 
"haha"
ehkä sillä että ensimmäinen lapsi halusi tulla ehkäisystä huolimatta kun olin 17v ja päätimme miehen kanssa tehdä lapset sitten samaan syssyyn kaikki, ketkä vaan syliimme haluavat, ja mies ei opinnoistaan huolimatta ole saanut töitä ja opiskelee jo 3 ammattiaan jolla nyt pitäis töitä jo löytyä ja ja itse ollut kotona lapsiea hoitamassa (välissä vajaa vuosi töissä) koska olemme pärjänneet nyt pienillä tuloilla kun ei vielä auto- eikä talolainoja ole, se on lapsille rikkaus kun äiti on kotona, ei se raha niin tärkeää ole, kunhan saa välttämättömät hankittua ja ruokaa pöytään niin olemme olleet onnellisia jo 8½ vuotta
Vau, tää oli varmaan pisin lause jonka ikinä oon lukenut. :D
 
meidän häistä, jotka olivat 19.7.2011

, asut, ne mitä kaapista löytyi ennestään, kummallaki mustat farkut ja valkonen paitapusero ja aurinkolasit

hääauto, silloin meillä oli jenkkifarmari ja sitä käytettiin

tarjoilut, pikkulämpimiä ja täytekakku, niihin meni noin 150e

vihkisormus, mattahiottua hopeaa, mun toiveesta juuri hopeaa, 42e

vieraita oli noin 25, vihkiminen maistraatissa ja musiikki soi levyltä, kahvit juotiin ja biletettiin kotona. sukulaisia ei paikalla ollut mun lapsia lukuunottamatta, pidettin kaveripippalot
 
Siis selvittakaa mulle nyt yksi asia, tassakin ketjussa on monta kertaa sanottu, etta maistraatti haat on halvat ym. Siis onko oikeasti niin, ettei maistraatissa naimisiin menneet jarjesta/ voi jarjestaa kunnon juhlia? Tarkoittaako maistraattihaat ankeita, lounastauolla naimisiin menoa? Englannissa haat on haat, tapahtuipa vihkiminen, kirkossa, maistraatissa tai haapaikalla. Haita on taallakin isoja ja pienia, halpoja ja kalliita, mutta yleensa haihin satsataan aikaa ja rahaa ja esim. valokuvaajiin panostetaan. onhan kyseessa kuitenkin yksi paiva, josta monet unelmoivat vuosia etukateen, sita suunnitellaan ja siita halutaan muistoksi kunnon kuvat.
 
"Vieras"
Itse menin naimisiin 18-vuotiaana. Olimme molemmat opiskelijoita, joten miten olisi voinutkaan olla rahaa häitä varten? Vanhemmilta ei saatu penninhyrrää. Hyvin on liitto sujunut ilman häitäkin.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi ensin seurustellaan, hankitaan lapsia, ja sitten kymmenen vuotta myöhemmin mennään naimisiin...
 

Yhteistyössä