Miten niin monella ei ole rahaa mihinkään, esim. häihin?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
No meille ne häät ei ainakaan ollut mikään unelma, pidettiin pienet häät ja niillä rahoilla tehtiin kunnon häämatka, siihen menikin sitten se 5-6 tuhatta euroa, mutta oli paljon enemmän itselle kuin se että olis monta sukua juotettu ja syötetty.
 
Ollaan päätetty , että sitten kun mennään naimisiin pidetään semmoset häät kuin halutaan ja meidät tuntien ne on jossain luonnon helmassa vaikkapa tuttavan tilalla, jossa ladossa tanssitaan aamuun saakka ja ruokaa on tarjolla miljoonaa eri sorttia ja tietty itte tehtynä =) Meidän häissä raha ei nousis päälimmäiseksi vaan häät pystyis järjestämään milloin vain =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pihi äiti:
Häät saa kyllä järjestettyä alle 5000 eurolla jos on halua. Mutta jos tahtoo isot ja kalliit kemut juomatarjoiluineen, eikä siihen ole rahaa niin sit voi katsoa peiliin että mikä siinä oikeasti on tärkeintä. Ne hyvät bileet, vai se että mentiin naimisiin? Monesti tuntuu olevan juhlat tärkeämmät kuin itse toimitus. Sitä pidän vähän säälittävänä jos se on ainut peruste siihen ettei olla menty naimisiin, ettei häihin ole 10 000 euroa laittaa rahaa.

Monesti ihmisillä on rahaa ja varaa johonkin mitä todella haluavat, mutta täytyy tehdä valintoja. Ihmettelen ruikutusta siitä ettei ole varaa mihinkään, kun totuus on lähempänä sitä ettei ole rahaa KAIKKEEN mitä haluaisi. Ei ole mikään ihme jos ei ole varaa uuteen telkkariin, etelänmatkaan, autoon, puutarhakalustoon ja häihin samalla hetkellä. Mutta aika monella on varaa johonkin haaveilemistaan asioista kun asioita priorisoi ja niihin säästää.
Meillä ei ole isoja ja kalliita kemuja vaan aivan perushäät ja ainakin se 6000 euroa menee. Pelkästään pitopalvelu vie jo parisen tonnia. Sääli pois, mutta me halusimme sellaiset häät että niihin menee monta tonnia. Sitä minä en taas ymmärrä, että miksi sellaiset valittaa aina "isoista ja kalliista" häistä, jotka itse eivät halunneet / ei ollut rahaa käyttää rahaa häihin. Onko se sinulta tai muilta pois, jos muut säästävät sen 5000 euroa ja menevät vasta sitten naimisiin? Miksi on valittava joko isot bileet tai avioituminen, miksi molemmat ei voi olla tärkeitä? Enkä tarkoittanut ettei kaikkea saa, mutta jos on lapsia, asuntolainaa jne niin on iso juttu, että sen 5000 euroa käyttää JUURI HÄIHIN.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no ei sitä kait useita tonneja ole ylimääräisenä kaikilla, vaikka häät saa pidettyä pienemmälläkin budjetilla niin siltikin siihen menee rahaa.. vaikka olikin säästössä rahaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja, esim pesukone/astianpesukone ym voi hajota..
hyvä tilanne on niillä jotka voivat hankkia asioita rahalla ilman että tarvitsee säästää
Anteeksi mutta mistä se raha on tullut jos ei ole tarvinnnut säästää???
Palkasta, ei meidän ainakaan tarvi säästää, jos jokin kone menee rikki, se ostetaan sitten palkalla. Pitää sitä nyt sen verran palkka olla että muutaman koneen tarvittaessa ostaa.
 
hivenehullu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no ei sitä kait useita tonneja ole ylimääräisenä kaikilla, vaikka häät saa pidettyä pienemmälläkin budjetilla niin siltikin siihen menee rahaa.. vaikka olikin säästössä rahaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja, esim pesukone/astianpesukone ym voi hajota..
hyvä tilanne on niillä jotka voivat hankkia asioita rahalla ilman että tarvitsee säästää
Anteeksi mutta mistä se raha on tullut jos ei ole tarvinnnut säästää???
siis tarkoitin että sitä ylimääräistä rahaa on, palkat on isoja ja niistä jää ylimääräistä janiitä rahoja voi käyttää mihin nyt sattuu haluamaan, eikä niin että kun haluat jotain niin säästät seuraavat 6kk-5v saadakses sen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Ollaan päätetty , että sitten kun mennään naimisiin pidetään semmoset häät kuin halutaan ja meidät tuntien ne on jossain luonnon helmassa vaikkapa tuttavan tilalla, jossa ladossa tanssitaan aamuun saakka ja ruokaa on tarjolla miljoonaa eri sorttia ja tietty itte tehtynä =) Meidän häissä raha ei nousis päälimmäiseksi vaan häät pystyis järjestämään milloin vain =)
Saattaapa sitten kuitenkin tulla yllätyksenä että mitä sekin maksaa =) Toki jos kaiken saa omasta takaa niin halvalla voi päästä mutta yllättävän moni kuvittelee että ne 5000 euron häät on jotenkin hienot ja isot vaikka kaikki normijutut vie helposti sen verran. ( ruoka, juomat, sormukset, puvut, kuvaaja, bändi / dj, kukat jne ) Kaikilla kun ei ole noita omasta takaa / ei haluta ottaa tai tehdä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pihi äiti:
Häät saa kyllä järjestettyä alle 5000 eurolla jos on halua. Mutta jos tahtoo isot ja kalliit kemut juomatarjoiluineen, eikä siihen ole rahaa niin sit voi katsoa peiliin että mikä siinä oikeasti on tärkeintä. Ne hyvät bileet, vai se että mentiin naimisiin? Monesti tuntuu olevan juhlat tärkeämmät kuin itse toimitus. Sitä pidän vähän säälittävänä jos se on ainut peruste siihen ettei olla menty naimisiin, ettei häihin ole 10 000 euroa laittaa rahaa.

Monesti ihmisillä on rahaa ja varaa johonkin mitä todella haluavat, mutta täytyy tehdä valintoja. Ihmettelen ruikutusta siitä ettei ole varaa mihinkään, kun totuus on lähempänä sitä ettei ole rahaa KAIKKEEN mitä haluaisi. Ei ole mikään ihme jos ei ole varaa uuteen telkkariin, etelänmatkaan, autoon, puutarhakalustoon ja häihin samalla hetkellä. Mutta aika monella on varaa johonkin haaveilemistaan asioista kun asioita priorisoi ja niihin säästää.
Meillä ei ole isoja ja kalliita kemuja vaan aivan perushäät ja ainakin se 6000 euroa menee. Pelkästään pitopalvelu vie jo parisen tonnia. Sääli pois, mutta me halusimme sellaiset häät että niihin menee monta tonnia. Sitä minä en taas ymmärrä, että miksi sellaiset valittaa aina "isoista ja kalliista" häistä, jotka itse eivät halunneet / ei ollut rahaa käyttää rahaa häihin. Onko se sinulta tai muilta pois, jos muut säästävät sen 5000 euroa ja menevät vasta sitten naimisiin? Miksi on valittava joko isot bileet tai avioituminen, miksi molemmat ei voi olla tärkeitä? Enkä tarkoittanut ettei kaikkea saa, mutta jos on lapsia, asuntolainaa jne niin on iso juttu, että sen 5000 euroa käyttää JUURI HÄIHIN.
Saa kai sen säästää, pointti olikin että miksi valittaa siitä jos ei ole noin paljoa rahaa säästettynä häihin, että häitä ei saisi ollenkaan. Se ei ole totta. Se että haluat 5000 euron häät on sinun asiasi, mutta se ei ole totuus siitä että häiden pitäisi maksaa niin paljon.

Säälin tässä enemmän niitä ihmisiä jotka ei mene ollenkaan naimisiin koska ei muka ole siihen varaa.
 
zxc
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no ei sitä kait useita tonneja ole ylimääräisenä kaikilla, vaikka häät saa pidettyä pienemmälläkin budjetilla niin siltikin siihen menee rahaa.. vaikka olikin säästössä rahaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja, esim pesukone/astianpesukone ym voi hajota..
hyvä tilanne on niillä jotka voivat hankkia asioita rahalla ilman että tarvitsee säästää
Anteeksi mutta mistä se raha on tullut jos ei ole tarvinnnut säästää???
Palkasta, ei meidän ainakaan tarvi säästää, jos jokin kone menee rikki, se ostetaan sitten palkalla. Pitää sitä nyt sen verran palkka olla että muutaman koneen tarvittaessa ostaa.
Siis saatko montakin tonnia kuussa ihan ylimääräistä? Jos ostat tilillä olevista rahoista, jotka on peräisin monen kuun palkoista, ne on silloin säästetty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zxc:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no ei sitä kait useita tonneja ole ylimääräisenä kaikilla, vaikka häät saa pidettyä pienemmälläkin budjetilla niin siltikin siihen menee rahaa.. vaikka olikin säästössä rahaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja, esim pesukone/astianpesukone ym voi hajota..
hyvä tilanne on niillä jotka voivat hankkia asioita rahalla ilman että tarvitsee säästää
Anteeksi mutta mistä se raha on tullut jos ei ole tarvinnnut säästää???
Palkasta, ei meidän ainakaan tarvi säästää, jos jokin kone menee rikki, se ostetaan sitten palkalla. Pitää sitä nyt sen verran palkka olla että muutaman koneen tarvittaessa ostaa.
Siis saatko montakin tonnia kuussa ihan ylimääräistä? Jos ostat tilillä olevista rahoista, jotka on peräisin monen kuun palkoista, ne on silloin säästetty.
ehkäpä pointti on se että jos haluaa vaikkapa ostaa uuden pesukoneen, toisilla on se raha valmiina tilillä, kun sitä joka kk jää ylimääräistä.. toiset päättävät ostaa uuden pesukoneen helmikuussa, mutta rahat on säästetty heinakuuhun mennessä jolloin se kone on mahdollista ostaa...
 
Anna
Onhan se ihan ymmärrettävää että ei ole halua heittää rahaa sellaseen asiaan kun häät, kun koko instituutio ei ole enää muutenkaan mitenkään arvostettu. Jotenka turha niitä häitä on minnekään etusijalle priorisoida.

Sitäpaitsi, mun häät makso yhteensä vuonna 2005 17 000e, ja kun ero viimevuonna tuli niin jotenkin vitutti se hukkaan mennyt summa :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pihi äiti:
Häät saa kyllä järjestettyä alle 5000 eurolla jos on halua. Mutta jos tahtoo isot ja kalliit kemut juomatarjoiluineen, eikä siihen ole rahaa niin sit voi katsoa peiliin että mikä siinä oikeasti on tärkeintä. Ne hyvät bileet, vai se että mentiin naimisiin? Monesti tuntuu olevan juhlat tärkeämmät kuin itse toimitus. Sitä pidän vähän säälittävänä jos se on ainut peruste siihen ettei olla menty naimisiin, ettei häihin ole 10 000 euroa laittaa rahaa.

Monesti ihmisillä on rahaa ja varaa johonkin mitä todella haluavat, mutta täytyy tehdä valintoja. Ihmettelen ruikutusta siitä ettei ole varaa mihinkään, kun totuus on lähempänä sitä ettei ole rahaa KAIKKEEN mitä haluaisi. Ei ole mikään ihme jos ei ole varaa uuteen telkkariin, etelänmatkaan, autoon, puutarhakalustoon ja häihin samalla hetkellä. Mutta aika monella on varaa johonkin haaveilemistaan asioista kun asioita priorisoi ja niihin säästää.
Meillä ei ole isoja ja kalliita kemuja vaan aivan perushäät ja ainakin se 6000 euroa menee. Pelkästään pitopalvelu vie jo parisen tonnia. Sääli pois, mutta me halusimme sellaiset häät että niihin menee monta tonnia. Sitä minä en taas ymmärrä, että miksi sellaiset valittaa aina "isoista ja kalliista" häistä, jotka itse eivät halunneet / ei ollut rahaa käyttää rahaa häihin. Onko se sinulta tai muilta pois, jos muut säästävät sen 5000 euroa ja menevät vasta sitten naimisiin? Miksi on valittava joko isot bileet tai avioituminen, miksi molemmat ei voi olla tärkeitä? Enkä tarkoittanut ettei kaikkea saa, mutta jos on lapsia, asuntolainaa jne niin on iso juttu, että sen 5000 euroa käyttää JUURI HÄIHIN.
Saa kai sen säästää, pointti olikin että miksi valittaa siitä jos ei ole noin paljoa rahaa säästettynä häihin, että häitä ei saisi ollenkaan. Se ei ole totta. Se että haluat 5000 euron häät on sinun asiasi, mutta se ei ole totuus siitä että häiden pitäisi maksaa niin paljon.

Säälin tässä enemmän niitä ihmisiä jotka ei mene ollenkaan naimisiin koska ei muka ole siihen varaa.
Eikä se ole totuus että kaikkien pitäisi mennä halvasti maistraatissa naimisiin. Mistä sinun mielestäsi saisi valittaa? Mistä kaikesta ei saa valittaa? Ymmärrätkö että osa haluaa tarjota vierailleen esim. kunnon ruoat ja juomat sen sijaan että pistäisi sukunsa talkoilla tekemään kaiken valmiiksi. Näitäkin kun tuntuu olevan. Me olisi voitu mennä pienesti naimisiin pari vuotta sitten. Mutta nyt saamme sekä meidän mieleiset häät että sen avioitumisen. Mikä vika?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja zxc:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no ei sitä kait useita tonneja ole ylimääräisenä kaikilla, vaikka häät saa pidettyä pienemmälläkin budjetilla niin siltikin siihen menee rahaa.. vaikka olikin säästössä rahaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja, esim pesukone/astianpesukone ym voi hajota..
hyvä tilanne on niillä jotka voivat hankkia asioita rahalla ilman että tarvitsee säästää
Anteeksi mutta mistä se raha on tullut jos ei ole tarvinnnut säästää???
Palkasta, ei meidän ainakaan tarvi säästää, jos jokin kone menee rikki, se ostetaan sitten palkalla. Pitää sitä nyt sen verran palkka olla että muutaman koneen tarvittaessa ostaa.
Siis saatko montakin tonnia kuussa ihan ylimääräistä? Jos ostat tilillä olevista rahoista, jotka on peräisin monen kuun palkoista, ne on silloin säästetty.
En mä, miehen olen kuule ottanut sellasen ettei tarvi koirien kintuille kusta.
 
m
Häätkin voivat maksaa niin erilaisia summia riippuen haluaako sinne 10 vai 200 ihmistä.

Esim. meidän häät nyt kesällä:
- Ruoat: 4000?
- Koristelut ja kukat: 500?
- Bändi: 700?
- Vihkisormus: 1200?
- Puku: 800?
- Hiukset ja kynnet: 300?
- Häämatka: 15 000?

Molemmat ollaan miehen kanssa ihan keskituloisia, mutta kai meillä on sit niin pienet menot että aika huomaamatta on kertyny rahat noihin häihin ilman sen erityisempää säästämistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Häätkin voivat maksaa niin erilaisia summia riippuen haluaako sinne 10 vai 200 ihmistä.

Esim. meidän häät nyt kesällä:
- Ruoat: 4000?
- Koristelut ja kukat: 500?
- Bändi: 700?
- Vihkisormus: 1200?
- Puku: 800?
- Hiukset ja kynnet: 300?
- Häämatka: 15 000?

Molemmat ollaan miehen kanssa ihan keskituloisia, mutta kai meillä on sit niin pienet menot että aika huomaamatta on kertyny rahat noihin häihin ilman sen erityisempää säästämistä.
Te olettekin keskituloisia. Suuri joukko on pienituloisia.
 
Ego
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Jos puhutaan 80-100 hengen ruoka/juomahäistä, niin aika hintavaa on juhlien järjestäminen, vaikka olisi miten sniidut tarjoilut, säästäisi puvuissa jne. Aika monilla keski- ja pienituloisilla menee palkat ihan tasan tarkkaan elämiseen, eikä säästöön paljoakaan jää. Kyse on toki valinnoista; missä haluaa asua, haluaako harrastaa, panostaako ravintoon jne., mutta kyllä 5000-10000 euron säästäminen voi olla iso projekti.
peesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Häätkin voivat maksaa niin erilaisia summia riippuen haluaako sinne 10 vai 200 ihmistä.

Esim. meidän häät nyt kesällä:
- Ruoat: 4000?
- Koristelut ja kukat: 500?
- Bändi: 700?
- Vihkisormus: 1200?
- Puku: 800?
- Hiukset ja kynnet: 300?
- Häämatka: 15 000?

Molemmat ollaan miehen kanssa ihan keskituloisia, mutta kai meillä on sit niin pienet menot että aika huomaamatta on kertyny rahat noihin häihin ilman sen erityisempää säästämistä.
eikä niihin häihin välttämättä mene edes paljoa rahaa
meillä aikoinaan ex miehen kanssa meni:

250? tilavuokra
120? astiat
100? koristelu
500? ruoka
miehen hiukset 25?
mun hiukset: kaverin häälahja mulle
hääpuku mulle:450?
miehen ja bestmanin puvut: 240?
kaason puku: 50?
bändi: ilmanen kun sekä isä että veli soittaa bändeissä
sormus: 207?
juomat: 200?
ja hyvät juhlat oli :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö ennen lapsia ole tehty töitä, ettekö osaa säästää? Jos kaksi ihmistä käy töissä, parissa vuodessa saa ilman kitkuutuksia säästöä unelmia varten.
Osa menee naimisiin jo opiskeluaikoina ennen lapsia tai töitä :) Lapset hankittiin vasta naimisiin menon jälkeen mutta eipä tuota vielä silloinkaan oltu vakituisessa työssä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
eikä niihin häihin välttämättä mene edes paljoa rahaa
meillä aikoinaan ex miehen kanssa meni:

250? tilavuokra
120? astiat
100? koristelu
500? ruoka
miehen hiukset 25?
mun hiukset: kaverin häälahja mulle
hääpuku mulle:450?
miehen ja bestmanin puvut: 240?
kaason puku: 50?
bändi: ilmanen kun sekä isä että veli soittaa bändeissä
sormus: 207?
juomat: 200?
ja hyvät juhlat oli :)
Niin, aikoinaan. Esimerkiksi pitopalveluiden hinnat on nousseet melkoisesti siitä mitä ne oli "aikoinaan"
Itse en 450 euroa puvusta maksaisi mutta sen sijaan 200 eurolla en tosiaankaan olisi saanut haluamaani pukua. Ja 200 euroa menee jo ruokaviineihin ja ruokaviinit on ihan normi käytäntö, ei mitään hienostelua. Ja bändi maksaa, samoin dj olisi maksanut monta sataa. Hiukset ja meikki maksetaan ihan itse. Astioista ei makseta, tilavuokra on isompi, miehen puku vain satasen, jne. Niin sitä eroja syntyy.
Voisinpa laittaakin tähän

tilavuokra 700 euroa ( kohtuuhinta täällä, jopa edullinen )
Sormukset 1070 euroa
Ruoka 2000 euroa
Juomat 700 euroa
Puku+kengät 280 euroa
Miehen puku 100 euroa
Bändi 550 euroa
Kuvaaja 395 euroa
Lasten vaatteet 120 euroa

Ja tähän vielä iltapala, koristeet, kukat, meikki, kampaus...

Nyt joku voisi vastata mitä _hienoa_ ja kallista meidän häissä on?
 
Meillä meni häihin 100e....oli ihanat ja kauniit häät siitä huolimatta.
Ei ole väliä mitä häät maksaa tai jokin muu asia. Tärkeintä on se, että on toisensa ja hyvä olla.
Jokaisella ihmisellä on omat unelmansa, minä eikä kukaan muukaan voi sanoa mitä niiden unelmien pitää maksaa....
 
Meillä

tilavuokra n.300?/koko viikonloppu
astiat 120?
sormus 250?
miehen puku kaapista, uusi paita ja solmio 90?
mun puku (teetetty mittojen mukaan, ulkomailta tilattu, sis. tyllihameen, korut ja hansikkaat ) 300?
kengät 20? tokmannin hyllystä
bändi 750?
ruoka iltapaloineen, n.600?
tarjoilijat+kakut 300?
meikki/koemeikki/kampaus 140?
kukat 100?
koristeet ja kutsut n.200?.

vieraita 80henkee.
 

Yhteistyössä